handdator

Visa fullständig version : Whey-80 hur ofta ska man ta?


elleshar
2008-10-18, 10:28
Hej jag har kommit igång med min träning nu och har köpt Whey-80 men undrar hur ofta jag ska ta det? Jag tränar i gymmet tisdagar och fredagar och simmar på söndagar. ska jag ta bara efter träning eller som det stod gos återförsäljaren, varje dag?

ChrisDEFC
2008-10-18, 10:43
beror på hur mycket protein du får i dig via maten. får du i dig tillräckligt där behöver du ju inte ta den alls. men ligger på gränsen skulle iaf jag ta en före träning, sen mat direkt efter träning sen en till ~2h efter träning. sen även en dagen efter träning. men som sagt kanske är lite overdoit men så skulle jag lägga upp det. är du tunnis så är det ingen större fara att käka lite för mycket heller för det omvandlas väl i kroppen om jag inte minns helt fel sen om det omvandlas till kolhydrater el fett kommer jag inte ihåg, rätta mig gärna om jag är ute och cyklar!

Eddie Vedder
2008-10-18, 11:16
det omvandlas väl i kroppen om jag inte minns helt fel sen om det omvandlas till kolhydrater el fett kommer jag inte ihåg, rätta mig gärna om jag är ute och cyklar!

Majoriteten av allt dietärt protein utnyttjas i energimetbolismen, mycket lite omvandlas till fett men glukoneogenes av aminosyror sker i stor grad.

Så ska det vara, det utesluter ju dock inte att ett högre proteinintag ökar förutsättningarna för adekvat tillgång till aminosyror även för muskeloriteinsyntes.

z_bumbi
2008-10-18, 11:22
Ta det efter träningen med något som innehåller kolhydrater, en frukt, en macka eller liknande räcker troligen.

Resten av dagarna är det OM du behöver mer protein eller kalorier den vanliga maten du får försöka ändra på.

Father O'blivion
2008-10-18, 18:17
För att stjäla tråden lite. Hur mycket Protein om dagen är farligt för kroppen? Hörde av en polare (som för övrigt inte är så insatt) att de flesta protein pulver innehåller för mycket protein per den rekommenderade servering, dvs att det är farligt för levern osv. Stämmer detta?

Sverker
2008-10-18, 18:57
Allt är ett gift...bara dosen avgör.

Klart att du kan bli förgiftad av ammoniak ifall du äter för mycket protein. Men du behöver rejält mycket.
Bästa intaget ligger säkert kring 2 g / kg kroppsvikt. 2,5 g / kg gör heller ingen skada. Över 3 g / kg kroppsvikt är verkligen att elda för fåglarna.

Du får räkna hur mycket du behöver.

RoDien
2008-10-20, 21:12
lånar tråden lite jag tar gainer efter träning men känner att jag ibland kan få lite för lite protein i kosten rekommenderar ni att ta whey 80 till frukost det känns som det är frukosten jag slarvar mest med då jag brukar ta det jag orkar vilket inte brukar bli så mkt sjukt smidigt att bara fixa ihop en protteshake annars eller är det onödigt att ta det på morgonen ?

petah
2008-10-20, 21:54
lånar tråden lite jag tar gainer efter träning men känner att jag ibland kan få lite för lite protein i kosten rekommenderar ni att ta whey 80 till frukost det känns som det är frukosten jag slarvar mest med då jag brukar ta det jag orkar vilket inte brukar bli så mkt sjukt smidigt att bara fixa ihop en protteshake annars eller är det onödigt att ta det på morgonen ?

Det är inte onödigt att ta en protein-shake på morgonen, ta du det om du tycker att det blir lite glest med protein utan den. Men jag tycker verkligen inte att du ska ta bara en sån.

Kischen
2008-10-20, 22:04
Finns det inte någon "hur man använder dessa avancerade proteintillskott-guiden"?

Det skulle verkligen behövas.

Slartibartfast
2008-10-21, 13:42
Jag tar vassle så utspritt som möjligt under dagen och alltid tillsammans med riktig mat (förutom i träningsdrinken) typ 10 g till varje måltid. Blir ca 40 g extra protein per dag.

