handdator

Visa fullständig version : Kcal-räknare


Lockzi
2008-10-17, 12:22
Hej,

har spekulerat lite kring varför man får sådana ohyggligt höga kcal värden på t.ex. löpband, crosstrainers, cyklar, pulsklockor (inte minst!) i jämförelse med verkligheten och caloriesperhour.com.

Är de bara "glädjemätare" eller kan det vara som så att de även inkluderar kroppens energiutgift i form av "reparation" av kroppen efter intensiv aktivitet?

För övrigt, räknar www.caloriesperhour.com med reparationen efter aktiviteten?

Eddie Vedder
2008-10-17, 12:46
För övrigt, räknar www.caloriesperhour.com med reparationen efter aktiviteten?

Nej men den är knappast nödvändig att ta med heller. Det handlar om väldigt låga siffror, EPOC är överskattat. Visst kommer mer kcal gå åt även efter ett pass, ju högre intensitet desto högre EPOC, men ta ett extra äpple under en dag med intervallpass som förbrukat 400kcal under passets gång jämfört med en dag då en promenad förbrukat 400kcal så är sannolikt den skillnaden utjämnad.

Scratch89
2008-10-17, 13:39
Men caloriesherhour räknar väl med grundförbrukningen också, va? Om själva aktiviteten bränner 8 kcal/min, och du själv 2 kcal/min vid stillasittande, så kommer det att visa 10 kcal/min i ekvationen.

Lockzi
2008-10-17, 14:21
EPOC är överskattat.

Har läst här på kolozzeum, att en timmas intensivt gympass (väldigt relativt förvisso) motsvarar 1 timmas joggning i aktivitet + 24h reparation.

Om detta är överdrivet så har jag absolut ingen förklaring till varför kalorimätaren tickar optimistiskt på medan man sliter (utöver som glädjefaktor).

Det som oroar mig är att det är lätt att tro att om du springer tills du ser 500kcal så får du äta motsvarande kcal utan viktuppgång.

Eddie_ja
2008-10-17, 14:21
Vad är relevant i samanhanget ?

Jag har relativt bra kondition ( vilket borde ha stor betydelse på kcal förbrukningen) men inget extremt.

Jag kan på tex crostrainen ligga på 15 kcl / min en längre tid. Låter det rimligt eller ä'r det som sagt glädjesifror?

Ytterliggare en fråga kanske lite från ämnet men men. Om jag bestämer mig för att en dag under def förbruka x antal cal extra kan jag då äta x antal cal extra o komma fram till noll om ni förstår vad jag menar. Eller finns det någon faktordärimellan?

Lockzi
2008-10-17, 14:24
Men caloriesherhour räknar väl med grundförbrukningen också, va? Om själva aktiviteten bränner 8 kcal/min, och du själv 2 kcal/min vid stillasittande, så kommer det att visa 10 kcal/min i ekvationen.

Detta vore ännu värre! Då gemene-kolozzeum-man resonerar att man skall träna för att ha råd att öka matintaget under deff och cph.com räknar med grundförbränningen. Det verkliga energiunderskottet blir alltså mindre.

Lockzi
2008-10-17, 14:26
Om jag bestämer mig för att en dag under def förbruka x antal cal extra kan jag då äta x antal cal extra o komma fram till noll om ni förstår vad jag menar. Eller finns det någon faktordärimellan?

När man talar om trollen,

här har vi resonemanget jag pratade om i ovanstående inlägg.

z_bumbi
2008-10-17, 14:34
Då gemene-kolozzeum-man resonerar att man skall träna för att ha råd att öka matintaget under deff

Jag tror gemena man som bryr sig om att räkna vet vad de förbrukar utan att kolla på några siffror från en maskin eller i en tabellsamling. I alla fall hoppas jag att det har trängt in hos tillräckligt många att det är en mycket bättre metod.

Eddie_ja
2008-10-17, 14:39
Tänkte nästan det. känns väldigt lyxit att kunna äta 1000 kcal extra när man kört en timma.

Men det som slår mig är att om man kör maskinen på riktigt låg nivå så bränner man knapt något. Lite motsägelsefult då att den höga energiförbrukningen vid högt tempo då beror på att den beräknar att tamed det man göråt med ändå.

