handdator

Visa fullständig version : Konditionstränande effekt?


seaworld
2008-10-22, 08:51
Ja, vad krävs egentligen för att få en konditionstränande effekt? Mycket olika snack om detta.. Så hur ligger det till egentligen?

Seaworld

King Grub
2008-10-22, 08:52
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2546835&postcount=19

Slartibartfast
2008-10-22, 08:59
Jag mätte medelpulsen under ett benpass en gång till 165. Max var 180.

Borde ju bygga kondis också.

seaworld
2008-10-22, 09:07
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2546835&postcount=19

Det där säger mig tyvärr inte mycket. Jag vill ha ett kort och gott svar på vad som krävs för att få en konditiosnhöjjande effekt!

Ledfrågor..
Puls? %? Dagar/vecka? Ansträgningskänsla? Dynamiskt? Tid?

Tack!

Seaworld

Slartibartfast
2008-10-22, 09:10
Det där säger mig tyvärr inte mycket. Jag vill ha ett kort och gott svar på vad som krävs för att få en konditiosnhöjjande effekt!

Ledfrågor..
Puls? %? Dagar/vecka? Ansträgningskänsla? Dynamiskt? Tid?

Tack!

Seaworld

Det är ju just det som Grub svarar på. Vad är det som är oklart? :confused:

55-70% av maxpuls två gånger i veckan är minimi för att öka konditionen. Kör man intensivt typ 80% av maxpuls räcker säkert typ 20-30 min. Kör man mestempo på 60% kanske man måste nöta en timme.

seaworld
2008-10-22, 09:16
Okej, rätta mig nu om jag har fel nu..:)

(Vad krävs för att man ska få en konditionshöjande effekt?) Det krävs att man jobbar dynamiskt med stora muskelgrupper, tex att man joggar, cyklar osv. Mellan 2-3 ggr i veckan x 20-30 minuter med ca 70% av maxpuls (= lågintensiv konditionsträning). Ansträgningskänslan bör då vara ganska lätt/något ansträngande, alltså "snacktempo".

??

Tack! /Seaworld

Slartibartfast
2008-10-22, 09:23
Okej, rätta mig nu om jag har fel nu..:)

(Vad krävs för att man ska få en konditionshöjande effekt?) Det krävs att man jobbar dynamiskt med stora muskelgrupper, tex att man joggar, cyklar osv. Mellan 2-3 ggr i veckan x 20-30 minuter med ca 70% av maxpuls (= lågintensiv konditionsträning). Ansträgningskänslan bör då vara ganska lätt/något ansträngande, alltså "snacktempo".

??

Tack! /Seaworld

Är detdär ett citat nånstansifrån eller är det en fråga?

Kör du bara en halvtimme bör du nog ligga över 70%. Jag brukar ligga kring 75%. Vid 70 känner jag knappt att jag anstänger mig. 75% är hyffsat tungt och 80% börjar vara blodsmak. Kör du två sådana pass i veckan så får du bättre kondis. Tre pass är ännu bättre.

seaworld
2008-10-22, 09:36
Är detdär ett citat nånstansifrån eller är det en fråga?

Kör du bara en halvtimme bör du nog ligga över 70%. Jag brukar ligga kring 75%. Vid 70 känner jag knappt att jag anstänger mig. 75% är hyffsat tungt och 80% börjar vara blodsmak. Kör du två sådana pass i veckan så får du bättre kondis. Tre pass är ännu bättre.

Nej, det var inget citat, bara som jag sammanfattat vad jag nu tror stämmer.

Innan har jag mer tränat lite 'random', joggat 2-3 ggr/vecka och inte tänkt mycket mer på det. Nu vill jag börja lära mig och förstå vad jag ska göra, varför och vad som händer i min kropp.

Pulsklocka nyinförskaffad!:thumbup:

Okej, tack för hjälpen!:)

Seaworld

Yankeee
2008-10-22, 09:40
Jag skulle säga 80-90% av maxpuls för att förbättra konditionen förutsatt att man inte är nybörjare. Runt 70% är snarare bekvämt och ger inte mycket rent konditionsmässigt.

mariamaria
2008-10-22, 09:45
Kör du bara en halvtimme bör du nog ligga över 70%. Jag brukar ligga kring 75%. Vid 70 känner jag knappt att jag anstänger mig. 75% är hyffsat tungt och 80% börjar vara blodsmak. Kör du två sådana pass i veckan så får du bättre kondis. Tre pass är ännu bättre.
Blodsmak vid 80%??

Lars Brinkhoff
2008-10-22, 09:58
Blodsmak vid 80%??

Han måste ha bitit sig i tungan.

Slartibartfast
2008-10-22, 10:29
Blodsmak vid 80%??

"börjar vara"

Ligger jag över 180 slag en längre tid så börjar det smaka mässingstrumpet i munnen, ja.

Ello
2008-10-22, 17:01
"börjar vara"

Ligger jag över 180 slag en längre tid så börjar det smaka mässingstrumpet i munnen, ja.

