handdator

Visa fullständig version : Vilka kolo-användare saknar vi? Dopingrazzia


cwzrd-
2008-10-21, 09:42
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1917395.svd *popcorn*

Nitrometan
2008-10-21, 09:43
Om det är nån härifrån så lär det väl märkas de närmsta dagarna.

Kan ju vara roligt att se vad som sägs på mer dopingliberala forum.

Jompan
2008-10-21, 09:46
aaw trodde tråden handlade om vilka vi faktiskt saknade, som varit mindre aktiva nu ett bra tag. Så jag säger att jag saknar Diana, tror dock inte hon är med i nån D-härva.

Nina L
2008-10-21, 10:07
aaw trodde tråden handlade om vilka vi faktiskt saknade, som varit mindre aktiva nu ett bra tag. Så jag säger att jag saknar Diana, tror dock inte hon är med i nån D-härva.Jag saknar Bolio, men jag tror inte att han är skyldig i det här fallet.

Jag förutspår denna trådens snara försvinnande....

Nitrometan
2008-10-21, 10:08
Jag förutspår denna trådens snara försvinnande....
Du är bra på att spå.

Nina Nostradamus?

cwzrd-
2008-10-21, 12:35
Jag förutspår denna trådens snara försvinnande....

Varför?

Börje H
2008-10-21, 12:47
Let them burn :devil:

Kul att polisen verkar sätta in bra med resurser på området! Hmm, intressant att se fortsättningen.

bug
2008-10-21, 12:52
Varför?

Med tanke på den tidigare logiken som använts vid liknade så vill inte kolo sammankopplas med doping.

Tricklev
2008-10-21, 12:54
Med tanke på den tidigare logiken som använts vid liknade så vill inte kolo sammankopplas med doping.

Diskussioner om dopningsbeslag/med mera har vi haft förut, vad som däremot inte uppskattas är dopningsförslag, samt lösa spekulationer om vad diverse människor tar.

bug
2008-10-21, 13:00
Diskussioner om dopningsbeslag/med mera har vi haft förut, vad som däremot inte uppskattas är dopningsförslag, samt lösa spekulationer om vad diverse människor tar.

Jag vill minnas att när en viss person här trillade dit blev både dennes journal och efterföljande tråd(ar) låst/borttagen trots att det varken förekom snack om doppingsförslag eller prat om vad denne hade tagit för nåt.

Langster
2008-10-21, 13:08
Jag vill minnas att när en viss person här trillade dit blev både dennes journal och efterföljande tråd(ar) låst/borttagen trots att det varken förekom snack om doppingsförslag eller prat om vad denne hade tagit för nåt.

Det kan ju lika gärna ha varit på den personens egen begäran för att slippa kommentarer här? Inte för att jag har en aning om vem du snackar om.

Exdiaq
2008-10-21, 13:08
Fjanteri enligt mig, så länge de inte tävlar i någon sport tycker jag inte polisen eller någon annan ska bry sig om de tar något eller ej.

Langster
2008-10-21, 13:12
Fjanteri enligt mig, så länge de inte tävlar i någon sport tycker jag inte polisen eller någon annan ska bry sig om de tar något eller ej.

Okej... Det kan man ju tycka, men personligen har jag full förståelse för att samhället inte tycker att det är en god idé att folk säljer mediciner och droger till vem som helst.

Avesta
2008-10-21, 13:13
Well done uncle blue.

mini
2008-10-21, 13:17
Fjanteri enligt mig, så länge de inte tävlar i någon sport tycker jag inte polisen eller någon annan ska bry sig om de tar något eller ej.

Har du koll på hur prepp kan användas av andra än tävlande, typ kriminella?

bug
2008-10-21, 13:21
Har du koll på hur prepp kan användas av andra än tävlande, typ kriminella?

Vadå, kanske finns kriminella som inte tävlar dom heller? :<

Jones
2008-10-21, 13:24
Blir så glad varje gång detta sker! Händer dock alldeles för sällan.

Pudzianovski
2008-10-21, 14:36
Blir så glad varje gång detta sker! Händer dock alldeles för sällan.

:D Jag med ! Det är lite som att vinna 75 kr på en trisslott ! :thumbup:

Nitrometan
2008-10-21, 14:42
Jag vill minnas att när en viss person här trillade dit blev både dennes journal och efterföljande tråd(ar) låst/borttagen trots att det varken förekom snack om doppingsförslag eller prat om vad denne hade tagit för nåt.
Om vi tänker på samma person så var det mycket diskussioner och spekulationer innan journal och trådar försvann.

cwzrd-
2008-10-21, 14:45
Om vi tänker på samma person så var det mycket diskussioner och spekulationer innan journal och trådar försvann.

KONSPIRATION!

Langster
2008-10-21, 14:45
Har du koll på hur prepp kan användas av andra än tävlande, typ kriminella?

De som använder olagliga prepp är väl kriminella oavsett vad har för sig i övrigt? ;)

mini
2008-10-21, 14:49
De som använder olagliga prepp är väl kriminella oavsett vad har för sig i övrigt? ;)

Tack för förtydligandet. Det kan ju vara svårt att förstå annars vilka jag menade.

Eddie Vedder
2008-10-21, 15:37
KONSPIRATION!

Nej faktiskt inte. Vad allt det där handlade om var att folk här på Kolo visste mer än vad som sades i pressen samt att de inte då var dömda utan bara misstänkta.

Nu vet ju t.ex. gemene man att Papa Dee är artisten som misstänks ha misshandlat sin fru. Hade folk på Kolo skrivit om det innan pressen gått ut med det hade vi inte tillåtit det heller.

När den episoden du åsyftar senare var uppklarad tillät vi diskussioner om det. Då var ju inte längre "huvudrollsinnehavaren" oskyldig.

Exdiaq
2008-10-21, 15:46
Har du koll på hur prepp kan användas av andra än tävlande, typ kriminella?




Förstår inte vad du vill komma fram till, förklara.

Pudzianovski
2008-10-21, 15:47
Lite till info

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=554&a=842582

mini
2008-10-21, 16:08
Förstår inte vad du vill komma fram till, förklara.

Det finns fler negativa aspekter än att det är fusk på tävling. Lättare att förstå nu?

SRX
2008-10-21, 18:02
Förstår inte vad du vill komma fram till, förklara.


Många tungt kriminella dopar sig.
Kan vara bra att vara stor och stark om man är brottsling.
Men inte så bra för dem som råkar ut för dem.
Polis och fängelsepersonal får det jobbigare vid gripanden och omhändertaganden också.

Bucyrus
2008-10-21, 18:12
Hej!

tobbo
2008-10-21, 18:13
Undra vad som skulle hända om någon skrev samma sak på Bodys forum.

Tricklev
2008-10-21, 18:14
Hej Bucyrus!

Jacksatan
2008-10-21, 18:18
Undra vad som skulle hända om någon skrev samma sak på Bodys forum.

tråd borttagen på en gång.

Tycker det är bra att polisen ägnar lite resurser åt detta. Det är en helvetes massa unga killar som tar och sålunda ligger i riskzonen för att råka illa ut.

Lellan
2008-10-21, 19:36
Har inte jag varit ovanligt borta på sistone? Å grofv är jag ju.. *flex* (sanning med modifikation)

OnT känns det värdelöst att spekulera. Så let´s not. :)

08-dude
2008-10-22, 05:31
Hoppas dom åker dit hårt.
Riktiga äckel dom som kör på steroider, dom förstör helt för oss som tränar rent.

08-dude
2008-10-22, 05:39
tråd borttagen på en gång.

Tycker det är bra att polisen ägnar lite resurser åt detta. Det är en helvetes massa unga killar som tar och sålunda ligger i riskzonen för att råka illa ut.

Body är bara för sorligt, att man direkt tar bort sådana trådar tyder bara på att man är fullt medveten om problemet men man gör som småbarn. Man blundar och hoppas att problemet skall försvinna.

