handdator

Visa fullständig version : Pyramid


Fridolf
2003-07-02, 22:39
tja tänkte nu kanske börja köra efter pyramid tränings principen efter att ha hört av många styrkelyftare att det ska va bra och att det kan va kul att testa.
Men en sak som ja undrar kör ni bara pyramid upp i vikter och sen när ni kommit upp på en hög vikt stannar ni då eller går ni hela vägen ner igen i vikter.
Det skulle också vara kul om ni som kör pyramid berättar ungefär hur ni tränar.
Jag hade tänkt mig att köra ungefär så här
Set1 ca15 reps
Set2 ca10
Set3 ca8
Set4 ca6
Set5 ca4
Set6 ca2

en annan sak ja undrar om ja ska köra alla set till maximal utmattning eller om ja ska spara mig till dom sista setten.

Pressarn
2003-07-03, 00:24
Jepp jag kör så och älskar det! Har skrivit om det i andra trådar.. Däremot hänger jag inte upp mig vid hur många reps jag gör, kör på känsla tills jag blir trött och inte kan köra fler explosiva, men på sista setet jävlar i det ska jag klämma ut dom där sista. Sen så är det ganska meningslöst att klättra närför pyramiden igen... man blir bara trött i onödan.

Pudzianovski
2003-07-03, 20:05
Så körde jag väldigt länge men nu har jag stått mer eller mindre ganska still och har därför ändrat till ungefär detta schema.

set
1: 8
2: 8
3: 6
4: 8-12

Med total fokusering på sista setet. De andra seten är mest uppvärmning. Funkar rätt bra. känner för en gångs skull att jag blir stark igen. Och dessutom sliter jag ej ner mig fysiskt/psykiskt.

Kör för närvarande så här iaf.


:thumbup:

Pressarn
2003-07-03, 20:40
Pud, du ökar väl vikterna varje set? Isf kör vi två något liknande bara det att jag sänker repsen något också.

Pudzianovski
2003-07-03, 21:21
Originally posted by Pressarn
Pud, du ökar väl vikterna varje set? Isf kör vi två något liknande bara det att jag sänker repsen något också.

Jag ökar varje set. Är noga med uppvärmning så jag inte förhastar ngt.

Jag sänker nästan aldrig vikten.

Köra på känsla funkar bra.

shirunai
2003-07-03, 21:25
Hur länge är vilan då ?

Pudzianovski
2003-07-03, 21:36
Originally posted by shirunai
Hur länge är vilan då ?

Frågar du mig?

Vilan mellan seten? Den varierar. Jag kör när jag känner för det.
Ibland vilar jag 1 min ibland 10 min mellan seten. Men oftast rör det väl sig om ca 3-5min kanske. Vilan mellan seten är längre i början av passet eftersom då kör jag de tyngsta övningarna.

Känslan är viktigast. Kör när du KÄNNER att du vill.

Pressarn
2003-07-04, 00:34
Pud, visst känns det bra att köra pyramiden på känsla?!? :thumbup: :bpump: