handdator

Visa fullständig version : 10% Kroppsfett


Lantz
2008-10-22, 17:16
Hej,
har sökt innan men hittade inga svar så jag gör en thread.

Häller på att deffa för fullt, går mycket bra änsålänge, har tappat cirka 6 kgs på 7 veckor. Lyfter 3 dagar i veckan o kör cardio 3 dagar (40 minuter intervall). Har ingen aning vad mitt BF% ligger på just nu men fettet försvinner sakta men säkert. Är 183 cm och väger nu 95kg.

Nu till min fråga:

Vilket fettprocent ska man sikta in sig på för att se någorlunda ripped ut och som går att underhålla en bra tid.

Alla pratar ju om 10% kroppsfett, men hur ser man ut då? Kanske låter lite dumt men om ni har bilder på er själva eller andra med denna procent skulle jag uppskatta att ni postar dom. Sökte i google och resultaten var ganska olika, vissa var super rippade, vissa andra såg lite småplufsiga ut. Andra sa att dom kände sig svaga i gymmet men detta har jag svårt att tro om man äter ordentligt.

Är det svärt att underhålla 10% en längre tid om jag tränar som ovan?

Mvh

Lantz

L-Sami
2008-10-22, 17:29
Här kan du se hur man ser ut vid BF 10%

http://ur-ban.com/wiki/index.php?title=Bodyfat_Percentage_Example_Photos

Eddie Vedder
2008-10-22, 20:46
Är det svärt att underhålla 10% en längre tid om jag tränar som ovan?


Nej det ska det inte behöva vara. Om du kan undvika att äta mer än du förbrukar när du ligger på den nivån så kommer du ju behålla den. Oavsett vad och hur mycket du tränar.

Min bf% ligger kanske runt 8-9 eller så. Tycker inte det är särskilt svårt att ligga där överhuvudtaget. Jag behöver aldrig uppleva att jag svälter mig och inte heller tränar jag särskilt mycket.

Tabbe
2008-10-22, 21:05
Fler som kan berätta hur det är att ligga runt 10%?
Gärna några som har varit en bit högre upp också.

Charlie.amortis
2008-10-22, 21:23
Hur mäter man sitt body fat?

mjukglass
2008-10-23, 06:54
Jag behöver aldrig uppleva att jag svälter mig och inte heller tränar jag särskilt mycket.

Skulle du på skoj ta och räkna upp förra månadens pass samt vilken kosthållning du håller. Jag tror nämligen att det som DU uppfattar som 'ingen svält' och 'inte särskilt mycket träning' kan uppfattas annorlunda av andra. ;)

Till OP:n. Om du inte varit stenhård och haft sjuk låg BF hela ditt liv sedan barnsben kommer att bibehålla =>10% BF kräva hårt arbete och grym disciplin.

Eddie Vedder
2008-10-23, 07:01
Skulle du på skoj ta och räkna upp förra månadens pass samt vilken kosthållning du håller. Jag tror nämligen att det som DU uppfattar som 'ingen svält' och 'inte särskilt mycket träning' kan uppfattas annorlunda av andra. ;)

Ingen svält betyder ett matintag där jag är viktstabil och inte går hungrig hela dagarna. Att äta sig mätt, äta det jag gillar och ligga still i vikt som sagt.

Tränar gör jag inte ens varje dag.

mjukglass
2008-10-23, 07:15
Ingen svält betyder ett matintag där jag är viktstabil och inte går hungrig hela dagarna. Att äta sig mätt, äta det jag gillar och ligga still i vikt som sagt.

Tränar gör jag inte ens varje dag.

Jag är inte intresserad av att sätta dig på heta stolen här Eddie, så jag låter det ovan vara. Men, jag tycker du kan vara lite ärlig och berätta hur många =>10% bf människor du träffar via träning/på gym, och om så uppskatta hur mycket tid/energi de lägger ner för att ligga så lågt.

Jag vidhåller att =>10% bf är jävligt svårt att hålla under en längre (+2år) tid för de flesta. Är man eller har varit fet är det bra mycket svårare.

Eddie Vedder
2008-10-23, 07:19
Jag är inte intresserad av att sätta dig på heta stolen här Eddie, så jag låter det ovan vara. Men, jag tycker du kan vara lite ärlig och berätta hur många =>10% bf människor du träffar via träning/på gym, och om så uppskatta hur mycket tid/energi de lägger ner för att ligga så lågt.

Jag förstår inte vad du menar med "för att ligga så lågt". Kroppsfettnivån är ju inte anledningen till att jag tränar och håller vikten, det är ju följden av det.

Men att jag skulle uppleva det som något svårt kan jag inte påstå, inte alls faktiskt. Eventuellt att det är lättare för en person som kan äta mycket och hålla lågt kroppsfett än en mer inaktiv person som måste skära ner på maten mer.

