handdator

Visa fullständig version : Split på 6 veckor


Palten
2008-10-19, 11:42
Tjena alla ;d.


på idrotten har vi nu fått i uppgift att under 6 veckor förbättra oss på något inom idrott. Då jag är en grymt stel människa som bara tränar styrka skulle dra på mig något riktigt svårt och kanske dumt ?!. nämligen att bli vig.

mitt mål är att på 6 veckor kunna gå ner i split och jag undrar om det är Fysiskt möjligt? .

om det är det så får ni hemskt gärna ge tips eller övningar man kan göra m.m .

Jag stretchar varje kväll innan jag lägger mig i 10 minuter.


/ sebbe

Madame
2008-10-19, 11:51
split är en ganska svår grej och att komma helt vinkelrätt med benen ut från kroppen kan ta lång tid.
Visst finns det de som är naturbegåvningar, men det finns också många akrobater och vighetsmänniskor som inte har en perfekt split trots att de jobbat på den i många år, efterssom det handlar inte bara om att dra lite i musklerna, det är ligament och sånt som tar emot också, och har man otur med hur ens skelett ser ut kanske man aldrig kommer ner om man inte sas. växt in i den.

Ett bättre mål är isåfall spagat eller pik. Definiera då vad som anses vara ett godkänt resultat, tex att du ska kunna nudda knäna med hakan utan att böja knäna eller att sittknölen på främre benet ska vara i marken i spagat osv.

Dock tycker jag att sex veckor är ganska kort tid, akta så att du inte forcerar fram ett resultat som gör dig mer skada än nöje med att klara av uppgiften!

Lycka till!