handdator

Visa fullständig version : Den stora datorhjälpstråden


Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 [9] 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74

King Grub
2008-10-30, 13:04
En fråga ang VISTA, kan man stänga av auto updates? Eller iaf så den uppdaterar och inte startar om datorn auto? Blev så igår i fullscreen att datorn startades om. Skulle vara kul o veta hur iaf, har engelsk vista.

I Kontrollpanelen -> Windows Update skall det finnas inställningar till vänster.

Tigerkotten
2008-10-30, 13:14
Med fläkten på auto skall den ligga på 27% i idle.

hmmms, hur kan det komma sig att min jobbar så hårt då? Har torrents igång, msn, skype, o antivir och ett par angra program inget spel eller "krävande" dock igång just nu.

JJ
2008-10-30, 13:20
Hej, nu har comhem börjat att strula igen. Jag har absolut inte ändrat några inställningar och enligt modemet ser jag uppkopplad ut men anslutningen till lokalt nätverk är låg eller ingen anslutning och jag kan inte surfa. Samma dator/inställningar funkar på andra uppkopplingar.

Jag har testat rycka ut modemet i allt mellan 15 min och 30min, samt startat om och dyl några gånger.
Jag har testat att skriva i cmd ipconfig /flushdns ipconfig /release ipconfig /renew
Jag har testat ett program som heter winsockXPfix.
Jag har testat ändra sista siffrorna i IP:et (6 olika typ) genom att ta bort automatiskt och skriva dit själv. Då får jag bort om den låga uppkopplingen varningen och istället står ansluten men stämmer inte.

What to do? Help Plx. Jag har funderingar på att installera om OS även utan detta problem. Kan det ge mig komplikationer och ej lösa problemet innan eller kommer det lösa problemet?

Tack på förhand

Jag hade liknande problem för många år sen. Till slut ringde jag dem och de kom och skruvade upp signalstyrkan (bodde i bostadsrätt). Sen fungerade det bra igen.

Yes
2008-10-30, 13:26
Tack!

Anledningen till att jag misstänker minnet(förutom då att irql_not_less_or_equal brukar tyda på det) är att jag testade överklocka strax innan problemet uppkom. Hade just ominstallerat Vista och testa BIOS automatiska inställningar för överklockning(ändrade väl i princip från Q6600 til Q6800). Funkade bra ett tag men sen började men sen har datorn börjat uppföra sig märkligt. Det kan dock vara drivrutinsrelaterat efter ominstallationen av Vista... Vad jag misstänker är dock att BIOS ställde späninngen på minnena(alternativt nordbryggan...) för högt.

Hade hoppats kunna få ut något av logarna för att slippa köra memtest. Grejen är att problemet uppkommer inte ofta, och det trots att datorn brukar gå på mycket hög belastning. Och tja, du vet ju hur lång tid memtest kan ta...
Apropå det här problemet igen...

Senaste 4 dagarna eller så har jag jobbat med datorn nästan hela tiden, och en stor del av den tiden har den legat på full load. Det här har den klarat utan några som helst problem.

Till saken hör att jag hållt på och renderat en liten animation, och när jag renderar mer krävande saker brukar jag stänga av skärmsläckaren på datorn därför att den har en märklig tendens att hänga sig just när jag kör renderingar i Maya...

Hursomhelst, blev klar med projektet idag och nu när jag precis kom hem slog jag på datorn och ställde in så jag har skärmsläckare igen. När jag är iväg för att koka en kopp kaffe hör jag snart att datorn startar om... BSOD igen!

Det här får mig att tro att det inte alls är något hårdvarufel utan någon drivrutin som inte kommer överens med skärmsläckaren i Windows.

Någon som känner igen dylika problem och har en aning om vad det kan bero på?

JJ
2008-10-30, 13:28
Någon som känner igen dylika problem och har en aning om vad det kan bero på?

Det kan ju nästan vara vad som helst, min bärbara höll på så där ett tag när jag installerade nya program men det senaste halvåret rullar den på fint. Men visst kan det vara en drivrutin.

King Grub
2008-10-30, 14:44
hmmms, hur kan det komma sig att min jobbar så hårt då? Har torrents igång, msn, skype, o antivir och ett par angra program inget spel eller "krävande" dock igång just nu.

Jag vet inte, men om allt är som det skall, hålls temperaturen på dina nivåer med en fläkthastighet på under 30%. Den börjar inte varva upp förrän temperaturen överstiger runt 80 grader, och det skall den inte göra i idle.

Tigerkotten
2008-10-30, 15:26
Jag vet inte, men om allt är som det skall, hålls temperaturen på dina nivåer med en fläkthastighet på under 30%. Den börjar inte varva upp förrän temperaturen överstiger runt 80 grader, och det skall den inte göra i idle.

skumt, såhär ser det ut iaf i catalyst control center.

http://img510.imageshack.us/my.php?image=hmmwu7.jpg

kan det vara så att en kabel kanske inte satts in ordentligt eller så?

King Grub
2008-10-30, 15:31
Prova att att kryssa för manual fan control och ändra till 50%. Ändra tillbaka till auto igen, och se om den åker upp till 60% eller om den går ner.

Det kanske kan vara så att CCC inte rapporterar rätt varvantal? Fläktarna i ATI:s nya kort skall låta rejält, så om du inte hör något speciellt, som du säger, kanske det inte är 60% i alla fall? 60% skall låta som en utombordsmotor, nästan.

Om du tittar i Everest eller RivaTuner, visar dom också 60%?

När jag har 33% fläkt i idle, ligger min CCC-temperatur på cirka 40 grader.

King Grub
2008-10-30, 15:36
Förresten, skall inte Memory Clock gå ner när du är i Windows? Det är bara när ett 3D-program (t ex ett spel) körs i fullskärm, som kortet skall klocka upp sig till 900.

Tigerkotten
2008-10-30, 16:02
Prova att att kryssa för manual fan control och ändra till 50%. Ändra tillbaka till auto igen, och se om den åker upp till 60% eller om den går ner.

Det kanske kan vara så att CCC inte rapporterar rätt varvantal? Fläktarna i ATI:s nya kort skall låta rejält, så om du inte hör något speciellt, som du säger, kanske det inte är 60% i alla fall? 60% skall låta som en utombordsmotor, nästan.

Om du tittar i Everest eller RivaTuner, visar dom också 60%?

När jag har 33% fläkt i idle, ligger min CCC-temperatur på cirka 40 grader.

laddat ner och installerat rivatuner, vet ej hur jag finner saker som fläktarna osv dock?

Jag klickade i enable manual fan control och sänkte den till 40%, hör ingen skillnad. Samt där de där 3 visarna är står den fortfarande på 60%.

Klickade i defaults och då är enable ati overdrive iklickad, ska jag göra så den e det? Eller unclicka den?

Förresten, skall inte Memory Clock gå ner när du är i Windows? Det är bara när ett 3D-program (t ex ett spel) körs i fullskärm, som kortet skall klocka upp sig till 900.

Det där har jag ingen aning alls ang.

King Grub
2008-10-30, 16:10
"Enable ATI Overdrive"-rutan skall vara ikryssad.

Om inte fläkthastigheten ändrar sig ens när du justerar ner den manuellt, då är det något som är galet. Du kanske skall prova att avinstallera CCC och drivrutinerna helt, ladda hem senaste versionen och installera på nytt.

MAXX
2008-10-30, 16:10
har inte bestämt mig ännu för vilken burk jag ska ha..

vilken utav dessa hade ni valt?

http://www.microstore.se/ItemInfo?itemId=119472335&itemName=GAME+A877+CrossFireX

http://www.komplett.se/k/ci.asp?sku=10158

eller grubs tips:
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=DBDEL10K01

Solros
2008-10-30, 16:14
har inte bestämt mig ännu för vilken burk jag ska ha..

vilken utav dessa hade ni valt?

http://www.microstore.se/ItemInfo?itemId=119472335&itemName=GAME+A877+CrossFireX

http://www.komplett.se/k/ci.asp?sku=10158

eller grubs tips:
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=DBDEL10K01

Personligen litar jag alltid på King Grub. Om datorerna kan jag inget säga.

MAXX
2008-10-30, 16:23
Personligen litar jag alltid på King Grub. Om datorerna kan jag inget säga.

Sant. Grub kan sina grejer.

Jag är i varje fall helt värdelös. Tyckte den första verkade bättre iaf, prossesorn kanske är sämre? inte fan vet jag :D

Tigerkotten
2008-10-30, 16:30
"Enable ATI Overdrive"-rutan skall vara ikryssad.

Om inte fläkthastigheten ändrar sig ens när du justerar ner den manuellt, då är det något som är galet. Du kanske skall prova att avinstallera CCC och drivrutinerna helt, ladda hem senaste versionen och installera på nytt.

Hastigheten går att ändra när jag klickade på enable ati overdrive, dock hörs som sagt inte så högt alls. Så jag undrar vad det beror på.

Scratch89
2008-11-01, 15:44
Hej!
Jag sitter hemma hos min mor just nu på hennes nya laptop och fixar. Det är tänkt att datorn ska agera som filmdator, antingen titta direkt på skärmen, eller koppla med HDMI-kabel till TVn och se där. Det blir väl alltifrån xvids till dvder och möjligen blurayfilmer. Vilka program och codecs är bra att ha? Jag vet att Grub pratar sig varm om vanliga Windows Media Player (det är Vista Home Premium på den här datorn), men finns det några trevliga codecpacks så man slipper sitta och leta efter en och en?

King Grub
2008-11-01, 15:46
Jag pratar mig aldrig varm om "vanliga Windows Media Player", utan om Media Player Classic. Det är inte samma sak.

K-Lite skall innehålla alla codecs som behövs.

http://www.free-codecs.com/download/K_lite_codec_pack.htm

Vill man inte installera en massa codecs kan man använda VLC till allt utom HD-material, och köra Media Player Classic med Core AVC för det.

astrodog
2008-11-01, 15:56
http://www.cccp-project.net/

Scratch89
2008-11-01, 15:59
Ah, där ser man. Tack för länken!
VLC använder jag hemma och tycker att det fungerar bra, men jag tittar aldrig på HD-material heller.
Tack igen! :)

Scratch89
2008-11-01, 18:52
Vad är WEP-key respektive WPA-Key? Jag håller på att installera ett trådlöst nätverk åt min mor, och då ville den ha det för att kryptera. Just nu kör jag okrypterat, då jag inte visste vad det var...

Förövrigt så kör jag med kabel till den trådlösa routern, för det var så man skulle installera. Det borde väl rimligen bara vara att ta bort kabeln? Testing...

forslund
2008-11-01, 18:53
Vad är WEP-key respektive WPA-Key? Jag håller på att installera ett trådlöst nätverk åt min mor, och då ville den ha det för att kryptera. Just nu kör jag okrypterat, då jag inte visste vad det var...

Förövrigt så kör jag med kabel till den trådlösa routern, för det var så man skulle installera. Det borde väl rimligen bara vara att ta bort kabeln? Testing...

WEP / WPA är olika krypteringar. WPA är väldigt mycket säkrare än WEP, men är lite drygare att installera.

hahavaffan
2008-11-01, 18:56
WEP / WPA är olika krypteringar. WPA är väldigt mycket säkrare än WEP, men är lite drygare att installera.Det tar högst 15 sekunder att "installera" om det är en trådlös router bara.

Scratch89
2008-11-01, 19:20
Så långt har jag också förstått, men jag vet inte vart man ska få siffrorna ifrån. Ska de stå nånstans på datorn, på routern, i manualen? Man kan ju inte bara hitta på siffror...?

Jag hittade precis, äntligen, en guide som hjälper mig. Man var tvungen att gå in o krångla bland nätverksinställningarna; jag trodde att det räckte att stoppa i skivan och installera det på det sättet. Återkommer om det finns fler frågor. :)


EDIT: Samma sak SSID. "Input a preshare key between 8 and 63 characters long for ASCII. 64 characters(0~9,a~f) for HEX.". Kan jag bara hitta på?

Scratch89
2008-11-01, 19:29
Yay!

Mr.Cosybear
2008-11-01, 20:38
WPA och WEP fungerar på lösenord, du hittar på en valfri "key" (lösenord) som sedan blir krypterat. Nätverk (routrar) med WEP lösenord kan enkelt hackas genom att man kort sagt "sniffar" signaler som routern och en ansluten dator skickar mellan varandra.


SSID= Namnet på routern.

När du får upp den skylten du pratar om kan du inte bara skriva i vad du vill. Du måste gå in i routern (i webläsaren, vanligtvis adressen 192.168.1.1 eller 192.168.2.1) Den uppmanar om anv och lösenord, brukar stå i manualen vad det är. Väl inloggad letar du bland "wireless settings" efter ett ställe där du kan sätta ett valfritt lösenord med WPA eller WEP kryptering.

När detta är klart så kommer vi tillbaka till den rutan du nu fått upp när du trycker på ett SSID och skriver i lösenordet du skrev in i "wireless settings"

Så ganska kortfattat, hoppas det gav nåt

Inget
2008-11-01, 20:54
Hej!

Jag vill ha lite råd om vad jag ska ta mig till med min bärbara dator som går sönder hela tiden. Senaste månaderna har jag skickat in den på lagning två gånger, ena gången byttes moderkort och andra gången byttes moderkort och strömförsörjningskort. Fick precis tillbaka den efter andra servicen, startade den, och efter 10-15 minuter började skärmen svartna med allt närmade mellanrum. Och efter ett tag uppstod diverse bestående grafikfel. Jag ska väl inte behöva ha datorn på service mer tid än den står i hemmet? Garantitiden går ut om ca ett halvår. Vad har jag för rättigheter? Läste på KO att man kan ha rätt att få en likvärdig produkt istället, men vad innebär då likvärdig? (ursprungspris eller prestationsmässigt likvärdig). Datorn finns inte på marknaden längre.
Någon som har haft liknande problem och hur gick ni då tillväga?

Mr.Cosybear
2008-11-01, 20:58
Kontakta din närmaste konsumentombudsman, kan hjälpa dig. Ganska säker på att tillverkaren/säljaren har rätt till att försöka lösa problemet X antal gånger innan du får en NY produkt i samma värdeklass. Det är antalet gånger jag är osäker på bara. Men som sagt, KO kan hjälpa dig bättre, bara kontakta.

Ett svar på din fråga: Det är värdet på produkten som bestämmer "likvärdigheten"

Inget
2008-11-01, 21:56
Ja, jag tänkte ringa dit imorgon, hoppas verkligen att jag kan få en ny. Blir så irriterad över att få hårdvarufel vid första uppstart efter en service. Lite bättre koll att allt fungerar borde de väl göra innan de skickar tillbaka datorn. Jäkla tekniker!

Scratch89
2008-11-02, 12:45
Nu är jag här igen. :D

Det verkar som om det är något fel på vår skrivare, då man varje gång försöker skriva ut får upp ett felmeddelande som säger att det är fel på programmet som försöker skriva ut. Oavsett om det är open office, paint eller anteckningar (wordpad verkar inte ens vilja öppna sig, men det är väl ett annat problem) så krånglar det. Jag testade att gå in i HPs egna program och skriva ut ett testpapper, men då var det tydligen fel på HP-programmet också...

Jag antar att det är skrivaren som det är fel på, och jag har följt troubleshooting-guiden (uppdatera till senaste versioner osv). Någon som haft liknande problem?

