handdator

Visa fullständig version : Träningsupplägg


bubbs
2008-10-19, 08:49
Hej allihopa, förstagångspostare här som ber halvt om ursäkt för en diffus trådtitel men jag kom inte riktigt på nåt bättre :)

Jag är 24 år, 185 lång och 75 kg tung(lätt?). Jag började träna på Nautilus för ungefär ett år sen, då var jag i ganska kass form efter att ha spenderat de senaste åren framför WoW och ute på krogen lite för mycket. Dessutom hade jag ett stillasittande jobb och var inte särskilt intresserad av motion.

Nu ett år senare så har jag gått ner en sisådär 10 kg, har kört tre ggr i veckan och känner att jag kanske stannat av lite. Musklerna har kommit fram en del, men kan nog hoppa ut lite mer . Målsättningen just nu är att främst bli starkare & lite större, det behövs i mitt nuvarande jobb, då vi har en hel del tunga lyft. Dessutom är ju lite mer synliga muskler alltid trevligt ;)

Jag funderar främst på om det upplägg jag har kanske hämmar muskeltillväxten, har läst ett gäng trådar här och jag kanske kör lite för mkt på varje grupp. Här är schemat jag kör (och jag är hemskt dålig på namn, så en del av övningarna låter säkert helt bananas XD ):

Benpress (maskin): 12x 150 kg
Chest 10grader (maskin: 12x 60 kg
Bench Press (maskin): 12x 60 kg
Dips (med 18 kg "hjälpvikt"): 10x3

Efter dessa brukar jag gå in till de fria vikterna och köra:
Bicepscurl 3x6 12.5 kg
Tar en 15.5 kg hantel dubbelfattning bakom huvudet och lyfter upp: 3x8 15.5 kg
En 12.5 kg hantel i vardera hand och höjer och sänker axlarna 3x10
Hantelpress 3x6 10 kg (har dock inte kunnat göra den denna veckan för hantlarna stulits!)
Situps i lutande bänk 30 st
Upp med benen i vädret och stanna precis innan golvet x 12

Sen avslutar jag på maskinerna där det blir:
Chins i maskin 12 x 80 kg
Crunch 12 x 60 kg
Sidorna på magen 12 x 50 kg
Rygg 12 x 60 kg

Som ni ser är det lite tvådelat, jag försöker överge maskinerna så mkt som möjligt. Ibland brukar jag köra lite bänkpress (10x 3 på lätta vikter då jag tränar ensam), har testat köra lite marklyft också. Borde man göra de två till mer stadiga delar av upplägget?
Tacksam för råd och tips!