Dom har själva skrivit att dom nästan aldrig har haft med någon i sin tidning som använt droger. Vilket skämt.

Tar man 100st random Body tidningar och ser på omslaget så är det 99 av 100 byggare som använder sig av droger i stor utsträkning.

Nina L
2008-10-22, 05:52
Nej faktiskt inte. Vad allt det där handlade om var att folk här på Kolo visste mer än vad som sades i pressen samt att de inte då var dömda utan bara misstänkta.

Nu vet ju t.ex. gemene man att Papa Dee är artisten som misstänks ha misshandlat sin fru. Hade folk på Kolo skrivit om det innan pressen gått ut med det hade vi inte tillåtit det heller.

När den episoden du åsyftar senare var uppklarad tillät vi diskussioner om det. Då var ju inte längre "huvudrollsinnehavaren" oskyldig.Precis.

Och vad jag förutspådde var att den här tråden snart skulle spåra ut i lösa antaganden. Efter ett tag så tröttnar ju folk på att gratta farbror blå och hoppa av lycka över det numera tryggare samhället/att bovarna äntligen får vad de förtjänar.

;)

Langster
2008-10-22, 08:36
Hoppas dom åker dit hårt.
Riktiga äckel dom som kör på steroider, dom förstör helt för oss som tränar rent.
Hur förstör de din träning, egentligen?
Body är bara för sorligt, att man direkt tar bort sådana trådar tyder bara på att man är fullt medveten om problemet men man gör som småbarn. Man blundar och hoppas att problemet skall försvinna.

Dom har själva skrivit att dom nästan aldrig har haft med någon i sin tidning som använt droger. Vilket skämt.

Tar man 100st random Body tidningar och ser på omslaget så är det 99 av 100 byggare som använder sig av droger i stor utsträkning.
Jag läser inte Body, men jag tror deras policy är att inte ha med personer som åkt dit för dopning. Innan man har åkt dit är man ju trots allt oskyldig, vore nog väldigt svårt att göra en tidning om styrketräning om man skulle spekulera i vilka som är dopade och inte får vara med inför varje nummer.
Största problemet för Body i den här frågan är nog att sporten är så liten att alla känner alla mer eller mindre och man vill inte trampa sina vänner på tårna.

Jacksatan
2008-10-22, 09:30
Body är bara för sorligt, att man direkt tar bort sådana trådar tyder bara på att man är fullt medveten om problemet men man gör som småbarn. Man blundar och hoppas att problemet skall försvinna.

Dom har själva skrivit att dom nästan aldrig har haft med någon i sin tidning som använt droger. Vilket skämt.

Tar man 100st random Body tidningar och ser på omslaget så är det 99 av 100 byggare som använder sig av droger i stor utsträkning.

Nej, det har de inte skrivit. De har sagt att de sällan haft med någon som ÅKT DIT för att ha använt droger. Stor skillnad. Självklart är de medvetna om att 95% som är med i tidningen dopar sig.

Aerials
2008-10-22, 09:42
King grubb har inte skrivit någonting på typ en dag hmm.. han kanske har åkt fast haha

Exdiaq
2008-10-22, 09:50
Hoppas dom åker dit hårt.
Riktiga äckel dom som kör på steroider, dom förstör helt för oss som tränar rent.



Hur sabbar dom din träning genom att ta steroider?

Pudzianovski
2008-10-22, 09:57
Jag har faktiskt inte läst body eller liknande tidning på många många år och undrar hur det ser ut.

Ni som läser body och liknande svenska tidningar. Arbetar de emot dopingen? Finns det någon vilja att bland tidningarna att visa att man arbetar mot doping? Kommer det fram i tidningarna?

Hemi
2008-10-22, 10:00
Jag har släppt inbillningen om att det är möjligt att göra sporterna "rättvisa" i form av doping. Det finns och kommer att finnas så många saker som kan förändra våra kroppar att det är omöjligt att kontrollera alltihop.

Men det är klart att det är bra att polisen gör sitt jobb, tar förbjudna saker som folk inte har rätt att inneha och ta och sånt. Fast de lagarna behöver ju inte som de 10 budorden vara inristade i sten för allt och evigt heller.

Fast just nu kan vi ju om vi vill glädjas åt deras olycka och lugna oss med att träningen är lite mer rättvis i Sverige. Kanske. Kanske inte.

Zacke
2008-10-22, 10:02
Nej faktiskt inte. Vad allt det där handlade om var att folk här på Kolo visste mer än vad som sades i pressen samt att de inte då var dömda utan bara misstänkta.

Nu vet ju t.ex. gemene man att Papa Dee är artisten som misstänks ha misshandlat sin fru. Hade folk på Kolo skrivit om det innan pressen gått ut med det hade vi inte tillåtit det heller.

När den episoden du åsyftar senare var uppklarad tillät vi diskussioner om det. Då var ju inte längre "huvudrollsinnehavaren" oskyldig.

Vadå 'inte dömda bara misstänkta' ?

publicering av namn görs regelbundet innan domar fallit. Bara för någon dag sedan publicerades namnet på Elaine som varit ute och bråkat på Umeås guldfest.
I fallet med egelstig så fanns ett allmänintresse att tillåta diskussion.

1. Egelstig hade en officiell position inom bb-förbundet.
2. Han var en av de stora profilerna i träningsSverige.
3. Han var medlem här.

att inte någon diskussion tilläts pågå. inte ens när Egelstigs namn inte nämndes - vad var tanken med det?

olander08
2008-10-22, 10:04
Blir så glad varje gång detta sker! Händer dock alldeles för sällan.

Måste nog instämma här, även fast jag känner hur det rycker från mina skattepengar :(

z_bumbi
2008-10-22, 10:14
att inte någon diskussion tilläts pågå. inte ens när Egelstigs namn inte nämndes - vad var tanken med det?

Det var minst två långa trådar
11-09-2007, 09:28 t o m 12-09-2007, 15:55
Antal inlägg 678 stycken

samt

13-10-2007, 22:22 t o m 14-10-2007, 17:16
Antal 143 stycken
Här namngavs Egelstig i första inlägget.

Så jag vet inte var du har fått det ifrån att det inte tilläts?

Anledningen att sådana trådarna försvinner är nästan alltd att det förekommer helt ovidkommande inlägg i en sådan hög grad, den andra vanliga anledningen är att man börjar slänga ur sig namn/anklaga folk utan grund etc.

Av över 600 inlägg i den första tråden så är det väldigt få som har med ämnet att göra. Precis som ditt inlägg i den här tråden kan jag ju tillägga..

Zacke
2008-10-22, 10:32
Det var minst två långa trådar
11-09-2007, 09:28 t o m 12-09-2007, 15:55
Antal inlägg 678 stycken

samt

13-10-2007, 22:22 t o m 14-10-2007, 17:16
Antal 143 stycken
Här namngavs Egelstig i första inlägget.

Så jag vet inte var du har fått det ifrån att det inte tilläts?


Var är de trådarna nu?

Whistler
2008-10-22, 10:41
Det har ju redan skrivits ett antal gånger att de är borttagna. :)

skaparn
2008-10-22, 10:56
Bäst att jag skriver här då så att ingen tror att den 25-åriga elitbyggaren som omnämns är jag. Jag är fri.

Tjuckot
2008-10-22, 11:01
Bäst att jag skriver här då så att ingen tror att den 25-åriga elitbyggaren som omnämns är jag. Jag är fri.

Har dom släppt dig i väntan på rättegång menar du?

cwzrd-
2008-10-22, 11:07
Ni som läser body och liknande svenska tidningar. Arbetar de emot dopingen? Finns det någon vilja att bland tidningarna att visa att man arbetar mot doping? Kommer det fram i tidningarna?

