handdator

Visa fullständig version : 100 kg bänkpress på ett halvår - hur?


Sidor : [1] 2

Jacke89
2008-10-17, 12:57
Tjenare!

Jag har ett vad med en kompis som vi gjorde nyligen.

För tillfället så maxar jag ca. 63-65 kg i fri bänkpress (dåligt, men bara kört i 3 månader) och kör 4x8 på 50kg, började på ca. 40 kg 3x8.

Vadet går ut på att jag får 500 kronor om jag klarar (och han 500 om jag inte klarar) 100 kg 1 rep (ner till bröstet och upp) om 6 månader! Har redan gått 1 vecka *gah!*

Så.. tror ni att det är möjligt att jag kan bänka 100 kg 1 rep om 6 månader (från 55kg maxning till 100kg på 9 månader sammanlagt)?
Och viktigast, hur ska jag träna för att göra det?

Vill verkligen inte förlora det här vadet, har mycket press på mig >.<

gymboken
2008-10-17, 13:05
Något som fungerade på mig var att köra 4-6 repetitioner, vanligt träningsschema plus mm2k (sök finns långa trådar om det programmet) under 4 månader, tog 100kg efter ha tränat från mitten av januari fram till sista april började ungefär på 65-70kg, fungerade iaf för mig.

MarcusB
2008-10-17, 13:06
rent spontant skulle jag säga nej.

men det är svårt att säga. beror nog mycket på teknik, vilja, utgångsläge etc.

tigerofsweden
2008-10-17, 13:07
Hur gärna vill du vinna vadet :)

Med ett bra bänkprogram och massvis med mat så kanske det går ;)

josu
2008-10-17, 13:08
Kolla den här tråden;
http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=92512

I excel-filen där kan du mata in vad du maxar just nu, och sedan får du ett "optimalt" program för dig om hur du ska träna för att öka så mycket i bänkpress som möjligt.

Det är en fördel om du kör få reps och ser till att du har en träningskompis som kan hjälpa dig när du försöker köra tungt.

Se även till att inte bara köra bänkpress, utan kör andra bröstövningar också, och gärna andra basövningar som t.ex. knäböj också så att du får igång hormonerna!

Eftersom det är ett bet som handlar om att du ska bli så stark som möjligt, tycker jag också att du borde försöka äta mycket.

Mescreant
2008-10-17, 13:10
Kör lågreps med hög intensitet två gånger i veckan samtidigt som du går upp i kroppsvikt. Få hjälp med tekniken så du lyfter på ett "styrkeinriktat" vis.

roosm
2008-10-17, 13:17
1) Träna rätt: Följ t ex mm2k bänk-programmet.
Lägg till smalbänk, axelpress, skullcrushers och flies.

2) Käka: Ät ät ät, ju mer och bättre du käkar desto större chans är det att du klarar ditt mål.

3) Kör som sagt även andra tunga pass för att få igång hormonerna i kroppen, t ex knäböj, marklyft, chins osv...

4) Träna in tekniken: Båda fötterna stabilt i marken, lägg vikten på axlarna, dra ihop axlarna, pressa ner fötter och axlar och svanka så att häcken endast vilar lätt mot bänken. Sen e det bara att trycka av bara helvete och försöka koppla in så många muskler som möjligt (speciellt axlar). När du ska lyfta starkt ska du inte isolera bröstmusklerna som många försöker genom att sätta upp fötterna på stödet (om bänken har stöd) eller hålla fötterna i luften.

5) Ladda upp med ordentligt med gainer, kreatin, EAS tillskott.

Lycka till och håll oss underrättade för hur det går!

PS: Du måste ha en träningspartner som passar så att du verkligen kan köra excentriskt eller till failure!

petersson
2008-10-17, 13:19
Var bor du? Om det finns nån styrkelyftsklubb så börja träna där! Dom kan lära dig bra teknik. Viktigast av allt är nästan att följa det råd du bestämmer dig för att följa.

delta_mats
2008-10-17, 13:22
Äter du ordentligt så du går upp i vikt en hel del så är det inte omöjligt att du klarar det. Det är nästan en förutsättning om du inte har bra anlag för att blir en duktig bänkpressare.

Chaan
2008-10-17, 14:06
Just don't experiment with the dunderhonung...



:MrT:

Roosen
2008-10-17, 14:10
Tjenare!

Jag har ett vad med en kompis som vi gjorde nyligen.

För tillfället så maxar jag ca. 63-65 kg i fri bänkpress (dåligt, men bara kört i 3 månader) och kör 4x8 på 50kg, började på ca. 40 kg 3x8.

Vadet går ut på att jag får 500 kronor om jag klarar (och han 500 om jag inte klarar) 100 kg 1 rep (ner till bröstet och upp) om 6 månader! Har redan gått 1 vecka *gah!*

Så.. tror ni att det är möjligt att jag kan bänka 100 kg 1 rep om 6 månader (från 55kg maxning till 100kg på 9 månader sammanlagt)?
Och viktigast, hur ska jag träna för att göra det?

Vill verkligen inte förlora det här vadet, har mycket press på mig >.<

Jag klarade 105kgx3 på under 9 månader, så varför inte. I och för sig så hade jag en rätt stabil grudfysik, men ja tränade på, stenhårt och rätt.

LoTiX
2008-10-17, 14:14
För 6 månaders träning sedan maxade jag ungefär som du, nu har jag inte speciellt långt kvar till 100kg så det är absolut möjligt om du tränar ordentligt. Mina fyra första månader var absolut inte optimala.

Commando1980
2008-10-17, 14:16
Tjenare!

Jag har ett vad med en kompis som vi gjorde nyligen.

För tillfället så maxar jag ca. 63-65 kg i fri bänkpress (dåligt, men bara kört i 3 månader) och kör 4x8 på 50kg, började på ca. 40 kg 3x8.

Vadet går ut på att jag får 500 kronor om jag klarar (och han 500 om jag inte klarar) 100 kg 1 rep (ner till bröstet och upp) om 6 månader! Har redan gått 1 vecka *gah!*

Så.. tror ni att det är möjligt att jag kan bänka 100 kg 1 rep om 6 månader (från 55kg maxning till 100kg på 9 månader sammanlagt)?
Och viktigast, hur ska jag träna för att göra det?

Vill verkligen inte förlora det här vadet, har mycket press på mig >.<

kör ngt bänkpressprogram och se till att du ökar i kroppsvikt (fett+muskler) genom att äta 'mkt'

Jacksatan
2008-10-17, 14:44
Klart att det kan gå. Men det krävs anlag, bra träning och mkt mat. Beror ju lite på ålder också. Själv var jag inte i närheten av att maxa 100kg efter ett halvårs träning.

heltborta_
2008-10-17, 14:47
Inte så hjälpsamt kanske, men det tog mig nätt och jämnt ett år att åka från 40kg till 100kg. Men det är väl högst individuellt. Låter mer som om någon av er kommer riskera en skada för ynka 500kr.

z_bumbi
2008-10-17, 14:51
Var bor du? Om det finns nån styrkelyftsklubb så börja träna där! Dom kan lära dig bra teknik. Viktigast av allt är nästan att följa det råd du bestämmer dig för att följa.

Typ så.

För att ge mer konkreta tips om träningsupplägg så behöver i alla fall jag veta betydligt mer om trådstartaren.

130kg finsk sisu
2008-10-17, 14:51
Tror det kan gå.
Träna en dag vanlig bänkpress,lutandebänk + lätta axlar
en dag för rygg&ben
en dag för tricepsbetonad träning.
Ät mycket. Vila mycket.

tsp
2008-10-17, 20:45
Jag antar att du är ganska ny fortfarande, och man bygger ju lättare i början som bekant. Dessutom är du ung(?) vilket är en enorm fördel!

Själv är jag 18år och i juni i år tog jag strax över 60kg i bänken. I början av oktober tog jag 80kg. Alltså en ökning med 20kg på 4 månader. Du behöver öka dubbelt så mycket på 6 månader, det blir tufft men absolut inte omöjligt!

Under min period tränade jag inte jättehårt, sommarlov och man hängde mycket med polarna och hade inte så mycket tid och kraft att lägga ner seriositet på gymmet. Blev inte korrekt kostschema, långt ifrån. Åt alldeles för lite protein, kunde tränat oftare och allmänt lagt ner mer energi helt enkelt.

Jag har bara ett par enkla råd att ge dig, men följder du dessa ska det absolut inte vara några problem att öka 40kg på ett halvår.

Träna det du vill bli bättre på, alltså bänkpress!! Men fastna inte bara i den övningen utan fortsätt träna hela kroppen!

ÄT ÄT ÄT! Grisa i dig mat, inte godis, snabbmat och skit (även om det är bättre än inget). Ät mycket kött som innehåller mycket protein. Skit i att du lägger på dig fett, det är bara bra för då vet du att du också bygger muskler! Deffa bort fettet kan du alltid göra senare. Köp också gainer eller proteinpulver att ta efter passen.

Se till att få hjälp med tekniken i bänkpress! Lär finnas någon gammal styrkelyftare på ditt gym som du kan be om hjälp, eller också går du till en styrkelyftarklubb och tränar där så kommer du garanterat få hjälp vare sig du vill eller inte. :P Tekniken får du bara inte försumma! Om din teknik inte är perfekt nu (vilket den med största sannolikhet inte är) så kan det lätt finnas 5-10kg att hämta om du har lite "tur"!

Se till att få ordentligt med sömn, 8h per natt!


Följ dessa råd så kommer du säkerligen orka både 100 och 110kg när det är dags. ;)

Jacke89
2008-10-17, 20:59
jäklar vad svar, åkte till gymmet och fick se att tråden fått många svar snabbt när jag kom hem, väldigt värdefulla svar med får jag lov att säga, tackar :)

kan säga att jag kör bänkpress som sagt 4x8 på 50kg, tog 4x8 på 51 kg idag.
Kör det 2 gånger i veckan, samtidigt som jag kör 4x10 på flyes och 4x10 i hantelpress på bröst varje pass 2 gånger i veckan.
Kanske ska dra ner på reps och höja vikten en del i bänkpressen då som ni sa, men vill även bygga en hel del massa på bröstet under tiden och 4x8 är väl relativt ultimat för det vad jag har hört.

finns faktiskt en styrkeklubb vid närheten av mig, funderar på att gå dit då och få lite hjälp med tekniken.
Äter rätt mycket redan, väger 79.5 kg och är 185 cm vägde 75 när jag började för 3 månader sen drygt. En del fett då säkert som kommit med, och lite vikt från creatinet.

Märkte dock på dagens bänkpress att jag blev jävligt trött i armarna efter att ha kört, och inte riktigt att det "brann" i bröstet.. är lite orolig för det.

Men ska köra på som ni har sagt, är jävligt taggad och motiverad nu!!

Tack igen

EDIT: Är snart 18.

Allan
2008-10-17, 21:04
De flesta klarar hundra kilo rätt lätt. Sen börjar det ta emot. Men lycka till

reactor
2008-10-17, 21:17
Från 80kg till 140kg tog det ca 8 månader för mig.
Mina bästa tips är

1. Gå med i en SL klubb.
2. Träna ett tungt och ett xplosivt pass i veckan
3. Piska triceps hårt 1 ggng i veckan (smalbänk, klossbänk, dips är några bra exempel)
4. Träna bröstrygg och lats lika hårt som bänken
5. Stretcha och massera bröst muskulaturen ofta
6. Tro tillräckligt mkt så går det.


Lycka till.

KaptenKnäsvag
2008-10-17, 22:15
Slink på dig en bänk-tröja under en tjocktröja under försöket ;)

Säg att armarna blev konstigt positionerade efter all hård träning, han kanske tror på dig.

Sniggel
2008-10-17, 22:37
Dessa inlägg tyckte jag var bland de bästa om jag får välja vad du ska ta till dig :p

Hur gärna vill du vinna vadet :)

Med ett bra bänkprogram och massvis med mat så kanske det går ;)

Håller med, bra bänkprogram först och främst där fokus ligger på just bänk och inte att bygga maximalt med bröst (det kommer du göra ändå förmodligen) och sen kan extra mycket mat hjälpa dig en hel del om du tilåter dig att gå upp i vikt under perioden.

1) Träna rätt: Följ t ex mm2k bänk-programmet.
Lägg till smalbänk, axelpress, skullcrushers och flies.

2) Käka: Ät ät ät, ju mer och bättre du käkar desto större chans är det att du klarar ditt mål.

3) Kör som sagt även andra tunga pass för att få igång hormonerna i kroppen, t ex knäböj, marklyft, chins osv...

4) Träna in tekniken: Båda fötterna stabilt i marken, lägg vikten på axlarna, dra ihop axlarna, pressa ner fötter och axlar och svanka så att häcken endast vilar lätt mot bänken. Sen e det bara att trycka av bara helvete och försöka koppla in så många muskler som möjligt (speciellt axlar). När du ska lyfta starkt ska du inte isolera bröstmusklerna som många försöker genom att sätta upp fötterna på stödet (om bänken har stöd) eller hålla fötterna i luften.

5) Ladda upp med ordentligt med gainer, kreatin, EAS tillskott.

Lycka till och håll oss underrättade för hur det går!

