handdator

Visa fullständig version : Vila med helkroppspass


nuff
2008-10-17, 15:12
Att vila mellan träningspassen är viktigt vet ju alla.

Mitt upplägg: Mån-Ons-Fre styrka helkroppspass. Söndag= Cardio.

Får musklerna tillräckligt med vila då?

Har ju fått höra både det ena och andra, att jag riskerar att bli övertränad och borde träna styrka 2 gånger i veckan + cardio, och en annan att jag borde träna en dag till + cardio.
Det är ju så att min kropp svarat bra på mitt upplägg, och jag har varit försiktig med att höja vikterna, utan har kört mina 15 reps x 2 i ett par veckor nu. Bara höjt minimalt på latsdrag samt benpress med vaderna.

Så, risken för överträning vid tre helkroppspass/vecka med en vilodag emellan (förutom Sön/Mån, då söndag e cardiodagen...)?

pragmatist
2008-10-17, 15:24
Omöjligt att säga när man inte vet hur hårt du tränar varje gång, men jag har som mest kört fem helkroppspass per vecka utan några överträningssymptom. Generellt kan man säga att oron för överträning är starkt överdriven bland folk under elitnivå.

nuff
2008-10-17, 15:35
Kör tio övningar just nu.
Knäböj (Smith), vadpress, Baksida lår, Latsdrag, Militärpress, Bänkpress, Skullcrush, Bicepscurl med stång, Crunches med pilatesboll, Ryggresningar. Samt uppvärmining i ca 6-8 min på cykel. Brukar väl ta en 55-70 min totalt (beror på hur mycket folk det är vid smithsen samt bänkpressen.....guud...). Minimalt med vila mellan seten. 30-45 sek.

jwzrd
2008-10-17, 15:36
På vilka reps på vilka vikter och i förhållande till vilka max?

nuff
2008-10-17, 15:50
På vilka reps på vilka vikter och i förhållande till vilka max?

Räkvikter. Om man säger att viktmässigt ligger vaderna på 80 kilo x 15 x 2. Och då bränner det.

Helt klart nybörjarvikter rakt igenom, dvs. från 20kg på legcurl till 50kg i knäböj. Allt så strikt som möjligt i femton reps gånger två.

Corpobal
2008-10-17, 16:53
Inga problem, kör på och bedöm resultaten efter en månad.

gimiino
2008-10-19, 00:20
som pragmatis~ sa. oron för överträning är ALLT för stor.
Jag har kört på nu 4dagar kampsport(mån,tis,tors,fre på förmiddagarna) och 4 dagar gym (mån,tis,tors,fre på eftermiddagarna) i 4 månader, inga övertränings symptom och jag ökar fortfarande och växer så de knakar!

petah
2008-10-19, 16:02
Att vila mellan träningspassen är viktigt vet ju alla.

Mitt upplägg: Mån-Ons-Fre styrka helkroppspass. Söndag= Cardio.

Får musklerna tillräckligt med vila då?

Har ju fått höra både det ena och andra, att jag riskerar att bli övertränad och borde träna styrka 2 gånger i veckan + cardio, och en annan att jag borde träna en dag till + cardio.
Det är ju så att min kropp svarat bra på mitt upplägg, och jag har varit försiktig med att höja vikterna, utan har kört mina 15 reps x 2 i ett par veckor nu. Bara höjt minimalt på latsdrag samt benpress med vaderna.

Så, risken för överträning vid tre helkroppspass/vecka med en vilodag emellan (förutom Sön/Mån, då söndag e cardiodagen...)?

Det beror på hur intensivt du kör, prova dig fram. Känns det bra är det bara att köra på.