handdator

Visa fullständig version : vad heter den här muskeln och hur tränar jag den?


Steerlinho
2008-10-18, 22:20
Tjenare!!

Jag såg för några dagar sedan på American Gladiators och såg att flera stycken hade en muskel som en kompis till mig kallar för "brottarmuskel" han sa att brottarna såg ut som flaskhuvud när dem hade stora sånna.. den satt vid axlarna och gick upp till halsen ungefär som den här smileyn: *bs* när han har armarna indragna, så såg muskeln ut fast den var från axlarna då.. xD svårt att förklara.

Men tycker att den såg jävligt cool ut, och undrar om den är svår att träna upp och vilka övningar man ska köra, vad den heter och så, är det nacke eller axlar man tränar när man tränar upp den osv? info om den vore uppskattat.
och kanske någon bild på någon med sådanna ;)

är besatt av den nu *drool*

tacksam för svar!! :D

jocke12
2008-10-18, 22:22
Trapezius heter muskeln och du kan träna den med shrugs. http://www.exrx.net/WeightExercises/TrapeziusUpper/BBShrug.html

http://www.mcstylin.com/wwecharacters/hallofchamps/BROC.jpg

Ganska vanligt exempel. Brock Lesnar. Och det är helt sjukt.

ChrisDEFC
2008-10-18, 23:01
fick nyligen beröm av min massör för att mina traps var välutvecklade och jag kör bara vanliga ryggövningar men framförallt marklyft det tar bra på trapsen och du får dessutom tränat hela kroppen på köpet så lär dig den övningen ordentligt och sen kan du ju givetvis komplettera med shrugs åxå.

Sniggel
2008-10-19, 08:19
Shrugs är den typiska övningen för trapezius, själv har jag aldrig fått utvecklade traps av shrugs men marklyft däremot. Så jag skulle rekommendera att du har med både shrugs och marklyft i ditt träningsschema.

Hemi
2008-10-19, 11:09
F-vandningar och M-lyft har varit uppe nagra ganger och det tror jag stenhart pa. Da far man med mycket annat pa samma gang och slipper tanka sa mycket i smatt. Sjalv gillar jag inte att 'pricka' trapzen. Gjort massor av sant innan som fighter av olika slag men slutat med det. Bryggor fram/bak kan man gora for styrkans skull i sadana lagen i ringen/mattan. Smaksak kanske.

Workoutboy234
2008-10-19, 11:37
Shrugs funkar utmärkt för mig

dyxeldoff
2008-10-19, 11:48
kör mark

Workoutboy234
2008-10-19, 11:55
Kan inte shrugs ta lite längre ner på ryggen också ? typ korsryggen? jag fick lite tränings värk där av shrugs (tror jag), gör jag shrugs helt fel om det tar lite längre ner på ryggen också ?

J.V
2008-10-19, 11:57
Hur långt ner?

Trapezius är visserligen stor men shrugs brukar ändå bara kännas av högst upp.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/60/Trapezius.png/250px-Trapezius.png

hampee
2008-10-19, 12:13
Kan inte shrugs ta lite längre ner på ryggen också ? typ korsryggen? jag fick lite tränings värk där av shrugs (tror jag), gör jag shrugs helt fel om det tar lite längre ner på ryggen också ?

Erector Spinae stabiliserar när man kör shrugs.

http://www.exrx.net/WeightExercises/TrapeziusUpper/DBShrug.html

internethjälten
2008-10-19, 12:16
Kan inte shrugs ta lite längre ner på ryggen också ? typ korsryggen? jag fick lite tränings värk där av shrugs (tror jag), gör jag shrugs helt fel om det tar lite längre ner på ryggen också ?

Låter som en underutvecklad korsrygg som inte orkar bära upp överdelen.

Ett bälte kanske kan hjälpa till men det låter jag var osagt.

Hemi
2008-10-19, 12:18
Hur långt ner?

Trapezius är visserligen stor men shrugs brukar ändå bara kännas av högst upp.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/60/Trapezius.png/250px-Trapezius.png

Hela området heter trapezius men jag undrar om den inte är delad ändå i en övre och en undre.
Fråga A. Persson. Han lär veta. Själv kommer mina anatomikunskaper mest från konstens värld och där delar vi inte upp saker så himla noga.