PS: Du måste ha en träningspartner som passar så att du verkligen kan köra excentriskt eller till failure!

mm2k programmet har många tydligen fått bra resultat så det kan vara en idé helt klart.

Var bor du? Om det finns nån styrkelyftsklubb så börja träna där! Dom kan lära dig bra teknik. Viktigast av allt är nästan att följa det råd du bestämmer dig för att följa.

Det här är nog det bästa alternativet när det gäller att bli bra i bänk.

Tror det kan gå.
Träna en dag vanlig bänkpress,lutandebänk + lätta axlar
en dag för rygg&ben
en dag för tricepsbetonad träning.
Ät mycket. Vila mycket.

Om det är någon som vet hur man blir bra i bänk så är det den här killen så det här rådet hade jag definitivt tagit till mig om jag var du.

Från 80kg till 140kg tog det ca 8 månader för mig.
Mina bästa tips är

1. Gå med i en SL klubb.
2. Träna ett tungt och ett xplosivt pass i veckan
3. Piska triceps hårt 1 ggng i veckan (smalbänk, klossbänk, dips är några bra exempel)
4. Träna bröstrygg och lats lika hårt som bänken
5. Stretcha och massera bröst muskulaturen ofta
6. Tro tillräckligt mkt så går det.

Lycka till.

Också bra råd!

Deceiver85
2008-10-17, 22:42
Slink på dig en bänk-tröja under en tjocktröja under försöket ;)

Har man ingen aning hur en bänktröja fungerar så kommer den snarare stjälpa än hjälpa honom.

SvenGunnar
2008-10-18, 01:26
kan säga att jag kör bänkpress som sagt 4x8 på 50kg, tog 4x8 på 51 kg idag.

Tar du 51x8 i fjärde setet så är det bra chans att du redan maxar 70, isf bara 30 kvar istället för 35 *flex*
Stort lycka till ! *popcorn*

jaosef
2008-10-18, 10:13
MM2K är ett bra alternativ. Det ger dig ett vettigt upplägg med tydliga instruktioner hur mycket du ska lyfta och hur många gånger. Dock vet jag inte om det är gränsfall för tidigt för dig att börja med MM2K om du bara tränat i tre månader. Jag tror att du kommer att öka tillräckligt fort genom att träna på som vanligt bara. Kör tunga reps.
En ide kan ju vara att de sista 7 veckorna kör du MM2K 2 ggr/veckan, så kan du fort öka 10-15 Kg med hjälp av det.
Lycka till:)

Sniggel
2008-10-18, 11:53
I vilket fall som helst, om jag ska ge dig ett tips så är det att inte träna någonting ansträngande alls (iaf inte styrketräning) minst 5 dagar innan du ska "upp till bevis" gärna en veckas uppehåll.

jompa
2008-10-18, 13:57
Jag skulle kört mm2k, kört 2 bröstpass i veckan. Äta som en häst och framför allt träna hela kroppen och inte bara brösten. Bänkpress är mkt mer än bara bröstmusklerna. Good luck!

JUK
2008-10-19, 00:49
Bara att bulka och köra hårt, minst 4ggr i veckan.
Bara att träna en massa max lyft...
Det fick mig att öka i bänk ifrån 70kg till 160kg på ett år ungf.

08-dude
2008-10-19, 08:58
Bara att bulka och köra hårt, minst 4ggr i veckan.
Bara att träna en massa max lyft...
Det fick mig att öka i bänk ifrån 70kg till 160kg på ett år ungf.

Visst, det går.

1. Man bulkar som en gris och går från toppform till en badboll. Under 1 år så bygger man inte så många kg muskler. Men visst går det att lägga på sig tex. 40kg fett och kanske kan studsa upp stången på allt fett. Knappast värt det.

2.Man missbrukar droger som fan och förstör det mesta i kroppen så som tex. leder, organ, muskelfästen osv. Knappast värt det.

08-dude
2008-10-19, 09:05
För övrigt värt att veta att utveckligen inte är konstant.
Under första året kanske en normal människa som tränar hårt ökar 30kg i tex. bänkpress.
Andra året 30kg, tredje året 20kg, fjärde året 20kg, femte året 10kg osv..

Så fär mig som tränat i många många år så blir det kanske 5-10kg i bänken per år.

jocke12
2008-10-19, 11:10
För mig tog det ganska exakt ett halvår att gå från ~65 kg till 100 kg. 85 kg tog jag efter lite drygt två månader, sen blev det lite kämpigare. Jag gick upp närmare 10 kg under den sexmånadersperioden också, så det är nog ett hett tips att inte vara rädd att gå upp lite. MM2k klämde jag in efter 85 någon gång. Tyckte inte det gav mig något vidare, men det varierar väl från person till person.

Sniggel
2008-10-19, 11:26
För mig tog det cirka 6-7år att bänka 100 kg :D (började nånstans under 40 kg)
Kanske inte fokuserade så mycket på just bänkpress de första åren dock.

Johan Lindbäck
2008-10-19, 14:34
Tror och tycker inte det ska vara några problem. Men satsa högt,kör bara 1 tll 3 reps,så du får maximal explosivitet. Träna bänk minst 2 ggr i veckan ett lättare pass då du kör 3or så det ryker om de. Dom ska flyga upp! Kör dom gärna med avstanning sen det andra passet kör du svin tungt gärna med negativa inslag,där du går 25% över ditt max och håller emot ner. Minst en minut för att ta ner stången. 2 passare som lyfter upp den igen men ändå att du måste trycka lite men mesta av styrkan läggs på den negativa fasen. Lovar att dun inom ett halv år klarar 100 och kanske lite till. Släpp allt vad fina lyft heter och gå tillbaka till grottmänniskan inom dej och KÖR.

Mvh Johan

Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen!

Johan Lindbäck
2008-10-19, 14:35
Gjorde som 16 åring 155kg i bänk på tävling utan tröja,tror det ligger kvar som rekord än om jag inte har fel... Negativt=Positivt

HanneJoelsson
2008-10-19, 16:17
När jag började styrketräna "för ca 5 månader sen" så kunde jag ta 35kg *8 'pinsamt, jag vet :)' Nu 5 månader efter så reppar jag 4* på 80kg. Maxar ca 90-95!

Matsa
2008-10-19, 16:25
Vilken metod du än väljer att följa så se till att någon erfaren lyftare ser över din teknik. Om du är ganska ny på detta så har du förmodligen mycket att vinna bara på att lära dig ordentlig teknik.

mangs
2008-10-20, 10:37
Jag förstår inte varför många rabblar upp vilka egna resultat de gjort under helt andra förutsättningar. Det är omöjligt att idag med den infon vi har avglra om TS kan klara vadet eller ej. Det viktigaste är att träna kontinuerligt och bra och gärna ta hjälp av någon kunnig när det gäller teknik. Sedan skall du givetvis se till att äta ordentligt. Finsk Sisus upplägg tror jag mycket på och även MM2k fungerar bra för många.

Att bara köra 8-reppare på en given vikt kommer inte göra att du klarar vadet. Du måste höja intensiteten (vikterna) och sänka repsen så att du blir starkare. Dock måste det vara lite av en balansgång då du ju är relativ nybörjare och att då bara mata på för fullt kan ge tråkiga skador och det vill vi ju inte. Lycka till och uppdatera oss hur det går!

Jag_Emil
2008-10-20, 18:41
Varför tycker så många att bänkpress är en bra övning.

jag vill inte bara ha beach, jag vill ha mer. Då känns inte Bänkpress som något för mig. Eller hur?

man fårstoraarmar,visst många här är ute efter sådant. Enbart. Tröttsamt.
Jag har det som fjärde punkt på listan. Så varför är bänkpress bättreä n attklättrai rep t.ex?
Vilket det säkerligen antagligen inte är.I och med att rep klättring får igång hela kroppen.

hoikka poika
2008-10-20, 18:46
Varför tycker så många att bänkpress är en bra övning.

jag vill inte bara ha beach, jag vill ha mer. Då känns inte Bänkpress som något för mig. Eller hur?

man fårstoraarmar,visst många här är ute efter sådant. Enbart. Tröttsamt.
Jag har det som fjärde punkt på listan. Så varför är bänkpress bättreä n attklättrai rep t.ex?
Vilket det säkerligen antagligen inte är.I och med att rep klättring får igång hela kroppen.

Tråden heter "100 kg bänkpress på ett halvår - hur?" ...

Mantus
2008-10-20, 18:52
Varför tycker så många att bänkpress är en bra övning.

jag vill inte bara ha beach, jag vill ha mer. Då känns inte Bänkpress som något för mig. Eller hur?

man fårstoraarmar,visst många här är ute efter sådant. Enbart. Tröttsamt.
Jag har det som fjärde punkt på listan. Så varför är bänkpress bättreä n attklättrai rep t.ex?
Vilket det säkerligen antagligen inte är.I och med att rep klättring får igång hela kroppen.

Snälla du, läs på och sluta komma med grundlösa anklagelser.
Som du lätt skulle kunna läsa dig till här så är bänkpress en bra basövning där du aktiverar en stor del av överkroppen. Tillsammans med andra bra övningar i ett välkomponerat schema hjälper den dig att träna igenom hela kroppen för att få en bra och balanserad fysik. Om bänkpress är bättre än repklättring beror på vad du satsar på, vill du bli bra på att klättra i rep är repklättring som övning att föredra framför bänkpress. Vad gäller att lägga på sig muskelmassa och att progressivt bli starkare i överkropp och utveckla maxstyrka så tror jag att repklättring står sig rätt slätt i längden.

Jag_Emil
2008-10-20, 18:57
Snälla du, läs på och sluta komma med grundlösa anklagelser.


Anklagelser. Vem anklagar jag? Förstår inte.
Det värsta var att jag väntade mig ett svar som detta.
Så fort jag kritiserar onyttan med en övning, så blir det anklagelser.
Personangrepp, var? jag anklagar ingen....

bubbe
2008-10-20, 19:01
Anklagelser. Vem anklagar jag? Förstår inte.
Det värsta var att jag väntade mig ett svar som detta.
Så fort jag kritiserar onyttan med en övning, så blir det anklagelser.
Personangrepp, var? jag anklagar ingen....

onytta? bänkpress? du måste skoja med oss? du menar på allvar att jag ska sluta tävla i bänkpress och börja klättra i rep istället? *screwy*

billmaier
2008-10-20, 19:26
Enligt min åsikt är mm2k bara skit. Du bode börja med att göra en tid t.ex. 6x10 eller 8x6 två gånger i veckan och höjer varje vecka.

Mantus
2008-10-20, 19:28
Anklagelser. Vem anklagar jag? Förstår inte.
Det värsta var att jag väntade mig ett svar som detta.
Så fort jag kritiserar onyttan med en övning, så blir det anklagelser.
Personangrepp, var? jag anklagar ingen....

Varför tycker så många att bänkpress är en bra övning.

jag vill inte bara ha beach, jag vill ha mer. Då känns inte Bänkpress som något för mig. Eller hur?

man fårstoraarmar,visst många här är ute efter sådant. Enbart. Tröttsamt.

Känns det klarare nu? Du gör även någon konstig semikoppling mellan tränande av bänkpress och sådana som enbart tränar för s.k. "beachform", vilket är mer än aningen onyanserat.
För övrigt tycker jag att du kan försöka vårda ditt språk aningen mer. Dina texter är under all kritik vad gäller både meningsuppbyggnad, stavning och interpunktion. Några stavfel här och där dör man inte av men dina inlägg svider i ögonen.

Bönne
2008-10-20, 20:08
Enligt min åsikt är mm2k bara skit. Du bode börja med att göra en tid t.ex. 6x10 eller 8x6 två gånger i veckan och höjer varje vecka.MMK2 uppmanar en att köra tungt och öka ständigt.

Till trådskaparen så är viktuppgång med största sannolikhet ett måste för att du ska nå målet. Ett absolut möjligt mål. Fast det har förmodligen redan nämts.

Jacksatan
2008-10-20, 21:57
Varför tycker så många att bänkpress är en bra övning.

jag vill inte bara ha beach, jag vill ha mer. Då känns inte Bänkpress som något för mig. Eller hur?

man fårstoraarmar,visst många här är ute efter sådant. Enbart. Tröttsamt.
Jag har det som fjärde punkt på listan. Så varför är bänkpress bättreä n attklättrai rep t.ex?
Vilket det säkerligen antagligen inte är.I och med att rep klättring får igång hela kroppen.

kan du inte bara ge fan i att skriva och istället bara läsa på forumet det närmaste halvåret istället. Känns som att du har rätt rejäla kunskapsluckor.

Kross
2008-10-21, 11:06
Anklagelser. Vem anklagar jag? Förstår inte.
Det värsta var att jag väntade mig ett svar som detta.
Så fort jag kritiserar onyttan med en övning, så blir det anklagelser.
Personangrepp, var? jag anklagar ingen....

Vad har dina kommentarer att göra i den här tråden till att börja med?

On topic: Lycka till med vadet, det ska nog helt klart gå att vinna. Gick från 50 till 85kg själv på ca 6 månader men då har jag kass disciplin och är bra på att skada mig. Som sagt tidigare i tråden, hitta en SL-klubb i närheten så ska det nog lösa sig.