Skrivaren är en HP Deskjet All In One F4272.

http://i36.tinypic.com/2dv7o04.jpg

Mr.Cosybear
2008-11-02, 13:38
Hm, vet du hur man avinstallerar en skrivare?(via enhetshanteraren). Du kopplar ur skrivaren ur datorn och avinstallerar HP programmet, dem är oftast helt onödiga, sedan avinstallerar du skrivaren i enhetshanteraren (ser du den inte där koppla in skrivaren och gör det, då ska den synas) Sen bootar du om med skrivaren ikopplad och låter vista sköta installation av drivrutiner. Prova notepad etc sen.

Bara rent spontant vad jag skulle göra om jag fick ditt problem.

EDIT: byt bakgrund, torget är ju förjävligt :p

Scratch89
2008-11-02, 13:41
Jag avinstallerade dels genom Lägg till/ta bort program-varianten, och gick sedan in på kontrollpanelen, letade upp skrivaren och tog bort dem därifrån. Startade om, stoppade i skivan för att avinstallera alla HP-program, starta om, och håller nu på att installera.'

Att stoppa i USB-sladden innan man installerat står det klart och tydligt att man inte ska göra, så det känns lite fel att göra så.

Förövrigt är torget fint; det är utsikten här ifrån mors lägenhet. :D Bästa lägenheten under matfestivalen ftw.

Mr.Cosybear
2008-11-02, 13:51
Hehe då förstår jag :P

Är det HP-programet du installerar? Har du användning för programet? Enda som krävs är drivrutiner för att skrivaren ska fungera som den ska. Och eftersom jag ser att du har vista så har den med ganska hög säkerhet tillgång till drivrutinerna utan skivan, fast det finns väl undantag. Annars är det bara installera skrivaren manuellt och hänvisa att drivrutinerna finns på skivan så slipper du alla extraprogram.

Iallafall, installera inte Hp-programen så till vida du inte använder något av dem.

Nu blev det lite tjötigt.

Scratch89
2008-11-02, 14:06
Knepigt. Det verkar fortfarande vara samma problem. Jag är inne på HP lösningscenter och uppdaterar och sådär, men jag tror inte att det ger någon lösning på problemet heller, faktiskt. Jag får eventuellt testa att avinstallera IGEN, och göra som du säger. Hoppas bara att scanner, kopiator och allt fungerar med att bara installera genom Vistas igenkänningsinstallation.

Mr.Cosybear
2008-11-02, 14:16
Lite förtydligande på vad jag menar att du ska göra:

1. avinstallera HPprogrammen
2. Gå in i enhetshanteraren (högerklicka på den här datorn, egenskaper>enhetshanteraren) och avinstallera HPskrivaren där (avinstallera drivrutiner)
3. Koppla ur skrivaren
4. Tabort skrivaren från kontrollpanelen
5. Starta om datorn med skrivaren urkopplad.
6. När du är på skrivbordet koppla i skrivaren, en bubbla nere vid klockan ska dyka upp om ny maskinvara
7. Står det att skrivaren blev installerad så ska det bara vara att skriva ut och leka med papper. (Installera INTE HPskiten :))

8. Står det att det är något fel vid pratbubblan stoppa i skivan och gå in i kontrollpanelen och välj installera skrivare manuellt. Hänvisa att drivrutiner finns på skivan, eller alternativt ladda ner senaste drivrutiner från HPs hemsida och hänvisa till mappen du ladda ner dem i.

Klart.

Scratch89
2008-11-02, 14:25
I C what U mean, jag var bara tveksam till metoden. :D
Det verkar inte fungera fortfarande, så det är dina tips jag ska testa nu. Det knepiga är att den fungerade till hennes förra dator (en antik sak, Pentium 3, 500 mhz osv), men inte till hennes nya Packard Bell laptop med Dual Core och 3 gb ram. ;)

Mr.Cosybear
2008-11-02, 14:30
Haha varför tveksam, drivrutinsinstallation/avinstallation kan knappast skada själva produkten :p Speciellt när den redan inte fungerar ;) Hm låter skumt det där, kan vara vista som krånglar då, ladda hem drivrutiner från Hps hemsida om inte vista klarar av att installera själv. Störst troligt att det är problemet isåfall

hahavaffan
2008-11-02, 14:37
Min HP-skrivare goes bananas om man inte har vissa drivrutiner installerade INNAN man kopplar in den i datorn.

Scratch89
2008-11-02, 14:39
Min HP-skrivare goes bananas om man inte har vissa drivrutiner installerade INNAN man kopplar in den i datorn.

Precis! Det är därför jag följt instruktionerna som jag fått i manualen hittills. Dvs, installera allt, och stoppa sedan i USB-sladden. Men näädå.

hahavaffan
2008-11-02, 14:40
Precis! Det är därför jag följt instruktionerna som jag fått i manualen hittills. Dvs, installera allt, och stoppa sedan i USB-sladden. Men näädå.Har du avinstallerat den totalt först? Så som cosybear sa.

Scratch89
2008-11-02, 14:49
Jaa, jag håller på nu. Har avinstallerat, tagit bort skrivaren, startat om, pluggat i USB-sladden, installerat mha Vista och skivan. Jag ritade i några streck i paint och problemet kvarstod, men samtidigt kom HPs skiva igång och ville installera skrivaren. Får se vad som händer...
HP-supporten kommer få en arg mamma ringandes imorgon. :D

Mr.Cosybear
2008-11-02, 14:54
Hm riktigt konstigt, aja bara prova att köra som hahavaffan sa då om du inte redan gjort det, installera drivrutiner innan du kopplar i, med en riktig avinstallation först som jag skrev över.

Lycka till.

Scratch89
2008-11-02, 14:57
Nu har jag gjort allt. Jag gjorde enligt boken två gånger, sedan gjorde jag som du sa, men det funkar fortfarande inte. Jag tror att det är ett hårdvaruproblem. HP lösningscenter kan ta sig i röven. Jag orkar inte mer nu.

Tack för hjälpen. :)

jakke
2008-11-02, 16:12
I C what U mean, jag var bara tveksam till metoden. :D
Det verkar inte fungera fortfarande, så det är dina tips jag ska testa nu. Det knepiga är att den fungerade till hennes förra dator (en antik sak, Pentium 3, 500 mhz osv), men inte till hennes nya Packard Bell laptop med Dual Core och 3 gb ram. ;)

Det låter som att skivaren/medföljande mjukvara inte är kompatibel med Vista. Finns det ingen Vista drivrutin/mjukvara online?

Scratch89
2008-11-02, 19:59
Kan det vara något så enkelt? Jag kanske ska titta det också. Nu är jag hemma dock, så det får bli nästa gång.

Slartibartfast
2008-11-04, 07:02
Jag har haft problem med messenger, så därför har jag använt Miranda utan problem den senaste veckan eller så. Men nu när jag loggar in så kommer denna box upp efter en minut eller två. En minut senare kommer den upp igen, och då går Miranda offline. Vad är det för fel?

http://img217.imageshack.us/img217/7964/huhrk5.jpg

rememberence
2008-11-04, 08:19
Vad är det för fel?

http://img217.imageshack.us/img217/7964/huhrk5.jpg

Felet är att du inte letar själv ;)

http://forums.miranda-im.org/showthread.php?t=12537

Slartibartfast
2008-11-04, 16:58
Felet är att du inte letar själv ;)

http://forums.miranda-im.org/showthread.php?t=12537

kolo>google.

Däremot hjälpte inte den länken speciellt. Men jag tycks ha fått det att funka igen nu, genom att arrangera om lite i proxyalternativen i IE. :thumbup:

WizKid
2008-11-05, 18:41
Inte direkt en hårdvarufråga. Försöker installera phpBB nu. Fastnar på fliken Requirements. Behöver hjälp med att fixa php-inställningar.


PHP setting register_globals is disabled: No
phpBB will still run if this setting is enabled, but if possible, it is recommended that register_globals is disabled on your PHP install for security reasons.
Hur ställer jag in så att register_globals blir disabled?


HTTP input character conversion:
mbstring.http_input must be set to pass.

HTTP output character conversion:
mbstring.http_output must be set to pass.
Hur ställer jag in detta?

Tack på förhand.

astrodog
2008-11-05, 22:02
register_globals ändrar du i php-config-filen, heter väl nåt i stil med php.conf eller så :) minns inte exakt men det står i manualen.

shut teh face
2008-11-06, 09:31
Jag har en laptop med dual boot: XP 50g, Ubuntu 50g

Kan man typ ladda hem Partition magic och helt enkelt radera ubuntu partionen och kan jag sen installera Fedora där?

Mr.Cosybear
2008-11-06, 10:03
Jag har en laptop med dual boot: XP 50g, Ubuntu 50g

Kan man typ ladda hem Partition magic och helt enkelt radera ubuntu partionen och kan jag sen installera Fedora där?

Japp, ser inga problem med det alls.

shut teh face
2008-11-06, 10:53
Ok, tack så mkt. Jag undrar lite över vilken version jag ska dra hem, det verkar finnas dessa:

# i386 - Install DVD
# x86_64 - Install DVD
# ppc - Install DVD

Mig veterligen är i386 Intel och x86 är 32-bitars OS men varför står det 64 efter?

Min maskin är en 32 bitars Intel cpu :)

Edit: Bah.
x86-64 is a superset of the x86 instruction set architecture. x86-64 processors can run existing 32-bit or 16-bit x86 programs at full speed, but also support new programs written with a 64-bit address space and other additional capabilities.

x86_64 it is then. Men någon får gärna förklara vad i386 är.

Yes
2008-11-06, 11:01
i386 är 32-bitars versionen.

shut teh face
2008-11-06, 11:03
i386 är 32-bitars versionen.
:em: Okej

MasterChief
2008-11-06, 12:00
Det har hänt ett par gånger att bilden försvinner från min HTPC om jag trycker in en extern hårddisk i en av USB-portarna. Det händer inte jämt, men tillräckligt många gånger för att det ska vara irriterande. Vad tusan liksom? På hårddisken ligger XP och en massa dokument (jag har mest använt den för att föra över filmer från kontorsdatorn eftersom det går sjukt mycket fortare än via nätverket). Jag trycker alltid in den när datorn har startat igång.

Idéer?

shut teh face
2008-11-06, 12:15
Det har hänt ett par gånger att bilden försvinner från min HTPC om jag trycker in en extern hårddisk i en av USB-portarna. Det händer inte jämt, men tillräckligt många gånger för att det ska vara irriterande. Vad tusan liksom? På hårddisken ligger XP och en massa dokument (jag har mest använt den för att föra över filmer från kontorsdatorn eftersom det går sjukt mycket fortare än via nätverket). Jag trycker alltid in den när datorn har startat igång.

Idéer?
Kan vara samma problem som jag har.

Har en Iomega hårddisk som "startar upp", and thats it. Det fryser min dator i någon sekund. Sen har jag en WD hårddisk som "startar upp" och sen stänger ned och startar upp när den ska jobba, tyvärr så tror WD'n att den ska jobba vad jag än gör på datorn som KAN inkludera den externa disken (typ tömma papperskorgen).

Så det verkar helt enkelt som ditt symptom är att bilden försvinner snabbt, medan min fryser. Förmodligen så stänger din skärm av sig samma sekund som den inte får respons från datorn, således går skärmen ned. Medan min skärm inte påverkas på samma sätt. Det kan ju ligga i din teve du kopplat htpcn till. Testa med en vanlig skärm för att verifiera.

Yes
2008-11-06, 12:39
:em: Okej
Jo, alltså... i386 arkitekturen var den som kom just med Intel's 386-processor. Det var en 32-bitars arkitektur från tidigare 16-bitar. Grejen är att alla efterföljande processorer har i grunden kvar den arkitekturen. Det gäller även andra processorer, t.ex. AMD och Cyrix, som är i386-kompatibla.

x86_64 innebär i princip att vi talar om samma "familjeträd"(x86) men med stöd för 64-bitars kodning. Nya processorer är ju t.ex. fortfarande i386-kompatibla. Äldre processorer klarar dock inte 64-bitar.

Klarar inte din processor 64-bitars kod så måste du alltså köra i386-versionen. Om den klarar båda så är det valfritt.

MasterChief
2008-11-06, 14:06
Kan vara samma problem som jag har.

Har en Iomega hårddisk som "startar upp", and thats it. Det fryser min dator i någon sekund. Sen har jag en WD hårddisk som "startar upp" och sen stänger ned och startar upp när den ska jobba, tyvärr så tror WD'n att den ska jobba vad jag än gör på datorn som KAN inkludera den externa disken (typ tömma papperskorgen).

Så det verkar helt enkelt som ditt symptom är att bilden försvinner snabbt, medan min fryser. Förmodligen så stänger din skärm av sig samma sekund som den inte får respons från datorn, således går skärmen ned. Medan min skärm inte påverkas på samma sätt. Det kan ju ligga i din teve du kopplat htpcn till. Testa med en vanlig skärm för att verifiera.

Hmm, så det är inte helt ovanligt alltså. Det är inte TV:n, utan datorn slutar att skicka ut bildsignal (däremot känner TV:n av att den är på så någon signal går det). Skulle datorn helt lägga ner så byter TV:n ingång per automatik, men det gör den inte. Den hojtar bara om att det inte är någon "signal input".

Har du märkt skillnad på om du stoppar i hårddisken när den är på alternativt om du sätter på den efter att du anslutit den?

Som en följdfråga. Finns det USB-minnen som är lika snabba som en hårddisk att spara data?

shut teh face
2008-11-06, 14:21
Hmm, så det är inte helt ovanligt alltså. Det är inte TV:n, utan datorn slutar att skicka ut bildsignal (däremot känner TV:n av att den är på så någon signal går det). Skulle datorn helt lägga ner så byter TV:n ingång per automatik, men det gör den inte. Den hojtar bara om att det inte är någon "signal input".

Har du märkt skillnad på om du stoppar i hårddisken när den är på alternativt om du sätter på den efter att du anslutit den?

Som en följdfråga. Finns det USB-minnen som är lika snabba som en hårddisk att spara data?
Hejsan. Jag har ett par externa diskar som är på dygnet runt med datorn som är på dygnet runt också. Så jag har ingen direkt erfarenhet av det tyvärr.

Tom har gjort ett test som kanske säger något om din sista fråga
http://www.tomshardware.se/lagring/20080922/usb_vs_harddisk-01.html

rememberence
2008-11-06, 14:33
Finns det någon som är duktig på .NET C#?
Jag har en väldig simpel sak jag skulle vilja få till.

MasterChief
2008-11-06, 14:55
Hejsan. Jag har ett par externa diskar som är på dygnet runt med datorn som är på dygnet runt också. Så jag har ingen direkt erfarenhet av det tyvärr.

Tom har gjort ett test som kanske säger något om din sista fråga
http://www.tomshardware.se/lagring/20080922/usb_vs_harddisk-01.html

Tack för länken! :thumbup:

Orka Googla liksom när man kan få andra att slava för mig.

shut teh face
2008-11-06, 15:03
tack för länken! :thumbup:

Orka googla liksom när man kan få andra att slava för mig.
:d

Baan
2008-11-06, 15:17
Jo, alltså... i386 arkitekturen var den som kom just med Intel's 386-processor. Det var en 32-bitars arkitektur från tidigare 16-bitar. Grejen är att alla efterföljande processorer har i grunden kvar den arkitekturen. Det gäller även andra processorer, t.ex. AMD och Cyrix, som är i386-kompatibla.

x86_64 innebär i princip att vi talar om samma "familjeträd"(x86) men med stöd för 64-bitars kodning. Nya processorer är ju t.ex. fortfarande i386-kompatibla. Äldre processorer klarar dock inte 64-bitar.

Klarar inte din processor 64-bitars kod så måste du alltså köra i386-versionen. Om den klarar båda så är det valfritt.

