handdator

Visa fullständig version : Bröst tränings fråga


stilet
2008-10-19, 17:13
Vilka övningar ska man köra för att brösten ska vara lagom stora och så att det inte finns något synligt "gap" mellan dem om ni förstår?
Bänkpress, maskin, hantlar? Konkreta tips?

mini
2008-10-19, 17:34
Bröstens form är i princip genetiskt betingat.

jwzrd
2008-10-19, 17:37
Hur lång tid har du tränat?

130kg finsk sisu
2008-10-19, 17:44
Tycker du skall ta upp detta med jwzrd. Han kan detta med brösträning!

stilet
2008-10-19, 18:08
Började styrketräna seriöst ca. 2 veckor sen

ElecTr0n
2008-10-19, 18:27
Jag gillar bänkpress starkt!

Onigiri
2008-10-19, 19:43
Jag gillar hantelpress starkare!

Jacksatan
2008-10-19, 20:02
Trådskaparen frågade inte efter alla småkillars favoritövningar...

För utseendet på brösten spelar det ingen roll vilken övning du väljer. Muskeln kan bli större eller mindre, hur den ser ut är bestämt innan av dina gener. Bänkpress och hantelpress är väl de övningar som är "bäst" på att bygga bröstmuskler om du frågar majoriteten av gymutövarna.

pwnyou
2008-10-19, 20:36
Enligt Milos Sarcev så ska man träna "inre bröst" mera om man håller ett smalare grepp i bänkpressen utan att köra med triceps.

Jag har ingen aning om det är sant eller inte dock.

Jacksatan
2008-10-19, 20:39
Enligt Milos Sarcev så ska man träna "inre bröst" mera om man håller ett smalare grepp i bänkpressen utan att köra med triceps.

Jag har ingen aning om det är sant eller inte dock.

Milos är jäkligt duktig på hur man bygger muskler. I fallet om "inre" och "yttre" bröst har han dock fel. Det är anatomiskt omöjligt att stressa utsidan mer än insidan t ex. Det är som att försöka spänna ett gummiband mer i ena änden t ex.

stilet
2008-10-19, 22:11
Så det spelar ingen roll vilka bröstövningar man väljer - då alla övningar bygger på samma sätt?

spoonchest
2008-10-20, 08:18
Det är anatomiskt omöjligt att stressa utsidan mer än insidan t ex. Det är som att försöka spänna ett gummiband mer i ena änden t ex.

Haha, bra liknelse.

Kischen
2008-10-20, 08:27
Haha, bra liknelse.

Ja faktiskt.

Threader
2008-10-20, 16:27
Lite grovt fungerar bröstövningarna så här:
Pressar då du ligger på ett plant underlag (eller ett underlag där du har huvudet lägst) bygger mer i nederdelen av bröstet.
Sneda pressar, där du ligger med överkroppen vinklad i ca 20-30 graders vinkel bygger mer på övre delen av bröstet.
Flyes aktiverar hela bröstet, och gör det större på bredden.
Utöver dessa finns det ett flertal övningar för bröst som fungerar på olika sätt, exempelvis dips. De överlåter jag till någon som är bättre på att förklara de anatomiska synvinklarna än vad jag är.

Sedan så spelar det inte så stor roll vilka övningar du väljer för bröstets allmäna storlek. Sluta helt enkelt bygga bröstet när du är nöjd med det, och underhållsträna det bara där efter.

jwzrd
2008-10-20, 16:31
Tycker du skall ta upp detta med jwzrd. Han kan detta med brösträning!

Å nej. Det är du som har störst rattar på kolozzeum =)

ElecTr0n
2008-10-20, 16:45
Sedan så spelar det inte så stor roll vilka övningar du väljer för bröstets allmäna storlek. Sluta helt enkelt bygga bröstet när du är nöjd med det, och underhållsträna det bara där efter.