Erik__
2008-10-21, 15:49
Ät fruktansvärt mycket och ta dig till en SLklubb =)

Jag_Emil
2008-10-24, 21:28
Jag lånar tråden för en ovanlig fråga. Går det att träna bänkpress utan att få in bröstmusklerna? De är ju bra redan som de är, och fulare ju mer man tränar dem. Det är ju faktiskt en kul motivation med 100 kg i bänkpress. Men som sagt,jag funderar på att inte göra det, pga bröstmusklerna utvecklas för mycket. tack

Hank
2008-10-24, 21:36
Ökade själv mitt max i bänkpress från 67,5 till 105 på ganska exakt 6 månader utan att ha detta som något speciellt mål. så visst går det :)

wwraver
2008-10-24, 22:55
Jag lånar tråden för en ovanlig fråga. Går det att träna bänkpress utan att få in bröstmusklerna? De är ju bra redan som de är, och fulare ju mer man tränar dem. Det är ju faktiskt en kul motivation med 100 kg i bänkpress. Men som sagt,jag funderar på att inte göra det, pga bröstmusklerna utvecklas för mycket. tack

Ja visst skulle det vara hemskt att råka gå förbi en spegel en vacker dag och se sig själv vältränad, istället för en normal underätande tonåring som förväxlar lågt kroppsfett med muskelmassa?

Förlåt, jag kan inte rå för det, särskilt efter din förra post... du låter som min brorson som går igenom sin värsta tonårsfas *rolleyes*

Jag_Emil
2008-10-24, 23:30
Ja visst skulle det vara hemskt att råka gå förbi en spegel en vacker dag och se sig själv vältränad, istället för en normal underätande tonåring som förväxlar lågt kroppsfett med muskelmassa?

Förlåt, jag kan inte rå för det, särskilt efter din förra post... du låter som min brorson som går igenom sin värsta tonårsfas *rolleyes*

okej, utveckla. vad detärsom gör att mitt tänkande är så pubertalt och dekonstruktivt.

Jag har fått hör att jag ser bra ut, ser alltså redan ok ut, enligt mig själv också. Varför se ut som en LA Beach pumpad?

amiroo
2008-10-24, 23:36
okej, utveckla. vad detärsom gör att mitt tänkande är så pubertalt och dekonstruktivt.

Jag har fått hör att jag ser bra ut, ser alltså redan ok ut, enligt mig själv också. Varför se ut som en LA Beach pumpad?

För att jag är 99% säker på att en LA Beach pumpad ser bättre ut. :)

hoikka poika
2008-10-24, 23:41
okej, utveckla. vad detärsom gör att mitt tänkande är så pubertalt och dekonstruktivt.

Jag har fått hör att jag ser bra ut, ser alltså redan ok ut, enligt mig själv också. Varför se ut som en LA Beach pumpad?

Din "jag-har-rätt-ni-har-fel-och-innebandy-bygger-grova-underarmar-attityd" kanske, just guessing ...

Alla kanske inte tränar för utseendets skull? Vissa kanske tränar för att de mår bra av träningen, kanske rehab av en skada. Andra kanske tränar och tycker att det är kul med styrketräning men inte spinning eller fickpingis. Det finns kanske till och med folk som tränar för att klara 100 kg i bänkpress ...

Jag_Emil
2008-10-24, 23:53
För att jag är 99% säker på att en LA Beach pumpad ser bättre ut. :)

In the eye of beholder?

Jag_Emil
2008-10-24, 23:54
Din "jag-har-rätt-ni-har-fel-och-innebandy-bygger-grova-underarmar-attityd" kanske, just guessing ...

Alla kanske inte tränar för utseendets skull? Vissa kanske tränar för att de mår bra av träningen, kanske rehab av en skada. Andra kanske tränar och tycker att det är kul med styrketräning men inte spinning eller fickpingis. Det finns kanske till och med folk som tränar för att klara 100 kg i bänkpress ...

Visst, men nu var detinte detmin fråga handlade om. Vad är detsom säger att jag säger emot dig, i vad du just tog upp? För det gör jag inte.

Durre
2008-10-25, 00:26
In i styrkeklubb direkt och börja ät som ett djur! Då tror jag du tar det galant.

Jag_Emil
2008-10-25, 16:39
Körde Bänkpress iaf. Och precis som jag misstänkte. Bröst muskeln är en stor muskel som växer redan efter en träning.

Ja, jag HADE rätt och ni hade fel.

Varför måste alla ha sin byggarattityd med sig hela tiden, istället för att ge korrekt information.

bubbe
2008-10-25, 18:20
Körde Bänkpress iaf. Och precis som jag misstänkte. Bröst muskeln är en stor muskel som växer redan efter en träning.

Ja, jag HADE rätt och ni hade fel.

Varför måste alla ha sin byggarattityd med sig hela tiden, istället för att ge korrekt information.

:laugh:

Kan ingen banna trollet?

reactor
2008-10-25, 20:20
Körde Bänkpress iaf. Och precis som jag misstänkte. Bröst muskeln är en stor muskel som växer redan efter en träning.

Ja, jag HADE rätt och ni hade fel.

Varför måste alla ha sin byggarattityd med sig hela tiden, istället för att ge korrekt information.

Slask:smash:

Jag_Emil
2008-10-25, 23:57
ja, ni ger ju inte mycket information påf rågor som inte passarbyggare.
Detär ju inget plus direkt.

Hade ni frågat mig, hade jag svarat direkt.

Och nej, man får inte stora underarmar av innebandy eller ishockey,
Allt berorpå vad man eftersträvar. Idealet är olika hos människor.

Kross
2008-10-26, 04:32
ja, ni ger ju inte mycket information påf rågor som inte passarbyggare.
Detär ju inget plus direkt.

Hade ni frågat mig, hade jag svarat direkt.

Och nej, man får inte stora underarmar av innebandy eller ishockey,
Allt berorpå vad man eftersträvar. Idealet är olika hos människor.

Prova vara lite hövlig nästa gång du vill ha svar på nånting istället för att komma med befängda påståenden och en dryga jävla attityd.

whern
2008-10-26, 09:30
Om du inte får den information du vill ha hær, jag_emil, byt forum vettja?

Jag_Emil
2008-10-26, 18:45
Prova vara lite hövlig nästa gång du vill ha svar på nånting istället för att komma med befängda påståenden och en dryga jävla attityd.

Javisst. Betalt kvitteras. Jag frågade en fråga. Fick en massa dryga kommentarer tillbaka. Patetiskt. Jag tror inte moderatorerna här är stolt över någonting senare delen av den här tråden.

Jag_Emil
2008-10-26, 18:49
Visst kunde jag ha mött upp bättre, efter någon skrivit förlåt. Jag kudne bjudit på det hela. Men det vart lite för drygt härifrån.

reactor
2008-10-26, 18:51
Varför tycker så många att bänkpress är en bra övning.

jag vill inte bara ha beach, jag vill ha mer. Då känns inte Bänkpress som något för mig. Eller hur?

man fårstoraarmar,visst många här är ute efter sådant. Enbart. Tröttsamt.
Jag har det som fjärde punkt på listan. Så varför är bänkpress bättreä n attklättrai rep t.ex?
Vilket det säkerligen antagligen inte är.I och med att rep klättring får igång hela kroppen.

Visst kunde jag ha mött upp bättre, efter någon skrivit förlåt. Jag kudne bjudit på det hela. Men det vart lite för drygt härifrån.

Förtydliga vad din fråga är så kanske du kan få svar.
Framgår knappt att du har en fråga av ovanstående inlägg.

Tävlar man i SL så är ju Bänkpress en jäkligt bra övning eller hur?

Arnoldski
2008-10-26, 20:01
Körde Bänkpress iaf. Och precis som jag misstänkte. Bröst muskeln är en stor muskel som växer redan efter en träning.

Ja, jag HADE rätt och ni hade fel.

Varför måste alla ha sin byggarattityd med sig hela tiden, istället för att ge korrekt information.

Quoi? :confused:

Är detta allvarligt menat?
Menar du att du körde ett pass bänkpress och nu lider svåra kval för att bröstmuskeln växte för mycket?
Missförstod jag kanske din post...?

Detta låter verkligen för skruvat för att kunna vara seriöst...

jaosef
2008-10-26, 20:21
Quoi? :confused:

Är detta allvarligt menat?
Menar du att du körde ett pass bänkpress och nu lider svåra kval för att bröstmuskeln växte för mycket?
Missförstod jag kanske din post...?

Detta låter verkligen för skruvat för att kunna vara seriöst...

Om så är fallet tror jag att herr Jag_emil har missförstått skillnaden mellan pump och muskeltillväxt.
För övrigt tycker jag inte att jag_emil ska varnas eller bannas, rena underhållningen att läsa hans inlägg ju, garvar efter varje nytt smart inlägg han gör*popcorn*

Johan Lindbäck
2008-10-26, 20:55
Klart de går! Träna låg rep 1-3. 2 pass i veckan. varannan ecka byter du ut ett vanligt pass mot negativ träning. Och då går du 25% över ditt max och håller bara i den negativa delen sen har du passare som lyfter upp den och upprepa. Eller så avslutar du varje pass med negativt set. Det viktiga är att du håller emot precis hela vägen så alla fibrer kopplas in. Gjorde själv 155 som 16 åring,och då var det mycke negativ träning. Lägg sen in stenhårda triceps pass med
mycke smal bänk även där låg reps. KÖr hårt och vinn!

Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen

BisseN
2008-10-26, 21:16
Ger samma tips som en grym jävel som jag tränade me på gamla gymmet gav mig dvs "kör mycket bänk!", enkelt eller hur? Han vägde runt 80 kg och maxade över 200kg om jag inte minns fel.. Jag lyfte 100kg dom första gångerna jag körde bänk så då kände man sig stark och upp till 130kg gick rätt snabbt, men att öka efter det va desto träligare (man måste ju fokusera på den där jevlä kondisen oxå). Men känner jag mig själv rätt så skulle det gå att öka fint med bra käk och seriös träning. Va inte rädd för att ta i...

KaptenKnäsvag
2008-11-13, 20:29
Hur i helvete går det nu då?

Follow up!

Hemi
2008-11-13, 20:36
Precis det vore intressant. Jag själv ligger däromkring just nu, vilket här på kolo borde anses uruselt med tanke på de ca 28 åren jag tränat. Men så är jag lite mer ´grenspecifik´, marklyft, OL och diverse roddövningar är en annan femma.

Det där kan vara ganska individuellt.

Steerlinho
2008-11-13, 20:52
uppdatera!

Jacke89
2008-11-13, 20:54
Hur i helvete går det nu då?



Skriver här igen för att uppdatera er, jag kör hårt och har höjt vikten när jag tränar och kör 3x5-6, hade egentligen lovat mig själv att vara lite försiktig med maxandet eftersom det högg till i vänstra bröstet när jag maxade lite efter denna tråd skapades. Men maxade igår igen, efter att ha vilat 2-3 dagar från gymmandet och tog lite creatin och 72 kg bokstavligen flög upp ^^ så minst en höjning på 7 kg sen denna tråd skapades :D

blir att fortsätta så här, och har satt ett delmål på att ta 80 kg tills julaftons morgon *drool*

lycka till med träningen killar :hbang:

jaosef
2008-11-13, 21:41
Skriver här igen för att uppdatera er, jag kör hårt och har höjt vikten när jag tränar och kör 3x5-6, hade egentligen lovat mig själv att vara lite försiktig med maxandet eftersom det högg till i vänstra bröstet när jag maxade lite efter denna tråd skapades. Men maxade igår igen, efter att ha vilat 2-3 dagar från gymmandet och tog lite creatin och 72 kg bokstavligen flög upp ^^ så minst en höjning på 7 kg sen denna tråd skapades :D

blir att fortsätta så här, och har satt ett delmål på att ta 80 kg tills julaftons morgon *drool*

lycka till med träningen killar :hbang:

Hur länge har du på dig nu?

Jacke89
2008-11-13, 21:56
Hur länge har du på dig nu?

tills i mitten av april ungefär, dvs cirka 5 månader på mig nu. Tog 72 relativt lätt, inte jätte lätt, men den gick upp och jag kände mig säker när jag pressade uppåt. Så det är 28 kg kvar att öka, på 5 månader. mvh

KaptenKnäsvag
2008-11-13, 22:08
Härligt! Lycka till och glöm inte att piska triceps

Jacke89
2008-11-13, 22:13
Tackar :D, kämpar på med dem och kör dem 2 gånger i veckan, 2 övningar på passen. Känns som dom utvecklas rätt bra, har ökat 3-4 cm i armmått på 3 månader också ^^ fast kan väl iofs vara lite fett också

tsp
2008-11-13, 23:20
Hehe, verkar som att detta kommer gå som en dans på rosor för dig! Köttar du på i samma goda stil så skulle jag fan inte bli förvånad om du sätter 110-115kg i april! :D

Jacke89
2008-11-13, 23:43
Hehe, verkar som att detta kommer gå som en dans på rosor för dig! Köttar du på i samma goda stil så skulle jag fan inte bli förvånad om du sätter 110-115kg i april! :D

hehe man tackar:em:
vill inte ha för höga förhoppningar bara så jag blir besviken, men 100 kg borde verkligen vara realistiskt känns det som i dagsläget

the_matsson
2008-11-14, 09:18
Jag tar och joinar dig i detta och sätter också som mål att klara 100kg innan mitten av april! Tror jag klarar något i stil med 3 x 12-8 reps på 65 kg. Lycka till!

