handdator

Visa fullständig version : Behöver lite hjälp.


rosdahl
2008-10-23, 23:12
Tjenare!
Har nu börjat träna efter att ha gått hemma o segat x antal veckor efter studenten och känner att jag behöver få igång kroppen igen :D
Men behöver er hjälp lite, skulle behöva hjälp med så väl träningsprogram och kost.
Målet med min träning är i första hand att bygga muskler.
Är 187 cm och väger runt 70 kg.
Har alltid kunnat äta hur mycket som helst av vad som helst utan att gå upp i vikt känns det som :/
Så skulle vilja ha ett bra program för att bygga muskler, och även lite tips på hur jag ska lägga upp min kost på bästa sätt för att få ut så mycket av träningen som möjligt.

/mvh
Anders

Fearstrike
2008-10-24, 00:23
Räkna ut ditt dagsbehov i kcal ( finns guider här på forumet )
Ät mer än vad du förbrukar ( räkna in de du tränar bort på gymmet )

Ät t.ex snabb mackaroner efter varje träning som bidrar med snabba kolhydrater som i sin tur ger din kropp effektivare återhämtning efter ett intensivt pass. Och såklart massvis med protein!

Hur du ska träna o.s.v kan jag inte hjälpa dig med då jag inte är så erfaren där själv.

jompa
2008-10-24, 06:30
Träna hårt, ät mycket. Väg dig med jämna mellanrum vid samma tillfälle på dygnet. Går du inte upp i vikt, ät mera! :)

rosdahl
2008-10-24, 11:04
Räkna ut ditt dagsbehov i kcal ( finns guider här på forumet )
Ät mer än vad du förbrukar ( räkna in de du tränar bort på gymmet )

Ät t.ex snabb mackaroner efter varje träning som bidrar med snabba kolhydrater som i sin tur ger din kropp effektivare återhämtning efter ett intensivt pass. Och såklart massvis med protein!

Hur du ska träna o.s.v kan jag inte hjälpa dig med då jag inte är så erfaren där själv.

Har suttit o försökt komma fram till nåt men blir fan inte klokare :D
Provade Formfixaren men får inte fram nåt bra där heller om hur mycket jag ska äta.
Vill veta på ett ungefär hur mycket jag måste äta för så som det har varit innan så har jag legat på runt 70 kg från att jag slutade 9an och kan äta i princip hur mycket som helst utan att gå upp det minsta så vill ju inte äta för lite nu när jag börjat träna :D

/A

the_Q
2008-10-24, 16:31
Utgå från formeln i som finns i detta inlägg!

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

rosdahl
2008-10-24, 17:36
Fick fram ungefär 3000 kalorier via den uträkningen.
Ska jag då försöka komma upp i en bit över 3000 om dagen för att ha ett överskott ?
Har räknat lite idag vad jag stoppat i mig och det blev runt 2600 kalorier på det jag kunnat och orkat räkna ut sen har det blivit lite andra saker som jag inte orkade räkna ut vad det blev.

dyxeldoff
2008-10-24, 17:45
att du kan äta hur mycket du vill av vad du vill är skitsnack. du äter för lite så är det.

rosdahl
2008-10-24, 18:06
att du kan äta hur mycket du vill av vad du vill är skitsnack. du äter för lite så är det.

Förmodligen är det så ja.
Skulle nog istället skrivit att det "alltid har kännts som om jag kunnat äta hur mycket av vad som helst" utan att gå upp i vikt.
Men om jag nu inte kommer kunna få i mig allt jag behöver genom bara mat ska jag då börja med nåt tillskott eller är det bara o försöka o äta mer fast det känns som om man inte kan ?

/Anders

the_Q
2008-10-24, 19:19
Fick fram ungefär 3000 kalorier via den uträkningen.
Ska jag då försöka komma upp i en bit över 3000 om dagen för att ha ett överskott ?
Har räknat lite idag vad jag stoppat i mig och det blev runt 2600 kalorier på det jag kunnat och orkat räkna ut sen har det blivit lite andra saker som jag inte orkade räkna ut vad det blev.

Antar att siffran landade på 3000 efter att du multiplicerat med den s.k. "stress- och aktivitetsfaktorn"? Om detta är fallet skulle jag rekommendera ett dagligt intag på c:a 3500. En bra idé är att börja med Gainer om du inte kör/kört på något kosttillskott än. Beroende på märke och mängd kan dessa iallafall ge ett tillskott på drygt 500kcal om dagen. Sedan är det bara att proppa i sig mat, tänk att pizza är också bra ur byggarsynpunkt. Du ska inte bara tänka "sallad och fibrer" som nyttigt om du vill lägga på dig massa, även om det bör ske inom rimliga gränser ;)

Lycka till! :)

rosdahl
2008-10-24, 22:07
ok men 3500 kcal per dag ska inte vara några problem. Men visst ska man stoppa i sig lika mycket alla dagar i veckan och inte bara de dagar man tränar ?

/Anders

the_Q
2008-10-25, 12:23
ok men 3500 kcal per dag ska inte vara några problem. Men visst ska man stoppa i sig lika mycket alla dagar i veckan och inte bara de dagar man tränar ?

/Anders

Det är ett bra att sträva efter det. I praktiken brukar det nog variera en hel del. Exempelvis kanske det blir en lite oplanerad lunch på mcD någon dag, vilket kanske leder till ett överskott på 1000kcal den dagen. Kanske blir någon dag ovanligt stressig så du får hoppa över ett mål, vilket gör att du hamnar 100- osv osv. Men sikta på ett ungefärligt överskott på 500kcal/dag i genomsnitt.

rosdahl
2008-10-26, 21:04
Ingen som kan ge tips på nåt bra träningsprogram ?

z_bumbi
2008-10-26, 21:10
Om du ska räkna kalorier så räkna först efter hur mycket du äter idag och sen ökar du från det, på det sättet blir du av med momentet att försöka gissa hur aktiv du är. Det är iofs inget krav att räkna kalorier och en ungefär lika bra metod är att se hur resultaten blir på gymmet och om kroppsvikten ligger still eller om du ökar i ett lagom tempo.

Träningsprogram finns det ett som ligger som sticky i det här forumet.