Om 180 slag är 80% av din maxpuls så ligger maxpulsen följdaktligen på 225 slag/min vilket jag tycker verkar högt. Men det kanske stämmer?

Slartibartfast
2008-10-22, 18:23
Om 180 slag är 80% av din maxpuls så ligger maxpulsen följdaktligen på 225 slag/min vilket jag tycker verkar högt. Men det kanske stämmer?

Nej, 180 slag är ca 90% av max. Jag pratar om medelpulsen. Ska man ha en medelpuls på 80% av max under säg en halvtimme, så kommer man ligga på 90% en del av tiden. Pulsen är ju låg i början.

Ello
2008-10-22, 18:26
Nej, 180 slag är ca 90% av max. Jag pratar om medelpulsen. Ska man ha en medelpuls på 80% av max under säg en halvtimme, så kommer man ligga på 90% en del av tiden. Pulsen är ju låg i början.

Ahh... I see!

the_cube
2008-10-22, 19:53
Någon som har koll på om det blir någon extra effekt av att under ett distanspass ta sig upp i 90-95% av maxpuls EN GÅNG. Med andra ord inga intervaller... för att sedan fortsätta nöta i 75%?

machine gun
2008-10-22, 21:40
Nej, 180 slag är ca 90% av max. Jag pratar om medelpulsen. Ska man ha en medelpuls på 80% av max under säg en halvtimme, så kommer man ligga på 90% en del av tiden. Pulsen är ju låg i början.

Det blir ju aningen missvisande om du tar med uppvärmningen i pulsstatistiken.

machine gun
2008-10-22, 21:48
55-70% av maxpuls två gånger i veckan är minimi för att öka konditionen. Kör man intensivt typ 80% av maxpuls räcker säkert typ 20-30 min. Kör man mestempo på 60% kanske man måste nöta en timme.

Det är ju beroende på hur tränad man är från början också. Jag är helt övertygad om att jag inte får bättre kondition av att ligga på 55-70 % av max ens om jag befinner mig där flera ggr i veckan, möjligen att jag kan bibehålla nuvarande nivå med x antal såna pass per vecka. 60 % är ju rena promenadpulsen, så en timme lär ju knappast ge någonting om man inte har noll kondition från början. 80 % är inte heller att beräkna som extremt intensivt. När jag senast sprang en mara snittade jag dryga 80 % av max i 4 timmar. Ska det räcka med 20-30 min får man allt köra hårdare än så.

vanlig
2008-10-23, 12:06
Sprang en mil igår och snittade 78% i puls (inklusive uppvärmning och nerpromenad) och jag sprang 7Km så långsamt jag kunde utan att gå för att försöka hålla ner pulsen. Under passet var jag inte anfådd en enda gång och det var det lättaste passet jag sprungit sen jag började logga puls/pace. 80% är inte lika med blodsmak på nåt sätt, i alla fall inte för mig.
Miltiden var 1.20,17 om nån tycker att det spelar roll.

Desiato
2008-10-23, 18:16
Nej, ett snitt på 80% är verkligen inte lika med blodsmak. Slarti har fått det om bakfoten.

Eddie Vedder
2008-10-23, 18:39
Nej, ett snitt på 80% är verkligen inte lika med blodsmak. Slarti har fått det om bakfoten.

Jag vet inte vad min maxpuls är och eventuellt kanske den är ovanligt låg. Dock har jag väldigt svårt att pressa upp pulsen till höga siffror, de gånger jag tagit i så jag nästan spytt under ett träningspass har pulsen aldrig överstigit 190 ens. Mitt uppmätta "rekord" enligt pulsklockan var 191 bpm eller 193 bpm (jag minns inte exakt och orkar inte kolla upp det) och det var mot upploppet under Kungsholmen runt.

Men när jag totalt tagit ut mig under träning har jag ännu inte kommit upp över 190 bpm vad jag kan minnas. Så antingen har jag en låg maxpuls som sagt eller så är det helt enkelt så att vissa av oss har svårare att få upp pulsen rejält och alltså kan ta i väldigt väldigt mycket men ändå inte ligga jättehögt.

machine gun
2008-10-26, 18:06
Jag vet inte vad min maxpuls är och eventuellt kanske den är ovanligt låg. Dock har jag väldigt svårt att pressa upp pulsen till höga siffror, de gånger jag tagit i så jag nästan spytt under ett träningspass har pulsen aldrig överstigit 190 ens. Mitt uppmätta "rekord" enligt pulsklockan var 191 bpm eller 193 bpm (jag minns inte exakt och orkar inte kolla upp det) och det var mot upploppet under Kungsholmen runt.

Men när jag totalt tagit ut mig under träning har jag ännu inte kommit upp över 190 bpm vad jag kan minnas. Så antingen har jag en låg maxpuls som sagt eller så är det helt enkelt så att vissa av oss har svårare att få upp pulsen rejält och alltså kan ta i väldigt väldigt mycket men ändå inte ligga jättehögt.

Om du kommit upp i 191 som mest, så kanske din maxpuls ligger nånstans runt 195-200, vilket väl får anses ganska "normalt" och inte anmärkningsvärt lågt på något sätt.