handdator

Visa fullständig version : Drömresa?


Exdiaq
2008-10-17, 23:39
Satt och funderade lite på hur min drömresa skulle se ut och vart den skulle gå. Kom fram till att en roadtrip genom södra USA (NY-Washington D.C.-Columbia-Miami-Tallahassee-New Orleans-Houston/Dallas-El Paso/Albuquerque-Phoenix-Las Vegas-Los Angeles-San Diego) förmodligen skulle vara min drömresa.

Hur ser er ut?

heltzonicka
2008-10-18, 00:52
Flyga över till us and a, köpa mig en motorcykel, köra igenom hela landet, stanna på diverse lokala krogar, kränga på sig en gitarr och lira deltablues.
Tror man behöver ungefär ett år på sig för att till fullo kunna njuta av omgivningarna, en hyffsad budget också.

Exdiaq
2008-10-18, 01:23
Flyga över till us and a, köpa mig en motorcykel, köra igenom hela landet, stanna på diverse lokala krogar, kränga på sig en gitarr och lira deltablues.
Tror man behöver ungefär ett år på sig för att till fullo kunna njuta av omgivningarna, en hyffsad budget också.


Jag vet folk som kört från östkusten till västkusten på ca en månad utan att behöva stressa. 2-3 månader räcker nog bra för mig i alla fall.

Turistvisum gäller bara i 90 dagar dessutom har jag för mig.

WHITEFOLKS
2008-10-18, 01:33
Du behöver inget visum för att besöka USA om du stannar i under 90 dagar och inte har blivit nekad inträde förrut/hittar på nåt dumt.

Exdiaq
2008-10-18, 02:17
Du behöver inget visum för att besöka USA om du stannar i under 90 dagar och inte har blivit nekad inträde förrut/hittar på nåt dumt.




Poängen var att man bara får stanna i 90 dagar, vad det heter vet jag inte.

WHITEFOLKS
2008-10-18, 02:40
Du får bara stanna i 90 dagar utan visum ja. Annars är den vanligaste formen av turistvisum B2 som du kan få stanna i upp till 1 år med men oftast 6 månader.

Exdiaq
2008-10-18, 02:44
Du får bara stanna i 90 dagar utan visum ja. Annars är den vanligaste formen av turistvisum B2 som du kan få stanna i upp till 1 år med men oftast 6 månader.



OK, visste jag inte.

Exdiaq
2008-10-18, 16:43
Bump, ingen som har en drömresa?

Manta
2008-10-18, 17:12
Jag vill luffa runt världen. Packa en ryggsäck och bege mig iväg. Först runt om i Europa, en sväng ner till Afrika, upp genom mellanöstern, vidare till sydost-asien, up genom Kina, till Japan. Hoppa på ett flyg till Sydamerika (skippar Australien eftersom jag redan har bott där i tre år). Sedan ta mig upp genom hela Sydamerika, besöka ett antal öar i Västindien, genom Mexico till USA och sedan resa igenom hela USA.

Det är min drömresa och förutom flighten mellan Japan och Sydamerika ska det bara liftas, åka tåg, buss, båt eller kanske hyra en bil. Jag ska försöka göra mitt bästa för att genomföra den, men den kanske måste tas i etapper.

martikainen
2008-10-18, 17:13
Jag gjorde min förra drömresa i våras. Åkte till Thailand med en polare i 3 månader, Bangkok, koh chang, Phuket, khao lak, koh tao, koh phangan var de ställen där vi bodde på.

Shopping i bangkok.
Slappa på koh chang.
Fest i phuket.
Dyka på koh tao. (Fick äran att simma med en valhaj på 8meter)
Fest på koh hangan Fullmoon party!.
Äta gott i khao Lak.

Besökte lite öar, spanade in djungel, åkte mycket motorcykel, thaiboxning, MAT MAT MAT.

Thailand är ett underbart land som jag tycker alla borde försöka uppleva en gång i sina liv. Själv funderar jag på att spara ihop 100tusen och flytta ner dit ett år för att utbilda mig till Divemaster och träna thaiboxning.


Drömresa nu? Roadtrip genom Afrika!

Kwon
2008-10-18, 17:15
Vad var bäst med thailand tyckte du Martikainen?

jaaaaag
2008-10-18, 17:27
Vi gjorde en roadtrip för några år sedan i USA (Las Vegas, Santa Monica, San Diego, San Fransisco, Los Angeles osv..). Var en av de bästa resorna i mitt liv, hur bra som helst så jag hoppas att din drömresa slår in någon dag.

