handdator

Visa fullständig version : Mat och kcal


CiCoro
2008-10-22, 02:25
Hej, min första post här på kolozzeum..:)

jag tränar regelbundet och ser resultat på kroppen men känner ändå att viktuppgången går lite sakta..hade velat öka den och behöver äta mer då för träna hårt gör jag..
jag fattar också då att jag behöver ett överskott av kcal men vad är ett överskott..vill inte behöva äta extremt under 1 vecka för att sen äcklas av mat i 2 veckor..

hur mycket bränner man en normal dag med ett styrkepass på kvällen där jag svettas en del..och hur mycket behöver man äta? en siffra ni kan nämna eller antal måltider? har väldigt svårt att äta innan typ 13.00 för ja vaknar sent men handlar det om middag och 4 mindre måltider eller 3 stora?

Tack för vilka svar jag än får :) *flex*

WHITEFOLKS
2008-10-22, 02:51
Går du upp i vikt så äter du tillräckligt. Vill du gå upp fortare så ät mer. Hur många måltider du äter har ingen direkt betydelse, gör vad som passar dig bäst.

Eddie Vedder
2008-10-22, 04:07
Jag håller med WHITEFOLKS. Om din viktuppgång sker i en takt att du ser skillnader samt upplever förbättringar i gymmet så är det en alldeles lagom takt och det finns ingen anledning att öka i vikt fortare då tycker jag.:)

Efter en tid har du gått upp i vikt och din basalmetabolism har blivit högre. Då äter du mer helt enkelt. Jag vet inte hur mycket du sökte runt bland forumets trådar innan du startade denna men hursomhelst finns jättejättemånga bra trådar med tips för hur man enkelt ökar sitt energiintag.

Om du i dagsläget har sparsamt med sås på maten så häller du på mer, om du i dagsläget har ett tunt lager smör på mackan så bred på ett tjockare lager, har du två ostskivor så kör med tre, dricker du lättvarianter av mjölk/fil/yoghurt så välj ist'llet standardvarianter, ta en extra näve nötter som avslutning på varje måltid etc.

Det är samtliga små enkla tips som över tid innebär ganska stora skillnader. Du behöver förstås inte ta till dig VARJE enskilt tips jag nämner ovan men att välja en eller några av det kommer som sagt innebära en viss ökning av energiintaget när så kommer behövas.

Ha inte för bråttom, du vinner inte mycket i längden på att öka för fort. Nu har vi ju alla noll koll på din kroppssammansättning eftersom du inte skrivit något om det men är du i dagsläget normalviktig finns ingen som helst anledning till stor viktuppgång i mina ögon.

Lycka till och välkommen till Kolozzeum!:thumbup:

CiCoro
2008-10-22, 15:27
tack. jo, vikten går uppåt och det syns verkligen på kroppen..

okej, ska nog ändra och köra de små råden du gav, jag är 175 cm och tillhör smal/normal enligt mig själv men enligt alla andra ser jag bra och "krampig" ut..

kompisar som e lika långa och väger mer pga. fett ser till exempel mycket mindre ut i axelpartiet, mindre armar, bröst etc. jag kämpar med benen trots att det är svårt men styrka finns det i dem iaf..

visste iaf inte att såna små skillnader kan göra något i slutändan. jag trodde mer att man var tvungen käka de 2 pizzorna per dag etc..:laugh: