handdator

Visa fullständig version : Gainer, mjölk och kreatin


Peter.B
2008-10-22, 09:47
Hej kollo-användare!

Jag har några frågor om kosttillskott här. Om ni vill veta lite bakgrund och mål om mig finns allt det i min journal (länkas i min signatur). Kortfattat så är jag ganska tunn och dricker just nu gainer efter varje träningspass. Mitt mål är att nu när jag inte har någon tävling inom jättesnar framtid att slänga på mig lite mer massa.

Min plan är att börja dricka gainer varje dag istället, som mellanmål. Samt att testa kreatin, vilket leder in mig på mina frågor:

1. Jag blandar min gainer med röd mjölk just nu. Av flera anledningar, främst smaken men även för att få i mig ännu mer kcal. Själva frågan är om det på något sätt kan vara skadligt att dricka så mycket mjölk (ca 4-5 dl per gainer) varje dag? Liksom om det kan försämra upptaget eller förstöra kroppen på något annat sätt?

2. Tänkte börja komplettera detta med kreatin monohydrate. Så kan man blanda kreatinet med mjölk, i gainern? Eller borde jag blanda det med vatten och dricka på morgonen istället?

3. Skadligt att dricka gainer så ofta?

4. Kan min plan funka? Jag tränar kampsport (MMA) 3-4 ggr i veckan och styrketränar helkroppspass 2 ggr i veckan.



Tack så mycket på förhand för hjälpen! :)

King Grub
2008-10-22, 09:57
1. Det är inte skadligt.

2. Det går bra.

3. Inte för en frisk individ i samband med fysisk ansträngning.

4. Det kan den säkert, men gainern spelar bara en liten roll i det hela.

olddustytrail
2008-10-22, 10:02
Personligen fick jag i mig mer kcal/dag när jag drack gainern med vatten efter träningen eftersom man inte blir lika mätt, då kunde jag äta mer mat och skölja ner det med ett stort glas mjölk.

Kan också tilläga att kreatin binder mycket vätska i kroppen ibland.
Så luras inte av det.

Peter.B
2008-10-22, 10:23
1. Det är inte skadligt.

2. Det går bra.

3. Inte för en frisk individ i samband med fysisk ansträngning.

4. Det kan den säkert, men gainern spelar bara en liten roll i det hela.

När det är du som säger det så tror jag på det :D Tackar för svaret!

Som svar på 4an. Nej givetvis är gainern bara en del i det hela. Dock hade jag precis lyckats börja gå upp i vikt under hösten och gått en 2-3 kg. Dock ökade jag på träningsdosen med MMA då och har återigen stannat i vikt. Tänkte att lite mer gainer samt kreatin kanske kan hjälpa.

Peter.B
2008-10-22, 10:25
Personligen fick jag i mig mer kcal/dag när jag drack gainern med vatten efter träningen eftersom man inte blir lika mätt, då kunde jag äta mer mat och skölja ner det med ett stort glas mjölk.

Kan också tilläga att kreatin binder mycket vätska i kroppen ibland.
Så luras inte av det.

Okej, nej jag klarar inte av att dricka gainern med vatten. För äckligt! *cry*

Hur menar du att jag inte ska luras av att kreatin binder vätska ibland?

Kischen
2008-10-22, 10:42
Hur menar du att jag inte ska luras av att kreatin binder vätska ibland?

För att du går upp i vikt men det endast består av vätska.

olddustytrail
2008-10-22, 10:44
att du kanske (händer inte alla) går upp nåt kilo eller två i mest vätska och ser lite större ut när du tar kreatin, men att det varken är muskler eller fettmassa.

Visste inte om detta själv när jag började med kreatin. utan blev förvånad en dag framför spegel och tänkte "jäävlar, vad fan har hänt?" men det försvann efter jag la ner kreatinet under en period.

Peter.B
2008-10-22, 10:55
För att du går upp i vikt men det endast består av vätska.


att du kanske (händer inte alla) går upp nåt kilo eller två i mest vätska och ser lite större ut när du tar kreatin, men att det varken är muskler eller fettmassa.

Visste inte om detta själv när jag började med kreatin. utan blev förvånad en dag framför spegel och tänkte "jäävlar, vad fan har hänt?" men det försvann efter jag la ner kreatinet under en period.

Ah I see. Men den vikten försvinner alltså när man slutar med kreatinet? Jag är verkligen inte rädd för att gå upp i vätska, men vill helst inte tappa 2-3 kg igen när jag slutar. *screwy*

Eddie Vedder
2008-10-22, 11:50
Ah I see. Men den vikten försvinner alltså när man slutar med kreatinet?

Ja den kreatinbundna vätskan kommer försvinna om kreatinet upphör att konsumeras. Men poängen är den att vikten som sådan inte är något du alls behöver bry dig om i det fallet och att du bara bör vara medveten om att man kan väga mer som följd av kreatinet och således inte ska misstolka det som fettökning.

Om du ligger på energiöverskott kommer fett och muskler ökas förstås, men utöver den massan kan man alltså binda extra vattenvikt.

Peter.B
2008-10-22, 11:57
Ja den kreatinbundna vätskan kommer försvinna om kreatinet upphör att konsumeras. Men poängen är den att vikten som sådan inte är något du alls behöver bry dig om i det fallet och att du bara bör vara medveten om att man kan väga mer som följd av kreatinet och således inte ska misstolka det som fettökning.