Min drömresa just nu är till Indien eller till Afrika igen eftersom jag älskade Kenya vill jag gärna se mer av den speciella kontinenten.

Hemi
2008-10-18, 17:32
Chile igen, Argentina kanske Uruguay. Tillbaks till Sverige är alltid en dröm. USA och Kanada tråkar ut mig men NY skulle vara kul samt en del klätterområden i kalifornien. Kanske Quebec city.

Exdiaq
2008-10-18, 17:46
Vi gjorde en roadtrip för några år sedan i USA (Las Vegas, Santa Monica, San Diego, San Fransisco, Los Angeles osv..). Var en av de bästa resorna i mitt liv, hur bra som helst så jag hoppas att din drömresa slår in någon dag.

Min drömresa just nu är till Indien eller till Afrika igen eftersom jag älskade Kenya vill jag gärna se mer av den speciella kontinenten.



Ja, hoppas jag med. Gäller bara att hitta någon som också vill göra det :D

Cilia
2008-10-18, 18:07
Satt och funderade lite på hur min drömresa skulle se ut och vart den skulle gå. Kom fram till att en roadtrip genom södra USA (NY-Washington D.C.-Columbia-Miami-Tallahassee-New Orleans-Houston/Dallas-El Paso/Albuquerque-Phoenix-Las Vegas-Los Angeles-San Diego) förmodligen skulle vara min drömresa.

Hur ser er ut?
Om jag vore dig skulle jag ta Austin i Texas istället för Huston/Dallas. Austin är en cool stad med massor av musikklubbar. Bästa stan i Texas.




Jag har gjort en del drömresor men har en del jag vill göra som inte är gjorda.

Afrika - resa runt med safari, gärna en lyxvariant ala Karen Blixten och sen vandra i Kilimanjaro och en tur runt i Sydafrika.

Sydamerika skulle jag också vilja göra med Brasilien, Argentina (äta kött på pampas), Peru och vandra i Anderna, Venezuela och bada.

Vill göra Kanada med.

Exdiaq
2008-10-18, 19:06
Om jag vore dig skulle jag ta Austin i Texas istället för Huston/Dallas. Austin är en cool stad med massor av musikklubbar. Bästa stan i Texas.



Tar jag Houston så ligger ju Austin på vägen till Phoenix så jag kan nog köra båda :)

shut teh face
2008-10-18, 19:14
- Åka till Skottland och besöka trevliga whiskydestillerier
- Åka till Nya Zeeland och uppleva naturen
- Fixa en gammal Chevrolet Impala och bila genom hela USA
- Åka på fyrhjulingssafari nånstans i öknen
- Åka på skotersafari (vet inte vart dock)

Mina enda resmål som ska genomföras någon gång i mitt liv.

Jompan
2008-10-18, 19:21
Jag har aldrig varit mycket för att resa utomlands tidigare. Dock har jag förälskat mig på sistone i Thailändsk mat. Så jag skulle maximera matbudgeten åka till Thailand äta upp mig ca 10kg på thailändsk mat (givetvis sätter sig de 10 kilona på rumpan), och inte åka hem igen förrän jag klarat det målet. :D

Turligt nog för mig, då jag nog troligen inte kommer ta mig i kragen att åka dit, så finns det fler riktigt bra restauranger med thailändsk mat i Sverige också. Dock lär jag nog aldrig få veta om restaurangerna i Sverige gör den thailändska maten rättvisa, fast duger gott åt mig ändå. *cupid*

CV!
2008-10-18, 19:49
Jag har aldrig varit mycket för att resa utomlands tidigare. Dock har jag förälskat mig på sistone i Thailändsk mat. Så jag skulle maximera matbudgeten åka till Thailand äta upp mig ca 10kg på thailändsk mat (givetvis sätter sig de 10 kilona på rumpan), och inte åka hem igen förrän jag klarat det målet. :D

Turligt nog för mig, då jag nog troligen inte kommer ta mig i kragen att åka dit, så finns det fler riktigt bra restauranger med thailändsk mat i Sverige också. Dock lär jag nog aldrig få veta om restaurangerna i Sverige gör den thailändska maten rättvisa, fast duger gott åt mig ändå. *cupid*


Har varit i Thailand och det är värkligen inte något att rekomendera.
Maten smakar inte gott, förutom på dom riktigt dyraste resturangerna, det är för mycket kontraster mellan fattiga och rika i Thailand. Vi bodde tex på ett 5 stjärnigt hotell som var hur flott och fint som helst men en liten bit bort från hotellet så levde människor under plåtskjul.

Jompan
2008-10-18, 20:01
Har varit i Thailand och det är värkligen inte något att rekomendera.
Maten smakar inte gott, förutom på dom riktigt dyraste resturangerna, det är för mycket kontraster mellan fattiga och rika i Thailand. Vi bodde tex på ett 5 stjärnigt hotell som var hur flott och fint som helst men en liten bit bort från hotellet så levde människor under plåtskjul.

Ja, det är nog inte så mycket själva thailand i sig jag drömmer om att få se, utan smaklökarna som drömmer sig iväg i kulinariska rätter. Jag litar på ditt ord och kommer hålla mig till mina favorit thailändska restauranger här i Sverige. :)

shut teh face
2008-10-18, 20:02
Ja, det är nog inte så mycket själva thailand i sig jag drömmer om att få se, utan smaklökarna som drömmer sig iväg i kulinariska rätter. Jag litar på ditt ord och kommer hålla mig till mina favorit thailändska restauranger här i Sverige. :)
Tips på några bra inne på Söder eller i närheten? :)

Jompan
2008-10-18, 20:23
Tips på några bra inne på Söder eller i närheten? :)

Koh Phangang, Skånegatan 57!

Mat att dö för där. *cupid*

Rellos_87
2008-10-18, 20:29
Kommer förmodligen göra en av mina drömresor nästa år. Transsibiriska järnvägen till Kina, kolla läget där ett tag, sen dra vidare mot Sydostasien och till slut Australien. Kommer väl vara på resande fot i ca 4-5 månader.

shut teh face
2008-10-18, 21:19
Koh Phangang, Skånegatan 57!

Mat att dö för där. *cupid*
Hehe där har jag ätit fan. Riktigt nice. Jag körde ris och någon riktigt het och god entrecote-kött-slabb. :)

FreCKo
2008-10-19, 01:47
Jag har en dröm om en jorden runt-resa
Transsibiriska järnvägen genom Mongoliet till Kusten
Båt över till Japan, sen åka till:
Peking
Shanghai
Hong Kong
Nya Zeeland
Hawaii
Påskön
Chile
Mexico
Kalifornien, där man byter till bil och kör bil genom USA upp till New York och stannar på vägen i massa olika städer och tar lite turer runt om (bara den här bilresan skulle ta typ en månad)
New York
London
Skottland
Paris
Rom
Egypten
Sydafrika
Madagaskar
Israel
Prag
Berlin

Sen hem.

Three pigs
2008-10-19, 01:53
Roadtrip i staterna, som det eventuellt blir till hösten!!
Var nyss i Californien och saknar det redan :(

xarizma
2008-10-19, 02:57
New York
Moskva
Manchester

En del andra ställen med som jag inte orkar skriva upp

dice
2008-10-19, 03:13
Det var min rundresa under två månader i USA förra sommaren. Åker till Sydafrika om nio dagar och 216m bungyjump, hajdykning, fallskärmshoppning, safari, boende på vingård några dagar etc är bokat och det ska bli jävligt skönt att komma iväg men samtidigt är det ingen resa jag "drömmer" om. 32C var det igår i Kapstaden!

CV!
2008-10-19, 08:17
Det var min rundresa under två månader i USA förra sommaren. Åker till Sydafrika om nio dagar och 216m bungyjump, hajdykning, fallskärmshoppning, safari, boende på vingård några dagar etc är bokat och det ska bli jävligt skönt att komma iväg men samtidigt är det ingen resa jag "drömmer" om. 32C var det igår i Kapstaden!

Skriv gärna hur det var när du kommer tillbaks :)

Kabuto
2008-10-19, 09:45
Först och främst vill jag besöka alla mäktiga byggen, exempel http://en.wikipedia.org/wiki/Wonders_of_the_World

Det kommer ta sin tid så jag nöjer mig med det just nu.

lectris
2008-10-19, 10:18
Drömresan är svår för mig, finns många kandidater.. :) vill tillbaka till australien och stanna i det fantastiska landet så pass länge att man hinner uppleva det mesta av vad det har att erbjuda. Redan varit i stora delar av aussie men norr och väst vill jag också se. Hade så grymt roligt där och vill gärna återuppleva en del av upplevelserna... *cupid*

Island vill jag också till, älskar hästar och att rida på islandshästar i den storslagna naturen för att sedan bada i varma källor måste vara fantastiskt. Afrika är också ett land jag vill uppleva.

