handdator

Visa fullständig version : Frågor om muskelförlust, muskelminne och långvarig cardio


Trytter
2008-10-18, 15:20
Sökte runt men hittade inte frågorna så jag tar chansen och frågar.
Har två frågor som jag klurat lite på.
Den ena är om man riktigt lyckas klanta till en diet och x antal kg muskelmassa ryker.
Hur lätt är det att "få igen" de här kg efter deffen?
Är det som att börja från noll, eller går det lättare när kroppen redan burit på dem förr så att säga?
Söker lika mycket efter folks erfarenheter som vetenskapliga svar i den frågan.
Den andra frågan rör cardio vid energi minus.
Jag har fått som vana att nån gång i veckan ta en cykeltur modell längre, brukar landa på en 100km..
Iofs tror jag inte sånna långa kondispass brukar rekommenderas överhuvudtaget till folk som försöker lägga på sig ett par kg muskler, men hur ser det ut om man gör dem vid kcal underskott?
Är det att be om att varenda gram muskel man "byggt ihop" åker ut i avloppsvattnet eller går det att kombinera med en lyckad deff utan större muskelförlust?

Tack för uppmärksamheten.

Workoutboy234
2008-10-18, 16:23
Hej, nu är jag inte så jätte insatt men jag är rätt säker på att det är lättare att ta igen förlorade muskler... jag förlorade en massa muskler på min deff (håller nu på att desperat bygga upp dom igen) och jag tycker det går rätt snabbt att se resultat. Jag åt dock som en häst, gick upp ca 10kg första månaden... Och det borde du verkligen inte göra hehe, det är nog inte på något sätt nyttigt, är dock fortfarande normalviktig, men det kanske kan vara pga att jag åt så enorm mycket att jag gick upp så snabbt i muskelmassa.
Eddie eller grub får rätta mig om jag har skrivit nått fel här :P

Guddi
2008-10-18, 16:24
10 mil cykling på en vecka är inte så värst mycket. Det kan nog jag komma upp i då och då och jag har klarat av att bygga lite muskler och även kört någon kortare deff med ett resultat på -3kg utan några större problem.

Angående muskelminne så finns det väldigt lite forskning på området, men erfarenhetsmässigt så har i stort sett alla jag mött som hållt på med kraftsport under en längre tid att det går fortare att bygga upp andra gången.

Danny Devito
2008-10-18, 17:04
Angående muskelminne så finns det väldigt lite forskning på området, men erfarenhetsmässigt så har i stort sett alla jag mött som hållt på med kraftsport under en längre tid att det går fortare att bygga upp andra gången.

Grub brukar väl länka till nån studie som visa att ju mer muskelmassa man förlorar under viktnedgång dessto mer muskelmassa återfår man om man går upp i vikt igen. I den studien tränade dom iofs inte styrketräning, vad jag vet. Sen vill ju inte dom flesta som deffat ner sig gå upp i vikt direkt heller.

Jag pallar inte söka. :D

Danny Devito
2008-10-18, 17:15
Jag pallar inte söka. :D

Eller jo, det kanske jag gör. :D

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2354463&postcount=6

Workoutboy234
2008-10-18, 17:44
Då undrar jag, hur mycket mer går man upp i muskler om man förlorat dem i en diet än fett? det kanske beror på hur högt kalori överskott man ligger på?
Men om man tappat 1kg muskler på lått oss säga 1 månad, hur lång tid tar det att bygga upp det kilot muskler om man normalt bygger kanske 0.5 kilo muskler per 3e månad, tvivlar på att denna frågan kommer ha ett säkert svar men frågar ändå

Anders The Peak
2008-10-18, 18:02
Då undrar jag, hur mycket mer går man upp i muskler om man förlorat dem i en diet än fett? det kanske beror på hur högt kalori överskott man ligger på?
Men om man tappat 1kg muskler på lått oss säga 1 månad, hur lång tid tar det att bygga upp det kilot muskler om man normalt bygger kanske 0.5 kilo muskler per 3e månad, tvivlar på att denna frågan kommer ha ett säkert svar men frågar ändå
Under diet behöver man inte tappa några kilon muskler överhuvudtaget förutom då man ska ned på mycket låg fettprocent. Det man upplever som förlorad muskelmassa är oftast låga nivåer av lagrat glykogen i muskulaturen.

Muskler är en anpassning till arbete mer än en produkt av inlagrad mat.

Workoutboy234
2008-10-18, 19:16
Kan detta förhindras med någon liten kolhydrat påfyllning nån dag i veckan?

Trytter
2008-10-18, 22:17
Tanken var ju att man skulle klara sig utan större muskelförlust men det skadar ju inte att kolla möjligheterna om man lyckas trampa ordentligt i klaveret. Jag råkar ha en makalös talang för det:D
Tack för länken förresten! Hursomhelst sitter man nu med en tanke att om det är så som studien visade kan man mer eller mindre skita i regeln med en långsam deff för att undvika muskelförlust och istället avklara den så snabbt som möjligt eftersom musklerna som ryker med ändå kommer tillbaka relativt lätt igen...
Eller är jag helt ute och cyklar nu?
När jag ändå är inne på cyklande
Guddi: Jag syftade på 10mil i ett sträck alltså ett 3-4tim kondispass och hur kroppen reagerar på det under en deff.
Över en vecka blir det snarare en 20-30mil

Klein
2008-10-18, 22:38
Ska man bara ned till 10% kroppsfett eller därikring så finns det ingen anledning att låta deffen ta flera månader så till vida att man inte är rejält fet och måste ta hänsyn till hudens anpassning för att slippa en massa lös hud som hänger. Dock är det antagligen främst äldre personer som är riskzonen för lös hud då yngre människors hud är maximalt elastisk och anpassningsbar.