Ska man verkligen göra så? När man är nöjd med storleken att man bara underhålls tränar?! :confused:

Threader
2008-10-20, 17:20
Tja, om man inte vill ha större bröst är väl det det ända man kan göra. Sedan måste man naturligtvis dra ner på träningen i allmänhet efter det. Om man fortsätter bygga rygg och armar och axlar osv så kommer man få en rejält konstig hållning om man inte utvecklar bröstet i samma takt som resten, och antagligen kommer man få en hel del andra problem.
Men av mitt antagande (kanske inte var så klokt att anta det), så vill nog inte TS bli väldigt stor (bröst brukar ju vara en av de musklerna killar generellt vill utveckla mest), så då kan jag helt enkelt inte se någon skada detta. Någon får hemskt gärna rätta mig om jag har fel, dock!

Det är ju fakta att BB's tillämpar denna metod för att få symetri; när de är nöjda med en muskels storlek slutar de att bygga på den, även om de fortsätter att bygga andra muskler.

JakeTheSnake
2008-10-20, 23:29
Trådskaparen frågade inte efter alla småkillars favoritövningar...

För utseendet på brösten spelar det ingen roll vilken övning du väljer. Muskeln kan bli större eller mindre, hur den ser ut är bestämt innan av dina gener. Bänkpress och hantelpress är väl de övningar som är "bäst" på att bygga bröstmuskler om du frågar majoriteten av gymutövarna.

Men om man kör mycket lutande bröst övningar borde inte då brösten bli större upptill? och på så sätt kan man forma dem lite genom att träna nedre och övre bröst muskeln?

Alucard
2008-10-21, 12:58
Var finns särskrivningspolisen när man behöver honom?

JohnRick
2008-10-21, 15:21
Var finns särskrivningspolisen när man behöver honom?

Jag har jobbat (eller varit på arbetet) hela dagen. Men nu är jag tillbaka.

Wao
2008-10-21, 15:36
Flyes aktiverar hela bröstet, och gör det större på bredden.

Menar du att flies gör bröstmuskeln bredare? <.<

Deceiver85
2008-10-21, 18:04
De överlåter jag till någon som är bättre på att förklara de anatomiska synvinklarna än vad jag är.

Håller med, kanske skulle du inte försöka förklara något alls med tanke på att du tror att flies gör bröstet bredare? ;)

DZL_PWR
2008-10-21, 18:06
Menar du att flies gör bröstmuskeln bredare? <.<

Jag finner det mycket svårt att tolka det påståendet på något annat sätt.

Jacksatan
2008-10-21, 18:13
Men om man kör mycket lutande bröst övningar borde inte då brösten bli större upptill? och på så sätt kan man forma dem lite genom att träna nedre och övre bröst muskeln?

Bröstmuskeln är en sk. solfjädersmuskel så det går som du säger att få dem lite större upptill. Men ska jag vara ärlig tror jag inte att det är särskilt stor skillnad i praktiken.

Threader
2008-10-21, 19:47
Förlåt, dåligt skrivet av mig. Flyes är en övning som ger väldigt bra bottensträck i muskeln, och den tränar hela bröstet, till skillnad från pressar osv. Dessutom stretchar den ut bröstmuskeln, vilket gör att den ger flexibilitet och volym.
Många hävdar dessutom att flyes gör bröstmuskeln bredare (detta tror jag i och för sig beror på den stretchande effekt som övningen har), läs senaste body som exempel. Men jag har ingen studie att backa upp det med.

Deciver85: Var inte det rätt onödigt skrivet?

Wao
2008-10-22, 16:05
Jag finner det mycket svårt att tolka det påståendet på något annat sätt.

Jag ville bara vara säker på att jag inte missuppfattade något innan jag roidade :smash:

JakeTheSnake
2008-10-22, 16:13
Bröstmuskeln är en sk. solfjädersmuskel så det går som du säger att få dem lite större upptill. Men ska jag vara ärlig tror jag inte att det är särskilt stor skillnad i praktiken.

ok, tack

Threader
2008-10-22, 16:29
Måste tillägga en sak. Eftersom flyes är en av de övningar som tränar utsidan och insidan av bröstet, måste den ju följdaktligen göra bröstmuskeln bredare!
Ju mer jag tänker på saken, desto mer kommer jag på som talar för att flyes skulle göra bröstmuskeln bredare.
Stretchningen gör muskeln bredare. Att den tränar ytter och innersidan gör muskeln bredare.
Ny blir det mer flyes :hbang:

LoTiX
2008-10-22, 17:29
Måste tillägga en sak. Eftersom flyes är en av de övningar som tränar utsidan och insidan av bröstet, måste den ju följdaktligen göra bröstmuskeln bredare!
Ju mer jag tänker på saken, desto mer kommer jag på som talar för att flyes skulle göra bröstmuskeln bredare.
Stretchningen gör muskeln bredare. Att den tränar ytter och innersidan gör muskeln bredare.
Ny blir det mer flyes :hbang:

Den tränar inte utsida och insida bröst man aktiverar enbart hela bröstmuskeln från en annan vinkel än vid vanliga pressövningar. Hela muskeln används fortfarande.

