Logga in

Visa fullständig version : Tallriks Modellen

DANNE1988
2008-10-22, 06:52
Hallå hallå!

Alla vet ju vad tallriks modellen är, men.. vet vi hur den ser ut för en som tränar regelbundet på gymmet? Som vill bli större och starkare?

Därför frågar jag er nu, ska jag äta Frukost, Lunch, Middag, Kvällsmat? Isåfall hur ska tallriks modellen se ut, mer kolhydrater, mer protein eller mer grönsaker?

När man tränar så bryts ju musklerna ner, diverse dom blir skadade.. då vill ju de skadade musklerna ha lite protein (visst?) så att dom kan läka och för att musklerna inte ska åka på samma sak igen (diverse träningen) så blir de automatiskt större och starkare så att musklerna inte skadar sig ännu en gång..

Protein: Kött och sånt
Kolhydrater: Pasta, potatis, ris etc etc
Grönsaker: Grönsaker?

Så hjälp mig att ge mig lite råd hur mycket protein eller på ren svenska, hur många kyckling bröstfilèer/kött/fisk ska jag äta per lunch/middag? hehe :)

shut teh face
2008-10-22, 07:35
Du ska äta exakt 233 gram kött till varje mål...

Du är ute och cyklar - ledsen. Du äter så mycket energi som du ska äta. När och hur du äter det, spelar föga roll.

Vissa vill äta 3 mål, vissa vill äta 5 mål. Det spelar inte heller någon roll.

Anders The Peak
2008-10-22, 07:40
Här kan du läsa på i ämnet på lagom nivå och helt ok:
http://www.halsosidorna.se/

King Grub
2008-10-22, 08:07
http://www.halsomalet.se/templates/Page.aspx?id=490

DANNE1988
2008-10-22, 08:21
Anledningen för den här tråden är för att JAG vill ha reda på på'ett ungefär hur mycket man ska äta för att växa och bli starkare, för jag tränar regelbundet men ser fortfarande ut som jag gjorde för 10 månader sedan.. titta här för bilder: HÄR (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=108276).

Man vill ju få bort allt fett osv, men då måste det betyda helt enkelt att jag äter fel eller bara för mycket kolhydrater när jag äter? En jävla djungel med andra ord :o :)

Anders The Peak
2008-10-22, 08:26
http://www.halsomalet.se/templates/Page.aspx?id=490

Äter du efter den här modellen? Jag bara undrar då jag är lite nyfiken av mig.

Scratch89
2008-10-22, 08:29
Äter du efter den här modellen? Jag bara undrar då jag är lite nyfiken av mig.

Jag bara måste, för jag har sparat den här. :D
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3078906&postcount=1219

King Grub
2008-10-22, 08:30
Nej, det gör jag inte, inte medvetet och planerat i alla fall, men jag anser inte heller att man är "ute och cyklar" bara för att man vill göra det. Det kan vara en bra modell.

DANNE1988
2008-10-22, 08:56
Jag ska nog börja med "gå ner i vikt" modellen.. till årskiftet så får vi se hur mycket fett jag har tappat.

Wiktor
2008-10-22, 09:21
När och hur du äter det, spelar föga roll.
Med undantag för frukost och efter träningen...

DANNE1988
2008-10-22, 09:25
Med undantag för frukost och efter träningen...

Ge mig ett tips på vad jag ska äta direkt efter träningen?

Tolkia
2008-10-22, 10:27
Tallriksmodellen är ju egentligen bara ett sätt att enkelt åskådliggöra hur fördelningen mellan kolhydrat, protein och fett bör (om man nu inte är av annan åsikt) se ut, för den som inte kan/vill stå med miniräknare och matvåg varje mål. Den säger ingenting om hur mycket energi det som ligger på tallriken innehåller, och det går utmärkt att äta sig jättetjock samtidigt som man äter enligt tallriksmodellen. Det är ju bara att s.a.s. äta på någon annans tallrik. Att äta enligt tallriksmodellen betyder alltså inte nödvändigtvis att man bantar.

Min gissning är att trådskaparen inte behöver prickskjuta enskilda livsmedel; problemet är oftare "för mycket av allt" än "för mycket kolhydrater".

DANNE1988
2008-10-22, 10:32
Tallriksmodellen är ju egentligen bara ett sätt att enkelt åskådliggöra hur fördelningen mellan kolhydrat, protein och fett bör (om man nu inte är av annan åsikt) se ut, för den som inte kan/vill stå med miniräknare och matvåg varje mål. Den säger ingenting om hur mycket energi det som ligger på tallriken innehåller, och det går utmärkt att äta sig jättetjock samtidigt som man äter enligt tallriksmodellen. Det är ju bara att s.a.s. äta på någon annans tallrik. Att äta enligt tallriksmodellen betyder alltså inte nödvändigtvis att man bantar.