Jacke89
2008-11-14, 15:11
Jag tar och joinar dig i detta och sätter också som mål att klara 100kg innan mitten av april! Tror jag klarar något i stil med 3 x 12-8 reps på 65 kg. Lycka till!

okej gör så ^^ känns som du borde ta iallafall 85-90kg om du gör så många reps på 65 kg? har du testat att maxa på sistonde? lycka till :)

CiCoro
2008-11-14, 15:17
jag kör också många reps/set på 65-70 kg och maxade 90 kg 3 veckor sen..körde 6 reps på 80 igår så ligger nog kvar på 90 som max..vill ta hundringen innan sommaren iaf..väger 65 så ni får en bild i huvudet..

Jacke89
2008-11-14, 15:26
:o det är jävligt bra att ta 90 kg om man väger 65 kg ju :).. 100 tar du nog rätt snart skulle jag tro om du kör på och käkar mkt :)

the_matsson
2008-11-14, 18:33
Själv väger jag dock 90 kg, så relativt sätt ligger ni nog båda två före mig i styrka! Nej, har inte testat på länge, tränar oftast själv så har inte blivit av!

Kenna
2008-11-14, 22:49
Är målet att ta 100kg 8ggr eller en gång, är de det sistnämnda så träna max 3'or. De flesta SL'are kör singlar, tvåor eller treor, lite fler reps i komplementövningarna.

Jag har kört enl principen att jag siktar på 4st 3'or, vilket jag nu i slutet på augusti inte klarade på 80kg, när jag klarat det så ökar jag på vikten till nästa gång, nu ligger jag på 100kg och sista passet körde jag 3,3, väldigt nära en 3, och väldigt nära en 3 igen på sista.

Så till veckan tror jag att jag fixar det och kommer då börja harva på 105kg. Känns väldigt bra då mitt gamla pers ligger på 107,5kg dock långt ifrån så strikt jag kör nu.

Kör man många reps så är det inte styrkan som tar slut utan orken.
Det är vad jag tror på ivf. :Virro

Tilläggas bör att jag dragit in rejält på kolhydrater denna period, och även då styrkan och musklerna ökat något har jag ändock tappat ca 8kg i vikt. Så förutsättningarna har väl inte varit de bästa för att öka.

johan karlberg
2008-11-14, 23:31
hur mkt skiljer det i skivstång och bänkpress maskin (läs nautilus)

Raggis
2008-11-14, 23:36
hur mkt skiljer det i skivstång och bänkpress maskin (läs nautilus)

Omöjligt att konvertera.

hoikka poika
2008-11-14, 23:46
hur mkt skiljer det i skivstång och bänkpress maskin (läs nautilus)

Det är svårt att säga då maskiner kan ha väldigt olika uppbyggnader. T ex så påverkar utväxlingar och geometri väldigt mycket.

PS. Där fick man för att man öppnar en jävla massa flikar och inte uppdaterar innan man svarar ... :)

CiCoro
2008-11-15, 14:35
:o det är jävligt bra att ta 90 kg om man väger 65 kg ju :).. 100 tar du nog rätt snart skulle jag tro om du kör på och käkar mkt :)

mm..blir rätt överaskad i gymmet när man ser stora killar (inte bara fett) spänna sig och hålla på och sen tar de runt 75-80 med problem etc..men maten e mitt enda problem men så har det varit sen jag va liten..dricka älskar jag däremot..vatten, läsk, mjölk, öl etc..all vätska :) gl med ditt mål också, tror vi båda hade hunnit om man hade följt något max 3 reps program, men tycker det ser fånigt ut när man lägger på och tar 2 reps..

tog mitt rekord vid 00.00 på 24/7 med en kompis..annars vill jag köra 6 reps iaf..

Jacke89
2008-11-22, 22:55
uppdatering!

tänkte egentligen inte maxa förräns kring nyårsskiftet för att kolla var jag låg, men var hos en kompis med bänkpress idag och kunde inte låta bli.

76 kg flög upp ^^ , gick inte trögt iaf, vilade några minuter sen testade jag på 80 kg (vilket var målet till nyårsafton), men kändes precis som att det inte gick.. var kanske lite trött sen lyftet på 76 kg + repsen på ca 50 kg för att värma upp mig lite.
hade inget creatin heller, kanske blir lite bättre om man tar det (ska ju ta det vid finalen i april^^)

aja hoppas jag tar 80 till nyår iallafall! känns nära, 85 kanske inte hade varit omöjligt?

ceejay
2008-11-22, 22:59
Kör du ngt speciellt program för bänken?

snart får du upp 80 :D

Jacke89
2008-11-22, 23:28
Kör du ngt speciellt program för bänken?

snart får du upp 80 :D

på mina bröstpass, som är 2 gånger i veckan, så kör jag bänkpress som första övning och sedan efter det flies.

På bänkpressen har jag börjat köra lite lägre reps, typ 3x5-6 och slängt på lite mer vikter då :) och det har gjort att jag maxar bra mycket bättre på kort tid.
I övrigt så äter jag på rätt bra nu, och kör förresten ca 3x10 på flies.

Klarade 3x8 på 56 kg nu senast, så ska nog höja till 60 och kanske klarar 3x6 där, när jag klarar 3x8 på det så höjer jag igen :D

ceejay
2008-11-23, 01:02
nice :) 2 ggr /vecka

varför inte testa mm2k?

Jacke89
2008-11-23, 01:14
nice :) 2 ggr /vecka

varför inte testa mm2k?

har faktiskt funderat starkt på det på senaste tiden, och kollat lite på det och det verkade ju vettigt.

Men samtidigt är jag ju ute efter att bygga massa, vet inte om jag vill gå ner så mycket i reps, vill försöka hålla 3x6-10 för att få massa. Men ska kanske testa det senare.

zydar
2008-11-23, 09:16
[QUOTE=
Men samtidigt är jag ju ute efter att bygga massa, vet inte om jag vill gå ner så mycket i reps, vill försöka hålla 3x6-10 för att få massa. Men ska kanske testa det senare.[/QUOTE]



man bygger massa när man blir starkare också. :) bara gå upp i vikt.

jeriksson
2008-11-23, 22:14
Härligt att du ökar!

Ett tips är att du kör en vikt 3 reps och 3 set och när du har klarat den vikten 3 set så höjer du med 2.5kg till nästa pass. Så har jag kört den senaste tiden, bara kolla in i min journal så får du se hur jag menar ;)

Lycka till!

Paria
2008-11-23, 23:18
Härligt att du ökar!

Ett tips är att du kör en vikt 3 reps och 3 set och när du har klarat den vikten 3 set så höjer du med 2.5kg till nästa pass. Så har jag kört den senaste tiden, bara kolla in i min journal så får du se hur jag menar ;)

Lycka till!

Värt att nämna är att du kör väldigt frekvent. Närmare bestämt 3 gånger per vecka.

the_matsson
2008-12-04, 17:35
Tjenare! Här kommer en uppdatering från min sida också! Idag klarade jag 80kg * 8,7,6,4. Alltså fyra set. Kändes jäkligt bra :D

Jag ser förresten till att skriva träningsdagbok så att jag kommer ihåg att lägga på nåt kilo extra till varje träningstillfälle, rekommenderas varmt!

Ha det gött och lycka till!

actiwe
2008-12-23, 18:40
hur går det?? :)

ceejay
2008-12-23, 19:19
Jo jag vill också veta hur det går :)

Griffin
2008-12-23, 20:07
kul ide ligger på ca samma. blir mitt nyårslöfte tror ja klara 100kg under året 2009

isglass
2008-12-25, 11:26
jag tränade en månad sen tog jag 100kgx1 och jag börja på 50kg x 10

pwnyou
2008-12-25, 13:21
jag tränade en månad sen tog jag 100kgx1 och jag börja på 50kg x 10

Du började träna på 50kg x 10 , ja, men redan då låg du säkert på 90kg x 1 i fall du hade haft tekniken. Det är omöjligt att gå upp 40kg på en månad i ren styrka. Mycket av det måste ha varit tekniken.

Ifall man ökar typ 30kg per månad så skulle du ta världsrekord efter bara ett år. Najs.*slap*

Den här tråden är rolig, för jag låg på samma 1RM som du när du startade tråden, och nu ligger jag fortfarande på ungefär samma som du.

Kreh
2008-12-25, 13:26
Du började träna på 50kg x 10 , ja, men redan då låg du säkert på 90kg x 1 i fall du hade haft tekniken. Det är omöjligt att gå upp 40kg på en månad i ren styrka. Mycket av det måste ha varit tekniken.

Ifall man ökar typ 30kg per månad så skulle du ta världsrekord efter bara ett år. Najs.*slap*

Den här tråden är rolig, för jag låg på samma 1RM som du när du startade tråden, och nu ligger jag fortfarande på ungefär samma som du.


50kg x 10 är cirka 65 x 1. Inte 90 x 1.

Vad är "ren styrka"?

Ok.

Ja, men så tränar du ju inte särskilt hårt heller.

pwnyou
2008-12-25, 13:34
I "ren styrka" så menar jag att man blir "starkare" i musklerna, och inte blir "bättre på att lyfta" bara för att man lär sig bättre teknik, balans och viljan att "våga" prova högre vikter.

Kreh
2008-12-25, 13:47
Starkare i musklerna = mer muskelmassa?

boris_jelzin
2008-12-25, 13:49
har faktiskt funderat starkt på det på senaste tiden, och kollat lite på det och det verkade ju vettigt.

Men samtidigt är jag ju ute efter att bygga massa, vet inte om jag vill gå ner så mycket i reps, vill försöka hålla 3x6-10 för att få massa. Men ska kanske testa det senare.

denna tråden måste du ju hålla uppdaterad nu, vi har i princip samma mål och utgångsläge, dock inte maxat än men skulle gissa 75 - 80 där, ska maxxa om nån dag så ja vet säkert. Fast ja har inte nått vad med nån polare utan ville bara komma över 100 gränsen innan ett halvår, (syrran kille har tatt 100 som mest) så de är de ja strävar efter :eating:

pwnyou
2008-12-25, 14:02
Starkare i musklerna = mer muskelmassa?

Nej, det behöver inte vara fallet. Med ökad muskelmassa så kommer ju styrka, men man kan bli starkare utan att få större muskler.

Det finns ju folk som väger 65kg men som fortfarande är starkare än många som väger 95kg.

Till exempel. Det finns ju extremare fall också, men ni fattar nog vad jag menar.

Bruce Lee var väldigt liten, men fortfarande säkert starkare än många större än honom.

Han bänkade säkert mycket mer än jag.

Tricklev
2008-12-25, 15:00
Bruce tränade inte med några imponerande vikter, iaf inte om man ska gå efter hans egna anteckningar. Sedan var han visserligen inte ute efter att bli en bra bänkare heller iofs.

Timme
2008-12-25, 16:23
Nej, det behöver inte vara fallet. Med ökad muskelmassa så kommer ju styrka, men man kan bli starkare utan att få större muskler.

Det finns ju folk som väger 65kg men som fortfarande är starkare än många som väger 95kg.

Till exempel. Det finns ju extremare fall också, men ni fattar nog vad jag menar.

Bruce Lee var väldigt liten, men fortfarande säkert starkare än många större än honom.

Han bänkade säkert mycket mer än jag.

Det har mer med vinklar, fiberfördelning, teknik och nervsystem att göra. Faktum är att musklerna måste växa för att man ska bli starkare. Har man blivit starkare så har också musklerna växt.

ceejay
2008-12-25, 16:56
hörrö jacke vad tar du nu då?

CiCoro
2008-12-25, 17:01
jag kommer inte ihåg om jag la på 80 kg som max när tråden startade? men 1 måpnad sen tog jag 100 kg, strikt och fint. men trodde handlederna skulle brytas av ..

CrazyJoeDavola
2008-12-25, 17:19
jag kommer inte ihåg om jag la på 80 kg som max när tråden startade? men 1 måpnad sen tog jag 100 kg, strikt och fint. men trodde handlederna skulle brytas av ..

Kör med raka handleder då :) ( springer o gömmer mig :naughty: )

isglass
2008-12-25, 17:21
Du började träna på 50kg x 10 , ja, men redan då låg du säkert på 90kg x 1 i fall du hade haft tekniken. Det är omöjligt att gå upp 40kg på en månad i ren styrka. Mycket av det måste ha varit tekniken.

Ifall man ökar typ 30kg per månad så skulle du ta världsrekord efter bara ett år. Najs.*slap*

Den här tråden är rolig, för jag låg på samma 1RM som du när du startade tråden, och nu ligger jag fortfarande på ungefär samma som du.


Jag klarade 80kgx3 i andra veckan tror jag. Hur kan det finnas teknik i att lyfta en stång ner till bröstet och pressa upp den ?. Kan väl inte bli simplare än så.

TjeckRacer
2008-12-25, 17:24
50kg*10 var knappast ditt max första veckan.

Raggis
2008-12-25, 17:28
Hur kan det finnas teknik i att lyfta en stång ner till bröstet och pressa upp den ?. Kan väl inte bli simplare än så.

Freddi kommer göra köttfärs av dig pga. det utlåtandet!

ceejay
2008-12-25, 17:38
haha, ingen teknik i bengt? tjenahejsan, på vikter nära sitt max är det asviktigt att man kommer ned med rätt vinklar etc....

Sällen
2008-12-25, 17:40
Freddi kommer göra köttfärs av dig pga. det utlåtandet!
+1 på det!:naughty:

isglass
2008-12-25, 17:41
Freddi kommer göra köttfärs av dig pga. det utlåtandet!

Jag förstår precis vad du menar, självklart är det ju teknik att böja sig som en banan och blåsa upp bröstet som en domherre , sen kliva in i sin bänktröja. Jag gör inget av dessa, jag ligger plant och är nöjd med det. Jag är på gymmet för att träna inte leka stor och stark .

isglass
2008-12-25, 17:47
haha, ingen teknik i bengt? tjenahejsan, på vikter nära sitt max är det asviktigt att man kommer ned med rätt vinklar etc....

Nog går det åt helvete för mig ibland, men då gör jag ett nytt försök istället för att hitta på ursäkter

ceejay
2008-12-25, 17:52
Isglass jag tycker att du ska det jävligt lugnt nu och tänka efter innan du skriver sådana här kommentarer. Du säger t.o.m mot dig själv när det du säger att det inte krävs ngn teknik

isglass
2008-12-25, 17:58
Isglass jag tycker att du ska det jävligt lugnt nu och tänka efter innan du skriver sådana här kommentarer. Du säger t.o.m mot dig själv när det du säger att det inte krävs ngn teknik

Har inget med teknik att göra om man råka klanta sig när man lyfte ut stången och kom i obalans , eller att man tror man ska klara det och orkar inte.

EDIT: iaf så skiter jag i vad folk säger, för mig finns ingen teknik.

tntballe
2008-12-25, 17:59
Jag klarade 80kgx3 i andra veckan tror jag. Hur kan det finnas teknik i att lyfta en stång ner till bröstet och pressa upp den ?. Kan väl inte bli simplare än så.

Tänker man så så finns det ju inte teknik i någon styrkeövning, vanligast är ju bara ner och upp igen eller tvärtom.

Tricklev
2008-12-25, 18:09
Sedan har vi läst dina trådar Isglass och dom reflekterar inte alltid den hälsosammaste synen på träning, eller den kunnigaste.

Förövrigt så är ditt "Jaghardåligteknikdärförfinnsdetingenteknik"-argument rätt fattigt, hur mycket teknik är det i att sparka en fotboll egentligen, placera din fot emot bollen, i rörelse, svårt. Samma sak kan sägas om kampsport, plantera din näve i motståndarens ansikte, svårt. Det enda det säger är att du är okunnig, det är inget argument i sig att övningarna inte kräver någon teknik.

isglass
2008-12-25, 18:22
Sedan har vi läst dina trådar Isglass och dom reflekterar inte alltid den hälsosammaste synen på träning, eller den kunnigaste.

Förövrigt så är ditt "Jaghardåligteknikdärförfinnsdetingenteknik"-argument rätt fattigt, hur mycket teknik är det i att sparka en fotboll egentligen, placera din fot emot bollen, i rörelse, svårt. Samma sak kan sägas om kampsport, plantera din näve i motståndarens ansikte, svårt. Det enda det säger är att du är okunnig, det är inget argument i sig att övningarna inte kräver någon teknik.


jag tränar för det är kul och jag är bara ärlig och hittar inte på ursäkter för jag misslyckats, jag försöker igen och klarar jag inte det då heller försöker jag någon annan gång.

Tricklev
2008-12-25, 18:27
Vem har talat något om ursäkter, om jag misslyckas med något så funderar jag på varför, jag planerar bättre inför nästa pass, jag äter bättre, och jag funderar på om jag kan behöva ändra min teknik, mitt schema, eller om det kan finnas något mer jag kan göra för att utvecklas. Att tänka är inte ett synonym för att hitta på ursäkter. Jag kommer gå ut här på en styv lina och säga att det är bra att tänka, att det kan utveckla dig inom många områden, även inom styrketräning.

Lite vågat uttalande jag vet, men försök att inte döma mig för hårt.

isglass
2008-12-25, 18:34
Vem har talat något om ursäkter, om jag misslyckas med något så funderar jag på varför, jag planerar bättre inför nästa pass, jag äter bättre, och jag funderar på om jag kan behöva ändra min teknik, mitt schema, eller om det kan finnas något mer jag kan göra för att utvecklas. Att tänka är inte ett synonym för att hitta på ursäkter. Jag kommer gå ut här på en styv lina och säga att det är bra att tänka, att det kan utveckla dig inom många områden, även inom styrketräning.

Lite vågat uttalande jag vet, men försök att inte döma mig för hårt.

Det är lugnt jag förstår att du bara menar väl och vill mig det bästa, men om jag inte har tro kan jag inte hålla med dig. När jag misslyckas hamnar vikten på mitt bröst(bänkpress) och jag får skylla mig , inte mer än så är det.

actiwe
2008-12-26, 14:19
behöver ingen teknik i bänkpress????? det var det mest idiotiska jag hört :/

ajminfot
2008-12-26, 16:49
Ja e typ i samma läge fast jag har kommit lite närmare deadline....problemet är bara att jag knappt hunnit halvvägs.... gått från att maxa 60 till 75, och har 1 månad kvar att nå 100... med andra ord är jag körd bortom allt hopp, men jag ska naturligtvis inte ge upp för det...

av ngn anledning har jag ökat i roddmaskinen från 60 till 100 kg....

ceejay
2008-12-26, 17:51
Hur lång tid hade du på dig ajminfot? :P

ajminfot
2008-12-29, 09:50
Hur lång tid hade du på dig ajminfot? :P

Hmm
Fick reda på att seniorlaget som jag ska gå upp till har grundkrav på 100 kg i bänk och "cleans" i början/mitten av november, och våra gymtester är mot slutet av januari...
Förra året var det 80 kg, och under testet mäts alltså hur många repetitioner man klarar av dessa men minimumet man SKA klara är alltså 1 rep 100kg i båda nu. Vet inte riktigt hur det blir för mig med andra ord.

Vet inte vad cleans heter på svenska men man lyfter i alla fall stången från marken och vänder den vid bröstkorgen.

För övrigt har jag aldrig tillhört de starkaste men jag har ändå kunnat köra jämnt mot folk som bänkar uppåt 120...

Btw är det något som inte stämmer fall jag ökar bra i rodd men knappt i bänk?

mjukglass
2008-12-29, 11:23
Vet inte vad cleans heter på svenska men man lyfter i alla fall stången från marken och vänder den vid bröstkorgen.

För övrigt har jag aldrig tillhört de starkaste men jag har ändå kunnat köra jämnt mot folk som bänkar uppåt 120...

Btw är det något som inte stämmer fall jag ökar bra i rodd men knappt i bänk?

a) Frivändning.

b) Gymstyrka kan vara en indikator, men är ofta missvisande är det gäller faktiskt utförande utav kraftsporter - brottning osv. Läs: Det är sällan den som alla erkänner är brottarstarkast som är gymstarkast.

c) Nejdå. Folk har olika lätt att utveckla styrka i olika moment. Vanligast med folk som platå:ar i bänk är att de tränar pressar för hårt med förlite vila, imo. Kolla över några utav de bänkupplägg som progressivt för träningen mot dina maxprestationer, prova något utav dessa 6-8v.

lycka till!

mjukglass
2008-12-29, 11:26
Ja e typ i samma läge fast jag har kommit lite närmare deadline....problemet är bara att jag knappt hunnit halvvägs.... gått från att maxa 60 till 75, och har 1 månad kvar att nå 100... med andra ord är jag körd bortom allt hopp, men jag ska naturligtvis inte ge upp för det...

av ngn anledning har jag ökat i roddmaskinen från 60 till 100 kg....

Aha ser detta nu.

Enda chansen att nå 100 från 75 på en månad är nog att göra mirakelförbättringar utav din teknik. Rejält jävla rövskjut, ihopdragna axlar, megastuds mot magen osv.. så kanske 90 kan gå upp iaf.

Lycka till.

pwnyou
2008-12-29, 13:40
Har man blivit starkare så har också musklerna växt.

Tror jag inte på. Muskler måste kunna bli effektivare eller starkare för sin storlek, annars vore det konstigt.

Pojken på det här forumet väger inte mycket och har inte så värst låg fettprocent (Han har låg, men den kan bli lägre) men han är fortfarande riktigt stark för sin storlek, och då är det ju självklart att muskler kan bli starkare utan att bli större. Jag känner många som är små och som inte har mycket muskler men fortfarande är riktigt starka.

En styrkelyftare är ju för fan mycket starkare än bodybuilders. Bodybuilders har ofta större muskler men dem är svagare, eran teori failar, enligt mig.

pwnyou
2008-12-29, 13:48
Ifall massa = styrka så skulle styrkelyftare och bodybuilders träna likadant, men det gör dem inte.

mangs
2008-12-29, 14:13
Tror jag inte på. Muskler måste kunna bli effektivare eller starkare för sin storlek, annars vore det konstigt.

Pojken på det här forumet väger inte mycket och har inte så värst låg fettprocent (Han har låg, men den kan bli lägre) men han är fortfarande riktigt stark för sin storlek, och då är det ju självklart att muskler kan bli starkare utan att bli större. Jag känner många som är små och som inte har mycket muskler men fortfarande är riktigt starka.

En styrkelyftare är ju för fan mycket starkare än bodybuilders. Bodybuilders har ofta större muskler men dem är svagare, eran teori failar, enligt mig.


Nja. ni pratar inte om riktigt samma saker tror jag.

Man kan lyfta mer vikt i en övning genom att mer träning ger mer övning vilket i sin tur förhoppningsvis ger bättre teknik. Det är därför man kan bli starakre i en övning fast man minskar i muskelmassa. Är man däremot på en viss nivå och redan har bra teknik etc och du plötsligt ökat 10kg i styrka, då kan du räkna med att dina muskler är starkare. Däremot måste du ligga på kcal+ för att gå upp i vikt och därmed bygga muskelmassa.

Styrkelyftare är starkare än Bodybuilders men inte alltid mindre, Det är den låga fetthalten som gör att Bodybuilders ser så mycket större ut. Skala av några kilo fett på en bra styrkelyftare och de ligger oftast inne men en rejäl muskelmassa. Sedan är ju BB Vs. SLares träningsupplägg lite olika då BB jobbar för att få stora muskler medan SL siktar på att lyfta så tungt som möjligt på tävling. Dock bör båda bli större om de lyfter tyngre med bibehållen teknik.

Erik__
2008-12-29, 14:30
Tror jag inte på. Muskler måste kunna bli effektivare eller starkare för sin storlek, annars vore det konstigt.

Pojken på det här forumet väger inte mycket och har inte så värst låg fettprocent (Han har låg, men den kan bli lägre) men han är fortfarande riktigt stark för sin storlek, och då är det ju självklart att muskler kan bli starkare utan att bli större. Jag känner många som är små och som inte har mycket muskler men fortfarande är riktigt starka.

En styrkelyftare är ju för fan mycket starkare än bodybuilders. Bodybuilders har ofta större muskler men dem är svagare, eran teori failar, enligt mig.

Och han har gått upp 20kg sen han börja utan att bli fetare dessutom? klart som fan han lagt på sig massor med muskler.

Men jag håller med, man kan bli starkare utan att musklerna växer men frågan är hur mycket =)

Jacke89
2008-12-29, 14:55
hejsan alla, kul att se att det är fler som har bänkpress-utmaningar :D

jag har inte maxat på ett bra tag nu, men på förra passet jag körde bänk så tog jag 7+7+5, men ökar hela tiden och till nästa pass skulle jag tro att jag tar typ 8+8+6. Så vad tror ni jag kan maxa i dagsläget om jag tar det på 65 kg?. hade ju som mål att ta 80 tills nu.

ska nog maxa nästa vecka nån gång, men frågan är om man ska lasta på 80 kg eller lite mer, typ 82-85. Börjar jag med 80 så är jag lite trött när jag ska gå på högre vikt.. aja

ni vet vart jag ligger iaf :) och när jag tar 85 en dag kommer det att kännas nära!

Stoltz
2008-12-29, 14:55
jag tränar för det är kul och jag är bara ärlig och hittar inte på ursäkter för jag misslyckats, jag försöker igen och klarar jag inte det då heller försöker jag någon annan gång.

