handdator

Visa fullständig version : Deff...


AciDBL00D
2003-07-02, 20:02
Har en syster som jag skall hjälpa lite med en deff. Hon är 21år gammal 60kg på 166cm. Säg nu inte hon borde bulka eller nått sånt.

Jag slog in lite i hälsovakten hur tycker ni detta låter?
1500kcal fördelning 33/33/33 lite mättat fett mycket nyttigt.

Prankie
2003-07-02, 20:38
Bara det är undergränsen så förlora man fett ju. Problemet är väl om hon kommer mår så bra vid just 33/33/33 dieten. Sista är väl ät mer c vitamin då omättade fett behöver mer antioxidanter.

AciDBL00D
2003-07-02, 20:42
Ojsan, glömde c-vitamin och fibrer på det jag skrev ner till henne. Får ändra ltie

Herkulez
2003-07-03, 06:39
Om hon är attraktiv så kan du ju allitd ge henne mitt nummer för lite "private consulting" :naughty:

Herkulez
2003-07-03, 06:40
nä men sätt henne på 2000-2200 kcal och sänk därefter succesivt så ser ni ju hur kroppen svarar.

det skulle då jag ha gjort

AciDBL00D
2003-07-03, 07:21
Originally posted by Herkulez
nä men sätt henne på 2000-2200 kcal och sänk därefter succesivt så ser ni ju hur kroppen svarar.

det skulle då jag ha gjort

Kanske en bra ide får se hur vi gör...

Prankie
2003-07-03, 08:18
Ge henne gröt, det är mättande och innehåller mycket fibrer samt lite energi om hon gilla stoppa i sig mat. Åt just 2 portioner själv, blev lite paff.

PS: Tycker inte du vi förtjäna en bild och lite mera information för att kunna evaluera hur hennes kost ska se ut? :D :whipped:

EDIT: Hur aktiv är hon?

AciDBL00D
2003-07-03, 08:57
Styrketräning 4dagar i veckan. Stillasittande jobb. Nån promenad då och då. Inget :mallan: här inte...

King Grub
2003-07-03, 10:56
Originally posted by AciDBL00D
Styrketräning 4dagar i veckan. Stillasittande jobb. Nån promenad då och då. Inget :mallan: här inte...

Med träning fyra dagar i veckan skall du absolut inte strypa hennes energiintag till 1500 kcal per dag. Kör på herr Herkulez förslag i stället.

AciDBL00D
2003-07-03, 12:38
Originally posted by King Grub


Med träning fyra dagar i veckan skall du absolut inte strypa hennes energiintag till 1500 kcal per dag. Kör på herr Herkulez förslag i stället.

Hon åt mindre innan (så konstigt det inte blivit nått resulat). Förstår inte hur men hon klagar på att det är mycket att äta det som jag sagt till henne. Såhär har jag laggt upp det:

grova mackor
burk makrill
Prottedrink

Prottedrink

pasta
kycklingfile/tonfisk

prottedrink
rapsolja

husmanskost

prottedrink
rapsolja

tonfisk

Jag vet att det är mycket pulver men inte byter nog ut några prottedrinkar mot kesella/tonfisk och sånt. Fast hon gillar iofs prottedrinkar för det går snabbt och är billigt. Inga stora drinkar hon dricker men hon måste ju äta åtminstone var 3dje timme så. Säg vad ni tycker nu

Herkulez
2003-07-03, 17:30
Originally posted by AciDBL00D


Hon åt mindre innan (så konstigt det inte blivit nått resulat). Förstår inte hur men hon klagar på att det är mycket att äta det som jag sagt till henne. Såhär har jag laggt upp det:

grova mackor
burk makrill
Prottedrink

Prottedrink

pasta
kycklingfile/tonfisk

prottedrink
rapsolja

husmanskost

prottedrink
rapsolja

tonfisk

Jag vet att det är mycket pulver men inte byter nog ut några prottedrinkar mot kesella/tonfisk och sånt. Fast hon gillar iofs prottedrinkar för det går snabbt och är billigt. Inga stora drinkar hon dricker men hon måste ju äta åtminstone var 3dje timme så. Säg vad ni tycker nu

Varöf byter du inte ut rapsoljan mot linfröolja ?

AciDBL00D
2003-07-03, 17:50
Originally posted by Herkulez


Varöf byter du inte ut rapsoljan mot linfröolja ?

Var hittar man sånn? Fördelar? Pris?

Herkulez
2003-07-03, 19:42
Originally posted by AciDBL00D


Var hittar man sånn? Fördelar? Pris?

Hemköp, ica mm innehåller mer omega 3, kostar ca 25 spänn för en halvliter

Prankie
2003-07-03, 20:06
Jag brukar ta kallpressad olivolja. Har hört massor olika angående mängd linfröolja man inte få stiga över... Så jag vet inte hur säker det är egentligen.

King Grub
2003-07-03, 20:14
Originally posted by Herkulez


Hemköp, ica mm innehåller mer omega 3, kostar ca 25 spänn för en halvliter

Den där oljan är inte kallpressad, utan varmpressad. Satsa på en kallpressad istället. Kostar dock betydligt mer.

Prankie
2003-07-03, 20:22
Originally posted by King Grub


Den där oljan är inte kallpressad, utan varmpressad. Satsa på en kallpressad istället. Kostar dock betydligt mer.

Säljes i kostbutiker för naturhippies om ni inte redan visste. :D

King Grub
2003-07-03, 20:31
Originally posted by Prankie
Jag brukar ta kallpressad olivolja. Har hört massor olika angående mängd linfröolja man inte få stiga över... Så jag vet inte hur säker det är egentligen.

Enligt livsmedelsverket råder ingen risk för förgiftning av vätecyanider om man inte överskrider ett dagligt intag av ungefär 2 matskedar linfrön.

Herkulez
2003-07-04, 09:35
Originally posted by King Grub


Den där oljan är inte kallpressad, utan varmpressad. Satsa på en kallpressad istället. Kostar dock betydligt mer.

pengar............................:(

DrP
2003-07-04, 09:51
Men rapsolja är väl bättre än olivolja, även om oliv inte är dålig.

Rapsolja innehåller endast ca 7% mättat fett och 93% omättat, varav en stor andel är enkelomättade fettsyror. Rapsolja innehåller hälften så mycket mättat fett som olivolja.

Jag brukar köra med Nyborgs. Kallpressad, rätt billig me.

http://www.nyborgs.nu/



Kallpressad olja:
Tekniken innebär att fröet mals sönder och oljan pressas ut mekaniskt på ett mycket skonsamt sätt under låg temperatur.
Pressen är byggd som en vanlig "huhålls-köttkvarn", friktionen vid pressning medför att värme alstras. Temperaturen överstiger dock aldrig 45C.
Detta innebär att oljan har alla ursprungliga vitaminer kvar och den har inte förändrat sin kemiska sammansättning.

T. ex har rapsoljan alla sina unika antioxidations- (antihärsknings) egenskaper i behåll. Inga tillsatser av vitaminer eller hållbarhetsmedel behövs.


Varmpressad olja:
Denna teknik innebär att man i en industriell process utvinner oljan ur fröet med hjälp av olika lösningsmedel och ångbehandling under hög temperatur.

Oljan raffineras (renas) därefter för att förbättra smak, lukt och hållbarhet. Den bleks varefter de i processen förstörda vitaminerna och anti- oxidationssubstanserna ersätts med artificiella. Metoden medför att praktiskt taget all olja i fröet utvinnes mot kanske 60% i kall- pressningen. Därav prisskillnaden.

Det avgörande flertalet matoljor är varmpressade, t. ex Samtliga majsoljor, Milda matolja (raps och soja) Felix rapsolja, Nytta raps- och solrosolja, Winner Fin svensk rapsolja, Zeta italiensk rapsolja.

En matolja med en högre andel omättade fettsyror som t ex oliv- och rapsolja, bör framställas varsamt, exempelvis genom kallpressning.