handdator

Visa fullständig version : Gainer-tips från diabetiker önskas!


Sigesmund Ninja
2008-10-21, 16:44
Tjena, finns här på forumet några typ1-diabetiker som kan berätta hur ni gör med gainer efter träning? tar ni insulindos till gainer o sen ytterliggare igen när ni äter efter träning?? Kan ni rekomendera eller avråda från nån speciell sort?

Elfsberg
2008-10-21, 17:37
Är det inte bara enklare att avstå?

Sigesmund Ninja
2008-10-21, 17:51
Jo, det klart att det är enklare, men då mår jag inge vidare efter ett pass.

Hobbes
2008-10-21, 17:54
Jag använder och har gjort nu ett bra tag Rapid Recovery från FAIRING, de har precis idagarna uppdaterat den och nu kallas den Recovery R2 - båda tycker jag fungerar utmärkt, de går som sagt att komplettera med lite extra proteinpulver om man nu önskar det!

Föredrar att ta mitt insulin tillsammans med gainern, hur och vad som fungerar bäst är oerhört svårt att be bra råd om. Mitt bästa förslag är att du försöker prata med din läkare om det, jag har själv i samråd med läkare kommit fram till vad som fungerar bäst för mig - sen är det förstås genom att nogrannt följa upp det med tester och lite loggar för att hitta sin balans. Det är i all välmening!

Pepz
2008-10-21, 17:55
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=1248446
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=2852275

finns säkert mer

Baha
2008-10-21, 18:21
brukar köra rent proteinpulver bara sen nån timme senare vanlig mat om ag inte kör mat direkt efter.

annars testa dig fram med rnt proteinpulver med valfritt kolhydratrikt efteråt som funkar för ditt blodsocker, är som sagt väldigt individuellt och enda sättet att veta hur det påverkar är att testa.

Sverker
2008-10-21, 18:48
Första steget är givetvis att återställa blodsockret till normal nivå ifall det sjunker under träningen.


Därefter följer vi diabetiker precis samma lagar som andra tränande. Även vi behöver återställa glykogendeopåerna, både i musklerna och i levern.
Problemet är snarast att våra insuliner inte är riktigt lika snabba som frisättningen hos en frisk person.
Stor mängd maltodextrin kan vara för snabbt och ge kraftig översvängning i blodsockret. Då är O´boy med sackaros bättre.
Gamla Rapid Recovery var perfekt för mig. Just nu prövar jag RR2 och hittills så fungerar den lika bra, trots att den är baserad på en snabb kolhydrat.

Sigesmund Ninja
2008-10-21, 19:10
Sverker!
Oboy säger du alltså? och jag antar att du då blandar det med mjölk för proteinet? Jag hade lite funderering att köra på det alternativet ett tag men hade då tänkt köra med sojamjölk, om inte jag minns fel så här det drygt hälften så mycket kolhydrater i det jämfört med vanlig mjölk.

Hobbes!
Fattar för att du kör crossfit(?) Körde också det som huvudsakliga träningen fram tills mitt insjuknande. Hur funkar diabetesen för dig när du kör crossfit-pass? suger ju ganska mycket energi så man får tillföra ganska mycket under tiden eller? Snackade med min diabetessköterska angående det och hon föreslog att jag skulle käka banan under tiden men jag tror nog att det skulle vända i magen direkt.

Vad äter/dricker ni under träningspass?

Hobbes
2008-10-21, 19:51
Sverker!
Oboy säger du alltså? och jag antar att du då blandar det med mjölk för proteinet? Jag hade lite funderering att köra på det alternativet ett tag men hade då tänkt köra med sojamjölk, om inte jag minns fel så här det drygt hälften så mycket kolhydrater i det jämfört med vanlig mjölk.

Hobbes!
Fattar för att du kör crossfit(?) Körde också det som huvudsakliga träningen fram tills mitt insjuknande. Hur funkar diabetesen för dig när du kör crossfit-pass? suger ju ganska mycket energi så man får tillföra ganska mycket under tiden eller? Snackade med min diabetessköterska angående det och hon föreslog att jag skulle käka banan under tiden men jag tror nog att det skulle vända i magen direkt.

Vad äter/dricker ni under träningspass?

Jag har efter tipset av Sverker använt mig av O'boy, blandade med vatten och proteinpulver, inga problem, smakar bättre än man kunde först tro. Fungerade bra tycker jag - men sen gick jag över till RR.

Stämmer, jag tycker att CrossFit är utmärkt för min diabeters, ofta kombinerar jag det med ytterligare Cardio och har bara enstaka gånger haft det problemet under CrossFit passen - de är korta och intensiva, den längsta jag hållit på 56 minuter under en "Linda". Det ökar insulinkänsligheten på mig, märker det dagen efter exempelvis och har kunnat sänka doserna.

Så direkt under passet dricker jag bara om, i värsta tänkbara situation när blodsockret är påväg ner Rapid Recovery, den är oerhört skonsam emot magen och belaster inte mer än vanligt vatten. När jag tränade inför min Mont Blanc resa i somras tränade jag backträning med 18+kg ryggsäck och då drack jag oftast Slow Carbs från Fairing, men det var pass som tog mellan 3-5h. CrossFit har jag aldrig tränat med minst 90 minuter mellan mat/insulindos och själva passet - fungerar (nästan) alltid, de gånger de inte gjort det har jag använt mig av RR.

Sigesmund Ninja
2008-10-21, 20:01
Det ger mig ju hopp om att få fortsätta med crossfit o BJJ!!! Jag har ju bara haft min diabetes 7 veckor nu men vill gärna sparka igång med tränigen, har bara vara ute o sprungit ett par gånger hittils men märkte redan då att jag kräver mycket mindre insulin i flera(!) dygn efteråt. dagen efter ett träningspass tar jag sällan mer än 2e per måltid.

Jag får ta o börja känna på WODarna lite igen nu tror jag o testa mig fram med oboyen!

Tack för alla tips hittils!

Hobbes
2008-10-21, 20:11
Det ger mig ju hopp om att få fortsätta med crossfit o BJJ!!! Jag har ju bara haft min diabetes 7 veckor nu men vill gärna sparka igång med tränigen, har bara vara ute o sprungit ett par gånger hittils men märkte redan då att jag kräver mycket mindre insulin i flera(!) dygn efteråt. dagen efter ett träningspass tar jag sällan mer än 2e per måltid.

Jag får ta o börja känna på WODarna lite igen nu tror jag o testa mig fram med oboyen!

Tack för alla tips hittils!

Det finns inga anledningar för oro, genom att tillföra yttligare kontroll genom tester och självkännedom kommer du att bemästra din diabeters.

Tro mig, tränat Ju-Jutsu sedan 11 års ålder, insjuknade vid 11 års ålder - höll på i 17 år och graderad till 1 dan. Fått dispans för fallskärmshoppning, tar i dagarna mitt Advanced Open Water Cert i dykning, klättrar, alpinklättring osv. Det är bara du och ingen annan som kan styra din diabeters!

Lycka till och tänk efter hur du vill leva ditt liv - sen korrigerar du din diabeters efter dina val! Ta väl hand om dig bara och var noga med kontroll!

Sigesmund Ninja
2008-10-21, 20:26
Bra pepp-talk, nu jävlar!!!!:hbang:

Hobbes
2008-10-21, 20:52
Bra pepp-talk, nu jävlar!!!!:hbang:

Det är bara att höra av sig om du har tankar eller funderingar, lycka till med CrossFit och BJJ*flex*

loverius
2008-10-21, 21:23
Det finns inga anledningar för oro, genom att tillföra yttligare kontroll genom tester och självkännedom kommer du att bemästra din diabeters.

Tro mig, tränat Ju-Jutsu sedan 11 års ålder, insjuknade vid 11 års ålder - höll på i 17 år och graderad till 1 dan. Fått dispans för fallskärmshoppning, tar i dagarna mitt Advanced Open Water Cert i dykning, klättrar, alpinklättring osv. Det är bara du och ingen annan som kan styra din diabeters!

Lycka till och tänk efter hur du vill leva ditt liv - sen korrigerar du din diabeters efter dina val! Ta väl hand om dig bara och var noga med kontroll!

Grymt jobbat mannen!!! Imponerad! :bow:

Hobbes
2008-10-21, 21:28
Grymt jobbat mannen!!! Imponerad! :bow:

Tack, ville verkligen understryka att diabeters inte är ett hinder för ett aktivt liv! Det enda som kan hindra dig är alla andra som säger -Du kan väl inte det, du som är diabetiker!

Three pigs
2008-10-21, 21:35
Det finns inga anledningar för oro, genom att tillföra yttligare kontroll genom tester och självkännedom kommer du att bemästra din diabeters.

Tro mig, tränat Ju-Jutsu sedan 11 års ålder, insjuknade vid 11 års ålder - höll på i 17 år och graderad till 1 dan. Fått dispans för fallskärmshoppning, tar i dagarna mitt Advanced Open Water Cert i dykning, klättrar, alpinklättring osv. Det är bara du och ingen annan som kan styra din diabeters!

Lycka till och tänk efter hur du vill leva ditt liv - sen korrigerar du din diabeters efter dina val! Ta väl hand om dig bara och var noga med kontroll!

Låter jävligt bra allt det där. En sån som du ger bra motivation :thumbup:

Ang. gainern så funkar det prima för mig att ta några enheter novorapid till den. Jag kör whey80 + dextropur, har kört malto förut och det funkade lika bra. Men som sagt, det är mycket individuellt.

Hobbes
2008-10-21, 21:42
Låter jävligt bra allt det där. En sån som du ger bra motivation :thumbup:

Ang. gainern så funkar det prima för mig att ta några enheter novorapid till den. Jag kör whey80 + dextropur, har kört malto förut och det funkade lika bra. Men som sagt, det är mycket individuellt.

Tack, det är bara kul att höra!

Jag har verkligen fått testa mig fram till vad som fungerar bäst, det är som sagt alltid en inkörsperiod - men i regel så finner man en bra lösning till slut. Såsom Sverker påpekade så är våra behov på glykogeninlagring lika stort som hos en icke diabetiker!

loverius
2008-10-21, 22:26
Tack, det är bara kul att höra!

Jag har verkligen fått testa mig fram till vad som fungerar bäst, det är som sagt alltid en inkörsperiod - men i regel så finner man en bra lösning till slut. Såsom Sverker påpekade så är våra behov på glykogeninlagring lika stort som hos en icke diabetiker!

inte för att låta konstig på nått sätt, men har inte diabetiker bättre glykogeninlagring då ni använder insulin?

Hobbes
2008-10-21, 22:30
inte för att låta konstig på nått sätt, men har inte diabetiker bättre glykogeninlagring då ni använder insulin?

Bra fråga, jag är inte rätt man att fråga! Stora skillanden ligger väl i att jag måste dosera mitt insulin själv då min kropp inte tillverkar det!

Det skulle då eventuellt kunna göra att jag styr timingen. Som sagt, det får någon som är insatt i det fältet svara på och korrigera mig om jag har fel!

Sverker
2008-10-22, 06:20
Saken är snarare att diabetiker har INGEN glykogeninlagring utan insulin.

För att musklerna ska ta upp glukos så krävs insulin. Visserligen finns ett icke insulinberoende glukosupptag i arbetande muskler men där sker förbränningen direkt.

Levern tar visserligen upp glukos men enzymet som bildar glykogen, glykogensyntetas, kräver insulin. Leverglykogen är mycket viktigt för en diabetiker eftersom leverglykogenet buffrar blodsockret.

Three pigs
2008-10-24, 12:23
Saken är snarare att diabetiker har INGEN glykogeninlagring utan insulin.

För att musklerna ska ta upp glukos så krävs insulin. Visserligen finns ett icke insulinberoende glukosupptag i arbetande muskler men där sker förbränningen direkt.

Levern tar visserligen upp glukos men enzymet som bildar glykogen, glykogensyntetas, kräver insulin. Leverglykogen är mycket viktigt för en diabetiker eftersom leverglykogenet buffrar blodsockret.

Kan det vara därför jag känner mig svagare om jag tränar på kvällen, och har haft höga bs-värden under dagen?

Floddan
2008-10-24, 13:26
Tjena, finns här på forumet några typ1-diabetiker som kan berätta hur ni gör med gainer efter träning? tar ni insulindos till gainer o sen ytterliggare igen när ni äter efter träning?? Kan ni rekomendera eller avråda från nån speciell sort?



Jag har typ 1 diabetes. Jag tar gainer efter träningen ibland. Du ska ta insulin tillsammans med gainern så länge du inte har lågt blodsocker (och vill motverka detta, vilket inte skall vara normalfallet efter träningen). Skiter du i insulin kommer ditt blodsocker bli högt. Du skall även ta insulin till måltiden efteråt. Du skall ta insulin till alla måltider om du är typ 1 diabetiker (så länge måltiden är komplett dvs fett, kolhydrater och protein). Därimot kan de hända att du får sänka dosen något på måltiderna efter träningen.

Storleken på dosen är ju individuellt så du får ju prova dig fram, de kan variera lite efter hur hårt man tränat också och självklart på hur mycket gainer man sveper i sig.

Sverker
2008-10-24, 19:15
Kan det vara därför jag känner mig svagare om jag tränar på kvällen, och har haft höga bs-värden under dagen?



Inte den blekaste aning....Min första tanke är att du tappat lite vätska under dagen tillsammans med urinsockret. Extra vatten någon timme före träningen skulle fungera då.

Blodsockret under dagen borde inte påverka styrkan eftersom vi tränar på glykogen som lagrats in flera dagar tidigare.

Floddan
2008-10-24, 19:50
Kan det vara därför jag känner mig svagare om jag tränar på kvällen, och har haft höga bs-värden under dagen?

Jag tränar styrka på eftermiddagar och har inte haft någon märkbar styrkeförsämring de dagar jag råkat få en blodsockertopp tidigt under dagen. Därimot tycker jag att orken är dålig om jag inte fått ner blodsockret till normal nivå fram till passet (jag blir seg av att träna med högt blodsocker, trött och gäspig). Kolla sockret innan passet, du kanske ligger högt (även under passet om du känner dig trött, de kan gå upp av träningen).