handdator

Visa fullständig version : Somna mot sin vilja?


Lellan
2008-10-22, 20:14
Fler än jag som gör det? Något knep för att undvika det?

Somnade nyss vid datorn, somnar när jag sitter på en sittpuff (utan ryggstöd) när jag kollar bolibompa, har somnat upprepade ggr när jag setat bakpå mc (många år sedan iofs), somnar på föreläsningar, somnat stående lutad mot ngt, alltid i bil, buss, tåg så måste röra på mig hela tiden tex när jag åker tåg med grabben, kan inte ligga horisontellt utan att somna.

Tycker inte jag bör sova mer än 7-10 timmar, i perioder vill jag sova 12 men (som idag) försöker jag hindra mig från det då jag bara vill ha mer å mer isf. Har (spec som yngre) sovit 5 h och klarat mig gott periodvis.

När jag somnar mot min vilja biter jag ofta sönder mig i munnen, reflex för att hålla mig vaken. Skulle vara usel eldvakt. :D

Enda hjälpen jag hittat är att spola iskallt vatten på handlederna.

Kabuto
2008-10-22, 20:20
Kan du inte hålla dig vaken om du verkligen koncentrerar dig? Låter ju som du är sjuk eller nåt.

Manta
2008-10-22, 20:25
http://en.wikipedia.org/wiki/Narcolepsy ?

kalle_banan
2008-10-22, 20:47
Snacka med en läkare så kanske du får något utskrivet så du kan hålla dig vaken lättare, och snacka med en psykolog om din bruxism (ååh, jag kan så fina ord, bruxism = gnaga tänder när man sover), jag har själv bruxism då och då, jag fick det första gången för ett år sen när jag gick från totalslacker till überjobbare, minst tio timmar om dagen i åttar dagar, helg en dag och sen fortsatte jag med 10-11h/dag och varannan lördag, det slet.

LindaS
2008-10-22, 20:51
Antingen en släng av narkolepsi, eller så är du kanske bara uttråkad.

Lellan
2008-10-22, 20:55
Fast jag har alltid varit sån här.

Å jag gnisslar inte tänder, utan jag biter mig för att hålla mig vaken. Nyper mig, biter, stampar med fötterna, rör på mig liksom. Somnar jag så biter jag hål. Likadan om jag snoosar, så jag rör int snoosknappen nuförtiden.

Fast jag gillar inte känslan, när man inte KAN hejda sig. Tex då när jag åkte hoj (bakpå), jag var fan livrädd att somna men finns inget mer sövande än ljudet å en raksträcka..

Det är som en djävul i en som tar över och styr iväg mot sömnen trots protester.. :(

kalle_banan
2008-10-22, 21:09
Gnisslar, pressar, gnager... hårklyveri. Gå till en läkare så får du med all säkerhet något utskrivet om du känner att det kan hjälpa.

Lellan
2008-10-22, 21:15
Gnisslar, pressar, gnager... hårklyveri. Gå till en läkare så får du med all säkerhet något utskrivet om du känner att det kan hjälpa.

Jag BITER i något, läpp el finger el vad jag har till hands..av vilja för att inte somna. På väg in i sömn så biter jag hårdare, ibland till hål.. När jag väl sover.. ja då sover jag.

Skulle snarare vilja ha ngt som inte gör en så lättsomnad, men kan inte tänka mig att det finns ngt sunt sånt..

Troll
2008-10-22, 21:25
Kan du inte hålla dig vaken om du verkligen koncentrerar dig? Låter ju som du är sjuk eller nåt.

+1

LindaS
2008-10-22, 21:33
Narkolepsi, en sjukdom, är min gissning.

Lellan
2008-10-22, 21:35
Narkolepsi, en sjukdom, är min gissning.

Fast jag har sett film på en valp som hade det och somnade typ mitt i när han sprang. Så fucked up är jag inte. Narkolepsi light isf.

LindaS
2008-10-22, 21:40
Precis, det finns säkert olika grader av det.

Lellan
2008-10-22, 21:51
Precis, det finns säkert olika grader av det.

Medicinerna som radadades upp lät iaf läskiga. Att ta tupplurer i förebyggande syfte hjälper, men jag måste verkligen avgränsa dem annars blir jag sugen på mer sömn.

