handdator

Visa fullständig version : Hålla lektion på idrotten i skolan


tsp
2008-10-21, 12:41
Ska hålla en lektion på idrotten i skolan. Tänkte köra ett styrkepass under 40min.

Hur föreslår ni att jag lägger upp detta? Övningarna måste gå att utföra utan direkta redskap annat än typ golv, väggar och eventuellt kompis. ;)

Tänk på att det är en samhällsklass årskurs 3 med till stor del mycket svaga individer.

De övningar jag funderat själv på är;

Armhävningar
situps
dips med en bänk eller dylikt
knäböj på ett ben
alt. knäböj med kompis sittande på axlarna (åsikter om denna övning? Skadlig för ovana? Kanske för tungt med en polare på typ 50-75kg på ryggen?)


Behöver fylla ut med många fler övningar.

Hur löser jag det praktiska med rotation? Är det lämpligt att köra 1min på varje övning utan paus och sedan direkt byte till nästa övning eller ska jag lägga in pauser mellan? Bör hela klassen köra samma övning samtidigt eller ska jag dela in det i "stationer"?

sleep is the enemy
2008-10-21, 12:42
Jag tror det kommer bli kaos. Finns nog andra aktiviteter som är lättare att hålla i.

Eddie Vedder
2008-10-21, 13:32
Jag tror det kommer bli kaos. Finns nog andra aktiviteter som är lättare att hålla i.

Definitivt inte. Stationsträning är ju hur simpelt som helst att ta hand om.

Gör upp lämpliga stationer där man utför en aktivitet under en viss tid, spela t.ex. musik under tiden och stäng av när tiden gått. Vilka tider du väljer med vila och aktivitet, hur många stationer hur många set vid varje station eller om man kör en station åt gången med flera varv o.s.v. avgör ju du och det får utgå från individernas nivå men svårt är det verkligen inte.

Jag har själv hållt såna lektioner i skolan och hela flera år hade jag den typen av träning som fys i fotbollen.

sleep is the enemy
2008-10-21, 13:36
Jag har rätt till min åsikt!!! :) Jag kan iaf. inte tänka mig hur det skulle fungera i min gamla samhällsklass. Men visst, jag kanske har fel. Det beror inte på att aktiviteten i sig är svår, utan på avsaknaden av intresse.

berra_berra
2008-10-21, 13:44
Definitivt inte. Stationsträning är ju hur simpelt som helst att ta hand om.

Gör upp lämpliga stationer där man utför en aktivitet under en viss tid, spela t.ex. musik under tiden och stäng av när tiden gått. Vilka tider du väljer med vila och aktivitet, hur många stationer hur många set vid varje station eller om man kör en station åt gången med flera varv o.s.v. avgör ju du och det får utgå från individernas nivå men svårt är det verkligen inte.

Jag har själv hållt såna lektioner i skolan och hela flera år hade jag den typen av träning som fys i fotbollen.

Håller med Eddie, cirkelträning funkar perfekt.

Kör lite:


Armhävningar
Sit-ups
Chins i ribbstolen
Uppochnervända armhävningar i ribbstolen


Övningar man kan köra två och två är också bra.

LoTiX
2008-10-21, 14:19
Enbensböj, chins och dips är nog svårt för vissa så det är bra att de jobbar två och två.

Blues-Niklas
2008-10-21, 14:31
Om det blir kaos eller inte beror mycket på hur den som håller i lektionen agerar och instruerar. Samma övningar kan göras lustfyllda av en person och olustfyllda av en annan. T.ex lyckad jag och tre goda vänner hålla en lektion i truppgymnastik/gymnastik/aerobics (vet inte vad man ska kalla det, vi sjön moraträsk och gjorde rörelser...) med väldigt lyckat resultat. På grund av att vi var ganska otippade människor som höll i den typen av träning och just därför hade ganska otippade rörelser blev klasskamraterna mycket medgörliga och entusiastiska.

Nu kanske just mitt tillvägagångssätt inte är specielt användbart på ett fyspass men jag tror det gäller att tänka till ändå i själva upplägget för att göra det inspirerande. Cirkelträning med stationer låter, som ovanstående skriver, jättebra.

Tips på övningar:
Burpees :)
Gå skottkärra
step up (eller vad det heter) på en bänk
Upphopp - tror det är lättare att instruera och genomföra än knäböj med kompis på rygg/ ett ben.
Rusher (inte så mycket fys över det men lätt att genomföra i en jumpasal)
Rusher/jogg med kompis på ryggen - kanske bättre än vanliga rusher som fys. Bra vadträning kan jag tänka mig.

Se bara till att vara väl förberedd och träna på att instruera hemma innan så ska det nog gå bra!

Lycka till.

omnibus
2008-10-21, 14:32
Ryggresningar på plint.

kalajset
2008-10-21, 16:24
Måste bara inflika: Knäböj med polare på ryggen är grymt svårt. (Nåja, förhållandevis). Bra mycket svårare än vanlig knäböj, tycker jag iaf. Vikten säger inte allt, utan det blir mycket ren balansträning också jämfört med att köra med en vanlig skivstång som förhoppnigsvis ligger still mot ryggen. Att köra fulldjupa, eller ens 90-gradare kräver sin man/kvinna, iaf om det ska göras några repetitionsmängder att tala om.

Dessutom: När jag själv började köra knäböj körde jag sex-åtta repetitioner på ca 60 kg, godkänt SL-djup. Ungefär dessa vikter inbillar jag mig åtminstone är hyffsat representativa för många andra nybörjare också. M ao - att för en nybörare köra godkända böj med 50-75kg's människa på ryggen kommer vara grymt utmanande, summan av kardemumman.

jontet
2008-10-21, 18:01
cirkelträning är perfekt

Armhävningar = bra, man kan göra på knän om man inte klarar eller börjar bli trött
situps = bra, man kan ha fötterna under ribbstolens bottenribba eller under en bänk om man vill ha det lättare
dips med en bänk eller dylikt = bra, armarna på en bänk och benen på en annan är den inte så svår
knäböj på ett ben eller med kompis på axel = nej, aldeles för tung och tekniksvår

haka fast bänkar på väggen så kan man lyfta upp dem och köra en slags axelpress.

om du har vila mellan övningarna vilket jag antar att du har så blir det inte så mycket "svinntid", så tror jag en minut är aldeles för länge att köra, 40 sek är mer lagom. Gör också klart för deltagarna exakt hur lång vilan eller träningstiden är, jag skulle iaf uppskatta om jag kunde veta hur länge jag kör en övning ungefär så ta tid istället för att höfta

Spene
2008-10-21, 18:11
Många bra förslag i tråden, här kommer några till:


Liggande rodd med egen kroppsvikt.
Någon medicinbollsövning (bålträning).
Hopprep
Utfallsgång


2x1min är lagom tid för varje station tror jag.

AmericanDragon
2008-10-21, 19:51
Jag har rätt till min åsikt!!! :) Jag kan iaf. inte tänka mig hur det skulle fungera i min gamla samhällsklass. Men visst, jag kanske har fel. Det beror inte på att aktiviteten i sig är svår, utan på avsaknaden av intresse.

avsaknat intresse? ehm, det är gympa. Alla har väl inte intresse att spela volleyboll men ändå är dom med.

Jew
2008-10-21, 20:06
Vi hade cirkelträning för ett par veckor sedan. Riktigt lätt att ha, det är ju som sagt upp till varje individ att bestämma hur seriöst man vill köra. Dock så är det optimala att köra 2 tillsammans

I alla fall så körde vi dom här övningarna.

Armhävningar - Ta fram matta så slipper man slita på knäna ifall man vill köra på knäna

Hitlershund - Matta här med för knänas skull.

Hänga i ribbstolarna och hålla uppe bena

Tåhäv - Låt dom stå på en bänk.

situps med medicinboll - Situps mot varandra så på uppvägen ger man över medicinbollen.

Utfall -

Rygglyft - Vi använde oss av 2 plintar så fick man hålla fast varandras ben.

Som armhävningar fast man har underarmarna i marken så ska man bara hålla sig uppe.

Sitta mot vägg i 90grader

Det va dom här övningarna vi körde, var faktiskt jobbigt för oss dödliga. :em:

Madame
2008-10-21, 23:42
du kan ha en station där de får springa idioten

jägarstolen rygg mot rygg

om det finns häckar bland redskapen kan du ställa upp några som de ska hoppa över/krypa under/hoppa över osv

En lång bänk att göra hopp upp på och sen ner med fötterna på varsin sida

Med kompis på ryggen kanske de kan göra tåhävningar, eller varför inte donkey raises :)

Grodupphopp

På en enkel matta kan man göra kullerbytta med upphopp, sen vänder man 180 grader och kör likadant tillbaka på mattan, vänder igen osv.

finns det medicinbollar? situps mittemot kompis med överräckande av bollen vid varje möte

mmmm, det var väl det jag kunde komma på just nu. Nu har du fått massor av fina tips i tråden så det blir nog en bra lektion du kan knåpa ihop. Berätta gärna sen hur du la upp det hela och hur det gick!

C.E.J.
2008-10-22, 01:55
Liggande rodd med egen kroppsvikt.

Nu är jag kanske trött, men hur tusan går den övningen till?

Danny Devito
2008-10-22, 12:21
Liggande rodd med egen kroppsvikt.

Nu är jag kanske trött, men hur tusan går den övningen till?

Såhär kanske?

http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/WTSupineRow.html

C.E.J.
2008-10-22, 13:29
Såhär kanske?

http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/WTSupineRow.html

Aha den! :D