handdator

Visa fullständig version : Serien 2009


bubbe
2008-10-17, 09:08
Hur kommer lagen att flyttas om i serietabellerna för 2009?

enl tävlingskommiten ska det bli så här:

Nytt utseende på serieindelningen från och med säsongen 2009.

Det innebär att elitserien och allsvenskan utökas till 10 lag. I elitserien kvarstår de nuvarande 6 lagen och de 4 högst placerade lagen i allsvenskan flyttas upp till 2009 års elitserie.

De 6 högst placerade lagen i division 1 flyttas upp till allsvenskan.

De övriga divisionerna korrigeras så att de innehåller 10 lag.


Som det ser ut i dag så innehåller allsvenskan i SL 9 lag och i BP 7 lag.
Om elitserien fyller på med 4 lag, så blir det 5 lag kvar i allsvenskan och 3 lag kvar i allsvenskan BP. Alltså måste 5 resp 7 lag fylla upp från div 1.

Det betyder att i div 1 så saknas 6 lag resp 7 lag (det är 9 resp 10 lag i div 1 idag)

Vilka lag läggs i div 1? de högsta från div 2, de högsta från div3 flyttas in i div 2 osv eller tas de lag som har högst poäng från div2-4 in i div 1?

Förra året gjordes väl en omförflyttning mer baserad på poäng än placering i tabellerna?

z_bumbi
2008-10-17, 09:14
Har du räknat med att lag 2 och ett ev lag 3 från varje klubb hamnar i en egen serie?

Edit: Såg just att det bara ställer till det i lägre serier.

Edit 2 Om jag hade kollat i bänkserien hade jag fått samma resultat som Bubbe fick nedan..

bubbe
2008-10-17, 09:21
Har du räknat med att lag 2 och ett ev lag 3 från varje klubb hamnar i en egen serie?

nej, det har du rätt i. SL har inget lag 2 i div1, men en hel del i div2.

BP har ett i allsvenskan och ett i div1. vilket betyder att BP div 1 skall fyllas upp med 9 lag underifrån eller hur det nu är tänkt.

z_bumbi
2008-10-17, 09:35
Jag blir förvirrad så jag spaltar upp det.

SL idag
Elit 6 lag
Allsvenskan 9 lag
Div 1 9 lag
Div 2 10 varav 4 är lag 2
Div 3 10 lag varav 2 är lag 2
Div 4 10 lag varav 5 är lag 2 eller 3
Total 54 lag, varav 43 är lag 1 och 11 är lag 2/3

Serien 2009
Elit 10 lag
Allsvenskan 10 lag
Div 1 10 lag
Div 2 10 lag
Div 3 10 lag

Egen serie för lag två och (?) tre

bubbe
2008-10-17, 09:42
Jag blir förvirrad så jag spaltar upp det.

SL idag
Elit 6 lag
Allsvenskan 9 lag
Div 1 9 lag
Div 2 10 varav 4 är lag 2
Div 3 10 lag varav 2 är lag 2
Div 4 10 lag varav 5 är lag 2 eller 3
Total 54 lag, varav 43 är lag 1 och 11 är lag 2/3

Serien 2009
Elit 10 lag
Allsvenskan 10 lag
Div 1 10 lag
Div 2 10 lag
Div 3 10 lag

Egen serie för lag två och (?) tre

Japp!

BP idag,

Elit 6 lag
Allsvenskan 7 lag varav 1 är lag 2
Div 1 10 lag varav 1 är lag 2
Div 2 8 lag
Div 3 10 lag
Div 4 14 lag varav 6 är lag 2

2009,

samma som SL.

Dogge21
2008-10-17, 11:02
Jag blir förvirrad så jag spaltar upp det.