Låter snarare som om du kommer med ursäkter för att inte förbättra din teknik. Att välja den lättare vägen ut är dig helt unnat, men knappast någonting som gäller gemene styrketränare.

ceejay
2008-12-29, 15:28
hejsan alla, kul att se att det är fler som har bänkpress-utmaningar :D

jag har inte maxat på ett bra tag nu, men på förra passet jag körde bänk så tog jag 7+7+5, men ökar hela tiden och till nästa pass skulle jag tro att jag tar typ 8+8+6. Så vad tror ni jag kan maxa i dagsläget om jag tar det på 65 kg?. hade ju som mål att ta 80 tills nu.

ska nog maxa nästa vecka nån gång, men frågan är om man ska lasta på 80 kg eller lite mer, typ 82-85. Börjar jag med 80 så är jag lite trött när jag ska gå på högre vikt.. aja

ni vet vart jag ligger iaf :) och när jag tar 85 en dag kommer det att kännas nära!

När du maxar, börja med en vikt du känner dig säker på, sen ökar du 2.5kg tills du failar, och då kan du försöka på den vikten igen efter lite vila! Eftersom det bara är 1reppare du försöker göra så tar det inte så mycket energi till varje!

jocke12
2008-12-29, 15:37
hejsan alla, kul att se att det är fler som har bänkpress-utmaningar :D

jag har inte maxat på ett bra tag nu, men på förra passet jag körde bänk så tog jag 7+7+5, men ökar hela tiden och till nästa pass skulle jag tro att jag tar typ 8+8+6. Så vad tror ni jag kan maxa i dagsläget om jag tar det på 65 kg?. hade ju som mål att ta 80 tills nu.

ska nog maxa nästa vecka nån gång, men frågan är om man ska lasta på 80 kg eller lite mer, typ 82-85. Börjar jag med 80 så är jag lite trött när jag ska gå på högre vikt.. aja

ni vet vart jag ligger iaf :) och när jag tar 85 en dag kommer det att kännas nära!

Jag tycker att du först och främst ska satsa på att ta 80 kg om nu det är ditt mål. Sitter det lyftet, vilket ju inte är självklart, så provar du på 85 kg.

tsp
2008-12-30, 00:26
hejsan alla, kul att se att det är fler som har bänkpress-utmaningar :D

jag har inte maxat på ett bra tag nu, men på förra passet jag körde bänk så tog jag 7+7+5, men ökar hela tiden och till nästa pass skulle jag tro att jag tar typ 8+8+6. Så vad tror ni jag kan maxa i dagsläget om jag tar det på 65 kg?. hade ju som mål att ta 80 tills nu.

ska nog maxa nästa vecka nån gång, men frågan är om man ska lasta på 80 kg eller lite mer, typ 82-85. Börjar jag med 80 så är jag lite trött när jag ska gå på högre vikt.. aja

ni vet vart jag ligger iaf :) och när jag tar 85 en dag kommer det att kännas nära!

När jag klarade 60kg x 10 så satte jag 80kg rätt enkelt, antagligen även 82.5 med kändes det som. Så börja du på 80 så ska du se att den vikten nog går upp fin fint! 82.5 sitter nog också men 85 är osäkrare.

ajminfot
2008-12-30, 10:28
Jag tar 60 ggr 10, 10, 8

Jag har antagit att jag maxar 75 då jag bara försökt maxa i smithmaskin, vet dock inte vad stången väger i denmen jag klarade 70+ stången men inte 80+ stången. Stången är lättare än en 20-kilos stång men frågan är hur mycket, hon i kassan visste inte:S Den verkar rätt lätt....

Friskis och svettis i kista var det ifall någon av er av händelse råkar veta...

Jacke89
2008-12-30, 12:43
Jag tar 60 ggr 10, 10, 8

Jag har antagit att jag maxar 75 då jag bara försökt maxa i smithmaskin, vet dock inte vad stången väger i denmen jag klarade 70+ stången men inte 80+ stången. Stången är lättare än en 20-kilos stång men frågan är hur mycket, hon i kassan visste inte:S Den verkar rätt lätt....

Friskis och svettis i kista var det ifall någon av er av händelse råkar veta...

dom väger väl 15 pounds på alla friskis, det motsvarar väl ungedär 6.5 kg, sen stabiliserar man ju inte på samma sätt i en smith.

Jacke89
2009-01-02, 22:53
fan blev riktigt sänkt i botten i motivation och självförtroende idag.

för 3 veckor sen så tog jag 80 kg, min kompis höll handen under stången och sa att han inte hjälpte nått, sen idag, 3 veckor senare försökte jag på 80 men lyfte den bara cirka nån decimeter över bröstet sen tog det stop?! :S..

har känt mig sliten i bröstet på sistonde, och när jag försökte igen några minuter senare så högg det till i muskelfästet i vänster bröst, typ där bröstet går över till armen och det kändes inte så bra.

Men när jag tog 80 där så tog jag typ 3x7 på 60-62kg och nu tar jag så många ungefär på 65 och ändå klarade jag inte 80 nu?...

kände mig riktigt ledsen efter det, farsan som kört en del i sin ungdom tröstade med att man kan ha en dålig dag och att det går i trappsteg, även i styrkegrenar, annars hade ju samma styrkelyftare vunnit hela tiden eller något i den stilen sa han, och det kändes väl bättre o höra..

men min teori är att jag inte gått upp mer än nått hekto de senaste 3 veckorna men jag hoppas jag gått upp lite mer denna veckan.

just nu kändes det lite avlägset med 100 kg tills i slutet av april, och deffen börjar väl i början av april lr slutet av mars något sånt.

aja :/.. tycker ni jag ska maxa oftare eller ska jag inte göra det på länge nu?

har förövrigt i princip kört fast på 3x7 på 65 kg i bänken när jag tränar, klarade bara 2x7+6 senaste passet också så sänkte mig 1 rep från det innan.

Bör jag sänka vikten till 60 och typ sikta på 3x10, eller höja till 70 och sikta på 3x5 och sen sikta på att ta nån rep mer i ett eller två av seten framöver?
Vad tycker ni?

burtan
2009-01-03, 00:22
Att missa en rep är väldigt lätt hänt, det räcker med att någon av repen inte var tekniskt rätt utfört så får det konsekvenser senare i settet.
Att konstant kunna lägga på mer vikt på stången är omöjligt i långa loppet, kroppen måste få vila innan den kan prestera.

Jag tror explosivitet är nyckel till problemet.
Kör 2 pass bänk i veckan, 1 explosivt och ett tungt.

Pass 1 varje vecka: 5x5 explosiva reps på ca:50kg. Stången ska flyga upp!!!
Pass 2 vecka 1: 6x4 reps på en vikt du klarar 5 reps på. Sikta på explosivitet även här!!!
Pass 2 vecka 2: 5x3 reps på en vikt du klarar 4 reps på. Sikta på explosivitet även här!!!
Pass 2 vecka 3: 5x2 reps på en vikt du klarar 3 reps på. Sikta på explosivitet även här!!!

När du sen ska maxa så byter du ut det tunga passet i veckan mot ett explosivt 5x5 pass. Dvs: Lördag kör du ditt tunga pass, Tisdag kör du ditt 5x5 pass för att sedan när det tunga kommer byta ut det mot ett lätt pass. Passet efter det maxar du!!!

På det här sättet tror jag du kommer göra framsteg.

Mvh Andreas.

young_george
2009-01-03, 00:24
Herregud, softa mannen. Allt går i vågor. En dålig dag och du vill börja ändra allt?

Du har kännt dig sliten i bröstet säger du, så där har du förklaringen. Låt bröstet vila lite så sitter 80 antagligen

ceejay
2009-01-03, 00:32
jag hade en dålig bänkdag idag..... men hoppas på en bättre nästa gång då jag maxar

Jacke89
2009-01-03, 01:02
tack alla :D

Onigiri
2009-01-03, 10:48
Jacke, lägg mer tid på axel och/eller tricepsträning, borde ge dig bättre styrka i bänken.

Jacke89
2009-01-03, 14:38
Jacke, lägg mer tid på axel och/eller tricepsträning, borde ge dig bättre styrka i bänken.

främst främre axlarna då va? kör för tillfället hantellyft framåt, 2 ggr i veckan 3 set per pass. borde kanske börja med 4? och kör liggande triceps extention för triceps, 4 set per pass och sen ett 5e set med lättare vikt där jag bara kör några reps till failure

burtan
2009-01-03, 19:40
Baksida axel är en viktig stabiliserande muskel!

skivan
2009-02-14, 21:44
Hur går det?

Jacke89
2009-02-15, 02:16
Tog 82 kg för typ 3 veckor sen. Försökte för 2 veckor sen på 85, kom på tredje försöket halvvägs i princip, stannade vid en punkt o där pressade jag ett tag utan att komma förbi.

Skadat handleden lite, så vilade 1 vecka från träning och sen dess har jag sänkt mig nån rep på vikten jag kör just nu (64 kg) när jag tränar.

J.V
2009-02-15, 12:41
Jacke, lägg mer tid på axel och/eller tricepsträning, borde ge dig bättre styrka i bänken.Samtidigt så kan det hämma bänksatsningen, speciellt när det är en kort tidsperiod som sex månader ändå är. Kör man specifik axel- och tricepsträning blir det ju kärvare med återhämtningen till när man ska bänkpressa igen.

Jacke89, läst den här (http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=126323)?

M.A.S
2009-02-22, 12:04
Knäckt 87.5 än ?

jonkel
2009-02-23, 22:55
jag började träna i oktober och då tog jag 45 i bänk. nu idag 4 månader efter så tar jag 80 i bänk. mitt mål är att maxxa 90kg innan juni. jag tror jag klarar det :p

men eftersom du har kört 3 månader och tar 65 kg så låter det lite svårt att du ska ta 100 kg på 6 månader till. Men jag hoppas du klarar det :D

liksom jag tog 70 i bänk på någon månad men nu börjar det gå mkt mkt segare :P jag reppar 3 gånger på 80kg men jag pallar 0 rep på 82,5 kg.

EnTe
2009-02-24, 00:51
Lär dig tekniken. Det är ingen slump att de som bänkar mycket har en utvecklad teknik där själva lyftet bygger på att lyfta så kort strecka som möjligt..

Här är saxat från ett annat forum.

Det finns två delar av bänkpressteknik. Dels hur man förflyttar stången och dels hur man ligger på bänken. I båda fall vill man att lyftet ska bli så kort som möjligt.

När du lägger dig på bänken så tänk på att dra ihop skulderbladen så mycket som möjligt samt få upp fötterna så långt du kan mot röven. Tryck hälarna hårt i golvet och jobba med hela kroppen under lyftet.

När du pressar upp stången så finns det olika "skolor". Vissa säger att det är bäst att pressa rakt upp, för det krävs starka triceps, eftersom det ger kortast lyftväg. Andra säger att man under lyftet ska pressa upp mot huvudet för att man är starkare så. En studie på hur lyfttekniken såg ut hos nybörjare och styrkelyftare/strongmen visade att nybörjarna ofta pressade rakt upp/mot magen och de mer erfarna/starka mot huvudet.

Har du långa armar kan du hålla brett, antagligen tjänar du mest på det allra bredaste dvs pekfingret precis innanför ringarna.

Hur ser ditt träningsprogram ut?

http://www.bodybuilding-supplement-guide.com/image-files/biggerbench.jpg

the_matsson
2009-02-25, 00:25
Nu har jag som skrev bak på sida 6 ungefär äntligen lyckats! Hade äntligen med mig en passare till gymmet häromdan och tog 3 reps på 100 kg!! :D Känns helt sjukt bra! Dock var ju mitt utgångsläge betydligt närmare..

Jag önskar dig all lycka till, jacke!!

Jacke89
2009-03-07, 22:18
tackar matsson, roligt att höra.

Uppdatering: Igår flög 85 kg upp, gick faktiskt upp lättare än förväntat, var inte så att jag stannade påvägen upp och lyfte i 15 sek lr nått sånt utan den gick upp rätt fort.

Ska testa 87 kg på fredag och om det går bra så testar jag 90 kg om 2 veckor efter det typ. Kör 4-6 reps nu, 4x6 på 70 kg förra passet i bänk och ska nog höja till 72.5 kg och sikta 4x4-5 för att när jag når 4x6 på det höja till 75 och repeat :D

kriga på gott folk!!

KristofferL
2009-03-07, 23:37
Underbart:).. Du flyger fram ju! :)
Jag har som mål att klara 100 till 28 Maj,
Tog senast i maxning 90! (: 3x6 80kg..

Upptaget
2009-03-08, 00:15
Verkar som att vi alla är olika :P

Jag har aldrig gjort mer än 10 repetitioner någonsin när jag tränat bänk! jag klarar inte 3 set x 10 reps på 60 kg son för övrigt är väldigt lätt för mig fram till 8onde repetiotionen, men jag gjorde 3 reps på 90 kg idag! så att säga vad du maxar bara för att du gör typ 6 reps på 80 är inte lätt då vi alla är totalt olika..

Lycka till (själv hoppas jag på att få upp 100 innan sommaren)

christian9
2009-03-19, 18:06
Tycker det är skitkul att följa den här tråden måste jag erkänna. Kämpa på Jacke, och håll oss underrättade!

Onigiri
2009-03-19, 18:40
Jacke: Kom ihåg att du kan chocka kroppen ibland under dina pass. Alltså satsa inte på max i alla pass, ibland satsar du på mer än du tror och lyfter som om det vore döden om du misslyckades med lyftet, på riktigt. Ibland kan du "speedbänka" på låg vikt, snabba lyft, så många du hinner på 1 minut eller så, etc.

