handdator

Visa fullständig version : Rå bacon


KaptenKnäsvag
2008-10-19, 16:20
Hur farligt kan det vara att äta rå bacon?

Det verkar ju så jävla gott...

Baha
2008-10-19, 16:44
brukar äta lite av dom öttigare delarna råa, inte insjuknat än iaf.

Eddie Vedder
2008-10-19, 16:51
Det finns väl ingen "rå" bacon? Det är väl inte bacon förrän den har rökts och saltats? Innan dess är det ju bara rått fläsk.

KaptenKnäsvag
2008-10-19, 16:57
Det finns väl ingen "rå" bacon? Det är väl inte bacon förrän den har rökts och saltats? Innan dess är det ju bara rått fläsk.

Ostekt bacon direkt ur paketet, då.

Eddie Vedder
2008-10-19, 16:59
Ostekt bacon direkt ur paketet, då.

Nej det är ingen fara. Hade varit större risk om köttet var rått.;)

KaptenKnäsvag
2008-10-19, 17:01
Nej det är ingen fara. Hade varit större risk om köttet var rått.;)

Är inte köttet rått då?

jwzrd
2008-10-19, 17:02
Är inte köttet rått då?

Men det står ju för helvete i tråden att det inte är rått! I din egen tråd. Det är bara du och han som svarat som skrivit i den.

KaptenKnäsvag
2008-10-19, 17:05
Men det står ju för helvete i tråden att det inte är rått! I din egen tråd. Det är bara du och han som svarat som skrivit i den.

Det var väl snarare en invit till att förklara mer ingående till varför köttet inte är rått, för i helvete. Du förstår ingenting som inte står i klartext, möjligtvis?

Pzorz
2008-10-19, 17:06
Ayoo...

Eddie Vedder
2008-10-19, 17:08
Det var väl snarare en invit till att förklara mer ingående till varför köttet inte är rått, för i helvete.

Jag skrev ju det. Från att ha varit rått så genomgår det en process, nämligen saltning och varmrökning. Dessutom tillsätts t.ex. E250 för att ytterligare motstå bakterietillväxt.

På samma sätt som du inte behöver steka rökt lax och påläggsskinka behöver du inte steka bacon om du inte vill.

z_bumbi
2008-10-19, 17:09
Det var väl snarare en invit till att förklara mer ingående till varför köttet inte är rått, för i helvete. Du förstår ingenting som inte står i klartext, möjligtvis?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bacon

jwzrd
2008-10-19, 17:09
Det var väl snarare en invit till att förklara mer ingående till varför köttet inte är rått, för i helvete. Du förstår ingenting som inte står i klartext, möjligtvis?

I samma inlägg står att köttet är saltat och rökt. (I klartext så till och med jag förstod.)

KaptenKnäsvag
2008-10-19, 17:11
Jag skrev ju det. Från att ha varit rått så genomgår det en process, nämligen saltning och varmrökning. Dessutom tillsätts t.ex. E250 för att ytterligare motstå bakterietillväxt.

På samma sätt som du inte behöver steka rökt lax och påläggsskinka behöver du inte steka bacon om du inte vill.

Tack, då skall jag prova ikväll att äta ett paket.

Pzorz
2008-10-19, 17:15
Ät inte paketet, det är inte bra om något.

KaptenKnäsvag
2008-10-19, 17:25
Ät inte paketet, det är inte bra om något.

Jag gör vafan jag vill. *slap*

Coldsmith
2008-10-19, 18:58
nu är det ju ont om bacon som är "riktigt" bacon.
har för mig att röksmaken ofta är tillsatser och inte genomgått en riktig rökning (som är ett sätt att tillaga mat). Eller är jag ute och cyklar nu?
Saltningen är ju dock en form av tillagning, men den är väl inte tillräcklig i det här fallet?

Mitt råd är iaf att bräcka köttet. Inte äta det som det är. Jag räknar det då inte som fördiglagat på något sätt.
Men jag har ju haft fel förr :)

hoikka poika
2008-10-19, 19:18
nu är det ju ont om bacon som är "riktigt" bacon.
har för mig att röksmaken ofta är tillsatser och inte genomgått en riktig rökning (som är ett sätt att tillaga mat). Eller är jag ute och cyklar nu?
Saltningen är ju dock en form av tillagning, men den är väl inte tillräcklig i det här fallet?

Mitt råd är iaf att bräcka köttet. Inte äta det som det är. Jag räknar det då inte som fördiglagat på något sätt.
Men jag har ju haft fel förr :)

Frågan är om det får heta bacon om det inte är rökt, är nog vanligt sidfläsk annars. Spekulerar nu, men det är ju så jäkla noga ang. ost- och drycknamn så varför inte när det gäller kött?

Nu ska jag göra pizza, slänger nog på några skivor bacon! :bumbi

Coldsmith
2008-10-19, 19:24
Frågan är om det får heta bacon om det inte är rökt, är nog vanligt sidfläsk annars. Spekulerar nu, men det är ju så jäkla noga ang. ost- och drycknamn så varför inte när det gäller kött?

Nu ska jag göra pizza, slänger nog på några skivor bacon! :bumbi

Du har ju röksmaken, då det är tillsatt. Men det är inte äkta varmrökt.

