handdator

Visa fullständig version : Choklad = finnar

under
2008-10-22, 18:41
Efter allt man har hört om att choklad skulle ge finnar börjar jag ge efter och tro att det är sant. Detta för att jag åt Massvis med chokladbollar i några dagar och efter det fått massvis med finnar. Det jag undrar är om det är i kakaon eller om det är i mjölkchoklad som dessa ämnen som påstås öka talg produktionen finns i. Om det är någon som vet så dela gärna med er=)
Dela gärna med er av andra erfarenheter av finnar också

Det jag har är finnar på hakan, ENDAST på hakan.

Tack på förhand!

Madame
2008-10-22, 18:49
Jag tror mer att det är fettet i. Jag fick en finnattack en gång när jag hade käkat massor av carbonara med fetgrädde, bacon o ost, typ fem dar i rad... Det var gott :D men inte så kul med alla finnar :(

under
2008-10-22, 19:23
Jag tror mer att det är fettet i. Jag fick en finnattack en gång när jag hade käkat massor av carbonara med fetgrädde, bacon o ost, typ fem dar i rad... Det var gott :D men inte så kul med alla finnar :(

Ja, det finns ju tal om det också. Att mycket fett skulle ge finnar. Jag vill få ett svar på om det är kakao eller mjölkchoklad som ger finnar, och sen ska jag testa mig fram. köra en vecka utan att äta choklad (äta fett och dricka mjölk) en vecka utan mjölkprodukter (ätachoklad och fett) och en vecka utan fett (dricka mjölk och äta choklad) Så får vi se hur resultatet blir. Troligen är det ju väldigt inviduellt, men jag kan ju posta resultatet här iaf :P

PiNG.
2008-10-22, 21:44
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=106622&highlight=finnar

Finns fler trådar än den men den var välbesökt ;)

Madame
2008-10-22, 21:45
Ja, det finns ju tal om det också. Att mycket fett skulle ge finnar. Jag vill få ett svar på om det är kakao eller mjölkchoklad som ger finnar, och sen ska jag testa mig fram. köra en vecka utan att äta choklad (äta fett och dricka mjölk) en vecka utan mjölkprodukter (ätachoklad och fett) och en vecka utan fett (dricka mjölk och äta choklad) Så får vi se hur resultatet blir. Troligen är det ju väldigt inviduellt, men jag kan ju posta resultatet här iaf :P

Att köra alla delar av experimentet direkt efter varandra tror jag inte är en bra idé. Det kanske är så att det har en fördröjd effekt, att symptomen i form av finnar inte blommar upp ordentligt förren efter ett tag. Vad drar du för slutsats om du börjar få risig hud igen på onsdan vecka två? är det vecka ett eller vecka två som orsakat det då?
I övrigt så tror jag inte att man får risig hud av kakao i sig, det är nog allt annat grunk som fås på köpet i mjölkchokladen/bollarna.

martikainen
2008-10-23, 06:11
Jag får alltid en massa finnar om jag ökar dosen proteinpulver jag tar, tex åt jag bara 1drink efter träningen förut. började köra 1drink till lunch också, poff massa finnar.
Slutade och det försvann
Nyss började jag ta det på morgonen till frukosten, poff massa finnar, höll ut en vecka och nu är det borta. Tror det har med att kroppen inte är van vid ett intag av proteinet/chockladen/vad man nu får finnar av.

Kan tillägga att det var chockladsmak.

Eddie Vedder
2008-10-23, 06:43
Tror det har med att kroppen inte är van vid ett intag av proteinet/chockladen/vad man nu får finnar av.

Chokladsmaken är ju bara arom och sötningsmedel.

Det är mjölkproteinet som är tydligt sammankopplat med acne.

Två studier om sambandet mellan mjölk och acne på tonårsflickor t.ex.:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=15692464&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVAbstractPlus

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=17083856&ordinalpos=3&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

En artikel om kost och acne rent allmänt samt en studie på tonårspojkar:

Abstract
Acne is caused by the action of dihydrotestosterone, derived from endogenous and exogenous precursors, likely acting synergistically with insulin-like growth factor-1. These sources and interactions are discussed. Both a mechanism of action and recommended dietary changes that limit ingestion and production of these hormones are proposed.

[...]

