handdator

Visa fullständig version : Kan jag gå upp 10kg tills våren?


henk4n
2008-10-22, 18:59
Tja allihopa!
Är en kille på 20 år och är 178cm lång och väger nu 63kg. Har alltid haft svårt o gå upp i vikt, men tog slag i saken o köpte gymkort/gainer/kreatin för 2 veckor sedan. Vägde då 61kg, så har gått upp 2kg sedan dess vilket är så jävla skoj :) älskar o se att man faktiskt kan ÖKA i vikt!
Jag äter idag:
Frukost 2ägg, 3 mackor + ett glass mjölk
Lunch: Lunch buffé på jobbet eller lagar något lätt hemma.. som pasta + köttbullar eller liknade.
Mellanmål: 1-2 mackor med mjölk + banan eller äpple. (ska köpa en sån där carb, som är en måltidsersättare ist)
Middag: Det mamma/pappa lagar *cupid* Äter alltid väldigt mycket till middag.
Kvällsmat: 2 mackor + fil och en banan.

Jag gymmar förövrigt 4 gånger i veckan.. Mitt mål är att gå upp till 75kg och de till våren. Tror ni att det är möjligt och att min kropp skulle må bra av en sådan här snabb ökning?

Mvh Henrik

Mescreant
2008-10-22, 20:00
Det fixar du lätt. Lägg till något som är gott, snabbt och enkelt varje dag utan att dra ner på resten av maten.

1l mellanmjölk (450kcal) t.ex. Eller mindre mängd mjölk med oboypulver. Lite nötter och choklad. Sånt som du inte behöver laga till eller diska upp efteråt och inte smakar illa så blir det hur lätt som helst.

Edit: det är en relativt långsam viktuppgång så den kommer förmodligen inte ha någon större negativ påverkan på din hälsa.

henk4n
2008-10-22, 20:04
Okej, tack för tipsen :thumbup: Har du några förslag på goda nötter? Såg nu att jag glömde skriva "upp" i topicen :P

PiNG.
2008-10-22, 21:41
cashew nötter är goda.

salta jordnötter med.

Nutella på mackor är mums mums. Längesen jag hade själv...får nog inhandla en burk *drool*

Pungis
2008-10-22, 22:45
Absolut! 0,5 cm jordnötssmör på mackorna gör susen =) Havregrynsdrinkar i massvis. När jag jobbade länge om dagarna, och körde pass efter det orkade jag inte laga mat så jag körde ett tag bara havregrysdrink till kvällsmat och det va klart bra

Jag var som dig och kunde inte gå upp i vikt alls..
Lika lång som dig, ökade från 57kg till 73 på 8 månader utan nån betydlig mängd fett och då skötte jag varken kosten eller träningen nån vidare bra första halvan av den tiden

L-Sami
2008-10-22, 22:50
Eftersom du är nästan underviktig ser jag inga problem med varför du inte skulle kunna gå upp 12kg på ett halvår. Ät stora portioner flera gånger om dan så går det bra :thumbup:

Onigiri
2008-10-23, 08:48
Det kan du absolut. Träna hårt och ät mycket, du behöver gå upp 1.5 kilo i månaden cirka, kan väl inte vara så svårt :)

Starta en journal ;)

henk4n
2008-10-23, 09:30
Tack för alla bra tips :) Jag kommer nog starta en journal men först måste jag veta vad alla mina övningar som jag gör på gymmet kallas o så :P asså jag kan en hel del övningar men har inte fått något schema som jag följer.

Ska på personlig träning nu på måndag då jag ska få ett schema (har redan haft en dag med personling träning då vi gick igenom mina mål) och då startar jag en direkt *flex*

mjukglass
2008-10-23, 09:54
Ät mer energirik mat. Grädde, riktigt fet mjölk, oljor, smör osv. Slipper du töjja ut magsäcken och processera så mycket mer massa för att gå upp.

Jag skulle rekommendera 2-3 liter av den absolut fetaste mjölken du hittar, eventuellt vanlig röd med lite grädde i, per dag för att börja med. Förutom vanliga intaget av mat då.

När det gäller träningen tycker jag du skall ta ok kika in följande: Carnal säger (http://www.sherdog.net/forums/f13/carnals-treatise-heavy-iron-402978/).

Lycka till!

henk4n
2008-10-23, 09:57
dricker redan i dagsläget alltid röd mjölk, men ska börja hälla ner lite grädde ;) Vad är det för oljor/smör du menar då som jag kan köpa? 2-3 liter mjölk om dagen då?

mjukglass
2008-10-23, 10:02
Jupp. Sluta dricka allt som inte har kalorier i sig. Ha alltid tillgång till mjölk. Drick, drick och ät som du menar det. Oljor kommer i alla former. Jag gillar att ha mycket olivolja över min mat när jag ligger på kaloriplus, mest för smaken. Raps och solrosolja är fin-fina grejjor det med. Om du börjar med seriös oljediet skulle jag köpa lite omega 3 - olja - från ica-maxi och ta en munfull per dag för att balansera fetttyperna lite.

Lite inspirerande ord från Carnal:

If you happen to be a skinny fuck naturally, then you can go even crazier. Eat a pint of Ben and Jerry’s before you go to sleep. Set your alarm for the middle of the night, get up and down a pre-prepared protein shake and go back to bed. Most ectomorphs who think they're eating a lot aren't eating enough to feed a gerbil. Eat as much as your budget will allow you to. If you have more or less unlimited access to food, eat until you feel sick. When you don't feel sick, eat some more. I'm dead serious. This is especially true if you’ve got a lot of Growin’ Food handy.

Go crazy!

1684_
2008-10-23, 13:45
Gött med en till med samma mål som mig ;D

Jag käkar dock inte gainer, dricker en ljuvlig efterträmingsdryck som mellanmål. hahaha, inte så bra, men de ser jäbligt bra ut :D Sen dricker jag ca 2liter mjölk, 1dl nötter (valnötter ) 250g minikeso och 1dl sojabönor som EXTRAAA utöver dom 4MÅLTIDER jag äter. Varannan dag Avokado.

Fan de syns resultat ^^ jaja lycka till grabben.

henk4n
2008-10-23, 14:02
Jäklar, starkt pungis att du gick från 57-73 :) Har du något tips på en god havregryns drink?

Ska ut och handla olivolja nu och grädde (visp grädde då) och cashew nötter :Virro haha citatet från carnal var skoj men vem orkar gå upp mitt i natten o fixa de där :P jag sover alltid som en stock..

1684, Ja visst är det :) tar du minikeson med mackor? vore kul o testa *cupid* Lycka till du med :thumbup:

AmericanDragon
2008-10-23, 14:32
Så länge du ligger på ett överskott av kalorier så kommer du öka i vikt. Sen beror det på hur mycket du vill öka under en viss tidsperiod. Då gäller det att justera kalori-intaget där du vill ha det.

AmericanDragon
2008-10-23, 14:37
Edit funkade inte så:

Jag gick upp 20 kg på 6 månader. Dock fick jag rätt mycket hudbristningar av det så det är INGET jag rekommenderar om du inte vill olja in röven varje dag för att få så lite bristningar som möjligt.

Good luck! :)

Eddie_ja
2008-10-23, 15:15
Jag förstår inte varför många i tråden förespråkar att inta mängder med animaliska fetter. Det finns ju så mycket nyttig energität mat att äta av.

Nu kan jag inte detta så bra men är det inte lättare att gå upp med hjälp av kolhydratrik mat ? förvisso mindre energität men man blir ju hungrig på en gång igen :D

Färska Polarkakor med smör o skinka ´finns ju nästan inget stopp på hur mycket man kan få i sig.

Eller har jag fel? så rätta mig gärna

/ Amatör

Pungis
2008-10-23, 16:06
Jäklar, starkt pungis att du gick från 57-73 :) Har du något tips på en god havregryns drink?

Ska ut och handla olivolja nu och grädde (visp grädde då) och cashew nötter :Virro haha citatet från carnal var skoj men vem orkar gå upp mitt i natten o fixa de där :P jag sover alltid som en stock..

1684, Ja visst är det :) tar du minikeson med mackor? vore kul o testa *cupid* Lycka till du med :thumbup:


Jag har inte exprimenterat speciellt mycket med det.. Har mest basingridienser i. Jag brukar köra antingen frukt eller choklad/jordnöt (mer energirik men mindre näringsrik).

Choklad/jordnöt

8dl mjölk
3dl (uppskattningsvis. kör på känn efter konsistensen) havregryn
Ett par matskedar vassle
0,5 dl kasein
Kako tills det ser lagom chokladigt ut
En rejäl sked med jordnötssmör

Frukt

Samma fast ingen choklad/jordnötssmör. Ett par dl mjölk mindre
1 mandarin, kiwi, apelsin eller valfri citrusfrukt
1 banan
Några dl proviva fruktdryck. Oftast blåbär

Mums för magen :-)

henk4n
2008-10-23, 16:34
låter ju riktigt gott :D Du vet inte hur mycke kcal det är i en den första respektive andra drinken? Har dock en till fråga.. vart får jag tag i vassle och
kasein?

Pejij
2008-10-23, 17:02
Vassle:
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=166

Kasein:
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?manufacturers_id=&products_id=121

Eddie Vedder
2008-10-23, 17:08
Eller har jag fel? så rätta mig gärna

/ Amatör

Ja det har du, maten som räknats upp är inte på något sätt onyttig och fett är energirikt. Dessutom räknar du ju upp pålägg där fettet också är animaliskt så du motsäger ju dig själv.;)

Kosten bör alltid vara välbalanserad och ingen har påstått något annat.

1684_
2008-10-23, 17:20
Jäklar, starkt pungis att du gick från 57-73 :) Har du något tips på en god havregryns drink?

Ska ut och handla olivolja nu och grädde (visp grädde då) och cashew nötter :Virro haha citatet från carnal var skoj men vem orkar gå upp mitt i natten o fixa de där :P jag sover alltid som en stock..

1684, Ja visst är det :) tar du minikeson med mackor? vore kul o testa *cupid* Lycka till du med :thumbup:

nej fyfan, usch hatar smörgås. Äter gröt, 4port varje dag. 2 på morgon å 2 port på kvällen, DET e mina mackor :P Men hade keso på gröten iofs...
Nåja, jag brukar ta emd mig i en matpyts till skolan, keso, sojabönor och massa nötter <3 mums.

mickes
2008-10-23, 18:54
Självklart. Gick själv upp 20kg(!!) på 1 år. Gick från 2-3 mål om dagen till 6-7 mål om dagen dock. Samt att jag åt mycket mer, jobbade fysiskt vardagar + tränade på det.. kost var bara vanlig husmanskost.

Eddie_ja
2008-10-24, 10:25
hehe bra då vet jag, jag som trodde att det va lättare att få i sig högre mängd energi över tiden med snabbare kolhydrater pga att man tog till sig det snabbare.

Eddie Vedder
2008-10-24, 10:42
hehe bra då vet jag, jag som trodde att det va lättare att få i sig högre mängd energi över tiden med snabbare kolhydrater pga att man tog till sig det snabbare.

Det har jag aldrig sagt emot heller. En individ kanske har lättare att öka sitt energiintag genom mer kolhydratrik föda och en annan främst via mer fet.

Scratch89
2008-10-24, 11:41
Det har jag aldrig sagt emot heller. En individ kanske har lättare att öka sitt energiintag genom mer kolhydratrik föda och en annan främst via mer fet.

Glöm inte rapsoljesnapsarna kombinerat med fettfritt ris och kyckling... *whatever*

henk4n
2008-10-25, 19:08
Jag hatar verkligen dagar när man har ätit dåligt... Jag gick upp alldeles för sent, hade bråttom så kunde inte äta en ordentlig frukost, åt bara en portion gröt till lunch och när jag väl kommer hem till middagen så pga magknip eftersom jag har stressat runt hela dagen kan jag inte vräka i mig som jag alltid gör när det är middagsdags (min farsa lagar riktigt god mat, speciellt på helgerna älgstek med lingon idag) Sedan hade jag bara en begränsad tid på mig att äta eftersom jag ska sticka ut med kompisarna. Känns som om jag kommer tappa minst 2 av mina älskade och så hårt förskaffade kilon *gah!* Aja nu måste jag sticka iväg. Ha en trevlig lördags kväll! :thumbup:

henk4n
2008-10-25, 19:08
lördagskväll** :smash:

Blitzkrieg
2008-10-26, 18:28
Tja allihopa!
Är en kille på 20 år och är 178cm lång och väger nu 63kg. Har alltid haft svårt o gå upp i vikt, men tog slag i saken o köpte gymkort/gainer/kreatin för 2 veckor sedan. Vägde då 61kg, så har gått upp 2kg sedan dess vilket är så jävla skoj :) älskar o se att man faktiskt kan ÖKA i vikt!
Jag äter idag:
Frukost 2ägg, 3 mackor + ett glass mjölk
Lunch: Lunch buffé på jobbet eller lagar något lätt hemma.. som pasta + köttbullar eller liknade.
Mellanmål: 1-2 mackor med mjölk + banan eller äpple. (ska köpa en sån där carb, som är en måltidsersättare ist)
Middag: Det mamma/pappa lagar *cupid* Äter alltid väldigt mycket till middag.
Kvällsmat: 2 mackor + fil och en banan.

Jag gymmar förövrigt 4 gånger i veckan.. Mitt mål är att gå upp till 75kg och de till våren. Tror ni att det är möjligt och att min kropp skulle må bra av en sådan här snabb ökning?

Mvh Henrik



Det fixar du skitlätt, jag gick upp från 87kg till 100kg på 2 och halv månad :P

tsp
2008-10-26, 23:20
Något återkommande bland taniga typer är att de säger "jag äter verkligen jättemycket så jag fattar inte varför jag inte går upp i vikt". Det är REN BULLSHIT, för varenda gång så sitter dem där och äter en liten jävla portion eller för få måltider om dagen samt är ofta petiga med maten. Aldrig har de upplevt hur man verkligen äter! Käka ett kilo pytt i panna eller 500g fiskfilé med potatis och sås, eller en hel plåt ugnspannkaka med lingonsylt och fläsk. Tycker ni det är för mycket så äter ni fan inte stora portioner.

CiCoro
2008-10-27, 11:53
Något återkommande bland taniga typer är att de säger "jag äter verkligen jättemycket så jag fattar inte varför jag inte går upp i vikt". Det är REN BULLSHIT, för varenda gång så sitter dem där och äter en liten jävla portion eller för få måltider om dagen samt är ofta petiga med maten. Aldrig har de upplevt hur man verkligen äter! Käka ett kilo pytt i panna eller 500g fiskfilé med potatis och sås, eller en hel plåt ugnspannkaka med lingonsylt och fläsk. Tycker ni det är för mycket så äter ni fan inte stora portioner.


Jag är / var en sån person och jag kan lova dig att man tror verkligen att man äter mycket, för du är aldrig hungrig och du äter dig mätt när det är dags att äta. Och ändå fattar du itne varför du inte går upp, men efter att ha läst om näring på forum ohc snackat med kompisar som äter som djur så fattar jag att jag verkligen inte åt mycket. Äter säkert dubbelt så mycket nu och då går jag sakta men säkert upp och mättare känner jag inte mig. Ändrade bara från att äta stora portioner var 5e timme till normala/mindre var 2,5 timme typ..försöker alltid att käka någon choklad, risifrutti etc som efterrätt..

Blitzkrieg
2008-10-27, 13:02
Något återkommande bland taniga typer är att de säger "jag äter verkligen jättemycket så jag fattar inte varför jag inte går upp i vikt". Det är REN BULLSHIT, för varenda gång så sitter dem där och äter en liten jävla portion eller för få måltider om dagen samt är ofta petiga med maten. Aldrig har de upplevt hur man verkligen äter! Käka ett kilo pytt i panna eller 500g fiskfilé med potatis och sås, eller en hel plåt ugnspannkaka med lingonsylt och fläsk. Tycker ni det är för mycket så äter ni fan inte stora portioner.