Om du ligger på energiöverskott kommer fett och muskler ökas förstås, men utöver den massan kan man alltså binda extra vattenvikt.

Vad logiskt det låter när du säger det sådär. :) Tack för svaret!

viktor.larsson
2008-10-22, 13:20
Kör själv på denna kombination :) Lättare sätt att få i sig kreatinet också.

actiwe
2008-10-22, 14:16
Min plan är att börja dricka gainer varje dag istället, som mellanmål.


Enligt min kosttillskott försäljare, som har pluggat kost och liknande i 13 år, rekommenderar INTE att dricka gainer utöver DIREKT efter träning.

Eddie Vedder
2008-10-22, 14:19
Enligt min kosttillskott försäljare, som har pluggat kost och liknande i 13 år, rekommenderar INTE att dricka gainer utöver DIREKT efter träning.

Skillnad på mjölk och maltodextrinlösning dock. Skippar man kolhydraterna och dricker mjölk+proteinpulver är det ju plötlsigt ett alldeles utmärkt mellanmål.

Annars håller jag med om det resonemanget, jättesnabba kolhydrater i totalt näringslös pulverform är inget jag skulle rekommendera när det inte är i samband med träning (precis innan, under och/eller efter).

Peter.B
2008-10-22, 14:23
Enligt min kosttillskott försäljare, som har pluggat kost och liknande i 13 år, rekommenderar INTE att dricka gainer utöver DIREKT efter träning.

Hmm, säger inte en försäljare det för att få sälja något annat som är bättre till mellanmål?

Peter.B
2008-10-22, 14:25
Skillnad på mjölk och maltodextrinlösning dock. Skippar man kolhydraterna och dricker mjölk+proteinpulver är det ju plötlsigt ett alldeles utmärkt mellanmål.

Annars håller jag med om det resonemanget, jättesnabba kolhydrater i totalt näringslös pulverform är inget jag skulle rekommendera när det inte är i samband med träning (precis innan, under och/eller efter).


Aha okej, hellre rent protein+mjölk än gainer+mjölk alltså? Men det borde inte vara skadligt att dricka gainer heller va? Min gainer ska tydligen innehålla långsamma kolhydrater också... (står det på förpackningen i alla fall).

actiwe
2008-10-22, 14:47
Precis som Eddie Vedder säger, proteinpulver + mjölk går alldeles utmärkt som mellanmål, kör på med gainern efter träningen.

Peter.B
2008-10-22, 14:57
Precis som Eddie Vedder säger, proteinpulver + mjölk går alldeles utmärkt som mellanmål, kör på med gainern efter träningen.

Tänkte nog faktiskt lyssna på King Grub och bara köra på med gainern. Har inte råd med protte just nu.

G_lund
2008-10-22, 16:35
Precis som Eddie Vedder säger, proteinpulver + mjölk går alldeles utmärkt som mellanmål, kör på med gainern efter träningen.


blanda med kasein, har för mej att jag läste nån tråd här för ett tag sen om att kroppen inte kunde ta upp mer än en viss mängd vassle protein åt gången..
15g? rätta mej om jag har fel..

Fjällbrynt
2008-10-22, 16:45
de va en massa tjafs runt de där. Det verkar som om de va en studie med intravenöst tillsatt vassleprotein som gränsen var 15 g. Men King Grub hade hittat en där det även gällde för tarmen. Men de blev inget säkert svar...

WHITEFOLKS
2008-10-22, 17:12
Om man nu oroar sig för det där med att mer än 15g vassle inte tas upp av kroppen eller whatever så kan man ju även fråga sig vilken funktion mer än 15g vassle åt gången skulle fylla i positivt syfte?

under
2008-10-22, 20:02
att du kanske (händer inte alla) går upp nåt kilo eller två i mest vätska och ser lite större ut när du tar kreatin, men att det varken är muskler eller fettmassa.

Visste inte om detta själv när jag började med kreatin. utan blev förvånad en dag framför spegel och tänkte "jäävlar, vad fan har hänt?" men det försvann efter jag la ner kreatinet under en period.

Får jag bara fråga, ser man snyggt stark ut eller blir det som "fett" så att man bara ser stark ut utan att få en snygg kropp?

henk4n
2008-10-22, 20:15
lånar den här tråden lite... Jag tar alltid 5 ml innan träning och sedan blandar jag i 10 ml kreatin i min gainer som jag tar direkt efter träning.. är det för mycket kreatin på en gång som jag tar i min gainer?

WHITEFOLKS
2008-10-22, 20:55
Vet inte hur mycket kreatin det är i gram men du behöver inte mer än 5g om dagen för att bibehålla kreatinnivåerna. Antagligen är det ett bra tillfälle att ta det i samband med gainern då bra förutsättningar ges för upptag :)

olddustytrail
2008-10-22, 23:11
Får jag bara fråga, ser man snyggt stark ut eller blir det som "fett" så att man bara ser stark ut utan att få en snygg kropp?

Jag såg lite mer svullen ut om man säger så.. syndes lite på ansiktet och halsen på mig. tyckte varken det var fult eller snyggt, utan att det bara var.