handdator

Visa fullständig version : Bänkpress och tjejer


delta_mats
2008-10-17, 13:19
Vad är bra att klara för en vuxen tjej första gången man provar bänkpress?
Min flickvän fixade 40 kg med en hel del vingel, utan det skulle nog 45-50 kommit upp är min bedömning. Hon tränar för övrigt inte styrketräning.

Yankeee
2008-10-17, 13:21
Kroppsvikten kan ju vara ganska intressant i sammanhanget.

sweetkarolina
2008-10-17, 13:30
Vad är bra att klara för en vuxen tjej första gången man provar bänkpress?
Min flickvän fixade 40 kg med en hel del vingel, utan det skulle nog 45-50 kommit upp är min bedömning. Hon tränar för övrigt inte styrketräning.

Det är bra tycker jag, men kroppsvikten har ju en del med sammanhanget att göra.

När jag introducerat tjejkompisar så har de legat mellan 25-40 kg första gångerna. Mamma var starkast, hon gjorde ett par reps 40 eller 45 första (och enda) gången hon provade.
Själv gjorde jag 30-35 kg första gången. Efter ett par månader gjorde jag 55-60 kg (maxetta då.)

Inget häpnadsväckande bra, men ändå ett bra resultat av din tjej.

130kg finsk sisu
2008-10-17, 15:12
Av samma åsikt som Karro. 40kg är bra. Bättre än medel. Men inget häpnandsväckande.
(Har en tjejkompis som tryckte 60kg första gången. Hon är fotbollspelare och är väldigt bastant satt. dock väldigt kvinnlig. Men jag tror få skulle klara nåt liknande. Själv väger hon kanske 70-75kg.)

Ironbabe
2008-10-17, 15:19
Hehehe, japp fotbollsbrudar är det drag i *flex* Minns när jag tog 60 kg i bänk första gången..Hade väl tränat seriös gymträning i några månader. Min dåvarande vikt låg på ungefär 62-64 kg.

edit: inte den snyggaste bänkpressen som skådats men upp kom den!

jaosef
2008-10-17, 16:26
Vad pressar damerna upp i tävlingar vanligtvis? Alltså eliten. Har verkligen ingen koll och skulle vara kul att veta :)
Herrarna pressar vad - omkring 350 Kg någonting?

LadyInsane
2008-10-17, 16:35
Det är bra tycker jag, men kroppsvikten har ju en del med sammanhanget att göra.

När jag introducerat tjejkompisar så har de legat mellan 25-40 kg första gångerna. Mamma var starkast, hon gjorde ett par reps 40 eller 45 första (och enda) gången hon provade.
Själv gjorde jag 30-35 kg första gången. Efter ett par månader gjorde jag 55-60 kg (maxetta då.)

Inget häpnadsväckande bra, men ändå ett bra resultat av din tjej.

På mitt första pass tog jag en två på 35kg!:hbang:

Det var väl runt ett år sedan. Lite bättre är jag nu iaf..

Whistler
2008-10-17, 16:41
Syrran tryckte upp en etta på 75kg, men hon började inte träna förrän flera år senare. Nu tvingar kassa handleder (frisör...) henne att köra lättare, men hon reppar på 40kg. Vet inte exakt vad hon väger, men skulle gissa på 70-75kg.

Guddi
2008-10-17, 16:46
Att begära att en tjej som inte styrketränat sen innan ska klara av sin kroppsvikt låter lite väl. Tjejer är normalt lite svagare än killar i överkroppen även om man ser på det i relation till vikt. När det gäller benstyrka finns det ingen skillnad.

sweetkarolina
2008-10-17, 18:32
Av samma åsikt som Karro. 40kg är bra. Bättre än medel. Men inget häpnandsväckande.
(Har en tjejkompis som tryckte 60kg första gången. Hon är fotbollspelare och är väldigt bastant satt. dock väldigt kvinnlig. Men jag tror få skulle klara nåt liknande. Själv väger hon kanske 70-75kg.)

