handdator

Visa fullständig version : Rörmokare/Servicemontör.


samme11
2008-10-22, 13:25
Hejsan, går just nu i ettan Energi programmet och ska troligen välja VVS-montör till tvåan är det samma sak som Servicemontör? Och är det kul att jobba som det, för er som är rörisar ofcourse!

// Samme!

Versus
2008-10-22, 13:36
Servicemontör kan väl innebära rätt mycket olika yrkesgrenar ändå?

Dock oftasst el och vvs?


Hursomhelst så verkar vvs ett klokt val. De tjänar ju rätt bra ändå sedan finns det ju alltid svartjobb som gör att man kan tjäna lika mycket vitt som svart i månaden.. ;)

samme11
2008-10-22, 13:49
Versus

Ja valde först bygg sen bytte jag :D

ryssen
2008-10-22, 15:48
som röris är du oftast servicemontör eller ute på större bygge. servicemontör är oftast inte lika tungt och fan så mycket roligare tyckte jag iallafall än att slita på byggen.

samme11
2008-10-22, 17:19
Ryssen

Okej, så du har alltså jobbat som röris? :)

ryssen
2008-10-22, 18:11
yesbox.och gör även idag vid sidan om mitt licenssvetsjobb inom fjärrvärme somn oxå är ett slags rörisjobb.

varenda mäniska ska ju ha nya badrum nuförtiden så jobb finns det och kommer altid att finnas i detta yrke.

Bönne
2008-10-22, 18:59
Du tjänar ju oftast mer på ett bygga än som servicemontör.

rQx
2008-10-22, 19:54
Beros på... Man kan ju ta ockerpriser eftersom det är brist verkar det som, 690kr hörde jag en som tog, att man ens har mage...

samme11
2008-10-22, 20:00
Beros på... Man kan ju ta ockerpriser eftersom det är brist verkar det som, 690kr hörde jag en som tog, att man ens har mage...

Vad menas med det? :)

rQx
2008-10-22, 20:04
Att eftersom det är brist på det så tar vissa överpriser för att dom kan.. t.ex. 690kr/h.

Bönne
2008-10-22, 20:42
Att eftersom det är brist på det så tar vissa överpriser för att dom kan.. t.ex. 690kr/h.Varför ska man inte få utnyttja läget?

Kan man inte göra mängder med småvinster för att få mycket, får man göra få stora vinster istället - vad gör det ena mer fel än det andra? Fast man kanske inte ska få göra stora vinster?

rQx
2008-10-22, 21:03
Varför ska man inte få utnyttja läget?

Kan man inte göra mängder med småvinster för att få mycket, får man göra få stora vinster istället - vad gör det ena mer fel än det andra? Fast man kanske inte ska få göra stora vinster?

Få? om det är brist? Snarare lika mycket arbete, om inte mindre. Med mer betalt. Kan man ta dessa priser behöver du inte jobba lika mycket , blir en ond cirkel. Jag skulle i alla fall inte haft samvete att ta så mycket eller ens betala någon som gör det åt mig om det så skulle vara den sista i denna värld.


Stora vinster? Enligt vissa skatter vi har i sverige så är svaret: Nej det får man inte. Men det är en annan femma.

Bönne
2008-10-22, 21:56
Få? om det är brist? Snarare lika mycket arbete, om inte mindre. Med mer betalt. Kan man ta dessa priser behöver du inte jobba lika mycket , blir en ond cirkel. Jag skulle i alla fall inte haft samvete att ta så mycket eller ens betala någon som gör det åt mig om det så skulle vara den sista i denna värld.


Stora vinster? Enligt vissa skatter vi har i sverige så är svaret: Nej det får man inte. Men det är en annan femma.Du verkar ju i högsta grad sympatisera med jantelag-mobben, de som vill jämna ut vinsten igenom skattetryck.

Varför är det fel att rörmokaren plockar ut en större vinst för mindre arbete? Är det ok att en läkare har 100kkr i månadslön?

rQx
2008-10-23, 16:21
Du verkar ju i högsta grad sympatisera med jantelag-mobben, de som vill jämna ut vinsten igenom skattetryck.

