handdator

Visa fullständig version : Den stora datorhjälpstråden


Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 [68] 69 70 71 72 73 74

Yes
2017-10-05, 22:40
Inte forum men ee stackexchange kanske?
Bra tips - tack!

Det är säkert bara en bios optimering för nya processorn. Brukar vara så enkelt.
Kommer säkert lite nya features också, men Z370 lär ändå hålla sig modernt ett tag framöver.

Iliyas
2017-10-05, 22:52
Så var det äntligen dags att uppgradera hela datorn, när 8700K verkligen var ett ordentligt steg uppåt från min gamla 2700K.

Vad kommer kalaset landa på?

Agitator
2017-10-05, 22:59
Trodde inte King Grub satt på så nya saker.

Själv väntar jag till slutet av Q1 för att uppgradera från min nuvara i5 2500k. Se vad som händer på marknaden kommande månader efter att amd rört om lite i stugan.

Iliyas
2017-10-06, 20:16
Jag bytte cpu idag till i7-6700K TEXT MEN jag använder fortfarande stock fläkten då den nya fläkten behöver installera fästen bakom moderkortet och då är jag tvungen att ta bort grafikkort och allt annat och sådant vågar jag inte testa, men det kommer en kille fixa under nästa vecka.

FRÅGAN Nu använder jag original fläkten men jag har gjort så CPU:n endast kan köras i max 90% kommer jag ha problem med temperaturen eller skada CPU:n?
Jag använder MSI afterburner och ökat fläkten till ca 70%.

King Grub
2017-10-06, 20:28
Du använder stockkylaren? Det fungerar givetvis utmärkt hur länge som helst.

Iliyas
2017-10-06, 20:43
Du använder stockkylaren? Det fungerar givetvis utmärkt hur länge som helst.

Ja stockkylaren. Jaha ok, behöver jag uppdatera bios eller formatera om datorn eller liknande efter cpu byte?

Ska testa upp till 95% se om den håller tempen under 70 grader, är det safe?

King Grub
2017-10-06, 20:54
Bios bör alltid vara uppdaterat.

Du kan köra processorn på 100 % dygnet runt i åratal med stockkylaren. Intel har inte konstruerat en kylare som förstör produkten den är avsedd att kyla.

6700K klarar 95-100 grader, men man brukar inte vilja ligga högre än 80-85 som mest kontinuerligt.

Iliyas
2017-10-06, 21:04
Bios bör alltid vara uppdaterat.

Du kan köra processorn på 100 % dygnet runt i åratal med stockkylaren. Intel har inte konstruerat en kylare som förstör produkten den är avsedd att kyla.

6700K klarar 95-100 grader, men man brukar inte vilja ligga högre än 80-85 som mest kontinuerligt.

Jaha ok hur uppdaterar man biosen hehe?
Grejen är att jag hade en i5-6400 innan jag bytte till i7-6700k så det är stick fläkten till i5:an.

Haha massa frågor att men inte lätt om man inte är insatt.

Yes
2017-10-06, 21:21
Se bara till att kolla temperaturen med program som t.ex Core Temp. Vissa, sämre, program visar bara temperaturen på värmespridaren (metallplattan som kylaren sitter mot). Den temperaturen är mycket lägre än den faktiska temperaturen för kärnorna (som sitter i kislet under värmespridaren).

Om du kollar specifikationerna för olika processorer kan du se Tcase och Tjunction, där Tcase är värmen vid värmespridaren och Tjunction är värmen vid kärnorna.

6700K har en max rekommenderad Tcase på 64c. Intel specar inte Tjunction för 6700K men den bör ligga ca 20 grader högre. Observera dock att denna rekommendation är max för 24/7 drift och att CPU;n knappast går sönder av att köras på högre temperatur (däremot påverkar det livslängden negativt).

Runt 100c ska CPU;n bromsa ned för att inte ta skada.

...

Vad har du för moderkort? Det är många moderkort som kommer med en egen backplate för att fästa CPU-kylare. Om ditt moderkort har en backplate är det bara att skruva fast kylaren.

Yes
2017-10-06, 21:24
Jaha ok hur uppdaterar man biosen hehe?
Grejen är att jag hade en i5-6400 innan jag bytte till i7-6700k så det är stick fläkten till i5:an.

Haha massa frågor att men inte lätt om man inte är insatt.
Kolla manualen. Det kan skilja mellan olika moderkort (även om det säkert är snarlikt mellan de flesta modeller). Kolla även om det finns någon backup-funktion.

På mitt moderkort lägger jag bara senaste BIOS på en USB-sticka, bootar in i BIOS och uppdaterar därifrån.

Iliyas
2017-10-06, 21:26
Se bara till att kolla temperaturen med program som t.ex Core Temp. Vissa, sämre, program visar bara temperaturen på värmespridaren (metallplattan som kylaren sitter mot). Den temperaturen är mycket lägre än den faktiska temperaturen för kärnorna (som sitter i kislet under värmespridaren).

Om du kollar specifikationerna för olika processorer kan du se Tcase och Tjunction, där Tcase är värmen vid värmespridaren och Tjunction är värmen vid kärnorna.

6700K har en max rekommenderad Tcase på 64c. Intel specar inte Tjunction för 6700K men den bör ligga ca 20 grader högre. Observera dock att denna rekommendation är max för 24/7 drift och att CPU;n knappast går sönder av att köras på högre temperatur (däremot påverkar det livslängden negativt).

Runt 100c ska CPU;n bromsa ned för att inte ta skada.

...

Vad har du för moderkort? Det är många moderkort som kommer med en egen backplate för att fästa CPU-kylare. Om ditt moderkort har en backplate är det bara att skruva fast kylaren.

Moderkortet är lenovos egna tror jag. Har en y700 34 ish dator om det säger dig ngt.

Kräket
2017-10-07, 07:40
Skulle verkligen behöva hjälp kring hur jag bör organisera mitt hem för att få ett snabbt, stabilt och täckande nätverk. Jag bifogar en bild över lägenheten.

http://i65.tinypic.com/1gjcc2.jpg

Det jag har är följande: Bahnhof 100 mbit upp/ner. Asus RT-AC66U router. I lägenheten använder jag en massa trådlösa saker. Jag har en stationär dator (ritat in den i hörnet av ett av rummen) samt en bärbar dator, en ipad och 2 st iphones (ena är jobbets som jag använder och samlar poddar på).

Huvudproblemet är min stationära dator. Jag vill helst att få den att funka på 5 ghz-bandet, och behöver något nätkort/adapter eller annat som lyckas koppla upp sig stabilt.

Har trixat med en netgear N300-adapter och gjort en provisorisk hemmalösning med en USB-förlängningskabel. Detta fungerar dock inte bra och är allt annat än stabilt.

Vore grymt tacksam över smarta lösningar och tips hur jag lösa detta dilemma!

Edit: Glömde meddela att routern är lokaliserad ovanför fiberuttaget! Vill hemskt gärna slippa dra kablar genom lägenheten, så min utgångspunkt är att routern måste stå kvar där den står.

Yes
2017-10-07, 15:37
Moderkortet är lenovos egna tror jag. Har en y700 34 ish dator om det säger dig ngt.
Bara att kolla manualen eller fråga deras support.

Agitator
2017-10-07, 15:55
Skulle verkligen behöva hjälp kring hur jag bör organisera mitt hem för att få ett snabbt, stabilt och täckande nätverk. Jag bifogar en bild över lägenheten.

http://i65.tinypic.com/1gjcc2.jpg

Det jag har är följande: Bahnhof 100 mbit upp/ner. Asus RT-AC66U router. I lägenheten använder jag en massa trådlösa saker. Jag har en stationär dator (ritat in den i hörnet av ett av rummen) samt en bärbar dator, en ipad och 2 st iphones (ena är jobbets som jag använder och samlar poddar på).

Huvudproblemet är min stationära dator. Jag vill helst att få den att funka på 5 ghz-bandet, och behöver något nätkort/adapter eller annat som lyckas koppla upp sig stabilt.

Har trixat med en netgear N300-adapter och gjort en provisorisk hemmalösning med en USB-förlängningskabel. Detta fungerar dock inte bra och är allt annat än stabilt.

Vore grymt tacksam över smarta lösningar och tips hur jag lösa detta dilemma!

Edit: Glömde meddela att routern är lokaliserad ovanför fiberuttaget! Vill hemskt gärna slippa dra kablar genom lägenheten, så min utgångspunkt är att routern måste stå kvar där den står.

Du vill försöka placera routern vid skåpen i hallen högt upp. Om du kan så placera den över rutorna L och G.

Testat 2.4 ghz där den sitter nu?

Dezen
2017-10-07, 22:23
Skulle verkligen behöva hjälp kring hur jag bör organisera mitt hem för att få ett snabbt, stabilt och täckande nätverk. Jag bifogar en bild över lägenheten.

http://i65.tinypic.com/1gjcc2.jpg

Det jag har är följande: Bahnhof 100 mbit upp/ner. Asus RT-AC66U router. I lägenheten använder jag en massa trådlösa saker. Jag har en stationär dator (ritat in den i hörnet av ett av rummen) samt en bärbar dator, en ipad och 2 st iphones (ena är jobbets som jag använder och samlar poddar på).

Huvudproblemet är min stationära dator. Jag vill helst att få den att funka på 5 ghz-bandet, och behöver något nätkort/adapter eller annat som lyckas koppla upp sig stabilt.

Har trixat med en netgear N300-adapter och gjort en provisorisk hemmalösning med en USB-förlängningskabel. Detta fungerar dock inte bra och är allt annat än stabilt.

Vore grymt tacksam över smarta lösningar och tips hur jag lösa detta dilemma!

Edit: Glömde meddela att routern är lokaliserad ovanför fiberuttaget! Vill hemskt gärna slippa dra kablar genom lägenheten, så min utgångspunkt är att routern måste stå kvar där den står.

Aboslut bästa att att flytta routern mer centrerat, annars finns det Homeplug (https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/tradlost-natverk/homeplug/tp-link-homeplug-1-gb-s-2-pack-p95729) + accesspunkt (https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/tradlost-natverk/accesspunkter/ubiquiti-unifi-uap-ac-lite-roaming-accesspunkt-ac1200-p61299),
alternativt en kombo-lösning. (https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/tradlost-natverk/homeplug/tp-link-tl-wpa8630-kit-tradlost-homeplug-paket-ac1200-p61446)

Kräket
2017-10-08, 07:29
Du vill försöka placera routern vid skåpen i hallen högt upp. Om du kan så placera den över rutorna L och G.

Testat 2.4 ghz där den sitter nu?

Problemet är att skåpen går från golv till tak. Har lekt med tanken att låta den stå i ett av skåpen, men då kommer dörren försvaga signalen.

Dumt nog köpte jag en kass adapter, som enbart fungerar över 2,4 ghz så det är en jag använder.

En konstig grej är att min bärbara dator, som jag använder i samma rum som min stationära (dock i andra änden där jag har min sitt-hörna) är stabilt uppkopplad mot 2,4 ghz, och tappar aldrig kontakt.

Aboslut bästa att att flytta routern mer centrerat, annars finns det Homeplug (https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/tradlost-natverk/homeplug/tp-link-homeplug-1-gb-s-2-pack-p95729) + accesspunkt (https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/tradlost-natverk/accesspunkter/ubiquiti-unifi-uap-ac-lite-roaming-accesspunkt-ac1200-p61299),
alternativt en kombo-lösning. (https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/tradlost-natverk/homeplug/tp-link-tl-wpa8630-kit-tradlost-homeplug-paket-ac1200-p61446)

Tack. Ska kolla dessa saker. Har ni tips på starka nätverksadapter till min stationära dator tas även dessa tacksamt emot!

Dezen
2017-10-08, 07:52
Problemet är att skåpen går från golv till tak. Har lekt med tanken att låta den stå i ett av skåpen, men då kommer dörren försvaga signalen.

Dumt nog köpte jag en kass adapter, som enbart fungerar över 2,4 ghz så det är en jag använder.

En konstig grej är att min bärbara dator, som jag använder i samma rum som min stationära (dock i andra änden där jag har min sitt-hörna) är stabilt uppkopplad mot 2,4 ghz, och tappar aldrig kontakt.



Tack. Ska kolla dessa saker. Har ni tips på starka nätverksadapter till min stationära dator tas även dessa tacksamt emot!

Denna (https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/tradlost-natverk/tradlosa-natverkskort/asus-usb-ac56-tradlost-usb-natverkskort-867-mb-s-p95531) eller liknande, gärna med bordsställ så man får upp den en bit. :)

Klein
2017-10-08, 08:46
Problemet är att skåpen går från golv till tak. Har lekt med tanken att låta den stå i ett av skåpen, men då kommer dörren försvaga signalen.

Dumt nog köpte jag en kass adapter, som enbart fungerar över 2,4 ghz så det är en jag använder.

En konstig grej är att min bärbara dator, som jag använder i samma rum som min stationära (dock i andra änden där jag har min sitt-hörna) är stabilt uppkopplad mot 2,4 ghz, och tappar aldrig kontakt.



Tack. Ska kolla dessa saker. Har ni tips på starka nätverksadapter till min stationära dator tas även dessa tacksamt emot!

Jag kör på Netgear A6210 AC1200. Se även till att skaffa en wireless router med 802.11ac.

Kabuto
2017-10-08, 13:32
Problemet är att skåpen går från golv till tak. Har lekt med tanken att låta den stå i ett av skåpen, men då kommer dörren försvaga signalen.

Dumt nog köpte jag en kass adapter, som enbart fungerar över 2,4 ghz så det är en jag använder.

En konstig grej är att min bärbara dator, som jag använder i samma rum som min stationära (dock i andra änden där jag har min sitt-hörna) är stabilt uppkopplad mot 2,4 ghz, och tappar aldrig kontakt.



Tack. Ska kolla dessa saker. Har ni tips på starka nätverksadapter till min stationära dator tas även dessa tacksamt emot!

2.4Ghz bandet penetrerar väggar bättre än 5Ghz, så om du byter kan du få sämre kontakt.

F Ultra
2017-10-08, 15:45
Moderkortet är lenovos egna tror jag. Har en y700 34 ish dator om det säger dig ngt.

https://support.lenovo.com/se/sv/downloads/ds105537

Kallsone
2017-10-09, 21:02
Försöker ändra en mapp som är skrivskyddad men får bara meddelandet "du måste ge administratörsbehörighet för att ändra de här attributen". Hur gör jag? win10.

Agitator
2017-10-09, 21:17
Problemet är att skåpen går från golv till tak. Har lekt med tanken att låta den stå i ett av skåpen, men då kommer dörren försvaga signalen.

Dumt nog köpte jag en kass adapter, som enbart fungerar över 2,4 ghz så det är en jag använder.

En konstig grej är att min bärbara dator, som jag använder i samma rum som min stationära (dock i andra änden där jag har min sitt-hörna) är stabilt uppkopplad mot 2,4 ghz, och tappar aldrig kontakt.



Tack. Ska kolla dessa saker. Har ni tips på starka nätverksadapter till min stationära dator tas även dessa tacksamt emot!

Börja med att ställa den i skåpet om du kan. Låt den vara på 2.4 ghz bandet.

Öppna upp en wifi analyzer på din mobil för skojs skull. Kolla vilka kanaler som redan finns i din lägenhet. Välj en kanal som inte används själv på nätet. Helst ha 1-2 kanaler seperation från närmaste kanal om du kan. Annars välj den kanal som har minst antal enheter på sig.

Ozma
2017-10-10, 11:05
Tja!

Har en TV som är ansluten till ett grafikkort med en HDMI-kabel (5 meter), monitorn har HDMI och är ansluten till grafikkortets DVI-D port med en HDMI - DVI-D-kabel. Problemet är att jag inte kan ha olika upplösningar på skärmarna, det fungerar med 1920x1080 på bägge skärmarna, men försöker jag ändra upplösningen på TV:n till 3840x2160 så tappar den kontakt (står något i stil med att den hittar ingen anslutning/signal på TV:n). Jag har haft denna setup på tidigare datorer, men med ny dator och monitor så vill det inte fungera, någon som har förslag på vad det kan vara för fel? Tack på förhand!

TV: Sony 49x8005c
Monitor: Samsung 22'' S22B350H LED

Datorn har följande komponenter:

Moderkort:Asus Prime B350-Plus ATX
CPU:AMD Ryzen 3 1200 4-core 3,1GHz (3,4 GHz Turbo)
GPU:Sapphire Radeon RX 560 4 GB Pulse
RAM:Ballistix Sport LT Red 2x4 GB 2400 MHz DDR4 PSU:EVGA 600W White 80 Plus SSD:250GB Samsung 840 EVO

Nordenator
2017-10-10, 11:45
Nvm.. läste som om du hade DVI-porten för 4k. Är din HDMI-kabel av 2.0?

Ozma
2017-10-10, 12:02
Nvm.. läste som om du hade DVI-porten för 4k. Är din HDMI-kabel av 2.0?

Nej, tror den har version 1.4. Men denna kabel har fungerat med tidigare datorer, då vanliga bildskärmen haft 1080p och TV:n 3840x2160 i utökat läge. Kan kabeln bli defekt på så sätt att höga upplösningar inte längre fungerar?

Edit: Kabeln till datorskärmen stödjer endast upp till 1080p, men det bör väl inte påverka TV:n?

timpaz
2017-10-10, 12:14
När jag försöker titta på netflix får jag alltid BSOD inom 5-20 min med felkoden DPC_WATCHDOG_VIOLATION.

Uppdateringsassistenten för Windows 10 försöker gång på gång uppdatera operativsystemet men det misslyckas alltid med felkod 0xC1900200.

Är det någon som haft något dessa problem?

Mental
2017-10-10, 12:19
När jag försöker titta på netflix får jag alltid BSOD inom 5-20 min med felkoden DPC_WATCHDOG_VIOLATION.

Uppdateringsassistenten för Windows 10 försöker gång på gång uppdatera operativsystemet men det misslyckas alltid med felkod 0xC1900200.

Är det någon som haft något dessa problem?

Watchdog kan vara lite allt möjligt, ofta utdaterade drivrutiner, vad får du för stoppkod på blåskärmen?

King Grub
2017-10-10, 12:31
Uppdateringsassistenten för Windows 10 försöker gång på gång uppdatera operativsystemet men det misslyckas alltid med felkod 0xC1900200.

Har du tillräckligt med utrymme på EFI-partitionen?

https://blog.paranoidpenguin.net/2017/04/windows-10-creators-update-error-0xc1900200/

timpaz
2017-10-10, 13:05
Watchdog kan vara lite allt möjligt, ofta utdaterade drivrutiner, vad får du för stoppkod på blåskärmen?

Det låter rimligt. Jag har haft även haft problem med skärmupplösningen vid uppdatering/ej uppdaterade drivrutiner för grafikkortet. Det finns ingen stoppkod direkt på blåskärmen, eller måste jag kolla i någon logg?

Har du tillräckligt med utrymme på EFI-partitionen?

https://blog.paranoidpenguin.net/2017/04/windows-10-creators-update-error-0xc1900200/

Det finns långt mer än 15 MB som krävs.

Kräket
2017-10-15, 12:27
Börja med att ställa den i skåpet om du kan. Låt den vara på 2.4 ghz bandet.

Öppna upp en wifi analyzer på din mobil för skojs skull. Kolla vilka kanaler som redan finns i din lägenhet. Välj en kanal som inte används själv på nätet. Helst ha 1-2 kanaler seperation från närmaste kanal om du kan. Annars välj den kanal som har minst antal enheter på sig.

Uppdatering! Köpte en wifi-adapter (asus AC68) och nu funkar mitt wifi bra! Har stabil uppkoppling på 5 ghz-bandet.

Tänkte passa på att fråga lite också. Går fortfarande i tankarna på att uppgradera mitt grafikkort, och är medveten om att geforce 1070 Ti kommer släppas snart. Har börjat orientera mig lite på marknaden, och måste säga att prisnivåerna är rätt höga.

Jag funderar därför på vilket prisintervall det är värt för mig att lägga mig på mot bakgrund av min nuvarande dator i övrigt?

Som sagt tidigare har jag en core i7-4770K med 16 GB i minne. Den har ett antal år på nacken nu, och är det smart att lägga ut samma summa pengar på ett grafikkort som jag kan få en ny dator för (snudd på)?

Pengarna är egentligen inget problem, så det handlar inte om själva summan. Utan snarare vad som är rationellt.

Vilket prisintervall hade ni lagt er på bara beaktat själva datorn i övrigt?

Rahf
2017-10-15, 12:51
Jag hade siktat runt 4000:- för ett stabilt kort, typ 1070.

King Grub
2017-10-15, 12:59
Beror på vad du skall göra. Om det handlar om spelande, vilken sorts spel och vilken upplösning?

Grafikkort kan man ta med sig till nästa datorbygge, oavsett hur det ser ut.

Kräket
2017-10-15, 15:46
Beror på vad du skall göra. Om det handlar om spelande, vilken sorts spel och vilken upplösning?

Grafikkort kan man ta med sig till nästa datorbygge, oavsett hur det ser ut.

Är dessvärre allätare när det gäller spel. Just nu är min längtan att spela Total War warhammer 1 & 2 på relativt schyssta inställningar. Dock så skulle jag gärna spela lite Battlefield och annat också.

Bailah
2017-10-15, 19:04
Missar jag något eller är detta röv billigt?

https://www.greattech.se/product.html/infinity-gt-4-2?category_id=309

King Grub
2017-10-15, 19:08
https://www.allabolag.se/5568515885/verksamhet

G.W
2017-10-15, 21:26
https://www.allabolag.se/5568515885/verksamhet

De drivs av ett annat bolag. Står i tråden du tog den där länken från.

Vinter
2017-10-15, 21:50
De drivs av ett annat bolag. Står i tråden du tog den där länken från.

Gissar att det är ett familjeföretag som flyttat till en annan familjemedlem efter de 3 åren när nyetablerings rabatterna tas bort. Inget ovanligt.

King Grub
2017-10-16, 08:08
GTX 1070 Ti Benchmark: http://www.guru3d.com/news-story/geforce-gtx-1070-ti-ashes-of-the-singularity-benchmark-scores-surface.html

d1anny2
2017-10-16, 11:44
Tycker istället denna verkar reko:
http://www.guru3d.com/articles_pages/amd_radeon_rx_vega_56_8gb_review,34.html

King Grub
2017-10-16, 11:59
"normal PC making above normal noise" gör det omedelbart till ett no-no för mig. Prioriterar tysta kort mycket högt.

Kräket
2017-10-16, 17:17
Klurigt läge att vara på jakt efter ett nytt grafikkort. Dels pga att 1070 Ti kommer släppas inom kort, men även för att priserna verkar relativt höga generellt.

Därtill kan man anta att även om 1070 Ti släpps, så kommer den sälja slut snabbt och så blir det ändå en massa väntan av.

Jag kollar skillnader mellan nuvarande 1070 och 1080. Har hittat kort där priset bara skiljer en tusenlapp. Visserligen är det ett dyrt kort, men samtidigt så uppgraderar jag väldigt sällan (Har Radeon 5870 nu).

Gigabyte geforce 1080 verkar ha fått en hel del fin kritik...

Rahf
2017-10-16, 18:15
Jag skulle definitivt kollat på ett MSI eller Asus med semi-passiv och tillika knäpptyst kylning. Jag har haft ett Gigabyte Windforce, och det var ett konstant brusande.

MasterChief
2017-10-17, 07:50
Tydligen har WPA2 blivit knäckt. Säkerhetshålet har blivit döpt till KRAK. Kanske vara bra att ha koll på.

Tomten
2017-10-17, 12:34
Tydligen har WPA2 blivit knäckt. Säkerhetshålet har blivit döpt till KRAK. Kanske vara bra att ha koll på.

Verkar som det går att patcha bort, och räcker om en enhet är patchad. Tråkigt om man har en android-telefon som inte får regelbundna uppdates.

Däremot så verkar det inte så där tvärenkelt att råka ut för, det kräver att någon finns i din närhet och sätter upp ett nätverk som din enhet luras att ansluta till. Kan tänka mig att det här är något som i första hand kommer påverka företag och liknande med wifi där många enheter är ansluta. Det är nog väldigt tidsslöseri att sätta upp falska privatnätverk och vänta på att en person ska göra ett köp på nätet.

edit: ett enkelt sätt att skydda sig om man handlar från en telefon är att bara använd 3g/4g när man handlar från telefonen och inte köpa via wifi

Iliyas
2017-10-17, 13:11
Jag bytte ut min i5-6400 mot en i7-6700K nu undrar jag om jag kan sälja min i5-6400 med dess stockfläkt, men undrar var och till viket pris?

Frantic
2017-10-17, 15:25
Jag ska föra över bilder från min mobil till min laptop. I min mobil har jag drygt 800 bilder. När jag kopplat upp mobilen mot datorn med sladd och öppnar upp kameramappen finns där bara drygt 350 bilder. Varför?

Kif
2017-10-17, 17:08
Jag ska föra över bilder från min mobil till min laptop. I min mobil har jag drygt 800 bilder. När jag kopplat upp mobilen mot datorn med sladd och öppnar upp kameramappen finns där bara drygt 350 bilder. Varför?

