handdator

Visa fullständig version : Nyttighet i Juice


berra_berra
2008-10-22, 19:59
sen förlorar väl nypressad juice sin "nyttighet" relativt snabbt vad jag minns? antioxidanter... oxiderar osv eller vad de nu gör. Eddie eller någon annan kunnig får berätta i detalj om de så vill.

Förlorar Juicen snabbt sin nyttighet och hur lång tid tar det efter man har pressat den?

Juicen består av:
blandar lite olika.


Äpplen
Päron
Apelsiner
Morötter
Kiwi
Nektariner


Förlorar de sin "nyttighet" olika fort?

Sverker
2008-10-22, 20:12
Du frisätter en massa enzymer som askorbinaser och thiaminaser i juicen när du pressar den. Dessa enzymer förstör vitaminerna med tiden.

Jag har inga sifferuppgifter men antar att det går på någon dag eller två i kylskåpet.

Vid pastöricering förstörs/denatureras enzymerna och näringsvärdet blir bättre än motsvarande juice som inte pastöriceras.

bollio
2008-10-22, 20:22
Kan inte svara på din fråga men juice är inte nyttigt. Det är en sockerbomb som bör konsumeras med måtta. Juicekonsumtion är kopplat till ökad risk för diabetes att likställa med läsk. Inte bra varken för tänder eller mage (min mage iaf). Bra C-vitaminkälla men ganska näringsfattigt i övrigt. Fixa lite grönsaker eller bär istället.

WHITEFOLKS
2008-10-22, 20:24
Både läsk och juice kan vara nyttigt, fint att dricka efter ett hårt ansträngande konditionspass t.ex.

Yankeee
2008-10-22, 20:30
Kan inte svara på din fråga men juice är inte nyttigt. Det är en sockerbomb som bör konsumeras med måtta. Juicekonsumtion är kopplat till ökad risk för diabetes att likställa med läsk. Inte bra varken för tänder eller mage (min mage iaf). Bra C-vitaminkälla men ganska näringsfattigt i övrigt. Fixa lite grönsaker eller bär istället.

Du kan väl spara överdrifterna till aftonbladets chatt istället för att sprida dem här?

Traenarn
2008-10-22, 20:36
Du kan väl spara överdrifterna till aftonbladets chatt istället för att sprida dem här?

helt sant :D

berra_berra
2008-10-22, 20:47
Kan inte svara på din fråga men juice är inte nyttigt. Det är en sockerbomb som bör konsumeras med måtta. Juicekonsumtion är kopplat till ökad risk för diabetes att likställa med läsk. Inte bra varken för tänder eller mage (min mage iaf). Bra C-vitaminkälla men ganska näringsfattigt i övrigt. Fixa lite grönsaker eller bär istället.

Sockerbomb kan väl inte stämma?

Det enda som är i min juice är frukt, inga tillsatser alls.

bollio
2008-10-22, 20:49
Det är inga överdrifter, man har sett ett samband mellan juice och diabetes i flera studier. Den med Dr. Julie Palmer är den senaste jag har sett.

Juice är underlägset dom flesta dryckerna. Drick vatten, mjölk, kaffé eller té istället och gör din kropp och dina tänder en tjänst.

Eddie Vedder
2008-10-22, 20:50
Sockerbomb kan väl inte stämma?

Det enda som är i min juice är frukt, inga tillsatser alls.

Han skrev inget om tillsatser, han skrev socker. Och kolhydraterna i frukt består av socker, fruktos och glukos i varierande förhållande beroende på frukt, mognadsgrad etc. Även sackaros förekommer naturligt i frukt.

Fruktens socker är inte på något sätt nyttigare, dock innehåller frukt andra nyttiga saker varför det är ett bättre alternativ än t.ex. godis. Juice bör man nog hålla nere konsumtionen på men klart du kan ta dig ett glas juice om dagen t.ex. Men se det som C-vitaminberikad läsk typ.

bollio
2008-10-22, 20:56
Sockerbomb kan väl inte stämma?

Det enda som är i min juice är frukt, inga tillsatser alls.

Frukt innehåller socker. Sackaros (strösocker), fruktos, glukos. Apelsin t.ex. 8.9 g per 100 g. Ananas betydligt mer. Det är också brukligt att sätta till extra socker i dom flesta juicer.

WHITEFOLKS
2008-10-22, 20:56
Det är inga överdrifter, man har sett ett samband mellan juice och diabetes i flera studier. Den med Dr. Julie Palmer är den senaste jag har sett.