Min gissning är att trådskaparen inte behöver prickskjuta enskilda livsmedel; problemet är oftare "för mycket av allt" än "för mycket kolhydrater".

Kan ligga något i det där faktiskt :P Jag kanske ska från och med nu dra ner på volymen på Målen jag stoppar i mig :)

Tolkia
2008-10-22, 10:41
En bekant till mig som är dietist berättade om en patient som sagt "men jag ÄTER redan efter tallriksmodellen ... ehhhhm, fast jag bygger nog på höjden". :D

DANNE1988
2008-10-22, 11:02
Hahaha!! jag bygger nog också på höjden när jag tänker på det :P Aja det kommer att bli skärpning från min sida framöver!!!

DANNE1988
2008-10-22, 12:11
Vad ska jag stoppa i mig direkt efter träningen? Vanligtvis så blir det en protein drink direkt efter träningen.. men vad ska jag stoppa i mig när jag kommer hem och ska äta?

Eddie Vedder
2008-10-22, 12:16
men vad ska jag stoppa i mig när jag kommer hem och ska äta?

Vad brukar du äta?

Det är ju bara att käka vanlig mat, koldolmar och potatis, köttbullar och makaroner, lasagne, kasslergratäng, pasta med skinksås, fil och flingor, helt vanlig mat som sagt.

Kolla "Vad har DU ätit idag?"-tråden t.ex. (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=110768). Där förekommer ju all möjlig mat och folk där tränar ju i regel. Själv åt jag fullkornsris och sojabönor med ajvar igår. Dagen innan det var det snabbmakaroner med kassler och hamburgedressing.

DANNE1988
2008-10-22, 14:44
Vad brukar du äta?

Det är ju bara att käka vanlig mat, koldolmar och potatis, köttbullar och makaroner, lasagne, kasslergratäng, pasta med skinksås, fil och flingor, helt vanlig mat som sagt.

Kolla "Vad har DU ätit idag?"-tråden t.ex. (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=110768). Där förekommer ju all möjlig mat och folk där tränar ju i regel. Själv åt jag fullkornsris och sojabönor med ajvar igår. Dagen innan det var det snabbmakaroner med kassler och hamburgedressing.

Nemen tjena Eddie springarn :P Titta på min journal för mitt senaste pass! inte dåligt för en tjockis som mig!! :D

Tillbaka till topic dåra, ehm.. jo jag äter vanliga grejer när jag kommer hem men visste inte om det är exakt vad jag ska äta om du förstår vad jag menar, men om det är så vanligt som sådär så äre bara att fortsätta fast med lite mindre mat på tallriken kanske :)

Jag ska nog skippa mackor på morgonen och äta gröt och ägg framöver eller va tror du?

Shajjn
2008-10-22, 14:56
Jag bara måste, för jag har sparat den här. :D
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3078906&postcount=1219

Det inlägget vidgar ens perspektiv på kosthållning! Riktigt upplysande, ärligt talat. Jag tror jag har den bokmärkt också. :D

DANNE1988
2008-10-23, 11:23
Här kommer det två bilder på hur det brukade se ut på min tallrik, och hur det ser ut nu efter att jag skärpt till mig..

Före: Hade alltid såser på också, sallad/grönsaker kanske 1-3 gånger i veckan!
http://img247.imageshack.us/img247/5571/bild000sf5.jpg

Efter: Inga såser alls, grönsaker och sallad alltid!
http://img247.imageshack.us/img247/1448/bild002rw6.jpg

Någonting att klaga på? Så här ser det ut 2 gånger om dagen på min tallrik, fast andra grejer på tallriken..

Sen så tar jag kosttillskott förståss, Omega 3, Magnesium och Multiplus (Diverse vitaminer och mineraler och allt möjligt.)

bollio
2008-10-23, 12:17
Jag åt hyfsat low-carb och arbetade som brevbärare 5 dagar i veckan och tränade styrke 3-4 dagar i veckan med energinivåerna på topp hela tiden. Smal med 76 kg stål på 174 cm. Det finns inga måsten utan ät som du själv trivs bäst med.

Nu har stackars bollio varit med om en bilolycka och tappat 12 kg i vikt :(

DANNE1988
2008-10-23, 12:42
Jag åt hyfsat low-carb och arbetade som brevbärare 5 dagar i veckan och tränade styrke 3-4 dagar i veckan med energinivåerna på topp hela tiden. Smal med 76 kg stål på 174 cm. Det finns inga måsten utan ät som du själv trivs bäst med.

Nu har stackars bollio varit med om en bilolycka och tappat 12 kg i vikt :(

Jojo det är sant, men man måste ju äta ordentligt och inte oregelbundet och onödiga saker.. jag tränar 6 gånger i veckan, varav 3 gånger på gymmet och de resterande på Brottningen eller Löpning.

Jag har inget direkt fysiskt arbete, jobbar extra som fritids lärare :)

Vad var det för otäck bilolycka då? :(

Sniggel
2008-10-23, 13:18
Det ser inte ut att vara något fel i hur "bra" du äter. men on du inte fortsätter gå ner i vikt måste du skapa ett underskott, vilket du nu inte har (eftersom du inte går ner i vikt längre).
Ett sätt (utan att räkna kalorier, vilket kanske blir tvunget ifall du behöver mer kontroll) är att byta ut dina "chicken nuggets", eller vad det är, mot någon kött eller fiskkälla som inte är friterad/panerad, det bör ta bort lite extra kalorier. Du kanske till och med kan ta bort lite extra ris och ersätta med mer grönsaker. Det är viktigt dock att du inte skär ner för mycket på kolhydraterna efter din träning så skär hellre ner på någon annan måltid under dagen.
Istället för proteindrink skulle du kunna gå över till en EAA drink då en sådan innehåller färre kalorier (vid normal dosering) men stimulerar proteinsyntesen bättre än vassle.

Sniggel
2008-10-23, 13:22
Edit: Ett exempel på hur jag drog ner kalorierna på ett mål utan att påverka mättnaden i någon större grad är när jag insåg att 1-2 baconskivor lindade runt en 250g kycklingfilé innehöll dubbelt så mycket kalorier som kycklingfilén ensam. Det kan vara något liknande med dina "nuggets", att själva paneringen ökar på energimängden rejält.

DANNE1988
2008-10-23, 13:26
Det ser inte ut att vara något fel i hur "bra" du äter. men on du inte fortsätter gå ner i vikt måste du skapa ett underskott, vilket du nu inte har (eftersom du inte går ner i vikt längre).
Ett sätt (utan att räkna kalorier, vilket kanske blir tvunget ifall du behöver mer kontroll) är att byta ut dina "chicken nuggets", eller vad det är, mot någon kött eller fiskkälla som inte är friterad/panerad, det bör ta bort lite extra kalorier. Du kanske till och med kan ta bort lite extra ris och ersätta med mer grönsaker. Det är viktigt dock att du inte skär ner för mycket på kolhydraterna efter din träning så skär hellre ner på någon annan måltid under dagen.
Istället för proteindrink skulle du kunna gå över till en EAA drink då en sådan innehåller färre kalorier (vid normal dosering) men stimulerar proteinsyntesen bättre än vassle.

Det händer ibland att jag äter panerade kycklingar, eller fiskar osv.. helt klart äter jag hellre "rena" råvaror det är klart :)
Men helt klart ett användbart svar som jag ska se till efter i framtiden, mindre panerat och ännu mer grönsaker!

EAA drink, hittar man det där man köper vanlig protein drink?

machine gun
2008-10-23, 18:05
EAA drink, hittar man det där man köper vanlig protein drink?

Det finns t.ex. en i Koloshoppen uner namnet EsaPro.

WHITEFOLKS
2008-10-23, 18:15
Om man ska beställa från kolozzeum så skulle jag rekommendera kolozzeums egna eaa-produkt :)

DANNE1988
2008-10-23, 19:38
Okidoki, tackar! :)

machine gun
2008-10-23, 21:28
Om man ska beställa från kolozzeum så skulle jag rekommendera kolozzeums egna eaa-produkt :)

Hade missat att det kommit en sån. Jag är inte så opti ;)

bollio
2008-10-23, 23:35
Jojo det är sant, men man måste ju äta ordentligt och inte oregelbundet och onödiga saker.. jag tränar 6 gånger i veckan, varav 3 gånger på gymmet och de resterande på Brottningen eller Löpning.

Jag har inget direkt fysiskt arbete, jobbar extra som fritids lärare :)

Vad var det för otäck bilolycka då? :(

Kan nog behöva en del kolhydrater då.

Det var en ganska otäck olycka där jag nästan dog. Jag funderar på att starta en "blogg" här för att dokumentera min väg tillbaka till hälsan. Jag beskriver mer där i så fall.

DANNE1988
2008-10-24, 07:20
Kan nog behöva en del kolhydrater då.

Det var en ganska otäck olycka där jag nästan dog. Jag funderar på att starta en "blogg" här för att dokumentera min väg tillbaka till hälsan. Jag beskriver mer där i så fall.

Gör't! DIRR! Det är alltid motiverande med att skriva om framgångarna efter skador, jag var med om en olycka för några år sedan och jag började skriva om det på nätet och då gick det snabbare på nåt sätt.