Modell? Operativsystem? Programvara?

F Ultra
2017-10-18, 01:15
Jag ska föra över bilder från min mobil till min laptop. I min mobil har jag drygt 800 bilder. När jag kopplat upp mobilen mot datorn med sladd och öppnar upp kameramappen finns där bara drygt 350 bilder. Varför?

Din mobil kanske har två mappar, en i internminnet på telefonen och ett andra på ett SD-kort.

Pzorz
2017-10-24, 12:19
Jag har inte piratat något på evigheter för att jag inte har haft något behov. Hur ser verkligheten ut nu för tiden? Kan man köra på utan att dölja sin IP eller krävs det mer diskretion?

King Grub
2017-10-24, 12:23
Sidor som typ TPB är inte säkra alls.

Trackers som kräver medlemsskap men där det är lätt att komma in och som har massor av medlemmar, som TorrentLeech eller IP-Torrents är säkrare, men långt från säkra, och där finns mängder av medlemmar som också tillhör antipiratorganisationer.

Exklusiva trackers där det verkligen krävs en ansträngning att bli medlem verkar vara säkra hittills.

Usenet är säkert.

hahavaffan
2017-10-27, 09:07
1070Ti blir inte så ballt som man trodde, iaf inte inledningsvis. T.ex. hos Inet ligger ett MSI Gaming 1070 Ti på 4700kr. Ett MSI Gaming 1080 kostar 4900kr. Lätt val för 200kr extra imho. Eller?

King Grub
2017-10-27, 09:36
1070Ti får heller inte säljas i några överklockade varianter av tredjepartstillverkare.

hahavaffan
2017-10-27, 13:58
Sant, men det kan ju kvitta då man kommer kunna klocka korten själv. Men frågan är om de kanske presterar bättre i klockat skick än 1080. Ska bli spännande att se!

cAase
2017-11-04, 13:28
Spelar just nu Tekken 7 på min nya laptop. 1080p med ultra på allting. Har 59/60 fps mestadels, men ibland kan den droppa till 55. Vilket irriterar mig, men som egentligen knappt påverkar spelupplevelsen.

Är det ens värt att försöka överklocka ett Nvidia 1050 2gb grafikkort, eller kanske t.o.m min CPU i5-7300HQ CPU @ 2.50GHz med någon turbofunktion till 3.5Ghz. Jag antar att klocka CPU:n inte ger mycket då jag tippar på att det är GPU:n som är för svag. Med stock kylning etc är det ens värt att försöka sig på att klocka grafikkortet lite? Sist jag klockade ett grafikkort var 6 år sen så jag antar att saker har ändrats.

Sen har jag en till fråga. Jag kan inte spela ett enda spel på 60fps utan laddaren i. Jag har testat sätta prestanda på max även när laddaren inte är i kopplad men verkar inte funka, den capas på 30 fps. Går detta på något sätt att kringgå?

d1anny2
2017-11-04, 14:27
Spelar just nu Tekken 7 på min nya laptop. 1080p med ultra på allting. Har 59/60 fps mestadels, men ibland kan den droppa till 55. Vilket irriterar mig, men som egentligen knappt påverkar spelupplevelsen.

Är det ens värt att försöka överklocka ett Nvidia 1050 2gb grafikkort, eller kanske t.o.m min CPU i5-7300HQ CPU @ 2.50GHz med någon turbofunktion till 3.5Ghz. Jag antar att klocka CPU:n inte ger mycket då jag tippar på att det är GPU:n som är för svag. Med stock kylning etc är det ens värt att försöka sig på att klocka grafikkortet lite? Sist jag klockade ett grafikkort var 6 år sen så jag antar att saker har ändrats.

Sen har jag en till fråga. Jag kan inte spela ett enda spel på 60fps utan laddaren i. Jag har testat sätta prestanda på max även när laddaren inte är i kopplad men verkar inte funka, den capas på 30 fps. Går detta på något sätt att kringgå?

Vilken laptop? Är processorn olåst? Kan bli varmt i den där lilla lådan.

cAase
2017-11-04, 14:34
Vilken laptop? Är processorn olåst? Kan bli varmt i den där lilla lådan.

Vet inte om jag får länka till detta. Men det är denna.
https://www.komplett.se/product/924611#technical-details

d1anny2
2017-11-04, 18:18
Vet inte om jag får länka till detta. Men det är denna.
https://www.komplett.se/product/924611#technical-details

Här diskuteras ditt ämne:
http://www.overclock.net/t/1621020/new-dell-xps-15-9560-i5-7300hq-kaby-lake-gtx-1050-laptop/30

nickke
2017-11-04, 21:55
Snälla hjälp en desperat stackare här innan jag blir tokig :S Jag har satt in en ny ssd disk (m2 socket), men när kag försöker installera Windows och ska välja vart det ska installeras finns ssd disken inte där! Hittar den i bios, men som sagt inte när jag installerar Windows. Help pls

Peter.B
2017-11-08, 09:56
Kan man ställa frågor om "webbdesign"/wordpress här också månntro? Enkel fråga, tror jag. Någon som har bra koll som har lust att kika och hjälpa till?

ApexProcyon
2017-11-11, 19:18
Bruna switchar är verkligen perfekta till allt. *cupid*
https://www.pcper.com/files/fixed/MX-Brown.gif

Vinter
2017-11-14, 08:26
Black friday om lite mer än en vecka. Kan vara värt att kika på erbjudanden under den helgen eftersom det släppts en del nytt under hösten.

hahavaffan
2017-11-14, 08:50
Black friday om lite mer än en vecka. Kan vara värt att kika på erbjudanden under den helgen eftersom det släppts en del nytt under hösten.Får bli nätshopping från Krugerparken då, för jag är på semester där då :( :)

Hade velat ha en ny skärm till datorn där hemma, typ 27" 1440p >144hz g-sync. Hoppas på nån bra deal!

shadowfire
2017-11-14, 14:57
Hur kunde jag missa att det fanns en addon till chrome som stoppar autoplay på videoklipp?!? Äntligen kan jag klicka fram nyhetssidor osv utan massa videoreportage som autostartar, oftast med högljudd reklam osv.

Vinter
2017-11-14, 15:23
Får bli nätshopping från Krugerparken då, för jag är på semester där då :( :)

Hade velat ha en ny skärm till datorn där hemma, typ 27" 1440p >144hz g-sync. Hoppas på nån bra deal!

Shoppa från mobilen och beställ, :d

FoolsGold
2017-11-19, 11:05
Köpte ny dator i Augusti i år och har redan (?) nu börjat märka en väsentlig skillnad i ljud. Har datorn på golvet men vad jag kan se är det inte mycket damm. Ska för säkerhets skull köpa tryckluft och göra rent med. Körde HW Monitor och temperaturerna är låga (Under 30 grader) men hastigheten på fläktarna är följande:

CPU 1000-1100 RPM
Chassis #3 700-800 RPM
Chassis #4 4300-4400 RPM

Kan inte mycket om detta men 4000 RPM för en fläkt verkar väldigt högt, eller?

Kan jag sänka den fläkten med någon inställning eller är det kanske som det ska?

Tacksam för svar!

Kabuto
2017-11-19, 11:20
Köpte ny dator i Augusti i år och har redan (?) nu börjat märka en väsentlig skillnad i ljud. Har datorn på golvet men vad jag kan se är det inte mycket damm. Ska för säkerhets skull köpa tryckluft och göra rent med. Körde HW Monitor och temperaturerna är låga (Under 30 grader) men hastigheten på fläktarna är följande:

CPU 1000-1100 RPM
Chassis #3 700-800 RPM
Chassis #4 4300-4400 RPM

Kan inte mycket om detta men 4000 RPM för en fläkt verkar väldigt högt, eller?

Kan jag sänka den fläkten med någon inställning eller är det kanske som det ska?

Tacksam för svar!

Ja det är väldigt högt, det beror på var fläkten är kopplad, moderkort har några fläktuttag som går att styra inne i bios eller med programvara. Vissa chassin har hårdvarukontroller till chassifläktar.

Vinter
2017-11-19, 11:22
Köpte ny dator i Augusti i år och har redan (?) nu börjat märka en väsentlig skillnad i ljud. Har datorn på golvet men vad jag kan se är det inte mycket damm. Ska för säkerhets skull köpa tryckluft och göra rent med. Körde HW Monitor och temperaturerna är låga (Under 30 grader) men hastigheten på fläktarna är följande:

CPU 1000-1100 RPM
Chassis #3 700-800 RPM
Chassis #4 4300-4400 RPM

Kan inte mycket om detta men 4000 RPM för en fläkt verkar väldigt högt, eller?

Kan jag sänka den fläkten med någon inställning eller är det kanske som det ska?

Tacksam för svar!

Gå in i BIOS och ändra inställningarna. Fläktstyrning i nyare moderkort sköts genom BIOS. Det är bara testa lite olika hastigheter och se om temperaturen håller sig låg trots det. Placering av fläktarna är viktigt om du vill ha bra flöde och få ned ljudet.

FoolsGold
2017-11-19, 11:45
Gå in i BIOS och ändra inställningarna. Fläktstyrning i nyare moderkort sköts genom BIOS. Det är bara testa lite olika hastigheter och se om temperaturen håller sig låg trots det. Placering av fläktarna är viktigt om du vill ha bra flöde och få ned ljudet.

Perfekt tack! Körde "Optimize" i Qfan-inställningarna och efter det är datorn mycket tystare! :)

Vinter
2017-11-19, 12:47
Perfekt tack! Körde "Optimize" i Qfan-inställningarna och efter det är datorn mycket tystare! :)

Gott, ibland kommer datorer med vissa fläktar förinställda på maxläge, då går de alltid i max hastighet. Kan vara värt att kika på om man upplever datorn som ljudlig, ställa om till temperaturanpassad eller bara normal läge.

ceejay
2017-11-20, 23:36
Ingen datorfråga, men jag behöver en bra gamingstol. Jag satt sönder den jag köpte av min bror inom en månad. En skön, stabil stol som tål min vikt!

Kabuto
2017-11-21, 05:53
Ingen datorfråga, men jag behöver en bra gamingstol. Jag satt sönder den jag köpte av min bror inom en månad. En skön, stabil stol som tål min vikt!

Ikea Markus datorstol. Riktigt stabil, inget gnekande,gnissel,rappel. Har testat flera gamingstolar och de kommer inte i närheten imo.
https://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/70261150/

agazza
2017-11-21, 09:07
Min OneNote genväg har försvunnit ur Action Center, den går inte att lägga till heller, den försvann efter förförra uppdateringen, vad göra?

Albatross
2017-11-21, 18:57
Ingen datorfråga, men jag behöver en bra gamingstol. Jag satt sönder den jag köpte av min bror inom en månad. En skön, stabil stol som tål min vikt!

Jag har haft en sådan här (https://www.komplett.se/product/810288/datorutrustning/kringutrustning/gamingstolar/stolar/akracing-premium-gamingstol#) i över 3 år nu, fortfarande nöjd. Pallar 150kg enligt spec. Kostade typ 3k inkl en kompletterande "Extended Hydraulic Gas Lift". Gillar att det är kuddar med så man kan få stöd för huvudet.

ceejay
2017-11-21, 21:10
Måste fan vara rik för att kunna vara en gamer nuförtin :D Ska kika närmare!

agazza
2017-11-21, 21:23
Ska man ha en stol skall man köpa en begagnad företagsstol eller en vaktstol "övernattningsstol"

Dom är ergonomiskt utformade och kostar oftast som minst 6000kr ny.

Jag har bara sådana, det kan krävas en rejäl ursköljning, men just vaktstolen är helt fantastisk, den är gjord för långa arbetspass.

Kabuto
2017-11-21, 22:20
Kinnarps och liknande är ju helt klart det bästa, men kostar därefter också :)
Gamingstolar skulle jag nog aldrig köpa.

Agitator
2017-11-21, 22:26
Ska man ha en stol skall man köpa en begagnad företagsstol eller en vaktstol "övernattningsstol"

Dom är ergonomiskt utformade och kostar oftast som minst 6000kr ny.

Jag har bara sådana, det kan krävas en rejäl ursköljning, men just vaktstolen är helt fantastisk, den är gjord för långa arbetspass.

Inte många som orkar "tvätta" sina sittdynor eller ryggstöd direkt.
Men köper man begagnat så är det att rekomendera.

Enda jag har gjort mot mina är att tvätta tyget ytligt på en kinnarps.