Självklart inte. Det känns som att de gräver sin egen grav om de skulle göra det fullt ut. De är fega svin, precis som SKKF är.

skaparn
2008-10-22, 11:08
Har dom släppt dig i väntan på rättegång menar du?

Nej, jag har internet i häktet.

Nitrometan
2008-10-22, 11:12
Nej, jag har internet i häktet.
Äsch. Du lurar inte mig. Du är inte från Malmö. ;)

Krampus
2008-10-22, 11:17
...oooooch Malmö säger hallå! :)

Andreas Guiance
2008-10-22, 12:12
Självklart inte. Det känns som att de gräver sin egen grav om de skulle göra det fullt ut. De är fega svin, precis som SKKF är.

Dopingjouren håller inte med dig:

http://www.dopingjouren.se/page.asp?page=arkiv <---Se översta nyheten;)

Angående BODY:s forums hållning kring att prata dopning:

http://forum.body.se/showpost.php?p=122591&postcount=15

och

http://forum.body.se/showpost.php?p=121988&postcount=219

Vad gäller tidningen så publicerar den som sagt inte bilder på dopningavstängda atleter. Här är en tråd där jag för fram min åsikt i frågan:

http://forum.body.se/showthread.php?t=27961

Om någon har några funderingar/synpunkter som gäller BODY som tidning eller forum får ni gärna pm:a mig där eller här så slipper moderatorerna här sitta med massa off-topic-grejer som inte rör deras forum:)

Nitrometan
2008-10-22, 12:25
Vad gäller tidningen så publicerar den som sagt inte bilder på dopningavstängda atleter.
Och eftersom BB är en sport som inte testar så är det inte så många som åker dit. :thumbup:

Från dopingjouren:
Våga vägra
I senaste numret av BODY, augusti 2008, finns en utmärkt artikel "Våga vägra, tio viktigaste anledningarna att hålla sig borta från dopning". Tyvärr finns den inte elektroniskt, annars hade vi länkat till den.
Hyfsad artikel. Lite raljerande i en del bitar. Men den fick med en hel del poänger. Det var herr Bartoll som hade skrivit den va?

Andreas Guiance
2008-10-22, 12:29
Och eftersom BB är en sport som inte testar så är det inte så många som åker dit. :thumbup:

Inte helt sant. Det testas internationellt. Men visst har du rätt, men det är tyvärr inget vi kan göra något åt.



Hyfsad artikel. Lite raljerande i en del bitar. Men den fick med en hel del poänger. Det var herr Bartoll som hade skrivit den va?

Hehe nej jag har skrivit den. Den kan säkert uppfattas som lite raljant; tanken var väl att göra den aningen mer lättläst/rolig än bara någon träig faktaupprabbling. Men tack antar jag;)

Stoltz
2008-10-22, 12:30
...oooooch Malmö säger hallå! :)

hallouuuu!

z_bumbi
2008-10-22, 12:35
Inte helt sant. Det testas internationellt. Men visst har du rätt, men det är tyvärr inget vi kan göra något åt.

Du menar att ni inte får testa vid tävlingar ni arrangerar? Då skulle jag omförhandla vilkoren med förbundet.

L-Sami
2008-10-22, 12:37
Bra jobbat :thumbup:

Andreas Guiance
2008-10-22, 12:49
Du menar att ni inte får testa vid tävlingar ni arrangerar? Då skulle jag omförhandla vilkoren med förbundet.

Du syftar på FF antar jag? Jag är inte på något sätt involverad i det arrangemanget så jag ska inte svara för det. Jag tror Ove Rytter är rätt person att vända sig till med frågor som rör det.

Om jag har förstått saken rätt arrangeras inte FF av BODY dock – vi är en samarbetspartner (tror jag iaf).

Nitrometan
2008-10-22, 12:51
Inte helt sant. Det testas internationellt. Men visst har du rätt, men det är tyvärr inget vi kan göra något åt.
Jag kommer ihåg ett BB-VM för några år sen då de testade. :)

Massor av medaljörer som åkte dit. Istället plockades de från plats 4 osv upp till medaljörer (fast de inte testades).

Jämför BB med nån annan sport och säg att de testar på en vettig nivå.

Förekommer träningstester? Testas de som är uttagna till VM? Testas det på SM? Testas förra årets medaljörer under året?

Mr O? Dopingtest? :confused:

Andreas Guiance
2008-10-22, 12:54
Jag kommer ihåg ett BB-VM för några år sen då de testade. :)

Massor av medaljörer som åkte dit. Istället plockades de från plats 4 osv upp till medaljörer (fast de inte testades).

Jämför BB med nån annan sport och säg att de testar på en vettig nivå.

Förekommer träningstester? Testas de som är uttagna till VM? Testas det på SM? Testas förra årets medaljörer under året?

Mr O? Dopingtest? :confused:

Alltså missförstå mig inte nu och tro att jag påstår att testerna inom BB är att jämföra med testerna inom tex friidrott eller något annat:)

Jag menade bara att det förekommer tester i vissa sammanhang.

Tricklev
2008-10-22, 12:58
Finns det någon statistik angående tester inom BB?

Hade varit riktigt intressant att se hur många som testats dom senaste 15åren, och hur många av dessa tester som varit positiva.

Börje H
2008-10-22, 12:59
http://www.nsd.se/nyheter/boden/artikel.aspx?ArticleId=4085272
http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=4267133

Arvidsjaurbor, Bodensare och Luleåbor inblandade. Inte oväntat, tyvärr *grr*

Nitrometan
2008-10-22, 13:01
Jag menade bara att det förekommer tester i vissa sammanhang.
OK.

Historiskt sett har du väl rätt att det några gånger har förekommit tester.

Men att utifrån det påstå att det testas inom BB är att dra det lite långt.



Det finns roliga historier från en gång då det gjordes försök med tester på ett SM... Folk sprang... :) Men ingen åkte dit för "smitning". Inom andra sporter ger det två års avstängning att smita från ett test.

Nitrometan
2008-10-22, 13:04
Finns det någon statistik angående tester inom BB?

Hade varit riktigt intressant att se hur många som testats dom senaste 15åren, och hur många av dessa tester som varit positiva.
Mmmm. De som polisen har pekat ut och testat har varit positiva. Men de syns ju inte i RF's statistik.

Sen är det ju inte så många som har tävlingslicens. Många fler som tränar på gym och säger att de är "byggare". Vilket också är bra när de åker dit för då kan SKKF alltid hävda att det inte var en av "deras tävlande".

Andreas Guiance
2008-10-22, 13:06
OK.

Historiskt sett har du väl rätt att det några gånger har förekommit tester.

Men att utifrån det påstå att det testas inom BB är att dra det lite långt.



Det finns roliga historier från en gång då det gjordes försök med tester på ett SM... Folk sprang... :) Men ingen åkte dit för "smitning". Inom andra sporter ger det två års avstängning att smita från ett test.

Hehe nej men alltså det testas såvitt jag vet fortfarande på EM/VM osv? Jörgen eller någon annan får gärna rätta mig om jag har fel, men jag har varit med om medaljörer som blivit avstängda efter mästerskapen under senare år.

Men jag tror ändå att vi är överrens: Testerna är inte inte världens hårdaste, helt klart:)

Buckethead
2008-10-22, 13:09
http://www.nsd.se/nyheter/boden/artikel.aspx?ArticleId=4085272
http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=4267133

Arvidsjaurbor, Bodensare och Luleåbor inblandade. Inte oväntat, tyvärr *grr*
Förvånande att det bara är en luleåbo med tanke på att luleå är något större än både boden och arvidsjaur.
http://www.polisen.se/mediaarchive/1678/15972/15974/15976/12143316/Pressmeddelande%20081021%20Samordnat%20nationellt% 20slutgiltig.pdf

z_bumbi
2008-10-22, 13:15
Du syftar på FF antar jag? Jag är inte på något sätt involverad i det arrangemanget så jag ska inte svara för det. Jag tror Ove Rytter är rätt person att vända sig till med frågor som rör det.