Delar av arkitektukren. Mycket har ändrats med. Maskinkoden, assembler, etc är väl ganska lika, vilket gör att man kan köra program skrivna för gamla processorer. Just i Vista väljer man att inte emulera 16-bitars stöd, vilket gör det lite omöjligt köra 16-bitars applikationer :O

Granatgiraffen
2008-11-06, 16:42
Finns det någon som är duktig på .NET C#?
Jag har en väldig simpel sak jag skulle vilja få till.

Fråga frågan.

ante
2008-11-06, 18:21
Jag har en image av en DVD-9 - skiva som jag vill lägga på ett USB-minne, för att sedan kunna boota från det. Hur går jag tillväga?

Trance
2008-11-06, 18:24
Finns det någon som är duktig på .NET C#?
Jag har en väldig simpel sak jag skulle vilja få till.

Hyfsad. Vad vill du göra?

rememberence
2008-11-06, 19:30
Hyfsad. Vad vill du göra?

Har ett projekt som jag vill få till en combobox på, men hur jag än gör lyckas jag inte riktigt *grr*

Trance
2008-11-06, 19:36
Har ett projekt som jag vill få till en combobox på, men hur jag än gör lyckas jag inte riktigt *grr*

Lite svårt att hjälpa dig med den infon. Med winforms(i studion) så behöver man väl knapp skriva någon kod för att få det att fungera, bara att dra och klicka lite?

rememberence
2008-11-06, 19:38
Lite svårt att hjälpa dig med den infon. Med winforms(i studion) så behöver man väl knapp skriva någon kod för att få det att fungera, bara att dra och klicka lite?

Försökte, men gav inget resultat, så jag skrotar nog skiten tills jag kommer på något :D

Ajin
2008-11-06, 20:01
Någon som kan hjälpa mig med Fraps lite?
Tänkte att om någon, genom att titta på min dators specifikationer, kan säga mig varför min FPS droppar så _enormt_ när jag sätter på fraps? Funkade nästan bättre på min gamla dator, och den var betydligt sämre.

Jag sitter ändå på en Quadcore, 8800ultra, 3gb ram etc. Tycker det borde funka bättre än så.

King Grub
2008-11-06, 20:22
Nej, det kan man inte säga utifrån uppgifterna du ger. Det lär inte vara hårdvarubaserat.

astrodog
2008-11-08, 11:33
Någon som kan hjälpa mig med Fraps lite?
Tänkte att om någon, genom att titta på min dators specifikationer, kan säga mig varför min FPS droppar så _enormt_ när jag sätter på fraps? Funkade nästan bättre på min gamla dator, och den var betydligt sämre.

Jag sitter ändå på en Quadcore, 8800ultra, 3gb ram etc. Tycker det borde funka bättre än så.

Kvantifiera gärna.

Lellan
2008-11-08, 15:06
Hej å hå, här är jag som inte kan nåt om datorer igen. Om nån som kan har tid å lust blir jag glad!

Problem: Det är nåt fel på filen som läser lösenord (så jag inte tog mig in i datorn goddamit!), har blivit rekommenderad att återinstallera allt.

Alltså: jag har ju skivorna som ingick i datorpaketet, är det bara att stoppa i å köra dem å svara ja på allt? Inkl nortonskivan antar jag, va nåt snack om nyckel där jag inte fattade..

Min fråga är väl, kan man på något sätt fucka upp det å vilka saker bör jag spara ner innan? Jag har ingen aning. Typ mina bilder räcker eller? Tror bara msn är installerat efter grundinställningen.

Tack på förhand! :)

Scratch89
2008-11-08, 15:19
Om du nu ska ominstallera hela datorn, så ska du spara allt du vill ha kvar, ja. Om du har Windows och ditt antivirus på skiva ska det inte vara några problem. Försök att ladda hem senaste uppdateringen till Norton (eller vad du nu har för AV-program) och lägg på en skiva så du kan uppdatera det innan du kopplar upp dig till Internet igen. DRA UR NÄTVERKSSLADDEN innan du börjar ominstallera.

Officer
2008-11-08, 15:21
Jag har en Samsung PS-42Q96HDX som jag kopplar min laptops HDMI-utgång till för att kika på DVD- och DivX-filmer. Problemet är dock att det liksom laggar lite grann ibland i filmerna då. Särskilt när kameran filmar snabbt sidledes, t ex bilscener och dylikt. Det konstiga är dock att det är perfekt uppspelning i datorn. Jag använder FFDshow och Media Player Classic, eller Windows Media Player. Har även testat VLC.

Vad är problemet? Kan knappast vara kabel, då jag testat flera olika dyra HDMI-kablar.
Jag har testat ändra upplösning samt uppdateringsfrekvens (från 60hz till 50hz t ex), men det blir samma sak ändå. Min CPU-aktivitet är det heller inga konstigheter på så det är inte prestandaproblem direkt.
Som sagt - allt ser kanon ut på datorn men ute på TV-skärmen laggar bilden, som om den liksom skippar frames, när det blir hastiga kamerarörelser.


edit: denna kanske borde hamnat under Datorhjälpstråden..

shut teh face
2008-11-08, 15:21
Hej å hå, här är jag som inte kan nåt om datorer igen. Om nån som kan har tid å lust blir jag glad!

Problem: Det är nåt fel på filen som läser lösenord (så jag inte tog mig in i datorn goddamit!), har blivit rekommenderad att återinstallera allt.

Alltså: jag har ju skivorna som ingick i datorpaketet, är det bara att stoppa i å köra dem å svara ja på allt? Inkl nortonskivan antar jag, va nåt snack om nyckel där jag inte fattade..

Min fråga är väl, kan man på något sätt fucka upp det å vilka saker bör jag spara ner innan? Jag har ingen aning. Typ mina bilder räcker eller? Tror bara msn är installerat efter grundinställningen.

Tack på förhand! :)
Om du inte kommer in i windows alls så har du ju ingen chans att spara något. Jag utgår här att du inte har partitionerat disken OS / Data.

Sådana där skivor brukar vara väldigt enkla. Om du sätter i skivan och startar upp så brukar det dyka upp lite sakr som du ska trycka "Nästa" på, sen är det klart. Men allting kommer ryka då och datorn blir som när du köpte den.

Scratch89
2008-11-08, 15:24
Jag har en Samsung PS-42Q96HDX som jag kopplar min laptops HDMI-utgång till för att kika på DVD- och DivX-filmer. Problemet är dock att det liksom laggar lite grann ibland i filmerna då. Särskilt när kameran filmar snabbt sidledes, t ex bilscener och dylikt. Det konstiga är dock att det är perfekt uppspelning i datorn. Jag använder FFDshow och Media Player Classic, eller Windows Media Player. Har även testat VLC.

Vad är problemet? Kan knappast vara kabel, då jag testat flera olika dyra HDMI-kablar.
Jag har testat ändra upplösning samt uppdateringsfrekvens (från 60hz till 50hz t ex), men det blir samma sak ändå. Min CPU-aktivitet är det heller inga konstigheter på så det är inte prestandaproblem direkt.
Som sagt - allt ser kanon ut på datorn men ute på TV-skärmen laggar bilden, som om den liksom skippar frames, när det blir hastiga kamerarörelser.


edit: denna kanske borde hamnat under Datorhjälpstråden..

Har du ställt in så att TVn sänder ut i högupplöst? Jag hade något liknande problem när jag kopplade mitt PS3 till TVn, och jag lyckades välja bort att TVn skulle sända i HD.

Baan
2008-11-08, 15:30
Jag har en Samsung PS-42Q96HDX som jag kopplar min laptops HDMI-utgång till för att kika på DVD- och DivX-filmer. Problemet är dock att det liksom laggar lite grann ibland i filmerna då. Särskilt när kameran filmar snabbt sidledes, t ex bilscener och dylikt. Det konstiga är dock att det är perfekt uppspelning i datorn. Jag använder FFDshow och Media Player Classic, eller Windows Media Player. Har även testat VLC.

Vad är problemet? Kan knappast vara kabel, då jag testat flera olika dyra HDMI-kablar.
Jag har testat ändra upplösning samt uppdateringsfrekvens (från 60hz till 50hz t ex), men det blir samma sak ändå. Min CPU-aktivitet är det heller inga konstigheter på så det är inte prestandaproblem direkt.
Som sagt - allt ser kanon ut på datorn men ute på TV-skärmen laggar bilden, som om den liksom skippar frames, när det blir hastiga kamerarörelser.


edit: denna kanske borde hamnat under Datorhjälpstråden..

Rent generellt, kanske mer fun facts än ditt problem, men bit raten på video har jag för mig varierar och är inte jämn. Med andra ord betyder det att bara för att det vid en viss tid ser ut som din dator kan köra filen ganska lätt, kan det vid vissa scener när det händer mer bli lite värre och då kan det nog lagga. Bärbara datorer är ju rätt klena och fffdshow kräver ju lite av datorn. Bara en tanke.

En annan "bara en tanke" är att en TV-skärm kan eventuellt ha lite dålig responstid. Nu vet jag inte alls om det är ett möjligt problem på en TV-skärm men det borde märkas som mest när det händer mycket på skärmen.

Scratch89
2008-11-08, 15:31
De flesta TV-apparater jag har tittat på har en responstid på under 10 ms, och jag menar, det är inget man ens märker av. Märker du av att skenet från taklampan inte är ett konstant sken?

Baan
2008-11-08, 15:33
De flesta TV-apparater jag har tittat på har en responstid på under 10 ms, och jag menar, det är inget man ens märker av. Märker du av att skenet från taklampan inte är ett konstant sken?

Responstiden på TV-apparater är inte någon garanti om jag minns rätt. Kommer inte ihåg om det var ett snittvärde eller i bästa fall. Bästa fall låter lite väl fult om dom skrev så förmodligen ett snittvärde.

King Grub
2008-11-08, 15:51
Jag har en Samsung PS-42Q96HDX som jag kopplar min laptops HDMI-utgång till för att kika på DVD- och DivX-filmer. Problemet är dock att det liksom laggar lite grann ibland i filmerna då. Särskilt när kameran filmar snabbt sidledes, t ex bilscener och dylikt. Det konstiga är dock att det är perfekt uppspelning i datorn. Jag använder FFDshow och Media Player Classic, eller Windows Media Player. Har även testat VLC.

Vad är problemet? Kan knappast vara kabel, då jag testat flera olika dyra HDMI-kablar.
Jag har testat ändra upplösning samt uppdateringsfrekvens (från 60hz till 50hz t ex), men det blir samma sak ändå. Min CPU-aktivitet är det heller inga konstigheter på så det är inte prestandaproblem direkt.
Som sagt - allt ser kanon ut på datorn men ute på TV-skärmen laggar bilden, som om den liksom skippar frames, när det blir hastiga kamerarörelser.


edit: denna kanske borde hamnat under Datorhjälpstråden..

Testa en annan TV, om du har möjlighet. Jag har två TV-apparater, och på den ena, som är en helt okej och bra HD-Ready Samsung, som var ny på marknaden för två år sedan, upplever jag samma fenomen. Utan att göra några andra ändringar, om jag pluggar in kabeln i min "huvud-TV", en riktigt fin full-HD, i stället, flyter det på helt smärtfritt.

Helt klart TV:n, men jag kan inte förklara varför, då även Samsungen har specifikationer som skall klara sådant utan problem.

Scratch89
2008-11-08, 16:01
Testa en annan TV, om du har möjlighet. Jag har två TV-apparater, och på den ena, som är en helt okej och bra HD-Ready Samsung, som var ny på marknaden för två år sedan, upplever jag samma fenomen. Utan att göra några andra ändringar, om jag pluggar in kabeln i min "huvud-TV", en riktigt fin full-HD, i stället, flyter det på helt smärtfritt.

Helt klart TV:n, men jag kan inte förklara varför, då även Samsungen har specifikationer som skall klara sådant utan problem.

Vad har du för huvud-TV? *popcorn*

hahavaffan
2008-11-08, 16:23
Testa en annan TV, om du har möjlighet. Jag har två TV-apparater, och på den ena, som är en helt okej och bra HD-Ready Samsung, som var ny på marknaden för två år sedan, upplever jag samma fenomen. Utan att göra några andra ändringar, om jag pluggar in kabeln i min "huvud-TV", en riktigt fin full-HD, i stället, flyter det på helt smärtfritt.

Helt klart TV:n, men jag kan inte förklara varför, då även Samsungen har specifikationer som skall klara sådant utan problem.Exakt samma här. En 42" plasma HD-Ready som jag ärvde av pappa, kunde inte spela upp 1080p från datorn, men min egna Sony 40" LCD Full-HD lirade det utan några som helst problem.

astrodog
2008-11-08, 16:50
- Plasma är oftast 1024x768 även om det är "Full-HD".
- Bit rate har inget med frame rate att göra.
- Du har testat ändra uppdateringsfrekvens på grafikkortet, källan (filen) är fortfarande den frekvens den är.

Granatgiraffen
2008-11-08, 17:14
- Plasma är oftast 1024x768 även om det är "Full-HD".


Du talar osanning.

astrodog
2008-11-08, 17:18
Du talar osanning.

Som sagt, oftast. Nya TV-apparater är inte lika förrädiska.

Granatgiraffen
2008-11-08, 17:20
Som sagt, oftast. Nya TV-apparater är inte lika förrädiska.

1024x768 är aldrig full-hd oavsett hur ny tvapparat du har.

Lellan
2008-11-08, 18:44
Om du nu ska ominstallera hela datorn, så ska du spara allt du vill ha kvar, ja. Om du har Windows och ditt antivirus på skiva ska det inte vara några problem. Försök att ladda hem senaste uppdateringen till Norton (eller vad du nu har för AV-program) och lägg på en skiva så du kan uppdatera det innan du kopplar upp dig till Internet igen. DRA UR NÄTVERKSSLADDEN innan du börjar ominstallera.

Oki, tack. Fast jag har ingen skiva :em:.. ett litet usbminne är allt jag kan uppbringa just nu.. de är ingen hit eller? Uppdaterade norton för inte länge sedan alls.. alltså, FAN att man inte bara kan sånt här. Då hade jag ju fixat skiva när jag var i datoraffären idag (där de inte sa ngt om allt du sa). Nu hinner jag inte till ngn affär förrän torsdag. Vit text pga inte erat problem bara jag som gnäller.
Om du inte kommer in i windows alls så har du ju ingen chans att spara något. Jag utgår här att du inte har partitionerat disken OS / Data.

Sådana där skivor brukar vara väldigt enkla. Om du sätter i skivan och startar upp så brukar det dyka upp lite sakr som du ska trycka "Nästa" på, sen är det klart. Men allting kommer ryka då och datorn blir som när du köpte den.


Jag hade nog inte fattat att jag skulle spara uppdateringar, sen så funkar den ju NU, för jag var i datoraffären idag och de "låste upp den" utan lösenord men rekommenderade mig att ominstallera (el låta dem göra det för 600 kr, just nu känns det som att det hade varit värt det). Men filen som läser lösenordet man loggar in på är trasig "av någon anledning". Sa han.

Inte vet jag av vilken anledning dock. Kanske kvittar. Fan, nu är jag nervös för det känns som att jag lätt kan klanta detta. Varför kan man inte bara sånt här? (svar: pga noll intresse. rätt åt mig).

King Grub
2008-11-08, 18:52
Antivirus är inte viktigt att ha igång i förväg. Du får inte virus automatiskt bara för att du inte har något antivirus. Det viktiga är en brandvägg.