Jag tror inte att t.e.x. King Grub går runt och lider dagarna i enda han heller.

mjukglass
2008-10-23, 07:24
Jag förstår inte vad du menar med "för att ligga så lågt". Kroppsfettnivån är ju inte anledningen till att jag tränar och håller vikten, det är ju följden av det.

Men att jag skulle uppleva det som något svårt kan jag inte påstå, inte alls faktiskt. Eventuellt att det är lättare för en person som kan äta mycket och hålla lågt kroppsfett än en mer inaktiv person som måste skära ner på maten mer.

Jag tror inte att t.e.x. King Grub går runt och lider dagarna i enda han heller.

Right. Du och den på alla sätt för medelssvensken analoge King Grub uppfattar ett längre leverne =>10% bf som lättsamt. Med det sagt, för resten utav överflödsvästvärlden då?

Jag hävdar att det kan bli knepigt och väldigt jobbigt i längden. Är det något du ifrågasätter?

Eddie Vedder
2008-10-23, 07:30
Jag hävdar att det kan bli knepigt och väldigt jobbigt i längden. Är det något du ifrågasätter?

Nejdå. Det kan säkert upplevas jobbigt för vissa. Men det är nog främst om man bantat sig dit som du själv säger. Jag har aldrig varit tjock och alltid varit aktiv. Och är man väl där samt utan något upplevt behov att få mer muskelmassa tror jag inte det är särskilt svårt.

Slartibartfast
2008-10-23, 07:32
Fler som kan berätta hur det är att ligga runt 10%?
Gärna några som har varit en bit högre upp också.

Jag är inte så haj på detta med kroppsfettsnivåer, men jag håller ungefär samma form året runt, och det borde vara kring 10. Finns bilder ett par sidor bak i min journal (länk i signatur).

Det krävs en medveten ansträngning och mycket flytande energi för mig att bli fetare än sådär med den träningsmängd har har (totalt ca 3 timmar i veckan).

Jag har varit spinkig/mager hela livet, så jag har svårt att förstå mig på detta med fetma/övervikt och att folk har svårt att hålla en normal/låg bf.

mjukglass
2008-10-23, 07:34
Nejdå. Det kan säkert upplevas jobbigt för vissa. Men det är nog främst om man bantat sig dit som du själv säger. Jag har aldrig varit tjock och alltid varit aktiv. Och är man väl där samt utan något upplevt behov att få mer muskelmassa tror jag inte det är särskilt svårt.

Jag vill nog hävda att det fortsätter att vara jävligt. Väl där. Ingen önskad mer-muskelmassa.:MrT:

mjukglass
2008-10-23, 07:35
Jag är inte så haj på detta med kroppsfettsnivåer, men jag håller ungefär samma form året runt, och det borde vara kring 10. Finns bilder ett par sidor bak i min journal (länk i signatur).

Det krävs en medveten ansträngning och mycket flytande energi för mig att bli fetare än sådär med den träningsmängd har har (totalt ca 3 timmar i veckan).

Jag har varit spinkig/mager hela livet, så jag har svårt att förstå mig på detta med fetma/övervikt och att folk har svårt att hålla en normal/låg bf.
Så där.

Danny Devito
2008-10-23, 07:49
Jag är nog beredd att hålla med mjukglass på det mesta som han skrivit i den här tråden. Men jag tror att regelbunden konditionsträning gör det lättare för människor att hålla lågt BF året runt, främst genom aptithämmande effekter som sån träning kan ge. Har man inte kört det seriöst kanske man inte vet hur pass bra form man kan hålla året runt, utan för mycket "lidande"?

Nästan dom enda människor jag vet som går runt med riktigt lågt BF året runt, är människor som är "naturligt smala" och knappt tränar. Dom har sett ut så sen barnsben och har ofta väldigt svårt för att förstå övervikt osv. Deffa är inget dom kommer behöva göra på 20 år till iaf.

Att mr Vedder tar upp sig själv och Grub i tråden tycker jag inte är representabelt för den stora massan här på kolo. Och dom flesta människor jag vet får kämpa för 10% BF året runt.
Jag ska ju själv försöka nå lågt BF nu med min diet, och jag vill gärna hålla mig där när jag väl nåt ditt. Och jag tror det kommer krävas en del av mig, både när det gäller träning och livsstilsförändring. Öka cardion osv...

Så att det skulle vara så lätt med att hålla 10% BF året runt köper jag inte, för isåfall skulle nog fler människor runtom på gymmen i Sverige göra det.