:hbang:

Hehehe, japp fotbollsbrudar är det drag i *flex* Minns när jag tog 60 kg i bänk första gången..Hade väl tränat seriös gymträning i några månader. Min dåvarande vikt låg på ungefär 62-64 kg.

edit: inte den snyggaste bänkpressen som skådats men upp kom den!

Riktigt bra, du är inte sugen på att tävla?

På mitt första pass tog jag en två på 35kg!:hbang:

Det var väl runt ett år sedan. Lite bättre är jag nu iaf..

Ahh, och jag har tränat ca 4 år, vilket betyder att du är ikapp om 3 år :naughty:

Vad pressar damerna upp i tävlingar vanligtvis? Alltså eliten. Har verkligen ingen koll och skulle vara kul att veta :)
Herrarna pressar vad - omkring 350 Kg någonting?

Det är ju ganska svårt att generalisera, och dessutom har vi ju bänktröjan att ta hänsyn till. Det finns ungefär 3 herrar som någonsin pressat 350 kg (inom IPF då) så att säga att herrarna gör runt 350 vanligtvis är ganska överdrivet.
Det högsta världsrekordet för damer är 193 kg (tror jag) men såna vikter händer inte heller vanligvis. Sveriges bästa dambänkare i tungvikten gör runt 180 kg. I de lägre viktklasserna 48-56 brukar 100-110 kg placera en på medalj internationellt. Klasserna 60-67,5 kan ligga på 130-150 kg. Klasserna 75-82,5 på 150-170 men det varierar också mycket.

Som exempel, i 60:an på EM i år gick guldet på 160 kg. Bronset gick på 105 kg. (Jag gjorde 100 och kom fyra om jag får skryta)
Det är svårt att säga nåt exakt om nivån, den varierar oerhört med vilka som deltar.

LindaS
2008-10-17, 20:57
Syrran tryckte upp en etta på 75kg, men hon började inte träna förrän flera år senare. Nu tvingar kassa handleder (frisör...) henne att köra lättare, men hon reppar på 40kg. Vet inte exakt vad hon väger, men skulle gissa på 70-75kg.75 kilo första gången!? Skicka henne genast till närmaste styrkelyftklubb. Kassa handleder är det fler som har, vi använder handledslindor.

Att begära att en tjej som inte styrketränat sen innan ska klara av sin kroppsvikt låter lite väl. Tjejer är normalt lite svagare än killar i överkroppen även om man ser på det i relation till vikt. När det gäller benstyrka finns det ingen skillnad.För manliga motionärer brukar det anses som helt okej att ta sin egen kroppsvikt i bänkpress.
Jo, det skiljer en hel del när det gäller benen också. Även om det givetvis är väldigt individuellt.

Guddi
2008-10-17, 22:16
För manliga motionärer brukar det anses som helt okej att ta sin egen kroppsvikt i bänkpress.
Jo, det skiljer en hel del när det gäller benen också. Även om det givetvis är väldigt individuellt.Jag glömde nämna att det är i förhållande till FFM vikt och inte vikt generellt.
http://www.upload2world.com/pic101/upload2world_2f16d.gif (http://www.upload2world.com)
Taget från artikeln Strength Training for Female Athletes A position Paper, NSCA Position Statement

zowie
2008-10-18, 06:02
imponerade!!
jag själv känner mig nu jäkla mesig, svag och vad vet jag...
efter 6 månader styrketräning utan bänkpress hade jag först svårt att pressa 10 kg, är nu på 20 kg och det i smithen eftersom jag tränar ensam.
väger 60 kg och har smal överkropp.
nu blir jag taggad att blir bättre (starkare) dock, men ändå djupt impad (& lite deppad ;)) vilken mes jag är....

LindaS
2008-10-18, 08:57
Jag glömde nämna att det är i förhållande till FFM vikt och inte vikt generellt.
http://www.upload2world.com/pic101/upload2world_2f16d.gif (http://www.upload2world.com)
Taget från artikeln Strength Training for Female Athletes A position Paper, NSCA Position StatementFFM?

