handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig med en deff diet


LaaBwe
2008-10-19, 19:37
Behöver ngn som kan hjälpa mig med en kostplan (diet/deff...osv)
Jag jobbar skift så har lite svårt att äta rätt tider....och även mängder..
Men har nu, from imorgon (mån 20okt) över 2 veckor där jag endast jobbar 3 förmiddagar (7-15.00)

Och tänkte därför passa på att köra en hårdstart, runt 1000kcal per dag & massa träning...behöver tappa fett snabbt, annars sjunker motivationen att äta bra nästan lika fort =(

jag tränar nu 6-7 dgr/ veckan...ibland dubbla pass, morgon & kväll..
men vikten tycks ha stannat oavsett hur mkt jag kör på ...

Är en tjej på 23 år, 168cm, och väger 65-67kg...var ett tag sen jag vägde mig nu men...

Så skulle gärna vilja ha tips & råd med upplägget av träningen & maten..
tips på frukost, lunch....saker att äta före & efter träningen...
oftast så kör jag morgon träningen innom 1h efter jag vaknat så vill inte äta så mkt frukost...eftersom jag äter när jag kommer hem...

Ngn som är intresserad & vill hjälpa mig bli av med dom sista kg: får gärna adda mig på msn...lr skriva svar här direkt...

Jätte tacksam för svar =)

ajde
2008-10-19, 19:45
Börja med att läsa Deff Guiden - http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

LaaBwe
2008-10-19, 20:48
Jag har läst den, flera gånger...
vet hyffsat bra men inte lika bra som personer som deffar & sliter regelbundet..
så därför skulle jag vilja ha häjp att göra en 2 v kostplan...för att veta ungefär hur mkt & av vad jag ska äta oxå !!1

CV!
2008-10-19, 21:05
Frukost : 1 macka
Lunch : Filmjölk
Middag : Kyckling med potatis utan sås med grönsaker
Kvällsmål : Frukt

såhär borde kanske en dietmåltid se ut om man vill ligga på 1000 kcal, jag vet inte direkt men tyckte det verkade lite mat.

Onigiri
2008-10-19, 21:10
Gröt till frukost är ju alltid kanon, den kan man tillreda och "krydda" hur man vill nästan efter eget behag.

Godis och sånt = bort, ät frukt istället :)


Svårt att ge tips för jag/vi vet inte riktigt hur din vardagliga kost ser ut, du får gärna skriva vad en typisk dag ser ut kostmässigt, så kanske vi kan itgå från den :)

LaaBwe
2009-01-10, 22:20
Gröt till frukost är ju alltid kanon, den kan man tillreda och "krydda" hur man vill nästan efter eget behag.

Godis och sånt = bort, ät frukt istället :)


Svårt att ge tips för jag/vi vet inte riktigt hur din vardagliga kost ser ut, du får gärna skriva vad en typisk dag ser ut kostmässigt, så kanske vi kan itgå från den :)


Alltså jag äter mest kvarg nu :O
men mkt protein,..& grönsaker men det går ändå trögt...
försöker ligga på 1-1500kcal beroende på vad jag gör under dagen...
men ofta så tränar jag 1,5-2 h kondition per dag...
Ahh...jag har panik :O

Scratch89
2009-01-11, 00:15
Tycker du att ditt beteende är sunt?

LaaBwe
2009-01-11, 08:19
Tycker du att ditt beteende är sunt?


Nej...jag vet..
men just nu vill jag bara bli av med dom sista kilona :O

Nordenator
2009-01-11, 11:01
Nej...jag vet..
men just nu vill jag bara bli av med dom sista kilona :O

Är det något som är vansinnigt akut eller? Du tror inte det är bättre att äta rätt och sänka tempot en aning? Om du inte har motivationen till att äta rätt utan att stressa, testa ställa upp ett exceldokument eller liknande där du håller koll på dagligt intag. Säg att du har satt en gräns på 2000 kcal att äta per dag, så ser du ju hur mycket du har att spela med till varje mål och äter inte det där extra i slutändan. Om du ligger under din förbränning kommer du tappa vikt. Håll bara bättre koll på vad du sätter i dig och gör inte allt till ytterligheter genom att bara käka kvarg eller något. Det går att äta normal mat och gå ned i vikt. Det gäller bara att styra om förhållandet av makronutrienter mer mot protte än normalt sett. Det betyder ju inte att man bara ska äta det, dock.

Att ställa upp en bra mall med lite autosummor i excel tar inte många minuter men kan underlätta om man har svårt att hålla koll.

Lycka till :)

Scratch89
2009-01-11, 11:13
Nej...jag vet..
men just nu vill jag bara bli av med dom sista kilona :O

Dock är det inte där problemet sitter, tror jag. Fem kilo hit eller dit kommer inte spela någon roll i det stora hela ändå. Det viktiga är att du får ett sunt tänk vad gäller kost och träning, så att du kan behålla din nya vikt. Om man går på en krashdiet och kommer ner till sin målvikt, kommer man ha tappat så mycket muskelmassa att man fortfarande ser slapp och otränad ut. Att gå långsammare, och lära känna sin kropp, är receptet för att det ska hålla länge.

Det är alltid bra att komma igång att träna och äta bättre, men som sagt, börja långsamt och se hur det fortskrider. Det kan räcka med att ta bort fikat på rasterna och allt godis på helgerna.

LindaS
2009-01-11, 12:54
Tycker du att ditt beteende är sunt?+1 Vad håller du på med? I all välmening.

Nej...jag vet..
men just nu vill jag bara bli av med dom sista kilona :OVilka är dom sista kilona? 2? 2 till efter det? Risken är att du aldrig blir nöjd och när/om du kommer på det så är det en svår och lång väg tillbaka.

Prisman
2009-01-11, 13:57
+1 Vad håller du på med? I all välmening.

Vilka är dom sista kilona? 2? 2 till efter det? Risken är att du aldrig blir nöjd och när/om du kommer på det så är det en svår och lång väg tillbaka.

Håller med.
Jag tycker du verkar ha en bra vikt i förhållande till din kroppslängd och med tanke på att du tränar en del.

LaaBwe
2009-01-11, 20:22
Jaa..alltså jag vet att man ska ta det lung & inte stressa fram en viktnedgång men jag har gått ner rätt duktigt i någon månad men nu senaste 2-3 mån står jag stilla ..
vet inte varför men det e lite irriterande....
JAg ska åka bort & vill gå ner så jag e hyffsat nöjd eftersom jag inte kommer att träna på ett tag då..
vill väl gå ner runt 5kg...iaf...håller mig runt 1-1500kcal per dag..
men jag rör väldigt lite på mig på jobbet oxå...
har ni ngra andra tips på va man kan äta då??
vill äta ca var 3e timme så det kan ju inte vara allt för mkt mat då :/

Scratch89
2009-01-11, 22:57
Vad du ska äta går inte att svara på sådär generellt. Vad gillar du? Personligen äter jag rätt så så lite lagad mat, och äter mycket bröd med olika pålägg (ägg, ost, skinka, makrill i tomatsås och liknande), och lagad mat max en gång om dagen, om ens det. Vissa vill alltid ha lagad mat. Inget fel på nåt av uppläggen, så länge man får i sig näringsämnen man behöver.

Några generella riktlinjer kan dock vara magra mejeriprodukter, kyckling, fisk (torsk, lax, makrill, sej, t.ex), 500 gram frukt och grönt om dagen och näringsrika kolhydratskällor.