handdator

Visa fullständig version : Några frågor


Berkovich
2008-10-19, 15:36
Hej!

Jag har några frågor som jag skulle vilja få lite klarhet i. Jag har inga som helst fakta för det jag tror utan litar blint på mina polare som är mer insatta i träning än mig så om jag har fel redan i frågan så är det ju kanon om ni rättar mig :)

1. Koffein 10mg/kg man väger ska höja fettoxidationen med 44%. Vilket alltså innebär att fettet kan frigöra 70-90kcal/kg*1.44? Men hur blir det om man inte deffar? Hur blir det om man inte ligger på ett underskott?

2. Hur viktigt är det med protein under en vilovecka? Jag försöker alltid få i mig 2-2,5g/kg men det känns som att det bara är viktigt under deff? Jag var på semester med familjen en vecka och man vräker ju i sig kolisar i överskott. Även på helgerna så släpper jag lite på det eftersom jag vilar hela helgen. Musklerna mår väl bäst av kolhydrater och proteinet är väl muskelbevarande?

3. Matdagar är ju bluff eftersom kroppen tar upp allt men finns det inte lite sanning i det om man tänker att magen blir så dålig av skit man drar i sig så man bajsar ut det innan magen har hunnit processa all mat? vart/när tas all näring upp?

Nu kommer jag inte på dom sista frågorna men är tacksam för om någon/några kunde hjälpa mig med dessa. Har sökt på forumet men gav upp direkt när det blev över 200 träffar på ordet koffein. Ber om ursäkt om någon tar illa upp för det.

Mvh
Robert

WHITEFOLKS
2008-10-19, 16:38
1.
Jag skulle personligen inte trycka i mig såna mängder koffein. JAg skulle må rätt dåligt av det (tror jag).

Jag tror att koffein som bäst används i rätt moderata doser i samband med träning för att öka intensiteten och kvaliteten på självaste träningspasset. Att använda koffein utanför träningen i rent förbränningssyfte tror jag skulle ha mer biverkningar än positiv effekt.

2.
Du har nog rätt om att proteinintaget är viktigast under deff. Ligger du i kaloribalans och fortfarande får i dig runt 2g protein/kg och håller hyfsad kvalitet på protein så tror jag inte du märker någon praktisk skillnad.

3.
Även om man nu kanske kan komma upp i ett visst svinn av kcal (vet ej om det är så) så är antagligen den mängden man måste upp i för att få en sådan effekt att den har stor "negativ inverkan" (många kcal) att det inte är direkt intressant. Spelar ju ingen större roll om du bara tar upp 50% av 20000kcal när du ändå slutar på 10000kcal.

Berkovich
2008-10-19, 17:15
Hej igen!

1. Jag trycker inte i mig riktigt så stor dos per dag men det blir 600mg tot och jag väger 83kg. så ca 7mg/kg blir det för mig. Så det känns inte som en sån stor dos?

2. 2-2,5g/kg ligger jag på vardagarna men under viloperioder och helger så är nog snittet bara 1,2-1,5g. Men det kanske inte spelar så stor roll som sagt när man vilar och äter massor kolhydrater istället?

3. Nej, det är ju sant att om man äter sådana mängder så är det ju ändå katastrof men jag som jag har det på en söndag så blir det kanske 4000-5000kcal utan "korrekt" mängd protein mot en vanlig dag på 2400kcal och 220g protein. Skulle man "skita ut" 10% så gör ju det rätt mkt för mig.

Mvh
Robert

Berkovich
2008-10-21, 16:20
Hej igen.

Är det ingen som har lite koll på dessa saker som vill hjälpa mig lite. Jag fick egentligen ingen större klarhet men tackar självklart för bidraget, WHITEFOLKS.

Så, Ingen forumkung som Eddie Vedder eller King Grub som vill ge mig lite klarhet i detta? Hade varit mycket mycket tacksam för svar.

En fundering till:

Hur viktigt är det med mat direkt efter passet? Ett tag så var det ju sagt att man var tvungen att DIREKT efter passet annars så började musklerna bryta ner sig men nu så har jag hört att det spelar ingen roll när man äter bara man äter. För reparationen sker i samband med energin ändå. Stämmer det?

A.Steinbach
2008-10-21, 19:00
Det proteinintaget kommer gått och väl att räcka för att bevara muskelmassan då du befinner dig i energibalans/överskott.

Vissa forskare anser att det räcker med ett proteinintag på 1,6-1,7g/kg per dag för styrketränande personer.
Effects of exercise on dietary protein requirements.
Int J Sport Nutr. 1998 Dec;8(4):426-47

Gällande koffein och fettförbränning så är det antagligen den här studien du eller dina kompisar åsyftar som visade att 10mg koffein/kg kroppsvikt resulterade i en 44% ökning av fettoxidationen.