Triathlon
2008-10-23, 08:29
Jag har alltid under hela min barndom varit väldigt smalfet, tunn benstomme, väldigt lite muskler men ändå mycket fett.
Vägde 84 kg när jag var 14 ca 170-175 lång.

Det senaste året har jag legat i krokarna runt 10% BF nästan konstant.
Har inga som helst problem att hålla mig där, däremot så har jag fått träna och slita som ett djur för att komma dit.
Får vara försiktig när jag bulkar då det mesta verkar vilja lagras in som kroppsfett när jag överäter mycket.

Ju mer vältränad jag blir (mer muskler, bra kondition) desto lättare är det att hålla sig på låg BF utan speciellt stor ansträngning upplever jag.

Nu har jag ju inte varit riktigt tjock men defenitivt inte haft låg BF hela tiden!!

Sniggel
2008-10-23, 10:40
Ju mer vältränad jag blir (mer muskler, bra kondition) desto lättare är det att hålla sig på låg BF utan speciellt stor ansträngning upplever jag.


Detta håller jag med om. Innan jag började styrketräna seriöst (tränade annat innan dess dock) så var jag "normalviktig" men var långt ifrån bra form. Såg helt normal och otränad ut helt enkelt. Ju mer muskler jag fått genom åren desto lättare har det blivit att hålla formen/deffa och ju svårare har det blivit att bulka. Visst det tar tid men på lång sikt bli det nog lättare att hålla en lägre bf om man försöker satsa på det. Jag har inte försökt så mycket ännu men det är min nuvarande plan att hålla mig i bättre form i framtiden och det verkar helt klart lättare att deffa nu för tiden, vilket iofs beror delvis på lite mer erfarenhet men förmodligen också på att man är mer vältränad och lättare kan göra av med kalorier.

roosm
2008-10-23, 12:07
Känns som att det även handlar om den största hälso-boven i västvärlden, alkohol. Ifall man sällan eller aldrig dricker blir det betydligt lättare än om man gärna går ut o äter eller går ut o festar, lever sitt sociala liv på krogar osv... Visst, det kan vara svårt ändå, om man har söt-sug eller liknande, men om man aldrig (eller nästan aldrig) dricker och käkar nyttigt samt tränar mycket så bör det inte behöva vara så svårt.

Sniggel
2008-10-23, 12:12
Visst handlar det mycket om livsstil men det är självklart olika svårt för olika personer pga bakgrund/uppväxt och gener.

delta_mats
2008-10-23, 12:16
Att ha runt 12% underhudsfett hör väl till det sunda idealet. Att sen Svensson för det mesta ligger närmare 20% pga lathet och dåliga matvanor är en annan sak.

stridis
2008-10-23, 12:42
Så där.

Sådär. Har man haft de matvanorna och aktivitetsmönstret hela sitt liv så är det inte svårt. Att ändra på saker och ting innebär alltid en viss ansträngning.

För att göra en berättarparabel: När jag tränade 14h+ i veckan så uppfattade jag inte det jobbigt, snarare nu om jag skulle öka min träningsdos igen med några timmar från en ganska beskedlig nivå så skulle det ta emot. Det är förändring som är jobbigt. När vanorna väl är på plats så är de inte så svåra att upprätthålla om inget utanför kommer in och stör.

KniveN
2008-10-23, 12:52
10% året om ska inte vara några större problem.

hgus
2008-10-23, 13:00
Empiriskt sett kan man väl slå fast att det inte kan vara lätt att hålla en så låg fettprocent? En majoritet av de som går ner till sin idealvikt går upp igen. Det tyder ju på att det är svårt att hålla en låg vikt. Åtminstone om man har varit tvungen att dieta/banta sig ner till den.

För att ligga på en såpass låg fettprocent tror jag att de flesta måste äta och träna medvetet för att hålla vikten. Något som jag tror de flesta tycker är besvärligt.

Zultanen
2009-06-19, 22:50
Här är en bild på mig ligger runt 9,3% BF, Vill dock ligga på runt 7%
Har kört styrketräning kanske en månad när denna bilden togs.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/-deff1.JPG

mikaelj
2009-06-19, 22:58
Ju mer muskler jag fått genom åren desto lättare har det blivit att hålla formen/deffa och ju svårare har det blivit att bulka.

Fast nu handlade det om hur lätt det är att hålla sig på 10% -- menar du att det är svårt att komma upp högre än så?

mikaelj
2009-06-19, 22:59
Sådär. Har man haft de matvanorna och aktivitetsmönstret hela sitt liv så är det inte svårt. Att ändra på saker och ting innebär alltid en viss ansträngning.

