handdator

Visa fullständig version : Varför behöver man få i sig mer Kcal vid träning?


FilipWT
2008-10-19, 16:25
Tjenare, det finns säkert flera liknande trådar som denna men jag har inte hittat några. Får alltid samma resultat med sökmotorn.(?) Men men, jag undrar nu varför man behöver få i sig mycket mer kalorier vid träning? Är det inte proteinet och kolhydraterna som är viktiga?
Tack på förhand!

Wao
2008-10-19, 16:28
Beror ju helt på vad du är ute efter. Vill du bygga muskler behöver(?) du ligga på kcal+ och iom att du tränar (gör av med kalorier) behöver du stoppa i dig fler för att ligga på ett överskott. Blev lite rörigt men hoppas du förstår

ironmike_666
2008-10-19, 16:52
Protein och kolhydrater är kalorier, omräknat i energi bara.

Sniggel
2008-10-19, 16:52
Tjenare, det finns säkert flera liknande trådar som denna men jag har inte hittat några. Får alltid samma resultat med sökmotorn.(?) Men men, jag undrar nu varför man behöver få i sig mycket mer kalorier vid träning? Är det inte proteinet och kolhydraterna som är viktiga?
Tack på förhand!

För det första, ökar du protein och kolhydrat får du ju i dig mer kalorier.
Däremot spelar det ingen roll om kolhydraterna och proteinitaget är stort om du förbrukar upp all energi du använder. Blir det ingen energi över kan du inte förbättras (om vi nu pratar om muskelmassa) då kan man exempelvis höja fettintaget, eller öka kolhydrat- eller proteinintaget ytterligare och kolhydratintaget är oftast det vanligaste att höja, om man nu inte är fetträdd och käkar små mängder fett (vilket verkar vara vanligt hos många nu för tiden), då bör man nästan se till att höja fettintaget först innan man höjer något annat.