The dairy connection
By the time the subject of hormones in dairy products is introduced, the hormonal link between hormones and acne is usually understood. Patients and their parents are invited to review Fisher's original scientific work, available on the same Web site. Patients are told that total avoidance of all dairy products is an essential part of their acne therapy, no matter what adjunctive therapy is used. The list includes cheese, butter, ice cream, cottage cheese, cream cheese, cream and all forms of fluid milk, dried milk, organic milk, Lactaid milk, and whey protein–based powdered supplements.

Patients are given the option of either simply avoiding all dairy products and eating low glycemic load foods, or stopping all dairy products and supplementing those they miss with low glycemic nondairy substitutes, whether from soy, rice, nuts, or other sources.

http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6T5G-4RV7SVX-H&_user=651519&_rdoc=1&_fmt=&_orig=search&_sort=d&view=c&_version=1&_urlVersion=0&_userid=651519&md5=fb803434cb6eabd81d6cf7fc9bb635da#secx5

Diet and acne. Clinics in Dermatology. Volume 26, Issue 1, January-February 2008, Pages 93-96

Objective
We sought to examine the association between dietary dairy intake and teenaged acne among boys.

Methods
This was a prospective cohort study. We studied 4273 boys, members of a prospective cohort study of youths and of lifestyle factors, who reported dietary intake on up to 3 food frequency questionnaires from 1996 to 1998 and teenaged acne in 1999. We computed multivariate prevalence ratios and 95% confidence intervals for acne.

Results
After adjusting for age at baseline, height, and energy intake, the multivariate prevalence ratios (95% confidence interval; P value for test of trend) for acne comparing highest (>2 servings/d) with lowest (<1/wk) intake categories in 1996 were 1.16 (1.01, 1.34; 0.77) for total milk, 1.10 (0.94, 1.28; 0.83) for whole/2% milk, 1.17 (0.99, 1.39; 0.08) for low-fat (1%) milk, and 1.19 (1.01, 1.40; 0.02) for skim milk.

Limitations
Not all members of the cohort responded to the questionnaire. Acne assessment was by self-report and boys whose symptoms might have been part of an underlying disorder were not excluded. We did not adjust for steroid use and other lifestyle factors that may affect occurrence of acne.

Conclusion
We found a positive association between intake of skim milk and acne. This finding suggests that skim milk contains hormonal constituents, or factors that influence endogenous hormones, in sufficient quantities to have biological effects in consumers.

http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6WM8-4RKDPHC-3&_user=651519&_rdoc=1&_fmt=&_orig=search&_sort=d&view=c&_acct=C000035158&_version=1&_urlVersion=0&_userid=651519&md5=1da0cfb049231139a747f09b8201a449

Milk consumption and acne in teenaged boys . Journal of the American Academy of Dermatology. Volume 58 , Issue 5 , Pages 787 - 793

Scratch89
2008-10-23, 08:53
Men jag har för mig att jag sett någon studie King Grub länkade till, som faktiskt visade att chokladsmaksprotein gav mer finnar än andra smaker.

Eddie Vedder
2008-10-23, 09:00
Men jag har för mig att jag sett någon studie King Grub länkade till, som faktiskt visade att chokladsmaksprotein gav mer finnar än andra smaker.

Jo det stämmer, eller åtminstone att chokladsmaken frisatte mest insulin bland de produkterna man testade.

Så även om vassleproteinet som sådant är lika acneproducerande så blir en vassledrink med chokladsmak kanske lite mer "acnevänlig" eftersom den dessutom innebär något högre insulinfrisättning.

Hittade inte studien i fråga dock, bara en tråd där det nämns:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=113313&page=3&highlight=acne

Scratch89
2008-10-23, 09:02
Jag trodde insulinfrisättning var negativt om man inte ville ha finnar.

sleep is the enemy
2008-10-23, 09:03
Jo det stämmer, eller åtminstone att chokladsmaken frisatte mest insulin bland de produkterna man testade.

Så även om vassleproteinet som sådant är lika acneproducerande så blir en vassledrink med chokladsmak kanske lite mer "acnevänlig" eftersom den dessutom innebär något högre insulinfrisättning.

Hittade inte studien i fråga dock, bara en tråd där det nämns:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=113313&page=3&highlight=acne

Jag förstår inte, det är ju som du säger at det bara är aromer och sötningsmedel, varför frisätter just smaken choklad mer insulin än någon annan?

