handdator

Visa fullständig version : Stämmer min fars påståenden?


Jacke89
2008-10-23, 11:28
Tjenare!

Vill inleda med att säga att jag har styrketränat nu i 4 månader snart och att jag vill bli grov, breda armar, stora bröst och magrutor osv ni fattar :)

Iallafall, så är ju kosten väldigt viktig och mina föräldrar är skilda. Hos mamma får jag äta väldigt mycket mat, men hos pappa är det lite värre för vi brukar dela maten på 3 delar (min syster, jag, pappa).

Brukar inte känna mig så särskilt mätt, men inte heller hungrig efter en måltid där så jag säger att jag behöver äta mer där för att kunna bli så grov som jag vill men då säger pappa följande:

påstående 1:
du ska inte äta mer, kroppen kan inte tillgodose mer än så och det resulterar enbart i massa fett och uttänjd matsäck, medans jag säger att ju mer jag äter i princip ju större blir jag och jag kan ju bara bränna fettet sen när jag har tillräckligt med muskler.

påstående 2:
man "misshandlar" kroppen om man går upp och ner i vikt sådär och först går upp i vikt sen ner (var överviktig innan, gick ner från 87 kg till 75, en månad senare bestämde jag mig för att gå upp i vikt så ska ligga på kaloriöverskott nu istället för underskott som innan, gick ner denna vikt på ca. 10 veckor).

påstående 3:
man ska inte äta för mycket protein, man pissar bara ut det.

*gah!*

så jag undrar, ni som är kunniga inom området, vem har rätt av oss, stämmer det han säger?

jag är 17.5 år gammal förresten, tar proteintillskott är 186 cm och väger 80.5 kg nu.

Tacksam för svar.

KaptenKnäsvag
2008-10-23, 11:32
1) Stämmer inte.

2) Stämmer, viktnedgång är en ganska jobbig sak för kroppen att uthärda.

3) Stämmer inte.

Johan_P
2008-10-23, 11:48
påstående 3:
man ska inte äta för mycket protein, man pissar bara ut det.


Om det än vore så :smash:

Han kanske blandar ihop protein med kreatin?

Sverker
2008-10-23, 11:56
Du förbränner proteinet ( eg. aminosyrorna ) och kissar ut kvävet i form av urinämne.
Inget konstigt med det. Äter vi 100 g protein så kissar vi ut en viss mängd urinämne. Äter vi 200 g kommer vi att kissa ut dubbelt så mycket utinämne.

Det enda protein/kväve vi inte förbränner och kissar ut är de få grammen vi bygger in som musklemassa. I bästa fall är det kanske 4 - 5 g per dag;)

sleep is the enemy
2008-10-23, 11:57
Tjenare!

Vill inleda med att säga att jag har styrketränat nu i 4 månader snart och att jag vill bli grov, breda armar, stora bröst och magrutor osv ni fattar :)

Iallafall, så är ju kosten väldigt viktig och mina föräldrar är skilda. Hos mamma får jag äta väldigt mycket mat, men hos pappa är det lite värre för vi brukar dela maten på 3 delar (min syster, jag, pappa).

Brukar inte känna mig så särskilt mätt, men inte heller hungrig efter en måltid där så jag säger att jag behöver äta mer där för att kunna bli så grov som jag vill men då säger pappa följande:

påstående 1:
du ska inte äta mer, kroppen kan inte tillgodose mer än så och det resulterar enbart i massa fett och uttänjd matsäck, medans jag säger att ju mer jag äter i princip ju större blir jag och jag kan ju bara bränna fettet sen när jag har tillräckligt med muskler.

påstående 2:
man "misshandlar" kroppen om man går upp och ner i vikt sådär och först går upp i vikt sen ner (var överviktig innan, gick ner från 87 kg till 75, en månad senare bestämde jag mig för att gå upp i vikt så ska ligga på kaloriöverskott nu istället för underskott som innan, gick ner denna vikt på ca. 10 veckor).

påstående 3:
man ska inte äta för mycket protein, man pissar bara ut det.

*gah!*

så jag undrar, ni som är kunniga inom området, vem har rätt av oss, stämmer det han säger?

jag är 17.5 år gammal förresten, tar proteintillskott är 186 cm och väger 80.5 kg nu.

Tacksam för svar.

