handdator

Visa fullständig version : Några nybörjar frågor allt inom styrke träning :) (Mitt schema/Några frågor)


Pr3cious
2008-10-17, 19:46
Är en tjej på 15 år, väger 59-60kg, 163CM lång. Har tränat (allmänt bara löpning) i ungefär 1 år och börjar bli intresserad av styrketräning och muskler :P Jag har aldrig varit PINSMAL som alla är i min klass :S har alltid haft lite mer BF än andra, som ALDRIG GÅR BORT än hur mycket jag löper (1 år också..)


Jag började med detta schema för ungefär 2 veckor sen.

Detta är mitt schema:


Måndag
Cardio:32 min legs/buns/abs cardio

Styrke: axlar & bröst
bröst: 2 övn, 9 sets
dumbbell fly 3*10
dumbbell bench press 6*10
axlar: 3 övn 10 sets
dumbbell front raise 3*15
dumbbell shoulder press 4*7
dumbbell seated rear lateral raise 3*10

Tisdag
Cardio: 45 min elliptical
32 min legs/buns/abs cardio

Onsdag
Cardio: 20 min elliptical
32 min legs/buns/abs
Styrke: Biceps
bicep: 4 övn, 15 sets
dumbbell hammer curl 4*10
dumbbell curl 4*10
dumbbell concentration curl 3*10
dumbbell seated alt curl 4*10

Torsdag
Cardio: 45 min elliptical

Styrke: Ben & Mage
Ben: 2 exercise, 8 sets
dumbbell squat 5*20
dumbbell lunge 6*20

Mage: 6 exercise, 25 sets
reserve crunch 5*15
crunch 5*20
air bike 5*1 min
straight leg crunch 3*20
v-up 3*15
oblique crunch 4*20


Fredag
Cardio:
45 min elliptical (inte alls intensiv)

Lördag
VILA


Söndag: BÖRJAR OM HELA FRÅN MÅNDAG!


Jag äter omkring 2000 kalorier varje dag. Vill gärna bygga lite muskler men tror inte jag ska börja med deffa & buffa än. (omkring 120g protein, 28g av vassleprotein)


Mina frågor:
1, Är mitt schema bra så länge? Är det för mycket eller för lite?

2, Ska man få mycket träningsvärk efter styrketränat? Har ni också det? Jag får jätte mycket träningsvärk efter t.ex dagen där jag tränar mina biceps, men går bort inom 2 dagar.

TACKAR TACKAR :)

CV!
2008-10-17, 19:50
2. Det är vanligt att du får träningsverk i början när du tränar, men efter någon vecka ska du nödvändigtvis inte få de längre.

Pr3cious
2008-10-17, 20:12
2. Det är vanligt att du får träningsverk i början när du tränar, men efter någon vecka ska du nödvändigtvis inte få de längre.

Okej tack :)

Har en annan fråga också:

Ungefär hur lång tid emellan tar det normalt innan man ska byta till högre vikter?

CV!
2008-10-17, 20:13
Okej tack :)

Har en annan fråga också:

Ungefär hur lång tid emellan tar det normalt innan man ska byta till högre vikter?

Tror det beror på personen själv i fråga, alltså det variera mellan alla. Jag själv brukar ungefär höja varannan gång med något kg.

demimonde
2008-10-17, 20:14
1.Var har du gömt rygg och triceps och baksida av benen?
2 Tycker du kör för många set biceps. Är en väldigt liten muskel.Räcker med 2 övningar 8-9 set.
3 Tycker även du kör alldeles för mycket mage. Skär ner där oxå till en 12-15 set.

Träningsvärk får man som ett brev på posten.Brukar bli mindre och försvinna ju längre man tränar.

demimonde
2008-10-17, 20:20
Okej tack :)

Har en annan fråga också:

Ungefär hur lång tid emellan tar det normalt innan man ska byta till högre vikter?

Du ska höja dina vikter då du märker att du klarar av dom på ditt normala repsantal och du känner att du har mer att ge.

exempel; du klarar 12 reps på 5kilohantel i bicepscurl och känner att du kan göra 2-3 reps till så höj vikten lite.

Pr3cious
2008-10-17, 20:22
1.Var har du gömt rygg och triceps och baksida av benen?
2 Tycker du kör för många set biceps. Är en väldigt liten muskel.Räcker med 2 övningar 8-9 set.
3 Tycker även du kör alldeles för mycket mage. Skär ner där oxå till en 12-15 set.

Träningsvärk får man som ett brev på posten.Brukar bli mindre och försvinna ju längre man tränar.

1. Jag hade tänkt lägga till rygg någonstans där fast jag tränar ju hemma, inte så bra som på gym, har bara hantlar att välja på. Jag försökte lägga till några övn rygg fast det var bara 1 övn jag hittade som man kan använda hantlar till :/ , samma med ben, det är inte mycket att göra med bara hantlar..
Och triceps, jag vet inte varför mina triceps är SÅ SVAGA, mycket svagare än andra muskelgrupper, skit tråkigt också, men ska lägga in där nångång *cupid*

2 och 3: Tack för tipset ska väl minska på det :)

demimonde
2008-10-17, 20:31
Här är en bra sida med övningar för hela kroppen.
Med beskrivning och man kan se hur övningarna utföres....titta in där så kan du hitta en massa övningar till hantlar.

http://www.exrx.net/Lists/Directory.html

Pr3cious
2008-10-17, 22:50
Här är en bra sida med övningar för hela kroppen.
Med beskrivning och man kan se hur övningarna utföres....titta in där så kan du hitta en massa övningar till hantlar.

http://www.exrx.net/Lists/Directory.html

Okej taack så mycket ;)

Panizz
2008-10-17, 23:54
Höj vikterna då du känner att det är dags. Att höja "varannan gång" är ju inte direkt ett koncept som kommer fungera då man kommer upp lite i vikt så att säga.

mattilainen
2008-10-18, 00:31
Tror det beror på personen själv i fråga, alltså det variera mellan alla. Jag själv brukar ungefär höja varannan gång med något kg.

Eftersom man kör olika nästan varje pass så kan man både behöva höja och sänka beroende på hur dagen är för en.

Jag kan ena dagen ligga på 1 - 5 kg över det jag brukar köra på beroende på övning och vissa dagar som jag behöver sänka på. Allt beror på dagsformen och jag tycker man alltid ska köra max på det man orkar att utföra övningen på.

Ska jag köra 8x3 så kör jag så jag klarar av maxvikten exakt 8 ggr, nästa gång kanske jag behöver höja eller sänka men jag kör ändå max, kör sällan samma vikter alla 3 gånger för då skulle du kunnat höjt i början. Så jag säger höj så du klarar dina krav och känn dig fram hur just din dag är.