Deff och bulk är för övrigt totalt bortkastat för en vanlig icke dopad rekreationstränande person. Bättre att lägga sig på en fettnivå där man trivs med sig själv, hålla sig kvar vid den och fokusera på träningen. Man måste inte bli fetare för att lägga på sig muskler. Och vågen är för övrigt ett uselt mått vad avser kvaliten på eventuella ökningar. Spegeln och vad man presterar på gymmet är betydligt intressantare.

Fatcan
2008-10-18, 22:59
Förlorar man muskelmassa över huvud taget vid deff så länge man ligger på ett lagom energiunderskott, tränar hårt, och håller ett högt proteinintag? Om man ska ned till en ungefärlig fettprocent där magrutorna blir synliga?

Deff och bulk är för övrigt totalt bortkastat för en vanlig icke dopad rekreationstränande person.

Det där stämmer inte alls skulle jag säga.

L-Sami
2008-10-18, 23:06
Vid längre inaktivet och immobilisering tillsammans med energiunderskott kan man vänta sig muskelförlust. Så länge du tränar regelbundet, beslastar musklerna och inte ligger på alltför stort underskott behöver du inte oroa dig över att förlora muskelmassa. Men om du nu hamnar i det läget att du svälter dig eller hamnar på sjukbädden under en längre tid så är det inte någon deff längre.

L-Sami
2008-10-18, 23:27
Deff och bulk är för övrigt totalt bortkastat för en vanlig icke dopad rekreationstränande person. Bättre att lägga sig på en fettnivå där man trivs med sig själv, hålla sig kvar vid den och fokusera på träningen. Man måste inte bli fetare för att lägga på sig muskler. Och vågen är för övrigt ett uselt mått vad avser kvaliten på eventuella ökningar. Spegeln och vad man presterar på gymmet är betydligt intressantare.

Om man har tillräckligt bra gener att man kan öka i muskler utan att lägga på sig fett så är det bortkastat men det är väldigt sällsynt att folk har såna gener. Bulka behöver inte innebära +20kg på 6månader, man kan göra det mycket långsammare med bra resultat. Ett mycket bra alternativ för de som vill lägga på sig muskelmassa utan att dopa sig.

Klein
2008-10-19, 00:05
Om man har tillräckligt bra gener att man kan öka i muskler utan att lägga på sig fett så är det bortkastat men det är väldigt sällsynt att folk har såna gener. Bulka behöver inte innebära +20kg på 6månader, man kan göra det mycket långsammare med bra resultat. Ett mycket bra alternativ för de som vill lägga på sig muskelmassa utan att dopa sig.

Det är väl lite av en definitionsfråga. Med bulk menar jag planerat och konsekvent överätande. Det alternativ som jag anser vara bättre är att träna hårt och äta mer på känsla. Kanske inte funkar klockrent för alla men antagligen är maten illa komponerad i de fallen. Man märker ju hur som helst direkt om man börjar bli fet och då är det ju bara att äta mindre. Att räkna kalorier verkar ju de flesta göra bara för att söt-tanden ska få sitt utan att kalorierna ska springa iväg.

Sniggel
2008-10-19, 11:59
Måste säga att jag börjar luta åt att hålla med Klein. Den eventuella extra muskelmassa man får med sig på en bulk verkar försvinna efter en deff till samma bf-nivå som vid start av bulk. Att äta på känn kanske inte funkar för alla men att iaf äta tillräckligt och bra komponerat för att prestera på topp tycker jag verkar ge samma resultat på lång sikt som bulk + deff gör. Om det nu inte är så att den muskelmassa och styrka man upplever under bulk helt enkelt är skillnader i glykogennivåer samt extra kroppshydda.
Detta säger jag efter att ha varit frälst i bulk/deff i några år.

Angående att återfå förlorad muskelmassa (eller om det är glykogen) efter en mindre adekvat deff så har jag upplevt att återgång till ett vettigare matintag efteråt gör mycket mer för att återfå muskelmassa (eller om det nu var glykogen eller en kombo) än vad jag först hade vågat hoppats på.

King Grub
2008-10-19, 12:04
Vid längre inaktivet och immobilisering tillsammans med energiunderskott kan man vänta sig muskelförlust. Så länge du tränar regelbundet, beslastar musklerna och inte ligger på alltför stort underskott behöver du inte oroa dig över att förlora muskelmassa. Men om du nu hamnar i det läget att du svälter dig eller hamnar på sjukbädden under en längre tid så är det inte någon deff längre.

Vid immobilisering verkar det i o f s vara överätning som åstadkommer större muskelförluster.

http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/88/4/950

Workoutboy234
2008-10-19, 15:01
Alltså är det bättre att ligga på ett kaloriunderskott vid immobilisering för att förhindra muskelförlust, eller har jag förstått det helt fel?

King Grub
2008-10-19, 15:11
Underskott kanske är så lyckat, men energibalans eller däromkring kanske. Att medvetet överäta verkar inte heller så lyckat, vilket kanske är lätt att tro.