handdator

Visa fullständig version : Behov av socker


plattenbullen
2008-10-21, 08:12
hallo

Hur kroppen ett behov av socker? eller ar socker, och sockersuget nagot som har kommit det senaste arhundradet, dvs, vi inforande av godis osv..

jag haller pa att ga ner i vikt och forsoker undvika mkt onodigt socker och fett, men sa kom jag pa att man kanske behover socker enda..

Eddie Vedder
2008-10-21, 08:18
Nej kroppen har inget behov av socker. I alla fall inte från kosten.

Glukos krävs för hjärnans funktion bl.a. men den kan bildas via glukoneogenes från glukogena aminosyror samt från triglyceridernas glyceroldel.

Så kolhydrater är alltså inte essentiellt. Det du menar med "socker" är antagligen sackaros (d.v.s. strösocker) och det finns verkligen inget fysiologiskt behov av. Men gott är det.:)

Sniggel
2008-10-21, 08:21
Sockerarter finns naturligt i större mängd i t ex frukt och bär. Sötman signalerar att frukten du äter är packad med näring och att du bör passa att äta så mycket du kan för du vet inte när du nästa gång hittar så här god mat.
I dagens samhälle finns det dock koncentrerad socker i många produkter, dessa produkter innehåller oftast inte så mycket näring som frukt för det men smakar ännu sötare och mättar mindre. Detta gör att man kan få i sig för mycket energi mot vad man behöver eftersom det är lätt att kalorierna stiger utan att hjärnan signalerar mättnad. Dessutom är vi inte skapta för att tolerera stora mängder socker.
Så kroppen har inte ett behov av socker i sig (förutom som extra energi i rimlig mängd) det är bara det att smaklökarna försöker få dig att äta frukt.

pucktvåa of course :D

NuclearWinter
2008-10-21, 16:29
Nej kroppen har inget behov av socker. I alla fall inte från kosten.


Är det bara jag som tycker att det är en viss skillnad mellan att kroppen vid svält klarar av att omvandla en viss mängd fett till glukos och att "inte ha något behov av socker"?
Det är väl ändå relativt välkänt att man faktiskt blir tillfälligt dummare när man fullständigt skippar kolhydraterna?

Scratch89
2008-10-21, 16:32
Är det bara jag som tycker att det är en viss skillnad mellan att kroppen vid svält klarar av att omvandla en viss mängd fett till glukos och att "inte ha något behov av socker"?
Det är väl ändå relativt välkänt att man faktiskt blir tillfälligt dummare när man fullständigt skippar kolhydraterna?

Nä, du har ju rätt, såklart. Dock är det tal om behov, och dessutom näringsfattigt socker, vad jag fattade det som.

Eddie Vedder
2008-10-21, 18:18
Är det bara jag som tycker att det är en viss skillnad mellan att kroppen vid svält klarar av att omvandla en viss mängd fett till glukos och att "inte ha något behov av socker"?
Det är väl ändå relativt välkänt att man faktiskt blir tillfälligt dummare när man fullständigt skippar kolhydraterna?

Vaddå vid svält?

Jag nämnde både fett och aminosyror, aminosyror omvandlas till glukos hela tiden. Större del av ens dietära proteinintag utnyttjas i energimetabolismen än vad som utnyttjas till proteinsyntes.

Att man kanske upplever sin mentala förmåga nedsatt akut vid lågkolhydratintag är inte otänkbart, det är dock inget som per automatik måste innebära att man blir "dummare". När kroppen vänjer sig vid det tror jag inte på något sätt att den mentala förmågan försämras.

z_bumbi
2008-10-21, 18:46
När kroppen vänjer sig vid det tror jag inte på något sätt att den mentala förmågan försämras.

En teorin bygger på brist på tryptofan till hjärnan som kan bli en följd av nollintag av kolhydrater, om det stämmer vid långvarig ketodiet vet jag däremot inte då jag bara har kollat på det kortare studier.

Shajjn
2008-10-21, 19:11
Kroppen är i behov av glukos, men kolhydrater är inte essentiellt som näringsämne.
Det behöver nödvändigtvis inte ingå i sin kost.
Glukos kan som nämnt syntetiseras ur protein och fett.

Det du behöver tänka på när du vill gå ner i vikt är att ligga på ett visst energiunderskott samtidigt som du satisfierar ditt näringsbehov.
Närvaron av energitäta livsmedel i sin kost gör det svårare att uppfylla kraven jag nämnde, och det är från detta faktum deviser som "socker gör dig tjock" eller "socker är onyttigt" kommer ifrån.

I praktiken så är det vettigt att äta en del kolhydrater, särskilt om man tänkt sig nå viktnedgång genom en ökad fysisk aktivitet.

Parantes:
Din andedräkt börjar efter ett tag lukta aceton om du enbart äter protein och fett.
Anledningen är att det blir ett överskott av acetyl-CoA som bildar ketonkroppar och som i sin tur syntetiserar aceton.

Jag_Emil
2008-12-10, 23:21
Nu är et ju väl "forskat" om att socker inte bara ger sockerkick och pigghet, utan även serotonin. Vilket gör det lite krångligare.

Tänk vad bra alt hade varit om socker inte fanns. Eller?


http://www.nyfikenvital.org/?q=node/544

shut teh face
2008-12-11, 00:58
En teorin bygger på brist på tryptofan till hjärnan som kan bli en följd av nollintag av kolhydrater, om det stämmer vid långvarig ketodiet vet jag däremot inte då jag bara har kollat på det kortare studier.
Men tryptofan finns ju massor i kött, kalkon, kyckling, ost...?

Sverker
2008-12-11, 07:02
Ha inte några förhoppningar att glycerolen från fettet kan ge några märkbara mängder glukos.

Mängden energi i glycerol är försvinnande liten jämfört med energin som kommer från fettsyrorna.

mikaelj
2009-11-29, 00:33
En teorin bygger på brist på tryptofan till hjärnan som kan bli en följd av nollintag av kolhydrater, om det stämmer vid långvarig ketodiet vet jag däremot inte då jag bara har kollat på det kortare studier.

Borde inte någon lämplig proteinkälla, t.ex. vassle, som ger kraftig insulininsöndring råda bot på det? Eller räcker det inte?