AsTfL
2008-10-19, 12:37
Jätte trapz vill man ju ha...
not.

Timme
2008-10-19, 12:39
vem behöver shrugs när det finns marklyft (och frivändingar för den som har lust att köra det).

Morty
2008-10-19, 12:41
Trapezius är en stor muskel som jobbar med flera olika rörelser. Alla av dessa rörelser (förutom första, abduktion av axelleden) är trapezius involverad i.
Dock är det välutvecklad övre del som ger den här "omg jag äter barn till frukost"-looken. Personligen tycker jag att en jämn trapezius, med definierad undre del, är snyggt.

Rörelserna:
http://www.exrx.net/Articulations/Scapula.html#anchor72635

z_bumbi
2008-10-19, 13:04
Hela området heter trapezius men jag undrar om den inte är delad ändå i en övre och en undre.

Tre delar t o m
En som jobbar uppåt dvs shrugs
En som drar ihop skulderbladen horisontellt
En som "sänker axlarna"/drar ihop skulderbladen vid t ex en chinsrörelse.

joriice
2008-10-19, 13:24
Alltid kul med folk som får upp ögonen för just EN muskel och siktar in sig på att bara bygga den. -_-

Bahir
2008-10-19, 13:43
Alltid kul med folk som får upp ögonen för just EN muskel och siktar in sig på att bara bygga den. -_-

Traps är dock, enligt min mening, en muskel där det kan se snyggt ut om de är någolunda stora jämfört med omkringliggande muskler (men självklart är det snyggast med en balanserad fysik).

major Pectoralis
2008-10-19, 14:00
Trapz är en oerhört viktig muskel. "Högst funktionell", om man skall använda ett trendbegrepp. Det är dock svårt att undvika att träna den om man tränar seriös, tung styrketräning med mycket fria vikter.

Paria
2008-10-19, 15:13
Trapz är en oerhört viktig muskel. "Högst funktionell", om man skall använda ett trendbegrepp. Det är dock svårt att undvika att träna den om man tränar seriös, tung styrketräning med mycket fria vikter.

Är det nödvändigt att träna trapz separat med typ shrugs eller räcker OHPs och drag m m?

Strosaren
2008-10-19, 16:03
Trapezius heter muskeln och du kan träna den med shrugs. http://www.exrx.net/WeightExercises/TrapeziusUpper/BBShrug.html

http://www.mcstylin.com/wwecharacters/hallofchamps/BROC.jpg

Ganska vanligt exempel. Brock Lesnar. Och det är helt sjukt.

De hjälpte inte honom ett skit när han fick stryk av hälften så stora Frank Mir i sin UFC-debut. :D

LoTiX
2008-10-19, 16:06
De hjälpte inte honom ett skit när han fick stryk av hälften så stora Frank Mir i sin UFC-debut. :D

Sen tror jag iofs inte trådskaparen vill bygga större traps för att minska chansen att bli subbad i en mma-fight.

z_bumbi
2008-10-19, 16:07
Är det nödvändigt att träna trapz separat med typ shrugs eller räcker OHPs och drag m m?

Det beror på vad du har för mål och hur trapsen svarar på den träning du utför.

130kg finsk sisu
2008-10-19, 16:10
Stångrodd&bänkpress bygger mina traps. Och trapsen är vid sidan av underarmarna de enda musklerna som är grova på mej.

pwnyou
2008-10-19, 16:11
En som jobbar uppåt dvs shrugs Marklyft/frivändningar?
En som drar ihop skulderbladen horisontelltRodd?
En som "sänker axlarna"/drar ihop skulderbladen vid t ex en chinsrörelse.Latsdrag/Chins?


Det känns som att en shrugövning inte behövs.

heraso
2008-10-19, 16:41
Jag är verkligen inte stor i förhållande till de flesta tjerna här på forumet, men frivändningar, samt "drag"övningar från tyngdlyftningen har gett mig riktigt bra trapz.

Ryck- samt stötdrag kan beskrivas som explosiva sumomark respektive vanliga marklyft, den explosiva fasen avslutas i princip med att man står på tå när stången svävar, svårt att förklara... Beroende på belastning låter jag antingen stången bromsas upp på nervägen eller så får den falla fritt för att undvika otrevliga handskador. Det senare förfarandet kräver dock en lyftarplattform, INTE populärt att göra så på ett vanligt golv!

