handdator

Visa fullständig version : "Dålig luft"


kalle_banan
2008-10-19, 16:50
Vad är dålig luft? Låt oss säga att man sitter på kontoret hela dagen och inte vädrar, är luften dålig då? Bortsett från att det kan lukta instängt, är kvalitén på luften sämre?

hahavaffan
2008-10-19, 16:52
Mindre syre om där inte finns någon ventilation alls.

internethjälten
2008-10-19, 16:56
Mindre syre om där inte finns någon ventilation alls.

hur många kubik försämrar en genomsnittlig kontorsråtta på en arbetsdag
och vad räknas som ventilation? räcker det att dörren öppnas och låt
oss säga att 1m3 byts ut i dörröppnignen eller räcker otätheten runt
dörr/fönster för att det ska räknas som ventilation?

går nog att fördjupa sig en hel del i detta ämnet ;)

kalle_banan
2008-10-19, 17:03
Mindre syre om där inte finns någon ventilation alls.

Är det ett sannolikt scenario att en person på ett kontor förbrukar så mycket syre under en dag att mängden syrgas i luften minskar så mycket att det blir ohälsosamt?

King Grub
2008-10-19, 17:25
Kontoret är väl inte hermetiskt tillslutet?

Eddie Vedder
2008-10-19, 17:26
Är det ett sannolikt scenario att en person på ett kontor förbrukar så mycket syre under en dag att mängden syrgas i luften minskar så mycket att det blir ohälsosamt?

Ett extremt väl tillslutet rum med många människor lär kunna bli ohälsosamt ja. Men ett vanligt kontor lär aldrig drabbas av det, det vore ju tortyr.:D

I övrigt är som sagt "dålig luft" i mina ögon det man brukar uppfatta som just syefattigt, "kvalmigt" etc.

Dålig luft utomhus kan ju handla om förorenad luft också, typ smoggen i Peking under OS. Då tyckte jag synd om marathonlöparna.

maximuscle
2008-10-19, 17:27
om du inte får in ny luft bildas det kväveoxid omj ag inte minns helt fel...och du blir seg å trött....

Bönne
2008-10-19, 17:30
Man ventilerar väl inte huvudsakligen för att öka syrehalten, utanför att just få ut förorenad luft.

kalle_banan
2008-10-19, 17:54
Det famlas fortfarande i mörkret här... Kan man sammanfatta det som en myt? Dålig luft är instängd luft och ofarlig, farlig luft är avgaser/smog/rök osv?

Tolkia
2008-10-19, 17:58
Det går inte att sammanfatta det så enkelt som du gjorde ovan; inomhusluft kan vara ohälsosam likaväl som utomhusluft. Men att den luktar ofräscht (vilket verkar vara det du har att gå på) är ingen indikator på att den skulle vara ohälsosam.

Rahf
2008-10-19, 18:01
Los Angeles. Smogen går ju nästan att skära med kniv!

stevebc
2008-10-19, 18:05
Hög koldioxidhalt. När folk svimmar av "syrebrist" är det egentligen koncentrationen av koldioxid som blir för hög.

Musselbank
2008-10-19, 18:05
London 1952 :hbang:

kalle_banan
2008-10-19, 18:10
Det går inte att sammanfatta det så enkelt som du gjorde ovan; inomhusluft kan vara ohälsosam likaväl som utomhusluft. Men att den luktar ofräscht (vilket verkar vara det du har att gå på) är ingen indikator på att den skulle vara ohälsosam.
När blir inomhusluft ohälsosam då?

Tolkia
2008-10-19, 18:19
När blir inomhusluft ohälsosam då?
Mögel etc.

Edit: Det beror lite på vad man menar med "ohälsosam". Dålig luftkvalitet t.ex. p.g.a. damm, partiklar och ozon från kopiatorer etc. kan ju ge ospecifika besvär utan att vara direkt farlig.

Hemi
2008-10-19, 18:20
Santiago Chile. Finns luftautomater man stoppar pengar i.
London vissa dagar.
Liksom vissa dagar och ställen i Paris.
Falun, smogen ligger gul och giftigt tjock över stan på morgonen. Man väntar gärna med bilen innan man kör ner i skiten.

egge
2008-10-19, 18:22
När blir inomhusluft ohälsosam då?

Det ät väl när det är mer bakterier/damm/skit/whatever i luften? Svårare än så tycker inte jag det är.

internethjälten
2008-10-19, 18:23
Kontoret är väl inte hermetiskt tillslutet?

Det är dit jag vill komma för mig veterligen så har kontorsfolk en tendens
att vilja röra på sig, gå mellan olika rum etc.

kalle_banan
2008-10-19, 19:05
Det ät väl när det är mer bakterier/damm/skit/whatever i luften? Svårare än så tycker inte jag det är.

Själva poängen just nu är att få ett konkret svar på frågan, om man säger att skit är ohälsosamt har man garderat sig mot... allt.
Men ok, bakterier, mögel, ozon, nått mer man kan bli manisk hypokondriker för?

Bahir
2008-10-19, 22:08
Skaffa fläkt, sätt luften i omlopp.

maaherra
2008-10-20, 05:51
Hög koldioxidhalt. När folk svimmar av "syrebrist" är det egentligen koncentrationen av koldioxid som blir för hög.

