handdator

Visa fullständig version : Får jag i mig för lite trots allt?

Challenge
2008-10-23, 22:49
Tog idag mig tid till att räkna ut hur mycket energi jag får i mig på en dag med hjälp av excelmallen som finns här. Enligt Harris&Benedict-ekvationen är mitt BEE 1968, en siffra som jag sedan multiplicerade med 1,6 då jag har ett hyfsat aktivt lagerjobb där jag står/går/lyfter mycket på en dag. Låter antagandet på 1,6 i aktivitetsnivå som rimligt? Detta resulterar i ett energibehov på ca 3150 kcal.

Mätdagens måltider bestod av frukost med havregrynsgröt, bröd, mjölk.
Lunchen av fisk, potatis, morötter, sås. Och kvällsmat kyckling, potatis, sås, grönsaker. Därtill ett ägg, knäckebröd och frukt som mellanmål samt en gainer efter passet. Och till slut en kassein-drink med lite havregryn innan läggdags.

Summan av detta blev enligt mina beräkningar endast 2300 kcal. Alltså ett underskott på nästan 800kcal. Denna dagen kan klassas som en ganska typisk "matdag".

Det hela borde rimligvis resultera i att jag går ner i vikt? Vilket jag inte gör, och inte heller vill. Jag tycker inte att mina portioner är små heller. Frågan är vart jag kan ha räknat fel, i själva vägningen? Eller i antagandet om aktivitetsnivån?
Tacksam för synpunkter :)

Morty
2008-10-23, 23:07
Har du mätt över en längre period, typ en månad?

Challenge
2008-10-23, 23:15
Har du mätt över en längre period, typ en månad?

Nej, än så länge bara en dag.

Morty
2008-10-23, 23:33
Mät över en längre period än så, och se hur det rör sig.

martikainen
2008-10-24, 06:49
Mätdagens måltider bestod av frukost med havregrynsgröt, bröd, mjölk.
Lunchen av fisk, potatis, morötter, sås. Och kvällsmat kyckling, potatis, sås, grönsaker. Därtill ett ägg, knäckebröd och frukt som mellanmål samt en gainer efter passet. Och till slut en kassein-drink med lite havregryn innan läggdags.

Summan av detta blev enligt mina beräkningar endast 2300 kcal. Alltså ett underskott på nästan 800kcal. Denna dagen kan klassas som en ganska typisk "matdag".

Jag kommer upp i de där siffrorna 2300, ganska enkelt på en dag och då äter jag bara 2mackor till frukost, 600gram mat lunch, 2äggmackor till kvällsmat + 2proteindrinkar under dagen.

Så jag tror att du underskattar matens energinnehåll/vikt. + att om du nu står still i vikt så kan du ju nästan direkt tänka att du faktiskt äter mer än 2300kcal. Jag skulle chansa på att en sån dag skulle ge mig ca 2900, (om du nu äter samma storlek på portioner som jag gör)

Scratch89
2008-10-24, 07:58
Äter du likadant varje dag?
Äter du godis, pizza och liknande på helgerna?
Hur stora är dina portioner? Väger du livsmedel?

Sniggel
2008-10-24, 08:41
Tränar du också?

När jag jobbade på lagerjobb (och tränade) hade jag en aktivitetsfaktor på ungefär 2.0. Det var ungefär den siffran jag fick använda för att bibehålla min vikt och samtidigt ha full energi.
Kroppen kan anpassa sig om du äter för lite utan att gå ner i vikt, iaf till viss del. Äter du mer får du kanske mer energi, gör av med mer energi och är fortfarande i energibalans på samma sätt som om du äter mindre, får du mindre energi och gör av med mindre energi, fortfarande energibalans. Men kroppen kan inte anpassa sig hur mycket som helst och ditt intag låter väldigt lågt för att ha ett aktivt jobb. Föreslår att du mäter upp ditt intag för 7 dagar i sträck.

Challenge
2008-10-24, 10:47
Tack för lite kommentarer. Får fortsätta beräkningen under nästa vecka med.

Scratch89: Nej jag äter såklart inte likadant varje dag. Gröt och bröd till frukost, sen siktar jag alltid på att få i mig två lagade middagar varje dag, åtminstone ett rejält mål lagad mat. Mina portioner är enligt mig själv över det normala, i alla fall till min omgivning mätt.
Händer väl såklart att man är lite onyttig på helgerna då och då med exempelvis pizza.

Sniggel: Ja håller runt 4-5 träningspass i veckan. 3-4 pass styrketräning, samt ett pass innebandy lite varierande i mån av tid.

Scratch89
2008-10-24, 11:39
Jag tycker att du ska vänta och se tillbaka efter en månad eller så. Har det inte hänt något så får du äta mindre eller röra på dig mer. Se det som ett tillfälle att lära känna din kropp bättre.

Challenge
2008-10-24, 12:02
Jag tycker att du ska vänta och se tillbaka efter en månad eller så. Har det inte hänt något så får du äta mindre eller röra på dig mer. Se det som ett tillfälle att lära känna din kropp bättre.

Jo fast jag vill inte gå ner i vikt. Snarare tvärtom lägga på mig mer. Så jag ser mätningen som en liten kontroll av att jag får i mig tillräckligt.

Dietist Karin
2008-11-12, 17:54
Ofta kan beräkningarna av energibehov visa på högre siffror än vad verkligheten är... så jag tror det kan vara en kombination av underskattat intag och överskattade utgifter gällande energin. Det kan vara bra att väga eller mäta maten några dagar för att få koll på vilka mängder man äter av varje livsmedel!

Petan
2008-11-12, 18:56
Ofta kan beräkningarna av energibehov visa på högre siffror än vad verkligheten är... så jag tror det kan vara en kombination av underskattat intag och överskattade utgifter gällande energin. Det kan vara bra att väga eller mäta maten några dagar för att få koll på vilka mängder man äter av varje livsmedel!

Finns det inga studier eller teorier som säger att kroppen anpassar sig till energiintaget, t.ex. att kroppen tar upp mer näring ur maten om man ligger på energiunderskott eller att kroppen tar upp mindre energi ur födan om man ligger på energiöverskott?

Dietist Karin
2008-11-12, 22:52
Finns det inga studier eller teorier som säger att kroppen anpassar sig till energiintaget, t.ex. att kroppen tar upp mer näring ur maten om man ligger på energiunderskott eller att kroppen tar upp mindre energi ur födan om man ligger på energiöverskott?

Det andra skulle man ju önska att det fungerade! Alltså att vi inte tar upp all energi ur födan vid överskott. Men tyvärr för oss är kroppen inställd på att spara energi i form av fett. Det kommer att ta tusentals år (om det ens kommer ske) innan generna har anpassat sig till denna konstanta tillgång på energi som finns nu.

Vi kan inte heller ta upp mer av näringsämnen då vi äter för lite. Energibalans är grunden för ett bra upptag.

Jag har inte sett några såna studier som du efterfrågar. Hittills...

Eddie Vedder
2008-11-12, 22:57
Vi kan inte heller ta upp mer av näringsämnen då vi äter för lite. Energibalans är grunden för ett bra upptag.

Jag har inte sett några såna studier som du efterfrågar. Hittills...

Då antar jag att du syftar på makronutrienterna nu?

För att vi har en ganska effektiv homeostatisk reglering för vissa mineraler är ju inget nytt, balansen mellan kalcium och järn är ju ett typexempel där minskad/ökad absorbtion/utsöndring varierar beroende på näringsintag.

Samt att de påverkar varandra.

Mushan
2008-11-12, 23:03
Man måste inte heller ligga på exakt 3150 kcal ju. eller? Så har jag fattat, har jag ett dagsbehov på 2500 kcal, känns det som man bara behöver äta 2000kcal för att hålla vikten. Vet inte hur mycket det kan variera, men man måste ju inte ligga exakt på dagsbehovet, så har jag märkt iaf. Äter inte 3200kcal på mina träningsdagar, och jag håller min vikt.

creperiet
2008-11-13, 09:49
Man måste inte heller ligga på exakt 3150 kcal ju. eller? Så har jag fattat, har jag ett dagsbehov på 2500 kcal, känns det som man bara behöver äta 2000kcal för att hålla vikten. Vet inte hur mycket det kan variera, men man måste ju inte ligga exakt på dagsbehovet, så har jag märkt iaf. Äter inte 3200kcal på mina träningsdagar, och jag håller min vikt.

Om ditt dagsbehov är 2500 och du äter 2000 går du ner i vikt. Om du sen kompenserar det genom att äta 3000 nästa dag eller helt enkelt underskattar matens energimängd är en annan femma.

Ellis Wyatt
2008-11-13, 10:35
Om ditt dagsbehov är 2500 och du äter 2000 går du ner i vikt. Om du sen kompenserar det genom att äta 3000 nästa dag eller helt enkelt underskattar matens energimängd är en annan femma.

Poängen är att 'ens dagsbehov' inte är ett tal, utan snarare ett intervall där kroppen kommer att upp-/nedreglera förbränningen/aktiviteten för att personen skall hålla sin vikt. Kan eventuellt också ha någonting att göra med om kroppen vill upp eller ned (typ set-point).

Mushan
2008-11-13, 10:46

Jag tror inte på det, att man måste ligga på exakt värde. För jag vet att jag inte alltid ligger på exakt balans varje dag, men jag håller min vikt ändå. Säger bara mina erfarenheter, och vad jag tycker. Kanske är olika från person till person.

Eddie Vedder
2008-11-13, 11:04
Jag tror inte på det, att man måste ligga på exakt värde. För jag vet att jag inte alltid ligger på exakt balans varje dag, men jag håller min vikt ändå. Säger bara mina erfarenheter, och vad jag tycker. Kanske är olika från person till person.

Den ena talar om teorin och den andra om praktiken. Så ni har rätt båda två. Är det så att kroppen EXAKT har förbrukat 3000kcal inom 24 timmar och även metaboliserat identiska mängder energi så är man i viktbbalans ja.

Men precis som du säger Mushan så äter man ju mer dag 1 än dag 2, rör på sig lite mer här än där, kroppen anpassar sig o.s.v.

Så ni har båda rätt men ser på det ur olika perspektiv bara. Själv brukar jag se på saken ur Mushans synvinkel.