Metabolic effects of caffeine in humans: lipid oxidation or futile cycling?
American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 79, No. 1, 40-46, January 2004

En ökning på 44% kanske låter mycket men det är inte det, dessutom gällde det bara för de 4 timmarna efter intaget. Någon annan får räkna på hur många gram extra fett som förbränndes men det blir inte många om det nu ens är frågan om gram.

Energiförbrukningen ökade under timmarna efter intaget och efter att bara tittat lite snabbt så resulterade det i kanske runt 30-40kcal extra förbrukade grovt räknat, kanske är ännu mindre.

Det här gäller då man intar hela koffeindosen vid ett tillfälle.

Så här står det i en del av slutsatsen av studien.

Although caffeine caused a 2-fold increase in fatty acid turnover, lipid oxidation increased by only 44%, which indicates that most mobilized fatty acids are reesterified in resting conditions. This is in contrast with exercise, which causes an increase in the turnover of fatty acids, of which 70-80% are oxidized (24). However, it is likely that muscle energy requirements during exercise are roughly balanced by a coordinated stimulation of adipose tissue lipolysis that is attained through activation of the SNS. Caffeine administration, in contrast, produces a much greater effect on adipose tissue lipolysis than on energy expenditure and thus represents a pharmacologic model of stimulated lipolysis. Under such conditions, only a small fraction of the fatty acids released from adipocytes are oxidized, and this fraction would be even smaller if caffeine did not simultaneously increase energy expenditure. This clearly indicates that stimulation of lipolysis per se is not a major factor in the regulation of lipid oxidation or energy expenditure and casts doubts on strategies aimed primarily at stimulating lipolysis to control body weight. Consequently, combining stimulation of lipolysis by caffeine administration and stimulation of energy expenditure by exercisemay prove more effective than giving caffeine alone.

In conclusion, the results of the present study show not only that caffeine stimulates resting energy expenditure but that this increased cellular thermogenesis is accompanied by an increase in fatty acid turnover and lipid oxidation. However, the increase in nonoxidative lipid turnover (triacylglycerol hydrolysis and reesterification) is far greater than the increase in oxidative lipid disposal, which indicates that a large increase in turnover rate is necessary to cause a small increase in lipid oxidation. The effect of caffeine on lipid and energy metabolism appears to have both sympathetic and nonsympathetic components.

Berkovich
2008-10-23, 13:55
Hej igen!

Tack så mycket för svaret. Tänkte väl att det med koffein var lite för bra för att vara sant. Slipper man ödsla massa pengar på koffeintabletter nu då :)

Ok, Var väl rätt säker på att det var så under ett kaloriöverskott men var inte helt 100%. Bättre att fråga än att gå runt och anta att det är så.

Kanske man även ska skära ner lite på proteinet under deffen då. Satsa på 1.8g/kg och fylla upp med mer kolhydrater istället. När jag har deffat så har jag tappat den lilla styrkan jag byggt upp och landar på mina vanliga vikter nästan omgående. Kanske man kan få behålla några kilon på skivstängerna denna gången! :)

Tack så mycket för att du tog dig tid och svarade. Uppskattas väldigt mycket.


Mvh
Robert

A.Steinbach
2008-10-23, 16:53
Bara för att koffeintabletter inte har någon stor effekt betyder det inte att det är meningslöst att ta under en deff, dels för påverkan på lipolysen men även den uppiggande effekten som kan leda till högre träningsintensitet och varaktighet och därmed större energiförbrukning.

Dessutom är det inte dyrt med koffeintabletter om man köper dom på nätet.

Vid diet bör som lägst få i dig 2g/kg helst 3g/kg protein om dagen.

under
2008-10-23, 19:01
1.
Jag skulle personligen inte trycka i mig såna mängder koffein. JAg skulle må rätt dåligt av det (tror jag).

Jag tror att koffein som bäst används i rätt moderata doser i samband med träning för att öka intensiteten och kvaliteten på självaste träningspasset. Att använda koffein utanför träningen i rent förbränningssyfte tror jag skulle ha mer biverkningar än positiv effekt.

2.
Du har nog rätt om att proteinintaget är viktigast under deff. Ligger du i kaloribalans och fortfarande får i dig runt 2g protein/kg och håller hyfsad kvalitet på protein så tror jag inte du märker någon praktisk skillnad.

3.
Även om man nu kanske kan komma upp i ett visst svinn av kcal (vet ej om det är så) så är antagligen den mängden man måste upp i för att få en sådan effekt att den har stor "negativ inverkan" (många kcal) att det inte är direkt intressant. Spelar ju ingen större roll om du bara tar upp 50% av 20000kcal när du ändå slutar på 10000kcal.

Vilken protein-sort är bäst under deffning?