handdator

Visa fullständig version : Känslomässig förvirring efter pass


Gislason
2008-10-22, 19:52
Kan låta konstigt men efter tunga pass känner jag mig ibland väldigt förvirrad känslomässigt. Alldeles upprymd av skratt och gråt samtidigt, massa starka känslor rent allmänt som inte är bundna till några tankar, känns nästan som att det ska rinna över ibland, det svallar inombords.

Jävligt konstigt känns det iaf, finns det någon vettig förklaring till varför jag hamnar i denna karusell?

Jag är nöjd med passen jag presterar nu så allt känns gott men det är en jävla laddning.

CiCoro
2008-10-22, 20:20
konsigt..själv brukar jag antingen bli väldigt trött eller väldigt väldigt "galen"..känner att jag enormt mycket energi och känner att jag kan göra vad som helst trots att jag precis har kört ett hårt pass.. kan träna lika hårt båda gångerna..:devil:

Gislason
2008-10-22, 20:55
Jag fastar några timmar innan träning för att ta esa pro på tom mage och fyller på med maltodextrin efter passet. Kan det vara insulinspiken på det låga blodsockret efter ett pass som gör mig laddad kanske?

LindaS
2008-10-22, 20:57
Vad är det du tycker är konstigt??

Gislason
2008-10-22, 21:17
Vad är det du tycker är konstigt??

Att jag känner mig adrenalinpumpad av ett pass är inte konstigt, att jag kan bli helt sänkt av ett riktigt tungt pass känner jag också igen, men båda kombinerat känns udda tycker jag.

Kan vara en blandning av ökad seratoninkoncentration sammanslaget med matthet och eventuellt spelar blodsockerdal och/eller koffeinavslag in?

Det är inget jag ser som något problem direkt, jag är mest nyfiken :) Det är ju trots allt ett diskussionforum.

LindaS
2008-10-22, 21:31
Okej. Jag har haft samma känsla många ggr. Både mån och ons denna veckan. För mig beror det mkt på vad jag "äter" inför passet och hur bra jag äter och återhämtar mig efter.

Har du ändrat något i ditt intag av mat och annat före passet t ex?

Gislason
2008-10-22, 21:41
Okej. Jag har haft samma känsla många ggr. Både mån och ons denna veckan. För mig beror det mkt på vad jag "äter" inför passet och hur bra jag äter och återhämtar mig efter.

Har du ändrat något i ditt intag av mat och annat före passet t ex?

Okej. Ja, det har jag nog gjort, går in för att öka i vikt och har gjort det enkelt för mig och ätit en del energität mat på sistone för att fylla ut kvoten, framförallt till lunch, målet efter träning är jag nogrannare med.

Känns inte som att jag är övertränad och får ingen huvudvärk eller liknande, det är inte direkt något negativt alls, men det är en ganska stark upplevelse. En ganska stark eufori på mental matthet.

Kan vara pga tunga basövningar också, de ger ju lite slägga-i-huvudet effekt. Tung benträning kan ju ofta bryta ner en totalt men känns samtidigt väldigt bra.

Tve-eggat svärd det där, men det kanske är huvudet som tigger kolisar, ska se till att hålla koll på kosten så jag inte faller ihop efter nästa benpass ;)

LindaS
2008-10-22, 21:58
Okej. Ja, det har jag nog gjort, går in för att öka i vikt och har gjort det enkelt för mig och ätit en del energität mat på sistone för att fylla ut kvoten, framförallt till lunch, målet efter träning är jag nogrannare med.

Där har du nog svaret. :)

John M
2008-10-23, 11:19
Tar du koffein till träningen?

Jag tar koffein ibland, runt 400 mg. Eftersom att jag aldrig dricker kaffe så får jag en bra effekt av det, känner av boosten under passet, men när effekten börja avta kan jag känna en lätt ångest. Det känner jag bara när jag kör med koffein.

Kan det vara så i ditt fall också?