Men som sagt, får du i dig tillräckligt med protein från maten, så kan du lika gärna bara köra det efter träningen.

actiwe
2008-10-21, 14:25
Jag tar en 30g på morgonen till frukosten och om jag tränar på dagen tar jag 30g efter det, resten får jag i mig via mat.

är det en vilodag kör jag 30g vid frukost och 30g vid ett mellanmål mellan lunch och middag.

det beror helt på hur mycket protein du får i dig via ''riktig'' mat

elleshar
2008-10-22, 08:25
Då är det dags att jag kollar upp hur mkt protein min mat bidrar med. Ungefär hur mycket är en halv DL pulver omvandlat till vikt?

jebu
2008-10-22, 11:54
Då är det dags att jag kollar upp hur mkt protein min mat bidrar med. Ungefär hur mycket är en halv DL pulver omvandlat till vikt?

En ide kan juh vara att kolla på påsen/förpackningen hur mycket 1dl väger och sedan räkna bort hälften....

Men för att inte bara dryga mig så har jag kollat upp det åt dig. 1dl väger 37gram, med hjälp av avancerad huvudräkning får jag då fram att en halv dl väger 18.5gram. (Detta gäller whey 80)

elleshar
2008-10-26, 11:15
En ide kan juh vara att kolla på påsen/förpackningen hur mycket 1dl väger och sedan räkna bort hälften....

Men för att inte bara dryga mig så har jag kollat upp det åt dig. 1dl väger 37gram, med hjälp av avancerad huvudräkning får jag då fram att en halv dl väger 18.5gram. (Detta gäller whey 80)

Hehe jag hade inte kollat påsen så noga när jag skrev. Men tack för svar. Nu kör jag så att jag tar 1 Dl+2,5 dl mjölk efter träning och dagen efter. Ska börja mixa med lite havregryn för att få lite fibrer och kolhydrater.

fightor
2008-11-01, 15:28
Funkar det att ta whey 80 (vassleprotein) under dagar då man inte tränar eller under frukost? eller jo det funkar men undrar om det inte blir till fett eller liknande? borde man inte ta kaseinprotein? eller funkar det bra med whey 80 vid frukost och under dagar då man inte tränar och behöver få i sig lite protein?

King Grub
2008-11-01, 15:29
Proteinpulver blir inte fett mer än samma kalorimängd protein från vilken annan mat som helst.

fightor
2008-11-01, 15:32
tack för snabbt svar :D

MangeByggarn
2008-11-01, 16:18
Hehe jag hade inte kollat påsen så noga när jag skrev. Men tack för svar. Nu kör jag så att jag tar 1 Dl+2,5 dl mjölk efter träning och dagen efter. Ska börja mixa med lite havregryn för att få lite fibrer och kolhydrater.

Har också Whey-80, dock står det på förpackningen att man ska ta 2DL pulver med 3DL vatten/mjölk. För min ålder, är det för mycket? *drool* notera dock att jag endast kör på Whey under frukost och efter tränings, för det är under frukost jag har svårt för att proppa i mig tillräckligt med tanke på den lilla tiden.

King Grub
2008-11-01, 16:30
Protein blir inte bättre eller sämre vid en viss ålder.

actiwe
2008-11-03, 16:07
Har också Whey-80, dock står det på förpackningen att man ska ta 2DL pulver med 3DL vatten/mjölk. För min ålder, är det för mycket? *drool* notera dock att jag endast kör på Whey under frukost och efter tränings, för det är under frukost jag har svårt för att proppa i mig tillräckligt med tanke på den lilla tiden.


Är det per dag eller per dos? 2DL whey 80 är ju helsickes mycket

Gif
2008-11-03, 16:17
Har också Whey-80, dock står det på förpackningen att man ska ta 2DL pulver med 3DL vatten/mjölk. För min ålder, är det för mycket? *drool* notera dock att jag endast kör på Whey under frukost och efter tränings, för det är under frukost jag har svårt för att proppa i mig tillräckligt med tanke på den lilla tiden.

Äter Star Nutrition är där är rek. dos 1dl, har aldrig hört talas om 2DL pulver per/portion

MangeByggarn
2008-11-03, 17:18
Är det per dag eller per dos? 2DL whey 80 är ju helsickes mycket

OH SHIT! :D Hoppas inget händer med mig, jag råka blanda ihop de med hur mycket vatten man ska ta.. :S Jag har alltså tagit 2DL whey 80 per dos i 6 dagar nu, är detta farligt?

Förresten jag tar det två gånger per dag, vid frukost och efter träning. Vid frukost ska jag ta det efter jag har käkat allt eller innan?

actiwe
2008-11-03, 17:29
OH SHIT! :D Hoppas inget händer med mig, jag råka blanda ihop de med hur mycket vatten man ska ta.. :S Jag har alltså tagit 2DL whey 80 per dos i 6 dagar nu, är detta farligt?

Förresten jag tar det två gånger per dag, vid frukost och efter träning. Vid frukost ska jag ta det efter jag har käkat allt eller innan?

Det spelar ingen roll alls hur mycket vatten du har, det är bara en smaksak

Är du säker på att det är 2DL? eller är det 2 skopor av en slev som du fick med förpackningen?

Jag tar mina doser på 30g d.v.s 1 och en halv skopa

MangeByggarn
2008-11-03, 17:34
Det spelar ingen roll alls hur mycket vatten du har, det är bara en smaksak

Är du säker på att det är 2DL? eller är det 2 skopor av en slev som du fick med förpackningen?

Jag tar mina doser på 30g d.v.s 1 och en halv skopa

Nej, du missförstod mig eller så förklara jag fel :P Det stod i förpackningen 1Skopa med 2-3DL vatten. Jag läste fel och trodde att det var 2Skopor med 3DL vatten, och jag har nu 6 dagar kört med 2skopor pulver per portion, är detta farligt, isåfall vad kan hända.

King Grub
2008-11-03, 17:36
Nej, det är inte farligt. Du får mer kalorier än du räknat med och proteinet används som energi bara. Slöseri, men inte skadligt.

Eddie Vedder
2008-11-03, 18:28
Äter Star Nutrition är där är rek. dos 1dl, har aldrig hört talas om 2DL pulver per/portion

Utgå inte från producentens "rekommendationer". Det är rekommendationer för hur ditt protein snabbt skall ta slut och få dig att köpa nytt, inget annat.

Om man på något sätt skall ge en rekommenderad dos (även om det också är hur diffust som helst då ens övriga kostintag styr) så bör det vara i förhållande till kroppsvikten och inget "fits for all".

snoken
2008-11-05, 14:10
Nej, du missförstod mig eller så förklara jag fel :P Det stod i förpackningen 1Skopa med 2-3DL vatten. Jag läste fel och trodde att det var 2Skopor med 3DL vatten, och jag har nu 6 dagar kört med 2skopor pulver per portion, är detta farligt, isåfall vad kan hända.

På min Whey 80 står det 1dl proteinpulver till 2-3dl mjölk eller vatten. Använder man Gymgrossistens skopa så är den på 0.5dl och då använder man två skopor för att komma upp till 1dl.

Så jag använder två gymgrossist skopor (0.5dl) per gång

Vet dock inte vilken skopa du använder:)

Mvh

Omar Brännström

C.E.J.
2008-11-05, 14:16
lånar tråden lite jag tar gainer efter träning men känner att jag ibland kan få lite för lite protein i kosten rekommenderar ni att ta whey 80 till frukost det känns som det är frukosten jag slarvar mest med då jag brukar ta det jag orkar vilket inte brukar bli så mkt sjukt smidigt att bara fixa ihop en protteshake annars eller är det onödigt att ta det på morgonen ?

Borde väl vara en bra idé om du inte äter frukost alls men vill öka proteinsyntesen på morgonen...? :em:

Fighter_87
2008-11-08, 17:43
Själv tar jag en protein drink Whey-80 direkt på morgonen när jag vaknar ihop med 2kapslar Omega3, C-Vitamin tillskott och en frukt (Kl.06.00), sen blir det en till drink Whey-80 runt (Kl.15.00) på eftermiddagen ihop med 2st grova smörgåsar (mörkt bröd) med kalkon/skinka eller det som finns att ta, och sedan kör jag natt protein ca 1tim före jag går o sover. Gainer efter tränings passet!.

//Fighter.