Om jag har förstått saken rätt arrangeras inte FF av BODY dock – vi är en samarbetspartner (tror jag iaf).

Ja jag tänkte i första hand på FF som ju body/B&K har varit involverat i väldigt länge, om det sen bara är som sammarbetspartern och inte arrangör spelar ju mindre roll i sammanhanget.

Börje H
2008-10-22, 13:17
Förvånande att det bara är en luleåbo med tanke på att luleå är något större än både boden och arvidsjaur.
http://www.polisen.se/mediaarchive/1678/15972/15974/15976/12143316/Pressmeddelande%20081021%20Samordnat%20nationellt% 20slutgiltig.pdf

Förvisso, men det blir nog ringar på vattnet får man hoppas.

Hmmm, 28-årig kvinna i Luleå.....

Zacke
2008-10-22, 13:23
Man kan ju rent generellt se att en tidning som bevakar träning också har möjligheten att ligga i framkant när det gäller att granska dopingproblematiken.

I stället för att låta övrig media sköta det.

Man har ju åtminstone de bästa förutsättningarna för att göra bra journalistik på området eftersom man känner till hur gymkulturen ser ut.

Förmodligen går det att sälja bra, både annons och lösnummer, med en granskande dopingjournalistik.

Andreas Guiance
2008-10-22, 13:31
Ja jag tänkte i första hand på FF som ju body/B&K har varit involverat i väldigt länge, om det sen bara är som sammarbetspartern och inte arrangör spelar ju mindre roll i sammanhanget.

Det spelar väl ändå lite roll? Tror inte att sponsorer vanligtvis brukar betala tester på tävlingar (är nog generellt för dyrt). Är väl förbundet som bestämmer och står för sådant. Men iaf, som jag sade tidigare:
Frågor om FF hänvisar jag till Ove; jag har ingen koll på det.

Angående förbundet och tester har Ulf Björnfot skrivit det här:

http://forum.body.se/showpost.php?p=618355&postcount=2

skaparn
2008-10-22, 13:35
Förvisso, men det blir nog ringar på vattnet får man hoppas.


Ja, problemet med att syssla med illegala grejer i större skala är att man inte kommer undan att föra något slags bok. Man gör nog klokt som ultraskurk att vara extremt noga med att spara sådant krypterat på något anonymt ställe på interw3b, men många brottslingar missar detta. Jag funderar på att hålla några seminarier och ta bra betalt.

Andreas Guiance
2008-10-22, 13:35
Man kan ju rent generellt se att en tidning som bevakar träning också har möjligheten att ligga i framkant när det gäller att granska dopingproblematiken.

I stället för att låta övrig media sköta det.

Man har ju åtminstone de bästa förutsättningarna för att göra bra journalistik på området eftersom man känner till hur gymkulturen ser ut.

Förmodligen går det att sälja bra, både annons och lösnummer, med en granskande dopingjournalistik.

Vi hade som sagt en artikel om det senast i augusti som Dopingjouren kommenterar här:

http://www.dopingjouren.se/page.asp?page=arkiv

Andreas Guiance
2008-10-22, 13:39
Vi hade som sagt en artikel om det senast i augusti som Dopingjouren kommenterar här:

http://www.dopingjouren.se/page.asp?page=arkiv

Ett litet tillägg är att vi får en del upprörda reaktioner när vi skriver om ämnet. Alex tar upp det i sin ledare här: http://body.se/content/artikel.asp?CID=2253

Om någon är intresserad dvs:)

Men jag vill som sagt inte spamma tråden med off-topic-grejer om BODY. PM:a gärna om det är något ni undrar.

Zacke
2008-10-22, 13:46
Vi hade som sagt en artikel om det senast i augusti som Dopingjouren kommenterar här:

http://www.dopingjouren.se/page.asp?page=arkiv


Jo, det var ett kul grepp.

Lite mer "uppdrag granskning" och reportage där ni intervjuar exempelvis den där byggar-dansken som torskade för doping eller Ljungberg, eller andra explosiva grejer skulle ju vara revolutionerande.

Det vore riktigt högoktanig läsning.

Ni hade väl en intervju med Linda Fodor. Det tyckte jag var ett bra initiativ. Hur sålde det numret?

Mer sånt, mer tuffare journalistik.

Gå på förbundsbasarna, hör med de aktiva. Backa inte för att ibland fråga de ni gör profil på om deras syn på doping.

Det skulle komplementera den övriga journalistiken i tidningen.


Edit: Jag förstår att det inte gå att tröska dopingfrågan hela tidningen. Men när det finns bra nyhetsgrejer att göra då är det väl smart att utnyttja tidningens kunskaper om gymkultur för bra knäck?

z_bumbi
2008-10-22, 13:52
Det spelar väl ändå lite roll? Tror inte att sponsorer vanligtvis brukar betala tester på tävlingar (är nog generellt för dyrt). Är väl förbundet som bestämmer och står för sådant.

Det är bara är att inkludera krav på att ett antal test utförs för att överhuvudtaget sponsra en aktivitet, så visst kan ni påverka vilket var det du skrev att ni inte kan göra.

Andreas Guiance
2008-10-22, 13:58
Jo, det var ett kul grepp.

Lite mer "uppdrag granskning" och reportage där ni intervjuar exempelvis den där byggar-dansken som torskade för doping eller Ljungberg, eller andra explosiva grejer skulle ju vara revolutionerande.

Det vore riktigt högoktanig läsning.

Ni hade väl en intervju med Linda Fodor. Det tyckte jag var ett bra initiativ. Hur sålde det numret?

Mer sånt, mer tuffare journalistik.

Gå på förbundsbasarna, hör med de aktiva. Backa inte för att ibland fråga de ni gör profil på om deras syn på doping.

Det skulle komplementera den övriga journalistiken i tidningen.


Edit: Jag förstår att det inte gå att tröska dopingfrågan hela tidningen. Men när det finns bra nyhetsgrejer att göra då är det väl smart att utnyttja tidningens kunskaper om gymkultur för bra knäck?

Jag vet inte hur det sålde faktiskt...har inte så bra koll på statistiken. Men du har många bra idéer – maila gärna chefredaktören alex(at)body.se med dem. Han är alltid mottaglig för sakliga och bra förslag/kritik:)

Jag är bara en simpel frilansare så jag kan egentligen inte påverka så jättemycket vad vi skriver om:)

Andreas Guiance
2008-10-22, 14:01
Det är bara är att inkludera krav på att ett antal test utförs för att överhuvudtaget sponsra en aktivitet, så visst kan ni påverka vilket var det du skrev att ni inte kan göra.

Ulf Björnfot skriver ju uttryckligen att förbundet inte har råd – jag har svårt att se att det ska förändras för att BODY väljer att inte ska sponsra. Men vill du ta den debatten så gör det med Ulf eller Alex – jag har inte så mycket med det att göra.

Det jag menade var att det vanligtvis inte är en tidnings roll att testa tävlande – det är förbundets.

Pudzianovski
2008-10-22, 15:22
Ett litet tillägg är att vi får en del upprörda reaktioner när vi skriver om ämnet. Alex tar upp det i sin ledare här: http://body.se/content/artikel.asp?CID=2253

Om någon är intresserad dvs:)

Men jag vill som sagt inte spamma tråden med off-topic-grejer om BODY. PM:a gärna om det är något ni undrar.

Nu har jag inte läst artikeln i tidningen. Ledaren var dock ett bra exempel på diplomatiska och fega yttringar.

Tycker i övrigt att Zackes tips är toppen. :thumbup:

Joakim Sporrong
2008-10-22, 15:47
Om/när det blir dopingtester inom bodybuilding skall jag börja tävla igen. Tills dess, no, no. Förlora mot fuskare. Inte kul

Jorgen
2008-10-22, 16:15
Hehe nej men alltså det testas såvitt jag vet fortfarande på EM/VM osv? Jörgen eller någon annan får gärna rätta mig om jag har fel, men jag har varit med om medaljörer som blivit avstängda efter mästerskapen under senare år.