Officer
2008-11-09, 17:15
Jag har en Samsung PS-42Q96HDX som jag kopplar min laptops HDMI-utgång till för att kika på DVD- och DivX-filmer. Problemet är dock att det liksom laggar lite grann ibland i filmerna då. Särskilt när kameran filmar snabbt sidledes, t ex bilscener och dylikt. Det konstiga är dock att det är perfekt uppspelning i datorn. Jag använder FFDshow och Media Player Classic, eller Windows Media Player. Har även testat VLC.
Vad är problemet? Kan knappast vara kabel, då jag testat flera olika dyra HDMI-kablar.
Jag har testat ändra upplösning samt uppdateringsfrekvens (från 60hz till 50hz t ex), men det blir samma sak ändå. Min CPU-aktivitet är det heller inga konstigheter på så det är inte prestandaproblem direkt.
Som sagt - allt ser kanon ut på datorn men ute på TV-skärmen laggar bilden, som om den liksom skippar frames, när det blir hastiga kamerarörelser.


Hmm, jag testade att avaktivera "klona bild" i mina Nvidia-inställningar och ta sån där "extra skrivbord" istället, där tv'n agerar det extra skrivbordet med endast en bakgrundsbild. Då drar jag över filmrutan till den skärmen, och vips så verkar playbacken vara hur smärtfri som helst.

Yes
2008-11-13, 14:17
Jag har stött på ett mycket märkligt problem, som kanske har något samband med tidigare problem som jag nämnt här.

För typ en vecka sedan när jag startade upp min dator fick jag meddelande om att Visa inte var aktiverat och att 30-dagars perioden gått ut. Eftersom det i själva verket visst varit aktiverat, och jag har dessutom köpt min licens, så gick det förstås inte att aktivera det på nytt - jag fick istället hjälp av Microsofts support för att ta bort den gamla aktiveringen och registrera min nyckel på nytt.

Det här funkade bra tills jag kom hem nyss och Vista bråkar om aktivering igen.

Varför håller det på och bråkar på det viset för? Vad kan det vara för fel?

Granatgiraffen
2008-11-13, 14:32
Jag har stött på ett mycket märkligt problem, som kanske har något samband med tidigare problem som jag nämnt här.

För typ en vecka sedan när jag startade upp min dator fick jag meddelande om att Visa inte var aktiverat och att 30-dagars perioden gått ut. Eftersom det i själva verket visst varit aktiverat, och jag har dessutom köpt min licens, så gick det förstås inte att aktivera det på nytt - jag fick istället hjälp av Microsofts support för att ta bort den gamla aktiveringen och registrera min nyckel på nytt.

Det här funkade bra tills jag kom hem nyss och Vista bråkar om aktivering igen.

Varför håller det på och bråkar på det viset för? Vad kan det vara för fel?

Uppdatera gärna hur du löser det. Kul att veta. Det är inte så att du kör någon RCversion av något servicepack eller så? Inte så troligt förstås. :)

Yes
2008-11-13, 14:51
Jag säger till om jag hittar felet.

Kan sånt här uppkomma om någon annan använder min nyckel?

sunkan
2008-11-13, 14:57
det är nod32 på syrrans bärbara men hon har ingen brandvägg förutom windows egna och jag undrar om det är lönt att skaffa nån annan och isf om nån vet nån bra gratisvägg som inte fuckar upp allt?

King Grub
2008-11-13, 15:24
det är nod32 på syrrans bärbara men hon har ingen brandvägg förutom windows egna och jag undrar om det är lönt att skaffa nån annan och isf om nån vet nån bra gratisvägg som inte fuckar upp allt?

http://www.matousec.com/projects/firewall-challenge/results.php

Windows brandvägg räcker om man bara behöver skydd mot inkommande trafik. Behöver man kontroll över utgående trafik och kontroll över applikationer, är Online Armor trevligt att gratisalternativen.

Ajin
2008-11-13, 16:27
Kvantifiera gärna.

Hur menar du då?

Grub, vad kan det vara annars då? Drivrutiner? Vissa kan ju recorda utan något lagg alls medans andra, som jag, får enorma FPS-drops.

King Grub
2008-11-13, 16:29
Jag vet inte, men om spelen i sig flyter på, men börjar lagga bara för att ett annat litet program körs samtidigt, tyder det mer på konflikter av något slag än hårdvarufel.

Ajin
2008-11-13, 16:38
Jag vet inte, men om spelen i sig flyter på, men börjar lagga bara för att ett annat litet program körs samtidigt, tyder det mer på konflikter av något slag än hårdvarufel.

Nu är ju FRAPS i sig inte ett "litet" program, den spelar ändå in i real-time vilket är påfrestande. Men jag får väl kolla runt lite mer då!

Baan
2008-11-13, 16:38
Jag har stött på ett mycket märkligt problem, som kanske har något samband med tidigare problem som jag nämnt här.

För typ en vecka sedan när jag startade upp min dator fick jag meddelande om att Visa inte var aktiverat och att 30-dagars perioden gått ut. Eftersom det i själva verket visst varit aktiverat, och jag har dessutom köpt min licens, så gick det förstås inte att aktivera det på nytt - jag fick istället hjälp av Microsofts support för att ta bort den gamla aktiveringen och registrera min nyckel på nytt.

Det här funkade bra tills jag kom hem nyss och Vista bråkar om aktivering igen.

Varför håller det på och bråkar på det viset för? Vad kan det vara för fel?

MS menar att det kanske kan vara samma problem som tidigare - om jag kommer ihåg rätt vad problemet var - http://support.microsoft.com/kb/925616 . Har du kört stresstestprogram, typ memtest för minne osv, och har allt funkat bra då?

Yes
2008-11-13, 16:59
MS menar att det kanske kan vara samma problem som tidigare - om jag kommer ihåg rätt vad problemet var - http://support.microsoft.com/kb/925616 . Har du kört stresstestprogram, typ memtest för minne osv, och har allt funkat bra då?
Syftar du på delen om att maskinvaran kan ha ändrats?

Har inte gjort något egentligt stresstest, men den har ju klarat rätt tunga renderingar i ett par tre dygn i sträck utan att krasha... Men vadfasen, nåt är ju väldigt knas hursomhelst. Får ta och köra ett memtest ändå och se om det ger något. Annars kan det också vara grafikkortet som betedde sig konstigt härom dagen...

King Grub
2008-11-13, 17:43
När min förra DVD-brännare höll på att ge upp, kändes den som "ny" ibland när Windows bootade och jag hamnade på aktiveringssidan gång på gång. När jag stoppade i en ny brännare, upphörde problemet. Och jag trodde inte ens att DVD-brännare ansågs vara en så vital del av Windows att man behövde aktivera om även om man bytte en på riktigt.

Yes
2008-11-13, 17:52
Det var som... tror du USB-enheter kan ställa till med liknande problem?

Kom att tänka på det eftersom det enda som jag medvetet har ändrat är att jag tog ut mitt USB- minne i morse. Det har väl kanske suttit i sen sist jag aktiverade Windows.

Någon som förresten vet hur man gör för att få bort den gamla aktiveringsinformationen och lägga in en "ny" nyckel? Jag fick det beskrivet för mig ett mail från MS support, men jag kommer inte åt min inkorg nu... sjukt irriterande att inte kunna använda datorn ordentligt.

Baan
2008-11-13, 18:02
Syftar du på delen om att maskinvaran kan ha ändrats?

Har inte gjort något egentligt stresstest, men den har ju klarat rätt tunga renderingar i ett par tre dygn i sträck utan att krasha... Men vadfasen, nåt är ju väldigt knas hursomhelst. Får ta och köra ett memtest ändå och se om det ger något. Annars kan det också vara grafikkortet som betedde sig konstigt härom dagen...

Ja. Antog att du inte hade gnällt ifall du hade haft en piratkopia som funkar dåligt eller liknande.

Just memtest visade sig vara effektivt förra veckan när jag felsökte syrrans dator och upptäckte att minnet var kass. Bytte minne och nu funkar allt klockrent. Om inte annat så kan du förhoppningsvis verifiera några komponenters funktion.

Går även kika på dumpfiler och försöka lista ut vad som är felet.

Edit: Låter helt sjukt att det skulle vara något som USB-minnen som ställer till det. Borde vara i princip bara moderkortet som man ska akta sig för att byta om man kör OEM t.ex. Har bytt minne och grafikkort på en OEM version själv, allt funkar klockers. Då ska inte ett USB-minne ställa till några problem.

Yes
2008-11-13, 19:59
Hehe, näe, det är inte direkt läge att gnälla om man kör med en piratkopia. Köpte också Vista just för att jag vill slippa krångel(plus att det är rätt sak att göra).

Memtest är bra, men är så förbenat tidskrävande bara. Man ska ju helst köra flera pass för att verkligen vara säker. Fast å andra sidan, är det vad som krävs så har jag ju inte så mycket val liksom.

Har försökt klura ut hur jag ska läsa dumpfilen men lyckas inte få någon debugger att funka. Verkar som det blir extra krångligt om man kör 64-bitars system och har över 2Gb RAM.

Tycker också det verkar helt knas om det är USB-minnet, men om Grub's trasiga DVD-brännare kan orsaka sådana problem så... Min erfarenhet av USB-minnen säger också att vissa kan funka helknasigt och inte alltid identifieras korrekt av operativsystemet.

Yes
2008-11-13, 20:02
Någon som förresten vet hur man gör för att få bort den gamla aktiveringsinformationen och lägga in en "ny" nyckel? Jag fick det beskrivet för mig ett mail från MS support, men jag kommer inte åt min inkorg nu... sjukt irriterande att inte kunna använda datorn ordentligt.
Ifall någon vill veta så kan man göra såhär:

Reducerat läge

1. Klicka i adressfältet och skriv ”c:\”(utan ””) och tryck enter

2. Acceptera varningen

3. Navigera till C:\Windows\System32

4. Högerklicka på cmd och välj ”Kör som administratör”

5. Acceptera varningen



Återställ licensen

1. Skriv ”net stop slsvc” (utan ””) och tryck enter

2. Skriv ”del /q %windir%\ServiceProfiles\NetworkService\AppData\Ro aming\Microsoft\SoftwareLicensing\tokens.dat” (utan “”) och tryck enter

3. Skriv “net start slsvc” (utan “”) och tryck enter

4. Skriv ”slmgr –rilc” (utan ””) och tryck enter

5. Skriv ”slmgr –upk” (utan ””) och tryck enter

6. Skriv ”slmgr –cpky” (utan ””) och tryck enter

7. Skriv ”slmgr –ipk XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX” (byt ut X mot din produktnyckel, detta byter ut produktnyckeln) (utan ””) och tryck enter

8. Starta om datorn

9. Försök aktivera Windows nu

Kanske kan vara till nytta ifall någon stöter på samma problem med aktiveringen.

TcAnders
2008-11-13, 20:03
Har en fråga angående brännare, DVD-brännare närmare bestämt.

Lightscribe och Labelflash är två olika sätt för brännarna att "bränna" in en etikett på skivan, har jag rätt?
Är någon av dom sätten bättre än den andra?

Sen angående skivorna, är man tvungen att köpa just en lightscribe-skiva för att bränna etikett på en sådan om man har en ls-brännare? Eller går det bra med en sk. "full-face printable".?

Tackar!

Baan
2008-11-13, 20:10
Du kan köra några korta tester på komponenterna, större fel på komponenter bör ju upptäckas direkt. Memtest gnäller ju direkt om minnet är ordentligt kasst, vet inte om "mindre" fel behöver längre tid. Lite samma sak om man failar rätt rejält t.ex. med att överklocka, då tar det inte lång tid heller. Värre är det väl när man är nära, eller om komponenten bara är sönder lite lätt sådär.

GPU-fel har jag för mig är mer skumma och dyker upp när man belastar. Tror jag bytt ut en GPU mot garanti och att det var lite svårare få datorn krascha då, typ omöjligt om man inte belastade (för min del spelade ordentligt). Givetvis beror det på mycket även här, vissa verkar gå sönder med random artefakter i ett spel t.ex. sen kan man nästan se den dö. Det går logga temperaturer osv som uppdateras rätt fort har jag för mig, ifall det skulle vara överhettning.

Dumpcheck är det som gäller för minidumpen, kan inte säga att jag fått den fungera särskilt bra heller men orkar du så har ju MS en del artiklar om vad man ska få hem osv och hur man ska göra.

astrodog
2008-11-13, 22:18
Antog att du inte hade gnällt ifall du hade haft en piratkopia som funkar dåligt eller liknande.


Varförs skulle man inte gnälla om man har en piratkopia? :smash:

Spiffy
2008-11-14, 09:31
Har ett formulär på en hemsida, där jag vill att två av fälten ska vara obligatoriska för användaren att fylla i. Men lyckas inte hitta om det går att ange detta i html koden. Går det, eller måste man göra det med programkoden som tar emot det man ska skicka?

Ilahi
2008-11-14, 10:08
Spiffy: finns ett antal sätt att kolla så att använadren har fyllt i fält i ett formulär.
Kan göras med javascript, jquery, php osv.

Jag satte upp ett snabbt exemple med javascript här (http://www.ahalvarsson.net/New/form.html)

Spiffy
2008-11-14, 13:24
Spiffy: finns ett antal sätt att kolla så att använadren har fyllt i fält i ett formulär.
Kan göras med javascript, jquery, php osv.

Jag satte upp ett snabbt exemple med javascript här (http://www.ahalvarsson.net/New/form.html)

Tack så mycket!
jag klistrade in den i mitt dokument.
Ändrade namn i (form.namn.value == "") till mitt input name samt lika dant här
form.namn.focus();
Gjorde så på båda ställena med de två olika input name som jag har.
Borde inte det vara allt som jag ska göra för att det ska fungera?
Det funkar nämligen inte

Ilahi
2008-11-14, 13:33
la du till onSubmit="return checkform(this)" i <form> taggen?

Trance
2008-11-14, 14:02
Javascript är client-side så det används bara för ett stöd för användaren och inte som säkerhet/krav. Man kan t.ex. lätt ändra det eller helt enkelt stänga av javascript och gå förbi det.

Vill du tvinga fält så måste du göra själva valideringen server-side (typ, PHP borde väl ha något enkelt sätt om du nu använder det).

hahavaffan
2008-11-14, 14:15
Javascript är client-side så det används bara för ett stöd för användaren och inte som säkerhet/krav. Man kan t.ex. lätt ändra det eller helt enkelt stänga av javascript och gå förbi det.

Vill du tvinga fält så måste du göra själva valideringen server-side (typ, PHP borde väl ha något enkelt sätt om du nu använder det).PHP funkar yes.

http://www.designersplayground.com/articles/22/1/Formmailer-in-PHP-with-required-fields/Page1.html

Musselbank
2008-11-15, 01:54
Hej hej!

Jag tänkte ha även den stationära datorn trådlöst ansluten till bredbandet - inom kort någon grannes bredband närmare bestämt - men jag har stött på problem. Kortet jag köpte är Dlink 556 nånting, lite dyrare än de billigaste just för att undvika onödigt trams. Var tanken.

Jag har provat medföljande drivrutiner och sedermera hämtat nya från Dlink.

Allt fungerar bra, bra hastighet och frid och fröjd, datorn hittar några nät och kan ansluta. Men sen rätt som det är, efter minuter till någon timme, hittar den inga nät alls, och inga försök att reparera anslutningen hjälper. Efter omstart (av Windows XP) fungerar det igen.

Vad kan det vara för något som spökar?

Snobbe
2008-11-15, 01:56
antagligen drivrutiner lr kortet som spökar. Dlink är inte kända för att göra bra produkter har haft kanske 2 såna kort och en router som bara krånglat. byt ut det mot linksys tex mycket bättre.

Musselbank
2008-11-15, 02:09
Jag känner till Dlinks rykte men just detta kort verkar vara ganska omtyckt trots allt. Drivrutinerna är det väl inte mycket mer att göra med, i sista hand får jag ju returnera kortet - 11 års garanti :thumbup:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=212416

Musselbank
2008-11-15, 18:40
Provade ytterligare några drivrutiner utan att det på något påtagligt sätt hjälpte. Så otroligt tröttsamt. Får väl köpa ett annat kort och lägga upp detta på tradera.

Jarod
2008-11-16, 15:55
Jag vill ha en fjärrkontroll till min stationära för att mest kunna höja/sänka volym samt paus/play när jag ligger i sängen och glor. Vad finns det för bra alternativ som inte kostar så hemskt mkt men ändå funkar bra?

jakke
2008-11-16, 16:01
Blåtand och mobiltelefonen.

Bubban
2008-11-16, 16:14
finns det nåt program med vilket man kan klippa ut delar av en låt?

Jarod
2008-11-16, 16:16
finns det nåt program med vilket man kan klippa ut delar av en låt?

Goldwave - är gratis oxå. Bara att dra/släppa låten in i programmet.

jakke
2008-11-16, 17:09
Blåtand och mobiltelefonen.

Detta var alltså svar på Jarods fråga.

Jarod
2008-11-16, 18:10
Detta var alltså svar på Jarods fråga.

Inte riktigt den lösningen jag sökte efter... Men jag har en Nokia 7330, så hur löser jag det?

Baan
2008-11-16, 18:12
Inte riktigt den lösningen jag sökte efter... Men jag har en Nokia 7330, så hur löser jag det?

Fjärrkontroller avsedda till PC:n går ju köpa. Behöver inte vara särskilt dyrt.

Jarod
2008-11-16, 18:22
Fjärrkontroller avsedda till PC:n går ju köpa. Behöver inte vara särskilt dyrt.

Hittade denna nyss. Verkar lagom. http://www.gameshop.se/city/?id=46600&format=&catID=665&page=description&sm=7_29

Litecore
2008-11-16, 20:39
finns det nåt program med vilket man kan klippa ut delar av en låt?
Audacity är freeware, funkar hur bra som helst även om det är rätt enkelt :)

King Grub
2008-11-17, 11:14
Hoppas ingen har beställt någon dator hos Datorbutiken, särskilt inte om man betalat i förskott.

http://www.datorbutiken.com/

Ilahi
2008-11-17, 11:43
Hoppas ingen har beställt någon dator hos Datorbutiken, särskilt inte om man betalat i förskott.

http://www.datorbutiken.com/
Inget som kommer som en direkt shock med tanke på hur länge det har varit på gång.
Tråkigt för dom som blir drabbade ändå.

Mr.Cosybear
2008-11-17, 12:06
Suck va surt för dem. Trogen leverantör när man växte upp som en nörd och köpte delar konstant :)

Shakemynuts
2008-11-17, 13:09
Hej. Det är så att min strömadapter på bärbara verkar ha glapp. Går det att göra något åt detta kanske? Eller är det i sladden? Bara att köpa en ny?

Det verkar som att det är mellan adaptern och eluttaget som glappet sitter, den biten går att ta bort och kan det finnas den delen att köpa? Det är ju som en sladd med en kontakt och andra änden som går in i adaptern är som en trekant med rundade kanter. Tror ni förstår.

Vill inte slänga 7-800kr på en ny adapter. -_- Då det är så mycket de verkar kosta.

När jag stoppar i kontakten i eluttaget händer inget, men då jag stoppar in den i datorn, då datorn har fullt batteri, då pulserar den lilla lampan på adaptern som att den får kontakt. Men att den är svag och sen helt plötsligt fungerade den i 3-4 minuter. För att lägga av igen.

Granatgiraffen
2008-11-17, 13:46
Hej. Det är så att min strömadapter på bärbara verkar ha glapp. Går det att göra något åt detta kanske? Eller är det i sladden? Bara att köpa en ny?

Det verkar som att det är mellan adaptern och eluttaget som glappet sitter, den biten går att ta bort och kan det finnas den delen att köpa? Det är ju som en sladd med en kontakt och andra änden som går in i adaptern är som en trekant med rundade kanter. Tror ni förstår.

Vill inte slänga 7-800kr på en ny adapter. -_- Då det är så mycket de verkar kosta.

När jag stoppar i kontakten i eluttaget händer inget, men då jag stoppar in den i datorn, då datorn har fullt batteri, då pulserar den lilla lampan på adaptern som att den får kontakt. Men att den är svag och sen helt plötsligt fungerade den i 3-4 minuter. För att lägga av igen.

Ja sådana sladdar finns att köpa på butiker med bra utbud.

Shakemynuts
2008-11-17, 13:57
Lyckades få tag på min morbror trots att han jobba just nu som är utbildad elektriker och så. Det var bara att köpa ny sa han, han förklara vad problemet var och det gick inte att fixa själv. Problemet var i sladden som inte går att byta ut.

Toel
2008-11-17, 14:11
Såg Neverwinter Nights 2 för 79kr nere på stan och tänkte slå till, men blev sedan osäker om min datorn klarar av spelet, på spelets hemsida står det;

Minimum System Requirements:
- Windows XP
- 512MB System RAM
- 2 GHz Intel Pentium 4 or equivalent processor
- 128MB Direct3D compatible video card with DirectX 9.0c compatible driver
- CD-ROM or DVD-ROM drive
- 4.6GB free hard disk space

Jag är extremt n00b på och tolka detta så jag undrar om min dator;

AMD Processor 3100+, 1.58GHz, 1 GB ram, ATI MOBILITY RADEON Xpress 200 series (tror det är 128mb delat).

, klarar det.

De skriver ju Intel Pentium 4 or equivalent processor är AMD 3100+ equivalent? Mätts GHz lika mellan olika processortillverkare? Jag har ju bara 1.58GHz så då klarar jag inte det? Mitt grafikkort har jag ingen aning om det är bra eller dåligt.

Ehms, lite hjälp vore uppskattat :)

Toel
2008-11-17, 14:22
Hittade lite mer fakta ang. vilket grafikkort man skulle ha;

GeForce 6600 or Radeon 9700 Pro graphics card with PS 2.0 or better,

kommer mitt grafikkort att palla?

ZyphoX
2008-11-17, 14:30
Det är möjligt att du kommer att klara spelet. Om än på väldigt låga grafikinställningar och upplösning. Ditt grafikkort är inte det vassaste kortet i lådan, så att säga. Processorn spelar ingen större roll om det är 3-400MHz hit eller dit.
Det är egentligen bara ditt grafikkort som underpresterar... Inne i vissa städer med mycket folk så tror jag att du kommer att lagga oavsett hur låga inställningar du har.

Zetor99
2008-11-17, 14:39
Hittade lite mer fakta ang. vilket grafikkort man skulle ha;

GeForce 6600 or Radeon 9700 Pro graphics card with PS 2.0 or better,

kommer mitt grafikkort att palla?
Helt spontant skulle jag säga nej, men vet näst till ingenting om just ditt kort. Integrerade grafikkort brukar dock inte vara något att försöka spela med även om ditt borde vara ett av de bättre och nog skall stöda Pixel shader 2.0.

Sedan borde väl din Sempron-processor räcka till med nöd och näppe, men med integrerad grafik tippar jag att maskinen kommer att få det riktigt tufft, i värsta fall överhettas den.


79 kr är ju i och för sig inget att fundera ihjäl sig för, om du tror att du skulle gilla spelet är det väl bara att pröva, spels minimisystemkrav är som gjorda för att spräckas, eftersom det inte borde finnas några hinder för att spelet skall starta bör det ju gå att spela även om grafiken vore hemsk och spelet laggade hur mycket som helst. Kom själv lätt upp till 5 fps i BF1942 med en 1,3 GHz Duron och en ATI Rage 128 Pro 16 MB och GTA (I) gick med nöd och näppe att snurra med en 100 MHz 486 DX2 med ett Avance Logic 1 MB grafikkort t.ex., hur kul som helst. :Virro

Toel
2008-11-17, 15:10
Försökte hitta lite mer info om mitt grafikkort, men det enda jag ser är RAM 128mb ATI Xpress 200, står inget om att det är delat med ram-minnet på datorn utav det jag kan förstå. Men är osäker.

Tack för hjälpen boys, får bli en chansning då antar jag om spelet kommer funka eller inte.

Det roliga/sorgliga är att expediten i spelaffären sa att spelet skulle flyta på bra, "inga problem" sa han.:devil:
Jag bad dock att få gå hem och googla det först innan köp.

King Grub
2008-11-17, 15:17
expediten i spelaffären sa att spelet skulle flyta på bra,

Det var nog en ren lögn, i o f s. NWN2 var rätt krävande när det kom, och din dator var inte ny ens då. Men jag tror du bör kunna starta och spela det, men jag är inte säker på att det blir njutbart.

ZyphoX
2008-11-17, 15:19
Försökte hitta lite mer info om mitt grafikkort, men det enda jag ser är RAM 128mb ATI Xpress 200, står inget om att det är delat med ram-minnet på datorn utav det jag kan förstå. Men är osäker.

Tack för hjälpen boys, får bli en chansning då antar jag om spelet kommer funka eller inte.

Det roliga/sorgliga är att expediten i spelaffären sa att spelet skulle flyta på bra, "inga problem" sa han.:devil:
Jag bad dock att få gå hem och googla det först innan köp.

Att det skulle flyta på utan problem är ingen risk :D.
Men precis som inlägget ovanför så tycker jag att du bara ska ta och chansa. 79:- är inte särskillt farligt.

Richard85
2008-11-18, 08:44
Har ett datorproblem som gått mig på nerverna. Sista veckan så har det blivit så att min mus/keybord slumpmässigt slutat fungera, kan inte göra något så får starta om datorn med knappen. Detta har resulterat i en ostabil dator, mkt error etc. Så jag valde att formatera om datorn och installera om XP igårkväll. Nu i morse är problemet tillbaka, höll på att installera program och helt plötsligt så slutar mus och keybord att fungera. Har testat ha i både USB port och PS/2. Har testat olika musar/keybord, samma problem återstår. Vad ska jag göra? Har återställt BIOS, inte hjälpt. Det har som sagt kommit till senaste veckan.

Nu har även datorn börjat att hänga sig fullständigt sedan jag formatera. Gjort säkert 10-15ggr under morgonen. Kommer "Post screen - type TAB to watch screen" i början när jag restartar ibland. Kommer ingenvart.

Kollat kylningen, tagit ut minnen och testat med mindre/olika. Samma problem kvarstår..

Shakemynuts
2008-11-19, 12:35
Vart köper man schyssta datorer nu när datorbutiken.com gått i konkurs? :)

Jag vill ha samma koncept som dom hade, med schysst pris såklart. Där man sätter ihop sin egen dator helt enkelt, eller väljer olika paket.

Baan
2008-11-19, 12:37
Vart köper man schyssta datorer nu när datorbutiken.com gått i konkurs? :)

Jag vill ha samma koncept som dom hade, med schysst pris såklart. Där man sätter ihop sin egen dator helt enkelt, eller väljer olika paket.

Komplett är ju ganska seriösa till skillnad från datorbutiken den senaste tiden (kolla kommentarer på prisjakt senaste månaderna) :)

Dustin home har ju ganska schyssta villkor för studenter och ibland även billigaste komponenterna men visst, dom sätter inte ihop datorn åt dig har jag för mig. Det är ingen rocket science, du har säkert någon polare som monterat en dator någon gång som kan hjälpa dig.

Shakemynuts
2008-11-19, 12:41
Komplett är ju ganska seriösa till skillnad från datorbutiken den senaste tiden (kolla kommentarer på prisjakt senaste månaderna) :)

Dustin home har ju ganska schyssta villkor för studenter och ibland även billigaste komponenterna men visst, dom sätter inte ihop datorn åt dig har jag för mig. Det är ingen rocket science, du har säkert någon polare som monterat en dator någon gång som kan hjälpa dig.

Jadå, finns en del folk här som kan sånt!

Tackar. Ska spana in de där.

MasterChief
2008-11-20, 15:41
Jag har lite problem med kontakten mellan min kontorsdator och HTPC:n i vardagsrummet. Båda kör trådlöst och ingen har problem med farten mot internet (som de är uppkopplade mot genom trådlös router). Men däremot går det segt när man ska föra över saker mellan datorerna (hastigheten varierar rejält men det går aldrig fort) och ibland bryts det till och med (vilket är lite segt om man försöker föra över .img).

Tips?

Baan
2008-11-20, 15:45
Jag har lite problem med kontakten mellan min kontorsdator och HTPC:n i vardagsrummet. Båda kör trådlöst och ingen har problem med farten mot internet (som de är uppkopplade mot genom trådlös router). Men däremot går det segt när man ska föra över saker mellan datorerna (hastigheten varierar rejält men det går aldrig fort) och ibland bryts det till och med (vilket är lite segt om man försöker föra över .img).

Tips?

Det är större sannolikhet för förlust då du har två vägar där du kan "tappa" paket. Rent generellt talat. Jag tycker dock det mest borde vara ett teoretiskt problem om du får bra hastighet med båda datorerna via accesspunkten. Hur stora är skillnaderna?

jakke
2008-11-20, 15:52
Jag har lite problem med kontakten mellan min kontorsdator och HTPC:n i vardagsrummet. Båda kör trådlöst och ingen har problem med farten mot internet (som de är uppkopplade mot genom trådlös router). Men däremot går det segt när man ska föra över saker mellan datorerna (hastigheten varierar rejält men det går aldrig fort) och ibland bryts det till och med (vilket är lite segt om man försöker föra över .img).

Tips?
Jag hade samma problem med mamma och pappas router, så fort det handlade om tyngre överföringar så seg det segt och oftast dog uppkopplingen. Den var en billig router. Kanske kan hjälpa om du väljer en sämre kryptering på överföringen.

Granatgiraffen
2008-11-20, 15:54
Jag har lite problem med kontakten mellan min kontorsdator och HTPC:n i vardagsrummet. Båda kör trådlöst och ingen har problem med farten mot internet (som de är uppkopplade mot genom trådlös router). Men däremot går det segt när man ska föra över saker mellan datorerna (hastigheten varierar rejält men det går aldrig fort) och ibland bryts det till och med (vilket är lite segt om man försöker föra över .img).

Tips?

Det gamla vanliga. Uppdatera drivrutiner för nätverkskort och testa att byt kanal på routern.

Sen kan man ju testa att koppla datorn direkt till HTPCn och se så att man får upp överföringshastigheten då, för att då få fram att det är routern som är lite stoppkloss. Testa med kabel till router för att få fram att det är trådlösa som är dumt. Uppdatera firmware på router.

MasterChief
2008-11-20, 15:58
Kolo äger ibland. Tre svar på en nanosekund. :D

Det är större sannolikhet för förlust då du har två vägar där du kan "tappa" paket. Rent generellt talat. Jag tycker dock det mest borde vara ett teoretiskt problem om du får bra hastighet med båda datorerna via accesspunkten. Hur stora är skillnaderna?

Mot nätet ca 2 Mb/s och mellan ligger det väl på 500 Kb/s som bäst.

Jag hade samma problem med mamma och pappas router, så fort det handlade om tyngre överföringar så seg det segt och oftast dog uppkopplingen. Den var en billig router. Kanske kan hjälpa om du väljer en sämre kryptering på överföringen.

Har ju WPA2 och det vill jag ju helst inte rucka på.

