handdator

Visa fullständig version : Reps..


Sahlin
2008-10-21, 15:31
Tjena, jag har gymmat seriöst ett tag nu och har mest kört tunga reps och har vuxit bra, men nu är det så att jag har blivit förvirrad med allt vad reps heter.. har hört att man ska köra tungt(4-6) för volym och även 8- 12 för volym?
vilket av dom stämmer?
Jag har nu bytt från att köra tungt till 8-12, är det då någon risk att jag då krymper? :(
De är de jag vill undvika;D

MVH

Pepz
2008-10-21, 15:38
ingen risk att du krymper!

generellt- lägre reps ger mer styrka och mindre volym.

Sahlin
2008-10-21, 15:39
okej, tack så mycket! :)

the_Q
2008-10-21, 16:28
generellt- lägre reps ger mer styrka och mindre volym.

Stämmer in där.



Jag uppfattar det som att "ett tag" innebär att du inte tränat speciellt länge? Nu i början har du generellt sett lättare för att bygga överhuvudtaget, förutsatt att du äter tillräckligt.
Tycker du om att köra tyngre kan du köra detta emellanåt utan att vara rädd för att sluta växa/bli mindre. Omväxling innebär flera fördelar, inte minst psykologiska sådana.

Pompere
2008-10-21, 20:59
Variation är nyckeln.

Sahlin
2008-10-23, 18:08
Jag har tränat sen jag var 14 och jag fyller 17 nu snart så att jag har tränat ganska länge.

the_Q
2008-10-23, 21:25
Jag har tränat sen jag var 14 och jag fyller 17 nu snart så att jag har tränat ganska länge.

Okej, då har du fått lite kött på benen i alla fall ;). Vad har du själv för erfarenheter av låg- vs högreps?

Sahlin
2008-10-30, 16:42
Jadu, jag har mest bara kört tungt, gjort mycket bra ökningar på det sättet, ett tag ökade jag ett "hantelsnepp" per träning i plan hantelpress satt :)
Högrepsen har ja börjat med nu för ett tag sen bara, man känner sig klen när man börjar gå ner på vikterna;D

Threader
2008-10-30, 17:22
Som Pompere sa, variation är A och O. Om du bara kör tungt (säg, 4-6 rep), är det inte bra, och om du bara kör medel eller lätt (säg, 8-12, resp. 12-20) är inte det heller bra. Variera, kör perioder på några månader med olika intensitet, så ger det bättre resultat än att bara köra på samma nivå hela tiden.

En del forskning säger att reps på runt 9-12 är bäst för att stimulera tillväxt av typ II muskelfibrerna, vilka är de som ger störst volym. Sök runt på colo om du vill veta mer om det, tror att King Grubb skrev en text om det för inte så länge sedan.

olddustytrail
2008-10-30, 17:42
Hur påverkas styrkan av att köra lätta reps?

Te x: Jag tar 80 kg i bänk på 6 reps, men ska nu få lite volym och kör en period med 12 reps på kanske 60 kg. När jag ska börja köra tunga igen, kommer jag att få börja med lite mindre vikt eller kommer jag ha blivit starkare och kanske kan ta 83-85 kg på 6 reps?

Threader
2008-10-30, 18:08
Svagare kommer du antagligen inte bli, men jag tror inte någon här kan säga med säkerhet exakt hur det blir. Sånt vi pratar om nu tycks variera så mycket från person till person att det enda sättet att avgöra hur det blir är att pröva. Jag skulle av personlig, helt icke vetenskapsbaserad, erfarenhet säga att du kommer bli starkare, men jag känner ett flertal som tvärt om hävdar att de är lite svagare efter att ha kört på lite högre rep när de går tillbaka till färre.

Paria
2008-10-30, 18:26
Hur påverkas styrkan av att köra lätta reps?

Te x: Jag tar 80 kg i bänk på 6 reps, men ska nu få lite volym och kör en period med 12 reps på kanske 60 kg. När jag ska börja köra tunga igen, kommer jag att få börja med lite mindre vikt eller kommer jag ha blivit starkare och kanske kan ta 83-85 kg på 6 reps?

Klart att du ökar i styrka.

Säg att du gör 60kg x 12 och 80kg x 6M. Något halvår senare gör du 80kg x 12; naturligtvis klarar du mer än 83-85kg x 6.

Mourten
2008-10-30, 18:57
skillanden mellan 80 och 83 kg är physkiskt beroende på dagen. Sånt liten ökning märker man inte om man ska göra en 6a, speciellt inte när de är relativt låg nivå.

Sahlin
2008-10-30, 19:34
Styrkan kan väl mest bara öka tycker jag? :)
Eller visst, råstyrkan kanske minskar en aning.

JohnRick
2008-10-31, 11:23
Det repetitionsomfång du vill vara bra i måste du ändå underhålla ser jag det som. Kör man långa lättare perioder kommer man inte att bli bättre på de tyngre vikterna. Däremot kan tyngre lågreps-perioder vara positivt för att klara av de mer uthålliga högreps-passen. Eller snarare - de gör inte att man blir sämre på dessa.