handdator

Visa fullständig version : Nysatsning 19/10-08


Alexlindgren
2008-10-20, 16:58
Dags att lägga upp lite dagsformsbilder. Vet att poseringen i vissa fall är skev men det är smällar man får ta.

Vill gärna ha bedömning och tips, tränar just nu thaiboxning förutom styrketräning. Behöver därför en hel del exposiva muskler, men jag är för slö för att lägga upp ett sådant schema utan kör på såhär:

Thaiboxning (3 gånger i veckan om jag orkar, nu på senaste tiden har det varit en hel del att göra. Men nästa vecka planerar jag att hålla dessa 3 ggr/veckan)

Gym (2 gånger i veckan enligt följande)

Pass1 - Bröst, triceps, axlar

Liggande hantelpress

Smalbänk

Axelpress

Flyes

Stående rotation med viktplatta

Stående tricepsextensions med viktplatta

Pass2 - Rygg, mage, biceps

Marklyft

Situps

Bicepscurl med rak stång

Rodd i cable med v-hantag

Magövningar

Concentrationscurl

Alexlindgren
2008-10-20, 17:05
"Gammal" tråd:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=104337

Rellos_87
2008-10-20, 17:12
Någon avsevärd skillnad volymmässigt ser jag inte om man jämför med den gamla tråden. Kul dock att du har börjat med thaiboxning, lite omväxling kan vara skönt. Får man fråga vart du kör?

Alexlindgren
2008-10-20, 17:18
Någon avsevärd skillnad volymmässigt ser jag inte om man jämför med den gamla tråden. Kul dock att du har börjat med thaiboxning, lite omväxling kan vara skönt. Får man fråga vart du kör?

Nej jag vet, har inte kunnat träna så mycket som jag velat. Sedan har hela sommaren varit åt helvete vilket gjort att jag tappade det lilla jag byggt på mig.

Svea Muay thai vid hornstull.

tobbo
2008-10-20, 18:49
Vad ligger vikten på Alex? Lättare att få en ide om hur det ser ut irl.

Alexlindgren
2008-10-20, 18:55
Cirka 72 kg uppdelat på 177 centimeter tror jag.

Kabuto
2008-10-20, 19:13
Hela nedrekroppen vill du nog träna också för thai'n..

LadyInsane
2008-10-20, 19:35
Tränar du ben?

Alexlindgren
2008-10-20, 19:47
Med tanke på den benträning vi får på thaien så tror jag inte att ytterliggare benträning är nödvändig. Eller rättare sagt så har jag inte ork till att träna mer ben.

Kan slänga upp en bild på benen, avvakta!

Kabuto
2008-10-20, 20:01
Jag tycker att du ska träna hela nedredelen av kroppen också, du behöver mycket styrka i allt där, speciellt rumpa,höft,ben för att kunna slå hårt och sparka hårt.

Alexlindgren
2008-10-20, 20:05
Jag tycker att du ska träna hela nedredelen av kroppen också, du behöver mycket styrka i allt där, speciellt rumpa,höft,ben för att kunna slå hårt och sparka hårt.

Som jag tidigare sa så är det ganska hårt att träna dom delarna 3 gånger i veckan på thaipassen och sedan träna ännu mer ben på gymmet. Finns det inte ganska överhängande risk för överträning?

Samt att det kan vara lite väl tradigt.

Kabuto
2008-10-20, 20:12
Jag vet faktiskt inte om det finns risk för det. Men jag tror att det är lungt.

Alexlindgren
2008-10-20, 20:16
Men jag orkar ändå inte så vi drar ett streck över det :D hahaha.

Hur tycker ni att resten av kroppen ser ut?


Bild på benen: (lite mer seriösare bild kommer upp senare, hade inte ork nu :))

Brooklyn
2008-10-20, 20:27
ja du behöver ju garanterat köra ben _också_

kämpa på nu bara!

Alexlindgren
2008-10-20, 20:37
ja du behöver ju garanterat köra ben _också_

kämpa på nu bara!

Är inte alltid en fördel att ha muskulösa ben, särskilt inte i thaiboxningen då det är viktigt med rörligheten..

Varför _älskar_ alla kolloliter att träna ben och måste alltid kommentera att man ska träna mer ben, att benen släpar, osv?

Ingen kritik, är bara allmänt nyfiken.

Brooklyn
2008-10-20, 20:40
Är inte alltid en fördel att ha muskulösa ben, särskilt inte i thaiboxningen då det är viktigt med rörligheten..

Varför _älskar_ alla kolloliter att träna ben och måste alltid kommentera att man ska träna mer ben, att benen släpar, osv?

Ingen kritik, är bara allmänt nyfiken.

dem älskar väl att kommentera det just pga. att det är så många som rent ut sagt skiter i benträningen!

tips är ju att köra lågreppare på benen då bygger du ju bra styrka men inte lika mycket volym som om du skulle reppat mer... :thumbup:

Buken
2008-10-20, 22:45
Om du tittar på ganska många kamsportare brukar dom ha rätt rejäla lår.
Om du hela tiden kör thaiboxning och inte lägger på dig 20kg muskler så kommer du inte bli osmidig man får inte biffiga ben över en natt.
styrketräna benen precis lika mycket som du gör med bröst/biceps eller vad det nu är.