Threader
2008-10-22, 17:52
Den tränar inte utsida och insida bröst man aktiverar enbart hela bröstmuskeln från en annan vinkel än vid vanliga pressövningar. Hela muskeln används fortfarande.

Okej, jag tänker inte säga emot, du kan säkert det bättre än vad jag kan! :) Men får jag då fråga hur det kommer sig att i nästan varje bok (alla jag läst, ink 'effektiv bodybuilding' av ove rytter och 'Styrketräning - En Anatomisk Guide'), hävdar att Flyes "aktiverar: hela bröstet" (följdaktligen in Och utsida), medan exempelvis bänkpress "aktiverar: nedre delen och mittendelen av bröstet"?
Naturigtvis använder man hela bröstmuskeln i alla bröstövningar, men det intressanta (för mig i alla fall) är var på bröstet varje övning effektivt bygger. Flyes tycks vara den enda som effektivt bygger hela bröstet, om man ska tro på det som står i böcker och skrifter (body, se sid 60, nr 291/10-2008) om ämnet.
Skulle bli jätte glad om du kunde förklara ytterligare, jag är här för att lära mig!

Hank
2008-10-22, 18:05
Vad yrar du om? Visst bygger flyes bröst, det är en fin isolationsövning. Faktum kvarstår dock att det inte finns inre och yttre bröst.

En annan sak är att du aldrig kan nå den typ av överbelastning du får i tex bänkpress genom flyes, därför är inte flyes den optimala bröstbyggaren. En kombination av tex bänkpress, lutande hantelpress och flyes torde dock vara det mest optimala i bröstbyggarsyfte.

Hank
2008-10-22, 18:17
Sen vet jag inte varför profesionella bodybouilders etc fortfarande hävdar att det finns yttre och inre bröst även fast alla på kolo vet bättre. Jag antar att det är för att flyes och CC tex ger känslan av att squeeza ihop bröstet och alla kan nog hålla med om att det ger en känslan av att "inre" bröst arbetare mer. Och proffsbyggare är mkt för känsla

LoTiX
2008-10-22, 18:22
Okej, jag tänker inte säga emot, du kan säkert det bättre än vad jag kan! :) Men får jag då fråga hur det kommer sig att i nästan varje bok (alla jag läst, ink 'effektiv bodybuilding' av ove rytter och 'Styrketräning - En Anatomisk Guide'), hävdar att Flyes "aktiverar: hela bröstet" (följdaktligen in Och utsida), medan exempelvis bänkpress "aktiverar: nedre delen och mittendelen av bröstet"?
Naturigtvis använder man hela bröstmuskeln i alla bröstövningar, men det intressanta (för mig i alla fall) är var på bröstet varje övning effektivt bygger. Flyes tycks vara den enda som effektivt bygger hela bröstet, om man ska tro på det som står i böcker och skrifter (body, se sid 60, nr 291/10-2008) om ämnet.
Skulle bli jätte glad om du kunde förklara ytterligare, jag är här för att lära mig!

Nej jag vet inte heller varför de skriver det.

Threader
2008-10-22, 18:34
Vad yrar du om? Visst bygger flyes bröst, det är en fin isolationsövning. Faktum kvarstår dock att det inte finns inre och yttre bröst.

En annan sak är att du aldrig kan nå den typ av överbelastning du får i tex bänkpress genom flyes, därför är inte flyes den optimala bröstbyggaren. En kombination av tex bänkpress, lutande hantelpress och flyes torde dock vara det mest optimala i bröstbyggarsyfte.