SL idag
Elit 6 lag
Allsvenskan 9 lag
Div 1 9 lag
Div 2 10 varav 4 är lag 2
Div 3 10 lag varav 2 är lag 2
Div 4 10 lag varav 5 är lag 2 eller 3
Total 54 lag, varav 43 är lag 1 och 11 är lag 2/3

Serien 2009
Elit 10 lag
Allsvenskan 10 lag
Div 1 10 lag
Div 2 10 lag
Div 3 10 lag

Egen serie för lag två och (?) tre

Du är helt rätt ute, så blir det till 99%. Klubbarnas andralag och serielag "lyfts ut" från seriesystemet och lyfter i en egen serie som kommer heta ANDRALAGSSERIEN så det blir mer status för andra och tredjelag att delta i serierna.

z_bumbi
2008-10-17, 13:53
Du är helt rätt ute, så blir det till 99%. Klubbarnas andralag och serielag "lyfts ut" från seriesystemet och lyfter i en egen serie som kommer heta ANDRALAGSSERIEN så det blir mer status för andra och tredjelag att delta i serierna.

Det är väl redan klubbat att det blir så eller har jag missat något (igen)?

http://www.styrkelyft.se/t2.aspx?p=109805&x=1&a=1141617

Det är den länken texten som Bubbe har klistat in i första inlägget kommer ifrån och där delen om De övriga divisionerna korrigeras så att de innehåller 10 lag. finns.

Jag funderar också på vad som händer om en klubb inte vill eller kan gå upp i nästa serie (inte bara i samband med just den här omläggningen även om det kanske är aktuellt även här), erbjuds platsen till den klubb som åkt ur eller får klubb tre osv i serien under erbjudandet?

Nitrometan
2008-10-17, 17:18
Du är helt rätt ute, så blir det till 99%. Klubbarnas andralag och serielag "lyfts ut" från seriesystemet och lyfter i en egen serie som kommer heta ANDRALAGSSERIEN så det blir mer status för andra och tredjelag att delta i serierna.
Varför skulle det bli mer status för andralagen om de inte får "slåss" med de andra i serien?

Dogge21
2008-10-17, 19:31
Varför skulle det bli mer status för andralagen om de inte får "slåss" med de andra i serien?

Status kanske var fel ord att använda men däremot mer prestige kanske.

Nitrometan
2008-10-19, 20:52
Status kanske var fel ord att använda men däremot mer prestige kanske.
Är det inte roligare (mer status/prestige/whatever) för en klubbs andralag att spöa andra klubbars förstalag?

Dogge21
2008-10-20, 09:03
Är det inte roligare (mer status/prestige/whatever) för en klubbs andralag att spöa andra klubbars förstalag?

Finns heller ingen sportslig rättvisa när andralaget aldrig kan slå klubbens förstalag, det är ju inte heller att tävla på "lika villkor". Det finns för och nackdelar med allt men fördelarna med att lyfta ur andralagen från seriesystemet övervägde kraftigt kom tävlingskommiten fram till. Och nog tror jag det är roligare för storklubbarnas andralag att mäta sina krafter mot varandra i samma serie.

bubbe
2008-10-20, 10:22
Finns heller ingen sportslig rättvisa när andralaget aldrig kan slå klubbens förstalag, det är ju inte heller att tävla på "lika villkor". Det finns för och nackdelar med allt men fördelarna med att lyfta ur andralagen från seriesystemet övervägde kraftigt kom tävlingskommiten fram till. Och nog tror jag det är roligare för storklubbarnas andralag att mäta sina krafter mot varandra i samma serie.

Har du svar på denna frågan jag postade ovan?

Vilka lag läggs i div 1? de högsta från div 2, de högsta från div3 flyttas in i div 2 osv eller tas de lag som har högst poäng från div2-4 in i div 1?

Från vilka div skall det lyftas in lag till div 1? I SL serien skall det in 6 lag och i BP skall det in 9 lag i div 1.

Dogge21
2008-10-20, 15:17
Har du svar på denna frågan jag postade ovan?

Vilka lag läggs i div 1? de högsta från div 2, de högsta från div3 flyttas in i div 2 osv eller tas de lag som har högst poäng från div2-4 in i div 1?

Från vilka div skall det lyftas in lag till div 1? I SL serien skall det in 6 lag och i BP skall det in 9 lag i div 1.

Tävlingskommitteen kommer förhoppningsvis inom en rätt snar framtid redogöra vilka lag som har kvalificerat sig för respektive serie i bänkpress nästa säsong. Men följande är klart:

10 lag i Elitserien (5-mannalag).
10 lag i Allsvenskan (5-mannalag).
10 lag i Division 1 (3-mannalag).