L-Sami
2008-10-19, 17:08
Trapezius pars ascendens arbetar dynamiskt vid shrugs, medan den är endast en stabiliserande muskel vid marklyft. Dra era slutsatser utifrån det.

z_bumbi
2008-10-19, 17:15
heraso: Sumomark är när händerna är innanför benen så likheten med ryckdrag är liten men annars håller jag med.

gleipner
2008-10-19, 19:07
Trapezius pars ascendens arbetar dynamiskt vid shrugs, medan den är endast en stabiliserande muskel vid marklyft. Dra era slutsatser utifrån det.

Jag hoppas du menar pars descendens..:smash: vad gäller den koncentriska fasen..ascendens gör ju en depression av scapula*grr27*

L-Sami
2008-10-19, 19:13
Jag hoppas du menar pars descendens..:smash: vad gäller den koncentriska fasen..ascendens gör ju en depression av scapula*grr27*

Menade descendens, skrev fel.

Sniggel
2008-10-20, 15:04
Trapezius pars ascendens arbetar dynamiskt vid shrugs, medan den är endast en stabiliserande muskel vid marklyft. Dra era slutsatser utifrån det.

Det låter på dig som om du vill få fram att dynamiskt arbete alltid slår statiskt arbete när det gäller muskeltillväxt. Så är inte min erfarenhet dock. Den enda gången jag märkt någon som helst utveckling i min rygg (traps, erektorer, rhomboideus och till och med lats hur det nu går till) har varit när jag började köra marklyft, trots att de flesta ryggmusklerna i princip jobbar statiskt.
Om jag skulle använda minimum antal övningar för att utveckla ryggen mycket (och även symmetriskt) så har iaf jag ingen som helst tvekan att allt utom marklyft är onödigt. Men det kanske blir tråkigt i längden och det kan vara rätt slitsamt att enbart köra marklyft hela tiden.

z_bumbi
2008-10-20, 15:11
Sniggel: En av funktionerna för latsen vid marklyft är att stabilisera ryggen.

L-Sami
2008-10-20, 17:47
Det låter på dig som om du vill få fram att dynamiskt arbete alltid slår statiskt arbete när det gäller muskeltillväxt. Så är inte min erfarenhet dock. Den enda gången jag märkt någon som helst utveckling i min rygg (traps, erektorer, rhomboideus och till och med lats hur det nu går till) har varit när jag började köra marklyft, trots att de flesta ryggmusklerna i princip jobbar statiskt.
Om jag skulle använda minimum antal övningar för att utveckla ryggen mycket (och även symmetriskt) så har iaf jag ingen som helst tvekan att allt utom marklyft är onödigt. Men det kanske blir tråkigt i längden och det kan vara rätt slitsamt att enbart köra marklyft hela tiden.

Nekar inte att aktivering av stabiliserande muskler kan bidra till muskeltillväxt, men om man tränar en primemover för en rörelse så borde det väl ge bättre effekt. T ex man borde väl få bättre muskeltillväxt av M. Erector Spinae genom att träna marklyft där den är primemover för ryggextension än vid knäböj där den är en stabiliserande muskel.

z_bumbi
2008-10-20, 17:51
Primemover?

L-Sami
2008-10-20, 18:13
Primemover?

Prime Mover, alltså huvudmuskeln för en rörelse, t ex biceps brachii för flexion i armbågsleden, hamstrings för flexion i knäleden, rectus abdominis för bålflexion osv.

Allan
2008-10-20, 18:14
Språkpolisen i mig var bara tvungen att ändra rubriken från "Vad heter denna muskeln..." till "Vad heter den här muskeln.."

z_bumbi
2008-10-20, 18:29
Prime Mover, alltså huvudmuskeln för en rörelse, t ex biceps brachii för flexion i armbågsleden, hamstrings för flexion i knäleden, rectus abdominis för bålflexion osv.

Som jag gissade men jag fick inte ihop det med sammanhanget då funktionen är så likartad i böj och mark.