Att överäta leder såklart till onödigt mycket fett. Ingen vits att hetsäta massa mat och gå upp i raketfart.

Proteinöverskottet som inte används för att bygga muskler används som energi. Så det är inte bortkastat, men också onödigt att äta för mycket protein just för att man tror att man får mer muskler. Man kan istället äta mer av något annat.

Whistler
2008-10-23, 12:11
påstående 1:
du ska inte äta mer, kroppen kan inte tillgodose mer än så och det resulterar enbart i massa fett och uttänjd matsäck, medans jag säger att ju mer jag äter i princip ju större blir jag och jag kan ju bara bränna fettet sen när jag har tillräckligt med muskler.
För att kunna gå upp i muskelmassa krävs (förutom träning) ett energiöverskott och därmed viktuppgång. Nackdelen med detta är att du även lägger på dig fett, men det kan du ju som du själv sade deffa bort senare.

påstående 2:
man "misshandlar" kroppen om man går upp och ner i vikt sådär och först går upp i vikt sen ner (var överviktig innan, gick ner från 87 kg till 75, en månad senare bestämde jag mig för att gå upp i vikt så ska ligga på kaloriöverskott nu istället för underskott som innan, gick ner denna vikt på ca. 10 veckor). Nej, byggning är nog inte direkt det mest hälsosamma man kan hålla på med, men det är ju inget man dör av direkt heller. Det är nog betydligt mer ohälsosamt att inte träna alls och bara sitta hemma i soffan och käka chips.

påstående 3:
man ska inte äta för mycket protein, man pissar bara ut det.

Pissar? Nej.
Om du vid ett tillfälle intar större mängd än ca 15g vassle så går överskottet rakt igenom tarmen och blir avföring, utan att energin tas upp. Detta gäller alltså bara för vassle! För andra proteiner, framför allt de i lagad mat, gäller inga sådana påståenden. Ju mer du äter, desto längre pågår magsäckstömningen. För tränande individer rekommenderas 1.2-1.5g protein per kg kroppsvikt.

Anders The Peak
2008-10-23, 16:37
För att kunna gå upp i muskelmassa krävs (förutom träning) ett energiöverskott och därmed viktuppgång. Nackdelen med detta är att du även lägger på dig fett, men det kan du ju som du själv sade deffa bort senare.

Nej, byggning är nog inte direkt det mest hälsosamma man kan hålla på med, men det är ju inget man dör av direkt heller. Det är nog betydligt mer ohälsosamt att inte träna alls och bara sitta hemma i soffan och käka chips.


Pissar? Nej.
Om du vid ett tillfälle intar större mängd än ca 15g vassle så går överskottet rakt igenom tarmen och blir avföring, utan att energin tas upp. Detta gäller alltså bara för vassle! För andra proteiner, framför allt de i lagad mat, gäller inga sådana påståenden. Ju mer du äter, desto längre pågår magsäckstömningen. För tränande individer rekommenderas 1.2-1.5g protein per kg kroppsvikt.
Vad händer med det protein som inte kroppen behöver då? Antagligen fett -Vad händer med överskottet fett som kroppen inte använder? Antagligen fett
- Vad händer med överskottet kolhydrater som kroppen in använder för att fylla upp blodsockernivå och nivåer i lever, muskulatur osv ? Antagligen fett.
Man får utgå från att det överskott man behöver för att gå upp muskulatur är mer eller mindre försumbart...
Antar att det räcker med att ligga på energibalans +/- 200kcal och vecka för att ha tillräckligt att växa av.

För växande tränande individer räcker nog inte 1.2-1.5gr/kg utan man bör nor nog nosa kring 2.0gr/kg

stahlberg
2008-10-23, 16:49
Jag är SL-tränare och har bara vissa ytliga (och ibland föråldrade?) kunskaper om kost. Därför skriver jag sällan i kostdelen av Kolozzeum.

Enligt mina föråldrade(?) kunskaper om kost så kissar man ut proteinets kvävedel (som Sverker säger), medan resten av ett eventuellt proteinöverskott används som energi.

Orsaken till att jag skriver här är inte för att svara trådskaparen, utan för att själv få klarhet. Är mina påståenden föråldrade? Jag ser helst att någon av forumets "kostgurun" svarar. (Passa på förresten, för nu har ni chansen att undervisa mig - vilket är rätt svårt i träningsforumet)

I den mån jag har åsikter om pappas påståenden låter jag kostförståsigpåarna svara, och håller mig till mitt eget sepcialområde (SL). Men rent allmänt ska man ta allting ens pappa säger med en nypa salt!