Juice är underlägset dom flesta dryckerna. Drick vatten, mjölk, kaffé eller té istället och gör din kropp och dina tänder en tjänst.

Hur hjälper vatten, kaffe och té mig med återhämtning och glykogeninlagring?

WHITEFOLKS
2008-10-22, 20:57
Frukt innehåller socker. Sackaros (strösocker), fruktos, glukos. Apelsin t.ex. 8.9 g per 100 g. Ananas betydligt mer. Det är också brukligt att sätta till extra socker i dom flesta juicer.

Vad jag vet får man inte tillsätta socker till juice.

berra_berra
2008-10-22, 21:24
Han skrev inget om tillsatser, han skrev socker. Och kolhydraterna i frukt består av socker, fruktos och glukos i varierande förhållande beroende på frukt, mognadsgrad etc. Även sackaros förekommer naturligt i frukt.

Fruktens socker är inte på något sätt nyttigare, dock innehåller frukt andra nyttiga saker varför det är ett bättre alternativ än t.ex. godis. Juice bör man nog hålla nere konsumtionen på men klart du kan ta dig ett glas juice om dagen t.ex. Men se det som C-vitaminberikad läsk typ.

Hur mycket kcal, kolhydrater osv. innehåller ett

Äpple
Apelsin
Banan
Kiwi osv.

WHITEFOLKS
2008-10-22, 21:27
På www.slv.se/ldb kan du se vad olika matvaror innehåller

martin86
2008-10-22, 21:28
Hur mycket kcal, kolhydrater osv. innehåller ett

Äpple
Apelsin
Banan
Kiwi osv.

www.slv.se och sök på databasen där.

Scratch89
2008-10-22, 21:28
Hur mycket kcal, kolhydrater osv. innehåller ett

Äpple
Apelsin
Banan
Kiwi osv.

http://192.121.81.11/livsmedelsok/?epslanguage=SV

Snorkelfarsan
2008-10-22, 21:41
jag är av den uppfattningen att den enda som är riktigt nyttigt att dricka är egentligen vatten, och kanske även färspressad juice av frukter, bär och grönsaker. Fruktjuice blir ju lätt som läsk i och med att man lätt kan klämma i sig flertalet frukter i bara ett stort glas, däremot så blir det ju riktigt nyttigt om man blandar olika frukter, bär och grönsaker

z_bumbi
2008-10-22, 21:57
För 1 l juice handlar det fortfarande bara om ca 50 g fruktos och 400 kcal vilket i en normal diet för någon tränande inte är så mycket att reagera över.
Håller man sig under halvlitern per dag dvs lite mer normala kvantiteter som ett eller två glas till något mål per dag är det få personer som inte i övrigt äter mycket fruktos som kommer att få några negativa reaktioner av detta.

bollio
2008-10-22, 22:50
Juice är kopplat till diabetes redan vid 1-3 glas så jag skulle inte vara så säker på det.

Trance
2008-10-22, 22:51
Juice är kopplat till diabetes redan vid 1-3 glas så jag skulle inte vara så säker på det.

Hur?

Yankeee
2008-10-23, 05:22
Juice är kopplat till diabetes redan vid 1-3 glas så jag skulle inte vara så säker på det.

Sluta larva dig nu. Det är ingen som får diabetes av juice.
Diabetes (typ 2) får man av kass kosthållning och stillastittande. Sedan kan juice, precis som allt annat, vara en del av den kassa kosthållningen. Det är dock inte intressant för någon förutom sensationslystna päron.

Sverker
2008-10-23, 06:13
Frukt innehåller socker. Sackaros (strösocker), fruktos, glukos. Apelsin t.ex. 8.9 g per 100 g. Ananas betydligt mer. Det är också brukligt att sätta till extra socker i dom flesta juicer.

Då ska det anges på förpackningen. Tydligen har reglerna mjukats upp lite så att det är tillåtet att tillsätta enkla sockertarter till en juice. Mängderna är reglerade här:
http://www.slv.se/upload/dokument/Lagstiftning/2000-2005/2003_18.pdf

Men eftersom det ska anges på förpackningen så blir det ett lätt val för konsumenten. Rent statistiskt får vi gå ut i butikerna och kontrollera vad de har på hyllorna.

BigForre
2008-10-23, 12:14
Juice är en matvara och att säga att den är onyttig är bara dumt. En enstaka matvara är inte dålig, en kosthållning kan däremot vara det. Det gäller att hitta en balans i intaget av macro- och micronäring som passar ens kropp och leverne. För en högenergiförbrukare som ligger på ett lågt kolhydratsintag och äter lite frukt kan juicen vara perfekt, precis som att den för en lågenergiförbrukare som redan ligger på ett högt intag av kolhydrater bör undvikas.