Hur långt har du gått? Ångtvätt?

ceejay
2017-11-21, 22:26
https://www.blocket.se/uppsala/Kinnarps___Arbetsstol___Bordsskarm_76521506.htm?ca =10&w=3

nypris 10k. KAnske värt.

nickke
2017-11-22, 09:29
På jobbet har jag en sån som du (ceejay) länkar, och hemma har jag IKEAs Markus, som nämnts tidigare, och jag tycker faktiskt att den från IKEA är mycket skönare än Kinnarps. Fördelen med Kinnarps stol är ju den uppsjö av möjliga inställningar och justeringar som går att fippla med. Skulle jag rekommendera en av dessa två, skulle jag välja IKEAs stol. Väldigt basic, men ändå med de funktioner som är "viktigast" (höjdjustering och tilt). Det går å andra sidan inte att justera armstöden, så om läget på dem inte passar just dig så kanske denna stol inte är något för dig. Tycker absolut att du bör provsitta stolen du ämnar att köpa, eftersom att det ändå är högst individuellt vad man upplever som bekvämt.

timoat
2017-11-22, 13:04
Blir förbannad på gmail. Trots att jag manuellt uppdaterar för att se om jag fått nya mail, så dröjer det innan de dyker upp hos mig. Exempel, igår fick jag tydligen ett email kl 22.00, men det dök inte upp i min inlåda förrän i morse kl 9., trots att jag manuellt uppdatarade min gmail regelbundet fram till kl 02.00. Whats up with that?

King Grub
2017-11-22, 13:06
Både på dator och telefon?

Ladugårdsdörr
2017-11-22, 13:24
https://www.blocket.se/uppsala/Kinnarps___Arbetsstol___Bordsskarm_76521506.htm?ca =10&w=3

nypris 10k. KAnske värt.

93xx har kortare och smalare sittdel än 95xx som är avsedd för fullvuxna.
Jag har provat i stort sett varenda "gamingstol" och det är skrämmande vilken skit som säljs under etiketten "ergonomisk". Slutade med att jag körde raka vägen till den lokala Kinnarpsbutiken och beställde en rejäl pjäs. Säljaren skrattade lite och sa att jag var långt ifrån den förste som letat runt bland "gamingstolar" och blivit besviken.

timoat
2017-11-22, 13:36
Både på dator och telefon?

Indeed!

Det har hänt vid minst 2 tillfällen nu som jag är medveten om, där email jag gärna skulle fått vid time of delivery, dykt upp 10-12 timmar senare. Inga attachments heller.

Agitator
2017-11-22, 14:34
Indeed!

Det har hänt vid minst 2 tillfällen nu som jag är medveten om, där email jag gärna skulle fått vid time of delivery, dykt upp 10-12 timmar senare. Inga attachments heller.

Det felet ligger nog inte hos gmail, snarare från de som skickat och deras emailserver.

Överblick över googles status.
https://www.google.com/appsstatus#hl=en


Öppna upp mailet du fått försenat och klicka på "pilknappen ner" som är längst till höger.
Klicka på show original. Så får man se all raw data från mailet, snyggt presenterat också.

https://i.imgur.com/0fvZg7j.png

agazza
2017-11-22, 19:23
Inte många som orkar "tvätta" sina sittdynor eller ryggstöd direkt.
Men köper man begagnat så är det att rekomendera.

Enda jag har gjort mot mina är att tvätta tyget ytligt på en kinnarps.


Hur långt har du gått? Ångtvätt?

Körde dom till en polare på brandstationen en solig semestervecka och öste på.

Vattnet var vedervärdigt och tog säkert 45 minuter innan det spolade genomrent, sen gick den naturtorka i sommaren och solen, men man fick tyvärr kräma ur sista vattnet ur dynorna med sin egen vikt. Men bra blev det.

Nu kan stolen vara med i 6 år till. smorde hjulen samtidigt och alla mekanismer.

Dessa riktiga stolar väger däremot bly på riktigt.

King Grub
2017-11-22, 19:44
Jag skulle nog ha jättesvårt att använda en sådan begagnad stol med ingrodda dynor som någon annan suttit på, oavsett hur noga den är rengjord. :(

Kimball
2017-11-23, 09:50
Jag börjar ev. bli lite sugen på mekaniskt tangentbord då jag fortfarande inte tagit tag i den biten och folk lovordar ju skillnaden mot membranbrytare. Däremot vet jag att den lilla stund jag testade en polares Razer BlackWidow Chroma, att knapparna kändes väldigt höga? Är detta generellt för mekaniska? Är väl säkert en vanesak. Sen är ju frågan vilka brytare man ska ha, skriver lika mycket som jag spelar hemma, så blå, bruna eller röda är frågan cofffee

Kabuto
2017-11-23, 10:33
Jag börjar ev. bli lite sugen på mekaniskt tangentbord då jag fortfarande inte tagit tag i den biten och folk lovordar ju skillnaden mot membranbrytare. Däremot vet jag att den lilla stund jag testade en polares Razer BlackWidow Chroma, att knapparna kändes väldigt höga? Är detta generellt för mekaniska? Är väl säkert en vanesak. Sen är ju frågan vilka brytare man ska ha, skriver lika mycket som jag spelar hemma, så blå, bruna eller röda är frågan cofffee

Jag tycker likadant, köpte ett tesoro gram, känns lite lägre iaf.

Ladugårdsdörr
2017-11-23, 12:20
Jag börjar ev. bli lite sugen på mekaniskt tangentbord då jag fortfarande inte tagit tag i den biten och folk lovordar ju skillnaden mot membranbrytare. Däremot vet jag att den lilla stund jag testade en polares Razer BlackWidow Chroma, att knapparna kändes väldigt höga? Är detta generellt för mekaniska? Är väl säkert en vanesak. Sen är ju frågan vilka brytare man ska ha, skriver lika mycket som jag spelar hemma, så blå, bruna eller röda är frågan cofffee

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1105286-guide-mekaniska-tangentbord

Bruna brukar vara det som rekommenderas till blandat användande. Jag kör det och har kompletterat med gummiringar för att minska ljudet något och få en mjukare känsla när brytaren bottnar.

frys
2017-11-23, 12:59
jag har en några år gammal dator (ASUS CG8350) där ett minne slutade fungera för ett tag sen. Nu har jag tänkt att köpa ett ny att sätta in men är osäker på vad man kan lägga in?

Kan olika minnen jobba tillsammans med varandra? Eller måste jag köpa en likadan som dom andra då? Ifall dom är 4or kan ja lägga en 8a eller något annat på en annan slot? Just nu har jag 2st 4or tror jag.

Jag försökte söka speccsen på dator men hade lite svårt att hitta https://www.asus.com/se/Tower-PCs/Essentio_CG8350/specifications/

Minne
DDR3 vid 1333MHz
4 x DIMM

gick tex in på webhallen o kollade ddr3 minnen med 1333mhz. Verkar som jag kan köpa något för 300kr-ish.

Vad tycker ni?

har inte någon större koll på vad jag gör men har iaf hjälp tillgänglig att sätta in grejerna och få det att funka, behöver bara veta vilken jag ska köpa.

Suger lite att jag kan freeza 2 sekunder när det kommer för mkt saker samtidigt eller när jag dör i ett spel som csgo eller league

King Grub
2017-11-23, 13:01
Det kan fungera, men det finns en risk att det inte gör det. Olika timings och spänning på olika minnen gör att man inte kan garantera att det kommer att gå bra, utan det är bäst om man har alla minnesstickor av samma typ.

Frågenarkomanen
2017-11-23, 14:27
Jag har en gammal hårddisk från en dator jag hade för 10 år sedan, och undrar om det finns något sätt att få ut information ur den (alltså koppla in den till en annan dator eller så), och om man kan göra detta själv (med Svensson-nivå av kunskap) eller om man behöver lämna in den någonstas?

King Grub
2017-11-23, 14:38
Är den i fungerande skick så bör du kunna koppla in den till vilken annan dator som helst. Stationär dator. Är det en gammal IDE-disk så kan du behöva en adapter för att kunna ansluta den till ett modernt SATA-uttag, som https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkomponenter/interna-kablar/sata/adapter-ide-till-sata-p38784

ApexProcyon
2017-11-23, 14:39
Jag har en gammal hårddisk från en dator jag hade för 10 år sedan, och undrar om det finns något sätt att få ut information ur den (alltså koppla in den till en annan dator eller så), och om man kan göra detta själv (med Svensson-nivå av kunskap) eller om man behöver lämna in den någonstas?

Ifall den bara är 10 år gammal så borde det inte vara några problem att koppla in den i valfri stationär dator, det behöver du troligtvis ingen hjälp med.

Det är bara att koppla in rätt sladd så bör datorn komma åt den. Du behöver inte krångla med att sätta fast den eller något, det är bara att öppna chassit och sätta in sladden likt hur du skulle ha gjort med en USB och föra över det du vill ha. När du är färdig kopplar du ur den bara och skruvar ihop igen.

Länk ifall det finns ytterligare funderingar:
http://www.pcdiy.com/1139/installsata-hard-drive-on-desktop

https://www.fixmypcfree.com/wp-content/uploads/2012/10/replace-hard-drive1.jpg

http://www.pcdiy.com/wp-content/uploads/2012/12/1-install-hard-drive.jpg

Vinter
2017-11-23, 14:40
Jag börjar ev. bli lite sugen på mekaniskt tangentbord då jag fortfarande inte tagit tag i den biten och folk lovordar ju skillnaden mot membranbrytare. Däremot vet jag att den lilla stund jag testade en polares Razer BlackWidow Chroma, att knapparna kändes väldigt höga? Är detta generellt för mekaniska? Är väl säkert en vanesak. Sen är ju frågan vilka brytare man ska ha, skriver lika mycket som jag spelar hemma, så blå, bruna eller röda är frågan cofffee

Generellt är det höga tangenter, vilket beror på hur switcharna är konstruerade. Det finns däremot kompaktare modeller om man letar runt. De kostar dock lite extra.

Börja med att fundera på om du vill ha högljudda tangenter. Men kika på någon youtube video som beskriver ljudet.

Resten är mest känsla. Bruna brukar vara bra som medel.

Frågenarkomanen
2017-11-23, 14:43
Är den i fungerande skick så bör du kunna koppla in den till vilken annan dator som helst. Stationär dator. Är det en gammal IDE-disk så kan du behöva en adapter för att kunna ansluta den till ett modernt SATA-uttag, som https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkomponenter/interna-kablar/sata/adapter-ide-till-sata-p38784

Ifall den bara är 10 år gammal så borde det inte vara några problem att koppla in den i valfri stationär dator precis som du kopplar in vilken hårddisk som helst.

Det är bara att koppla in rätt sladd så bör datorn komma åt den. Du behöver inte krångla med att sätta fast den eller något, det är bara att öppna chassit och sätta in sladden likt hur du skulle ha gjort med en USB och föra över det du vill ha. När du är färdig kopplar du ur den bara och skruvar ihop igen.
https://www.fixmypcfree.com/wp-content/uploads/2012/10/replace-hard-drive1.jpg

Åh fan, men om det är en vanlig dator: (inte "IDE") vad för sladd behöver man då? Du (Apex) skriver att man ska koppla ihop på samma sätt som med USB, men det är såklart en annan typ av sladd?

ApexProcyon
2017-11-23, 14:47
Åh fan, men om det är en vanlig dator: (inte "IDE") vad för sladd behöver man då? Du (Apex) skriver att man ska koppla ihop på samma sätt som med USB, men det är såklart en annan typ av sladd?

Dom flesta brukar ha en sådan där till övers i burken, bara att öppna och kolla. Eller menar du ifall du behöver beställa?

Edit: Eller menar du att du har en IDE-hårddisk men en "vanlig" dator? Jag har aldrig använt IDE så jag är inte till någon hjälp där.

http://www.kitchentablecomputers.com/Images/components/sata_drive.gif

9hgiCnzbXrs

Xtreme-G
2017-11-23, 15:00
Jag börjar ev. bli lite sugen på mekaniskt tangentbord då jag fortfarande inte tagit tag i den biten och folk lovordar ju skillnaden mot membranbrytare. Däremot vet jag att den lilla stund jag testade en polares Razer BlackWidow Chroma, att knapparna kändes väldigt höga? Är detta generellt för mekaniska? Är väl säkert en vanesak. Sen är ju frågan vilka brytare man ska ha, skriver lika mycket som jag spelar hemma, så blå, bruna eller röda är frågan cofffee

Höga som i att de har lång slaglängd? Det stämmer men man behöver inte bottna brytarna för att aktivera dem. Jag tycker att röda är mycket obehagliga eftersom att de har linjärt motstånd och man inte får någon återkoppling på när man trycker tillräckligt, således upplever jag dem som väldigt höga/djupa, om det nu är det du menar. Bruna har inget inbyggt klickljud som blå har vilket jag inte förstår varför man skulle vilja ha. Jag kör bruna enligt ovanstående resonemang och gillar det!