USA innebär inte någon drömresa för mig, åker dock dit om 1½ månad... :D

daja
2008-10-19, 11:14
Har en dröm om att en gång få fönstershoppa i Kringlan i Södertälje.

kalle_banan
2008-10-19, 11:24
Island runt på motorcykel, ett rikt arabland som Bahrain eller Dubai och in i amazonas i Peru är det jag har planerat för tillfället.
Annars har jag redan åkt runt hela Island flera gånger, men inte på egen hand, och förra året var jag i Thailand en sväng så det är avklarat.

Three pigs
2008-10-19, 13:09
Det var min rundresa under två månader i USA förra sommaren. Åker till Sydafrika om nio dagar och 216m bungyjump, hajdykning, fallskärmshoppning, safari, boende på vingård några dagar etc är bokat och det ska bli jävligt skönt att komma iväg men samtidigt är det ingen resa jag "drömmer" om. 32C var det igår i Kapstaden!

Soft som fan, lycka till måste man säga!

Vart var du i USA?
Hyrde du bil eller köpte du en där?

Fatalist
2008-10-19, 13:32
Thailand, igen! Lyckades med allt senaste gången, så det är som gjort för ytterligare en framgångsresa. :D

z_bumbi
2008-10-19, 13:34
Afrika är också ett land jag vill uppleva.


Jag också men med tanke på de hur de olika länderna ser på sin självständighet så dröjer det nog ett tag.

egge
2008-10-19, 13:37
Jag har redan gjort en drömresa, en säsong i alperna.
Nästa drömresa får nog bli en surfresa till Asien. Eller kanske Sydafrika, fast där har dom ganska många hajattacker har jag hört. :/

Osten80
2008-10-19, 13:42
Jag också men med tanke på de hur de olika länderna ser på sin självständighet så dröjer det nog ett tag.

:D

martikainen
2008-10-19, 18:11
Vad var bäst med thailand tyckte du Martikainen?

MATEN :D Utan tvekan, efter det, havet! Har verkligen förälskat mig i dykning, gjorde 16dyk när jag var där tror jag, tog open och advanced kortet. Hittade muränor, rockor, valhaj, stoooora stim av barracudor, jag hittade nemo! ;D För att inte tala om att se någon bli attackerad av Titan trigger fish, se en blåsfisk, se en blåsfisk som tyvärr var på väg att dö... (de kan bara blåsa upp sig 3 gånger sen dör dom).

Och sen gillar jag verkligen att Thailand är så fint, gatorna sopas varje dag, buskar, gräsmattor, träd, blommor, allting sköts om dagligen och är jättefina, man kan plocka bananer utomhus och äta, ananas smakar ananas. Folket är otroligt trevliga ( om man kommer undan turistställena, typ phuket.)

ChickenCheeseburgers på 7/11 för 4kr styck.
Grillat kött från "gatukök"
steka på stranden i 40graders värme
njuta av en bucket med polarna på treehouse på koh chang
Röja järnet på fullmoon party på koh phangan

Det är himla svårt att säga vad man gillar mest, jag är förälskad i landet och SKA flytta dit när jag jobbat klart här i livet och kan casha ut pensionen.

Som någon nämnde tidigare så har Thailand sina baksidor, kontrasten mellan de fattiga och rika är verkligen stor, men det som intresserar mig mycket är att de fattiga ändå lyckas hålla humöret uppe för att inte bli av med sin stolthet.
Maten varierar självklart lite från plats till plats, den godaste maten vi åt var även typ den näst bästa, dyrt är inte samma som gott enligt mig. Käkade gott om rätter för 5-6kronor som sprang åttor runt rätter för 30-40kronor (samma rätt då självklart).
Och sen har vi ju prostitutionen, det absolut jobbigaste att se, veta att folk från väst kommer dit bara för att köpa sex av unga flickor/pojkar, det äcklar mig så pass att jag vill trycka upp en 5meterspåle i varenda gubbe som åker dit bara för den sakens skull

Pad thai, min stora kärlek vad gäller mat