Lockzi
2008-10-17, 14:48
Jag tror gemena man som bryr sig om att räkna vet vad de förbrukar utan att kolla på några siffror från en maskin eller i en tabellsamling. I alla fall hoppas jag att det har trängt in hos tillräckligt många att det är en mycket bättre metod.

Om man kör 30 minuter på ett löpband i varierande hastighet och lutning, så är det omöjligt att veta hur pass många kcal man har förbränt. Man kan möjligtvis uppskatta efter passet är färdigt beroende på hur man känner sig, men detta beror ju även på dagsform, bättre kondition m.m.

Eddie_ja
2008-10-17, 14:48
""""Jag tror gemena man som bryr sig om att räkna vet vad de förbrukar utan att kolla på några siffror från en maskin eller i en tabellsamling. I alla fall hoppas jag att det har trängt in hos tillräckligt många att det är en mycket bättre metod.""""

Jag förstår verkligen inte hur man ska veta hur mycket man förbrukat eftersom vad man läser i en tabell är extremt relativt beroende hur bra kondition man har. En maskin tex crostrainen värmer bort energin som du alstrar ( om jag inte har fattat fel). Så en energiberäkning utifrån det borde ge bra värde ? Hjälp gärna mig o ev andra som inte har grepp om detta !

z_bumbi
2008-10-17, 15:03
Det är för mig nästan helt ointressant "exakt" vad någon förbrukar under en viss aktivitet, det som är intressant är vad som händer med kroppsform och -vikt under en vecka eller liknande tidsperiod. Eftersom man ändå måste räkna för att ha någon nytta av div kaloriuppskattningar så har man ju konkreta siffror på vad man äter och sen får man justera träning och/eller kost efter det.
Ex någon äter 4000 kcal och går på två veckor ner runt 0,2 kg, då bör något göras om man vill gå ner i en lite snabbare takt. Utöka träningen något och dra ner till 3800 kcal, två veckor senare ligger viktnedgången på 1,1 kg från vägningen innan vilket är bra och inom felmarginalen. Eftersom viktminskningen inte är riktigt linjär så är inte heller det här så exakt men man slipper detaljstyra sitt liv och kan fokusera på viktigare saker.
Är det första gången och man inte har tränat så länge så kollar man kanske i en tabell för att få ett hum om hur mycket träning man bör lägga till eller dra bort för att hamna på en bra nivå, har man tränat ett tag och följt viktuppgångar och -nedgångar under tiden så bör de flesta veta ungefär vad som händer om de ökar eller minskar något.

Lockzi
2008-10-17, 15:19
Det är för mig nästan helt ointressant "exakt" vad någon förbrukar under en viss aktivitet, det som är intressant är vad som händer med kroppsform och -vikt under en vecka eller liknande tidsperiod.

Instämmer helt!

Men det som förbryllar mig är:


Varför visar de så fruktansvärt optimistiska värden?
Om man sliter i 30 minuter är det knappt en macka i energi man förbrännt så är det verkligen värt resonemanget "träna mer för att få äta mer"?

Ellis Wyatt
2008-10-17, 15:37
Crosstrainerserna jag använder visar extrema glädjesiffror. Ibland har jag enligt dem förbrukat över 1250 kcal på 60 min. StarTrac är märket på dem.

Guddi
2008-10-17, 15:53
Instämmer helt!

Men det som förbryllar mig är:


Varför visar de så fruktansvärt optimistiska värden?
Om man sliter i 30 minuter är det knappt en macka i energi man förbrännt så är det verkligen värt resonemanget "träna mer för att få äta mer"?
Har man ganska bra kondition kan man förbränna en 600-700 kcal på ett konditionspass vilket motsvara en måltid ungefär.

Eddie Vedder
2008-10-17, 17:19
Om man kör 30 minuter på ett löpband i varierande hastighet och lutning, så är det omöjligt att veta hur pass många kcal man har förbränt.

Betydligt lättare än efter ett vanligt löppass utomhus i alla fall. Där varierar ju vindmotstånd, underlag, kupering, betydligt fler faktorer som får dig att minska och höja farten etc.