Eddie Vedder
2008-10-23, 09:04

Ja det är det ju också. Det var poängen, "acnevänligt" var menat som "gynnsamt för acneutveckling" men jag förstår nu att det var ett litet dumt sätt att uttrycka sig.:D

Jag förstår inte, det är ju som du säger at det bara är aromer och sötningsmedel, varför frisätter just smaken choklad mer insulin än någon annan?

Jag har som sagt inte läst studien så jag vet inte vilka mekanismer som diskuteras.

sleep is the enemy
2008-10-23, 09:05

Ja? Det är väl just så det är.

martikainen
2008-10-23, 12:39
Det jag försökte få fram men inte riktigt lyckades var att finnarna kom som ett svar på att jag helt plötsligt börjat äta mer protein, efter en vecka så försvann dom och nu får jag bara ett par i veckan (som jag fått sedan 15års ålder)

Samma sak kanske gäller med fetter osv som chockladbollar osv innehåller? Kroppen reagerar på det sättet den tror får oss att reagera på det "ovanliga" i kosten.

stolpskott
2008-10-24, 09:11
att choklad bildar finnar är egentligen en myt. Du är så inkörd i tankesättet att choklad ger finnar så att du gör kroppen mer mottaglig för det, genom att kroppen öppnar upp porerna så att de fylls av fett och smuts vilket bildar finnar. Sen så är mjölkprotein en stor bov i dramat, även om den måste intas i stora mängder.

sleep is the enemy
2008-10-24, 09:20
att choklad bildar finnar är egentligen en myt. Du är så inkörd i tankesättet att choklad ger finnar så att du gör kroppen mer mottaglig för det, genom att kroppen öppnar upp porerna så att de fylls av fett och smuts vilket bildar finnar. Sen så är mjölkprotein en stor bov i dramat, även om den måste intas i stora mängder.

Va?

Kischen
2008-10-24, 09:46
Du är så inkörd i tankesättet att choklad ger finnar så att du gör kroppen mer mottaglig för det

Jag brukar alltid tänka "mm namnamn choklaaaad ger muskler"

Kanske därför jag är stå stor? Jag har lurat min kropp att bli anabol av kexchoklad.

Scratch89
2008-10-24, 11:43
Riiiight...

Kanske därför jag är stå stor? Jag har lurat min kropp att bli anabol av kexchoklad.
:D

Blues-Niklas
2008-10-25, 05:07

Underbar! Förgyllde en redan gyllene dag ännu mer :)

Men därmed inte sagt att man ska glömma bort plasebo effekten av olika saker och ting även om jag inte tror den är speciellt stark i detta fall.

astrodog
2008-10-25, 12:13
Angående tankens påverkan så gäller det absolut för mig. Men det är omöjligt att förklara för de som inte upplevt det så vi lämnar det åt sidan.

Det som jag däremot märkte som tonåring och lite förbi var att allt som innehöll "härdade fetter" (Marabout mjölkchoklad, praliner t.ex.) i princip alltid gav mig finnar. Kan ju vara kopplat eller i samband med mjölkproteinet också. Men chokladsorter utan härdade fetter kunde jag äta utan så stort finnutslag. Hemgjorda negerbollar på smör hade också viss påverkan och skulle väl idag anta att det berodde på transfetterna i smör.

Enda boten om man tvunget skulle äta det var att samtidigt dricka minst en halv liter vatten. Då slapp man oftast finnarna!

Som teori har jag att kroppen så snabbt som möjligt försöker göra sig av med fettet, hos vissa lagras det in i fettvävnad och hos andra så görs det av ut genom huden (jag är naturligt smal).

Eddie Vedder
2008-10-25, 12:21
Hemgjorda negerbollar på smör hade också viss påverkan och skulle väl idag anta att det berodde på transfetterna i smör.

Fast då är ju inte fettet härdat, skillnaden i hälsopåverkan från transfetterna i mjölkprodukter jämfört med de som förekommer i livsmedel utan fullständig härdning råder det delade meningar om. Vissa menar att det är samma sak och vissa menar att den är skillnad.