Charlie.amortis
2008-10-20, 18:32
http://sportsmedia.ign.com/sports/image/article/577/577950/batista-interview-20050107023601879-000.jpg

Hyffsad Trapezius

Jorgen
2008-10-20, 18:40
vem behöver shrugs när det finns marklyft (och frivändingar för den som har lust att köra det).

Tja, dom som inte kör mark eller frivändningar. Som tex jag.

Timme, vidga dina vyer lite.

L-Sami
2008-10-20, 18:59
Som jag gissade men jag fick inte ihop det med sammanhanget då funktionen är så likartad i böj och mark.

Var inte så bra exempel då det sker en liten extension i ryggen vid knäböj, märkte det jag analyserade rörelsen i mina egna knäböj. Kanske lite mer konkretare exempel är latissimus dorsi som stabiliserande muskel vid liggande stångextension för träning av triceps. Latsdrag borde ge väl bättre tillväxt än liggande tricepsextension.

Sniggel
2008-10-20, 19:03
Sniggel: En av funktionerna för latsen vid marklyft är att stabilisera ryggen.

Jag vet detta, men man tycker att aktiveringen borde vara så liten att den itne borde stimulera muskeltillväxt i närheten så bra som t ex latsdrag och chins, 2 övningar som jag aldrig märkt gett effekt på mina lats.

Nekar inte att aktivering av stabiliserande muskler kan bidra till muskeltillväxt, men om man tränar en primemover för en rörelse så borde det väl ge bättre effekt. T ex man borde väl få bättre muskeltillväxt av M. Erector Spinae genom att träna marklyft där den är primemover för ryggextension än vid knäböj där den är en stabiliserande muskel.

Jag förstår precis vad du menar och jag tycker också det låter logiskt, jag hara bara inte upplevt det så. Sen fungerar vi alla olika och därför borde ju shrugs absolut vara en god idé att ha med eftersom det knappast finns någon övning som riktar sig in på traps så mycket som den gör, och dessutom kan man hantera stora vikter så det är ju inte t ex triceps motsvarighet för hantel kickbacks. :D

z_bumbi
2008-10-20, 19:17
Var inte så bra exempel då det sker en liten extension i ryggen vid knäböj, märkte det jag analyserade rörelsen i mina egna knäböj. Kanske lite mer konkretare exempel är latissimus dorsi som stabiliserande muskel vid liggande stångextension för träning av triceps. Latsdrag borde ge väl bättre tillväxt än liggande tricepsextension.

Att hänga 200 kg i trapsen vid marklyft vs att stabilisera triceps i tricepsextension skiljer sig troligen en del åt i belastning. Rörelsen som latsen kan utföra är också mycket längre än vad trapsen utför. Styrka vid statisk träning byggs upp ett visst gradantal runt det statiska läget (15 grader?) och då påverkas trapsen i en mycket större del av sitt rörelseomfång.
Marklyft har också den egenheten att man flyttar belastningen över muskelns olika fibrer genom rörelsen vilket jag tror kan påverka, det blir "minidynamiskt" arbete för olika delar av muskeln i olika delar av lyftet.

Däremot har jag hittils inte träffat på någon som inte tränar trapsen på något annat sätt än genom marklyft så jag vet inte hur hur bra utvecklingen är enbart på mark. Frågan också om hur långt det räcker då många får en bra utveckling de första åren de tränar bara för att trapsen är underutvecklad men sen så kanske det avstannar då man når tillräckligt hög styrka för uppgiften.

Alucard
2008-10-20, 19:18
Bland de fulaste musklerna att ha för stora av i mitt tycke

Inge Enveten
2008-10-20, 19:46
Bland de fulaste musklerna att ha för stora av i mitt tycke

Ser löjligt ut när de är små i proportionalitet till de andra musklerna i överkroppen

hampee
2008-10-20, 20:43
Jag vet detta, men man tycker att aktiveringen borde vara så liten att den itne borde stimulera muskeltillväxt i närheten så bra som t ex latsdrag och chins, 2 övningar som jag aldrig märkt gett effekt på mina lats.

Latsen kan väl inte vara en av de huvudsakliga stabilisatorerna? I alla fall inte om man ska tro http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BBDeadlift.html
(http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BBDeadlift.html)