Om det är någon poäng du vill få fram så förstår jag bättre om du skriver den, istället för att klippa in en boktext. ;)

Hemi
2008-10-18, 10:19
Jag som kille tränade en massa sporter i tonåren, styrketräning också. Och som friidrottare mm. ansågs jag explosiv och inte alls vek, men ändå pressade jag inte mer än 50kg kanske. Det var först när jag verkligen satsade på att bygga mera massa och styrka som jag ökade därifrån och det tog tid. Bänk har iofs alltid varit min sämsta övning.

Timme
2008-10-18, 11:17
Att begära att en tjej som inte styrketränat sen innan ska klara av sin kroppsvikt låter lite väl. Tjejer är normalt lite svagare än killar i överkroppen även om man ser på det i relation till vikt. När det gäller benstyrka finns det ingen skillnad.

hur kommer det sig att OL/SL killar och tjejer på, säg 52kg har stor skillnad i knäböj?

Killarna på samma vikt böjer mycket mer.

z_bumbi
2008-10-18, 11:20
hur kommer det sig att OL/SL killar och tjejer på, säg 52kg har stor skillnad i knäböj?

Killarna på samma vikt böjer mycket mer.

Det står i förklaringen i nästa inlägg dvs räknat på fettfri massa. Även om jag inte har sett grundmaterialet så är det ju inte helt orimligt att 1 kg muskler med samma hävarmar lyfter lika mycket oavset om det sitter på en tjej eller kille.

LadyInsane
2008-10-18, 11:21
Det står i förklaringen i nästa inlägg dvs räknat på fettfri massa. Även om jag inte har sett grundmaterialet så är det ju inte helt orimligt att 1 kg muskler med samma hävarmar lyfter lika mycket oavset om det sitter på en tjej eller kille.

Så ifall en tjej och en kille väger lika mycket, beror skillnaden på deras styrkeresultat på att killen har mer fettfri-massa?

z_bumbi
2008-10-18, 11:29
Så ifall en tjej och en kille väger lika mycket, beror skillnaden på deras styrkeresultat på att killen har mer fettfri-massa?

Samt är lika långa, har samma hävarmar, liknande fiberuppsättning och har tränat lika effektivt etc. Jag har som sagt inte kollat upp vad uppgifterna baseras på men jag tycker det inte verkar helt ologiskt, därmed inte sagt att det faktiskt är så.
Referenserna finns väl i rapporten som Guddi citerar om man vill kolla mer på det.

LindaS
2008-10-18, 15:00
Samt är lika långa, har samma hävarmar, liknande fiberuppsättning och har tränat lika effektivt etc. Jag har som sagt inte kollat upp vad uppgifterna baseras på men jag tycker det inte verkar helt ologiskt, därmed inte sagt att det faktiskt är så.
Referenserna finns väl i rapporten som Guddi citerar om man vill kolla mer på det.+1
Det är inte alls ologiskt. Det är dock förmodligen väldigt sällan dom förutsättnigarna finns.

Guddi
2008-10-18, 16:39
Nej, det är inte ologiskt alls. Om det varit så för hela kroppen. Det verkar dock som att killar är starkare i överkroppen oavsett om man endast tar hänsyn till fettfri massa (FFM). Det betyder att antingen överkroppen eller underkroppen är ologiskt :)

Detta gäller alltså mer eller mindre otränade individer och studierna är från 70-90-talet då artikeln jag länkade till är snart 10 år gammal. Det är möjligt att resultaten beror på att killar förr (och antagligen fortarande) utförde mer fysiska arbeten med överkroppen än tjejer och därmed har de ett mer trimmat nervsystem. Det finns vad jag vet ingen artikel som sammanfattar litteraturen på samma set som kommit ut senare så jag vet inte vad nyare studier säger.

LindaS
2008-10-18, 16:46
I vilket fall är det väldigt intressant, Guddi.

Jag har aldrig tänkt på att det kan vara olika skillnader på över- och underkropp innan. Har bara vetat att det oftast är skillnader i grundförutsättningar gällande bl a FFM(som jag nu vet vad det betyder), tack. :)