Men jag tror ändå att vi är överrens: Testerna är inte inte världens hårdaste, helt klart:)

Nej, jag är trött på att bli påhoppad, kallad för hycklare, anklagad för att vara dopingförespråkare osv osv när jag kommenterar detta ämnet. Så jag låter bli helt enkelt.

Dom som vill får spekulera bäst fan dom vill helt enkelt. Sen att dom oftast är totalt ute och cyklar det kan inte jag göra något åt. :)

Andreas Guiance
2008-10-22, 16:18
Nu har jag inte läst artikeln i tidningen. Ledaren var dock ett bra exempel på diplomatiska och fega yttringar.

Tycker i övrigt att Zackes tips är toppen. :thumbup:

Jag håller så klart inte med dig, men det förstår du säkert:)

Här ligger artikeln numera för dem som kan tänkas vara intresserade:

http://www.body.se/content/artikel.asp?CID=2321


Nej, jag är trött på att bli påhoppad, kallad för hycklare, anklagad för att vara dopingförespråkare osv osv när jag kommenterar detta ämnet. Så jag låter bli helt enkelt.

Dom som vill får spekulera bäst fan dom vill helt enkelt. Sen att dom oftast är totalt ute och cyklar det kan inte jag göra något åt. :)

Jag förstår dig rätt väl kan jag säga;)

08-dude
2008-10-22, 17:11
Hur förstör de din träning, egentligen?


Helt enkelt så att min motivation minskar inför en tävling om jag tex. måste tävla mot sådana som använder droger.

Sedan smutskastar dom även sporten.

08-dude
2008-10-22, 17:13
Nej, det har de inte skrivit. De har sagt att de sällan haft med någon som ÅKT DIT för att ha använt droger. Stor skillnad. Självklart är de medvetna om att 95% som är med i tidningen dopar sig.

Ja, det är helt snedvridet då dom ändå verkar för en drogfri miljö.

Andreas Guiance
2008-10-22, 17:18
Ja, det är helt snedvridet då dom ändå verkar för en drogfri miljö.

Det stämmer givetvis inte att vi vet att 95% skulle vara dopade eller något liknande. Jag citerar direkt från Alex ledare:

"Ur ett idrottsligt perspektiv - finns det mycket dopning inom de sporter som återfinns i vårt bevakningsområde? Absolut! Har vi, och har vi haft atleter i tidningen som använder dopning? Säkerligen. Men oavsett vår hållning till dopning så kan vi inte utöva någon form godtycklig polisverksamhet. Är du tillåten att utöva din idrott, så är du självfallet välkommen att förekomma i vår tidning. Är du, oavsett anledning, istället avstängd från ditt idrottande så är det naturligtvis också vår policy att inte publicera bilder eller reportage med dig. Med det sagt så kan vi inte ha andra juridiska och moraliska normer än samhället i övrigt. Rätt och slätt innebär det att alla är oskyldiga tills motsatsen bevisats. Sedan kan både du och jag tycka och tro vad vi vill om hur det står till med de vi väljer att exponera i tidningen."

Cilia
2008-10-22, 17:19
Det är i den här typen av trådar som kolos begåvningsreserv kliver fram.
Ingen nämnd, ingen glömd men man slutar aldrig att förvånas.

08-dude
2008-10-22, 17:24
Det stämmer givetvis inte att vi vet att 95% skulle vara dopade eller något liknande. Jag citerar direkt från Alex ledare:

"Ur ett idrottsligt perspektiv - finns det mycket dopning inom de sporter som återfinns i vårt bevakningsområde? Absolut! Har vi, och har vi haft atleter i tidningen som använder dopning? Säkerligen. Men oavsett vår hållning till dopning så kan vi inte utöva någon form godtycklig polisverksamhet. Är du tillåten att utöva din idrott, så är du självfallet välkommen att förekomma i vår tidning. Är du, oavsett anledning, istället avstängd från ditt idrottande så är det naturligtvis också vår policy att inte publicera bilder eller reportage med dig. Med det sagt så kan vi inte ha andra juridiska och moraliska normer än samhället i övrigt. Rätt och slätt innebär det att alla är oskyldiga tills motsatsen bevisats. Sedan kan både du och jag tycka och tro vad vi vill om hur det står till med de vi väljer att exponera i tidningen."

Att skriva enligt "Har vi, och har vi haft atleter i tidningen som använder dopning? Säkerligen." tyder på att man blundar för problemet.

Det är inte en fråga om säkerligen, det är snarare ren fakta att sådana människor har funnits med. Det är bara löjligt att skriva 'säkerligen'.

Det räcker med att visa bilder från någon BB tävling på hög nivå så kommer antalet drogmissburkare som är med i tidningen att slå i taket.

Exdiaq
2008-10-22, 17:37
Helt enkelt så att min motivation minskar inför en tävling om jag tex. måste tävla mot sådana som använder droger.

Sedan smutskastar dom även sporten.



Räknas steroider som droger?

Cilia
2008-10-22, 17:50
Räknas steroider som droger?
as I said ..................

joriice
2008-10-22, 17:52
Blir så glad varje gång detta sker! Händer dock alldeles för sällan.

+1.

Vet dock inte hur ofta det händer men, bra är det iaf.

08-dude
2008-10-22, 17:55
Räknas steroider som droger?

Ja, en drog är en substans som påverkar kroppens funktioner. Tex som det centrala nervsystemet och kroppens förmåga att utveckla muskelmassa.

Detta är direkt taget från min kurslitteratur från universitetet.

08-dude
2008-10-22, 18:00
Många substanser som BB använder sig av är även narkotikaklassade, men det visste du säkert redan.

Trance
2008-10-22, 18:03
Vad 08-dude försöker säga är.. LEGALIZE!

Plastkasse
2008-10-22, 18:03
Fick höra av morsan att hon kollat in ************* efter hon hört om det här & sett reklamen på tv. ************* visar ju någon som får hembesök av polisen. Kanske det är någon som köpt deras testoboostprepps?

Edit: Censur av gymgrisens sida? fan morsan har kanske rätt då?

Tricklev
2008-10-22, 18:05
Haha, den reklamen rockar Plastkasse.

"Köp av oss så plockar polisen dig!"
Jävligt sugen jag blev på att slänga in ett par beställningar nu.

Nitrometan
2008-10-22, 18:06
Edit: Censur av gymgrisens sida?
Ja.


Jag gillade också deras reklam/spons av nåt program (...presenteras i samarbete med GG)! ;)

Edit: Tricklev!! :thumbup:

Morris
2008-10-22, 18:39
Ja, en drog är en substans som påverkar kroppens funktioner. Tex som det centrala nervsystemet och kroppens förmåga att utveckla muskelmassa.

Detta är direkt taget från min kurslitteratur från universitetet.

Ahhh med andra ord alkohol, snus, koffein, tobak osv.

Nitrometan
2008-10-22, 18:41
Ahhh med andra ord alkohol, snus och tobak.
Ja, de också.

Men det finns fler...

Treo t.ex.

Morris
2008-10-22, 18:55
Ja, de också.

Men det finns fler...

Treo t.ex.

Precis och det är många här som tycker att det är skandal att tävlande BB tar preparat men jag skulle gissa att dom flesta gärna dricker, röker, snusar eller dyl från gång till gång.

Visst var det möjligt att få BB dopingfri skulle det vara bra men nu tror jag att det tyvärr är totalt omöjligt. Vi får väl se, är ju likadant inom friidrott och dyl. dom med bäst resurser klarar sig oftast undan men det är givetvis tråkigt för dom som försöker tävla rena det har jag full förståelse för.