Varför är det fel att rörmokaren plockar ut en större vinst för mindre arbete? Är det ok att en läkare har 100kkr i månadslön?

Tvärtom med skatten faktiskt, statliga skattegränsen höjs är bara plus t.ex.

Hm, jag säger inte helt tvärt att det är fel i sig. Men jag tycker det är ett hutlöst pris för ett "enkelt" arbete. För mig verkar inte rörmokeri så komplicerat, vad gör det värt 690kr i timmen? Bara för jag gör jobb där jag är oersättlig för tillfället tar jag inga överpriser. Men det är nog bara jag. Kanske inte just 100kkr är okej, men jag tycker han ska ha högre än en rörmokare ja.

ryssen
2008-10-23, 16:41
Tvärtom med skatten faktiskt, statliga skattegränsen höjs är bara plus t.ex.

Hm, jag säger inte helt tvärt att det är fel i sig. Men jag tycker det är ett hutlöst pris för ett "enkelt" arbete. För mig verkar inte rörmokeri så komplicerat, vad gör det värt 690kr i timmen? Bara för jag gör jobb där jag är oersättlig för tillfället tar jag inga överpriser. Men det är nog bara jag. Kanske inte just 100kkr är okej, men jag tycker han ska ha högre än en rörmokare ja.

hade jobbet varit enkeltså hade fler gjort jobbet själva nu är det inte så.klart vi ska ha bra lön. alla hade gjort likadant om dom kunnat.

heltzonicka
2008-10-23, 16:41
Tvärtom med skatten faktiskt, statliga skattegränsen höjs är bara plus t.ex.

Hm, jag säger inte helt tvärt att det är fel i sig. Men jag tycker det är ett hutlöst pris för ett "enkelt" arbete. För mig verkar inte rörmokeri så komplicerat, vad gör det värt 690kr i timmen?

Du har så rätt i att rörmokeri inte är speciellt avancerat, iaf dom delarna du upplever. Säg att du har en kran som står och droppar i köket, visst kan jag hålla med om att 690:- i timman är dyrt. Ska någon som "Ryssen" tex stå och svetsa inkommande fjärrvärme och trixa i undercentraler och dylikt så är det fortfarande dyrt - men rimligt.
Det finns såpass många "olika" grenar inom vvs som du säkert vet, men du upplever bara dom "enkla" sakerna - som en droppande kran exempelvis.

samme11
2008-10-23, 16:53
hade jobbet varit enkeltså hade fler gjort jobbet själva nu är det inte så.klart vi ska ha bra lön. alla hade gjort likadant om dom kunnat.

Well said!

rQx
2008-10-23, 17:20
Aight, well finns mer avancerade saker som har bra mycket mindre lön men jag hör era åsikter det ligger i människans natur att tänka så.. Själv skulle/gör jag inte så.. Nuff said, åter till trådens ämne kanske..

Bullen!
2008-10-23, 17:48
jag var på en bilträff med 9 reprecentanter för porscheklubben. alla 9 var rörmockare.

svårt val?

Bönne
2008-10-23, 17:51
Tvärtom med skatten faktiskt, statliga skattegränsen höjs är bara plus t.ex.

Hm, jag säger inte helt tvärt att det är fel i sig. Men jag tycker det är ett hutlöst pris för ett "enkelt" arbete. För mig verkar inte rörmokeri så komplicerat, vad gör det värt 690kr i timmen? Bara för jag gör jobb där jag är oersättlig för tillfället tar jag inga överpriser. Men det är nog bara jag. Kanske inte just 100kkr är okej, men jag tycker han ska ha högre än en rörmokare ja.Varför ska arbetets krånglighet avgöra priset? Är det inte naturligt att även efterfrågan kontra tillgängligheten styr?

Tror du det är svårt att vaska fram guld? Varför ska några kilo guld kosta nära en miljon kronor? Svin som tar ut de priserna?

Aight, well finns mer avancerade saker som har bra mycket mindre lön men jag hör era åsikter det ligger i människans natur att tänka så.. Själv skulle/gör jag inte så.. Nuff said, åter till trådens ämne kanske..Naturligtvis skulle du inte, utan du skulle arbeta för en billigare peng för att vara snäll mot för dig okänt folk. Nu har du aldrig varit i situationen, men fyfan, du skulle gjort det om du fick chansen!!

Henchman
2008-10-23, 17:59
Arbetet kanske ser enkelt ut men det krävs kunskap bakom det, tillgången till verktyg behövs också. Men är man villig att riskera en vattenskada så go for it.

JoelR
2008-10-23, 18:10
hade jobbet varit enkeltså hade fler gjort jobbet själva nu är det inte så.klart vi ska ha bra lön. alla hade gjort likadant om dom kunnat.

+ 1. Bara för att det "ser" lätt ut behöver det verkligen inte vara det. Många verkar tro att hantverk är något som man lär sig på en vecka, får den känslan iaf när man pratar med folk.

samme11
2008-10-23, 18:17
jag var på en bilträff med 9 reprecentanter för porscheklubben. alla 9 var rörmockare.

svårt val?

Haha! :D

Versus
2008-10-23, 18:29
Jobbar som köksmontör, rörmokaren vi brukar använda oss av kör också porsche, inte i jobbet dock :cool:

Hursomhelst så det lilla jag har sett så verkar det faktiskt vara en rätt krånligt arbete, trångt och jäkligt och hålla på o krypa inne bland massa skåp o lukta på sopor och avlopp, klart det finns smutsigare jobb men för det arbete de gör så tycker jag ändå de flesta faktuerar rätt rimligt.

Tex elsnubben tar ju servicebil 400kr+500kr/h för att komma ut o koppla lite kablar till spottarna under bänkskåpen..

rQx
2008-10-23, 21:39
Varför ska arbetets krånglighet avgöra priset? Är det inte naturligt att även efterfrågan kontra tillgängligheten styr?

Tror du det är svårt att vaska fram guld? Varför ska några kilo guld kosta nära en miljon kronor? Svin som tar ut de priserna?

Naturligtvis skulle du inte, utan du skulle arbeta för en billigare peng för att vara snäll mot för dig okänt folk. Nu har du aldrig varit i situationen, men fyfan, du skulle gjort det om du fick chansen!!

Well, på tal om okänt folk så gav jag i princip bort 500kr till en främling idag..

Sen sa jag ju precis att jag ÄR i situationen. Är elektriker och vi tar fan inga 900kr inte, 400 kr ligger det på ungefär.

Det är väl som du säger mer avancerat än det ser ut..

PS. Ja jag tror det är svårt att vaska fram guld, annars skulle jag varit vid en å just nu ;)

Bönne
2008-10-23, 23:58
Well, på tal om okänt folk så gav jag i princip bort 500kr till en främling idag..

Sen sa jag ju precis att jag ÄR i situationen. Är elektriker och vi tar fan inga 900kr inte, 400 kr ligger det på ungefär.

Det är väl som du säger mer avancerat än det ser ut..

PS. Ja jag tror det är svårt att vaska fram guld, annars skulle jag varit vid en å just nu ;)Men du vill ju uppenbarligen ha kredits för att du givit bort 500kr, glad att du fick skriva det här, men andra har garanterat också fått höra det. Så det är inte så osjälviskt ändå.

Är ganska säker på att du arbetar via en firma och inte själv bestämmer ersättning per timme. Hade du haft möjligheten hade du också försökt tjäna mycket pengar, spela inte dum.

rQx
2008-10-24, 05:48
Men du vill ju uppenbarligen ha kredits för att du givit bort 500kr, glad att du fick skriva det här, men andra har garanterat också fått höra det. Så det är inte så osjälviskt ändå.

Är ganska säker på att du arbetar via en firma och inte själv bestämmer ersättning per timme. Hade du haft möjligheten hade du också försökt tjäna mycket pengar, spela inte dum.

Glad och glad, jag bara bemöter bara dina argument..
Ja jag arbetar vid en firma.. Vi är tre stycken: jag, min far och en kompanjon.

Vi är alla olika.. Girighet är en av dödssynderna..

Granatgiraffen
2008-10-24, 07:56
Finns företag som betalar 6000kr i timmen för att få ett lite mer avancerat arbete utfört än att sätta dit en toalett så jag förstår inte hela grejen här?