Bra sagt. Stämmer ju så jävla väl också :P
de flesta som påstår att dom tränar hårt och äter som hästar och sen samtidigt säger "jag kan inte gå upp i vikt" äter för LITE. Dom äter sig mätta bara... Handlar inte om o bara bli mätt. När man är mätt ska man ju äta ännu mer eller hur, för att töja ut magsäcken så att man får i sig ännu mer nästa gång och ökar hungern. Som jag tex varje gång jag äter nått äter jag nästan så att jag spyr... Det tar 30-60 minuter sen är jag hungrig igen, så var det inte förut men nu är det så... Stora mängder mat är gött!
ÄT SÅ NI NÄSTAN SPYR FFS!!! xD

CiCoro
2008-10-27, 14:26
Bra sagt. Stämmer ju så jävla väl också :P
de flesta som påstår att dom tränar hårt och äter som hästar och sen samtidigt säger "jag kan inte gå upp i vikt" äter för LITE. Dom äter sig mätta bara... Handlar inte om o bara bli mätt. När man är mätt ska man ju äta ännu mer eller hur, för att töja ut magsäcken så att man får i sig ännu mer nästa gång och ökar hungern. Som jag tex varje gång jag äter nått äter jag nästan så att jag spyr... Det tar 30-60 minuter sen är jag hungrig igen, så var det inte förut men nu är det så... Stora mängder mat är gött!
ÄT SÅ NI NÄSTAN SPYR FFS!!! xD

haha :) håller med om allt du skriver förutom det med "ät så ni nästan spyr" som en erfaren "äter men går inte upp" så är det riktigt dåligt. Efter några dagar kommer man äcklas av mat och hamna typ i en matdepression och verkligen undvika det..tycker själv att normala portioner men ofta är det bästa man kan göra..när jag själv käkar enormt mycket så kan magen vara svullen och full i timmar och då känns det knappast bra..

Bahir
2008-10-27, 14:36
Fan man blir ju nästan sugen på en dirty bulk, ā la kladd/chokladkakevintern '07-'08. Ibland önskar man ju nästan att man var en såndär som kan käka vad som helst i vilka mängder som helst utan att lägga på sig några kilo ister om magen.

henk4n
2008-10-27, 22:57
Det fixar du skitlätt, jag gick upp från 87kg till 100kg på 2 och halv månad :P

Fyfan va starkt jobbat :thumbup: Hur gick du till väga för att få en sån ökning på så kort tid tell me!!! *gah!*

ligne
2008-10-27, 23:04
min sambo matade mig med pannkakor hela min semester och det slutade med att jag hade gått upp 8-9kg på bara några veckor.

tur att det fördelade sig jämt över kroppen för annars hade jag börjat gråta :D




det jag vill ha sagt är det samma som alla andra, klart du kan!

evosex
2008-10-27, 23:13
Annars kan man köra den absolut effektivaste metoden att gå upp 10 kg rena muskler på kort tid, Rapacemetoden ;)

Mr. blonde
2008-10-28, 16:36
Vad säger ni att ta en gainer till frukost?

Och efter när man har tränat och tagit sin gainer, hur lång tid ska jag vänta innan det är dags för nästa mål?

henk4n
2008-11-01, 11:29
allt går som planerat, ökar i vikt för var dag (dock med få undantag då jag är hos polare eller ätit dåligt av olika anledningar). Var uppe på 64.6 faktiskt men sen drog jag till en polare över två dagar och sen var jag nere på 63.5 :/ Men aja, jag vet att mitt kost schema funkar och gör så att jag ökar! Har dock inte köpt några nötter än men det ska inhandlas!

Det jag har lite funderingar på är, tycker ni att jag ska haka upp mig på om jag INTE ökar så mycket på kort tid (för jag har märkt att jag faktiskt har fått en liten kulmage haha :em: ) Ska jag strunta i det och käka på som fan och inte bry mig om att jag lägger på mig på magen o så, det går ju att träna bort! Det andra alternativet är ju att ta det lite lugnare och äta som jag gjorde förut men ändå lite mer och öka successivt*cupid* Nu är det iaf dags för frulle!