08-dude
2008-10-22, 19:02
Precis och det är många här som tycker att det är skandal att tävlande BB tar preparat men jag skulle gissa att dom flesta gärna dricker, röker, snusar eller dyl från gång till gång.


Absolut, det är i stort sätt samma sak.
Ibland så tar man en snus efter jobbet, eller om man känner för det så skjuter man i sig lite trippleDeca.

Kan hända att jag varierar lite med en cigg också.

tp_88
2008-10-22, 19:14
Det är inte kul att skriva i trådar som denna nu när inte Jwzrd är här och kan tala om för mig hur jävla IQ-befriad jag är. :(

OT: Bra att dom plockade langaren, verkar alltid hittas vapen och annan skit i samband med det.

Tricklev
2008-10-22, 20:20
Precis och det är många här som tycker att det är skandal att tävlande BB tar preparat men jag skulle gissa att dom flesta gärna dricker, röker, snusar eller dyl från gång till gång.

Visst var det möjligt att få BB dopingfri skulle det vara bra men nu tror jag att det tyvärr är totalt omöjligt. Vi får väl se, är ju likadant inom friidrott och dyl. dom med bäst resurser klarar sig oftast undan men det är givetvis tråkigt för dom som försöker tävla rena det har jag full förståelse för.

Jag är emot dopning inom sporter, läs den meningen igen, inom sporter. Mitt ställningstagande är inte ett ställningstagande om hälsa, det är inget moraliserande om att jag ska bestämma vad människor får och inte får göra med deras kroppar. Men när jag slår upp regelverket, och det uttryckligen står att diverse substanser är emot reglerna, då reagerar jag ju självklart, om;

1. Dessa regler är ignorerade av den absolut grövsta majoriteten inom sporten skiter i dom.
2. Förbunden(t) gör inget för att sätta reglerna i spel.

Detta gäller även koffein, alkohol, nikotin, heroin, och allt som kan tänkas täckas av vad du får, och inte får ha i din kropp under tävling/träning.

Deceiver85
2008-10-22, 22:39
Det är inte kul att skriva i trådar som denna nu när inte Jwzrd är här och kan tala om för mig hur jävla IQ-befriad jag är. :(

OT: Bra att dom plockade langaren, verkar alltid hittas vapen och annan skit i samband med det.

Det är lugnt, jag kan göra det åt dig ;)

Dreas
2008-10-22, 23:42
Räknas steroider som droger? Haha gårdagens bästa!:D

Saknar vi några personer eller känner någon till någon som blivit tagen? Ett enkelt ja räcker .

porja
2008-10-22, 23:59
angående 25-åringen och de många som fuskar i bodybuildingen:

# är de en bra förebild för barnen och det svenska samhället

# är de en bra förebild för sporten

# är de en bra förebild för ett samhälle fritt från narkotika

# är de en bra förebild för en ren idrott

Det kanske förklarar populariteten i sporten.

Ryska_raketen
2008-10-23, 00:42
Jaha, hur fan ska man våga sig hem i mörkrets vrå nu när alla moonfaces inte surrar omkring och lyser upp tillvaron!? PLUS 50 till folket för fan!

porja
2008-10-23, 01:16
Räknas steroider som droger?

ja, sök fakta... jo, Detta är beroende framkallande, under minskar kroppens egna testostron-produktion och man man mår sämre efter kurer mm.... när man har låg testo, illamående med mera så längtar man efter nya kurer....
....biverkningar, humorsvängningar, missbildningar i på kroppen, allvarliga ..........De är då onaturligt för kroppen.

jag vet detta så långt efter lite bläddrande på nätet, någon som vet mer???

porja
2008-10-23, 01:23
Precis och det är många här som tycker att det är skandal att tävlande BB tar preparat men jag skulle gissa att dom flesta gärna dricker, röker, snusar eller dyl från gång till gång.

Visst var det möjligt att få BB dopingfri skulle det vara bra men nu tror jag att det tyvärr är totalt omöjligt. Vi får väl se, är ju likadant inom friidrott och dyl. dom med bäst resurser klarar sig oftast undan men det är givetvis tråkigt för dom som försöker tävla rena det har jag full förståelse för.

Det gäller att ha nolltolerans mot doping.

cwzrd-
2008-10-23, 06:50
Det är i den här typen av trådar som kolos begåvningsreserv kliver fram.
Ingen nämnd, ingen glömd men man slutar aldrig att förvånas.

Genom sig själv känner man andra.

tp_88
2008-10-23, 07:49
# är de en bra förebild för ett samhälle fritt från narkotika
Det skulle dom väl kunna vara, eftersom AAS inte klassas som narkotika.

Nitrometan
2008-10-23, 08:25
Visst var det möjligt att få BB dopingfri skulle det vara bra men nu tror jag att det tyvärr är totalt omöjligt. Vi får väl se, är ju likadant inom friidrott och dyl. dom med bäst resurser klarar sig oftast undan men det är givetvis tråkigt för dom som försöker tävla rena det har jag full förståelse för.
Du säger att det är OK för att alla andra gör det?

OT: Bra att dom plockade langaren, verkar alltid hittas vapen och annan skit i samband med det.
Japp. Dopingen verkar hänga ihop med annan kriminalitet. Visst är det bra att de kniper folk i langarledet och inte bara brukarna.

Sniggel
2008-10-23, 12:35
Det gäller att veta vad man ger sig in på om man vill tävla. Livet är orättvist, för att bli "bäst" måste man göra lite uppoffringar, dessa kan göras på många olika plan, inte bara bryta mot lagen och tävlingsregler och "eventuellt" riskera sin hälsa utan även på andra plan, men det är inte säkert att det räcker till för det, som sagt, livet är orättvist. Man kan även sätta upp realistiska mål och välja själv hur mycket man vill uppoffra för att försöka nå dit annars kommer man alltid att vara missnöjd. Alla kan inte vara "bäst" och alla följer inte samma spelregler som en själv.

Hemi
2008-10-23, 18:18
...dopingfri och kontrollerad BB/AF-tävling...

Jag frågar mig fortfarande om det är möjligt ens. Fri från vissa ämnen, som testas för ja (med en viss % träffsäkerhet dessutom). Men resten då? Det verkar som att lägga fingrarna på bibeln och svära på att man inta tagit NÅT skulle vara lika trovärdigt som helhet.

bear.flowertwig
2008-10-23, 18:36
Genom sig själv känner man andra.

Rejält offtopic men: programmerar du möjligen i cobol?

gaah
2008-10-23, 19:11
Japp. Dopingen verkar hänga ihop med annan kriminalitet. Visst är det bra att de kniper folk i langarledet och inte bara brukarna.

Langade de bara dopingpreparat eller hade de en bredare publik eller va man säger? Langning som langning, förhoppningsvis fick de med någon som stod bakom andra droger också...

Morris
2008-10-23, 20:38
[QUOTE=Nitrometan;3279153]Du säger att det är OK för att alla andra gör det?

Nej det är det inte men antingen tar men tag i det och då till 100% med tester flera gånger om året. Tyvärr så tror jag att sporten skulle förlora väldigt mycket i populäritet om all doping försvann = ruggigt mycket minskade intäkter vilket jag tror i sin tur leder till att man inte tar tag i problemet.

Jag personligen skyller inte body builderna för det då jag tror att det är ett måste för att bli på topp inom BB, har en kompis som har tävla i USA, en som vunnit SM i tungvikt mfl. så det är inte bara taget ur luften. Det är tyvärr så att det har tillåtigts inom BB allt för länge vilket nästan har gjort det till en standard vilket gör det ännu svårare att få/ta bort det, tyvärr. Att tävla ren (och all creds till dom som gör det, det är mycket imponerande och jag förstår dom som inte vill tävla pga detta) är som att springa Tour De France när alla andra cycklar, så alla heder till er isf.

Tolkia
2008-10-23, 21:11
Åh, man vågar sitta bakom skärmen och kasta invektiv, och posta *rolleyes* -smilies. Gud så icke-PK och coolt, jag dånar av beundran.