Det gamla vanliga. Uppdatera drivrutiner för nätverkskort och testa att byt kanal på routern.

Sen kan man ju testa att koppla datorn direkt till HTPCn och se så att man får upp överföringshastigheten då, för att då få fram att det är routern som är lite stoppkloss. Testa med kabel till router för att få fram att det är trådlösa som är dumt. Uppdatera firmware på router.

Tack för de handfasta tipsen. Blir till att böka lite.

Granatgiraffen
2008-11-20, 15:59
Vad har du för brandväggar/antivirus? Vad har du för router? operativsystem?

MasterChief
2008-11-20, 16:13
Vad har du för brandväggar/antivirus? Vad har du för router? operativsystem?

Brandvägg: XP :em:
OS: XP Home
Antivirus: AVG
Router: Inteno (via BBB)

King Grub
2008-11-20, 16:27
Har du provat utan AVG? Om det måste scanna en stor .img fil, kan det ta lång tid innan filen skickas vidare.

MasterChief
2008-11-20, 17:45
Har du provat utan AVG? Om det måste scanna en stor .img fil, kan det ta lång tid innan filen skickas vidare.

Nej, det har jag inte testat. Det ser ju ut som överföringen startar direkt. Ligger alltså AVG och scannar i bakgrunden?

King Grub
2008-11-20, 17:55
Har du ett antivirus på så scannar det som default alla filer när dessa skrives eller läses, och innan den scannat klart en fil så kan inget annat hända med den. Annars skulle ju ett virus köras trots att man hade ett aktivt antivirus.

MasterChief
2008-11-20, 20:11
Har du ett antivirus på så scannar det som default alla filer när dessa skrives eller läses, och innan den scannat klart en fil så kan inget annat hända med den. Annars skulle ju ett virus köras trots att man hade ett aktivt antivirus.

Ok, ska kolla det med. :)

TcAnders
2008-11-26, 19:28
Nu är det så att jag behöver hjälp..

Jag har en extern 2.5" hdd.. En WD 160gb.. Det är ca 120gb ledigt på den, men när jag försöker föra över en Iso-fil på 4.3 gb så vill den inte alls.
Det ploppar upp ett meddelande där det står att HDD:n är full vilket den verkligen inte är.

Jag kan alltså lägga in allt annat, men inte Iso-filer verkar det som.. Måste man göra något speciellt för att man ska kunna föra över dom?

Tackar!

rememberence
2008-11-26, 19:30
Nu är det så att jag behöver hjälp..

Jag har en extern 2.5" hdd.. En WD 160gb.. Det är ca 120gb ledigt på den, men när jag försöker föra över en Iso-fil på 4.3 gb så vill den inte alls.
Det ploppar upp ett meddelande där det står att HDD:n är full vilket den verkligen inte är.

Jag kan alltså lägga in allt annat, men inte Iso-filer verkar det som.. Måste man göra något speciellt för att man ska kunna föra över dom?

Tackar!

Jag skippar technosnacket och säger helt enkelt, fel filsystem!

TcAnders
2008-11-26, 19:32
Jag skippar technosnacket och säger helt enkelt, fel filsystem!

Vilket innebär?

Ajin
2008-11-26, 19:35
Vilket innebär?

Det finns två olika sorters filsystem, ett NTFS och ett annat, vars namn jag inte minns. I princip skiljer de sig i att NTFS system kan lagra större filer medans FAT (så hette de, tror jag) system inte kan det. Vare sig FAT är snabbare än NTFS eller inte vet jag inte.

Det är ungefär den uppfattningen jag har av de två.

TcAnders
2008-11-26, 19:51
Är då alltså så att det är den stora filen som är problemet? Eller är det just ISO-filen som är problemet?

Tackar!

Granatgiraffen
2008-11-26, 20:00
Är då alltså så att det är den stora filen som är problemet? Eller är det just ISO-filen som är problemet?

Tackar!

Stora filen.
Formatera om disken till NTFS så blir alla glada, speciellt du. Du blir gladast vågar jag säga med stor bestämdhet!

TcAnders
2008-11-26, 21:22
Stora filen.
Formatera om disken till NTFS så blir alla glada, speciellt du. Du blir gladast vågar jag säga med stor bestämdhet!


Stort tack, då kör jag på det!

Scratch89
2008-11-28, 17:38
Hej kolo!

Jag tänkte formatera min dator ikväll, och fixa till den rent allmänt, då jag ska fixa till det trådlösa nätverket och sådär. Det var ett tag sedan jag formaterade, så jag vill att ni ger mig tips på vad man ska ladda hem och förbereda innan.

Det jag tänkte på rent generellt:

De senaste antivirusuppdateringarna med installationsfil
Firefox
Uppdateringar till moderkort
Uppdateringar till grafikkort

Behövs det något mer? Jag installerar en studentutgåva av Windows XP med integrerad SP3. Jag har för mig att för varje utgåva så inkluderas det nya grafikkortsuppdateringar osv, stämmer det? Jag har en gammal dator (GForce 6600 och tillbehör från samma stenålder) så det kanske bara räcker med att stoppa i skivan och köra?

Mr.Cosybear
2008-11-28, 18:35
Hej kolo!

Jag tänkte formatera min dator ikväll, och fixa till den rent allmänt, då jag ska fixa till det trådlösa nätverket och sådär. Det var ett tag sedan jag formaterade, så jag vill att ni ger mig tips på vad man ska ladda hem och förbereda innan.

Det jag tänkte på rent generellt:

De senaste antivirusuppdateringarna med installationsfil
Firefox
Uppdateringar till moderkort
Uppdateringar till grafikkort

Behövs det något mer? Jag installerar en studentutgåva av Windows XP med integrerad SP3. Jag har för mig att för varje utgåva så inkluderas det nya grafikkortsuppdateringar osv, stämmer det? Jag har en gammal dator (GForce 6600 och tillbehör från samma stenålder) så det kanske bara räcker med att stoppa i skivan och köra?

Det viktigaste är väl först och främst drivrutiner till moderkort och nätverk. Så du kommer ut på nätet, annat än det behöver du inte förbereda något. Fixa firefox och sen laddar du ner grafikkortsdrivrutiner (www.nvidia.com), du har geforce 6serien. Eventuellt även bildskärmsdrivrutiner från tillverkarens hemsida.

Det är ju det enda viktiga, sedan är det väl bara installera alla dina program du behöver.

Scratch89
2008-11-28, 19:01
Tack för svaret!
Jag vet att jag har frågat förut, men jag hittar inte posten. Hur tar man reda på vad man har för moderkort? Jag letar i enhetshanteraren men jag hittar det inte :/

Mr.Cosybear
2008-11-28, 19:13
Antingen öppnar du upp datorn och kollar efter namn och siffror. Eller så kan du köra everest, http://www.softpedia.com/get/System/System-Info/Everest-Home-Edition.shtml

Kom på att du även kan göra det via start>program>tillbehör>systemverktyg>systeminformation

Scratch89
2008-11-28, 19:17
Ah, jag hittade precis. :D

Det jag aldrig har förstått är om det är nödvändigt att flasha bios osv. Eftersom datorn ändå är hur gammal som helst så kommer jag inte direkt kunna tweaka och greja.

Nedladdningsbara filer ser ut såhär, typ:

BIOS (9)
BIOS-Utilities (5)
ATK (1)
AUDIO (4)
Utilities (12)
Others (6)
Manual (7)

Audio vet jag är rätt nödvändigt, men resten?

http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us

Scratch89
2008-11-28, 19:18
:D


Förslag System BIOS är mer än 2 år gammalt. Uppdatera om nödvändigt.
Förslag Grafikkortets BIOS är mer än 2 år gammalt. Uppdatera om nödvändigt.

Mr.Cosybear
2008-11-28, 19:26
BIOS behöver du inte flasha, det är egentligen bara nödvändigt om du upplever några stora problem med datorn som orsakas av moderkortet, eller om man vill tweaka och ha sig.

Audio ska du välja ja, konstigt att du inte har chipset som rubrik där, är ju ändå det som är det viktigaste. Vad har du för moderkort så är det lättare att säga vad du ska ladda ner.

Scratch89
2008-11-28, 19:34
Moderkorts ID 06/08/2005-NF-CK804-A8N-E-00
Moderkortsnamn Asus A8N-E
CPU Sockets/Platser 1 Socket 939
Moderkortschipset nForce4-Ultra

BIOS typ Award
Award BIOS typ Phoenix - Award BIOS v6.00PG
Award BIOS meddelande ASUS A8N-E ACPI BIOS Revision 1005
System BIOS datum 06/08/05
Video BIOS datum 04/20/05

Mr.Cosybear
2008-11-28, 19:47
Realtek AC''97 Driver V5.10.00.5750 for Windows 2000/XP(WHQL)/2003 (AUDIO)
nVidia Chipset(CK804) driver version V6.65 for Windows XP(WHQL). (OTHERS)

Verkade som det bara var dessa som behövs. Installera nvidia chipset först innan du installerar andra drivrutiner, brukar rekomenderas.

Scratch89
2008-11-28, 20:00
Realtek AC''97 Driver V5.10.00.5750 for Windows 2000/XP(WHQL)/2003 (AUDIO)
nVidia Chipset(CK804) driver version V6.65 for Windows XP(WHQL). (OTHERS)

Verkade som det bara var dessa som behövs. Installera nvidia chipset först innan du installerar andra drivrutiner, brukar rekomenderas.

Tack för hjälpen! Jag återkommer om det är något annat. Troligen ska jag göra samma sak på frökens dator...

Scratch89
2008-11-28, 20:06
Jo du! Det står att man helst ska uppdatera till version 1006 innan, tror du att det spelar roll? Jag har 1005... Jag orkar inte hålla på inne i BIOS.

Mr.Cosybear
2008-11-28, 20:10
Såg det också men om du läser det igen så säger dem att du ska installera den drivrutinen innan man ska flasha bios.

Scratch89
2008-11-28, 20:14
Ah. Jag är jävligt n00b inom det här området, och jag har ändå gått TE på gymnasiet... :D

CrazyJoeDavola
2008-11-28, 20:31
Någon som vet varför bilden bli så "uppscalad" när jag kör film via datorn in i TV:n. T.ex en avi-film. Om jag bränner ut samma film och ser på den via DVD-spelare så får bilden rätt proportioner, med svart remsa uppe och nere. Som det är nu fylls hela bilden ut vilket medför en något förvrängd bild. Kör med vga-kabeln in i tv:n och har en geforce 6600gt och nvida programvara. har provat med flera olika spelare med samma resultat. Vilken inställning är det jag missar?

Mr.Cosybear
2008-11-28, 20:43
Någon som vet varför bilden bli så "uppscalad" när jag kör film via datorn in i TV:n. T.ex en avi-film. Om jag bränner ut samma film och ser på den via DVD-spelare så får bilden rätt proportioner, med svart remsa uppe och nere. Som det är nu fylls hela bilden ut vilket medför en något förvrängd bild. Kör med vga-kabeln in i tv:n och har en geforce 6600gt och nvida programvara. har provat med flera olika spelare med samma resultat. Vilken inställning är det jag missar?

Nu har jag aldrig kört dator med tv via vga, men jag lägger en gissning på Nvidia kontrollpanel>Ändra platt bildskärmsskalning>Markera TV ikonen> Prova de olika fyra alternativen

Scratch89
2008-11-28, 21:02
Någon som vet varför bilden bli så "uppscalad" när jag kör film via datorn in i TV:n. T.ex en avi-film. Om jag bränner ut samma film och ser på den via DVD-spelare så får bilden rätt proportioner, med svart remsa uppe och nere. Som det är nu fylls hela bilden ut vilket medför en något förvrängd bild. Kör med vga-kabeln in i tv:n och har en geforce 6600gt och nvida programvara. har provat med flera olika spelare med samma resultat. Vilken inställning är det jag missar?

Sådär hade jag också. Jag trixade runt hittade mina inställningar som blev såhär. Testa något liknande.

http://i38.tinypic.com/2955uoh.jpg

http://i37.tinypic.com/al5i4w.jpg

Scratch89
2008-11-30, 13:04
Jelp!

Jag började sitta och trixa med det trådlösa nätverket igår kväll, men har fortfarande inte fått det att fungera optimalt. Min tanke är att ha två datorer och ett PS3 kopplade. Datorn inne i pluggrummet (den jag sitter på nu) fungerar jättebra, och har inga problem med anslutningen till nätet. Min dator däremot har ingen kontakt med internet alls, och jag har ändå gjort samma inställningar.

Skillnaden är att här har jag bara installerat XP och inställningarna till USB-stickan, men på min dator har jag installerat Norton Internet Security 2009, senaste nvidiauppdateringen (som hade någon brandvägg med sig, wtf?) samt chipset och audio, som jag skrev om på förra sidan här. Vad är problemet? Jag har inte testat att koppla upp mitt ps3 än, troligen går det bra.

shut teh face
2008-11-30, 13:12
Jag har vem vill bli miljonär på dvd och gjorde en .img av skivan så tjejen kan spela spelet för hon har ingen dvd-läsare på sin jobbdator. Men när man kör den i vlc så verkar de inte funka med menysystemet och allt.

Spelet fungerar ju som en vanlig dvd fast man trycker runt på samma sätt som när man väljer subtitles och så.

Prankie
2008-11-30, 13:23
Någon som vet varför bilden bli så "uppscalad" när jag kör film via datorn in i TV:n. T.ex en avi-film. Om jag bränner ut samma film och ser på den via DVD-spelare så får bilden rätt proportioner, med svart remsa uppe och nere. Som det är nu fylls hela bilden ut vilket medför en något förvrängd bild. Kör med vga-kabeln in i tv:n och har en geforce 6600gt och nvida programvara. har provat med flera olika spelare med samma resultat. Vilken inställning är det jag missar?

Vad kör du för program? Man kan oftast ändra aspect ratio för att få rätt proportioner.

Baan
2008-11-30, 13:23
Jag har vem vill bli miljonär på dvd och gjorde en .img av skivan så tjejen kan spela spelet för hon har ingen dvd-läsare på sin jobbdator. Men när man kör den i vlc så verkar de inte funka med menysystemet och allt.

Spelet fungerar ju som en vanlig dvd fast man trycker runt på samma sätt som när man väljer subtitles och så.

Provat gå via Daemon Tools och köra virtuellt på det sättet?

shut teh face
2008-11-30, 13:25
Provat gå via Daemon Tools och köra virtuellt på det sättet?
Mm, den bildar en K: och så öppnar jag det i VLC men skivan börjar spela men utan substans, kan inte navigera på något sätt.

Kan inte ens öppna det i Media Player.

Eller ja, när jag öppnar .img i VLC så blir det så. När jag kör den i Daemon så hänger sig VLC direkt.

Scratch89
2008-11-30, 14:03
Nu förstod jag hur man skulle göra. Problemet är dock att jag inte riktigt vet varför. När man tog att man skulle erhålla IP-adress automatiskt funkade det, men enligt min internetleverantör ska vi ha statiska IP-adresser (bor i studentkomplex). Däremot är jag nästan säker på att jag ställt in min IP-adress i routern. Kan man då alltså erhålla automatiska ip-adresser, så länge som routern i sig har ett statiskt? Jag är tacksam för svar.

Baan
2008-11-30, 14:08
Nu förstod jag hur man skulle göra. Problemet är dock att jag inte riktigt vet varför. När man tog att man skulle erhålla IP-adress automatiskt funkade det, men enligt min internetleverantör ska vi ha statiska IP-adresser (bor i studentkomplex). Däremot är jag nästan säker på att jag ställt in min IP-adress i routern. Kan man då alltså erhålla automatiska ip-adresser, så länge som routern i sig har ett statiskt? Jag är tacksam för svar.