DANNE1988
2008-10-24, 12:20
Och eftersom jag fortfarande bor hemma och inte har till 100% kontroll över vad som köps hem till skafferiet och kylskåpet/frysen!

Så har jag vart på morsan och farsan och lärt dom lite grunder, inte allt förståss för det kan jag inte :)

Så nu blir det Grönsaker och Sallad varje dag och inge mer panerade fisk pinnar eller panerade chicken nuggets så ofta som det brukade bli! Nu ska det bli åka av lixom ;D

Alfred Nobel
2008-10-24, 16:07
Jag följer slaviskt dessa rekommendationer

http://bloggbilder.aftonbladet.se/images/12961/img_4602f98a6235b.jpg
http://www.reklamidag.com/wp-content/Delicato_Impact_6maj.JPG

DANNE1988
2008-10-24, 18:15
Haha du har en poäng där ;D

Fredrik_S
2008-10-26, 03:47
Hur ser dina måltid ut på fredagar lördag söndag? är de likadana?

DANNE1988
2008-10-28, 08:44
Hur ser dina måltid ut på fredagar lördag söndag? är de likadana?

Jadu, ingen aning, brukar ju variera liksom.. men jag ska börja med en tonfisk per dag rent allmänt, ehm.. kyckling, potatis och grönsaker.. köttbullar, fullkorns pasta, grönsaker... fläskkotletter/kött, potatis, grönsaker... ris, chiwapwi/köttkorvar, grönsaker.. :D

vet inte, det finns så många rätter! :D

DANNE1988
2008-10-30, 12:31
Jag har hört då att man ska äta 3g protein per kg.. alltså ska jag äta cirka 290g protein per dag.

Betyder det att jag måste äta så här till exempel:

Daglig kosttillskott 30g protein (Drink)
Köttkorvar/köttbullar: 15g protein per 100g
Kyckling: 20g protein per 100g
Ägg: 20g protein per ägg
Tonfisk: 25g protein per BURK

Det är iof inte allt jag äter, men det är ändå lite av vad jag äter.. Som ni ser så överskrider det inte äns 200g, det blir 120g typ.. och det är ändå ganska mycket mat!

Ska jag göra så att jag äter 2 burkar tonfisk med keso varje dag som en måltid någongång på dagen? Då får jag i mig ytterligare 50g protein + 12g protein per 100g från keso..

Det är fortfarande inte mycket, shit.. :) Jag vill lära mig det här!

Är det fel som jag skriver? eller fattar ni inte :D

Eddie Vedder
2008-10-30, 12:57
Du måste inte käka 3g protein/kg kroppsvikt. Du kommer inte ta skada av det men det är fortfarande onödigt mycket. Men ligg i alla fall på 2g/kg kroppsvikt.

Och så ska du räkna in allt du äter, inte bara typiska proteinkällor som kött, ägg och proteinpulver. Allt från pastan till grönsakerna, mjölken du dricker, bröd o.s.v. innehåller protein i varierande mängder och när du räknar ska allt tas med.
Sedan har du gjort en del konstiga uppskattningar också, 25g protein per BURK tonfisk känns lite. Snarare per 100g (om det nu inte är någon särskilt liten tonfiskburk). Och ett ägg inehåller inte 20g protein, ägg innehåller ca 12-13g protein/100 g och inget hönsägg väger så mycket. Beroende på storlek är det oftast runt 50-70g.

DANNE1988
2008-10-30, 13:01
Du måste inte käka 3g protein/kg kroppsvikt. Du kommer inte ta skada av det men det är fortfarande onödigt mycket. Men ligg i alla fall på 2g/kg kroppsvikt.

Och så ska du räkna in allt du äter, inte bara typiska proteinkällor som kött, ägg och proteinpulver. Allt från pastan till grönsakerna, mjölken du dricker, bröd o.s.v. innehåller protein i varierande mängder och när du räknar ska allt tas med.
Sedan har du gjort en del konstiga uppskattningar också, 25g protein per BURK tonfisk känns lite. Snarare per 100g (om det nu inte är någon särskilt liten tonfiskburk). Och ett ägg inehåller inte 20g protein, ägg innehåller ca 12-13g protein/100 g och inget hönsägg väger så mycket. Beroende på storlek är det oftast runt 50-70g.

Så med andra ord äter jag rätt mycket protein, najs.. kanske att jag tar 1 extra skopa till protein drinken också.

Jo jag skrev grejerna bara snabbt så det blev lite fel, tonfisken så står det 25g per 100g, men tonfisken är 150g.. så det blir.. okej da, 37.5g protein per burk :D

Men jag följer dina råd och hoppas på det bästa! :D