Hur serierna där under kommer att se ut beror på hur många lag som anmäler sig. man kan ju ex vis inte ha en serie på 1-2 lag då blir det ju liksom lite galet.

Alla "Andralag" och Tredjelag" hamnar i ANDRALAGSSERIEN.

Men fullständig serieindelning kommer för alla divisioner. Nyanmälda lag får som vanligt alltid börja i den lägst existerande serien.

bubbe
2008-10-20, 18:17
Tävlingskommitteen kommer förhoppningsvis inom en rätt snar framtid redogöra vilka lag som har kvalificerat sig för respektive serie i bänkpress nästa säsong. Men följande är klart:

10 lag i Elitserien (5-mannalag).
10 lag i Allsvenskan (5-mannalag).
10 lag i Division 1 (3-mannalag).

Hur serierna där under kommer att se ut beror på hur många lag som anmäler sig. man kan ju ex vis inte ha en serie på 1-2 lag då blir det ju liksom lite galet.

Alla "Andralag" och Tredjelag" hamnar i ANDRALAGSSERIEN.

Men fullständig serieindelning kommer för alla divisioner. Nyanmälda lag får som vanligt alltid börja i den lägst existerande serien.

Tackar! :)

Dogge21
2008-11-04, 01:06
Kvalificerade lag för Elitserien säsongen 2009 i bänkpress är:

Sundsvall AK
ASK Eskilstuna
Katrineholm AK
Umeå Power
Sundbybergs TK
Jönköpings SK
Borlänge AK
Sandviken AK
Ramdala IF
Sthlm-Polisen IF

I Elitserien tävlar man i 5-mannalag. Nytt för säsongen 2009 är att de fyra bästa lagen går till Lag-SM final.


Kvalificerade lag för Allsvenskan 2009 i bänkpress är:

Göteborgs KK
IFK D/Ö
Örebro KK
Kiruna AK
Skellefteå AK
Westbo AK
Täby AK
Malmö AK
Åmotfors AK
Degerfors AK

I Allsvenskan tävlar man i 5-mannalag.


Kvalificerade lag för Division 1 säsongen 2009 i bänkpress är:

Finspång AK
Bollnäs SK
Göteborgs SK
Falkenberg KK
Säffle AK
TK Trossö
Borås AK
Södra TK
Mullsjö AK
Södertälje AK

I Division 1 tävlar man i 3-mannalag.


Kvalificerade lag för Division 2 säsongen 2009 i bänkpress är:

Landafors SK
Härnösand AK
Falköpings TK
Nora AK
Vedums AIS
Farsta AK
Kalmar AK
HAK Greppet
Västra AK
Öjeby AK

I Division 2 tävlar man i 3-mannalag.

Kvalificerade lag för Division 3 säsongen 2009 i bänkpress är:

Lunds TK
Luleå AK
Nässjö AMK
Hallsbergs AK
Höllvikens AC
Gävle KK
Jokkmokk SK

I Division 3 tävlar man i 3-mannalag.

Andralagsserien 2009 (3-mannalag)

Sundsvalls AK Lag 2
ASK Eskilstuna Lag 2
Westbo AK Lag 2
Södertälje AK Lag 2
Åmotfors Lag 2
Sundsvalls AK Lag 3
Sundbybergs TK Lag 2
Södra TK Lag 2

Detta är en preliminär serieindelning. Tävlingskommitten fastslår definitiva serierna efter anmälningstidens utgång. Men i det stora hela så kommer det nog att se ut så här.

Nitrometan
2008-11-04, 10:48
Men SL då? Det är ju SL som är intressant. ;)

z_bumbi
2008-11-04, 10:57
Men SL då? Det är ju SL som är intressant. ;)

En gissning är att serien avslutades nästa söndags så ingen har kunnat sammanställa något. Om du däremot sätter dig och jämför placeringarna i bänkserien från i år med listan ovan så kan du lista ut ett mönster för hur uppflyttningarna har skett.
Lagen i bänk är uppflyttade efter placering i serierna.

Nitrometan
2008-11-04, 11:36
Tack Bumbi. Jag vet.

Men vem orkar vänta? *gah!*

z_bumbi
2008-11-04, 11:39
Men vem orkar vänta? *gah!*

Tålamod är överskattat.