Var iaf en massa som inte stämde, bla att man skulle vakna till under natten, men det gör jag aldrig.

Däremot stämde detta förträffligt "People with narcolepsy may dream even when they only fall asleep for a few seconds." - men alltså, det kan väl andra göra med? Otroligt ofta som jag faller i sömn bara några sekunder och sedan kan rabbla en lång drömsekvens. Kommer alltid ihåg vad jag drömt också, tycker det är så märkligt när andra inte minns men alla är vi olika.

Men idag tex, jag har semester men skulle på kurs så skulle ha dagis ett par timmar. Men känner att jag måste sova, så snor 40 min av tiden till sömn istället för att gå på kursen. Ändå somnade jag, sittande på sittpuff (för att hindra att somna men det hindrar ju inte), vaknade med blödande läpp. Jag får inte ligga ner ens när vi busar för min grabb (2½) för då vet han vad som händer (tex ligga ner å han leker häst). Men skulle verkligen inte få för mig att söka för det, har ju alltid varit sån här, om än värre periodvis.

Ahead Of The Pack
2008-10-22, 22:05
Medicinerna som radadades upp lät iaf läskiga. Att ta tupplurer i förebyggande syfte hjälper, men jag måste verkligen avgränsa dem annars blir jag sugen på mer sömn.

Var iaf en massa som inte stämde, bla att man skulle vakna till under natten, men det gör jag aldrig.

Däremot stämde detta förträffligt "People with narcolepsy may dream even when they only fall asleep for a few seconds." - men alltså, det kan väl andra göra med? Otroligt ofta som jag faller i sömn bara några sekunder och sedan kan rabbla en lång drömsekvens. Kommer alltid ihåg vad jag drömt också, tycker det är så märkligt när andra inte minns men alla är vi olika.

Men idag tex, jag har semester men skulle på kurs så skulle ha dagis ett par timmar. Men känner att jag måste sova, så snor 40 min av tiden till sömn istället för att gå på kursen. Ändå somnade jag, sittande på sittpuff (för att hindra att somna men det hindrar ju inte), vaknade med blödande läpp. Jag får inte ligga ner ens när vi busar för min grabb (2½) för då vet han vad som händer (tex ligga ner å han leker häst). Men skulle verkligen inte få för mig att söka för det, har ju alltid varit sån här, om än värre periodvis.

Men varför inte söka hjälp? Det låter ju som du lider av det hela.

LindaS
2008-10-22, 22:06
Nja, drömmer gör man under REM-sömnen(har jag för mig), alltså när man sover lite djupare. Så det är skillnad.

Det finns t o m dom som får Amfetaminrik medicin mot Narkolepsi. Inte helt optimalt om du tränar seriöst och åker på ett dopingtest.

Lellan
2008-10-22, 22:17
Fan vad sjukt, trodde att folk bara inte mindes bara.. å jag minns alltid mina drömmar.

Har ju alltid skämtat om att jag har narkolepsi, inte fasen vill jag gå till doktorn å få veta att jag är syk på riktigt.. :Virro

Ville mest ha tips om hur man håller sig vaken av er, ingen internetdiagnos heller.. ;)

LindaS
2008-10-22, 22:19
Du ska givetvis inte ta något som jag säger som bevisad sanning. Jag är ju inte läkare, men jag tror du har nytta av att få veta säkert och ifall det går att göra något åt saken.

Ahead Of The Pack
2008-10-22, 22:22
Fan vad sjukt, trodde att folk bara inte mindes bara.. å jag minns alltid mina drömmar.

Har ju alltid skämtat om att jag har narkolepsi, inte fasen vill jag gå till doktorn å få veta att jag är syk på riktigt.. :Virro

Ville mest ha tips om hur man håller sig vaken av er, ingen internetdiagnos heller.. ;)
Aha, i såfall använd en sån här vid behov. :thumbup: http://www.tifo.se/webshop/images/gastuta.gif

Lellan
2008-10-22, 22:22
Du ska givetvis inte ta något som jag säger som bevisad sanning. Jag är ju inte läkare, men jag tror du har nytta av att få veta säkert och ifall det går att göra något åt saken.

Sömnutredning låter nästan lite jobbigt, fast jag har lekt med tanken ibland, att jag skulle blända alla med mina skillz att somna, behöver bara lägga mig ner så sker det. :D Skulle ngn be mig närsomhelst på dygnet att lägga mig ner så skulle jag göra det och somna. Iofs det man har raster till.

Helt seriöst så vill jag inte ha amfetamin, el träffa läkare heller. Fånig & envis.

Lellan
2008-10-22, 22:25
Aha, i såfall använd en sån här vid behov. :thumbup: http://www.tifo.se/webshop/images/gastuta.gif

Hur får jag mig själv att när jag sover använda den menar du? När jag gick i högstadiet så tvingade jag mina föräldrar att väcka mig genom att stå i dörröppningen och spruta vatten på mig. :D Inget annat funkade ju, de kände sig lagom roliga när sömnmonstret röt åt dem! :em:

Ahead Of The Pack
2008-10-22, 22:28
Hur får jag mig själv att när jag sover använda den menar du? När jag gick i högstadiet så tvingade jag mina föräldrar att väcka mig genom att stå i dörröppningen och spruta vatten på mig. :D Inget annat funkade ju, de kände sig lagom roliga när sömnmonstret röt åt dem! :em:När du känner att du börjar somna håller du örat mot tratten och trycker av. Sen är du garanterat klarvaken..:naughty:

Madame
2008-10-22, 22:29
Fan vad sjukt, trodde att folk bara inte mindes bara.. å jag minns alltid mina drömmar.



Jag minns också nästan alltid mina drömmar, kan dessutom ligga o snooza på morgonen och samtidigt drömma. Sen tittar jag på klockan och ser att jag har 10 minuter till, då kan jag återgå till drömmen för att se hur det går och vad som händer...
Fast annars är jag helt tvärtom med somnandet! Ligger alltid minst en timme eller två innan jag somnar, även om jag är ap-trött så tar det en jäkla tid att somna.

z_bumbi
2008-10-22, 22:29
Är det bättre att må dåligt och riskera följdproblem än att söka en läkare och få en diagnos? Det är ju inte heller så att man alltid sätter in medicin utan det finns andra behandlingsformer.

Lellan
2008-10-22, 22:29
När du känner att du börjar somna håller du örat mot tratten och trycker av. Sen är du garanterat klarvaken..:naughty:

Lär bli döv på nolltid. Nä, håller mig till kallt vatten å att bita sönder mig. :thumbup:

Madame
2008-10-22, 22:31
Sömnutredning låter nästan lite jobbigt, fast jag har lekt med tanken ibland, att jag skulle blända alla med mina skillz att somna, behöver bara lägga mig ner så sker det. :D Skulle ngn be mig närsomhelst på dygnet att lägga mig ner så skulle jag göra det och somna. Iofs det man har raster till.


Hur gör du när du ska köpa säng? Hinner du känna om den är skön och trevlig för ryggen innan du somnar? :D

Lellan
2008-10-22, 22:34
Är det bättre att må dåligt och riskera följdproblem än att söka en läkare och få en diagnos? Det är ju inte heller så att man alltid sätter in medicin utan det finns andra behandlingsformer.

Jag slarvläste nog, vad tänkte du på för följdproblem?

Alltså, såhär. Har ringt 2 ggr till vårdcentralen pga domningar i höger kind mot örat och blir typ idiotförklarad där, för de verkar tro att jag tycker det är lattjo att gå dit (var där 3 ggr inom loppet av en månad pga upprepad halsfluss och fick 3 penicillinkurer). Ska jag komma dragandes med detta också.. nee tack. Ok, jag är fullt medveten om graden idioti i mitt resonemang men det kräver byte av vc, för jag tror faktiskt jag är portad. Seriöst alltså.

Lellan
2008-10-22, 22:35
Hur gör du när du ska köpa säng? Hinner du känna om den är skön och trevlig för ryggen innan du somnar? :D

Köpte säng i våras och gick efter en tabell, och tja.. jag har aldrig hunnit märka att den inte skulle vara tillfredställande. :) Men nej, jag testade den inte i butik - helt seriöst av rädsla av att somna. Thats sick.