Menar inte att detta är den rätta vägen eller bästa vägen (för just dig), men chockträning till och från biter jävligt bra på mig. Kan vara värt att testa, om du kanske inte redan tränar så givetvis.

SiB
2009-03-19, 21:21
En fråga angående alla dessa tekniker för att kunna bänka mycket.

Får man större bröstmuskler av det eller är det bara för att man ska kunna bänka mer helt enkelt ? känns ju ändå som att ett simpelt ner och upp ovanför bröstet borde funka bäst för just den muskeln :p

JockeKillen
2009-03-19, 23:24
Det finns tekniker för att pressa mycket vikt eller för att bygga maffiga tuttar, dessa tekniker ser inte likadana ut.

BobaFett
2009-03-20, 10:44
Det finns tekniker för att pressa mycket vikt eller för att bygga maffiga tuttar, dessa tekniker ser inte likadana ut.

Är lite nyfiken, kan du förklara skillnaden?

Arnoldski
2009-03-20, 10:53
Vill man lyfta så tungt som möjligt gäller det att som vanligt blanda in så mycket muskler som möjligt och samtidigt uträtta så lite arbete som möjligt.
För att bänka max så lägger man sig vanligtvis i brygga och spänner hela kroppen som en fjäder och spänner fötterna i backen till max.

Vill man träna just bröstmuskulaturen så mycket som möjligt i bänkpress kan det vara bra att lyfta upp fötterna från golvet och ha dem i luften. Då kommer svanken ned i bänken och du tappar ovannämnda effekt. Resultatet blir att övningen mer isolerar bröstmusklerna (men fortfarande mycket triceps och främre delta)

SiB
2009-03-20, 11:08
Fötterna i luften lät ju som om det skulle bli svårt med balans, får väll ha 1 som passar och 1 som håller i fötterna kanske ;)

JoeyP
2009-03-20, 11:21
Kö tunga bänkpressar 2-5reps 1gång i veckan!

Sen kör du smalbänk 2-5reps + dips 3-6reps 1gång i veckan!

Jacke89
2009-03-21, 22:51
Tjena alla jacke här igen! med lite uppdateringar.
Igår så hade jag ett rygg bicep ben pass, och innan passet så bestämde jag o en annan kompis att maxa bänk eftersom de var 2 dar sen jag körde bröst tricc axlar och 2 dar till nästa sådant pass. Jag värmde upp, och han började maxa han är stark och tog 105 kg vilket var pb för han.

När det var min tur så skulle jag känna på att ta 85 kg, det hade jag tatt en gång förut men tänkte känna hur det kändes och det gick upp ganska lätt..
Sen sänkte vi vikterna och skulle värma upp lite knäböj lätt och sen återgå till att maxa.
Jag skulle nu försöka på 87.5 kg, jag tog tag i stången och skulle lyfta ner och ena sidan ville inte upp men den andra gick upp från ställningen så jag tänkte vafan?

Då bestämde vi att han skulle hjälpa mig upp från ställningen och sen släppa som man brukar göra i tävlingar etc och jag sänkte till bröstet men höger sidan kunde knappt röra vikten. Blev såklart chockad sen skulle han testa o se hur många han kunde göra på den här vikter och det blev likadant för han att han inte kunde lyfta på ena sidan :S

Så då trodde vi att det var att den lösa bänken i mitten stod snett, så vi justerade det ända tills jag kontrollräknade vikterna och det visade sig att dumhuvet hängt på 15 kg på ena sidan där jag hängt på en 10a! För han hade glömt bort att räkna låsen som väger 2.5 kg styck.. så där var förklaringen.... eftersom jag förökste flera gånger på den förra vikten med en 5a för mycket på ena sidan så var jag lite små trött, särskilt i högern och då gick inte 87.5 upp, men sen testade jag 85 igen och den gick upp.

Så jag bestämde mig för att vila och maxa idag, jag har haft flera bra låg reps pass där jag ökat bra i reps och vikter så jag värmde bara upp lite smått på 50 kg och sedan lassade jag på 90 kg på stången.
Lägger mig ner, trycker in skulderbladen, ställer fötterna långt in och får en bra svank och lyfter ner stången. Pressar uppåt och den går upp, fan vad glad jag blev. Det var inte så att den stannade halvvägs utan det var hyfsat långsamt upp, men konstant.

Hade säkert tatt 90 igår med om jag inte lyft 85 innan och pressat förgäves på "87.5" kg som egentligen var en 5a för mycket på ena sidan, för 85 kändes rätt lätt, nästan så man kunnat dra en 2a om man haft lust.

GOTT! (Ops, blev mycket text) ^^

ceejay
2009-03-21, 22:55
10 kvar! ;D

Jacke89
2009-03-21, 23:10
yes, 10 kvar. Ville försöka på 91-92 kg direkt efteråt men jag avråddes av kamraten för att inte slita ut mig inför morgondagens bröst/tricpass.

burtan
2009-03-22, 11:25
Bra jobbat!
Men jag skulle inte rekommendera att maxa i bänk dan före ett bröst/triceps pass, Varför väntade du inte med maxningen till det passet istället?
Att maxa tar på krafterna!

Mvh Andreas.

KaptenKnäsvag
2009-03-22, 11:42
Hur lång tid har du kvar?

Modde
2009-03-22, 11:44
Intressant läsning! Lycka till

Jacke89
2009-03-22, 13:17
burtan: jo de tar väl lite, men vanligtvis har jag värmt upp en del på den vikt jag tränar på men nu körde jag bara lite lätta lyft på denna uppvärmning sen lyftet.

knäsvag: till slutet av april.

Men har fått mycket fett på mig , så jag funderar på att deffa?? vet inte hur jag ska göra :/

modde: tack tack :)

r3mpuh
2009-03-22, 13:32
burtan: jo de tar väl lite, men vanligtvis har jag värmt upp en del på den vikt jag tränar på men nu körde jag bara lite lätta lyft på denna uppvärmning sen lyftet.

knäsvag: till slutet av april.

Men har fått mycket fett på mig , så jag funderar på att deffa?? vet inte hur jag ska göra :/

modde: tack tack :)


Man måste vara stor för att lyfta tungt!*flex*:P

Mantus
2009-03-22, 13:56
knäsvag: till slutet av april.

Men har fått mycket fett på mig , så jag funderar på att deffa?? vet inte hur jag ska göra :/


Om du vill ha en chans att vinna vadet skulle jag råda dig att fortsätta överäta till den sista april och sedan börja en deff efter det.

burtan
2009-03-22, 14:23
Om du vill ha en chans att vinna vadet skulle jag råda dig att fortsätta överäta till den sista april och sedan börja en deff efter det.

Håller med till fullo.
Finns inget som är så förödande för resultaten som deffning.

tsp
2009-03-22, 19:15
Deffa på fram till slutet av april. Efter att du vunnit vadet kan du ta din femhundring och gå till affären och köpa massvis med deff-mat så blir du beach-killen lagom till juni. :)

Jacke89
2009-03-22, 22:13
Deffa på fram till slutet av april. Efter att du vunnit vadet kan du ta din femhundring och gå till affären och köpa massvis med deff-mat så blir du beach-killen lagom till juni. :)

hehe, men problemet e att jag gått upp typ 12 kg på 9 månader en hel del fett på magen och vill få fram rutorna, vet inte hur mycket jag måste deffa för de.. kanske måste tappa 6 kg lr nått, hinner ju bara tappa 3 kg om jag deffar från slutet av april till mitten av juni :/

Kotten
2009-03-22, 22:22
hehe, men problemet e att jag gått upp typ 12 kg på 9 månader en hel del fett på magen och vill få fram rutorna, vet inte hur mycket jag måste deffa för de.. kanske måste tappa 6 kg lr nått, hinner ju bara tappa 3 kg om jag deffar från slutet av april till mitten av juni :/

Du hinner tappa minst 5kg på den tiden

JockeKillen
2009-03-22, 22:51
vad är viktigast, rutor hela sommaren eller att du klarar ditt mål?

Jacke89
2009-03-22, 22:59
båda är viktigt. Men ska nog satsa på att ta 100 kg då, det skulle vara så sjukt underbart. Hade svävat på moln om jag tog det fyfan kan inte svika detta mål när jag är så nära. 10 kg kvar. jag kör.

Men nu har jag ett annat problem:

Har senaste bröstpassen kört på 72.5 i bänken , och ökar inte längre i antal reps.
Kör 4x6 på det.

Ska jag slänga på 75 o satsa på 4x4 typ, gillar inte så låga reps .. o vill bygga en del muskler.,
Så vad tror ni om att sänka till 65 och köra 4x10 och sen när jag sätter 4x12 på det om typ 3-4 pass sänker jag till 75 o sätter kanske 4x5, för att sedan efter 2 veckor ha ökat till 4x7 typ? Vad hade ni gjort för nått i detta läge när man fastnat i reps på den vikten och det redan är relativt låg rep?

ceejay
2009-03-22, 23:02
jag tycker du helt klart skall byta repsantal, köra lite fler reps tror ajg skulle vara bra för utvecklingen.

Jacke89
2009-03-22, 23:16
Tror så med. Om jag kör det i 2 veckor kanske jag ökar 2-3 kg i max, sen ner på lågrep igen och vila mycket inför maxningen eller?

ceejay
2009-03-22, 23:21
funakr nog, jag körde 10reppare ett par veckor ökade jag bra, sedan tog det stopp, nu kör jag lågreppare igen o d känns nice

tsp
2009-03-22, 23:42
hehe, men problemet e att jag gått upp typ 12 kg på 9 månader en hel del fett på magen och vill få fram rutorna, vet inte hur mycket jag måste deffa för de.. kanske måste tappa 6 kg lr nått, hinner ju bara tappa 3 kg om jag deffar från slutet av april till mitten av juni :/

På en månad (5 veckor) hinner du lätt tappa 5-7kg utan problem och utan att förlora någon nämnvärd muskelmassa så länge du har ett någorlunda späckförråd att ta ifrån, vilket du nog har om du nu gått upp så mycket som du säger. Om du däremot inte har gått upp så värst mycket så kommer du hinna få en beach-form ändå ju. ;)


Jag tycker att du ska tänka bort byggar-aspekten fram tills du är färdig med ditt vad. Satsa på hög maxstyrka istället så att du når ditt mål. Du kommer ändå inte märka någon skillnad på bara en månad mellan att träna för massa eller styrka..

Vad sägs om 5x5 kanske? Och pressa dig verkligen uppåt i vikterna. Bänka för kung och fosterland!

saab900
2009-03-23, 00:47
båda är viktigt. Men ska nog satsa på att ta 100 kg då, det skulle vara så sjukt underbart. Hade svävat på moln om jag tog det fyfan kan inte svika detta mål när jag är så nära. 10 kg kvar. jag kör.

Men nu har jag ett annat problem:

Har senaste bröstpassen kört på 72.5 i bänken , och ökar inte längre i antal reps.
Kör 4x6 på det.

Ska jag slänga på 75 o satsa på 4x4 typ, gillar inte så låga reps .. o vill bygga en del muskler.,
Så vad tror ni om att sänka till 65 och köra 4x10 och sen när jag sätter 4x12 på det om typ 3-4 pass sänker jag till 75 o sätter kanske 4x5, för att sedan efter 2 veckor ha ökat till 4x7 typ? Vad hade ni gjort för nått i detta läge när man fastnat i reps på den vikten och det redan är relativt låg rep?

Fråga en styrkelyftare :) Skapa en tråd i styrkelyftforumet eller så om du vill ha snabbt svar. De brukar väl generellt köra på låga reps? Varför inte blanda 4-reppare och 6-reppare i samma pass? Typ 3x4 + 2x6?

EDIT: Du måste nog bestämma dig för vad du vill. Styrkelyftare och byggare tränar inte likadant, så du kan inte få båda delarna fullt ut, och du har väl ett vad att vinna?

Lycka till!

Jacke89
2009-04-03, 23:36
Uppdatering: Idag pressades 93 kg upp i bänkpressen. Tänkte testa 95 först men ville sätta 93 för att få lite självförtroende och det gick, inte jätte segt men inte snabbt heller, snarare segare upp. Men det var skönt.

Testade 95 några minuter senare men var lite seg då så den lyftes nån dm över bröstet.

7 kg to go!

Fordon
2009-04-04, 11:10
keep it up!

christian9
2009-04-04, 11:40
Det här börjar ju bli riktigt spännande. :)

rockafellah
2009-04-04, 11:43
Jag började på 60kg i januari, tränar nu på 70/75kg(beroende på hur det känns). Har inte kört så mycket bänk men ändå ökat 10/15kg i träningsväg. Har maxat 85kg. Alltså en ökning på 25kg på 3 månader utan att köra allt för mycket bengt;) Det här klarar du!

tsp
2009-04-04, 12:19
Haha det kommer verkligen bli på håret här! Det är marginalerna du jobbar med, så gör för fan allting rätt nu den här månaden så ska du se att du vinner vadet!

ÄT bara sjukt mycket! Ligg på ordentligt kaloriöverskott, det kan du deffa bort sen ändå! Bara smäll i dig protein!

Henke58
2009-04-04, 12:34
Kom igen du klarar detta !