Döm alltså inte ut en enstaka matvara, utan se den i ett sammanhang. Precis som att de generella rådan från livsmedelsverket försöker få sveriges befolkning att äta mer fisk innebär inte att de alltid är bättre att äta fisk. Alla har inte en dålig balans mellan fettsyrorna, utan rådan finns därför att svenskar generellt får i sig en för låg andel omega-3. Ett kanske bättre exempel är hetsen kring intag av fibrer. Ja, folk äter (åt?) generellt för lite fibrer, men det innebär inte att man alltid måste välja det fiberrikaste alternativet, det resulterar bara i att man får sitta på skithuset i tid och otid.

/ Big F

Nitrometan
2008-10-23, 12:55
Juice är kopplat till diabetes redan vid 1-3 glas så jag skulle inte vara så säker på det.
Kan du visa mig en undersökning där nån dricker ett glas juice och utvecklar diabetes?

Cloud
2008-10-26, 02:06
Du frisätter en massa enzymer som askorbinaser och thiaminaser i juicen när du pressar den. Dessa enzymer förstör vitaminerna med tiden.

Jag har inga sifferuppgifter men antar att det går på någon dag eller två i kylskåpet.

Vid pastöricering förstörs/denatureras enzymerna och näringsvärdet blir bättre än motsvarande juice som inte pastöriceras.

Varför fungerar inte enzymerna redan i frukten?

//Gustav

Fredrik_S
2008-10-26, 02:28
Juice är kopplat till diabetes redan vid 1-3 glas så jag skulle inte vara så säker på det.

Hur har detta bevisats?
Har de följt ett antal personer under deras liv där en grupp åt vanlig kost och en annan grupp samma kost men de drack 1-3 glas juice extra?

Det finns givetvis inga undersökningar för något sådant, och är bara rena spekulationer från någon kvacksalvare.

Fredrik_S
2008-10-26, 02:29
Varför fungerar inte enzymerna redan i frukten?

//Gustav

Det skrev han ju?
De frisätts när juicen pressas. Dvs de är inte frisatta innan juicen presats.

Eddie Vedder
2008-10-26, 06:07
Det finns givetvis inga undersökningar för något sådant, och är bara rena spekulationer från någon kvacksalvare.

Klart det finns, varför skulle det vara svårt?

På samma sätt dom man drar slutsatser om andra kostsamband i epidemiologiska studier. Vad gör juice så speciellt att det inte kan ingå i en enkät på samma sätt som en fråga om kött, mjölk, godis, alkohol etc.

Det bollio pratar om är observerade samband, inte att "juice ger cancer". Nu har jag själv inte läst en sådan studie men jag har heller inte letat. Men inte kan det väl vara så svårt att inse hur en sådan tudie skulle vra utformad. Människor besvarar frågor om kost- och livsstilsvanor, människors hälsa undersöks, gemensamma faktorer jämförs och slutsatser diskuteras.

Jag är själv inget stort fan av epidemiologiska studier, tycker att det är ett ganska dåligt sätt att faktiskt få några bra svar. Men det är i alla fall såhär man skulle kunna få ett resultat som visar att juicekonsumtion är förknippat med högre diabetsrisk.

Källor i sig får bollio plocka fram själv, det är ju han som påstår det.

creperiet
2008-10-26, 09:21
Det senaste jag läste om juicekonsumtion och diabetes var att ett samband mellan konsumtion av sötade juicer och läskedrycker innebar en ökad risk för att utveckla diabetes typ 2. Apelsin- och grapefruktjuice medförde ingen sådan ökad risk. Näst senaste numret av Läkartidningen.

Sen tar ju det fortfarande inte udden av överkonsumtion. Sockret från två liter apelsinjuice blir ju inte så jäkla mycket bättre än det från två liter cola bara för att det råkar komma i sällskap med ett gäng c-vitaminos och lite antioxidanter.

Cloud
2008-10-26, 14:31
Det skrev han ju?
De frisätts när juicen pressas. Dvs de är inte frisatta innan juicen presats.

Jaha... Varför då? Vad menas ens med att de inte är frisatta i det här fallet? Exempelvis är det kanske fel pH? Men det tycker inte jag förklarar varför de är frisatta i den pressade juicen och inte i frukten.

Förklaringen får gärna vara mer kemiskt inriktad! Känner att svaret förmodligen blir lite svårt att strukturera om kemin inte får ta någon plats.

//Gustav