Tråden rensad. Skärp er.

cwzrd-
2008-10-24, 06:39
Rejält offtopic men: programmerar du möjligen i cobol?

Nix. C.

Jacksatan
2008-10-24, 08:26
Rejält offtopic men: programmerar du möjligen i cobol?

det finns ingen i Sverige under 55 år som kan cobol. :smash:

skaparn
2008-10-24, 08:42
Åh, man vågar sitta bakom skärmen och kasta invektiv, och posta *rolleyes* -smilies. Gud så icke-PK och coolt, jag dånar av beundran.

Tråden rensad. Skärp er.

Nähä! Menar du att en tråd om prepp och razzior spårade ur??!!

J.V
2008-10-24, 09:06
Langade de bara dopingpreparat eller hade de en bredare publik eller va man säger? Langning som langning, förhoppningsvis fick de med någon som stod bakom andra droger också...Det hittades väl (stora mängder?) hasch också.

Nitrometan
2008-10-24, 10:01
Jag förutspår denna trådens snara försvinnande....
Nähä! Menar du att en tråd om prepp och razzior spårade ur??!!
Oväntat, va? :confused:

cwzrd-
2008-10-24, 13:02
Det hittades väl (stora mängder?) hasch också.

Ja, samt en massa slavarbetare från Vitryssland, som enligt uppgift var dvärgar dessutom *screwy*

Hemi
2008-10-24, 14:42
Du säger att det är OK för att alla andra gör det?


Japp. Dopingen verkar hänga ihop med annan kriminalitet. Visst är det bra att de kniper folk i langarledet och inte bara brukarna.

En del doping gör det men mycket gör det inte och just den ´kriminaliteten´att få tag på vissa preparat som egentligen inte skall vara runt omkring är heller inte ´grov´ alltid. Det är olika även om det är just vissa saker som det skrivs och pratas mest om. I just BB kanske det är lite snävare, och typiska sorter osv, jag vet inte. Jag tror vi aldrig kommer att få se hela slutet på det här. Förlåt min neggiga inställning.

J.V
2008-10-24, 14:44
Ja, samt en massa slavarbetare från Vitryssland, som enligt uppgift var dvärgar dessutom *screwy*Du kan väl åtminstone vara rolig om du ska skriva nåt som inte har med saken att göra.

stevebc
2008-10-24, 14:49
Du kan väl åtminstone vara rolig om du ska skriva nåt som inte har med saken att göra.Det var han ju :smash:

delta_mats
2008-11-03, 17:15
Hörde ett rykte om en av dom som åkt fast. Han är reggad på kolozzeum. Nämner dock inget namn då jag inte vet med säkerhet.

z_bumbi
2008-11-03, 17:52
Hörde ett rykte om en av dom som åkt fast. Han är reggad på kolozzeum. Nämner dock inget namn då jag inte vet med säkerhet.

Jag skulle snarare säga att du inte nämner några namn innan någon är dömd.

delta_mats
2008-11-03, 19:50
Jag skulle snarare säga att du inte nämner några namn innan någon är dömd.

Ja det var väl ungefär så jag menade.

Clarkolofsson
2008-11-03, 20:59
Gött..

Börje H
2008-11-03, 21:03
Hörde ett rykte om en av dom som åkt fast. Han är reggad på kolozzeum. Nämner dock inget namn då jag inte vet med säkerhet.

Jag skulle snarare säga att du inte nämner några namn innan någon är dömd.

Jag antar att det är helt ok om så skulle bli fallet?

Allan
2008-11-03, 21:44
Jag antar att det är helt ok om så skulle bli fallet?

Det tycker jag inte. Och jag struntar i om det finns att läsa precis överallt på hela Internet. En dom drabbar inte bara den som döms, utan även anhöriga och vänner.

Ignatius72
2008-11-03, 21:48
Det tycker jag inte. Och jag struntar i om det finns att läsa precis överallt på hela Internet. En dom drabbar inte bara den som döms, utan även anhöriga och vänner.

Gäller detta generellt eller bara doping?

Allan
2008-11-03, 21:56
Jag är stark motståndare till att hänga ut folk till anonymt begabbande på internet. Och för mig gäller det generellt. Det är inte anhörigas fel att någon blir dömd, men har man bara ett aningen mer ovanligt efternamn kommer man att drabbas. Jag tycker man ska vara mycket restriktiv med namnpublicering om det inte finns starkt allmänintresse

Anton Fräs
2008-11-03, 23:00
Jag är stark motståndare till att hänga ut folk till anonymt begabbande på internet. Och för mig gäller det generellt. Det är inte anhörigas fel att någon blir dömd, men har man bara ett aningen mer ovanligt efternamn kommer man att drabbas. Jag tycker man ska vara mycket restriktiv med namnpublicering om det inte finns starkt allmänintresse

Stort +1

Andreas Guiance
2008-11-03, 23:53
Jag är stark motståndare till att hänga ut folk till anonymt begabbande på internet. Och för mig gäller det generellt. Det är inte anhörigas fel att någon blir dömd, men har man bara ett aningen mer ovanligt efternamn kommer man att drabbas. Jag tycker man ska vara mycket restriktiv med namnpublicering om det inte finns starkt allmänintresse

Håller med fullständigt.

Ignatius72
2008-11-04, 07:58
Jag är stark motståndare till att hänga ut folk till anonymt begabbande på internet. Och för mig gäller det generellt. Det är inte anhörigas fel att någon blir dömd, men har man bara ett aningen mer ovanligt efternamn kommer man att drabbas. Jag tycker man ska vara mycket restriktiv med namnpublicering om det inte finns starkt allmänintresse

HUr skulle du bedöma allmänintresset på denna träningssajt för en namnpublicering av en dopingdömd, koloregistrerad person?

Tolkia
2008-11-04, 08:24
HUr skulle du bedöma allmänintresset på denna träningssajt för en namnpublicering av en dopingdömd, koloregistrerad person?
Lågt, utom möjigen för de personer som köpt av vederbörande (och där är väl fråga om vi verkligen bör anpassa oss efter den kategorin?). Det spelar lite i samma kategori som Hänt Extras publicerande av vad Brad Pitts f.d. älskarinna säger om hans färdigheter i sängen. Obs. att detta naturligtvis är en personlig åsikt.

Börje H
2008-11-04, 08:31
Det tycker jag inte. Och jag struntar i om det finns att läsa precis överallt på hela Internet. En dom drabbar inte bara den som döms, utan även anhöriga och vänner.

Gäller detta generellt eller bara doping?

Jag är stark motståndare till att hänga ut folk till anonymt begabbande på internet. Och för mig gäller det generellt. Det är inte anhörigas fel att någon blir dömd, men har man bara ett aningen mer ovanligt efternamn kommer man att drabbas. Jag tycker man ska vara mycket restriktiv med namnpublicering om det inte finns starkt allmänintresse

HUr skulle du bedöma allmänintresset på denna träningssajt för en namnpublicering av en dopingdömd, koloregistrerad person?

Jag hör precis vad du säger Allan!
Men, nog inser även du att allmänintresset för detta är skyhögt på en av de största mötesplatserna på träning som överhuvudtaget finns i Sverige. Sedan ifrågasätter jag ju att personens anhöriga skulle må sämre av att man ventilerar det hela på detta forum. Skadan är ju liksom redan skedd då valet att överträda lagen gjordes och offentliga handlingar kommer i dager.

Inser också det aningen otänkta alternativet att öppet presentera personens nick, men att referera till polisens offentliga uppgifter med "ordinarie" namn kanske skulle falla sig bättre?