Sedan har vi genfaktorn. Min lillebror har alltid varit tunn, och kommer nog fortsätta vara så. Jag vid samma ålder var rund. Inte åt jag mer eller var mindre aktiv än honom. Att för mig ligga på en låg fettprocent (om jag skulle orka ta mig dit...) kommer alltid att vara oerhört mycket jobbigare för mig än för någon som alltid varit tunn.

nyman87
2009-06-20, 00:11
Jag är inte så haj på detta med kroppsfettsnivåer, men jag håller ungefär samma form året runt, och det borde vara kring 10. Finns bilder ett par sidor bak i min journal (länk i signatur).

Det krävs en medveten ansträngning och mycket flytande energi för mig att bli fetare än sådär med den träningsmängd har har (totalt ca 3 timmar i veckan).

Jag har varit spinkig/mager hela livet, så jag har svårt att förstå mig på detta med fetma/övervikt och att folk har svårt att hålla en normal/låg bf.


Och jag föstår mig inte på dem som inte går upp i vikt av att äta mer!!! Har kompisar som verkligen försöker gå upp i vikt men inte lyckas. Jag lägger på mig flera kilo bara av att kolla på mat(upp 13kg sedan oktober) . Visserligen har jag begåvats med att gå ner dem lika snabbt ifall jag vill(gick ner 10kg förra året). Och nej jag har inte bulimi, jag ville gå ner/gå upp.

LoTiX
2009-06-20, 00:17
Här är en bild på mig ligger runt 9,3% BF, Vill dock ligga på runt 7%
Har kört styrketräning kanske en månad när denna bilden togs.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/-deff1.JPG

Tycker man borde se klart mycket mer definition vid "9,7% bf" men jag har väl inte stenkoll.

Rolv
2009-06-20, 01:23
Nu ifrågasätter jag inte utan frågar för att jag inte vet.
Om man har gjort sig av med kroppsfett så man har "deffat" ner sig till ca 10 % kropps-fett. Om man nu börjar äta normalt igen som man gjorde innan "deffen", (om man inte gick upp i vikt) menar ni då att man snart lägger på sig igen? borde man inte förbränna lika mycket som innan? kan ju inte vara mycket mindre man förbränner i alla fall, om muskelmassan är något det samma före som efter "deffen"?
För fettet som man lyckas fått bort kan ju knappast förbränna energi, eller hur funkar det egentligen? Detta blev lite rörigt, men ni förstår nog.

dojjan
2009-06-20, 01:35
Alla pratar ju om 10% kroppsfett, men hur ser man ut då?

2 sidor och 1 fungerande bild...

Lars "varekeson"
2009-06-20, 02:01
För fettet som man lyckas fått bort kan ju knappast förbränna energi, eller hur funkar det egentligen? Detta blev lite rörigt, men ni förstår nog.

Riktigt så enkelt är ju inte saker och ting, du förbränner ju mer för att du förflyttar en tyngre massa med din muskelmassa. Om du blir 5 kg lättare så blir det ju lättare att röra dig och att tex böja dig framåt för att plocka upp en silverfemma någon tappat ;)

Sedan sitter det "något" i dina fettceller som producerar "vaddetnuheter" leptin? var det rätt? som reglerar fettförbränningen. Ju mindre fettceller ju mindre vill kroppen göra sig av med det. Så ditt fett förbränner nog lite som sagt.

Det första är ju ganska logiskt, det andra är något som kanske inte kickar in förrän du är så lågt som 7-8% och kanske inte en "normal" kille behöver tänka på. Inga djupgående kunskaper, mer bara att jag vet att det finns mer saker att ha i åtanke.

Någon annan som kanske vill förklara det bättre än jag kan?

Sniggel
2009-06-20, 09:09
Fast nu handlade det om hur lätt det är att hålla sig på 10% -- menar du att det är svårt att komma upp högre än så?

Hmm jag vet inte hur du tolkar mitt inlägg jag skrivit, det händer att jag förklarar mig dåligt/klantigt men jag kan inte få det till det du påstår.
I vilket fall så påstår jag att ju mer muskler jag lyckas skaffa, desto lättare är det att bli av med fett (deffa ner till 10% t ex) och ju svårare är det att lägga på sig fett. Nu har jag inte varit o snokat kring 10% speciellt många gånger då jag i princip hela mitt liv legat mycket högre än så (undantag de senaste 2 åren).
Men jag håller fortfarande med att det är svårare för någon som inte har varit i bra form hela livet, att hålla 10%. Det räcker oftast inte med att "bara börja träna" och till följd så får man en så låg kroppsfett%.
Jag skulle tro att jag nu kan hålla 10% året om och fortfarande äta det jag känner för att äta och jag tror anledningen till detta är:
1. Jag har lagt på mig muskelmassa under 11 år
2. Jag har kört seriös konditionsträning under 11 månader
3. Jag har förändrade kostvanor som numera är rutiner
Och det tycker jag knappast räknas som "bara tränat"

mikaelj
2009-06-20, 09:47
Då är jag med på hur du menar. Tack för förklaringen, Sniggel.