Dexterity
2008-10-23, 16:56
Enligt mina föråldrade(?) kunskaper om kost så kissar man ut proteinets kvävedel (som Sverker säger), medan resten av ett eventuellt proteinöverskott används som energi.

Samt (främst?) lagras som kroppsfett.

Eddie Vedder
2008-10-23, 17:05
Samt (främst?) lagras som kroppsfett.

Nej det sker i väldigt liten utsträckning, först och främst lagras fett som fett samtidigt som högt kolhydratintag hämmar fettförbränningen. I undantagsfall omvandlas även glukos via de novo lipogenes till fett. Därefter kan eventuellt även aminosyror bli fett men det är som sagt väldigt liten del.

Den främsta delen av proteinet man äter utnyttjas som energikälla, det är alltså större del av ens dietära dagliga intag av aminosyror som förser oss med glukos än vad som syntetiserar ny kroppsvävnad.

Beepfaaarp
2008-10-23, 17:10
Hur mycket är för mycket? Helt omöjligt att säga om inga mängdangivelser ges. Gissar att din farsa har koll på hur mycket du stoppar i dig och förbrukar och kan därför uttala sig om det. Han kanske menar att du redan äter ett överskott och att 100% energi intag från protein är kasst?

stahlberg
2008-10-23, 21:42
Jag ser att jag fått svar av två koloiter. Det verkar dock osäkert om bägge är "kostgurun" (vilket jag de facto efterlyste).

Jag väljer att tro på Eddie Vedder, dels för att jag läst kunnniga kostinlägg av honom förut, och han verkar ha koll på det senaste rörande kost, och dels för att hans uppgifter stämmer överens med vad jag tidigare lärt mig.

Själv har jag lärt mig det mesta jag vet om näringslära redan under min lärdomstid som tränare (på 1980-talet). Det är ibland riktigt konstigt hur mycket man visste redan då, och hur lite nytt som kommit till. Bl.a visste man redan på 1980-talet att det bara var en myt att överlopps protein skulle omvandlas till fett. Så man undrar var Dexterity hållit till de senaste drygt 20 åren?

Men jag ser att det här i kost- och näringsavdelningen går till ungefär som i träningsforumet. När någon okunnig skriver och frågar något så är det genast någon annan lika okunnig som kommer med ett töntigt svar. Sedan gäller det för utfrågaren att gissa sig till vem av svararna som är den kunniga.

Jag har flera gånger ifråga om träning i mitt stilla sinne undrat varför man svarar om man inte vet. Men det kanske hör till dialogen? Iof finns det en hel del kunskap på Kolozzeum, och man kan lära sig mycket. Men det finns också okunskap, så det gäller att sovra. Detta tycks gälla både kost- och träningsdelarna.

Anders The Peak
2008-10-23, 21:48
Jag ser att jag fått svar av två koloiter. Det verkar dock osäkert om bägge är "kostgurun" (vilket jag de facto efterlyste).

Jag väljer att tro på Eddie Vedder, dels för att jag läst kunnniga kostinlägg av honom förut, och han verkar ha koll på det senaste rörande kost, och dels för att hans uppgifter stämmer överens med vad jag tidigare lärt mig.

Själv har jag lärt mig det mesta jag vet om näringslära redan under min lärdomstid som tränare (på 1980-talet). Det är ibland riktigt konstigt hur mycket man visste redan då, och hur lite nytt som kommit till. Bl.a visste man redan på 1980-talet att det bara var en myt att överlopps protein skulle omvandlas till fett. Så man undrar var Dexterity hållit till de senaste drygt 20 åren?

Men jag ser att det här i kost- och näringsavdelningen går till ungefär som i träningsforumet. När någon okunnig skriver och frågar något så är det genast någon annan lika okunnig som kommer med ett töntigt svar. Sedan gäller det för utfrågaren att gissa sig till vem av svararna som är den kunniga.

Jag har flera gånger ifråga om träning i mitt stilla sinne undrat varför man svarar om man inte vet. Men det kanske hör till dialogen? Iof finns det en hel del kunskap på Kolozzeum, och man kan lära sig mycket. Men det finns också okunskap, så det gäller att sovra. Detta tycks gälla både kost- och träningsdelarna.