Jacke89
2009-04-04, 21:11
haha tack för stödet gott folk, jag äter som aldrig förr och imorgon är det dags för ett nytt pass för bröst/tricep/axlar där jag ska köra stenhårt. 26 dagar kvar och 7 kg till måste ökas, hade jag testat på 95 kg igår direkt hade jag nog kunnat ta det precis typ, så kändes det.

Fan vad nervöst det blir på den stora dagen ^^

Jacke89
2009-04-04, 21:12
Några mer tips på vad jag ska göra på den stora dagen? Ta creatin innan jag ska köra och värma upp, ska jag planera kosten extra noggrant eller nått sånt? Köra med magnesium? :D

saab900
2009-04-04, 22:38
Några mer tips på vad jag ska göra på den stora dagen? Ta creatin innan jag ska köra och värma upp, ska jag planera kosten extra noggrant eller nått sånt? Köra med magnesium? :D

Tokladda med koffeintabletter :D

MrF
2009-04-04, 22:42
Peppa som fan, intala dig att du verkligen kommer klara det, och tro på det.
Sen tar du i utav bara helvete :D

Fordon
2009-04-04, 22:46
Eller hur. Det räcker att du tar 95 pannor, sen får du se till att psyket bär upp de sista 5kg ;)

Jacke89
2009-04-04, 23:55
Eller hur. Det räcker att du tar 95 pannor, sen får du se till att psyket bär upp de sista 5kg ;)

Haha eller hur känns som om jag tar 95 så kommer 100 vara så nära så det går om jag ger mig fan på det :D
såg din sign med 100 kg!! har du nån fin berättelse om det, verkar glad med utropstecknena :D

tsp
2009-04-05, 03:05
Haha eller hur känns som om jag tar 95 så kommer 100 vara så nära så det går om jag ger mig fan på det :D
såg din sign med 100 kg!! har du nån fin berättelse om det, verkar glad med utropstecknena :D

Tagga bara till som fan och tänk att du ska klara vikten och INGET ANNAT! Misslyckande finns inte! Peppa upp som satan med en riktigt fet låt du gillar, kolla klipp på youtube osv innan du går till gymmet. Då kommer du lätt klara det! Tänk också på att inta en så bra lyftposition som möjligt! Dra upp en ordentligt svank, spänn hela kroppen så du blir styv som en fjäder och dra ihop skulderbladen.

Andy.da.wohoo
2009-04-17, 18:18
Hallå, hur går det?!

Chrillee
2009-04-17, 19:45
Jag försökte innan årsskiftet med att lyfta 100kg, lyckades med 97,5kg! Men dem där extra 2,5kg fixade jag inte. :Virro

Så ibland kan otroligt lite vikt göra storskillnad, hur har det gått förresten? Om du inte gjort lyftet än så lycka till ;)

Jacke89
2009-04-17, 20:12
kul att ni är intresserade ! =)

idag maxade jag då bänkpress igen och körde först 80 kg sen 90 sen 92.5, allt detta hade jag ju tatt innan (93 max) och gjorde bara singlar för att komma igång sen lade vi på 2.5 kg till så det blev 95 kg, drog ett hyfsat fint svank sen lyfte jag ner och upp, gjorde lite ljud ifrån mig när jag lyfte men den gick upp utan att jag tvekade på det under lyftet.

Anmärkningsvärt är att 95 inte gick upp för 1 vecka sen när jag maxade, men sen dess har jag haft 2 bra bänk/triccpass där jag bla ökat första bänkpasset 3 reps och det andra 2 reps (totalt). Nu har jag kört lågrep ett tag (4x5-6) och det är nu dags igen att ta av lite vikter från stången och köra 8-10 reps, ska nog sikta på en vikt jag sätter 4x10 på sen köra på det tills jag klarar 4x12 och då ge mig på 100 kg stången. 14 dagar, 2 veckor återstår och hade jag gett mig på 97.5 idag utan att göra singlar på 92 och 95 som tröttade ut mig så hade den med stor sannolikhet gått upp.

MrF
2009-04-17, 23:04
2.5 kilo på 2 veckor, gogo!

Anders The Peak
2009-04-17, 23:18
kul att ni är intresserade ! =)

idag maxade jag då bänkpress igen och körde först 80 kg sen 90 sen 92.5, allt detta hade jag ju tatt innan (93 max) och gjorde bara singlar för att komma igång sen lade vi på 2.5 kg till så det blev 95 kg, drog ett hyfsat fint svank sen lyfte jag ner och upp, gjorde lite ljud ifrån mig när jag lyfte men den gick upp utan att jag tvekade på det under lyftet.

Anmärkningsvärt är att 95 inte gick upp för 1 vecka sen när jag maxade, men sen dess har jag haft 2 bra bänk/triccpass där jag bla ökat första bänkpasset 3 reps och det andra 2 reps (totalt). Nu har jag kört lågrep ett tag (4x5-6) och det är nu dags igen att ta av lite vikter från stången och köra 8-10 reps, ska nog sikta på en vikt jag sätter 4x10 på sen köra på det tills jag klarar 4x12 och då ge mig på 100 kg stången. 14 dagar, 2 veckor återstår och hade jag gett mig på 97.5 idag utan att göra singlar på 92 och 95 som tröttade ut mig så hade den med stor sannolikhet gått upp.

Det är bättre att vila en vecka från träningen och köra vidare tungt och explosivt än att börja nöta på 10-12 reps. Att köra singlar så nära max då blir det för tungt du borde köra singlarna kring 95% 1RM så att du får fart. De här passen som du pratar om ta ned lite vikter och löra 10-12 ska du byta ut mot snabba reps 4-6 st på kanske 65% 1RM. Kika in på Finnen Freddi som har finska rekordet i bänk.
Gå in på youtube och kika på hans träning så lär du dig att bli stark i bänk.
http://www.youtube.com/user/superhurri

pojken
2009-04-18, 00:12
Freddi instruerar.. "How to get a big bench!"
McmUoEi61VE&feature=channel_page

Lycka till. Jag håller på dig:thumbup:

Jacke89
2009-04-19, 16:42
Ska iväg på bröstpass idag och är taggad till 1000. Ska göra ett försök på 100 kg med mindre uppvärmning + creatin den här gången, så får vi se hur det går. 95 var lätt senast.

lanzal
2009-04-19, 16:43
Lycka till!

Upptaget
2009-04-19, 19:17
Hur gick det med 100 försöket?

Jacke89
2009-04-19, 19:55
Hemkommen.

Värmde upp och försökte på 100 kg, lyfte väl 3-5 cm från bröstet sen tog det stopp, och resten av passet kan knappt kallas för pass.

Jag var inställd på att köra högrep (ca 10 reps 4 set) på 70 kg i bänk men jag orkade knappt 2 lyft på 70 efter jag kört 3 försök på 100 med samma resultat varje gång i princip, och fick nästan kramp i ena muskelfästet mellan bröst och armen där på framsidan av armhålan, så det fick bli 3x12 + 10 på 60 kg och lite vikter i lutande bänk och smalbänk och kv i dips.

Ska aldrig mer maxa på ett bröstpass, passet går ju åt helvete sen då.
Bättre att jag maxar på fredagar när mitt schema ser ut såhär:
måndag ben rygg biceps
onsdag bröst triceps axlar mage
fredag ben rygg biceps (maxa på detta passet, får 48 timmar vila till nästa pass och från passet innan)
och söndag bröst tric axlar mage.

Kommer nog ta det om jag får 2 bra bröstpass till med ett par reps pb.

burtan
2009-04-21, 08:33
Maxa på din bröstdag du men skit i resten av passet. Om du nu var så trött av maxningen varför körde du x antal set till?
Ur ett långt perspektiv så gör tung träning att kroppen blir starkare, ur ett kort perspektiv så gör tung träning att kroppen inte presterar max. Kör 2 veckor väldigt lätt träning så ska du nog se att 100kg är fixat sen.
48 timmar vila från bänkpasset räcker inte på långa vägar för att vara utvilad för en maxning. Mer träning är fel väg att gå om man vill toppa formen!!!

Mvh Andreas.

enstorochstark
2009-04-21, 10:14
Upp med röven och tryck till med bröstkrogen när stången är nere så har du 100 garanterat! :thumbup:

Annars kommer nog 100 snart, väldigt snart, och då har du passerat den skönaste mentala spärren någonsin. :D

tjurenferdinand
2009-04-21, 11:49
Bra ökning du har gjort sen första inlägget då du sa att du kört på ca 65kg och nu 95 kg. Hur har du kört ditt upplägg? MM2K ?
Har inte orkat läsa igenom alla inlägg och kollat.

Sniggel
2009-04-21, 11:59
Är inte tiden ute vilken dag som helst nu?

kämpa på :whipped:

Drast
2009-04-24, 19:47
Det började 11 okt, så det har gått ca 5 månader 2 veckor

Jacke89
2009-04-24, 20:11
Bra ökning du har gjort sen första inlägget då du sa att du kört på ca 65kg och nu 95 kg. Hur har du kört ditt upplägg? MM2K ?
Har inte orkat läsa igenom alla inlägg och kollat.

Jag har bara tränat på, i början av tråden var jag på en platå men var ny med träningen så insåg inte riktigt hur viktigt det är med variation, men sedan dess har jag retats med musklerna genom att ibland köra 4-6 reps och ibland 8-10.

Stod länge stilla på 80 kg typ, fast jag ökade i vikt och muskelmassa kändes det som ökade iaf i reps på träningen, men fick sen bättre teknik pga goda råd här på kolo + att jag höjde mitt proteinintag med 2 shakar per dag istället för att enbart 1 efter varje pass (4 i veckan). Och då lossnade de rätt bra.

ni andra: 30 april går de ut, ska köra ett bänkpass till sen göra ett seriöst försök på fredag.

kurox
2009-04-25, 11:17
Tror du fixar det utan problem!

von huff
2009-04-25, 11:26
Ät som ett svin nu

burtan
2009-04-26, 11:44
Vila helt från träningen minst 5 dagar innan försöket!!!

-Englund
2009-04-26, 12:24
Glhf:)

Faaager
2009-04-26, 12:41
Hoppas fan att du klarar det! Kämpa på!

Jacke89
2009-04-30, 20:56
:d

MrF
2009-04-30, 21:09
Grattis! :D
Strongt jobbat asså!

jocke12
2009-04-30, 21:11
Grattis! :D

Sacke
2009-04-30, 21:56
grattis *flex*

svenne1
2009-04-30, 23:50
Grattis!!
Nu siktar vi mot 200kg till nästa år va? ;)

Sniggel
2009-05-01, 06:50
Grattis! :D

Andy.da.wohoo
2009-05-01, 10:22
Grattis!! :D:thumbup:

MEGA_MAN
2009-05-01, 10:24
Grattis!!!

Hur gick det på själva lyftardagen?

rockafellah
2009-05-01, 10:26
Man får gratulera:D Några tutt-bilder kanske?;)

grakka
2009-05-01, 10:55
Man får gratulera:D Några tutt-bilder kanske?;)

*Visa pattarna!*

Bra jobbat :thumbup:

Lefnart
2009-05-01, 11:09
Whoa, gratz! :] Måste kännas ruskigt bra!

kungconny
2009-05-01, 15:20
Starkt! Grattis :D

Patrick Bateman
2009-05-01, 15:23
Grymt. :hbang:

-Englund
2009-05-01, 15:31
Härligt! grymt inspirerande för många va oss, Grattis!

p-runesson
2009-05-01, 16:14
Grattis! Jävligt bra jobbat!

Lazius
2009-05-01, 18:12
Är inte tiden ute vilken dag som helst nu?

kämpa på :whipped:

Det började 11 okt, så det har gått ca 5 månader 2 veckor

Eeeh, borde inte sista dag då varit 11:e april? :devil:

11 okt
11 nov (1 mån)
11 dec (2 mån)
11 jan (3 mån)
11 feb (4 mån)
11 mar (5 mån)
11 apr (6 mån)

burtan
2009-05-01, 18:46
Grattis!!! Bra jobbat.
Bli inte nöjd bara, fortsätt träna hårt.

Morty
2009-05-01, 19:40
Festen, nu vill vi höra en fet sammanfattning och självklart mandatory poses efter!

pwnyou
2009-05-01, 20:31
Blir det en deff nu eller ska du fortsätta bli starkare? :)
Grattis förresten, vore kul att veta din kroppsvikt.

the_matsson
2009-05-04, 15:40
Gratulerar som fan! Dags för panik-deff nu då? ;)

Jacke89
2009-05-04, 16:05
tack tack alla, japp får väl bli en mindre deff och sen bygga om ett tag igen.

Andy.da.wohoo
2009-05-04, 20:12
Hur gör ni tills nästa år? 200kg? :D

pwnyou
2009-05-04, 20:16
Så.. tror ni att det är möjligt att jag kan bänka 100 kg 1 rep om 6 månader (från 55kg maxning till 100kg på 9 månader sammanlagt)? 145kg låter bra till nästa år! :)

jaooo
2009-05-04, 22:39
Är det möjligt att öka från 90kg till 100kg på 6 veckor? jag måste iallafall göra det annars blir jag skyldig en polare mycket pengar..väldigt mycke