Från en thaiboxare till en annan.

Alexlindgren
2008-10-21, 17:15
De thailändare jag sett som är duktiga på thai har inte så mycekt större ben än vad jag har, men okej jag lyssnar till ditt råd.

Hur många gånger i veckan kör du thai och hur tränar du ben på gymmet?

kalajset
2008-10-21, 17:34
Jag måste säga att jag inte kan påstå att benen ser ut att vara på efterkälken volymmässigt. Inte för att ge TS fel idéer, men de ser, av bilden att dömma, ut att vara på minst samma nivå som övriga kroppen. Lite mer vader kanske, men det behöver ju 90% av alla gymmande.

Nu har jag själv endast kört MMA relativt sporadiskt under de senaste månaderna, (0-3 pass i veckan), men upplever inte direkt någon överträning i benen p ga kombon kampsport/benträning. Nu är iofs thaiboxning ännu mer benorienterad, men ändå. Jag kör helkropp två ggr i veckan, inklusive benen. Knäböj, (vanliga bakböj), utföres så gott som varje pass. Ifall jag av någon anledning känner mig extra sliten i benen inför gymmet tar jag det lite lugnare helt enkelt, och kör benpress/benspark istället, för framsidan. För baksidan blir det liggande lårcurl/raka marklyft en gång i veckan.

Scratch89
2008-10-21, 18:55
Ser bra ut. Ge fan i att träna benen om du inte vill det; thaiboxning och liknande gör tillräckligt ont utan att man ska stånka i böjracket.

manekin
2008-10-21, 19:17
Är inte alltid en fördel att ha muskulösa ben, särskilt inte i thaiboxningen då det är viktigt med rörligheten..

Varför _älskar_ alla kolloliter att träna ben och måste alltid kommentera att man ska träna mer ben, att benen släpar, osv?

Ingen kritik, är bara allmänt nyfiken.

För att dom är från landet..... Dicso = stockholmsgymma, Knäböj = Norrlandsbygga

ps. dina ben släpar def. inte efter... I din viktklass brukar "thaiben" se ut som dina fast 50% (utan att ha sätt dina vader)

Alexlindgren
2008-10-21, 20:59
Vara hälften så stora som mina menar du alltså?

OKej, tack för kommentarerna. Kul att få höra!

Nästa vecka börjar det fläskas ordentligt, har lov så då har jag all tid i världen att träna.

manekin
2008-10-22, 08:24
japp 50% av dina menade jag....

Buken
2008-10-22, 11:41
Jag kör thai 3 gånger i veckan och MMA 2 gånger, jag kör bara ett gympass i veckan då jag kör Bänkpress, knäböj, Chins, någon rodd kanske.
Det räcker för mig :)

Buken
2008-10-22, 11:46
http://i7.photobucket.com/albums/y297/gurra700/aukmen-742315.jpg
spam spam, Kaoklai kaennorsing har ganska rejäla påkar för hållande till kroppsstorlek :)

maximuscle
2008-10-22, 12:31
vilka dagar å tider kör du på svea muay thai....jag kör där med...

Alexlindgren
2008-10-22, 15:03
Har inte kört på ett tag, då jag haft problem att få tiden att räcka till.

Men från och med nästa vecka kommer jag köra

Måndag, onsdag, fredag 17.45 -

Elfsberg
2008-10-22, 15:38
De thailändare jag sett som är duktiga på thai har inte så mycekt större ben än vad jag har, men okej jag lyssnar till ditt råd.

Hur många gånger i veckan kör du thai och hur tränar du ben på gymmet?

Inte för att du frågar mig personligen, men jag ger dig lite input ändå. Jag tränar thaiboxning vid tre tillfällen och runt 5-6 h totalt / vecka. Styrketränar jag mer än två gånger per vecka går jag i väggen fortare än kvickt. Jag kör marklyft och knäböj vardera en gång i veckan och splittar bänkpress/marklyft samt axlar/knäböj med några enstaka assistansövningar.

Faktiskt så tycker jag att din uppfattning om hur en boxares fysik ser ut är fullkomligt snedvriden: de flesta framstående thaiboxare som har någon fysik alls att anmärka på har just stora och väl tillagna lår och vader och en i jämförelse släpande överkropp. Det är sällan(aldrig?) några stora bröst eller armar som vinner matcher..

Du kan jämföra ditt ben lite som ett basebollträ: midjan roterar ett par raka armar(lår) som i sin tur överför kraften till basebollträt(ett par tunga vader) i en våldsam rörelse. Stora vader is the shit!

http://martialarts.com.my/community/uploads/img48168652e75ee.jpg

Men visst, benträning är inget för någon som inte vill ha stora ben eller kanske inte heller vill bli bäst i världen.

Ser bra ut. Ge fan i att träna benen om du inte vill det; thaiboxning och liknande gör tillräckligt ont utan att man ska stånka i böjracket.

Den inbitna thaiboxaren säger att det inte gör tillräckligt ont.. ;)

maximuscle
2008-10-22, 15:51
Har inte kört på ett tag, då jag haft problem att få tiden att räcka till.

Men från och med nästa vecka kommer jag köra

Måndag, onsdag, fredag 17.45 -


haha jag kör tisdag å torsdag..... :Virro