Jag tror att det är svårt att säga något som täcker sanningen till hundra procent utan det handlar om för många faktorer som spelar in och faktorerna är inte helt utforskade idagsläget.

Fetknoppen
2008-10-23, 22:05
Jag ser att jag fått svar av två koloiter. Det verkar dock osäkert om bägge är "kostgurun" (vilket jag de facto efterlyste).

Jag väljer att tro på Eddie Vedder, dels för att jag läst kunnniga kostinlägg av honom förut, och han verkar ha koll på det senaste rörande kost, och dels för att hans uppgifter stämmer överens med vad jag tidigare lärt mig.

Själv har jag lärt mig det mesta jag vet om näringslära redan under min lärdomstid som tränare (på 1980-talet). Det är ibland riktigt konstigt hur mycket man visste redan då, och hur lite nytt som kommit till. Bl.a visste man redan på 1980-talet att det bara var en myt att överlopps protein skulle omvandlas till fett. Så man undrar var Dexterity hållit till de senaste drygt 20 åren?

Men jag ser att det här i kost- och näringsavdelningen går till ungefär som i träningsforumet. När någon okunnig skriver och frågar något så är det genast någon annan lika okunnig som kommer med ett töntigt svar. Sedan gäller det för utfrågaren att gissa sig till vem av svararna som är den kunniga.

Jag har flera gånger ifråga om träning i mitt stilla sinne undrat varför man svarar om man inte vet. Men det kanske hör till dialogen? Iof finns det en hel del kunskap på Kolozzeum, och man kan lära sig mycket. Men det finns också okunskap, så det gäller att sovra. Detta tycks gälla både kost- och träningsdelarna.

Ibland är dina inlägg så bra/underhållande Ståhlberg att man inte kan hålla sig för skratt:) Jag tror det är så att när man är ung har man inte lärt sig att vara källkritisk och då köper man allt vad folk säger som en absolut sanning. Då kastar man ur sig vad träningskompisen har sagt eftersom man vill vara hjälpsam mot andra, och det kan stjälpa mer än det hjälper eftersom det blir svårt för läsaren att avgöra vad som verkligen är sant i bruset av information. I vissa fall tror jag att mormors ord och Se&Hör kan ligga till grund för ungdomars egen uppfattning i olika frågor, och det är sällan bra. När man blir äldre kan det å andra sidan vara tvärs om. När man lärt sig att granska vetenskapliga texter kritiskt inser man att det kan vara både si och så med resultat och konklusion. Det behöver inte absolut vara sant bara för att det blivit publicerat i en vetenskaplig tidskrift.

stahlberg
2008-10-23, 22:57
Fetknoppen : Då ska jag gå lite off-topic och återgälda komplimangen. Dina inlägg hör till de kunnigaste på Kolozzeum och är alltid läsvärda och intressanta. Det vet du förstås redan, men om någon annan skulle ha missat det, så lönar det sig alltid att läsa Fetknoppens inlägg.

Dexterity
2008-10-23, 23:44
"Det oxiderar till energi, och används inte denna energi lagras den in som kroppsfett." - King Grub

Så helt fel har jag inte.

Anonym112
2008-10-24, 00:01
Pissar? Nej.
Om du vid ett tillfälle intar större mängd än ca 15g vassle så går överskottet rakt igenom tarmen och blir avföring, utan att energin tas upp. Detta gäller alltså bara för vassle! För andra proteiner, framför allt de i lagad mat, gäller inga sådana påståenden. Ju mer du äter, desto längre pågår magsäckstömningen. För tränande individer rekommenderas 1.2-1.5g protein per kg kroppsvikt.

What? Så en vassle-proteinshake på 30g "ger" lika mycket som en på 15g, när kroppen är katabol och skriker efter aminosyror?

Då har man kastat bort en hel del i onödan alltså *rolleyes*

bustz0rz
2008-10-24, 00:33
What? Så en vassle-proteinshake på 30g "ger" lika mycket som en på 15g, när kroppen är katabol och skriker efter aminosyror?

Då har man kastat bort en hel del i onödan alltså *rolleyes*

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=118987&highlight=tarmens

Anonym112
2008-10-24, 02:12
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=118987&highlight=tarmens

Okej kan tänka mig att många börjar med 15g's-shakes efter det där :D :smash:

Men, njaa. Jag håller med Lavorini och Panjatna i den där tråden.
Fortsätt med era stora shakes gott folk.

bustz0rz
2008-10-24, 02:14
Okej kan tänka mig att många börjar med 15g's-shakes efter det där :D :smash:

Haha, ja, det kan jag också tänka mig.

Anonym112
2008-10-24, 02:16
Haha, ja, det kan jag också tänka mig.

Men vad anser du då?
För eller emot 15g's-shakes?

Eddie Vedder
2008-10-24, 05:28
"Det oxiderar till energi, och används inte denna energi lagras den in som kroppsfett." - King Grub

Så helt fel har jag inte.

nej det påstod jag väl inte heller?

Men du skrev "(främst?)" och det var det jag svarade på. Jag uppfattade det som att du undrade om det främst blev fett och svarade att så inte är fallet. Om det inte var vad du undrade så var det ett konstigt sätt att formulera sig.

Men vad anser du då?
För eller emot 15g's-shakes?

Nu frågar du inte mig men jag skulle i alla fall inte gå från 30g till 15g bara sådär p.g.a. den studien. Det kan mycket väl stämma och jag säger inte emot men det har blivit en överdrivet etablerad sanning på sistone, helt plötsligt skriver någon att det är slöseri med mer än 15g p.g.a. att det nämnts i bakgrunden på en studie som testat proteinpulver (alltså inte en studie som kommit fram till i sig utan som nämner det i bakgrunden till sin egen undersökning gällande något annat).

Det skulle innebära att MYCKET kcal har gått till spillo för personer som druckit stora mängder protein genom åren och jag tycker helt enkelt det känns lite tveksamt att nämna det som en "sanning" vilket många tenderar att göra.

Självklart kan man ha det i åtanke dock, vidare kan man ju även fundera på begränsat tarmupptag rent allmänt men att inte för den delen stirra sig blind på 15g som någon magisk gräns.

Sverker
2008-10-24, 06:04
stahlberg !

Du söker svar inom ett kompext område.

- Cellens uppbyggnad.
- Glykolysen, citronsyracykeln och andnigskedja.
- Beta-oxidationen, ureacykeln och hur nära och fullständigt integrerade de är med glykolysen och citronsyracykeln.
- Fysiologin med kroppens ständiga kamp att hålla jämnvikt/homeostasis.
- Matspjälkningssystemet.
- Insulin/glukagon, adrenalin, kortikosteroiderna, skjöldkörtelhormonen, könshormonen, tillväxthormon och hur hormonnerna tillsammans påverkar ämnesomsättningen.

Det är rätt att förenkla det komplicerade. Det är fel att förenkla det komplexa;). Bara frågan om vad som händer med proteinet tar en dag att reda ut.

Dan S
2008-10-24, 10:17
Människor är alla olika, och om jag av någon anledning har en supertarm som tar upp 25g! vassle i omgången så kan ju göra på det, man vet alldrig. Men jag överdoserar lite av varje och ser hur det fungerar, ibland dåligt, ibland bra :) Men jag kör 30-40g protein minst. bara för att maximalt kunna ta upp så mycket det är. Utan vetenskapliga studier. Menar, jag vet ju egentligen inte vad som händer i min kropp. Ta bara dessa studier som märken att gå efter.

Dexterity
2008-10-24, 10:49
nej det påstod jag väl inte heller?

Men du skrev "(främst?)" och det var det jag svarade på. Jag uppfattade det som att du undrade om det främst blev fett och svarade att så inte är fallet. Om det inte var vad du undrade så var det ett konstigt sätt att formulera sig.


"Själv har jag lärt mig det mesta jag vet om näringslära redan under min lärdomstid som tränare (på 1980-talet). Det är ibland riktigt konstigt hur mycket man visste redan då, och hur lite nytt som kommit till. Bl.a visste man redan på 1980-talet att det bara var en myt att överlopps protein skulle omvandlas till fett. Så man undrar var Dexterity hållit till de senaste drygt 20 åren?

Men jag ser att det här i kost- och näringsavdelningen går till ungefär som i träningsforumet. När någon okunnig skriver och frågar något så är det genast någon annan lika okunnig som kommer med ett töntigt svar. Sedan gäller det för utfrågaren att gissa sig till vem av svararna som är den kunniga." - Stahlberg

Eddie, det var riktat mot Stahlberg som menar att det jag skrev är rent nonsens.

Eddie Vedder
2008-10-24, 10:55
Eddie, det var riktat mot Stahlberg som menar att det jag skrev är rent nonsens.

Jo jag vet det. Men jag uppfattade det som sagt som att du var osäker på huruvida aminosyror som inte utnyttjas i proteinsyntes främst blir fett eller glukos.

Det var alltså menat som ett svar på vad jag trodde var en fråga, inget syfte att rätta dig eller så.:)

Dexterity
2008-10-24, 10:58
Jo jag vet det. Men jag uppfattade det som sagt som att du var osäker på huruvida aminosyror som inte utnyttjas i proteinsyntes främst blir fett eller glukos.

Det var alltså menat som ett svar på vad jag trodde var en fråga, inget syfte att rätta dig eller så.:)

Ok ;) .

Madame
2008-10-24, 11:00
Du förbränner proteinet ( eg. aminosyrorna ) och kissar ut kvävet i form av urinämne.
Inget konstigt med det. Äter vi 100 g protein så kissar vi ut en viss mängd urinämne. Äter vi 200 g kommer vi att kissa ut dubbelt så mycket utinämne.

Det enda protein/kväve vi inte förbränner och kissar ut är de få grammen vi bygger in som musklemassa. I bästa fall är det kanske 4 - 5 g per dag;)

Men vaddå, inte kan det vara så lite man ökar sin muskelmassa i genomsnitt per dag...?
Det skulle ju isåfall betyda att man i bästa fall bara kan lägga på sig knappt två kg muckler per år (5*365=1825 g). Det låter klent tycker jag, visst sjutton kan man bygga mer muskler än så!

Scratch89
2008-10-24, 11:38
Men vaddå, inte kan det vara så lite man ökar sin muskelmassa i genomsnitt per dag...?
Det skulle ju isåfall betyda att man i bästa fall bara kan lägga på sig knappt två kg muckler per år (5*365=1825 g). Det låter klent tycker jag, visst sjutton kan man bygga mer muskler än så!

Kan man? 5 gram protein om dagen blir runt 25 gram muskelmassa om dagen (förhållandet är runt 1:5 muskelprotein:vatten i musklerna), det blir runt 9 kg på ett år. Den som går upp 9 kg på ett år utan betydande mängd fett ska jag fan köpa en bil till.

Dan S
2008-10-24, 17:13
du menar att det är 80% vatten i muskeln alltså?

Eddie Vedder
2008-10-24, 17:16
du menar att det är 80% vatten i muskeln alltså?

Ja vad är det för konstigt med det? 20g protein/100g fisk är väl t.ex. inget orimligt näringsvärde? En vuxen man består ju nästan av 60% vatten och olika celler är olika vätskerika, fett innehåller t.ex. lägre mängder vatten än muskler.

EDIT: Tog precis en koll i Näringslära för högskolan och där anges ca 73% som en generell siffra för procentuell andel vätska i LBM hos vuxna människor.

Danny Devito
2008-10-24, 18:41
EDIT: Tog precis en koll i Näringslära för högskolan och där anges ca 73% som en generell siffra för procentuell andel vätska i LBM hos vuxna människor.

Låter orimligt högt. Är du säker på det?
Har för mig att grub skrev att normala siffor är 45-55% vatten för kvinnor och 55-65% för män.

Eddie Vedder
2008-10-24, 18:45
Låter orimligt högt. Är du säker på det?
Har för mig att grub skrev att normala siffor är 45-55% vatten för kvinnor och 55-65% för män.

Ja det skrev ju jag också, att en vuxen mans kropp ligger runt 60%.

Men alla celler är ju som sagt inte lika vätskerika. Bara för att kroppen innehåller en viss procentuell andel vatten är ju inte den procentandelen identisk för alla celltyper.

Danny Devito
2008-10-24, 18:53
Ja det skrev ju jag också, att en vuxen mans kropp ligger runt 60%.

Men alla celler är ju som sagt inte lika vätskerika. Bara för att kroppen innehåller en viss procentuell andel vatten är ju inte den procentandelen identisk för alla celltyper.

Mm precis. Lågt BF + stora muskler = hög % vatten i kroppen.

Madame
2008-10-24, 20:56
Kan man? 5 gram protein om dagen blir runt 25 gram muskelmassa om dagen (förhållandet är runt 1:5 muskelprotein:vatten i musklerna), det blir runt 9 kg på ett år. Den som går upp 9 kg på ett år utan betydande mängd fett ska jag fan köpa en bil till.

Jaha, är det så!
Jag tolkade det hela som att man bara kunde lägga på sig fem gram muskler om dan, alltså inklusive allt :D det var därför det lät så lite. Men nu fattar jag :)

King Grub
2008-10-24, 21:01
Man kan lägga på sig flera hundra gram muskelprotein per dygn. Det är inget konstigt. Men proteinnedbrytningen kommer att vara ungefär lika stor.

Snorkelfarsan
2008-10-25, 10:48
Och det finns inget sätt att motverka den konstanta nedbrytningen som sker? Även om uppbyggandet är större sett över ett dygn. Skulle man inte kunna tillföra EAA typ två gånger i timmen i en hel dag och knappt få någon nedbrytning alls, eller funkar det inte så? (Jag tänker inte göra det så klart men undrar bara rent hypotetiskt)

Eddie Vedder
2008-10-25, 11:38
Och det finns inget sätt att motverka den konstanta nedbrytningen som sker? Även om uppbyggandet är större sett över ett dygn. Skulle man inte kunna tillföra EAA typ två gånger i timmen i en hel dag och knappt få någon nedbrytning alls, eller funkar det inte så? (Jag tänker inte göra det så klart men undrar bara rent hypotetiskt)

Fria EAA motverkar inte proteinnedbrytningen överhuvudtaget. Det stimulerar dock proteinsyntesen över basnivåer.

För att motverka nedbrytningen räcker helt vanlig mat. Skulle proteinnedbrytningen hindras helt i kroppen vore det katastrof.

Snorkelfarsan
2008-10-25, 13:09
ok, då förstår jag lite bättre. Det är alltså både på gott och ont

Eddie Vedder
2008-10-25, 15:20
ok, då förstår jag lite bättre. Det är alltså både på gott och ont

Ja tänk dig själv om dina celler aldrig byttes ut. Det vore inte särskilt bra alls.;) Så muskelproteinsnedbrytningen, precis som ALL nedbrytning av HELA kroppen, är alltså komplett livsnödvändig och ett krav för att man skall fortsätta leva.

Men om man för enkelhets skulle håller sig till just musklerna och inte går in på varje enskild cell (vilket känns onödigt i sammanhanget då träningseffekter på just muskler ändå är det intressant nu:)) så är alltså en muskelnedbrytning som hålls i balans samt kombinerat med en nysyntes av protein vilken överstiger denna nebrytning (inom en given mätperiod på t.ex. ett dygn, tre dygn eller en vecka etc.) det väsentliga.

Hoppas det var en bra förklaring jag försökte staka fram.:)

Snorkelfarsan
2008-10-25, 16:35
Det var en bra förklaring, tack!

Cloud
2008-10-26, 01:57
Om du vid ett tillfälle intar större mängd än ca 15g vassle så går överskottet rakt igenom tarmen och blir avföring, utan att energin tas upp. Detta gäller alltså bara för vassle!

Nämen det kan väl ändå inte stämma. Jag sitter inte på någon fakta om hur vassle beter sig i tarmen, men blir verkligen vassle avföring? Jag skulle dock kunna tänka mig att det vid överskott tas upp i tunntarmen och ombildas till glukos.

//Gustav

Eddie Vedder
2008-10-26, 06:15
Nämen det kan väl ändå inte stämma. Jag sitter inte på någon fakta om hur vassle beter sig i tarmen, men blir verkligen vassle avföring? Jag skulle dock kunna tänka mig att det vid överskott tas upp i tunntarmen och ombildas till glukos.

//Gustav

Det har nämnts i bakgrundstexten till en studie som undersökte något helt annat. Nu är det plötsligt etablerad sanning på Kolozzeum och såfort proteindrinkar diskuteras är det numera en tävling om vem som är först med att påpeka att allt över 15g är bortkastat. Inget att förkasta självklart, det kan helt klart stämma, men ta det med en stor nypa salt.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=118987

Och teorin angående det gäller inte glukosoxidation utan ett begränsat tarmupptag som sagt. D.v.s. allt hinner inte tas upp och följer då med ut i toan. Så sker det med mat i olika utsträckning, det är aldrig EXAKT 100% som tas upp, som metaboliseras etc. Många faktorer påverkar hur ens kost tas upp, metaboliseras, lagras in, förbränns, utsöndras o.s.v. Både kostens sammansättning och individens fysiska status påverkar.