För hög koldioxidhalt tvivlar jag på att det kommer bli, så vida inte han försöker springa ett maraton där inne eller kontoret är 1 kvadrat stort. Det är först i koncentrationer ~10% du tuppar av.

Edit: Eller ja, koldioxidhalten kan ju ändå bli för hög. Men vid 10% tuppar du av :D

Tolkia
2008-10-20, 07:04
Själva poängen just nu är att få ett konkret svar på frågan, om man säger att skit är ohälsosamt har man garderat sig mot... allt.
Men ok, bakterier, mögel, ozon, nått mer man kan bli manisk hypokondriker för?
Det är svårt att ge ett specifikt svar på en ospecifik fråga. Kan du precisera dig - är det t.ex. så att du är orolig för att luftkvaliteten på ditt arbete inte är tillräckligt god?

Anledning till att bli manisk hypokondriker finns f.ö. aldrig.

pellepedal
2008-10-20, 08:22
Skaffa fläkt, sätt luften i omlopp.

En fläkt som kör in luft utifrån i så fall.
Att bara fläkta runt luften inne är sämre än att inte ha nån fläkt alls.

Vi har idag mycket sämre luft inne i våra bostäder än vad vi har utomhus. Även om du jämför med en trafikerad gatukorsning mitt inne i stan.
Det är ca 5 ggr mer gifter i inneluften än vad det är utomhus.

Faktum är att en dammsugare (som fungerar lite som en fläkt som kör omkring luften inomhus fast med sk filter att dra luften igenom) förpestar luften väldigt mycket. Jag har sett en undersökning där man jämförde luften i en bostad där man städar med en normal dammsugare med en bostad där man städade med en sopborste inomhus. Bostaden där man körde dammsugaren hade många gånger sämre luft inomhus pga att dammsugaren blåser runt otroligt mycket damm och skit som i den andra bostaden låg kvar på golvet och inte gjorde nån skada.

Så att dra igång en fläkt hur som helst inomhus kan göra mer skada än nytta.

Loke
2008-10-20, 08:29
Syrebrist är det i princip aldrig!

Koldioxidöverskott är också rätt ovanligt skulle jag säga.

I de allra flesta fall är "dålig luft" egentligen varm luft. Det är helt enkelt för varmt, och det skapar hos människor en instängd och klaustrofobisk känsla. Lägg där till diverse lukter som människor skapar, så har du en perfekt obehaglig miljö, trots att luften rent biologiskt sett är aldeles prima. Så ja, "dålig luft" på kontoret eller i klassrumet är i stort sett en myt.

Istället för att uppna och vädra borde folk för övrigt lära sig att vrida ner elementen, speciellt i den här årstiden.

stevebc
2008-10-20, 12:45
För hög koldioxidhalt tvivlar jag på att det kommer bli, så vida inte han försöker springa ett maraton där inne eller kontoret är 1 kvadrat stort. Det är först i koncentrationer ~10% du tuppar av.

Edit: Eller ja, koldioxidhalten kan ju ändå bli för hög. Men vid 10% tuppar du av :DMed dålig ventilation kan koldioxidhalten bli så hög att det leder till trötthet/koncentrationssvårigheter. I våra föreläsningssalar har vi koldioxidmätare som ser till att den hålls på en (tillräckligt) låg nivå.

Den övre gränsen i USA är t ex på så låg nivå som 1 promille, alltså 0,1% koldioxid. Det kan jämföras med atmosfärinnehållet som är 0,387 promille - 0,0387%.

kalle_banan
2008-10-20, 16:10
Jag har inget problem med dålig luft som det är, jag tog kontoret som ett exempel bara. Jag ställde frågan för det pratas alltid om dålig luft till höger och vänster, men jag har aldrig hört att någon blir skadad av att sitta instängd under en kortare tid, så jag antog att när man säger dålig luft menar man instängd/unken luft, och inte skadlig/ohälsosam luft.

JoelR
2008-10-20, 16:59
Rekommenderar boken "Vandrande fukt - Strålande värme -så fungerar hus", den handlar om inneklimat i hus och tar upp fukt, luft och värme.

z_bumbi
2008-10-20, 17:14
Syrebrist är det i princip aldrig!

Koldioxidöverskott är också rätt ovanligt skulle jag säga.

I de allra flesta fall är "dålig luft" egentligen varm luft. Det är helt enkelt för varmt, och det skapar hos människor en instängd och klaustrofobisk känsla. Lägg där till diverse lukter som människor skapar, så har du en perfekt obehaglig miljö, trots att luften rent biologiskt sett är aldeles prima. Så ja, "dålig luft" på kontoret eller i klassrumet är i stort sett en myt.

Jag skulle inte vilja kalla det en myt då kontrollmätningar när jag gick i skolan klart visade på annat. Med öppen dörr in till klassrummet var koldioxidvärdet i korridoren utanför klassrummet över gränsvärdet efter 20 minuter. Inne i klassrummet och efter ytterligare 60 minuter så var det riktigt illa om man inte vädrade vilket inte var så skönt när det var 20 minus ute.
Idag är det oftare att det är verksamhet som lokalerna inte är anpassade för från början t ex utbildning i kontorslokaler eller ett antal datorer fler än vad det ursprungligen var tänkt som troligen står för de största problemen.