Ja, dina datorer kopplade till routern ska ha interna IP-adresser medan routern känner till den riktiga och sköter kommunikationen mellan dina datorer och det externa nätverket. Tekniken heter NAT, ifall du är intresserad och vill läsa mer om det på wikipedia.

Prankie
2008-11-30, 14:08
Nu förstod jag hur man skulle göra. Problemet är dock att jag inte riktigt vet varför. När man tog att man skulle erhålla IP-adress automatiskt funkade det, men enligt min internetleverantör ska vi ha statiska IP-adresser (bor i studentkomplex). Däremot är jag nästan säker på att jag ställt in min IP-adress i routern. Kan man då alltså erhålla automatiska ip-adresser, så länge som routern i sig har ett statiskt? Jag är tacksam för svar.

Router har separat inställning för WAN och LAN. Din dator kan erhålla intern ip-adress från router även om routern WAN inställning är ställd på statisk.

Scratch89
2008-11-30, 14:13
Tack för två bra svar!

Hur kan man gå in på routern och göra inställningar? Jag hittar den inte någonstans, men jag letar nog på fel ställe.

astrodog
2008-11-30, 14:20
Tack för två bra svar!

Hur kan man gå in på routern och göra inställningar? Jag hittar den inte någonstans, men jag letar nog på fel ställe.

Står i manualen. Routern är en separat enhet och du kopplar dig genom att surfa till en ip address typ http://192.168.0.1 allt som oftast. Sedan behövs det login/lösen som också står i manualen, ifall du inte ändrat!

Scratch89
2008-11-30, 14:21
Ah, tack! Jag såg att det fanns en manual, men den krävde att man besökte en hemsida... Alltid lika smart. Som när Telia lanserade ADSL för några år sedan. "Om ni har problem med uppkopplningen, besök vår hemsida...". ;)

Scratch89
2008-11-30, 14:36
Behöver man skriva i WPA-nyckeln på alla enheter? När jag connectar mitt PS3 funkar det jättebra om jag tar "none" på protection, men om jag skriver i mitt lösenord så verkar det inte funka. Nu kommer nog ingen försöka haxxa sig in i mitt nätverk genom min PS3a, men ändå.

Prankie
2008-11-30, 14:48
Behöver man skriva i WPA-nyckeln på alla enheter? När jag connectar mitt PS3 funkar det jättebra om jag tar "none" på protection, men om jag skriver i mitt lösenord så verkar det inte funka. Nu kommer nog ingen försöka haxxa sig in i mitt nätverk genom min PS3a, men ändå.

Inte helt hundra men WPA nyckel använder du väl bara för trådlös mellan enheter och routern? Dvs om PS3 kör med kabel till routern så behöver du inte ange WPA nyckel. Detsamma gäller att datorer som använder TP-kabel direkt till routern.

Baan
2008-11-30, 14:51
Behöver man skriva i WPA-nyckeln på alla enheter? När jag connectar mitt PS3 funkar det jättebra om jag tar "none" på protection, men om jag skriver i mitt lösenord så verkar det inte funka. Nu kommer nog ingen försöka haxxa sig in i mitt nätverk genom min PS3a, men ändå.

Hur connectar du din PS3? Om du menar trådlöst så innebär "none" dvs ett öppet WLAN att vem som helst kan använda ditt Internet (som har lite koll). Handlar inte direkt om att h4xa enskilda enheter uppkopplade.

Mr.Cosybear
2008-11-30, 14:54
ja man behöver skriva WPA-nyckeln på alla enheter som ansluts trådlöst om du satt på WPA-kryptering i routerinställningarna. Kommer inte ihåg hur alternativen ser ut i PS3an men kolla så du väljer rätt "protection", WPA/WPA2 (vilket du nu valt i routerninställningarna)

Scratch89
2008-11-30, 15:07
Men det är ju bara PS3 som lyckas köra utan protection; de andra enheterna (dvs datorn jag sitter på nu och den i pluggrummet) har jag ställt in lösenord på. Tror jag. Fan, jag ska titta upp det här.

Scratch89
2008-11-30, 15:14
Om man inte kommer in på routerns adress, för att den kräver användarnamn och lösenord (enligt manualen ska det vara tomt användarnamn och ett visst ord som lösen), men det inte funkar, kan man nollställa det? Dra ut sladden och börja om? Jag vet inte om jag har ändrat några användarnamn.

Prankie
2008-11-30, 15:15
Om man inte kommer in på routerns adress, för att den kräver användarnamn och lösenord (enligt manualen ska det vara tomt användarnamn och ett visst ord som lösen), men det inte funkar, kan man nollställa det? Dra ut sladden och börja om? Jag vet inte om jag har ändrat några användarnamn.

Det ska finnas en resetknapp på routern, läs i manualen.

Shakemynuts
2008-11-30, 15:30
Om jag säger dator med 2års garanti:

Chassi: Coolermaster Centurion 5
Processor: AMD Athlon 64 6000+ 3,1 Ghz
Moderkort: GA-M56S-S3
Ram: 2x 2048mb DDR2 PC6400 240-pin 800 Mhz
Grafikkort: LeadTek Geforce 9600GT 512mb Extreme PCIe
Nätagg: Vet ej, 400W är allt jag läste
CD/DVDrom: Nån samsung dvdbrännare, inte så viktigt för mig

Och så random ljudkort + nätverkskort och så. Är ett pris på 5980kr bra?
Vad kan man annars få för 6000kr för burk?

Mr.Cosybear
2008-11-30, 15:49
Om jag säger dator med 2års garanti:

Chassi: Coolermaster Centurion 5
Processor: AMD Athlon 64 6000+ 3,1 Ghz
Moderkort: GA-M56S-S3
Ram: 2x 2048mb DDR2 PC6400 240-pin 800 Mhz
Grafikkort: LeadTek Geforce 9600GT 512mb Extreme PCIe
Nätagg: Vet ej, 400W är allt jag läste
CD/DVDrom: Nån samsung dvdbrännare, inte så viktigt för mig

Och så random ljudkort + nätverkskort och så. Är ett pris på 5980kr bra?
Vad kan man annars få för 6000kr för burk?

Jag sär väl sådär till den, bara delarna utöver cdrom/hdd/chassi går på runt 3000. Chassi/cdrom/hdd kan du få för under 2000, så då kommer du runt 5000 i vad den är värd kanske. Men det är väl det man betalar för att få den ihopsatt, så visst det kan väl vara värt att slå till.

Scratch89
2008-11-30, 15:55
Det funkar utmärkt nu. Tack för hjälpen. :)

PixelMiner
2008-11-30, 16:35
Behöver en program för att ändra datumen i EXIF informationen i ett gäng bilder. Har någon koll på något bra (och gärna freeware) program som gör detta enkelt? Det får gärna klara av att ändra flera bilder samtidigt.

I vistas fotogalleri har man möjlighet att ändra några timmar hit eller dit. Jag har inscannade bilder där datumet är över 20 år fel..

Shakemynuts
2008-11-30, 16:37
Jag sär väl sådär till den, bara delarna utöver cdrom/hdd/chassi går på runt 3000. Chassi/cdrom/hdd kan du få för under 2000, så då kommer du runt 5000 i vad den är värd kanske. Men det är väl det man betalar för att få den ihopsatt, så visst det kan väl vara värt att slå till.

Tänkte att man kanske skulle köra på en hemsidas "bygg ihop en egen dator" Sen leta upp alla delar för sig och räkna ihop frakt och sätta ihop det själv, borde väl kunna bli billigare?
Och så t ex försöka slå ihop frak för chassi och minst 1-2 delar till från samma ställe för att göra frakten lite mindre.
Eller brukar såna där paketerbjudanden va bra? Allt som görs är ju att man sätter ihop delar från deras butik, de kan ju va hur dyra som helst.

Mr.Cosybear
2008-11-30, 16:50
Tänkte att man kanske skulle köra på en hemsidas "bygg ihop en egen dator" Sen leta upp alla delar för sig och räkna ihop frakt och sätta ihop det själv, borde väl kunna bli billigare?
Och så t ex försöka slå ihop frak för chassi och minst 1-2 delar till från samma ställe för att göra frakten lite mindre.
Eller brukar såna där paketerbjudanden va bra? Allt som görs är ju att man sätter ihop delar från deras butik, de kan ju va hur dyra som helst.

Absolut blir det billigare, jag plockade ihop dem delarna du postade över på komplett.se och priset skulle bli runt 5000 om du kan bygga ihop datorn själv. Kan du bygga en dator själv ska du självklart köpa alla delar separat, det blir alltid billigare.

Shakemynuts
2008-11-30, 18:44
Absolut blir det billigare, jag plockade ihop dem delarna du postade över på komplett.se och priset skulle bli runt 5000 om du kan bygga ihop datorn själv. Kan du bygga en dator själv ska du självklart köpa alla delar separat, det blir alltid billigare.

Schysst. Nä jag kan inte sätta ihop en dator, men jag tänkte lära mig och då sitta igenom det när en kompis gör det åt mig. :D

Hur är det med vad man ska ha i och så? Vad bör man fokusera på för att datorn ska få maxprestanda och vad kan man skära ner på lite?

T ex så som jag förstått det är moderkortet sjukt viktigt.

spoonchest
2008-11-30, 19:02
Behöver lite hjälp med bränning av DVD.
Har brännare på laptopen, och något program som kan bränna antar jag.
Eller MÅSTE man ha något specialprogram? Det jag har nu är Media Player och den funkar ju att bränna vanliga CD-skivor med.
Hur fasiken funkar det här egentligen?

King Grub
2008-11-30, 19:12
http://www.imgburn.com/

Baan
2008-11-30, 19:21
Schysst. Nä jag kan inte sätta ihop en dator, men jag tänkte lära mig och då sitta igenom det när en kompis gör det åt mig. :D

Hur är det med vad man ska ha i och så? Vad bör man fokusera på för att datorn ska få maxprestanda och vad kan man skära ner på lite?

T ex så som jag förstått det är moderkortet sjukt viktigt.

Det beror på vad datorn ska användas till och vad budgeten är.

CrazyJoeDavola
2008-11-30, 19:28
Vad kör du för program? Man kan oftast ändra aspect ratio för att få rätt proportioner.

VLC-player, winamp, media player classic home cinema. Någon inställning där? De andra tippsen fick jag inte att funka.

Shakemynuts
2008-11-30, 20:01
Det beror på vad datorn ska användas till och vad budgeten är.

Spel + photoshop t ex. Runt 5-6000kr för burken.

Baan
2008-11-30, 20:31
Spel + photoshop t ex. Runt 5-6000kr för burken.

Om du kan tänka dig lite dyrare skulle jag ta något i stil med:

Antec Three Hundred
Gigabyte GA-EP35-DS3, P35, Socket-775 - Tog det här kortet lite random, har för mig det är ett bra kort för priset och att många är nöjda med det.
Corsair TWIN2X 6400C4DHX DDR2, 4096MB 650 - Har minnet själv, funkar fint.
Intel Core™ 2 Duo E8400 3.0GHz, Socket -
WD Cavier Black 640GB
Valfri HD 4850
Nätagg föredrar jag inget speciellt, läser själv recensioner och tar det som fått hyfsad kritik för pengen man tänkt lägga ner. Säg en hyfsad 500-wattare för billig peng.

Detta bör gå få ihop för ca en 7000. Lite över din budget men wtf. Du är väl inte snål?!!???!

Edit: När det gäller GPUn HD4850 kan det vara fördelaktigt att ta en med lite rejälare kylning, dvs en som tar två slots. Bör få ner ljudnivån på GPU:n. Har själv en enslots hd4850 och den låter när fläkten går igång ordentligt.

tntballe
2008-11-30, 20:32
VLC-player, winamp, media player classic home cinema. Någon inställning där? De andra tippsen fick jag inte att funka.

Testa att byta till "touch window from inside" om du högerklickar och går till video frame i mpc.

Om det nu är samma meny i mpc homecinema som i vanliga.

Kross
2008-11-30, 20:33
Är riktigt dålig på det här med datorer men är väldigt sugen på att köpa en laptop. Någon som har något tips på en laptop som duger till lite spel(inte nyaste uberkrävande dock) och film? Har tänkt mig en gräns på 7 000 riksdaler.

TcAnders
2008-11-30, 20:57
Om du kan tänka dig lite dyrare skulle jag ta något i stil med:

Antec Three Hundred
Gigabyte GA-EP35-DS3, P35, Socket-775 - Tog det här kortet lite random, har för mig det är ett bra kort för priset och att många är nöjda med det.
Corsair TWIN2X 6400C4DHX DDR2, 4096MB 650 - Har minnet själv, funkar fint.
Intel Core™ 2 Duo E8400 3.0GHz, Socket -
WD Cavier Black 640GB
Valfri HD 4850
Nätagg föredrar jag inget speciellt, läser själv recensioner och tar det som fått hyfsad kritik för pengen man tänkt lägga ner. Säg en hyfsad 500-wattare för billig peng.

Detta bör gå få ihop för ca en 7000. Lite över din budget men wtf. Du är väl inte snål?!!???!

Edit: När det gäller GPUn HD4850 kan det vara fördelaktigt att ta en med lite rejälare kylning, dvs en som tar två slots. Bör få ner ljudnivån på GPU:n. Har själv en enslots hd4850 och den låter när fläkten går igång ordentligt.


Är 4850:n ett prisvärt kort?
Sitter själv i datorköpstankar och det vore skönt att slippa lägga ut pengen som man annars får lägga på ett 4870..

Baan
2008-11-30, 21:08
Är 4850:n ett prisvärt kort?
Sitter själv i datorköpstankar och det vore skönt att slippa lägga ut pengen som man annars får lägga på ett 4870..

För den pengen ja. Sen är det inte alltid prisvärdhet per krona, kollar man GPU:s får man förmodligen mest FPS för något billigt halvtaskigt kort. För CPU:s vet jag att billiga halvkassa CPU:er ger mest bang for the buck sas. Vill du köra allt i 1920x1200 behöver du förmodligen något bättre än HD4850, annars är det ett bra kort. Beror på spel och AA osv också givetvis.

Prankie
2008-11-30, 21:09
VLC-player, winamp, media player classic home cinema. Någon inställning där? De andra tippsen fick jag inte att funka.

Med VLC tycker du på tangenten A för att ändra aspekt ratio.

Shakemynuts
2008-12-01, 12:03
Om du kan tänka dig lite dyrare skulle jag ta något i stil med:

Antec Three Hundred
Gigabyte GA-EP35-DS3, P35, Socket-775 - Tog det här kortet lite random, har för mig det är ett bra kort för priset och att många är nöjda med det.
Corsair TWIN2X 6400C4DHX DDR2, 4096MB 650 - Har minnet själv, funkar fint.
Intel Core™ 2 Duo E8400 3.0GHz, Socket -
WD Cavier Black 640GB
Valfri HD 4850
Nätagg föredrar jag inget speciellt, läser själv recensioner och tar det som fått hyfsad kritik för pengen man tänkt lägga ner. Säg en hyfsad 500-wattare för billig peng.

Detta bör gå få ihop för ca en 7000. Lite över din budget men wtf. Du är väl inte snål?!!???!

Edit: När det gäller GPUn HD4850 kan det vara fördelaktigt att ta en med lite rejälare kylning, dvs en som tar två slots. Bör få ner ljudnivån på GPU:n. Har själv en enslots hd4850 och den låter när fläkten går igång ordentligt.

Tack. Ska kika på det där.
Men ja, lite snål är jag när det kommer till datorer. Jag menar, jag har suttit på en AMD Athlon 64 X2 Dual-core TK-55 1,8Ghz med 2048ram och nå random grafikkort jag inte ens vet namnet på och den fungerar hur bra som helst.
Är inte så hajj på datorer och inte heller så kräsen. Spelar Wow på denna och gjort i endgame raids etc och har legat på stadiga 10-15 fps regelbundet utan problem.

King Grub
2008-12-01, 12:15
Gränsen där ett spel anses flyta på problemfritt ligger på 60 fps... ;) 30 fps är "spelbart". 10-15 är... trögt.

Här är ett test där man kan se vad som krävs för att få ett relativt, men inte alltför, krävande spel (Far Cry 2) spelbart i olika upplösningar.

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3463&p=3

Shakemynuts
2008-12-01, 12:26
Haha. :D
Well, det är just därför jag tror att jag skulle klara mig fint på en burk som ger 30fps istället för en som ger 50+ eftersom jag är van vid 10-15fps och tycker att det flyter på okej. Jag vet ju att det inte är bra och att jag kan få så mycket bättre, men jag nöjer mig med detta helt enkelt.
Därför jag tror att en burk som kostar 5,000kr skulle passa mig lika fint som en för 7000kr. Då kan jag köpa en extra 19"skärm istället. :D

Scratch89
2008-12-01, 15:21
Gränsen där ett spel anses flyta på problemfritt ligger på 60 fps... ;) 30 fps är "spelbart". 10-15 är... trögt.

Här är ett test där man kan se vad som krävs för att få ett relativt, men inte alltför, krävande spel (Far Cry 2) spelbart i olika upplösningar.

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3463&p=3

Du skulle varit här när jag försökte spela Forsaken Gods. Det var snarare SPF som gällde där...

Baan
2008-12-01, 15:58
Haha. :D
Well, det är just därför jag tror att jag skulle klara mig fint på en burk som ger 30fps istället för en som ger 50+ eftersom jag är van vid 10-15fps och tycker att det flyter på okej. Jag vet ju att det inte är bra och att jag kan få så mycket bättre, men jag nöjer mig med detta helt enkelt.
Därför jag tror att en burk som kostar 5,000kr skulle passa mig lika fint som en för 7000kr. Då kan jag köpa en extra 19"skärm istället. :D

Problemet med 5k är att man får nöja sig med lite "för" billiga komponenter. En 1500 kr extra gör faktiskt en del om man fördelar det på bra processor, grafikkort och möjligtvis lite vassare hårddisk. Det är klart man kan försöka slänga ihop något för 5000 kr med, men det känns suboptimalt.

kaer
2008-12-01, 19:22
Jag går i tankar på att uppgradera min dator med någon del, i huvudsak för att få lite högre fps och köra på högre grafikinställningar.

Spontant så tänkte jag att jag skulle ge mig på ett bättre grafikkort, men en kompis till mig trodde att bättre cpu skulle göra mer.
När jag har funderat vidare så har jag tänkt på att min systemdisk är riktigt gammal så det kanske vore ide att köpa en betydligt snabbare disk?
Jag vet helt enkelt inte vad som är bäst att uppgradera.

Hursomhelst här är vad jag har:

Cpu:
AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 3800+, 2.00GhZ, Socket AM2

grafikkort
Nvidia GeForce 7600 GT

Minnen:
Slot 1&2
512Mb PC2-5300 (333MHz) Corsair CM2X512-5400C4

Slot 3&4
1024MB PC2-5300 (333 MHZ) Corsair CM2X1024-5400C4
de körs alltså på 333MHZ fast det är 675Mhz-minnen, det är för att alla måste köras i samma hastighet gissar jag?

System disk:
Western Digital Caviar SE WD1200JB, 8Mb buffer, 7200RPM
den är alltså ifrån 2002...

Moderkort:
MV2 VIA K8T900 (SOUTHBRIDGE VT8237A)
Fast det har jag inga planer på att byta, då får det vara.


Jag hade inte tänkt att lägga ner en förmögenhet utan bara om jag kan uppgradera någon grej och få ut mycket av det. Förslag?

mangemani
2008-12-01, 19:25
hur rensar man onödiga internet filer som bara tar upp plats i vista?

Baan
2008-12-01, 20:02
hur rensar man onödiga internet filer som bara tar upp plats i vista?

Kolla under tillbehör -> systemverktyg -> diskrensning. Tror den täcker väldigt mycket.

Shakemynuts
2008-12-01, 20:34
Problemet med 5k är att man får nöja sig med lite "för" billiga komponenter. En 1500 kr extra gör faktiskt en del om man fördelar det på bra processor, grafikkort och möjligtvis lite vassare hårddisk. Det är klart man kan försöka slänga ihop något för 5000 kr med, men det känns suboptimalt.

Ja jag fick ju bekräftat idag att det droppar in 11,700kr på kontot imorgon så jag kan nog lösa det. :D

mangemani
2008-12-01, 21:06
Kolla under tillbehör -> systemverktyg -> diskrensning. Tror den täcker väldigt mycket.

pinsamt nog så måste jag erkänna att jag ej hittar det i vista=/.
vart går jag in för att komma till "tillbehör"?prövade att högerklicka på enheten som jag vill rensa,men hittade ej nått sådant.

Baan
2008-12-01, 21:49
pinsamt nog så måste jag erkänna att jag ej hittar det i vista=/.
vart går jag in för att komma till "tillbehör"?prövade att högerklicka på enheten som jag vill rensa,men hittade ej nått sådant.

start -> program -> tillbehör -> systemverktyg -> diskrensning

Hela kedjan.

Alternativt högerklickar du på disken du vill rensa, går in på egenskaper och sen när den dykt upp kollar du efter knappen diskrensning, som ligger ungefär i mitten till höger om grafen.

mangemani
2008-12-01, 21:52
start -> program -> tillbehör -> systemverktyg -> diskrensning

Hela kedjan.

Alternativt högerklickar du på disken du vill rensa, går in på egenskaper och sen när den dykt upp kollar du efter knappen diskrensning, som ligger ungefär i mitten till höger om grafen.


tack så mycket:)
nu har den scanat igenom hela och det är ju en hel del plats som man kan frigöra tydligen,men hur vet man vad som är säkert att ta bort och inte?vissa saker är ju i kryssade och vissa inte,vill ju helst ta bort allt så att man får allt fritt,men vågar man det?

mangemani
2008-12-01, 22:01
tack så mycket:)
nu har den scanat igenom hela och det är ju en hel del plats som man kan frigöra tydligen,men hur vet man vad som är säkert att ta bort och inte?vissa saker är ju i kryssade och vissa inte,vill ju helst ta bort allt så att man får allt fritt,men vågar man det?


temporary files är den som tar upp mest plats,är det säkert att ta bort den tex?

Baan
2008-12-01, 22:02
temporary files är den som tar upp mest plats,är det säkert att ta bort den tex?

Ja, inget där kommer innebära att ditt OS slutar att fungera, om du menar det.

tntballe
2008-12-01, 22:03
hur rensar man onödiga internet filer som bara tar upp plats i vista?

Denna är användarvänlig och kan rensa det mesta inom onödiga filer.
http://www.filehippo.com/download_ccleaner/

ceejay
2008-12-01, 22:10
ccleaner äger!

mangemani
2008-12-01, 22:33
ccleaner var ju bra det,nästan för bra,det löste upp en helvetes massa plats på dom andra HDD med trotts att jag bara ville ha på windows partionen:D

Lelle Pelle
2008-12-01, 22:40
Vad kan hindra msn att koppla upp? Har fungerat i åratal, men nu vill det inte. Jag har inte fipplat med några inställningar, vad jag vet. Hilfe!

Mr.Cosybear
2008-12-02, 09:12
Vad kan hindra msn att koppla upp? Har fungerat i åratal, men nu vill det inte. Jag har inte fipplat med några inställningar, vad jag vet. Hilfe!

Vilken felkod får du? Brukar stå typ 89309fff

Lelle Pelle
2008-12-02, 10:15
Vilken felkod får du? Brukar stå typ 89309fff
Problemet kvarstår, och felkoden är 80048820.

King Grub
2008-12-02, 10:23
http://messenger-support.spaces.live.com/Blog/cns!1pUFzGgzjAV-OT0jri_AqaGw!1070.entry

Lelle Pelle
2008-12-02, 10:54
Tack så mycket! Detta fungerade för mig:

6. Adjust the Microsoft Internet Explorer security settings:

a. Start Internet Explorer.

b. On the "Tools" menu, click" Internet Options," and then click the "Advanced" tab.

c. In the "Security" section, verify the following settings:

-Clear the "Check for server certificate revocation" check box.

-Select the "Use SSL 2.0" check box.

-Select the "Use SSL 3.0" check box.

d. Click "OK" to close the window.

Shakemynuts
2008-12-02, 19:48
Nu är jag tillbaka. Har satt ihop en schysst dator. Bestämt mig för att köpa en som kostar mellan 5-6000kr. Ej 7000kr. Det blir för dyrt då det finns väldigt mycket annat jag vill ha/behöver. Oavsett om det är så mycket bättre, så har jag helt enkelt inte råd.

Vad jag då pulat ihop är detta:

Chassi: Cooler Master Centurion 534 Svart, Aluminium Front (utan nätagg)
Moderkort: MSI P45 NEO-F, P45, Socket-775, DDR2, 1600FSB, ATX, ICH10, PCI-Ex(2.0)x16
Processor: Intel Core™ 2 Duo E7300 2,66GHz, Socket 775, 3MB, 1066MHz, Boxed w/Fan
Ram: Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB
Grafikkort: EVGA GeForce 9600GT 512MB GDDR3, PCI-Express 2.0, HDCP/2xDVI-I
Nätagg: Corsair Powersupply 550W Bulk, svart, ATX/EPS, 120mm fläkt, 4xSATA, SLI

Detta med DVD/CD rom och en hårddisk på 160gb (behöver inte mer, har externa) kostar då totalt 5751kr. Prisvärt? Vad kan ändras för att det ska bli effektivare? Vad kan dras ned på? Etc.

Jag tror det blir en fin uppgradering från min laptop på 1,8ghz och integrerat delat grafikkort som presterar ca 15fps i spel om det går smidigt. :D

Nimille
2008-12-02, 20:15
Behöver en guide till hur man kan skapa png-bilder likt denna nedan.

http://skins.gmodules.com/ig/images/logos/approved/white.png
(I photoshop cs2 that is)

Jag hittade detta: http://www.wwsota.ac.uk/en/index.php?option=com_fireboard&Itemid=54&func=view&catid=2&id=9
Så man kan göra om vilken bild som helst till png?

Isåfall behöver jag en guide som visar hur man leker ihop texter i ps.
Någon som har en länk?

Shakemynuts
2008-12-02, 20:16
Tillägg:

Vad menas med denna mening:

"PC Utan OS, White Box PC Skall endast användas i PC Produktion"

Jag har listat ut vad White box pc är för något. Men vad menas med att den endast skall användas i PC produktion?

King Grub
2008-12-02, 20:18
Det betyder att du inte får något operativsystem med, bara.

tobbo
2008-12-02, 20:21
Behöver en guide till hur man kan skapa png-bilder likt denna nedan.

http://skins.gmodules.com/ig/images/logos/approved/white.png
(I photoshop cs2 that is)

Jag hittade detta: http://www.wwsota.ac.uk/en/index.php?option=com_fireboard&Itemid=54&func=view&catid=2&id=9
Så man kan göra om vilken bild som helst till png?

Isåfall behöver jag en guide som visar hur man leker ihop texter i ps.
Någon som har en länk?

Söker du på photoshop tutorial borde det komma upp hur mycket som helst, brukar oftast finnas olika kategorier på såna sidor.

Nimille
2008-12-02, 20:24
Söker du på photoshop tutorial borde det komma upp hur mycket som helst, brukar oftast finnas olika kategorier på såna sidor.
Första träffen på google till och med :D Thx

tntballe
2008-12-02, 20:31
Behöver en guide till hur man kan skapa png-bilder likt denna nedan.

http://skins.gmodules.com/ig/images/logos/approved/white.png
(I photoshop cs2 that is)

Jag hittade detta: http://www.wwsota.ac.uk/en/index.php?option=com_fireboard&Itemid=54&func=view&catid=2&id=9
Så man kan göra om vilken bild som helst till png?

Isåfall behöver jag en guide som visar hur man leker ihop texter i ps.
Någon som har en länk?

Här kan du söka efter det du vill göra i ps.
http://www.good-tutorials.com/

Greg
2008-12-02, 20:33
Ljuset på laptopen funkar inte.

D v s helt svart skärm, men kan se extremt lite om man kollar från en speciell vinkel.

Jag som precis fått tillbaka den från lagning.

Nimille
2008-12-02, 21:00
Här kan du söka efter det du vill göra i ps.
http://www.good-tutorials.com/
Tack, ska kolla runt lite där.

Shakemynuts
2008-12-02, 22:39
En 3e sak. Hur ska man göra med dataskärm? Vad ska jag titta efter?
Jag vill inte att den ska va auto-mörk, typ. Så som min kompis skärm blev. Den är verkligen mörk, saker man kan se på min dator kan va helt kolsvart på hans ibland.

Granatgiraffen
2008-12-02, 22:42
Ljuset på laptopen funkar inte.

D v s helt svart skärm, men kan se extremt lite om man kollar från en speciell vinkel.

Jag som precis fått tillbaka den från lagning.

Hoppas du har garanti kvar på den då för den behöver antagligen lagas igen! För du har väl inte bara dragit ner brightness till botten!? :) Inte för att det hade gjort den nästan helt svart ändå.

Greg
2008-12-02, 23:11
Hoppas du har garanti kvar på den då för den behöver antagligen lagas igen! För du har väl inte bara dragit ner brightness till botten!? :) Inte för att det hade gjort den nästan helt svart ändå.

Nope, ej brightness.

Har fortfarande försäkring på den.

Aldrig mer Fujitsu Siemens, aldrig mer PC City.

4e gången jag lämnar in den på lagning nu.

Förra gången tog det dem mer än 2 månader att fixa nytt moderkort och ge mig ny sladd (för den hade bränts fast och tydligen förstört moderkortet).

Scratch89
2008-12-03, 18:37
Hur sjutton gör man för att se de andra enheterna i sitt nätverk? Back in the days när jag lanade och hade Windows 98 kom jag ihåg att man kunde se ens kompisars datorer om man gick in på "Mina nätverksplatser" eller så, men nu ser jag bara min uppkoppling där. Kan man inte på något sätt gå in hitta en annan enhet? Jag hade tänkt att skicka över lite filmklipp till PS3an.

Baan
2008-12-03, 18:51
Nope, ej brightness.

Har fortfarande försäkring på den.

Aldrig mer Fujitsu Siemens, aldrig mer PC City.

4e gången jag lämnar in den på lagning nu.

Förra gången tog det dem mer än 2 månader att fixa nytt moderkort och ge mig ny sladd (för den hade bränts fast och tydligen förstört moderkortet).

Polarens Asuslaptop pajade en fyra-fem gånger och han kollade upp det med konsumentverket och det finns visst någon lag som gör det möjligt att häva köpet efter x antal upprepade garantiärenden. Vet inte om det var fyra eller fem, kan försöka kolla upp det om du är sugen på det. Han fick tillbaks pengarna som han hade lagt ut på datorn, vilket är rätt kul med tanke på att han ändå använde datorn i nästan två år. Lagen tror jag säger att dom kan dra av en del av summan för att du ändå använt datorn i två år, någon nyttokostnad eller något.