King Grub
2017-11-23, 15:14
Åh fan, men om det är en vanlig dator: (inte "IDE") vad för sladd behöver man då? Du (Apex) skriver att man ska koppla ihop på samma sätt som med USB, men det är såklart en annan typ av sladd?

Kan du ta ett foto på disken med dess anslutningae synliga så skall det vara lätt att avgöra vilken sladd som passar.

ApexProcyon
2017-11-23, 15:14
Höga som i att de har lång slaglängd? Det stämmer men man behöver inte bottna brytarna för att aktivera dem. Jag tycker att röda är mycket obehagliga eftersom att de har linjärt motstånd och man inte får någon återkoppling på när man trycker tillräckligt, således upplever jag dem som väldigt höga/djupa, om det nu är det du menar. Bruna har inget inbyggt klickljud som blå har vilket jag inte förstår varför man skulle vilja ha. Jag kör bruna enligt ovanstående resonemang och gillar det!

Jag kan bara instämma med bruna switchar av samma anledning. Röda switchar har en lång inlärningskurva för att inte bottna då dom känns likadant hela vägen, men till slut får man en känsla för vart aktiveringspunkten är och slutar trycka ned den helt. Då går det väldigt mjukt och tyst.

Jag ser bumpen i bruna och blå switchar som stödhjul, men det är väldigt sköna stödhjul. Den taktila responsen känns mysig och tillfredsställande.

Frågenarkomanen
2017-11-23, 20:11
Dom flesta brukar ha en sådan där till övers i burken, bara att öppna och kolla. Eller menar du ifall du behöver beställa?

Edit: Eller menar du att du har en IDE-hårddisk men en "vanlig" dator? Jag har aldrig använt IDE så jag är inte till någon hjälp där.

http://www.kitchentablecomputers.com/Images/components/sata_drive.gif

9hgiCnzbXrs Nej: alltså, jag frågade vad för sladd man behöver om man INTE har IDE? Finns sådana sladdar i vanliga stationära datorer, eller?

King Grub
2017-11-23, 20:13
SATA-kablar är det vanliga för HDD och SD ja.

tomten1
2017-11-29, 13:39
Vet någon hur jag får min dataskärm att sluta "stängas av". Den stängs väl inte av helt, men den blir svart - och så fort jag rör på musen så vaknar den till liv igen omedelbart. Men jag vill inte ha det så.

Jag har försökt ändra i Energialternativ:

https://i.imgur.com/gZPS3WI.png

Men det har inte hjälpt en jota. Kan det vara en inbyggd funktion som min skärm har? (Philips BDM 3270)

G.W
2017-11-29, 14:01
Det har inte något mer "skärmsläckare" att göra?

tomten1
2017-11-29, 14:02
Det har inte något mer "skärmsläckare" att göra?

Nej, skärmsläckaren är avstängd, tittade där också.

Tomten
2017-11-30, 00:44
Nej, skärmsläckaren är avstängd, tittade där också.

Om du har windows 10

skriv powercfg.cpl i i startmenyn
starta
välj "change plan settings"
välj "turn off display" never

timoat
2017-12-01, 23:54
I google maps så jag jag planerat en rutt mellan 5 olika städer. Hur f-n sparar jag den rutten så att den dyker upp på telefonen? Dert måste ju gå. Nu snackar jag inte "ladda ner karta för offline" utan bara själva rutten. Märkligt om inte det går.

Agitator
2017-12-02, 01:35
I google maps så jag jag planerat en rutt mellan 5 olika städer. Hur f-n sparar jag den rutten så att den dyker upp på telefonen? Dert måste ju gå. Nu snackar jag inte "ladda ner karta för offline" utan bara själva rutten. Märkligt om inte det går.

Klicka på Skicka till din telefon. Jag får upp mina 2 reggade telefoner där samt min mail när jag klickar på den efter jag gjort en rutt.

https://i.imgur.com/nyXlO8q.png

Annars kan du ju bara kopiera urlen som skapats när du är klar med din rutt och maila den till dig själv eller whatsapp ifall du kör web.whatsapp.

StarkaUlf
2017-12-11, 12:29
Vilken sida tycker ni är bäst att handla bläck/färgpatroner på?

kaer
2017-12-19, 14:30
Jag är på jakt efter en extension till chrome så man kan sätta tags på bookmarks.
T ex ett recept kanske jag vill tagga med: Potatis Texmex Huvudrätt
och ska vara sökbart.
Den här är egentligen precis vad jag letar efter:
https://chrome.google.com/webstore/detail/bookmarks-tagging/kmdepbjjhlbhohppiancfgdpkjcoajgb

Men den syncar inte mellan olika enheter. Någon som kan rekommendera en lösning på problemet?

agazza
2017-12-27, 09:32
Skulle ni våga köra windows insider på arbetsdatorn?

Jag lagrar aldrig något lokalt, men tänkte på stabilitetsproblem

Mental
2017-12-27, 10:32
Skulle ni våga köra windows insider på arbetsdatorn?

Jag lagrar aldrig något lokalt, men tänkte på stabilitetsproblem

Du betatestar ett operativsystem, varför göra det på arbetsdatorn om det nu inte är just så att du ska utveckla eller testa just mot kommande windowsmiljö.

Jag kör betor och ostabil mjukvara på hobbyburken enbart.

Yes
2017-12-27, 15:25
Det har visserligen gått relativt smärtfritt för mig att köra Windows Insider men det är inget jag skulle köra på en arbetsdator. Ibland kommer det stöka till sig och du lär inte vilja lösa sådana problem när du behöver jobba.

Agitator
2017-12-27, 15:35
Har arbetskollega som kör windows insider på jobbet. Eftersom företaget är samarbetspartner med Microsoft och 99 procent av alla mjukvara vi arbetar med är MS så vill han ha koll på allt som kan tänkas dyka upp i arbetsmiljön längre fram.

Skulle absolut inte säga att det är för alla att köra windows insider. Min arbetskollega är Windows guru mer eller mindre med massa cert och kör det mest för nöjets skull och för att ha koll.

Ifall man har kritiska saker för arbetet och inte kan riskera att ha downtime några timmar på jobbet så bör man inte köra windows insider.

För en vanlig användare så känns det inte som att man behöver vara med på windows insider. Ifall man inte sitter och läser på om varje sak som introduceras och testar allt som släpps i det.

oath5
2017-12-27, 23:07
Tänkte köpa mer RAM minne till min laptop då den har börjat käka minne nått djävulskt sista åren. Har 4gb nu. Är det något man ska tänka på? Vet att det är DDR3 SDRAM 1333mhz. Går det bra att köpa från vilken tillverkare som helst eller ska man hålla sig till de kända?

Agitator
2017-12-28, 00:13
Tänkte köpa mer RAM minne till min laptop då den har börjat käka minne nått djävulskt sista åren. Har 4gb nu. Är det något man ska tänka på? Vet att det är DDR3 SDRAM 1333mhz. Går det bra att köpa från vilken tillverkare som helst eller ska man hålla sig till de kända?

Börja med att öppna och kolla att du har plats att sätta ett ram minne i.

Spiffy
2017-12-31, 17:26
I morse började jag få en jäkla massa spammail som kommer från xxx@qq.com. jag har satt så att allt från @qq.com hamnar i spam. Men problemet är att det först kommer in i inboxen och sen flyttas till spam. Alltså kommer det upp notis på varje mail, och telefonen plingar till. Jag har fått ett par hundra mail sedan i morse, så det är ju jäkligt störigt.
Går det att göra så att det inte går igenom inboxen?

xan
2018-01-01, 16:17
Internet fungerar från alla enheter med endast denna apparat (bild nedan) som ingick när jag tecknade Com Hem, så jag antar att det är både modem och router i ett? Eller räcker det med bara modem för att surfa? Den är kopplad med satellitsladd in till väggen, och också till en trådlös hemtelefon (flashback till 1975).

http://i63.tinypic.com/2v2jxv8.jpg

Vill gärna byta ut den då den krånglar lite, har följande hemma i något skåp någonstans (länk nedan) men det är alltså enbart router?

https://www.asus.com/us/Networking/RTN56U/

King Grub
2018-01-01, 16:21
Asusen är bara en router.

xan
2018-01-01, 16:39
Ok, var hittar jag bra apparater med modem/router i ett? Verkar inte finnas så många i stora butiker som t ex Elgiganten/Siba/Mediamarket.

Kvalificerar denna?

http://www.pricerunner.se/pl/168-3206237/Routrar/ASUS-DSL-N16-priser

EDIT: Efter lite sökning verkar dessa heta ADSL-routers?

EDIT2: Nej ADSL verkar vara för telefonjacket. Lol nvm.

Agitator
2018-01-01, 16:53
Du kan inte bara byta ut comhem modemet till en ny enhet.

De är högst troligt maclåsta samt det är ju coax anslutet.
Det bästa du kan göra är att ringa comhem och be om en ny enhet. Eller så bryggar du comhem modemet mot din asus router och hoppas att det förbättrar din upplevese på routingsidan med hjälp av din asus router.

Mem jag hade ringt comhem och frågat om felsökning av din enhet. Påpeka att det strular och att du behöver ett nytt modem om det går.

xan
2018-01-01, 18:38
Då föll hela det projektet.

Lägenheten är liten och i rummet där modemet ligger fungerar internet perfekt, men på andra sidan väggarna (vet ej material/tjocklek) är upptagningen sämre. Går en aning trögare att surfa, ibland måste man uppdatera sidan osv. Vet inte om det är svårt för signalen att tränga igenom eller vad det är som är problemet.

Agitator
2018-01-01, 18:50
Då föll hela det projektet.

Lägenheten är liten och i rummet där modemet ligger fungerar internet perfekt, men på andra sidan väggarna (vet ej material/tjocklek) är upptagningen sämre. Går en aning trögare att surfa, ibland måste man uppdatera sidan osv. Vet inte om det är svårt för signalen att tränga igenom eller vad det är som är problemet.

Logga in på modemet och kolla om du kan öka effekten med +5mv typ. Samt kolla vilken kanal du har och vad alla i området har för kanaler, så ni inte stör varandra.

timoat
2018-01-02, 12:59
fan, jag blir GALEN på farsans trådlösa. Fungerar perfekt på min telefon, min surfplatta, och farsans båda datorer. MEN när jag ska koppla upp mig med min Rog dator så fungerar det inte alls, eller i korta stötar, tex när den är nystartad fungerar den i ca 2 sidors, sen bara snurrar den och snurrar. Jag har full styrka på signalen. Troubleshooting hjälper inte, det står att jag är connectad. Alltid nåt jävla skit med hans trådlösa. eller min dator då.Nån som har en aning? Den funkar i 10 sekunder när man kopplar ifrån och kopplar tillbaka anslutnignen på laptopen, men sen börjar den snurra igen.

Kif
2018-01-02, 19:20
Internet fungerar från alla enheter med endast denna apparat (bild nedan) som ingick när jag tecknade Com Hem, så jag antar att det är både modem och router i ett? Eller räcker det med bara modem för att surfa? Den är kopplad med satellitsladd in till väggen, och också till en trådlös hemtelefon (flashback till 1975).

http://i63.tinypic.com/2v2jxv8.jpg


Vill gärna byta ut den då den krånglar lite, har följande hemma i något skåp någonstans (länk nedan) men det är alltså enbart router?

https://www.asus.com/us/Networking/RTN56U/

Som någon skrev, brygga den, alltså ta bort routerfunktionen och använd din router som router (duh!). Den kan du dessutom ta en längre kabel till och flytta till ett lämpligare ställe om du inte har något emot kabeldragningen.
Ett annat alternativ är att kolla vilken typ av wifi du använder. 2.4 Ghz eller 5 Ghz bandet. 2.4 har bättre räckvidd medans 5 klarar högre hastighet och fler anslutna enheter.
Annars ringer du Comhem och förklarar problemet, fast du kommer nog inte få hjälp då de ej lämnar några garantier på trådlösa delen.

Kif
2018-01-02, 19:26
fan, jag blir GALEN på farsans trådlösa. Fungerar perfekt på min telefon, min surfplatta, och farsans båda datorer. MEN när jag ska koppla upp mig med min Rog dator så fungerar det inte alls, eller i korta stötar, tex när den är nystartad fungerar den i ca 2 sidors, sen bara snurrar den och snurrar. Jag har full styrka på signalen. Troubleshooting hjälper inte, det står att jag är connectad. Alltid nåt jävla skit med hans trådlösa. eller min dator då.Nån som har en aning? Den funkar i 10 sekunder när man kopplar ifrån och kopplar tillbaka anslutnignen på laptopen, men sen börjar den snurra igen.
Fungerar de andra enheterna samtidigt som din rog står och tuggar? Kan vara så att din får har en långsam uppkoppling och något på din dator äter upp bandbredden.
Fungerar datorn på någon annan anslutning eller är det bara hos din får som den stannar?
Jag tror felet ligger i din dator eftersom de andra enheterna fungerar på nätverket och eftersom den fungerar som nystartad tänker jag mig att det senare startar någonting som tar all bandbredd. Spotify gjorde så för mig för massor av år sedan. Torrents är också något som drar mycket, speciellt på adsl i och med dålig uplina.

Vinter
2018-01-03, 09:36
Hej Intel.
Nu börjar det uppdagas varför Intels VD sålde av över 50% av sitt innehav i företaget i december. Ser inte bra ut för oss med Intel processor.

https://www.theregister.co.uk/AMP/2018/01/02/intel_cpu_design_flaw/

Agitator
2018-01-03, 23:54
Mm. Suttit och läst om det där sedan tisdags kväll.

Här är de länkar jag har öppet som varit inom det.

https://forums.freebsd.org/threads/63955/
https://www.fool.com/investing/2017/12/19/intels-ceo-just-sold-a-lot-of-stock.aspx
https://meltdownattack.com/
https://twitter.com/mattiasgeniar/status/948675152052719617
https://googleprojectzero.blogspot.se/
https://www.wired.com/story/critical-intel-flaw-breaks-basic-security-for-most-computers/
https://twitter.com/zackwhittaker/status/948675701317734400

https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/7nthay/a_quick_summary_of_the_current_intel_cpu_bug/




Foliehatten på? =)

https://pbs.twimg.com/media/DSpgJVgUMAA7_HH.jpg

F Ultra
2018-01-04, 00:42
Den där bilden är ju ren bullshit. En Security Clearance är ju inte att han ska skriva under ett tysthetslöfte (vilket troligen alla på Intel pga sin R&D redan kräver) utan att de bara ska kolla så att han inte är en säkerhetsrisk.

Tro fan att de vill kolla så att personer som jobbar med saker som ME klarar en säkerhetskontroll...

Vinter
2018-01-04, 07:26
Den där bilden är ju ren bullshit. En Security Clearance är ju inte att han ska skriva under ett tysthetslöfte (vilket troligen alla på Intel pga sin R&D redan kräver) utan att de bara ska kolla så att han inte är en säkerhetsrisk.

Tro fan att de vill kolla så att personer som jobbar med saker som ME klarar en säkerhetskontroll...

Jag är benägen att hålla med. Jag är inte så konspiratorisk lagd.

Vad som är intressant är tester av OS och vilka delar som påverkas, samt hur mycket de påverkas.

agazza
2018-01-04, 09:00
Jag funderar på ifall det är möjligt att bygga en ryzen htpc med samma prestanda som ett x-box One X för nästan samma peng.

Har försökt googlat lite men det verkar vara jävligt svårt att komma nära prestanda per krona

Det enda jag saknar på Xbox är egentligen stöd för NAS i Kodi

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Agitator
2018-01-04, 10:17
Jag funderar på ifall det är möjligt att bygga en ryzen htpc med samma prestanda som ett x-box One X för nästan samma peng.

Har försökt googlat lite men det verkar vara jävligt svårt att komma nära prestanda per krona

Det enda jag saknar på Xbox är egentligen stöd för NAS i Kodi

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Själv kommer jag troligen köpa denna inom en vecka när jag forskat klart lite.

https://www.aliexpress.com/item/Pfsense-Hardware-Qotom-Barebone-Mini-PC-Nano-itx-Core-i7-4500U-Fanless-Mini-Computer-X86-Router/32799048185.html

Kommer köra någon hypervisor på den och 3 vms. Ersätta min gamla router med opnsense vm. Sedan ställer jag den i vardagsrummet under teven och låter den ha en vm för htpc samt en www-vm.

agazza
2018-01-04, 11:09
Själv kommer jag troligen köpa denna inom en vecka när jag forskat klart lite.

https://www.aliexpress.com/item/Pfsense-Hardware-Qotom-Barebone-Mini-PC-Nano-itx-Core-i7-4500U-Fanless-Mini-Computer-X86-Router/32799048185.html

Kommer köra någon hypervisor på den och 3 vms. Ersätta min gamla router med opnsense vm. Sedan ställer jag den i vardagsrummet under teven och låter den ha en vm för htpc samt en www-vm.Fast jag har redan en htpc men inte tillräcklig för att spela


Funderar på det här, men det är lätt att dra iväg..

Hur som är ju Xbox otroligt prisvärt men jag ser det som att varje spel kommer istället kosta några hundra kronor och jag får problem med min NAS och kodi

Kanske är värt att lägga några tusen till och köpa en budgetgamingdator

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180104/a5c3eead391f01bd741006a7ce768215.jpg

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Agitator
2018-01-07, 13:44
https://blogs.technet.microsoft.com/ralphkyttle/2018/01/05/verifying-spectre-meltdown-protections-remotely/

https://downloadcenter.intel.com/download/26755

Diomedea exulans
2018-01-08, 17:36
Min dator har fått för sig att jag inte kan spara bilder från internet som JPEG eller png, utan jag får ett felmeddelande som säger "Du kan inte spara detta dokument med filnamnstillägget ”.png”. Filnamnstillägget som krävs är ”.webarchive”." Sjukt irriterande, jag måste printscreena om jag ska spara bilder från internet och ladda upp dem på en annan sida. Vad göra?

Agitator
2018-01-08, 18:49
Min dator har fått för sig att jag inte kan spara bilder från internet som JPEG eller png, utan jag får ett felmeddelande som säger "Du kan inte spara detta dokument med filnamnstillägget ”.png”. Filnamnstillägget som krävs är ”.webarchive”." Sjukt irriterande, jag måste printscreena om jag ska spara bilder från internet och ladda upp dem på en annan sida. Vad göra?

Hur sparar du bilderna?

Högerklickar du på en bild på valfri hemsida och väljer save image as?

Diomedea exulans
2018-01-08, 22:42
Hur sparar du bilderna?

Högerklickar du på en bild på valfri hemsida och väljer save image as?

Ja. Det funkade förut.

King Grub
2018-01-08, 22:53
En Googling säger att det är fler som har samma problem. Men ingen verkar ha en lösning. :p Några säger att det ordnade sig själv, men ingen verkar veta hur.

Tyvärr kan jag inget om Mac.

Diomedea exulans
2018-01-08, 23:55
Tack ändå! Tur det funkar med print screen.

Agitator
2018-01-09, 02:11
Antar att du har detta problem endast med safari?

Har du testat med annan webläsare som chrome på din macbook?

Googlade även jag imorse likt grub när jag frågade. Men det verkar helt horribelt på apple sidan när man inte ens presenteras med vettiga lösningar.

Men jag antar att du är ute efter att spara ner bilden på datorn för att arbeta med den, kreativ som du är.

När du högerklickar på en bild, kan du välja view image? Eller om du har Copy direkt i deras menyval.

Isf kan du ju bara öppna photoshop och välja paste där. Du kan även testa att välja View image, så bara bilden kommer upp och sedan välja save i menyn eller högerklicka på bilden och titta om det finns save där då och se om det går att spara till jpg/png.

Mina första tankar om det.


Eller börja surfa med chrome :)

shadowfire
2018-01-09, 15:30
Funderar på att köpa en Samsung Evo M.2a och sätta som bootdisk. Borde väl inte vara något problem att boota från den porten?

G.W
2018-01-09, 18:44
Har för mig att det kan bli problem att få till boot från m2. Kan behöva lite bios pillande.

spoon
2018-01-09, 19:10
Kanske inte en datorfråga men relaterad i varje fall... Hur ska jag göra för att utöka mitt wifi? Är några produkter/producenter bättre än andra? Det är en murstock ivägen för modemet.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

vicarious
2018-01-09, 19:15
Kanske inte en datorfråga men relaterad i varje fall... Hur ska jag göra för att utöka mitt wifi? Är några produkter/producenter bättre än andra? Det är en murstock ivägen för modemet.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Är det omöjligt att flytta modemet? Är det DSL?

Att stänga av modemets wifi och dra en nätverkskabel mellan modem till en egen router och använda det trådlösa nätverket är en lösning.

Pzorz
2018-01-09, 19:24
Vad är det för browser och gratis antivirus som gäller i dagsläget?

spoon
2018-01-09, 19:53
Är det omöjligt att flytta modemet? Är det DSL?

Att stänga av modemets wifi och dra en nätverkskabel mellan modem till en egen router och använda det trådlösa nätverket är en lösning.Det är kopparkabel. Adsl heter det väl då? Flyttar jag modemet så blir murstocken iväg åt det andra hållet istället. Går det inte att vidarebefodra signalen? För att utöka området wifi?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

King Grub
2018-01-09, 20:06
Vad är det för browser och gratis antivirus som gäller i dagsläget?

Browser: den divs bäst med. Ingen av dom stora är dålig. Nya Firefox har fått bra kritik.

Antivirus: jag säger Kaspersky, men andra kan tycka annorlunda utan det behöver vara fel. Traditionella antivirus är rätt passé överhuvudtaget och ger inte mer än ett grundläggande skydd mot redan kända infektioner.

Agitator
2018-01-09, 21:25
Jag slår ett slag för Edge. Tycker man gott kan test den en månad för att utvärdera. Är inte många individer som behöver 37 extensions.

T.ex. finns ublock origin till edge. Har märkt att edge sköter sig rätt bra och är kul att prova lite annorlunda.

Men annars säger jag Chrome eller Firefox.


3:e parts AV kör jag inte. Enbart windows defender. Det är tillräckligt bra för att jag inte ska orka bry mig om 3:e parts. Avvägning av risk förvisso. Men i mitt fall är jag inte orolig. Installera windows 10 tar mindre än 15 minuter och datan som finns är inget jag är rädd att förlora hemma. Sedan får man ju vara vettig och inte surfa på skumma sidor eller hålla på med massa knasigheter som har tonvis med trojaner i sig. Sånt var 90talet till för. De flesta av oss minns nog astalavista box osv.


https://www.av-test.org/en/press/test-results/

King Grub
2018-01-09, 21:40
Defender är ett av dom AV:s som slöar ner systemet mest, och märkbart dessutom även på moderna datorer.

https://www.av-comparatives.org/wp-content/uploads/2017/10/avc_per_201710_en.pdf

Spiffy
2018-01-09, 22:43
Är lite sugen på att placera datorn på andra sidan väggen uppe i ett skåp.
Skulle innebära 5-6 meter ca att dra diverse sladdar. Någon som testat och har lite input på om det fungerar bra?

r3mpuh
2018-01-09, 23:14
Kanske inte en datorfråga men relaterad i varje fall... Hur ska jag göra för att utöka mitt wifi? Är några produkter/producenter bättre än andra? Det är en murstock ivägen för modemet.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
CPE210 (2,4Ghz) eller CPE510 (5Ghz) är helt klart bäst för wifi-extending imo.

CPE210: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2848480
CPE510: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2779295

Mvh r3mpuh :)

r3mpuh
2018-01-09, 23:25
Btw, så stör jag mig lite på folk som har attityden att det är "OK" att köra Windows utan adekvat Antivirus-mjukvara från tredje part. Minns att när jag var crew back in the days på LAN så blev TP-ryckning på dem som körde sina XP SP2-burkar nakna direkt ut mot www, detta då dem infekterade hela nätverket med trojaner/skit/w/e. Sedan att det fanns folk i crew vars WILD-bidrag bestod utav trafiksniffning; videoklipp med rullande lista på allas inlogg/lösenord i klartext som folk hade använt till wow/tibia/bnet/osv. under lanet till baby don't hurt me, var ju bara kul. :)

Kör Bitdefender Free åtminstonde. ;)

Agitator
2018-01-10, 00:44
Defender är ett av dom AV:s som slöar ner systemet mest, och märkbart dessutom även på moderna datorer.

https://www.av-comparatives.org/wp-content/uploads/2017/10/avc_per_201710_en.pdf

Inget som en vanlig slutanvändare knappt märker av. Det finns även fler fördelar med defender som är integrerat. Närmare windows (registret, uac, kärnan, uppdateras automatiskt iom windows update i windows 10, realtid malware protection med mera).

De där testscoren för performance är som sagt knappt något en vanlig användare behöver ta hänsyn till. I viss produktmiljö med stort flöde kan det mycket väl märkas. Men knappt då kommer man bry sig i de flesta fall.

Fördelarna väger mer än nackdelarna. Självklart bör man om man är extremt säkerhetsmedveten av sig ta till sig andra alternativ, men för vanliga användare och semipros så är faktiskt windows defender bra.