Och jo det får nog klassas som bacon ändå :).
Ska kolla på baconpaketet mitt nu.

Onigiri
2008-10-19, 19:24
Jag gör vafan jag vill. *slap*Här på kolozzeum gör vi det som endast är optimalt, egen vilja är inte tillåtet. :whipped:

Coldsmith
2008-10-19, 19:25
På mitt tulip-paket står det "rökt/röget. Då baconet är en rå produkt ska det genomstekas..."

Sverker
2008-10-19, 19:58
Det här borde jag kunna...men kan inte. Dax att kolla på baconpacketen i kyldisken.
Är det varmrökt så är det OK att äta direkt ur förpackningen. Är det bara rimmat med tillsats av rökarom eller kallrökt så ska det stekas. Listeria och EHEC är inte att leka med.

Koma
2008-10-20, 18:17
Min första tanke är att bacon är lite väl "sladdrigt" för att vara varmrökt och därmed inte uppnått tillräcklig temperatur.

En del produkter som bacon blir bäst när rökningen sker vid halvvarm rökning (40-50 C)
Jonsson, Lena mfl (2007) Livsmedelsvetenskap. Lund: Studentlitteratur

Kan ju inte svara på om detta gäller för allt bacon men dock kan det ju vara tämligen sannolikt i många fall.

dyxeldoff
2008-10-20, 21:12
Är inte köttet rått då?

nej det är rökt!

Sverker
2008-10-21, 06:09
Bacon är rosa. Rökt fläsk är grå/brun/rött. En snabb besiktining i kyldisken visar att myoglobinet i bacon inte har utsatts för hög värme.

Verkar inte finnas någon klar linje här. Viss bacon är rökt men fortfarande rosa. Viss bacon innehåller rökarom.


För mig är det uppenbart att bacon är kallrökt eller rimmat med tillsats av rökarom. Kräver alltså tillagning för att avdöda ev. listeria och EHEC.

Eddie Vedder
2008-10-21, 06:20
Bacon är rosa. Rökt fläsk är grå/brun/rött. En snabb besiktining i kyldisken visar att myoglobinet i bacon inte har utsatts för hög värme.

Viss bacon är rökt men fortfarande rosa.

Borde inte färgen bero på nitriten?

För mig är det uppenbart att bacon är kallrökt eller rimmat med tillsats av rökarom. Kräver alltså tillagning för att avdöda ev. listeria och EHEC.

Varför kan man då äta kallrökt lax?

Sverker
2008-10-21, 06:30
Den rosa färgen av nitrit kommer först efter uppvärmningen. Kallrökt korv är inte rosa utan snarare brun.




Först så är kallrökt lax fryst innan för att avdföda parasiter.

Sedan är kallrökt fisk ett risklivsmedel ( listeria sidan 6 ):
http://www.slv.se/upload/dokument/mat/kostrad/gravida_ammande/bakterier_parasiter_vid_graviditet_2008.pdf
...även om listeria inte är så vanligt just där.

Cerberus
2008-10-21, 07:19
så baconet e alltså inte rått då?

Beepfaaarp
2008-10-21, 08:42
så baconet e alltså inte rått då?

Det är rått. Det ser du ju om du tittar på köttet. När du lägger det i stekpannan drar det ihop sig. Det skulle inte hända om det var tillagat.

Mourten
2008-10-21, 09:00
ja brukar äta RÅ bacon, inte mkt men lite grann när ja lagar bacon, aldrig blivit kass av d.

Eddie Vedder
2008-10-21, 10:48
Det är rått. Det ser du ju om du tittar på köttet. När du lägger det i stekpannan drar det ihop sig. Det skulle inte hända om det var tillagat.

Samma sak sker ju om du steker falukorv t.ex. Och ostekt falukorv är ju inte rå, samma sak gäller ju blodpudding. Båda är förkokta. Havregryn blir till gröt om du kokar det, men okokta havregryn är inte råa för det. De är ångpreparerade.

Ignatius72
2008-10-24, 21:44
På mitt baconpaket står det "produkten skall tillagas". Det står det inte på mitt falukorvspaket från samma företag. Why?

agazza
2008-10-24, 21:51
Vi brukar äta "sushi" fast med kött, farsan som gör det, jag kommer inte ihåg hur, men det är iaf en köttbit som legat i marinad med konjak, som äts utan tillagning.

Mumma.

Musselbank
2008-10-25, 19:48
Åtminstone en tillverkare anser alltså att deras bacon är rå och därför skall genomstekas.

Sverker
2008-10-25, 20:03
DN hade bacon redan 2004:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=304&a=224478&previousRenderType=6

Där framkommer att bacon är rökt men för att undvika salomella ska den genomstekas:confused:
Salmonella dör vid varmröking så då borde köttet vara kallrökt.

xLinneax
2009-04-21, 14:27
ja brukar äta RÅ bacon, inte mkt men lite grann när ja lagar bacon, aldrig blivit kass av d.

samma här, det ä'r gott och jag har inte blivit dålig av det...

Tabbe
2009-04-21, 14:35
samma här, det ä'r gott och jag har inte blivit dålig av det...

jo men sen kan vissa människor äta råa ägg i 20 år och inte få salmonella och jag kanske får det på andra ägget.