Zultanen
2009-06-20, 11:59
Tycker man borde se klart mycket mer definition vid "9,7% bf" men jag har väl inte stenkoll.


Mja inte vet ja, va på ett sånt där Body Age Test på mitt gym där dom mätte Bf och massa annat och då visade den 9,7% i alla fall. Men visst tycker också det låter lite lite eftersom dom du sa borde se lite med definition vid den procenten.

Men inte vet jag, kanske kan va att ja knappt styrketränat något? eller va tror ni? vill ju som sagt gå ner lite till men kanske borde köra på råstyrka om jag är ute efter något sånt här:
http://data.fuskbugg.se/skalman01/-Collection%2001_small.jpg

opinions please =).. vet ju att det tar sin tid men.. deffa mer eller bara styrka?

Zultanen
2009-06-20, 12:12
Mja inte vet ja, va på ett sånt där Body Age Test på mitt gym där dom mätte Bf och massa annat och då visade den 9,7% i alla fall. Men visst tycker också det låter lite lite eftersom dom du sa borde se lite med definition vid den procenten.

Men inte vet jag, kanske kan va att ja knappt styrketränat något? eller va tror ni? vill ju som sagt gå ner lite till men kanske borde köra på råstyrka om jag är ute efter något sånt här:
http://data.fuskbugg.se/skalman01/-Collection%2001_small.jpg

opinions please =).. vet ju att det tar sin tid men.. deffa mer eller bara styrka?


glömde den http://data.fuskbugg.se/skalman01/-deff1.JPG

Karvig
2009-06-20, 12:22
Alla pratar ju om 10% kroppsfett, men hur ser man ut då? Kanske låter lite dumt men om ni har bilder på er själva eller andra med denna procent skulle jag uppskatta att ni postar dom.

Här kan du se några exempel som i alla fall jag tycker är tämligen rättvisande:
http://forums.johnstonefitness.com/showthread.php?t=31392.

C.E.J.
2009-06-20, 13:32
Mja inte vet ja, va på ett sånt där Body Age Test på mitt gym där dom mätte Bf och massa annat och då visade den 9,7% i alla fall. Men visst tycker också det låter lite lite eftersom dom du sa borde se lite med definition vid den procenten.

Men inte vet jag, kanske kan va att ja knappt styrketränat något? eller va tror ni? vill ju som sagt gå ner lite till men kanske borde köra på råstyrka om jag är ute efter något sånt här:
http://data.fuskbugg.se/skalman01/-Collection%2001_small.jpg

opinions please =).. vet ju att det tar sin tid men.. deffa mer eller bara styrka?

Jadu... för att se ut som på den där bilden behöver du gå upp i vikt, ganska mycket. Du har tränat i en månad? Då ska du naturligtvis inte deffa, man har inget att deffa fram efter en månad.

ThisIsTheOne
2009-06-20, 14:46
Mja inte vet ja, va på ett sånt där Body Age Test på mitt gym där dom mätte Bf och massa annat och då visade den 9,7% i alla fall. Men visst tycker också det låter lite lite eftersom dom du sa borde se lite med definition vid den procenten.

Men inte vet jag, kanske kan va att ja knappt styrketränat något? eller va tror ni? vill ju som sagt gå ner lite till men kanske borde köra på råstyrka om jag är ute efter något sånt här:
http://data.fuskbugg.se/skalman01/-Collection%2001_small.jpg

opinions please =).. vet ju att det tar sin tid men.. deffa mer eller bara styrka?

Personen på "önskebilden" har betydligt mer muskler än vad du har. Du ska inte deffa, du ska träna och äta med god aptit.

pwnyou
2009-06-20, 15:05
Då ska du naturligtvis inte deffa, man har inget att deffa fram efter en månad.
Du vet att det finns fördelar att vara smal innan man bulkar också?

Eddie Vedder
2009-06-20, 15:21
Du vet att det finns fördelar att vara smal innan man bulkar också?

Han är ju smal. Det är ju inte en fråga om "ju benigare utgångsläge desto bättre". För egen del kan jag inte förstå vad C.E.J. menar med att trådskaparen behöver gå upp i vikt, varför skulle han behöva det?

Men samtidigt känns det ju dumt att försöka gå NER ytterligare anser jag. Men varken viktuppgång eller ytterligare nedgång vore i sig ohälsosamt. Det som skulle kunna vara ohälsosamt i sammanhanget är snarare bakgrunden till det val han så småningom gör, men skev kroppsuppfattning (vilket jag inte påstår att just den här personen har utan pratar rent allmänt) är lika illa oavsett om man är besatt av extrem smalhet eller besatt av att bli stor och stark.

