handdator

Visa fullständig version : Öka 10 kg bänkpress på 4 veckor?


Blockerad
2008-10-21, 17:12
Tjenare. Jag har kört två helkroppspass med styrketräning per vecka i sju veckor nu. Passen har inkluderat MM2Kv2 för styrkeökning i bänkpress och 3-5 reps per set för andra övningar. Jag ökade från 80 kg till 90 kg på bänken. Till min hjälp höll jag ett uppskattat kaloriöverskott på ca 300 kcal/dag.

Nu vet jag inte hur jag ska göra. Jag har satt ett mål att ta 100 kg bänkpress innan jag fyller 18 år, vilket inträffar den 19 november. Varför jag är osäker på om jag ska satsa eller inte är på grund av skaderisken jag läst finns om man kör lågrepträning för länge. Jag börjar känna mig lite sleten också.

Varför skulle jag då kunna klara en 10-kilos ökning på fyra veckor när jag tidigare behövde sju? Jo, med hjälp av ett större överskott (5-600 kcal/dag) och en kreatinkur.

Nu till frågan: är detta möjligt tror ni, att öka så mycket i styrka efter en tidigare styrkeperiod? Eller ska jag köra lättare träning ett tag och sätta nya mål? Jag har inte märkt jättemycket skillnad av kreatin innan, kanske beror det på en dålig produkt (FX CREA)?

Tacksam för svar!

jwzrd
2008-10-21, 17:14
Det finns ingen särskild skaderisk med att köra "lågreps för länge". Skaderisken ligger snarare i om du slarvar med utförandet, studsar, har någon som ror vikten åt dig så att du kör negativ träning hela tiden osv.

Kör på bara annars.

Blockerad
2008-10-21, 17:22
Kan man alltså köra lågrep konstant, med bra utförande, utan ökad skaderisk?

Lavorini
2008-10-21, 17:57
Det finns ingen särskild skaderisk med att köra "lågreps för länge". Skaderisken ligger snarare i om du slarvar med utförandet, studsar, har någon som ror vikten åt dig så att du kör negativ träning hela tiden osv.

Kör på bara annars.

Jag skulle påstå att lederna tar (för) mycket stryck om man ligger och pressar nära på max-vikter under en för lång period.

Deceiver85
2008-10-21, 17:59
Kan man alltså köra lågrep konstant, med bra utförande, utan ökad skaderisk?

När jag kör mitt bänkupplägg kör jag följande:

4 veckor med 5x5
3 veckor med 3x3
1 vecka med 1x1 (maxningstillfälle)

Mot slutet av dessa sammanlagt åtta veckor börjar jag bli seg och känna av axlarna, då byter jag i tre-fyra veckor till 3x8-10 i hantelpressar som första övning och sen är det bra igen!

Blockerad
2008-10-21, 18:26
Ja, det känns riskabelt att fortsätta med fyra veckors tung träning. Dessutom känns målet svårt att nå. Alternativet blir en "lätt" fas (i form av MMA-träning), för att sedan gå på 8-12reppare och därefter köra en omgång styrka. Det känns klokare än att förhasta sig över ett mål som kan anses dumt och onödigt.