handdator

Visa fullständig version : Hjälp en nybörjare


Lennie
2008-10-22, 14:09
Nu är det så att jag bara tränat lungt ca 2ggr i veckan i ett halvår. Men nu så tänkte jag börja träna lite på allvar och tränar 4,5 gånger i veckan. Jag kan ingeting om kost och har försökt läsa lite här på forumet men förstår mig inte på så mycket. Jag har reumatism så har blivit avrådd ifrån att använda creatine och sånt (piss enligt dom:P).

Jag skulle vilja ha lite hjälp med hur man ska äta, vad finns det protein etc. i?

Jag är 1,75 och väger ca 55kg. Har aldrig lyckats gå upp och skulle gärna vilja göra det...

Skulle vara tacksam om någon kunde ta sig lite tid i denna tråden och svara på diverse frågor jag har och som kan komma att upptså.

Tack på förhand
Lennie

z_bumbi
2008-10-22, 14:12
Öka inte antalet träningstillfällen utan börja först med att äta mer så att du går upp i vikt.

Eddie Vedder
2008-10-22, 14:16
Jag skulle vilja ha lite hjälp med hur man ska äta, vad finns det protein etc. i?

Den här tråden ligger på förstasidan just nu och innehåller en del tips som du efterfrågar.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=120811

Kolla även länkarna där i t.ex.:) Här finns lite mer:

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=13925&epslanguage=SV
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14669&epslanguage=SV

Det viktigaste är inte att din kost är "optimalt" nyttig, det vet ingen ens vad det är. Det viktiga är att du äter en kost du mår bra av, som är välsammansatt, som får dig att orka prestera i din träning samt att den innehåller mer energi än du förbrukar (eftersom du vill upp i vikt). Jag antar att du har gått/går i skolan och samma maträtter som serveras där kan du äta nu också, fins ingen särskild mat som tränande personer måste äta jämfört med icketränande.

jacco
2008-10-22, 14:47
se till att äta ungefär var 3e timme och ät då inte typ ett äpple utan se till att få i dig ett mål mat som innehåller någon form av kalorier. för din del just nu ska du nog fokusera mest på kosten tills du märker att går upp i vikt sen kan du börja öka i antalet ggr/vecka du tränar. men som sagt se till att äta regelbundet! inte att du äter ett massor till middag sen bryr du dig inte om resterande måltider. ät frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, kvällsmål så kan jag nästan garantera dig en viktuppgång om du ser till att äta dig mätt alla dom målen, lycka till =)

Lennie
2008-10-22, 18:17
se till att äta ungefär var 3e timme och ät då inte typ ett äpple utan se till att få i dig ett mål mat som innehåller någon form av kalorier. för din del just nu ska du nog fokusera mest på kosten tills du märker att går upp i vikt sen kan du börja öka i antalet ggr/vecka du tränar. men som sagt se till att äta regelbundet! inte att du äter ett massor till middag sen bryr du dig inte om resterande måltider. ät frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, kvällsmål så kan jag nästan garantera dig en viktuppgång om du ser till att äta dig mätt alla dom målen, lycka till =)

Problemet är att jag tar cellgift. Gör att jag ofta känner mig illamående och har nedsatt aptit. Sämre matsmälltning så att jag KAN inte äta så mycket som jag hade gjort i vanliga fall.

Men har ni någon ide på lättlagad och hyffsat billig mat som jag kan äta under dagen? Till frukost tänkte jag musli och fil(fil får igång min mage lite). Till middag det mor lagar.

-
Lennie

Scratch89
2008-10-22, 18:27
Mackor med mjölk eller oboy. Variera påläggen, allt från mjukost till keso, makrill på burk och liknande. Brödet kan varieras från knäckebröd till typ tekakor och grovt pumpernickelbröd.

WHITEFOLKS
2008-10-22, 18:28
Om du får i dig all näring i form av vitaminer, mineraler, fett osv som du behöver så kan du ju supplementera med gainer eller "liknande". Lätt sätt att få upp energiintaget utan att vara alltför krävande på matsmältning/aptit.

Är ju inget fel i sig att äta godis och liknande heller, ibland får man till lite "drastiska" åtgärder för att få i sig energi, speciellt i ditt fall :)

Trance
2008-10-22, 18:32
Problemet är att jag tar cellgift. Gör att jag ofta känner mig illamående och har nedsatt aptit. Sämre matsmälltning så att jag KAN inte äta så mycket som jag hade gjort i vanliga fall.

