handdator

Visa fullständig version : Instruktioner för kvinnor på 1800-talet.


Krokodil
2008-10-23, 12:19
Från Expressen.se

Tur att saker och ting förändras... :D


1894 skrev Ruth Smith, som var gift med en engelsk kyrkoherde, en bok vid namn " Sex tips for husbands and wives." Boken vänder sig främst till unga kvinnor och handlar om hur de ska förhålla sig till sexualiteten i äktenskapet, skriver The Sun. Och enligt Ruth Smith och den rådande tidsandan var det ju mindre sex desto bättre som gällde. Sex beskrevs av Ruth som " något som bäst är motbjudande och i värsta fall är ganska smärtsamt".
Nedan följer ett urval av Ruth Smiths råd för nygifta unga kvinnor.

* " Den smarta hustrun tillåter maximalt två korta sexuella kontakter i veckan. Allt eftersom åren går bör hon försöka få också den frekvensen att minska. Spelad sjukdom, trötthet och huvudvärk är de smartaste sätten att uppnå detta."

* En självisk och sensuell make kan lätt få övertag över sin fru. Glöm därför aldrig detta grundläggande råd: ge lite, ge sällan och framförallt ge motvilligt. Annars kan ett i övrigt respektabelt äktenskap lätt förvandlas till en orgie i sexuell lust."

* "En smart hustru gör det till en regel att aldrig visa sin nakna kropp för sin man, eller låta honom visa sin nakna kropp för henne".

* "Många män får sin mesta sexuella tillfredsställelse precis efter sexakten då de känner sig lugna och helt avslappnade. Därför måste hans hustru se till att det inte blir någon lugn och skön stund för honom efteråt. Annars kommer han snart att känna sig uppmuntrad att försöka igen."

* "När maken får sin vilja fram ska hustrun ligga så stilla som möjligt. Kroppsrörelse kan uppfattas som sexuell upphetsning av den optimistiske maken. Sex ska, när det inte kan undvikas, endast praktiseras i totalt mörker."

* " Gräl och tjat och gnabb har visat sig väldigt effektivt sent på kvällarna då mannen vanligtvis brukar försöka få sin vilja fram. Börja gnabba med honom ungeför en timme innan han brukar försöka förföra dig."

*" De flesta män är av naturen perverterade, och kommer om de ges minsta chans vilja ha de mest avskyvärda sexakter som till exempel att genomföra sexakten i olika positioner."

* "Vid det tionde bröllopsdagen har många hustrur klarat av barnafödandet samt klarat av det ultimata målet att avsluta all sexuell kontakt med maken".

Kwon
2008-10-23, 12:30
"De flesta män är av naturen perverterade..."

:laugh:

LindaS
2008-10-23, 12:30
Giddens skrev bl a att "det är kvinnornas uppgift att ta kontrollen när männen inte kan kontrollera sina lustar". Han är nutidssociolog och beskriver hur "det är", inte hur det borde/skulle kunna vara.

Intressant ämne btw. :)

Svedberg
2008-10-23, 12:33
Haha jävlar anamma, stackars karlar.

Nitrometan
2008-10-23, 12:36
*" De flesta män är av naturen perverterade, och kommer om de ges minsta chans vilja ha de mest avskyvärda sexakter som till exempel att genomföra sexakten i olika positioner."
OK. Då vet jag.

:)

Tricklev
2008-10-23, 12:38
Olika positioner? Nä, någonstans måste man dra gränsen.

Nitrometan
2008-10-23, 12:39
Giddens skrev bl a att "det är kvinnornas uppgift att ta kontrollen när männen inte kan kontrollera sina lustar". Han är nutidssociolog och beskriver hur "det är", inte hur det borde/skulle kunna vara.

Anthony Giddens?

http://www.theory.org.uk/giddens.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Anthony_Giddens

Anthony Giddens, Baron Giddens (born January 18, 1938) is a British sociologist who is renowned for his theory of structuration and his holistic view of modern societies. He is considered to be one of the most prominent modern contributors in the field of sociology, the author of at least 34 books, published in at least 29 languages, issuing on average more than one book every year.

