handdator

Visa fullständig version : Vaccination mot influensan


Mirre
2008-10-23, 11:59
Min arbetsgivare erbjuder vaccination mot influensan. Skulle du ta den? Om nej, varför? Jag har hört att man kan bli sjuk i samband med att man får en men då lindrigare än den fruktade influensan. Jag blir sjuk max en dag per år men man vet ju aldrig...

Sverker
2008-10-23, 12:03
Jag tar. Visst kan man må lite risigt några timmar efter sprutan men det är när immunförsvaret reagerar på det avdödade viruspartiklarna.Eftersom immunförsvaret inte får mothugg lägger sig reaktionen snabbt. Försvinner samma dag/natt.

Jag har ingen lust att vara hemma med influensa. Även min arbetsgivare tycker det är slöseri med tid:D

Semiramis
2008-10-23, 12:07
Jag tar inte vaccin längre, jag blir dålig ett par dagar när jag vaccinerat mig(feber och influensasymptom) och tycker inte heller att jag ska behöva vaccinera mig eftersom jag är frisk och stark. Förr vaccinerade jag mig eftersom jag alltid tyckte att just detta år var extra jobbigt på jobbet men för sisådär 5-6 år sedan lade jag av, blev jättesjuk första året men har klarat mig sedan dess. Dessutom tycker jag att många som vaccinerat sig blir sjuka iallafall.

Nitrometan
2008-10-23, 12:16
Nej.

Jag lämnar vaccinet till de som behöver det bättre.

Undrar om vaccinering bidrar till ökad mutationshastighet hos virusstammarna?

Tolkia
2008-10-23, 12:20
Nej. Anledning: Förra året tog jag det, då min arbetsgivare ville att alla skulle vaccinera sig, och jag blev riktigt, riktigt sjuk. Jag har aldrig tidigare haft influensa vad jag vet, så jag bedömer kostnaden som större än förtjänsten här.

Poxeman
2008-10-23, 19:17
Nej, är inte så förtjust i "onödiga" behandlingar, kroppen får klara sig själv så långt som möjligt!

jontet
2008-10-23, 19:22
ja, arbetsgivaren pröjsade så jag såg det som lite avvänjning på nån sprutfobi jag har. är inte det minsta nervös över att gå dit eller ens tanken på att ta spruta/blodprov men likfan blir jag svettig och får en jävla yrsel precis när man sitter där och ca 10 min efteråt. Helt obefogat, fattar inte varför *screwy*

Doozer
2008-10-23, 19:33
Jag tycker inte friska människor har någon anledning att ta detta vaccin. Har man dock förkylningar titt som tätt är man inte frisk, utan har ett dåligt fungerande immunförsvar. Använd det sunda förnuftet och låt kroppen bekämpa virusen själv.

Hades
2008-10-23, 19:34
Jag tog när jag fick gratis av jobbet.

Bullen!
2008-10-23, 19:42
jag tog inte den i fjol. jag blev så dålig så jag för första gången trodde att jag skulle dö (av sjukdom). jag är 100% allvarlig. jag var helt säker på att jag inte skulle överleva.

så jag tänker ta det nu.

Yes
2008-10-23, 20:02
Vad kostar det att vaccinera sig?

Matte-
2008-10-23, 20:12
Ja, fick det igår och blev inte sjuk, är dock fortfarande öm i axeln där hon tog sprutan:smash:

Fick influensan förra året och blev djävligt sjuk, undviker helst det igen.

Troll
2008-10-23, 20:27
Nej.

Jag är skeptisk till läkemedel och måste jag inte så avstår jag.

Som någon var inne på med mutationer av virus så tror jag också att våra kroppar försvagas och blir mer beroende av hjälp för minsta lilla om vi tar vaccin i onödan.

Jompan
2008-10-23, 21:13
Tar inte vaccination, tror som en tidigare skrev att det är bättre kroppen själv får köra sina strider. Vilket den fått göra denna vecka och fortsätta med. Blev dålig förra söndagen inte frisk än, men sakta men säkert går det framåt. :)

Angel
2008-10-24, 01:16
Jag har också blivit erbjuden men nej. Dels så ligger jag inte i någon riskzon, min kropp kan lösa det på eget sätt. Sen förändras ju ofta stammarna så vaccinet inte hjälper ändå.

Nitrometan
2008-10-24, 11:45
jag tog inte den i fjol. jag blev så dålig så jag för första gången trodde att jag skulle dö (av sjukdom). jag är 100% allvarlig. jag var helt säker på att jag inte skulle överleva.

så jag tänker ta det nu.
Alla andra år du har levat? Har du vaccinerat dig då?

Jag funderar bara på statistiken.

sunkan
2008-10-24, 11:55
jag fick i fjol och har nog inget val i år heller, blev dock inte dålig av att ta vaccinet så varför klaga. Gratis är gott*popcorn*

Mescreant
2008-10-24, 12:17
Men sunkan, du är vaccinet i influensan som är mitt liv. http://i35.tinypic.com/2n7f4ux.jpg

Floddan
2008-10-24, 13:51
Jag vaccinerade mig idag. De är segt att vara sjuk i flera veckor och den ska tydligen vara jobbig i år.

Bullen!
2008-10-24, 19:48
Alla andra år du har levat? Har du vaccinerat dig då?

Jag funderar bara på statistiken.

aldrig vaccinerat mig och haft influensa många ggr. men ifjol small det på hårt.

Doozer
2008-10-24, 21:46
Har aldrig haft influensan så därför finns ju ingen anledning för mig att vaccinera mig. Har man dock haft det från år till år kanske man borde börja fundera på hur det står till med immunförsvaret?

Nitrometan
2008-10-25, 07:27
aldrig vaccinerat mig och haft influensa många ggr. men ifjol small det på hårt.
Okaj. Då verkar det bra.

Jag har sluppit influensa.

Tolkia
2008-10-25, 10:30
Har man dock haft det från år till år kanske man borde börja fundera på hur det står till med immunförsvaret?
Inte nödvändigtvis. Det torde bero väldigt mycket på hur utsatt man är för smitta också.

The_RobRoy
2008-10-25, 10:48
Vi har finanskris.. ..vi har inte råd med vaccin.

BigSpawn
2008-10-25, 10:49
funderat på att ta det, verkar ju bli en värre variant av influensan i år, och tydligen skulle iaf vaccinet fungera bra i år(stod det i en tidning).
Såg att det kostade ca 150kr på ett drop in ställe bredvid jobbet vid Stadion

The_RobRoy
2008-10-25, 10:51
jag tog inte den i fjol. jag blev så dålig så jag för första gången trodde att jag skulle dö (av sjukdom). jag är 100% allvarlig. jag var helt säker på att jag inte skulle överleva.

så jag tänker ta det nu.

Hur yttrade sig sjukdommen då, eftersom du trodde att du skulle dö?

Vad pratar vi om för sjukdom egentligen? Har jag missat något? :)

Feber, förkyld, ont i halsen & hosta?