handdator

Visa fullständig version : Rätt teknik i bänkpress


berra_berra
2008-10-20, 19:57
Jag känner inget då jag köra bänkpress, visst det är tungt, men jag blir aldrig trött i muskeln som vid t.ex. push downs då det svider i triceps.

Göra jag något fel då?

Jag håller ganska brett, vid de smala ränderna på 20 kilos Eleikostång.

Vart ska man sänka stången?

http://img521.imageshack.us/img521/6166/majorped6.jpg

Steerlinho
2008-10-20, 20:08
jag kör vid den mellersta av de röda strecken, det funkar bra för mig. håll bredare om du inte känner nått i bröstet?

edit: testa dig fram.

Wao
2008-10-20, 20:08
Jag brukar sänka stången mellan bröstvårtorna och nyckelbenen, känns i tuttsen för mig då.

Arf Pingvin
2008-10-20, 20:10
Om det är tungt så jobbar musklerna. Om det inte känns i någon specifik muskel så har du redan rätt teknik.

130kg finsk sisu
2008-10-20, 20:16
Nu är jag lite generaliserande men om du ärt ute efter
1. Bröstvolym så "över halsen"
2. Styrka i överkroppen över bröstvårtorna

berra_berra
2008-10-20, 20:18
Tar de lika bra på bröstet oavsett vart man sänker stången, se bilden ovan.

Eller tar det någon variant mer på övre/mellersta/nedre delen på bröstet.

berra_berra
2008-10-20, 20:19
Nu är jag lite generaliserande men om du ärt ute efter
1. Bröstvolym så "över halsen"
2. Styrka i överkroppen över bröstvårtorna

Då kan det vara klokt att variera mellan dessa?

Jag kör helkroppspass 3 ggr i veckan.

130kg finsk sisu
2008-10-20, 20:22
Då kan det vara klokt att variera mellan dessa?

Jag kör helkroppspass 3 ggr i veckan.

Klokt och klokt. Du bör fundera vad du vill med din träning.
Men om du kör helkroppspass så kan du bra kör överkroppens kungliga övning nr.1 bänkpress på ett sätt som aktiverar så många muskler som möjligt. Så blir du även så stark som möjligt! Men det där kan du prioritera själv bäst!

berra_berra
2008-10-20, 21:11
Klokt och klokt. Du bör fundera vad du vill med din träning.
Men om du kör helkroppspass så kan du bra kör överkroppens kungliga övning nr.1 bänkpress på ett sätt som aktiverar så många muskler som möjligt. Så blir du även så stark som möjligt! Men det där kan du prioritera själv bäst!


Hur ska jag utföra bänkpress för att aktivera så många muskler som möjligt?

Japp, målet med träningen är att få en stark och snygg kropp, nåt i stil med.

http://www.drabbuh.com/chadsspace/images/misc/Ryan_Reynolds_blade3.jpg
Jag vet att hur musklerna ser ut har med gener att göra, men storleksmässigt, något i den stilen.

Nimille
2008-10-20, 21:17
http://www.bodyrecomposition.com/blog/2008/03/13/benching-with-the-pecs/
http://www.bodyrecomposition.com/blog/2008/03/17/more-on-bench-pressing/

LindaS
2008-10-20, 21:19
Är det en SL-stång eller en OL-stång?

berra_berra
2008-10-20, 21:30
Är det en SL-stång eller en OL-stång?

Jag tror det är den här.

http://www.eleikosport.se/weightlifting/admin/picture/20080417092411.jpg
http://www.eleikosport.se/weightlifting/admin/picture/20080417092411.jpg

Jag har lillfingret kom de smala ringarna då jag kör bänk.

LindaS
2008-10-20, 21:38
Det ser ut som en OL-stång.

Det är förmodligen lagon bör dig att hålla så då.
Om du ligger platt på bänken och vill ta så mkt som möjligt, bör du "möta" stången med bröstet och lägga den precis under eller i nederkant av bröstet. Bredda max i armbågarna och gör dig så stor som möjligt. Tanken är att du ska(försöka) gå relativt sakta ner och lite fortare upp(explosivt).

Det är mitt tips.

130kg finsk sisu
2008-10-20, 21:38
Några punkter ifall du vill aktivera så många muskler som möjligt.
-Dra ihop skulderbladen, brygga så det är bekvämt och stabilt
- tryck bak fötterna
- Sänk stången relativt lågt ner
- Framförallt tryck på utav bara helvete skit i allt vad kontakt heter.
- Tryck även slutpressen allt vad du kan.

MarcusB
2008-10-20, 22:01
jag får mer kontakt i bröstet om jag lägger upp fötterna på bänken eller hänger dem 90 grader i luften. försök ha hela ryggen i bänken, svanka inte.

CleanFitness
2008-10-20, 22:03
Personligen favoriserar jag allt som har att göra med feet-up. Vilket innebär att du tar upp fötterna så du pressar korsryggen mot bänken, alltså motverka svank. Funkar i bänkpress lika bra som militärpressen!
Tänk på att alltid hålla emot på vägen ner, varför bara släppa ner vikten då du kan utnyttja en negativ reps på vägen ner (genom att hålla emot) vilket ger mer träning?
Jag kör strax över bröstvårtorna, tycker det tar förmycket på axlar om man tar högre upp och att de blir en onaturligrörelse om man tar lägre ner.

Men vad vet jag? ;)

z_bumbi
2008-10-21, 05:14
Eftersom militärpress är en övning där man står upp utan stöd så ser jag vissa svårigheter med att pressa svanken mot något. :) Att ta bort den naturliga svanken i en övning där man belastar ryggraden uppifrån verkar dessutom lite vanskligt då svanken är en del av stötupptagningen, kopplar man dessutom bort benen genom att sitta ner så blir stötupptagningsförmågan ännu sämre och då behöver man sin svank. Vid sittande axelpressar är det dessutom ganska vanligt att man rekommenderar att köra utan ryggstöd.

LindaS
2008-10-21, 05:28
jag får mer kontakt i bröstet om jag lägger upp fötterna på bänken eller hänger dem 90 grader i luften. försök ha hela ryggen i bänken, svanka inte.Visst kan man göra det, men det är ingen regelrätt bänkpress.

Nitrometan
2008-10-21, 08:54
Personligen favoriserar jag allt som har att göra med feet-up. Vilket innebär att du tar upp fötterna så du pressar korsryggen mot bänken, alltså motverka svank. Funkar i bänkpress lika bra som militärpressen!
Håller med bumbi, låter konstigt.

Dessutom - hur ska man köra med fötterna uppe i en stående övning som militärpress?

Kross
2008-10-21, 10:57
jag får mer kontakt i bröstet om jag lägger upp fötterna på bänken eller hänger dem 90 grader i luften. försök ha hela ryggen i bänken, svanka inte.


Varför?

Braavo
2008-10-21, 12:02
Cleanfitness menar med största sannolikhet sittande militärpress.. Kanske kallas militärpress då utan sittande axelpress.

sleep is the enemy
2008-10-21, 12:15
Varför?

För att få längre lyftväg och göra det tyngre för bröstet.

CleanFitness
2008-10-21, 12:45
Cleanfitness menar med största sannolikhet sittande militärpress.. Kanske kallas militärpress då utan sittande axelpress.


Tack braavo!
Jag tycker man får bättre "kontakt" i muskeln man tränar, bröst aktiveras mer och axlar i SITTANDE AXELPRESS.

hoikka poika
2008-10-21, 19:10
När jag bänkar så tappar jag fart i "mitten" av lyftet. Om jag failar är det i det läget. Är det en teknikfråga eller är jag svag i någon specifik muskel som jobbar speciellt hårt i det läget?

LindaS
2008-10-21, 19:18
När jag bänkar så tappar jag fart i "mitten" av lyftet. Om jag failar är det i det läget. Är det en teknikfråga eller är jag svag i någon specifik muskel som jobbar speciellt hårt i det läget?Det kan vara brister i tekniken, eller så är du helt enkelt lite svagare i den övre delen av lyftet. Kan handla om bl a triceps.

hoikka poika
2008-10-21, 21:18
Det kan vara brister i tekniken, eller så är du helt enkelt lite svagare i den övre delen av lyftet. Kan handla om bl a triceps.

Kanske var lite otydlig i min beskrivning, men det är bara i mitten av lyftet som jag är svag. I bottenläget går det lätt och jag kommer upp en bit. Sedan känns det som att det tar tvärstopp. Jobbar jag mig genom det läget klarar jag lätt att slutföra lyftet.

I botten och i övre delen av lyftet är jag alltså förhållandevis stark.

PS. Det är nog av intresse att jag bara hobbypressar. Det är alltså ingen fokus på att trycka hälarna i nacken och brygga för kung och fosterland.

Lundvall
2008-10-21, 22:34
Jag har alltid haft problem med att högerbröst får väldigt dålig kontakt i både bänkpress och liggande hantelpress... Vänster bröst däremot får oerhörd kontakt har således utvecklats mer positivt (rund och fin form) medan höger är mer platt och saknar volym... Detta beror främst på att jag har extra mycket "änglavinge" vid höger skulderblad. (klen serratus anterior)
hur som haver...

jag testade av en slump att pressa ihop skulderbladen av bara attan å sen pumpa i bänken.. Satan vad gött tyckte jag när jag fick minst lika bra kontakt i höger bröst som i vänster... Så det kan jag verkligen rekommendera. Pressa ihop skulderbladen bara. Isolerar tuttarna finfint, ialf för mig.

Svinet
2008-10-22, 18:45
Kanske var lite otydlig i min beskrivning, men det är bara i mitten av lyftet som jag är svag. I bottenläget går det lätt och jag kommer upp en bit. Sedan känns det som att det tar tvärstopp. Jobbar jag mig genom det läget klarar jag lätt att slutföra lyftet.

I botten och i övre delen av lyftet är jag alltså förhållandevis stark.

PS. Det är nog av intresse att jag bara hobbypressar. Det är alltså ingen fokus på att trycka hälarna i nacken och brygga för kung och fosterland.

Du kanske studsar stången lite mot bröstet? Brukar bli lättare i bottenläget då.. Prova gå ned långsammare, eller kör med stopp, och se vad som händer.

Att det är tyngst i mitten tror jag annars har med olika längd på hävarmar i olika delar av lyftet att göra.. eller?

hoikka poika
2008-10-22, 19:06
Du kanske studsar stången lite mot bröstet? Brukar bli lättare i bottenläget då.. Prova gå ned långsammare, eller kör med stopp, och se vad som händer.

Att det är tyngst i mitten tror jag annars har med olika längd på hävarmar i olika delar av lyftet att göra.. eller?

Nja, visst kan jag studsa i bland, men det är isåfall medvetet. Vanligtvis kör jag strikt och låter stången stanna innan jag lyfter upp den.

Andra stycket verkar logiskt. Momentet kring axelleden så bör det ha ett maximum då överarmarna är parallella med golvet. Att jag inte tänkte på det :smash:

DZL_PWR
2008-10-22, 20:57
Det har varit likadant för mig tidigare när jag har kört bänk, men hux flux så försvann det och nu kör man jämna och fina lyft.

Hemi
2008-10-22, 23:49
Jag är så långt från SL man kan komma men i just bänk kör kag som Sisu, mini kanske med flera. Tycker det ger mest, allt annat känns fjompigt. Sorry.