Chaan
2008-10-22, 22:58
Jag har sovit en del på föreläsningar och liknande - sov alltid på bussen efter styrketräningen förut. Somnar dock inte vid fullständigt olämpliga tillfällen som bilkörning.

Min första tjej hade något liknande fast mycket mer otäckt - hon somnade bakpå mc:n. Vid andra tillfällen hade hon kataplexi (http://sv.wikipedia.org/wiki/Kataplexi) och blev plötsligt aggressiv då och då varpå hon föll ihop som en avsvimning och när hon vaknade var hon på sprudlande glatt humör och mindes inget, hon trodde mig inte ens när jag berättade vad som hänt. "Nej jag har bara sovit" tyckte hon.

Mantus
2008-10-22, 23:08
Det låter allvarligt, jag tycker att jag kan ha problem med att jag lätt somnar när jag sovit dåligt. Har lyckats somna stående, sittande i skräddarställning, på föreläsningar,seminarium, varit på vippen i bilen när jag kört (med obligatorisk kallsvett och nedvevad ruta så fort jag upptäckt hur nära jag var att somna), i badkaret (man skall vara bra vaken för att inte somna där), i duschen osv. Så sent som idag var jag rätt trött när jag satt och pluggade så jag lutade ansiktet i händerna och somnade på Ekonomikum, jag sov i trettio minuter sittande på det viset och jag tror inte ens att min basgruppsmedlem som satt bredvid mig märkte det. Piggare blev jag i vart fall.:D
För mig är det dock rätt förmånligt då jag lätt kan ta en powernap, oftast märker inte många det heller om jag inte är riktigt oförsiktig. Efteråt brukar jag vara pigg en bra stund efteråt. Om jag haft de problem som du har så skulle jag söka hjälp omgående.

Stoltz
2008-10-22, 23:18
Är jag trött så kan jag ibland falla i sömn vad fan jag än gör, oavsett situation.

Skräckexempel från Polen 2005:

Var i Polen och skulle besöka Auschwitz. Tåget till Krakow var ett nattåg, så vi sov i sängar som var... säg... 1,70m långa. Jag ville sova med smalbenen utanför tåget, men risken att vakna upp utan vem gjorde mig lite rädd. Så jag sov ingenting alls, det var helt omöjligt där.

Så i alla fall, vi besöker Auschwitz, och jag mår bra. Eller nja, i form av pigghet, men psykiskt var det rätt påfrestande att se Auschwitz in real life.
Hur som, senare på kvällen skulle vi träffa en överlevande från Auschwitz och höra honom berätta om livet där. Vi satt i en ring på ca 12 pers, samt tolken och den överlevande.

Då hände det. Jag hade ingen möjlighet att hindra det, utan höll på att somna hela tiden. När killen på dryga två meter som sitter i en liten polsk jävla stol gör detta så är det fruktansvärt uppenbart, och det märktes tydligt att jag nickade till hela tiden.

Tillslut somnade jag, med ögonen öppna, och gav min polare evil eye i sömnen.
Jag kunde verkligen inte hjälpa det, men fy fan vad jag skämdes. Den här mannen hade överlevt ett koncentrationsläger, och jag kunde inte ens hålla mig vaken för att höra vad han sade.

Jag bad honom otroligt mycket om ursäkt efteråt, och förklarade varför, och som tur var så skrattade han och sade att "Han aldrig hade sett någon så stor som jag". :)

Lellan
2008-10-22, 23:22
Jag har sovit en del på föreläsningar och liknande - sov alltid på bussen efter styrketräningen förut. Somnar dock inte vid fullständigt olämpliga tillfällen som bilkörning.

Min första tjej hade något liknande fast mycket mer otäckt - hon somnade bakpå mc:n. Vid andra tillfällen hade hon kataplexi (http://sv.wikipedia.org/wiki/Kataplexi) och blev plötsligt aggressiv då och då varpå hon föll ihop som en avsvimning och när hon vaknade var hon på sprudlande glatt humör och mindes inget, hon trodde mig inte ens när jag berättade vad som hänt. "Nej jag har bara sovit" tyckte hon.

Been there, done that.. :em: Ett otal ggr man dunkat huvudet (hjälmen) i förarens hjälm. Men nu åker jag inte längre.


Mantus - ja må vara blind, men såå stora problem tycker jag mig ändå inte se.. Alltså, blev lite knasig tråd detta, om någon har tips om hur man håller sig vaken får de gärna tipsa!

För HELT utan förvarning kommer det ju inte, jag vet att jag inte bör lägga mig ner och kan känna när jag måste börja kämpa mot det men det är inte alltid jag vinner bara. Make me a winner.. ;)

Liten Men Fet
2008-10-22, 23:22
Det här med att somna när man sitter bak på en mc är inte så ovanligt, många på sporthoj.com som klagar på att deras respektive alltid somnar när dom blir skjutsade.

Jag tycker det här problemet verkar skumt och jag skulle sökt hjälp direkt, jag somnar nästan aldrig om jag inte anstränger mig för att göra det. Förutom om jag åker något fordon då somnar jag ofta.

Det här med att inte gå till vårdcentralen för att du var där tre gånger samma månad pga halsfluss är lite fånigt, jag har varit på min vårdcentral 7-8 ggr första halvåret i år och det är ingen som känner igen mig ändå.

Gå å kolla om det är något fel på dig, du kanske bara saknar någon vitamin så du behöver äta lite mera lingonsylt.

Fatcan
2008-10-22, 23:36
Fler än jag som gör det? Något knep för att undvika det?

Somnade nyss vid datorn, somnar när jag sitter på en sittpuff (utan ryggstöd) när jag kollar bolibompa, har somnat upprepade ggr när jag setat bakpå mc (många år sedan iofs), somnar på föreläsningar, somnat stående lutad mot ngt, alltid i bil, buss, tåg så måste röra på mig hela tiden tex när jag åker tåg med grabben, kan inte ligga horisontellt utan att somna.

Det i bil känner jag igen, ibland när vi har långa körningar ut på landet i jobbet blir det omöjligt att undvika att somna (när jag sitter brevid förstås). Känner först hur ögonlocken blir tunga som bly, sen delar synfältet på sig, ögonen stängs och jag tippar fram och somnar...helt omöjligt att kämpa emot, rätt jobbigt faktiskt.

Liten Men Fet
2008-10-22, 23:45
Det i bil känner jag igen, ibland när vi har långa körningar ut på landet i jobbet blir det omöjligt att undvika att somna (när jag sitter brevid förstås). Känner först hur ögonlocken blir tunga som bly, sen delar synfältet på sig, ögonen stängs och jag tippar fram och somnar...helt omöjligt att kämpa emot, rätt jobbigt faktiskt.

Fast så är det väl för nästan alla som sitter brevid. Var nånting som kom när jag gjorde lumpen, så fort man satte sig i ett fordon som började röra sig så sloknade man. Kanske det att kroppen visste att man skulle sitta still en stund när väl fordonet började röra sig och då kan man återhämta lite.

Fatcan
2008-10-23, 00:13
Fast så är det väl för nästan alla som sitter brevid. Var nånting som kom när jag gjorde lumpen, så fort man satte sig i ett fordon som började röra sig så sloknade man. Kanske det att kroppen visste att man skulle sitta still en stund när väl fordonet började röra sig och då kan man återhämta lite.


Jo så är det säkert, skulle vara kul att veta vad det beror på dock...det att kroppen vet att man ska sitta still tror jag inte stämmer så bra, då skulle man ju somna rätt lätt i en hel del situationer. Det är nått med att just åka bil/buss/nått annat fordon.

Griip
2008-10-23, 00:23
One time you know, I was out drinking and partying and had a lot of fun. Then I became tired and wanted to go home. But I never got that far, you know. So instead I leaned against a streetlight and almost fell asleep, cause I was really really drunk you know. Then this chick comes up to me and starts to flirt, and I'm like "Oh yeah?". And then we start to talk about music and stuff you know, and I find out she listens to total crap. Like new "metal" and "hard rock" you know. Yeah so I tell her it's total crap and that she should stop helping the devil make this world such a crappy place, with crappy music, mtv, pepsi and stuff like that you know. Yeah and then we went into this park and fucked for like 10 minutes. It wasn't that great you know but how could it be, you know? When you're all drunk, can barely see and has no idea if she ever told you her name.. and stuff like that, yeah.

z_bumbi
2008-10-23, 08:38
Jag slarvläste nog, vad tänkte du på för följdproblem?

Brist på sömn ger inte kroppen möjlighet att återhämta sig från en rad saker vilket på sikt kan leda till sjukdomar. Det bör finnas någon sida på nätet som visar på kända exempel.

Nitrometan
2008-10-23, 08:56
Helt seriöst så vill jag inte ha amfetamin, el träffa läkare heller. Fånig & envis.
Varför startade du tråden då? Om du inte vill lyssna på de råd du får?

Whistler
2008-10-23, 09:09
Tycker jag känner igen de flesta exempel här. Har jag inte någon aktiv arbetsuppgift så somnar jag omedelbart framför jobbdatorn. Utifrån ser det ut som om jag stödjer huvudet i händerna och läser fokuserat, så det är väl inte så farligt, men rätt jobbigt när någon kommer in för att fråga något och man får vända sig om yrvaken.

Somnat stående lutad med armbågen mot hörnet i duschen och ansiktet i armvecket. Bodde hemma då, så mina föräldrar trodde jag dött och fick låsa upp badrummet. Kul att bli hittad sovandes stående i en dusch.

Rättegångar är jättebra att sova på. Eller nej, det är tämligen värdelöst, men det ger bra sömn. Eh, ni fattar... (finns en del roliga kriminalvårdare som brukar sova med nycklarna i händerna, det rasslar rätt bra varje gång de tappar dem och vaknar till :))

På nätterna sover jag helt okej.

omnibus
2008-10-23, 10:35
Varför startade du tråden då? Om du inte vill lyssna på de råd du får?

+1!

Thalagor
2008-10-23, 22:30
Nu kommer jag komma med ett förslag som säkerligen kommer bli nedröstat av de flesta, men vad jag läst så har det hjälpt folk som haft olika sömnproblem. Det har snarare rört sig om sömnskräck (heter det det?) osv, men kanske kan hjälpa med detta med?

Och det är att ändra sömnschemat. Testa t ex polyphasic sömn, dvs flera faser - helt enkelt att sova fler gånger per dag. Uberman schedule är t ex 20min sömn var 4de timme. Finns även 30min/6h, många olika där man har en kärnperiod över natten på någon timme, och sen sover regelbundet på dagen, etc.

Anledningen till att jag ens tar upp detta är att ett av tecknena på att man anpassar sig sägs vara att man kommer ihåg drömmar fast man bara sovit 20 min, el. dyl. (då jag testade detta märkte jag aldrig av det dock). Vilket du redan kan :thumbup:

Jag måste även hålla med resten - kolla med doktor om du har så stora problem att det påverkar din vardag!

Lellan
2008-10-23, 23:08
Jag skrev för att jag ville ha "hålla sig vaken"-tips (förutom mitt vattenknep). Det påverkar min vardag, men jag sover ju jättehärligt, drömmer massor och gott. Sen känns det ju konstigt att söka för något man alltid haft,men tycker ni att jag har problem ska jag överväga att bli idiotförklarad av min vc igen (tror de tror att jag är hypokondriker efter mina samtal om ansiktsdomningar). Tack iaf..

eop
2013-09-16, 18:09
Jag skrev för att jag ville ha "hålla sig vaken"-tips (förutom mitt vattenknep). Det påverkar min vardag, men jag sover ju jättehärligt, drömmer massor och gott. Sen känns det ju konstigt att söka för något man alltid haft,men tycker ni att jag har problem ska jag överväga att bli idiotförklarad av min vc igen (tror de tror att jag är hypokondriker efter mina samtal om ansiktsdomningar). Tack iaf..


vet att det är en gammal tråd, men jag sitter med samma problem, har haft det så länge jag kan minnas. är livrädd att dö varje dag när jag kör. en polare har samma problem och han var hos läkarn och fick sova med maskin i flera veckor, sen konstaterade dem att han var helt normal.

Tjuckot
2013-09-16, 18:42
Googla sömnapné och se om det kanske stämmer in. Rätt behandling kan förändra livet ganska mycket :)

Sheogorath
2013-09-16, 19:24
Lellan, you got a PM! :)

tumme
2013-09-16, 20:12
Lellan kom du iväg till vc? Vad sa dom i sådana fall?

Har precis det som beskrivs i tråden. Somnar alltid ofrivilligt på föreläsningar och bilar etc. Spelar ingen roll hur mycket jag sovit under natten. Sovit på konsert, strippklubb och andra olämpliga platser. Förra veckan tog jag en koffein + Synefrin tablett (kolo diablo) och somnade på föreläsningen ändå, behövs två för att hålla mig vaken tydligen.

Lellan
2013-09-16, 21:12
Lellan, you got a PM! :)

Tackar!

Som jag svarade i pm: är det exakt just nu - en gåva. Varva anhörigvård (pappa cancersjuk) med jobba o ha sonen = guld värt att kunna sova närsom varsom för att skramla ihop timmarna. Och inget håller mig vaken av oro, eller jobbiga känslor - lägger jag mig somnar jag, alltid.


Lellan kom du iväg till vc? Vad sa dom i sådana fall?

Har precis det som beskrivs i tråden. Somnar alltid ofrivilligt på föreläsningar och bilar etc. Spelar ingen roll hur mycket jag sovit under natten. Sovit på konsert, strippklubb och andra olämpliga platser. Förra veckan tog jag en koffein + Synefrin tablett (kolo diablo) och somnade på föreläsningen ändå, behövs två för att hålla mig vaken tydligen.

Så svaret på din fråga är nej. Kom inte iväg, däremot skrev jag en (för mig) askass deal med sonen att jag skulle böta om jag somnade när jag läste sagor. Men jag sitter på en obekväm bänk (som jag själv byggt! *flex* 6 ben har den) och läser max en bamsetidning.

Dock har jag impat på en och annan vårdpersonal med mitt svarta bälte i snabb insomning efter att larma in dem om ngt piper (typ larm till dropp, blodtransfusion el likn), när jag sover i sjuksal m pappa.

Rosvall
2013-09-17, 00:23
Fascinerande egenskap :) Men är du jättetrött hela tiden? Eller först när du lägger dig ner? Jag önskar att jag kunde sova på beställning...

eop
2013-09-17, 04:40
Fascinerande egenskap :) Men är du jättetrött hela tiden? Eller först när du lägger dig ner? Jag önskar att jag kunde sova på beställning...

är nästan aldrig trött. men så fort jag varvar ner går jag från pigg till "kan somna när som helst" på 2 min. så kafferaster, lunch, bilkörning,möten osv är problematiska.

Tjuckot
2013-09-17, 07:08
Det låter ju verkligen som sömnapné, det där med att kunna somna vart som helst. Men jag är ju ingen expert. Finns test att göra http://www.somnapne.se/ :)

*Flash*
2013-09-17, 07:35
Är du trött under dagarna fast du har sovit (vad du nu anser borde vara) tillräckligt?
Hjälper det att sova en liten stund bara, blir du pigg och känner dig utvilad direkt efter eller?
För övrigt det där med att du börjar drömma direkt är ju en sak som faktiskt är typiskt för narkoleptiker, de går ju direkt in i REM sömnen utan de andra sömnstadierna först.

Jag kan nästan garantera att du inte kommer hitta en läkare som skulle skriva ut amfetamin, tro mig det är skitsvårt ens om man faktiskt borde få prova.

Innan du ens får komma till en sömnutredningsenhet så lär dom ta en helvetes massa blodprov (iaf gjorde dom det på mig) för att utesluta andra typer utav fel.

Sömnutredningar är för övrigt skitskoj, gjort tre stycken:d
Man får sova med elektroder på huvudet vilket förvisso är oskönt men man får träffa en massa andra med liknande sömnproblem vilket iaf för min del var väldigt kul då vänner och familj mest tyckte att jag skulle sluta vara så tråkig eller "dricka kaffe och bli pigg som alla andra".

Numer knaprar jag 90 mg Ritalin om dagen och mår för det mesta rätt bra, inte narkolepsi jag har dock.