Även smör innehåller ju mjölkprotein så är du väldigt känslig mot mjölkprotein kan ju det vara orsaken även i fallet med chokladbollarna.

astrodog
2008-10-25, 12:33
Fast då är ju inte fettet härdat, skillnaden i hälsopåverkan från transfetterna i mjölkprodukter jämfört med de som förekommer i livsmedel utan fullständig härdning råder det delade meningar om. Vissa menar att det är samma sak och vissa menar att den är skillnad.

Även smör innehåller ju mjölkprotein så är du väldigt känslig mot mjölkprotein kan ju det vara orsaken även i fallet med chokladbollarna.

Tror det handlar om "dåligt fett" i stort (t.ex. transfetter men även mjölkfett) men kanske även större om diverse oönskade "föroreningar" varav vissa görs av genom huden.

Minimjölk ger mig inte finnar men det gör mer fettrik skånemejeriers mjölk.
Ekologisk mjölk tenderar också att ha mindre påverkan, även de fetaste varianterna. Antar det beror på ökad kvalitet (på grund av gräskost eller snarare mindre sädesslag, resulterande i t.ex. mer CLA) och mindre bekämpningsmedel de får i sig och i slutprodukt (och annat?).

Vassle får jag inte finnar av (representativt för mjölkprotein? kaseinet kanske ger finnar? ingen aning aldrig ätit det rent)

Kreatin får jag konstiga platta förhårdnade finnar av (akne?)

Bara lite lösa tankar :)

Sniggel
2008-10-25, 14:03

Brukar inte smaken choklad innehålla, bl a kakao? Iofs i liten mängd och varierar från pulver till pulver, men det kanske räcker för att påverka?

bollio
2008-10-25, 14:17
Mjölk i sig är inget som orsakar acne. Problemet kommer när mjölken konsumeras i dess "förädlade" former. Pastörisering och behandling av mjölk under högt tryck förändrar proteiner, fett och mikronutrientinnehåll. Mjölken som används vid s.k. halvfabrikat är långtifrån samma sak som kommer ut från kon eller som säljs i butikerna och är den största styggelsen.

Vill du dricka mjölk är full-feta varianten i form av gammeldags mjölk det näst bästa. Bäst är rå mjölk som du (förhoppningsvis) kan köpa från din lokala bonde.

astrodog
2008-10-25, 16:59
Mjölk i sig är inget som orsakar acne. Problemet kommer när mjölken konsumeras i dess "förädlade" former. Pastörisering och behandling av mjölk under högt tryck förändrar proteiner, fett och mikronutrientinnehåll. Mjölken som används vid s.k. halvfabrikat är långtifrån samma sak som kommer ut från kon eller som säljs i butikerna och är den största styggelsen.

Vill du dricka mjölk är full-feta varianten i form av gammeldags mjölk det näst bästa. Bäst är rå mjölk som du (förhoppningsvis) kan köpa från din lokala bonde.

Förädlade being a laughable use of the word :) Glöm inte att vad kossorna äter/får i sig är viktigt med!

stolpskott
2008-10-25, 18:15
Underbar! Förgyllde en redan gyllene dag ännu mer :)

Men därmed inte sagt att man ska glömma bort plasebo effekten av olika saker och ting även om jag inte tror den är speciellt stark i detta fall.

Tro mig plaseboeffekten är starkare än vad dom flesta tror, i Kenya gav man barn bromsmediciner mot aids men var tionde fick placebomedicin pga för höga kostnader. Trots detta bromsades sjukdomen upp lika bra hos alla av barnen,

stolpskott
2008-10-25, 18:20

teoretiskt sett skulle det nog kunna funka så men då måste du vara så puckad att du 100% tror på det och då skulle jag bara tycka väldigt synd om dig.

astrodog
2008-10-25, 18:28
teoretiskt sett skulle det nog kunna funka så men då måste du vara så puckad att du 100% tror på det och då skulle jag bara tycka väldigt synd om dig.

Japp, puckad!

Tro mig plaseboeffekten är starkare än vad dom flesta tror, i Kenya gav man barn bromsmediciner mot aids men var tionde fick placebomedicin pga för höga kostnader. Trots detta bromsades sjukdomen upp lika bra hos alla av barnen,

Japp, puckad om man tror på det!

stolpskott
2008-10-25, 18:31
Japp, puckad om man tror på det!

läs min signatur.