Men har ni någon ide på lättlagad och hyffsat billig mat som jag kan äta under dagen? Till frukost tänkte jag musli och fil(fil får igång min mage lite). Till middag det mor lagar.

-
Lennie

Att äta var tredje timme är absolut inget nödvändigt. Om du äter cellgift så kan du förmodligen också begära tid med en dietist eller få andra råd genom sjukvården hur du skall äta i ditt specifika fall. De råden går alltid före råd du får här.

Jag har själv gått på medicin som (tillsammans med sjukdomen) gjorde mig väldigt illamående i perioder och mitt råd är att få i sig energi är alltid bättre än ingen energi.

Jag försökte i alla fall få i mig några tuggor vid varje måltid. Jag åt regelbundet och hoppade inte över några mål mat.

Lägg till mat som du verklighen gillar. Mellanmål med glass är ok om du känner att du mål dåligt av "vanlig" mat, saker som avokado (som tyvärr är ganska dyrt) är utmärkt om du gillar det. Drick juice/mjölk till maten och inte vatten etc. Om din mor lagar kalorisnål mat så fråga om hon kanske kan laga något mer lite mer kalorier till dig (grädde istället för lätt-varianter i såser etc.)

z_bumbi
2008-10-22, 18:34
Att äta var tredje timme är absolut inget nödvändigt. Om du äter cellgift så kan du förmodligen också begära tid med en dietist eller få andra råd genom sjukvården hur du skall äta i ditt specifika fall. De råden går alltid före råd du får här.

Jag har själv gått på medicin som (tillsammans med sjukdomen) gjorde mig väldigt illamående i perioder och mitt råd är att få i sig energi är alltid bättre än ingen energi.

Jag försökte i alla fall få i mig några tuggor vid varje måltid. Jag åt regelbundet och hoppade inte över några mål mat.

Lägg till mat som du verklighen gillar. Mellanmål med glass är ok om du känner att du mål dåligt av "vanlig" mat, saker som avokado (som tyvärr är ganska dyrt) är utmärkt om du gillar det. Drick juice/mjölk till maten och inte vatten etc. Om din mor lagar kalorisnål mat så fråga om hon kanske kan laga något mer lite mer kalorier till dig (grädde istället för lätt-varianter i såser etc.)

:thumbup:

Lennie
2008-10-22, 18:47
Att äta var tredje timme är absolut inget nödvändigt. Om du äter cellgift så kan du förmodligen också begära tid med en dietist eller få andra råd genom sjukvården hur du skall äta i ditt specifika fall. De råden går alltid före råd du får här.

Jag har själv gått på medicin som (tillsammans med sjukdomen) gjorde mig väldigt illamående i perioder och mitt råd är att få i sig energi är alltid bättre än ingen energi.

Jag försökte i alla fall få i mig några tuggor vid varje måltid. Jag åt regelbundet och hoppade inte över några mål mat.

Lägg till mat som du verklighen gillar. Mellanmål med glass är ok om du känner att du mål dåligt av "vanlig" mat, saker som avokado (som tyvärr är ganska dyrt) är utmärkt om du gillar det. Drick juice/mjölk till maten och inte vatten etc. Om din mor lagar kalorisnål mat så fråga om hon kanske kan laga något mer lite mer kalorier till dig (grädde istället för lätt-varianter i såser etc.)

Väldigt bra svar. Ska prata med mina läkare om att jag vill prata med en dietist.

Men, kalorier, var hittar jag det? i fett?:P

Sorry, jag är verkligen inte kunnig inom detta område och sökte mig därför hit. Har alltid bara ättit gott och fettigt:D har aldrig gått upp i vikt eller så, så därför inte brytt mig.

Tack för alla bra svar!
Lennie

Scratch89
2008-10-22, 22:52
Japp, du har lättätna kalorier i fett och socker. I vanliga fall rekommenderas det att minska på intaget av socker och fett, men eftersom du snarare står för hotet att bli undernärd, är det inget fel att lägga till lite extra.

Om du letar runt lite på Livsmedelsverkets hemsida, så kan du leta rätt på kostråd för de äldre; de borde inte skilja så mycket från vad jag skulle rekommendera dig att äta. Häll i lite smör i potatismoset, blanda olja i makaronerna, fika, ät mat som inte mättar så bra, drick saft/juice/mjölk till måltiderna, välj korv/färs/fet fisk istället för magert kött, och liknande.