Arne Persson
2009-06-20, 15:50
Så här ser man ut vid ca 4,5-4,8% fett och mår alldeles utmärkt!.... :)

Zultanen
2009-06-20, 16:41
Personen på "önskebilden" har betydligt mer muskler än vad du har. Du ska inte deffa, du ska träna och äta med god aptit.

Ok ok så om ja om ja vill träna fram tills ungefär som han på min "önskebild" så kan ja köra på att bara äta normalt och köra mycket styrka?

Donner
2009-06-20, 16:46
Ok ok så om ja om ja vill träna fram tills ungefär som han på min "önskebild" så kan ja köra på att bara äta normalt och köra mycket styrka?


Förlåt men trodde du att du skulle bli större av att gå ner i vikt eller?

BobaFett
2009-06-20, 21:04
Ok ok så om ja om ja vill träna fram tills ungefär som han på min "önskebild" så kan ja köra på att bara äta normalt och köra mycket styrka?

Gå upp ca: 15 kilo sakta, helst 1 kilo i månaden samtidigt som du försöker lyfta så tungt du bara kan på gymmet. Sen när du gått upp 15 kilo ska du deffa. Om du kan sköta din kost under den här tiden och vila/sova bra, samt lyfta tungt och se till att du hela tiden ökar på gymmet oavsett vad så kommer du att se ut som killen på bilden (om inte grymmare).

Lycka till och posta en bild när du är klar :thumbup:

(Observera att det finns fler sätt att göra det på men det här är nog det snabbaste).

Zultanen
2009-06-21, 00:25
Gå upp ca: 15 kilo sakta, helst 1 kilo i månaden samtidigt som du försöker lyfta så tungt du bara kan på gymmet. Sen när du gått upp 15 kilo ska du deffa. Om du kan sköta din kost under den här tiden och vila/sova bra, samt lyfta tungt och se till att du hela tiden ökar på gymmet oavsett vad så kommer du att se ut som killen på bilden (om inte grymmare).

Lycka till och posta en bild när du är klar :thumbup:

(Observera att det finns fler sätt att göra det på men det här är nog det snabbaste).


Ok ska köra på det, kosten ska inte vara några problem.. detta fixar ja att :D, Tack så mycket =)
Japp kommer en bild när jag kommit en bit sen kommer det flera allt eftersom *flex* Finns lite bilder på min profil som ja ser ut förtillfället.

time3
2009-06-21, 10:24
Jag tycker däremot verkligen inte att du ska gå upp 15kg innan deffen om det är ca 1år vi snackar om.... låter som på tok för mkt i mina öron.
Men men...själv satsade jag på att gå upp ca max 0.5kg/månaden och det funkade bra, ökat bra i styrka under hela perioden.
Personligen så ligger jag just nu nått mellan 8-9% tror jag.. o räknar med att hamna runt 11% fram till vårkanten utan att det ska behöva vara så ansträngande med kcal räknandet *popcorn*

BobaFett
2009-06-21, 17:47
Jag tycker däremot verkligen inte att du ska gå upp 15kg innan deffen om det är ca 1år vi snackar om.... l

1,5 år och jag tror inte att det är någon fara i hans fall då han är rätt smal. Även om han skulle gå upp 15 kilo i fett så skulle det inte göra så mycket :P fast jag tror att så länge man gör ökningar på gymmet hela tiden och samtidigt går upp 1 kilo i månaden så är det nog mest fettfri massa man går upp.

sloshed
2009-06-22, 01:23
1,5 år och jag tror inte att det är någon fara i hans fall då han är rätt smal. Även om han skulle gå upp 15 kilo i fett så skulle det inte göra så mycket :P fast jag tror att så länge man gör ökningar på gymmet hela tiden och samtidigt går upp 1 kilo i månaden så är det nog mest fettfri massa man går upp.

1kg i månaden i fettfri massa? är du inte klok? isåfall hade jag fan väg någonstans runt 200kg i fettfri massa just nu

mattilainen
2009-06-22, 01:50
1 kg fettfri massa per månad? Hur tränar du samt vad har du i din gröt

BobaFett
2009-06-22, 09:46
1kg i månaden i fettfri massa? är du inte klok? isåfall hade jag fan väg någonstans runt 200kg i fettfri massa just nu

Ehh, har jag sagt 1 kilo fettfri massa på en månad?? Jag sa att han skulle gå upp i vikt 1 kilo per månad och att han senare skulle deffa. Sen så är det fullt möjligt att han skulle gå upp 10 kilo fettfri massa på ett och ett halvt år med tanke på att han är nybörjare. Sen beror det på gener och hur bra han sköter sig.

BobaFett
2009-06-22, 09:52
1 kg fettfri massa per månad? Hur tränar du samt vad har du i din gröt

Tränar hårt, ger mig fan på att öka prestationerna på gymmet och i min gröt har jag mjölk och Önos körsbärssylt :D

mangs
2009-06-22, 13:16
Ehh, har jag sagt 1 kilo fettfri massa på en månad?? Jag sa att han skulle gå upp i vikt 1 kilo per månad och att han senare skulle deffa.

fast jag tror att så länge man gör ökningar på gymmet hela tiden och samtidigt går upp 1 kilo i månaden så är det nog mest fettfri massa man går upp.


Vad skulle den fettfria massan bestå av då om inte muskler?

I början kommer du säkert kunna gå upp i hyffsad takt men redan när man gått upp en 5-6 kilo kommer muskeluppgången gå längsammare. Jag tycker med att 0.5 kg ökning/månad låter vettigare. Annars kommer du lägga på dig onödigt övervikt som du senare vill deffa bort.



Om vi går tillbaka till TOpic så är det nog så att för en person som är van vid träning och bra kost så är det inga problem att hålla 10% om det är det som är målet. Är målet däremot att bygga maximalt med muskler och styrka är det svårare att kombinera det med 10%. För en person som gilalr att ligga i soffan och äta chips och pizza är det mer eller mindre omöjligt att hålla 10%.

Som redan sagt, det är mest förändringen som är jobbig och det är därför som de som länge misskött sig oftare faller tillbaka i gamla hjulspår efter en bantningskur eller deff, eftersom det är det som de är vana vid.

På samma sätt som en person lever hälsosamt som haft en svacka snabbt kommer tillbaka då livsstilen på något sätt påverkas av vanan.

Det finns personer som på fullt allvar anser att en 2km joggingrundan i veckan är en enorm uppoffring.

jik
2009-06-22, 13:21
Jag har som mål att gå ner till 10% bf nu under dieten. Jag kan bara säga att det är mycket lägre än dom flesta tror. (Många underskattar sin bf) Jag började på 20.2% och ligger nu runt 11% (sista mätningen 11.79%) Jag har gått ner 15kg!! Är 179cm och start vikten va 93kg.
Mitt mål med träningen är att lägga på mig så mycket muskler som möjligt så jag uppfattar det kanske jobbigare än andra som inte tränar för just det. Tex höjdhoppare m,m.
Om du är intresserad av bilder så kolla sid 10 i min journal där har jag postat bilder på mig vid tre olika tillfällen vid 20,15 och 12%. Målet på 10 står fast, men jag är ändå hyffsat nöjd me mitt utseende nu. Så du behöver inte vara orolig för att se "fet" ut vid en bf runt 15.

My 5 cents.. lycka till

BobaFett
2009-06-22, 16:27
Vad skulle den fettfria massan bestå av då om inte muskler?

Jag sa att det mesta är fettfri massa, det betyder inte att allt är fettfri massa som ni verkar tolka det.

Jag citerar mig själv så du kan läsa vad jag skrev innan:

Sen när du gått upp 15 kilo ska du deffa.
QUOTE]

[QUOTE=mangs;3737216]
I början kommer du säkert kunna gå upp i hyffsad takt men redan när man gått upp en 5-6 kilo kommer muskeluppgången gå längsammare. Jag tycker med att 0.5 kg ökning/månad låter vettigare. Annars kommer du lägga på dig onödigt övervikt som du senare vill deffa bort.

Om du kan ligga på ett överskott av endast 100 kalorier per dag får du fan en medalj av mig. Det är svårt att kontrollera energiintaget så noggrannt, det är till och med svårt att kontrollera så att man endast går upp 1 kilo i månaden också men förmodligen kommer han att gå upp mer i början och mindre i slutet. Eftersom han säkert aldrig vägt mycket innan kommer hans viktuppgång resultera i upp till 60% muskler även om han skiter i att styrketräna. (enligt King Grub).

Nu tillbaka till topic.