Men, precis som du säger, så kommer uppgifterna ändå att komma upp på nått annat ställe så det är inte hela världen. Bara intressant att höra olika åsikter i ämnet :)

Börje H
2008-11-04, 08:35
Lågt, utom möjigen för de personer som köpt av vederbörande (och där är väl fråga om vi verkligen bör anpassa oss efter den kategorin?). Det spelar lite i samma kategori som Hänt Extras publicerande av vad Brad Pitts f.d. älskarinna säger om hans färdigheter i sängen. Obs. att detta naturligtvis är en personlig åsikt.

De som gjort inköp har väl inget intresse i det hela? De vet ju redan om att personen är en langare.

Tolkia
2008-11-04, 09:10
De som gjort inköp har väl inget intresse i det hela? De vet ju redan om att personen är en langare.
De är ju å andra sidan de som berörs rent praktiskt.

Nu skall det sägas att det är viss skillnad mellan person och person här; om Christian Holm åker dit för dpoing har det ett helt annat allmänintresse än om Olle Okänd på Byhålas Gym gör det. Det handlar delvis om vad man gjort utöver det att man använt och/eller sålt olagliga preparat, vad man s.a.s. använt det till. I tävlingssammanhang är det intressant för att påföljd skall kunna delas ut, idrottare stängas av osv.

Problemet när folk som åkt fast för doping (eller som gjort något annat, vi har sett exempel på det i andra sammanhang också) blir diskussionsmaterial på Kolozzeum är att den delen som är någorlunda saklig diskussion blir så försvinnande liten i en ocean av spekulationer och invektiv. Den andel i diskussionen som inte har något annat syfte än att gotta sig i snaskiga detaljer och slå sig själv för bröstes som moralens väktare (jämför Hänt Extra igen) är, skulle jag säga, ojämförligt störst. Där kommer det som Allan skriver om anhöriga in, och där kommer också frågan "är detta något vi behöver bestå med en arena för?"

skaparn
2008-11-04, 09:14
Lågt, utom möjigen för de personer som köpt av vederbörande (och där är väl fråga om vi verkligen bör anpassa oss efter den kategorin?). Det spelar lite i samma kategori som Hänt Extras publicerande av vad Brad Pitts f.d. älskarinna säger om hans färdigheter i sängen. Obs. att detta naturligtvis är en personlig åsikt.

Njaaaaa, jag tycker väl din jämförelse haltar i det avseendet att dopingproblematiken påverkar alla som ägnar sig åt idrotten och det är inte så mycket skvaller som det är ""Var är männen som kom till dig i kväll? Skicka ut dem till oss, vi skall ligga med dem.""-mentalitet.

Fast då vet vi ju hur det gick för den staden

the_PL_man
2008-11-04, 10:51
Du tiolkar nog hans budskap tvärtemot oss övriga....

Vad 08-dude försöker säga är.. LEGALIZE!

the_PL_man
2008-11-04, 11:02
Doping har en egen lag:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19911969.htm

Och det är skönt att se att den används.
Receptbelagda läkemedel skall ordineras & administreras av läkare. Punkt.

Det skulle dom väl kunna vara, eftersom AAS inte klassas som narkotika.

Ignatius72
2008-11-04, 16:34
Lågt, utom möjigen för de personer som köpt av vederbörande (och där är väl fråga om vi verkligen bör anpassa oss efter den kategorin?). Det spelar lite i samma kategori som Hänt Extras publicerande av vad Brad Pitts f.d. älskarinna säger om hans färdigheter i sängen. Obs. att detta naturligtvis är en personlig åsikt.

Du tiolkar nog hans budskap tvärtemot oss övriga....

Vad langarens kunder tycker kan jag nog inte bry mig mindre om. Jag trodde inte att mitt inlägg kunde tolkas så fel. Alltid lär man sig något.

the_PL_man
2008-11-04, 16:50
*jorgen*

Ignatius72, det var Trance inlägg jag kommenterade (och han i sin tur kommenterade 08 dude).......

Vad langarens kunder tycker kan jag nog inte bry mig mindre om. Jag trodde inte att mitt inlägg kunde tolkas så fel. Alltid lär man sig något.

Dumleman
2008-11-04, 17:07
Då kan alltså dömda dopade människor lägga upp bilder och filmer i medlemsbilder på detta forum.

jwzrd
2008-11-04, 17:08
Då kan alltså dömda dopade människor lägga upp bilder och filmer i medlemsbilder på detta forum.

Hur nådde du den slutsatsen?

Ignatius72
2008-11-04, 17:55
*jorgen*

Ignatius72, det var Trance inlägg jag kommenterade (och han i sin tur kommenterade 08 dude).......

ops, sorry

tp_88
2008-11-04, 17:59
Doping har en egen lag:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19911969.htm

Och det är skönt att se att den används.
Receptbelagda läkemedel skall ordineras & administreras av läkare. Punkt.
Eh.. det var väl precis det jag sa?

Eftersom det har en egen lagstiftning, och inte faller under narkotika-lagstiftningen, så är det ju inte narkotika.

Corpobal
2008-11-04, 18:12
Det var ju tråkigt att några av era "vänner" åker dit med jämna mellanrum men det är klart ska man figurera inom någon slags kraftidrott eller framför allt fysiktävlingar så ska man vara tyst när det är läge för det och ta i när man inte behöver offra nåt själv. Rädda för att bli ovän med folk eller?

Allan
2008-11-04, 18:16
Det var ju tråkigt att några av era "vänner" åker dit med jämna mellanrum men det är klart ska man figurera inom någon slags kraftidrott eller framför allt fysiktävlingar så ska man vara tyst när det är läge för det och ta i när man inte behöver offra nåt själv. Rädda för att bli ovän med folk eller?

Vad menar du? Att vi skulle hålla kompisar om ryggen? I såna fall har du fel. Vi är restriktiva med namnpublicering överhuvudtaget på Kolozzeum, oavsett brott. Det finns andra forum för skvallerkärringar.

the_PL_man
2008-11-04, 22:48
Det är inte narkotikaklassat (även om vissa narkotikapreparat inkluderas som doping i IDROTTENS dopingregelverk) men anses iaf vara ett sådant problem att man skapar en lag för att hantera det.


Eh.. det var väl precis det jag sa?

Eftersom det har en egen lagstiftning, och inte faller under narkotika-lagstiftningen, så är det ju inte narkotika.

Jacksatan
2008-11-04, 23:00
Då kan alltså dömda dopade människor lägga upp bilder och filmer i medlemsbilder på detta forum.

hahahaha. Det där inlägget gjorde min dag. :thumbup:

tp_88
2008-11-05, 00:33
Det är inte narkotikaklassat (även om vissa narkotikapreparat inkluderas som doping i IDROTTENS dopingregelverk) men anses iaf vara ett sådant problem att man skapar en lag för att hantera det.
Alltså, vad menar du? Såg du överhuvudtaget vilket inlägg jag citerade? Jag påpekade att AAS inte är narkotika, och inget annat. Konstaterar du bara att jag hade rätt, eller vad händer? Jag hänger inte riktigt med.

Misshandel, för att ta ett annat exempel, är också olagligt men fortfarande inte narkotika.

the_PL_man
2008-11-05, 00:39
Jag konstaterade bara att lagen & idrottens dopingreglemente inte är överens.
I idrotten klassas en del som doping som faller under narkotikalagen, ex vis amfetamin & cannabis.

Jag läste lite slarvigt får jag medge, missade att det bara var AAS som avsågs. :em:

Din jämförelse med misshandel känns dock lite orelevant....

Alltså, vad menar du? Såg du överhuvudtaget vilket inlägg jag citerade? Jag påpekade att AAS inte är narkotika, och inget annat. Konstaterar du bara att jag hade rätt, eller vad händer? Jag hänger inte riktigt med.

Misshandel, för att ta ett annat exempel, är också olagligt men fortfarande inte narkotika.

Fatcan
2008-11-05, 01:17
Då kan alltså dömda dopade människor lägga upp bilder och filmer i medlemsbilder på detta forum.

...ja? :MrT: