handdator

Visa fullständig version : Whey100 innan träning - gainer efter träning?


Pompere
2008-10-23, 20:05
Tjenare!

Om man tar sin whey100 på tom mage (äter stort mål ca 3-4timmar innan) ca 10min innan styrketräningen (har fått för mig att de ska ha någorlunda liknande effekt som EAA.. fel?), behöver jag då ta en Gainer Pro direkt efter min styrketräning? För att sedan komma hem och dra i mig ett hyffsat stort mål ca 1-2timmar efter träningen?
ELLER
Ifall jag nu tar min whey100 innan träning, behövs det ingen gainer då? och istället vänta 1-2timmar o käka istället?

Jag brukar vanligtvist inte ta whey100 innan träning, men har gjort det nu på sistone när jag har haft en hyffsad lång tid mellan mina måltider och träningar. Så behöver lite info om hur det funkar egentligen med whey100 innan träning. För jag vet att EAA har en väldigt positiv effekt och att man inte behöver ta en gainer efter träningen om man intagit EAA innan passet(?).
Rätta mig ifall jag är ute och cyklar!

Tack på förhand

Lavorini
2008-10-23, 20:43
Behöver och behöver - det är antagligen bättre att du fyller på efter träningen också. Att välja endera före eller efter är helt klart sämre än att köra både och.

Hur som helst så är näringstajmingen skitsamma om du inte har en bra kost i övrigt och har uppfyllt dagens makro- och mikronutrientintag. Finlir dvs.

Pompere
2008-10-23, 20:50
Jo jag vet, men jag tänkte att det är väl skillnad när man drar i sig whey100 innan träning istället för att skippa whey100 för att sedan dra i sig en gainer istället.

Så gör det någon skillnad ALLS för proteinsyntesen och återhämtning iochmed att jag drar i mig whey100 innan passet?
Har den en sådan positiv effekt att man kan skippa gainern efter och istället äta en måltid 1-2h efter träning

Anders The Peak
2008-10-23, 20:54
Det här med effekten på MPS har nu varit känt rätt länge nu dvs några år men jag har inte än sett någon som har fått märkbara bättre resultat av det. Menar resultat men mer muskelmassa. Det är med stor trolighet att man återhämtar sig betydligt snabbare med hjälp av näringstimning. Menar då i de fall då man gör en ordentlig ansträngning som tär på kroppen. Men frågan är om man sköter kosten exemplariskt om det ger någon ytterligare effekt.

Anders The Peak
2008-10-23, 20:58
Jo jag vet, men jag tänkte att det är väl skillnad när man drar i sig whey100 innan träning istället för att skippa whey100 för att sedan dra i sig en gainer istället.

Så gör det någon skillnad ALLS för proteinsyntesen och återhämtning iochmed att jag drar i mig whey100 innan passet?
Har den en sådan positiv effekt att man kan skippa gainern efter och istället äta en måltid 1-2h efter träning
Rent generellt tycker jag att du tar en portion whey100 innan passet och om du är sliten efter passet då tar du även gainern. Om du inte är sliten tror jag att du kan vänta och äta riktig mat istället.

Pompere
2008-10-24, 09:06
Så whey100 har en ungefärlig likadan effekt som EAA har om man tar den innan träning på tom mage?

Ello
2008-10-24, 09:26
Så whey100 har en ungefärlig likadan effekt som EAA har om man tar den innan träning på tom mage?

Ja, fast inte lika stor. Båda alternativen stimulerar proteinsyntesen efter träningen men EAA i större utsträckning än vassle.

Pompere
2008-10-24, 09:35
Ja, fast inte lika stor. Båda alternativen stimulerar proteinsyntesen efter träningen men EAA i större utsträckning än vassle.

Okej, misstänkte de.
Men ifall man tar en whey100 innan träning så borde inte kroppen vara i lika stor nöd efter en gainer precis efter träningen tillskillnad från när man inte tar en whey100 innan träning.. eller är jag helt ute och cyklar?

Pompere
2008-10-24, 09:39
och hur mycket whey100 ska jag inta innan träning? räcker en skopa? eller ska jag ta mindre?

Kischen
2008-10-24, 11:38
och hur mycket whey100 ska jag inta innan träning? räcker en skopa? eller ska jag ta mindre?

Grub länkade väl en studie om just vassle och att ett större intag gör att en del åker ut den naturliga vägen? Jag skulle ta runt 15 gram innan, rätt eller fel, vet ej.

Anders The Peak
2008-10-24, 13:34
Grub länkade väl en studie om just vassle och att ett större intag gör att en del åker ut den naturliga vägen? Jag skulle ta runt 15 gram innan, rätt eller fel, vet ej.

http://www.jissn.com/content/pdf/1550-2783-5-17.pdf