Berätta mer, snälla.

Trassel
2008-10-23, 12:45
"De flesta män är av naturen perverterade..."

:laugh:

Det var väl det enda som hade någon slags sanningshalt i sig ;)

LindaS
2008-10-23, 12:45
Vad vill du veta? :naughty:

Kwon
2008-10-23, 12:48
Det var väl det enda som hade någon slags sanningshalt i sig ;)

:em: :Virro

PowPow
2008-10-23, 16:27
Vad vill du veta? :naughty:

Var är citatet taget ifrån?

-----------------

Apropå att kontrollera mannens perversioner, så uttryckte Emile Durkheim det ganska lustigt när han talade om giftermålets funktion. Ett smärre geni, för övrigt :D

Om den gifte mannen:

Hans möjligheter till sexuell tillfredsställelse är begränsade med dock garanterade. Det är denna garanti som utgör grundvalen för hans sinnesjämvikt. Den ogifte mannens situation är helt annorlunda. Eftersom det är tillåtet för honom att knyta vilka förbindelser han önskar, åtrår han allt och tillfredsställs aldrig. /.../ När ingen kontrollerar en, blir man också oförmögen till självkontroll.

Durkheim, Emile (1897) Le Suicide

PowPow
2008-10-23, 16:31
Durkheim skrev även att en av anledningarna till att självmordsfrekvensen bland män var högre än bland kvinnor i fall då den äkta hälften hade gått bort, berodde på att män hade ett mycket större behov av nära social stimulans. Kvinnor överlevde lättare, då de kunde dämpa sorgen med ett husdjur :D

Eller något i den stilen. Hittade inte avsnittet just nu.

LindaS
2008-10-23, 16:32
Var är citatet taget ifrån?

Boken heter Sociologi, skriven av Giddens. Han kan ha skrivit i singular, men innebörden är ju densamma.

PowPow
2008-10-23, 16:34
Boken heter Sociologi, skriven av Giddens. Han kan ha skrivit i singular, men innebörden är ju densamma.

Sida?

Edit: Och upplaga?

ryssen
2008-10-23, 16:35
inte mycket som ändrats där. bra i början sen går d utför*slap*

LindaS
2008-10-23, 16:37
Sida?Ok, nu känns det som att du misstror mig på nåt sätt.. men jag hoppas att det är som du är intresserad. Nästan all min kurslitteratur ligger nerpackad 50 mil bort tyvärr.

PowPow
2008-10-23, 16:40
Ok, nu känns det som att du misstror mig på nåt sätt.. men jag hoppas att det är som du är intresserad. Nästan all min kurslitteratur ligger nerpackad 50 mil bort tyvärr.

Tyckte bara det lät som något väldigt märkligt uttalande, för att vara Giddens. Men jag antar att det är i en kontext som förklarar mer, och eftersom jag äger boken så ville jag såklart kolla det. Tittade under sexualitet och genus-avsnittet, men hittade inget.

Nitrometan
2008-10-23, 16:41
Vad vill du veta? :naughty:
Är det Anthony Giddens du pratar om? Eller nån annan Giddens?

Ett par saker från en artikel om hans arbeten.
Another example explored by Giddens is the emergence of romantic love, which Giddens (The Transformation of Intimacy) links with the rise of the 'narrative of the self' type of self-identity: "Romantic love introduced the idea of a narrative into an individual's life." Although history of sex clearly demonstrates that passion and sex are not modern phenomena, the discourse of romantic love is said to have developed from the late eighteenth century. Romanticism, the 18th and 19th century European macro-level cultural movement is responsible for the emergence of the novel - a relatively early form of mass media. The growing literacy and popularity of novels fed back into the mainstream lifestyle and the romance novel proliferated the stories of ideal romantic life narratives on a micro-level, giving the romantic love an important and recognised role in the marriage-type relationship.

Consider also the transformation of intimacy. Giddens asserts that intimate social relationships have become 'democratised', so that the bond between partners – even within a marriage – has little to do with external laws, regulations or social expectations, but is based on the internal understanding between two people – a trusting bond based on emotional communication. Where such a bond ceases to exist, modern society is generally happy for the relationship to be dissolved. Thus we have 'a democracy of the emotions in everyday life' (Runaway World, 1999).

LindaS
2008-10-23, 16:44
Tyckte bara det lät som något väldigt märkligt uttalande, för att vara Giddens. Men jag antar att det är i en kontext som förklarar mer, och eftersom jag äger boken så ville jag såklart kolla det. Tittade under sexualitet och genus-avsnittet, men hittade inget.Det tyckte jag också, innan jag insåg att hanGiddens skrev bl a att "det är kvinnornas uppgift att ta kontrollen när männen inte kan kontrollera sina lustar". Han är nutidssociolog och beskriver hur "det är", inte hur det borde/skulle kunna vara.

Nitrometan
2008-10-23, 16:49
Han beskriver hur "det är" till skillnad från hur det är?

Vadan citationstecknen?

Förklara hur du menar.

Hur kan det vara kvinnans uppgift att ta kontroll när inte mannen kan? I vilket sammanhang och på vilket sätt?

PowPow
2008-10-23, 16:50
Är det Anthony Giddens du pratar om? Eller nån annan Giddens?

Ett par saker från en artikel om hans arbeten.

Det finns bara en Giddens. Bara en riktig :D
Hon talar om Anthony Giddens.

Det tyckte jag också, innan jag insåg att han

Tycker fortfarande det låter otroligt. Fast det beror ju på i vilket sammanhang han säger det. Vilket fenomen han beskriver.

Du minns inte i vilket avsnitt, eller i vilket sammanhang han säger det?
Han kan ju aldrig ha dragit iväg ett generellt påstående om att kvinnor ska kontrollera männens lustar.

LindaS
2008-10-23, 16:57
Det är fortfarande INTE HAN som tycker det, HAN BESKRIVER HUR DET ÄR.

Nej, jag kommer inte ihåg det och givetvis är det skrivet i ett större sammanhang. Läste den boken 2003.

Läs citatet igen!

PowPow
2008-10-23, 17:02
Det är fortfarande INTE HAN som tycker det, HAN BESKRIVER HUR DET ÄR.

Nej, jag kommer inte ihåg det och givetvis är det skrivet i ett större sammanhang. Läste den boken 2003.

Läs citatet igen!

Ja, jag har läst det igen. Och är fortfarande övertygad om att Giddens inte skulle påstå att det är så i världen att kvinnan ansvarar för att kontrollera mannens lustar.

Möjligtvis i en viss kontext, men inte som ett generellt uttalande av typen "så är det".

LindaS
2008-10-23, 17:04
Men ffs, det står inte det!

LindaS
2008-10-23, 17:09
Jag skrev:"det är kvinnornas uppgift att ta kontrollen när männen inte kan kontrollera sina lustar"Du skrev: att kvinnan ansvarar för att kontrollera mannens lustar.

Kan du inte se skillnaden, så kan jag inte förklara.

PowPow
2008-10-23, 17:11
Men ffs, det står inte det!

Nej, det tror ju inte jag heller :D

........

Men ur ditt citat:
"det är kvinnornas uppgift att ta kontrollen när männen inte kan kontrollera sina lustar"

Hur menar du att man ska tolka det? Vad är det kvinnorna ska ta kontrollen över när männen inte kan kontrollera sina lustar? Inte lätt att tolka ett lösrykt citat ju :)

Edit: Du behöver inte bli syrlig.

burre
2008-10-23, 17:15
Beeeeeeeeeeeeeeeef

LindaS
2008-10-23, 17:19
Nej, det tror ju inte jag heller :D


Är du mindre syrlig?

Nitrometan
2008-10-23, 17:27
Är du mindre syrlig?
Ja.

Nitrometan
2008-10-23, 17:30
Linda, vad anser du att Giddens menar med:
"det är kvinnornas uppgift att ta kontrollen när männen inte kan kontrollera sina lustar"

Vid vilka tillfällen kan männen inte kontrollera sina lustar och varför?

Vad är det kvinnorna ska ta kontrollen över? Allt? Hushållsekonomin? Lustarna? Männen? Fjärrkontrollen? Världen? Politiken? Kylskåpet?

På vilket sätt är det deras uppgift? Varför?

Vem har bestämt att det är så?

Nitrometan
2008-10-23, 17:32
Det är fortfarande INTE HAN som tycker det, HAN BESKRIVER HUR DET ÄR.
Vad är skillnaden mellan vad han tycker och hur han beskriver vad han påstår vara sin syn på hur verkligheten är beskaffad i ett visst sammanhang?

Nitrometan
2008-10-23, 17:33
Eller menar du att Anthony Giddens har skådat den absoluta sanningen?

Och att hans utsagor därmed inte kan bestridas?

PowPow
2008-10-23, 17:34
Eller menar du att Anthony Giddens har skådat den absoluta sanningen?

Och att hans utsagor därmed inte kan bestridas?

Men så har det ju alltid varit. Giddens HAR skådat den absoluta sanningen. Just därför blir man lite konfundersam över citatet :D

Och visst kan hans utsagor bestridas, men man gör klokast i att inte göra det. Han är lite som King Grub.

Nitrometan
2008-10-23, 17:41
Men om han har sanningen så är det ju som att försöka argumentera om religion.

Lika bra att lägga ner.

Trance
2008-10-23, 17:53
Vad är skillnaden mellan vad han tycker och hur han beskriver vad han påstår vara sin syn på hur verkligheten är beskaffad i ett visst sammanhang?

Förstår du verkligen inte skillnaden mellan att beskriva något och inte lägga någon värdering i det och att säga sin åsikt hur det skall vara?

Tolkia
2008-10-23, 20:26
Vad är skillnaden mellan vad han tycker och hur han beskriver vad han påstår vara sin syn på hur verkligheten är beskaffad i ett visst sammanhang?
+1 på Trance; retoriska frågor i all ära, men det där var lite för mycket.

En möjlig tolkning av det LindaS skriver att Giddens skriver är att det i ett parförhållande är den personens uppgift, som har kontroll över sina lustar (till vad det nu kan vara) att ta kontroll över den andra personen, i det fall han/hon inte längre har kontroll. I exemplet: Om mannen inte har kontroll över sig själv är det kvinnans uppgift att försöka kontrollera honom (eller omvänt).

Nu har jag inte läst Giddens, så jag har ingen aning om vad han kan tänkas ha skrivit eller menat, men som ett försök att hjälpa er ur ett totalt dödläge av syrlig retorik.

PowPow
2008-10-23, 20:43
Men om han har sanningen så är det ju som att försöka argumentera om religion.

Lika bra att lägga ner.

Jag var lite ironisk. Vad jag menade var att jag tyckte att han var en bra författare.

På vilket sätt skulle det vara som att diskutera religion? Vad har religion med vetenskap att göra?

PowPow
2008-10-23, 20:51
+1 på Trance; retoriska frågor i all ära, men det där var lite för mycket.

En möjlig tolkning av det LindaS skriver att Giddens skriver är att det i ett parförhållande är den personens uppgift, som har kontroll över sina lustar (till vad det nu kan vara) att ta kontroll över den andra personen, i det fall han/hon inte längre har kontroll. I exemplet: Om mannen inte har kontroll över sig själv är det kvinnans uppgift att försöka kontrollera honom (eller omvänt).

Nu har jag inte läst Giddens, så jag har ingen aning om vad han kan tänkas ha skrivit eller menat, men som ett försök att hjälpa er ur ett totalt dödläge av syrlig retorik.

En möjlig tolkning av det LindaS skriver att Giddens skriver, ja. Men jag drar nog ändå slutsatsen att han inte skrivit det över huvud taget, så vi diskuterar ju egentligen något som inte finns (eller som jag inte hittar i alla fall =)

miss_incorrigible
2008-10-23, 21:14
:laugh: Hejja Ruth Smith, Hejja!