handdator

Visa fullständig version : 12set bicep


AciDBL00D
2003-07-03, 13:05
Läste på trainerslabb sida och fick första inlägget efter fredrik age där, nu är jag häftig. Om inte annat finns ett bicce program där som han skrivet det är 12set med tre övningar (scottcurl, koncentrationscurl, cablecurl). Men 12set på biccarna kan det vekligen funka?

Jag är lite sugen på att testa bara för att se det är ju trots allt Fredrik Age som tyckte det funkade =). Men allvarligt vad tror ni?

Action
2003-07-03, 13:08
Originally posted by AciDBL00D
Läste på trainerslabb sida och fick första inlägget efter fredrik age där, nu är jag häftig. Om inte annat finns ett bicce program där som han skrivet det är 12set med tre övningar (scottcurl, koncentrationscurl, cablecurl). Men 12set på biccarna kan det vekligen funka?

Jag är lite sugen på att testa bara för att se det är ju trots allt Fredrik Age som tyckte det funkade =). Men allvarligt vad tror ni?

Varför skulle det inte fungera med 12 set??? Låter ju helt lagom och det brukar bli det antalet set för min del.

AciDBL00D
2003-07-03, 13:12
12set det är ju ändå 12set det är dubbla vad jag brukar köra ju. Jag tänkte köra biccar ikväll nu första gången träning på en vecka efter en förkylning. Kanske skall testa...

King Grub
2003-07-03, 13:15
Absolut minimum antal set för mig. Uppemot 15-20 set på rygg och framsida lår. Visst skulle det fungera, även om jag personligen tycker valet av bicepsövningar är undermåligt.

AciDBL00D
2003-07-03, 13:16
Jag bytar nog ut övningarna mot mina egna favouriter tänker mest på 12set....

King Grub
2003-07-03, 13:18
Originally posted by AciDBL00D
Jag bytar nog ut övningarna mot mina egna favouriter tänker mest på 12set....

Det är inte speciellt mycket med 12 set för en muskelgrupp. Att däremot plötsligt dubbla sitt setantal från 6 till 12 på en gång kanske kan vara mäktigt.

Linnet
2003-07-03, 14:18
Varför är det inte mycket? Den lilla erfarenhet jag har är 9-10 set, men du menar att 15-20 är helt ok? Jag iffrågasätter dig inte, det är jag alldeles för okunnig och du alldeles för kunnig för, men en förklaring om vad man uppnår och vilka skiullnaderna är vorde intressant.

King Grub
2003-07-03, 14:28
Originally posted by Linnet
Varför är det inte mycket? Den lilla erfarenhet jag har är 9-10 set, men du menar att 15-20 är helt ok? Jag iffrågasätter dig inte, det är jag alldeles för okunnig och du alldeles för kunnig för, men en förklaring om vad man uppnår och vilka skiullnaderna är vorde intressant.

Den här tråden kanske gör att det klarnar för dig:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=11858&highlight=antal+set

Linnet
2003-07-03, 14:39
Intressant tråd, tyvärr klarnade inte allt, jag var mer inne på fysiologiska anledningar, inte lika mycket på känsla, iofs kommer jag säkert träna 9-10 set när jag väl kommer tillbaka, räknar med minste 4 månader troligtvius längre innan jag kommer våga belasta axeln hårt efter operationen. Sen skall man bli rutinerad har trots allt bara tränat i ett och ett halvt år och kan inte räkna mig som rutinerad.

Pressarn
2003-07-03, 15:16
Jag undrar verkligen hur ni tränar, hur kan ni orka 15 tunga set biceps om ni nu kör det? Eller står ni och fjantar er med lätta vikter och sparar er inför nästa set som då körs med samma vikt som föregående? Jag orkar max 2-3 tunga set per övning sen är jag kaputt, brukar bli några uppvärmningsset också. Det ni håller på med ser i mina ögon ut att vara muskeltortyr.
Och kör man alla set med samma vikt och alla till fail så e jag körd efter 3-5 set, kan tänka mig att ni påstår att ni klarar sådär 15-20 set där också?
Plågeri ju...
På ryggpasset idag blev det runt 15 set rygg, men då var det både latsdrag, rodd och marklyft och dom flesta seten var lätta och explosiva medan sammanlagt tre set blev till fail.

ugly_kid
2003-07-03, 15:20
Originally posted by Pressarn
Jag undrar verkligen hur ni tränar, hur kan ni orka 15 tunga set biceps om ni nu kör det? Eller står ni och fjantar er med lätta vikter och sparar er inför nästa set som då körs med samma vikt som föregående? Jag orkar max 2-3 tunga set per övning sen är jag kaputt, brukar bli några uppvärmningsset också. Det ni håller på med ser i mina ögon ut att vara muskeltortyr.
Och kör man alla set med samma vikt och alla till fail så e jag körd efter 3-5 set, kan tänka mig att ni påstår att ni klarar sådär 15-20 set där också?
Plågeri ju...
På ryggpasset idag blev det runt 15 set rygg, men då var det både latsdrag, rodd och marklyft och dom flesta seten var lätta och explosiva medan sammanlagt tre set blev till fail.

visst kan man köra 15 tunga set biceps. du kommer ju inte kunna köra på samma vikter hela tiden men du kan ju alltid köra ett set till till fail. sen hur mycket vikt du orkar är ju en annan sak.

King Grub
2003-07-03, 15:29
Originally posted by Pressarn
Jag undrar verkligen hur ni tränar, hur kan ni orka 15 tunga set biceps om ni nu kör det? Eller står ni och fjantar er med lätta vikter och sparar er inför nästa set som då körs med samma vikt som föregående? Jag orkar max 2-3 tunga set per övning sen är jag kaputt, brukar bli några uppvärmningsset också. Det ni håller på med ser i mina ögon ut att vara muskeltortyr.
Och kör man alla set med samma vikt och alla till fail så e jag körd efter 3-5 set, kan tänka mig att ni påstår att ni klarar sådär 15-20 set där också?
Plågeri ju...
På ryggpasset idag blev det runt 15 set rygg, men då var det både latsdrag, rodd och marklyft och dom flesta seten var lätta och explosiva medan sammanlagt tre set blev till fail.

I morse tränade jag framsida lår, och det blev minst 17 arbetsset, och då menar jag tills jag omöjligen kunde genomföra en repetition till. Tappade räkningen någonstans i slutet av knäböjsseten, som vanligt, men minst 17. Sedan är det alltså bara att stappla hem. Jag har under åren provat många olika setupplägg, men jag svarar helt utan tvekan bäst på högsetsträning. Därmed inte sagt att alla gör det.

Pressarn
2003-07-03, 15:42
:eek: Jaja... beundrar er som klarar så många "arbetsset" både fysiskt och psykiskt. :bow:

Arne Persson
2003-07-03, 16:12
Jag brukar starta mina biceps pass med 15 set conc. curl med hantel. Där efter lite pumpträning.

911
2003-07-03, 16:19
12 set är ju inte speciellt mkt.. 4 set på varje övning..

spas
2003-07-03, 16:27
Jag brukar ligga på ca 4 övningar a 5 set plus uppvärming på de stora musklerna. Kör 3 8or på samma vikt. Det första setet känns ok och det tredje är as tungt sen höjer jag vikten och kör 2 6or orkar jag mer än 6 på sista setet så ökar jag vikten i antingen 8orna eller 6orna till nästa gång. Har kört så någon månad och ökar i varje pass. De gångerna jag av tidbrist tvingas köra förre set typ 3x3 vilket var standard för mig för något år sen känns detta som superlätt efteråt. Så min slutsats är att man blir uthålligare av att köra fler set. Tror iofs att det kan vara lite individuelt vad man gillar och vad man växer bäst av. Sen är det klart att man är lite sliten i psyket efter 7 set max chins.

jwzrd
2003-07-03, 18:07
Jag lägger till ett extra set bicepscurl när jag kör volymträning för biceps. 3 set istället för 2. Finns trevligare sätt att köra cardio än att träna en av kroppens minsta muskler i 30 minuter :kinky:

Turbo
2003-07-03, 23:16
jag kör minst 15 set när jag kör biceps:bpump:

Arne Persson
2003-07-03, 23:20
Jag behöver 9 set för att komma upp till 40 kgs hanteln som jag kör 3x3 där efter höjer jaq och kör 1-3x3

Herkulez
2003-07-04, 09:24
Originally posted by Pressarn
Jag undrar verkligen hur ni tränar, hur kan ni orka 15 tunga set biceps om ni nu kör det? Eller står ni och fjantar er med lätta vikter och sparar er inför nästa set som då körs med samma vikt som föregående? Jag orkar max 2-3 tunga set per övning sen är jag kaputt, brukar bli några uppvärmningsset också. Det ni håller på med ser i mina ögon ut att vara muskeltortyr.
Och kör man alla set med samma vikt och alla till fail så e jag körd efter 3-5 set, kan tänka mig att ni påstår att ni klarar sådär 15-20 set där också?
Plågeri ju...
På ryggpasset idag blev det runt 15 set rygg, men då var det både latsdrag, rodd och marklyft och dom flesta seten var lätta och explosiva medan sammanlagt tre set blev till fail.

rätta mig om jag har fel, men om jag minns rätt så hade du bara tränat i 3 månader.....................................

Pressarn
2003-07-04, 20:22
Seriöst ja men ser inte vad det har med saken att göra. Min kondition har varit på ganska hög nivå dom senaste 5 åren så det handlar inte om den. Sen vet jag inte om musklerna har sin egen lilla "kondition". Jag har iaf inte märkt att jag orkar fler set efter ett tag om jag får ta i lika mycket (ökar vikterna då). Det kan däremot ha något att göra med att jag inte har mycket fett på kroppen som ska ge energi..? Äh inte vet jag, jag kör bara tills jag inte orkar mer, kör jag mer än så blir styrketräningen inte rolig längre.

King Grub
2003-07-04, 20:33
Din kroppsfettsnivå har i alla fall inget med hur många set du orkar genomföra, om du inte är alldeles svältfödd. :) Det är kolhydrater som är den huvudsakliga energikällan vid styrketräning.

Andyh
2003-07-04, 20:51
Originally posted by Pressarn
Jag undrar verkligen hur ni tränar, hur kan ni orka 15 tunga set biceps om ni nu kör det? Eller står ni och fjantar er med lätta vikter och sparar er inför nästa set som då körs med samma vikt som föregående? Jag orkar max 2-3 tunga set per övning sen är jag kaputt, brukar bli några uppvärmningsset också. Det ni håller på med ser i mina ögon ut att vara muskeltortyr.
Och kör man alla set med samma vikt och alla till fail så e jag körd efter 3-5 set, kan tänka mig att ni påstår att ni klarar sådär 15-20 set där också?
Plågeri ju...
På ryggpasset idag blev det runt 15 set rygg, men då var det både latsdrag, rodd och marklyft och dom flesta seten var lätta och explosiva medan sammanlagt tre set blev till fail.

Jag kör alla set utom uppvärmningen till positiv faillure sedan brukar min brossa hjälpa mig upp med vikten(bara så att jag precis orkar) och så kör jag kanske 2 till negativt. Så jag står inte dirket å fjantar med lätta vikter.

Däremot kommer jag ihåg när jag började träna att man orkade inte köra lika många set, musklen tog slut redan efter 2-3 set dom första månaderna, jag vet nu inte hur länge du tränat men om du började nyligen så kommer du nog få högre "set-tålighet" inom en snar framtid. Var glad så länge musklen nöjer sig med få set, passen blir juh mycket kortare då :D

Lopezzo
2003-07-04, 21:19
Är det okey att supersetta varje set i varje övning på alla muskelgrupper på alla pass?
Tycker det är så jävla skönt att börja högt för att mot slutet knappt kunna lyfta stången på tex biseps.. Någon som kör detta??

På mitt gym é de fan inte många och, jag undrar varför???

Lopezzo

ugly_kid
2003-07-04, 21:41
Originally posted by Lopezzo
Är det okey att supersetta varje set i varje övning på alla muskelgrupper på alla pass?
Tycker det är så jävla skönt att börja högt för att mot slutet knappt kunna lyfta stången på tex biseps.. Någon som kör detta??

På mitt gym é de fan inte många och, jag undrar varför???

Lopezzo

menar du dropset?

Lopezzo
2003-07-04, 21:47
Kanske heter så? börja på höga vikteer för att ta av hela tiden tills man knappt orkor nått mera..... Dropset ja kanske det...

King Grub
2003-07-05, 05:26
Originally posted by Lopezzo
Kanske heter så? börja på höga vikteer för att ta av hela tiden tills man knappt orkor nått mera..... Dropset ja kanske det...

Det är dropset eller stripset. Superset är när du byter mellan t ex ett set biceps och ett set triceps utan vila mellan.