Jag citerar direkt ur 'Effektiv bodybuilding' av Ove Rytter (ursäkta att jag tjatar om den, det är den boken jag har tillgång till just nu):

"Liggande Hantelpress
Aktiverar: Mittendelen, yttre och nedre delen av bröstet, samt deltoideus"

"Bänkpress mot halsen
Aktiverar: Nedre delen och mittendelen av bröstet"

"flyes
Aktiverar: Hela bröstet"

Citerar ur senaste body, nr291/10-2008, s66. Artikel skriven av Carina Isaksson (som för er som inte vet är förbannat bra på det hon gör, och känd för det):

"Lutande bänkpress
Attackerar bröstets övre del, samt till viss del även skuldrans framsida..."

Detta var bara några exempel på texter där väldigt kända och duktiga bodybuilding profiler helt klart hävdar att olika bröstövningar "targetar" olika delar av bröstet. Har du någon som helst fakta bakom påståendet att det inte finns "något yttre eller inre bröst"? Det finns så klart inte några specifika muskler som är yttre och inre bröst, men det har jag aldrig heller sagt, där emot att man kan träna träna specifika delar av bröstet (så som ytterdelen och innerdelen, ovan och undre, och mitten) med olika övningar, och att flyes är en övning som tränar Hela bröstet!

Jag skulle uppskatta om du kunde lägga fram något som stöd för det du säger. Det kan mycket väl vara så, jag är ingen expert, men jag skulle vilja ha lite mer än ett påstående för att motbevisa Carina och Ove, som båda är oerhört duktiga innom bodybuilding.

Sedan, Hank, huruvida flyes är en "optimal bröstövning" eller inte, är en helt annan sak (dock håller jag med om att flyes inte är en optimal övning).

Slutligen hoppas jag att ingen tar illa upp av diskusionen: Jag sitter inte här och käftar mot er med filt; jag vill bara reda ut det här, eftersom något jag personligen har baserat min bröstträning på under ett antal års tid tycks vara starkt ifrågasatt av många! :)

Threader
2008-10-22, 18:43
Sen vet jag inte varför profesionella bodybouilders etc fortfarande hävdar att det finns yttre och inre bröst även fast alla på kolo vet bättre. Jag antar att det är för att flyes och CC tex ger känslan av att squeeza ihop bröstet och alla kan nog hålla med om att det ger en känslan av att "inre" bröst arbetare mer. Och proffsbyggare är mkt för känsla

Okej, nu vet jag inte om du skojar eller inte, men du kan väl inte allvarligt hävda att de som hänger på kolo är bättre på just bodybuilding än Professionella Bodybuilders och välkända skribenter och författare med gud vet hur många års och utbildningars erfarenhet?
(säger inte att det inte finns otroligt duktiga människor här, King Grubb, Allan, och Arne P. är bara några exempel på människor som är helt fantastiskt kunniga)

z_bumbi
2008-10-22, 18:43
Det mesta Rytter säger kan man hoppa över.

De flesta bröstövningarna tränar hela bröstet, skillnaden blir om man t ex kör uppåtlutande pressar för då betonas övre delen av bröstmuskeln mer än resten.

Threader
2008-10-22, 19:14
Det mesta Rytter säger kan man hoppa över.

De flesta bröstövningarna tränar hela bröstet, skillnaden blir om man t ex kör uppåtlutande pressar för då betonas övre delen av bröstmuskeln mer än resten.

Åter igen, inte för att käfta emot med meningen att vara dryg, jag har stor respekt för dig och vet om att du är väldigt duktig, men varför ska man hoppa över det Ove Rytter säger? Som fd redaktör för Body, nordens största tidning för gymträning, med hyfsat stora framgångar inom bodybuilding, och i allmänhet väldigt repsekterad inom träningskretsar kan i alla fall jag tycka att det han säger måste ha en viss tyngd.

Och om det nu är så att alla bröstövingar är så lika (med undantag av vinklade pressar), varför tränar och hävdar en klar majoritet av professionella bodybuilders och kända PT's annorlunda? Känner bara att argumenet "muskeln är som ett gummiband, man kan inte spänna ena ändan av den" inte håller när så många väldigt kända och duktiga hävdar tvärt om. Något måste det ju ligga i det.