Då är löpbandet betydligt mer standardiserat. Just löpband och cykel kan nog ge ganska korrekta siffror, särskilt cykel kan jag tro för där spelar ju inte kroppstyngden in lika mycket och dessutom finns ju väldigt mycket underlag från forkning för huruvida x antal watt kostar x antal kcal/minut o.s.v. jämfört med en cross-trainer.

Men löpbandet räknar ju ut med samma variabler som en pulsklocka med bra funktioner, d.v.s. kroppsvikten i förhållande till fart och distans. Så helt fel blir det nog inte. Det enklaste när du löper är att ta antal km och multiplicera med din kroppsvikt. Det ger i alla fall ganska okej siffror, inge 100% korrekta men det kan du inte förvänta dig.

z_bumbi
2008-10-17, 18:50
Just löpband och cykel kan nog ge ganska korrekta siffror, särskilt cykel kan jag tro för där spelar ju inte kroppstyngden in lika mycket och dessutom finns ju väldigt mycket underlag från forkning för huruvida x antal watt kostar x antal kcal/minut o.s.v. jämfört med en cross-trainer.

Det intressanta med cykel är att även där är det en spridning på förbrukningen beroende på hur tekniken och anatomin ser ut hos den som cyklar. Det blir inga jättestora skillnader i normalfallen men cyklar man en bra stund varje gång och slår ut det på en vecka så blir det nog en del (vi räknade aldrig på vad det skulle motsvara i kalorier)
Kalorivärdena på motionsmaskiner är med andra ord bara en ledtråd och för att få reda på verkliga värdena krävs det betydligt mer omfattande mätningar och sådana är oftast endast motiverat om man lider av någon sjukdom eller är elitidrottare.

Lockzi
2008-10-17, 23:05
Kalorivärdena på motionsmaskiner är med andra ord bara en ledtråd och för att få reda på verkliga värdena krävs det betydligt mer omfattande mätningar och sådana är oftast endast motiverat om man lider av någon sjukdom eller är elitidrottare.

Så du menar att man kan använda maskinernas räkning som en riktlinje? Om det står typ 300 kcal så kan man då säga 250-300-350?

Eddie Vedder
2008-10-17, 23:10
Så du menar att man kan använda maskinernas räkning som en riktlinje? Om det står typ 300 kcal så kan man då säga 250-300-350?

Ja

Pet
2008-10-18, 20:55
Finns det någon formel för hur jag kan räkna ut en ungerfärlig kaloriförbrukning?

Ang. optimistiska aparater:

Jag och min sambo står 30 min var på crosstrainern. Den mäter puls, och vi ligger båda på en puls runt 160. Min sambo är 29, 165 cm lång och väger 105kg. Jag är 20, 165 cm lång och väger 68kg.

Enligt crosstrainern bränner jag 90-100kcal på en halvtimme, och min sambo ungefär 50. Att titta på den där förbaskade kalorimätaren får mig att känna att jag aldrig kommer kunna bränna de 500kcal jag satsar på att bränna per dag (utan att räkna in övrig aktivitet, utan -500kcal enbart från motion).

Det jag funderar på är hur mycket jag bränner på att cykla till affären (15 min enkel väg), till psykologen (30 min enkel väg), samt mina pass i pilates och callanetics.

Jag är kontrollfreak. Vill veta så noga som möjligt vad jag äter och bränner.

martikainen
2008-10-20, 06:38
Den crosstrainern visar absolut fel. Jag är 172 lång, 90kg tung och jag ligger alltid på ca10kcal/minuten när jag kör konditionsträning med ca 140/145 i puls, vilket är ett tempo jag kan hålla i 1½-2h utan att tappa flåset.

siffran 10kcal/minuten är lite generellt räknat, crosstrainern ligger kanske på 13-14 beroende på motstånd, cykeln på 10, löparband 10, trappmaskin 11-12. Men räknar jag på 10 så stämmer det ganska bra. (jämfört med kaloribalans/dag/vecka)


Surfa in på http://www.caloriesperhour.com/index_burn.php Där kan du räkna ut de mesta aktiviteterna.