Sverker
2008-10-26, 06:38
För mig är proteinet i undersökningen av misstänkt dålig kvalité. Varför måste man nämna overprocessed. I referenslistan tar de upp referenser som undersöker brunfärgningsprodukter i olika mjölkprodukter. Tydligen varrierar mängerna nedbrytningsprodukt rejält mellan proverna.

Vi vet sedan tidigare att upptaget av protein från rå äggvita bara är ca 50 % eftersom det finns trypsininhibitorer i äggvitan. Eftersom ämnena blockerar matspjälkningsenzymenra krävs inte speciellt mycket för att få mätbara resultat.



Frågan för mig är snarare vad som skiljer undersökningens vassleprotein från de proteiner vi köper ? Hade de stämt att vi bara tog upp 15 g vassleprotein skulle de flesta av oss gå runt med gasiga magar.

[UnTr] freshmint
2008-10-26, 13:20
Med mat magsäcken borde väll upptaget bli långsammare?

Sänks upptagshastigheten på vassle om man blandar med mjölk?

Kan det isf vara så att dom flesta inte dricker sina vassledrinkar på tom mage?, Det borde ju innebära att upptaget saktas ner och att mer vassle kan tas upp?

stahlberg
2008-10-26, 14:36
Jag ser att Sverker och den Dexter-någonting (tyvärr minns jag inte dessa nickar så lätt) har svarat mig. Pga tidsbrist har jag inte läst inläggen så noggrant, och måste därför kanske återkomma.

Visst pratar vi om något invecklat. Men det viktga här är väl framförallt om man kan räkna med att överlopps protein lagras som fett eller inte. Det har väl en viss betydelse för den som ska inta protein. Då är det enligt min åsikt nonsens att i det sammanhanget skriva att protienet främst lagras som fett, oberoende av om detta främst har en parentes runt sig eller ej.

I många fall är det inte nödvändigt för lekmannen/den tränande att känna till allt i minsta detalj (ibland kan det t.om vara till nackdel), utan bara i stora drag. Men då måste dessa stora drag vara korrekta. Detta gäller för övrigt inte bara kosten. Jag har sett människor som kan en massa iof korrekta detaljer om träning, men inte kan få grepp om helheten.

Lavorini
2008-10-26, 14:39
Det har nämnts i bakgrundstexten till en studie som undersökte något helt annat. Nu är det plötsligt etablerad sanning på Kolozzeum och såfort proteindrinkar diskuteras är det numera en tävling om vem som är först med att påpeka att allt över 15g är bortkastat. Inget att förkasta självklart, det kan helt klart stämma, men ta det med en stor nypa salt.


Skrämmande.

Pakanajuhla
2008-10-26, 15:01
Det har nämnts i bakgrundstexten till en studie som undersökte något helt annat. Nu är det plötsligt etablerad sanning på Kolozzeum och såfort proteindrinkar diskuteras är det numera en tävling om vem som är först med att påpeka att allt över 15g är bortkastat.
Inget att förkasta självklart, det kan helt klart stämma, men ta det med en stor nypa salt.

Har också tänkt på det, folk är lika friska på att komma med det påståendet som de är med att länka till deffguiden. *screwy*

kalajset
2008-10-26, 15:48
Har också tänkt på det, folk är lika friska på att komma med det påståendet som de är med att länka till deffguiden. *screwy*

Eller z-bumbis nybörjarschema ;) (Fast detta är ju oftast positivt, såklart!).

Å andra sidan tycker jag det är bra att folk påpekar detta, kanske inte som en slags fullständig, helt oemotsagd, väl etablerad sanning, men dessa 30-40-grammare en del häller i sig, (även jag själv har nog hällt i mig min beskärda del), verkar rätt onödiga med tanke på studien, det kommer man aldrig ifrån. Då är det troligen bättre att ta flera små proteindrinkar per dag, fast detta har nog ändå många koll på, då man får utgå ifrån att de allra flesta vet att poängen med vassleproteinet till stor del är just dess snabba upptag, och ingenting i första hand man bör basera hela sitt dagsintag av protein på.