Sniggel
2009-06-22, 16:37
15 kg muskler på ett år, eller 1½ år om man är nybörjare och har lågt bf. Varför skulle inte det kunna vara en bra idé. Tycker det låter som ett bra bulkråd. Att kontrollerat gå upp 6k på ett år för en nybörjare låter som att hålla onödigt mycket i tyglarna. Många går upp 10kg det första året de tränar utan att tänka på vad de äter, och de får en snyggare kropp (aka "kilona består till största delen av fettfri massa"). Om det inte verkar utvecklar sig åt det hållet så kan man alltid justera kosten innan det gått ett år men som utgångsplan tycker jag nog man kan ha som mål att gå upp 15 kg på ett år eller 1½.

jik
2009-06-22, 16:47
15 kg muskler på ett år, eller 1½ år om man är nybörjare och har lågt bf. Varför skulle inte det kunna vara en bra idé. Tycker det låter som ett bra bulkråd. Att kontrollerat gå upp 6k på ett år för en nybörjare låter som att hålla onödigt mycket i tyglarna. Många går upp 10kg det första året de tränar utan att tänka på vad de äter, och de får en snyggare kropp (aka "kilona består till största delen av fettfri massa"). Om det inte verkar utvecklar sig åt det hållet så kan man alltid justera kosten innan det gått ett år men som utgångsplan tycker jag nog man kan ha som mål att gå upp 15 kg på ett år eller 1½.

Har inte följt med helt i diskussionen men du verkar inte ironisk??
Jag är väldigt nöjd med att ha lagt på mig så mycket muskler på 8-9 år..

Proteinsyntes
2009-07-03, 22:00
Jag blir lätt vansinnig.

Jag har säkert letat på nätet i evigheter efter någon slags "guide" där man kan se exempel på olika bodyfat.
Alla hänvisar till att det är svårt att jämföra. Kan inte bara personer med bevisat bodyfat lägga ut en bild på sig?

Förövrigt. Hur får man en undersökning, som säger hur högt bodyfat man har.
Jag är extremt vilsen, ena dagen tror jag att jag har 20% andra dagen tror jag att jag har 10%.....
Jag vill veta, eftersom man inte får äta får ligga på större underskott än uträkningen % gånger kroppsvikt = hur många kalorier man ska ligga på.
Jag vill inte förlora fettfri massa!

young_george
2009-07-03, 22:04
Jag har säkert letat på nätet i evigheter efter någon slags "guide" där man kan se exempel på olika bodyfat.
Alla hänvisar till att det är svårt att jämföra. Kan inte bara personer med bevisat bodyfat lägga ut en bild på sig?

Finns många såna. Googla t.ex. body fay visual guide

Förövrigt. Hur får man en undersökning, som säger hur högt bodyfat man har.

Du går till som har en kalipermätare och är kunnig med den. T.ex. en erfaren personlig tränare eller liknande.

Proteinsyntes
2009-07-03, 22:14
Finns många såna. Googla t.ex. body fay visual guide



Du går till som har en kalipermätare och är kunnig med den. T.ex. en erfaren personlig tränare eller liknande.

Okej. Har hört att läkare ska kunna göra dem. Hur mycket flumm är det?

young_george
2009-07-03, 23:11
Okej. Har hört att läkare ska kunna göra dem. Hur mycket flumm är det?

Vad menar du flumm?

Det finns säkerligen en mängd läkare som klarar att utföra en kalipermätning, man kan ju även göra en på sig själv. En bra kaliper kostar dock över 1000kr och i början lär inte mätningarna vara särskilt exakta

Proteinsyntes
2009-07-04, 01:55
Vad menar du flumm?

Det finns säkerligen en mängd läkare som klarar att utföra en kalipermätning, man kan ju även göra en på sig själv. En bra kaliper kostar dock över 1000kr och i början lär inte mätningarna vara särskilt exakta

Men efter ett tag ser man plötsligt hur man ska göra?
Jag förstår inte det där med erfarenhet, när det gäller en sådan liten sak som en kaliper. Kan inte förstå allt.

Ingen som vet någon som erbjuder kalipermätning i Helsingborgstrakten?

jik
2009-07-07, 11:35
LÄSser du inte tråden??

kolla min tidigare post, jag har lagt ut bilder du efterfrågar (sid 10 i min journal)

Sniggel
2009-07-07, 12:05
Har inte följt med helt i diskussionen men du verkar inte ironisk??
Jag är väldigt nöjd med att ha lagt på mig så mycket muskler på 8-9 år..

Hmm, vafan har jag skrivit? Haha, får försöka lista ut för jag måste ha använt fel ord.

Hmm, ok 15kg kroppsvikt menar jag nog, varav det mesta har potential att bli muskelmassa, givet ok förutsättningar (samt nybörjare, tonåring, otränad och smal).

Edit: jag är också nöjd med en ökning på 15 kg muskelmassa på flera år. Jag hade inte den turen att få nybörjarökningar automatiskt utan gick upp kanske 2kg (kroppsvikt) per år i början. Men många brukar gå upp mycket mer än så.

Tolkia
2009-07-07, 12:18
Jag förstår inte det där med erfarenhet, när det gäller en sådan liten sak som en kaliper. Kan inte förstå allt.
Då får du lita på utsagan från de som förstår. Ja, kalipermätning är en färdighet, och ja, man blir - som med alla färdigheter - bättre med övning.