Agitator
2018-01-10, 00:47
Btw, så stör jag mig lite på folk som har attityden att det är "OK" att köra Windows utan adekvat Antivirus-mjukvara från tredje part. Minns att när jag var crew back in the days på LAN så blev TP-ryckning på dem som körde sina XP SP2-burkar nakna direkt ut mot www, detta då dem infekterade hela nätverket med trojaner/skit/w/e. Sedan att det fanns folk i crew vars WILD-bidrag bestod utav trafiksniffning; videoklipp med rullande lista på allas inlogg/lösenord i klartext som folk hade använt till wow/tibia/bnet/osv. under lanet till baby don't hurt me, var ju bara kul. :)

Kör Bitdefender Free åtminstonde. ;)

Windows Defender ersatte gamla security essentials och den är faktiskt ett fullt adekvat AV.

Kan rekomendera att man installerar malwarebytes för ökad säkerhet. Men det gäller oavsett vilket AV man väljer att ha.
https://www.malwarebytes.com/

svenbanan
2018-01-10, 01:11
Det är kopparkabel. Adsl heter det väl då? Flyttar jag modemet så blir murstocken iväg åt det andra hållet istället. Går det inte att vidarebefodra signalen? För att utöka området wifi?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Det går också att skicka datatrafiken via elnätet i lägenheten/huset. Du sätter bara en plugg i ett väggutag nära din router och ansluter med nätverkskabel. Sen sätter du en annan plugg i något annat vägguttag och ansluter din dator med nätverkskabel till plugg nummer två. Det finns även sådana pluggar som har wifi och kan fungera som accesspunkt.

https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/hemnatverk/homeplug-natverk-via-elnatet

Agitator
2018-01-10, 04:53
För er som vill banta ner windows och skala bort ännu fler saker från den så kan man göra sin egna ISO. Vilket man även kunnat på tidigare versioner.

En forumtråd om det hela.
http://forum.notebookreview.com/threads/windows-10-bloatware-free-edition.804247/

r3mpuh
2018-01-10, 05:05
För er som vill banta ner windows och skala bort ännu fler saker från den så kan man göra sin egna ISO. Vilket man även kunnat på tidigare versioner.

En forumtråd om det hela.
http://forum.notebookreview.com/threads/windows-10-bloatware-free-edition.804247/TinyXP var en klassiker. Tiny7 fanns såklart även det, men inget slår de många utgåvorna utav TinyXP som man gick igenom. *cupid* Black Vipers hemsida gav även goda Windows-tweaknings tips för den breda massan. Addera lite snabbt 30/0ms menyshowdelay & Mousehovertime inställningar även & du var golden.

Sen släpptes Windows 8, vilket i kombination med SSD gjorde alla tidigare Windows Tweaks man behövde ta till för snabbt upplevt OS obetydliga ting of the past. ;)

King Grub
2018-01-10, 06:48
Windows Defender är känt för att vara just det - märkbart. Även på moderna system. Oavsett hårdvara. Öppna en mapp full med exekverbara filer så handlar det om sekunders skillnad. En gigantisk påverkan.

Iliyas
2018-01-10, 08:17
Windows Defender är känt för att vara just det - märkbart. Även på moderna system. Oavsett hårdvara. Öppna en mapp full med exekverbara filer så handlar det om sekunders skillnad. En gigantisk påverkan.

Finns det något gratis program som är lika bra som Windows defender?

r3mpuh
2018-01-10, 08:24
Finns det något gratis program som är lika bra som Windows defender?Nej, men bättre. *hug*

https://www.bitdefender.com/solutions/free.html

Agitator
2018-01-10, 20:47
Windows Defender är känt för att vara just det - märkbart. Även på moderna system. Oavsett hårdvara. Öppna en mapp full med exekverbara filer så handlar det om sekunders skillnad. En gigantisk påverkan.

Det stämmer säkert. Men jag öppnar inte mappar som innehåller massvis med exe filer och upplevt att det går slött.

Jag öppnar sällan programmappar att det i sig skulle vara ett probelm med 0.5 sekunder extra på 1.5 sek öppning. Hade jag haft sådana här prestandaproblem när jag arbetar på datorn så hade jag säkert stört mig på att det känns slött, men är inget jag någonsin kan komma på att jag upplevt. Alla mappar jag öppnar hemma upplevs rappt och snabbt. Under 1 sek efter jag klickar skulle jag säga. Visserligen är mapparna som jag öppnar aldrig populerade med exefiler osv. Utan mer bilder/filmformat.

Alltså, jag vill inte kriga om vad som är bäst AV. Det finns många fördelar med defender iom närheten till windows kärnan, uac, gratis, inbyggt, uppdateringar automatiskt osv. Det erbjuder ett bra skydd och en del fördelar som andra AV inte kan komma nära av, iom kärnan och bättre integration mot windows.

Självklart kan man ju köra något gratis AV och stå ut med störande popups då och då som är mycket snabbare och klarar något mer i virusväg. Statistiken talar tydligt att det finns snabbare och lite bättre än defender.

Jag personligen orkar inte med gratis popups. Jag har kört eset, panda, avira med mera och stör mig mest på pop upsen.


För er som inte vill köra defender och vill optimera oset lite till så tycker jag man ska baka egen ISO via den länken jag gav. Har gjort det själv flera gånger på tidigare windows versioner. Det är kul att banta ner windows footprint och bli av med massvis med saker man aldrig använder.


Bara för att vi pratar om det så mycket nu är jag sugen att på blåsa om datorn hemma och baka eget och ta bort defender och se hur länge jag står ut med någon av de snabbare och bättre AV.

King Grub
2018-01-10, 20:50
ESET har inga popups och inga gratisversioner.

Agitator
2018-01-10, 21:10
ESET har inga popups och inga gratisversioner.

Jag körde det en tid då man kunde köra eset :) Var nog senast på xp om jag inte minns fel.

shadowfire
2018-01-18, 19:06
Så jäkla sjukt, men jag har plötsligt fått ny font, både i fillistor och i browsern (men inte i mina taskbarlänkar). Likaså har alla thumbnails på bilder blivit standardikon bara och vägrar göra preview på bilder. Kört massa registertweaks och rensats thumbs.dbs och icon.dbs utan resultat, så det blir till att blåsa burken. Anti AV och anti malware har inte hittat något, däremot uppdaterade jag nvidia geforce experience häromdagen då den hade buggat ur.

Apropå att tweaka windows så har jag tidigare kört win 10 manager och sådana program. Riktigt tragiskt att man måste installera 3'epartprogram för att rensa bös man inte vill ha, istället för att få välja vad man vill installera. Massa jäkla windowsspel eller förberedda processer för saker man aldrig kommer använda. Den största tillfredsställensen av dem alla är nog att installera en win10 och strippa ner den + ta en androidtelefon och strippa ner den. Mac och Iphoneanvändare förstår nog inget av det jag just sa ;)

shadowfire
2018-01-18, 19:10
Angående AV så tycker jag det suger rätt hårt att AV-program fortfarande missar malware/adware. Har hittills inte hittat ett program som slår larm om ALLT, utan det har fått bli ett program som skannar virus och ett annat som kollar malware/adware. Virus tycker jag ändå är rätt sällsynt numera, det är mest att de slår larm så fort man drar hem ett "lånat spel" och flaggar för keygen eller motsvarande. Däremot tycker jag malware och adware är mer förekommande och dimper in titt som tätt.

Bailah
2018-01-21, 02:06
Någon som har problem med fall creators och att datorn låser sig?

Den bara fryser helt och måste göra en hard reboot. Har rollat bak till förra versionen men den envisas att laddas ner.

Hade en 45 mins boss fight på shielden genom steam och då starta skiten om. Och nu fryser skiten bara.

Iliyas
2018-01-21, 16:01
Någon som har en etheruem rigg till salu hehe?

Rahf
2018-01-21, 18:45
Du har alltså 2 stycken 4gb-kort, vilket står inom parentesen. 8gb är totalsumman av dessa kort och alltså ditt effektiva minne. Så det verkar stämma.

Jodå, jag har haft stunder som denna också :d

King Grub
2018-01-21, 18:45
2 x 4 är väl 8? Eller har du 4 stickor?

Pzorz
2018-01-21, 18:54
Det bästa med att vara en idiot är att man oftast inte förstår det själv. Nu råkade jag bli medveten om det, och fan vad ont det gör. Jag blev lurad av den fysiska taggen på kortet som sa (4x2gb) på respektive kort. Det är ett RAM-kit, alltså de hör ihop även om de kommer som separata kort.

Ledsen för att jag inte litade på min känsla som sa "Håll käften, det är säkert som det ska"

King Grub
2018-01-21, 18:54
Shame!

shadowfire
2018-01-22, 18:47
Vilken webbläsare tycker ni är bäst nu? Jag gjorde ett tappert försök att växla till nya Firefox men jag ramlade tillbaka till minnestjuven Chrome ändå...

shadowfire
2018-01-22, 19:07
Dagens fråga nr2; hur sköter ni backup på foton, viktiga digitala dokument och annat?

Jag hade ursprunglingen en intention att bara köra backup till NASen, men den står inte brandskyddad och är inte speciellt stöldskyddad heller, så vid stöld/brand av både stationära och NASen så är det rätt mycket kul som är finito.

Jag körde en molntjänst hos MEGA ett tag, men funderar på om det inte bättre att köpa ett brandsäkert kassaskåp och ha en fristående disk där. Frågan är dock bara hur ofta man uppdaterar en sådan.

Har inget behov av daglig synk, men kanske månadsvis synk iaf.

Agitator
2018-01-22, 19:42
Dagens fråga nr2; hur sköter ni backup på foton, viktiga digitala dokument och annat?

Jag hade ursprunglingen en intention att bara köra backup till NASen, men den står inte brandskyddad och är inte speciellt stöldskyddad heller, så vid stöld/brand av både stationära och NASen så är det rätt mycket kul som är finito.

Jag körde en molntjänst hos MEGA ett tag, men funderar på om det inte bättre att köpa ett brandsäkert kassaskåp och ha en fristående disk där. Frågan är dock bara hur ofta man uppdaterar en sådan.

Har inget behov av daglig synk, men kanske månadsvis synk iaf.

Det är extremt många som inte har fullgott backupskydd.

Svårt det där som privatperson. Själv kör jag mekaniska diskar och inte raid hemma just för att minimera en del risker samt lagt allt i molnet. Fick 50 gb hos box.com med någon mobil för flera år sedan. Men det utrymmet tar ju slut snart och detta gäller bara mitt bildarkiv genom åren.

Men ska man börja prata om fullgoda backuplösningar så känns det som man får tumma lite på allt.

En lösning är att ladda upp allt på google photos (gratis) och acceptera att de komprimerar en del på bilder över en viss storlek. Menar, hellre ha allt gratis lagrat som backup även om de sänker kvaliten än att inte ha det. Eller betala för deras molntjänst eller annan molntjänst och spara allt raw.


Som privatperson tror jag på en enkel lösning. Ha allt hemma som är viktigt för dig på 2 - 3 fysiska medium. Själv har jag det på massa diskar samt jag tar pensionerade diskar och lägger över allt på de. Så man har några diskar offline utöver det som snurrar. Skulle det bli inbrott eller brand så ligger allt även på molnet och förhoppningsvis hyfsat uppdaterat.

Jag bryr mig bara om mitt bildarkiv, har inga viktiga elektroniska dokument utöver det arkivet..

shadowfire
2018-01-22, 19:51
Det är extremt många som inte har fullgott backupskydd.

Svårt det där som privatperson. Själv kör jag mekaniska diskar och inte raid hemma just för att minimera en del risker samt lagt allt i molnet. Fick 50 gb hos box.com med någon mobil för flera år sedan. Men det utrymmet tar ju slut snart och detta gäller bara mitt bildarkiv genom åren.

Men ska man börja prata om fullgoda backuplösningar så känns det som man får tumma lite på allt.

En lösning är att ladda upp allt på google photos (gratis) och acceptera att de komprimerar en del på bilder över en viss storlek. Menar, hellre ha allt gratis lagrat som backup även om de sänker kvaliten än att inte ha det. Eller betala för deras molntjänst eller annan molntjänst och spara allt raw.


Som privatperson tror jag på en enkel lösning. Ha allt hemma som är viktigt för dig på 2 - 3 fysiska medium. Själv har jag det på massa diskar samt jag tar pensionerade diskar och lägger över allt på de. Så man har några diskar offline utöver det som snurrar. Skulle det bli inbrott eller brand så ligger allt även på molnet och förhoppningsvis hyfsat uppdaterat.

Jag bryr mig bara om mitt bildarkiv, har inga viktiga elektroniska dokument utöver det arkivet..

Bild- och filmarkivet är nog det stora ändå, har +100 gb nu som jag egentligen vill ha backup på. Sedan har jag ändå en del digitala kvitton, massor runt mitt yrkesliv (CV'n, vitsord, betyg etc) sparat och en del av mina gamla chefer har redan dött, så det känns som galet viktigt att ha kvar då det styrker min bakgrund.

Jag har lite naivt tänkt att det räcker med att ha det på NASen men den står rätt nära hemmabion och en inbrottstjuv lär direkt angripa min projektor och om det inte är värsta tjackpundaren så lär han kolla efter NASen vilken också är mediaspelare.

Kanske enklast ändå med ett brandsäkert kassaskåp gömt i kåken och en usbdisk.

shadowfire
2018-01-22, 20:12
fasiken vad dålig uninstallern i win10 är, den hittar ju ingenting.. drog igång revo uninstaller som tar aplång tid istället men rensar typ allt.

Agitator
2018-01-22, 21:48
Bild- och filmarkivet är nog det stora ändå, har +100 gb nu som jag egentligen vill ha backup på. Sedan har jag ändå en del digitala kvitton, massor runt mitt yrkesliv (CV'n, vitsord, betyg etc) sparat och en del av mina gamla chefer har redan dött, så det känns som galet viktigt att ha kvar då det styrker min bakgrund.

Jag har lite naivt tänkt att det räcker med att ha det på NASen men den står rätt nära hemmabion och en inbrottstjuv lär direkt angripa min projektor och om det inte är värsta tjackpundaren så lär han kolla efter NASen vilken också är mediaspelare.

Kanske enklast ändå med ett brandsäkert kassaskåp gömt i kåken och en usbdisk.

en usbdisk är för lite. Mycket som kan strula.

Det känns som att vanliga datorn med 1-2 extra diskar lokalt som man arbetar mot eller nasen där man har sitt bibliotek samt en molnlagring är smartast.

High1ander
2018-01-23, 00:53
Har en NAS på 21 TB där en HDD kan gå sönder och ändå fungera. Sen lokalt på datorn 2st 8 TB som synkas mot NASen när saker ändras.

Alla mina bilder lägger jag även upp på Amazon Prime, som tillåter obegränsat med bilder, även i RAW, vilket är trevligt då mina bilder blir upp till 80MB styck. T.ex. Google tillåter ju bara bilder upp till 16megapixel och Jpeg tror jag.

Så det jag har kvar är filmer, men känns självklart tråkigt om de skulle försvinna vid brand, men men. Mycket av det har jag ändå "färdiga versioner" här och där på nätet.

Agitator
2018-01-23, 04:59
Har en NAS på 21 TB där en HDD kan gå sönder och ändå fungera. Sen lokalt på datorn 2st 8 TB som synkas mot NASen när saker ändras.

Alla mina bilder lägger jag även upp på Amazon Prime, som tillåter obegränsat med bilder, även i RAW, vilket är trevligt då mina bilder blir upp till 80MB styck. T.ex. Google tillåter ju bara bilder upp till 16megapixel och Jpeg tror jag.

Så det jag har kvar är filmer, men känns självklart tråkigt om de skulle försvinna vid brand, men men. Mycket av det har jag ändå "färdiga versioner" här och där på nätet.

Är amazon prime helt gratis för obegränsat upplägg av bilder?

Kabuto
2018-01-23, 08:35
Är amazon prime helt gratis för obegränsat upplägg av bilder?

https://www.amazon.com/Amazon-Prime-One-Year-Membership/dp/B00DBYBNEE 13$/månad

Agitator
2018-01-23, 09:26
https://www.amazon.com/Amazon-Prime-One-Year-Membership/dp/B00DBYBNEE 13$/månad

Google photos låter en ladda upp gratis unlimited men det kommer begränsningar.

High quality
Unlimited free storage.
Photos are compressed to save space. If a photo is larger than 16MP, it will be resized to 16MP.
You can print good quality 16MP photos in sizes up to 24 inches x 16 inches.
Videos higher than 1080p will be resized to high-definition 1080p. A video with 1080p or less will look close to the original.

Kabuto
2018-01-23, 10:10
Ingår väldigt mycket i prime medlemskap, lagringen verkar mer vara en sidogrej.

Kostade visst 8.25$/månad om man tecknar helår.

Free Two-Day Shipping with Amazon Prime
Unlimited streaming of movies and TV shows
(HD, Ultra HD & HDR video when available)
On-demand, ad-free music streaming
Free unlimited photo storage
Free Same-Day Delivery in eligible areas

Blev nästan sugen själv, har inte några backuper för tillfället.

r3mpuh
2018-01-23, 10:32
Intel sponsrar Asus med ~50USD cashback-kampanjer såhär några månader innan ZEN 2 lanseras, så att folk redan skall ha uppgraderat till en Intel plattform precis innan. Alternativt, men föga troligt, så vill Asus tömma lagret innan dess? Kanske en kombi(eller Touring som det heter på riktiga bilar ;))

https://promotion.asus.com/en/nordics/asus_mb_intel_cpu_cashback
http://www.bilddump.se/bilder/20180123094813-83.226.61.133.png

Det finns imo 2 st olika vettiga val via köp ifrån proshop:
1. 8600K + Asus Prime Z370-P (https://www.proshop.se/Moderkort/ASUS-PRIME-Z370-P-Intel-Core-i5-8600K-Coffee-Lake-Moderkort-Intel-Z370-Intel-LGA1151-socket-DDR4-RAM-ATX-/2632484)("keff" Realtek nätverkskort + keff alc887 ljudkort): 3899 kr eller ~3653 kr efter cashbacken.
2. 8700K + ROG STRIX Z370-H GAMING (https://www.proshop.se/Moderkort/ASUS-ROG-STRIX-Z370-H-GAMING-Intel-Core-i7-8700K-Coffee-Lake-Moderkort-Intel-Z370-Intel-LGA1151-socket-DDR4-RAM-ATX-/2632478) ("kvalitet" Intel nätverkskort + "kvalitet" SupremeFX S1220A ljudkort med hörlursförstärkare): 5599 kr eller ~5107 kr efter cashbacken.

Har man redan ett bra ljudkort(adekvata Win10 drivrutiner + hörlursförstärkare om man använder sådana) & ändå vill ha 8700K så går det givetvis att köpa produkterna var för sig(8700K för 3799 kr & Z370-P för 1390 kr), om jag inte minns fel så måste båda produkterna köpas i samma order dock.

Då de prisvärda hörlursförstärkar Asus Xonar DGX & DG har buggiga drivrutiner i Win10 hade jag kört på paket 2 som mest back4buck. Om jag vore någon annan alltså, kör personligen hörlurarna till ett externt mixerbord kopplat via usb. :Virro

shadowfire
2018-01-23, 11:33
en usbdisk är för lite. Mycket som kan strula.

Det känns som att vanliga datorn med 1-2 extra diskar lokalt som man arbetar mot eller nasen där man har sitt bibliotek samt en molnlagring är smartast.

Det är just stöld och brand som oroar mig primärt. NASen är ju raidad så en disk kan gå sönder utan problem, men jag bor i ett trähus en bit ut på landet och vid en brand så brinner kåken med lätthet ner till grunden. Vid ett inbrott så kommer en "smart" inbrottstjuv att rycka det som finns i elektronikväg. Skulle möjligen ha haft NASen i ett brandskyddat låst/bultat skåp i källaren, men jag använder den som mediaspelare till hemmabion också.

Det skulle dock kunna vara ett alternativ, bygga en ny mediaspelare och flytta ner NASen och gömma/brandskydda den. Dock har jag ingen CAT dragen för det i dagsläget.

shadowfire
2018-01-23, 11:36
Ingår väldigt mycket i prime medlemskap, lagringen verkar mer vara en sidogrej.

Kostade visst 8.25$/månad om man tecknar helår.

Free Two-Day Shipping with Amazon Prime
Unlimited streaming of movies and TV shows
(HD, Ultra HD & HDR video when available)
On-demand, ad-free music streaming
Free unlimited photo storage
Free Same-Day Delivery in eligible areas

Blev nästan sugen själv, har inte några backuper för tillfället.

Undrar om det går att ladda upp filmer till fotoarkivet också? Mina egna filmer är något jag absolut vill köra backup på då jag filmar mer med gopro än fotar med kamera nu idag.

High1ander
2018-01-23, 14:53
Undrar om det går att ladda upp filmer till fotoarkivet också? Mina egna filmer är något jag absolut vill köra backup på då jag filmar mer med gopro än fotar med kamera nu idag.

Är bara 5GB för video i Prime. Så för video inte värt det. Som sagt google funkar inte för mig med bilder då 16mp är långt ifrån 42mp jag fotar. Sen har Prime som andra sagt bra bonusar, dock så är film/tv utbudet skit i Sverige och även stöd för Prime i t.ex. smart-tv, osv...

Agitator
2018-01-23, 23:31
Är bara 5GB för video i Prime. Så för video inte värt det. Som sagt google funkar inte för mig med bilder då 16mp är långt ifrån 42mp jag fotar. Sen har Prime som andra sagt bra bonusar, dock så är film/tv utbudet skit i Sverige och även stöd för Prime i t.ex. smart-tv, osv...

Alltså, om du betalar för mer google drive utrymme så kommer du inte få begränsningarna.

Det där med begränsningar är ju för gratis biten.

High1ander
2018-01-24, 04:25
Alltså, om du betalar för mer google drive utrymme så kommer du inte få begränsningarna.

Det där med begränsningar är ju för gratis biten.

Vart står det att begränsningen försvinner om man betalar?

Hursom så är jag knappast intresserad av att köpa varken 100GB eller en TB per år. Då ingen är i närheten av den datamängd jag behöver, så för just videos så har jag några HDDs på 4-6 TB på olika fysiska platser. Så länge inte hela Sverige raderas från kartan så är det iaf. så lugnt som jag tycker det är värt det... Dvs. skulle sakerna försvinna så är videos eller några bilder nog det sista jag bryr mig om.

Agitator
2018-01-24, 05:53
Vart står det att begränsningen försvinner om man betalar?

Hursom så är jag knappast intresserad av att köpa varken 100GB eller en TB per år. Då ingen är i närheten av den datamängd jag behöver, så för just videos så har jag några HDDs på 4-6 TB på olika fysiska platser. Så länge inte hela Sverige raderas från kartan så är det iaf. så lugnt som jag tycker det är värt det... Dvs. skulle sakerna försvinna så är videos eller några bilder nog det sista jag bryr mig om.

https://photos.google.com/settings

Slår du på Original så kommer den börja äta av din google quota.

High1ander
2018-01-24, 13:52
https://photos.google.com/settings

Slår du på Original så kommer den börja äta av din google quota.

Jo, men fortfarande så att den begränsar till 16mp även om du betalar, vilket som sagt är värdelöst då mina kameror är 42mp. T.ex. har nu laddat upp ca 4TB bilder till Prime, vad skulle inte det kosta på google? Skulle isf. behöva deras 10TB deal för 999kr per månad...

Ca 1000kr per år med Prime eller 1000kr per månad med Google är inte ett svårt val.

Agitator
2018-01-24, 20:26
Jo, men fortfarande så att den begränsar till 16mp även om du betalar, vilket som sagt är värdelöst då mina kameror är 42mp. T.ex. har nu laddat upp ca 4TB bilder till Prime, vad skulle inte det kosta på google? Skulle isf. behöva deras 10TB deal för 999kr per månad...

Ca 1000kr per år med Prime eller 1000kr per månad med Google är inte ett svårt val.

Va? Nej.

Original (13.1 GB storage left)
Full resolution that counts against your quota

High1ander
2018-01-24, 22:36
Va? Nej.

Original (13.1 GB storage left)
Full resolution that counts against your quota

Googles "obegränsat" är ALLTID 16mp. Varför skulle jag välja det? Hade varit intressant om det blev obegränsade foton i vilken upplösning som helst om man köpte deras tjänst, men som nu förespråkar du en tjänst som skulle kosta mig ca 12 gånger mer än Prime... Som sagt med Prime så är det på direkten obegränsat och vilken upplösning som helst... Däremot är det endast 5GB video. Skulle jag med Google spara mina bilder utan 16mp begränsningen så måste jag ha 10TB dealen för 999kr månad. Jag vet att google har andra alternativ än 16mp limit. Jag har kört utan 16mp limit hela tiden, men då äts även min qouta upp så blir inte hållbart att spara via google om man vill spara mycket.

Agitator
2018-01-25, 00:18
Googles "obegränsat" är ALLTID 16mp. Varför skulle jag välja det? Hade varit intressant om det blev obegränsade foton i vilken upplösning som helst om man köpte deras tjänst, men som nu förespråkar du en tjänst som skulle kosta mig ca 12 gånger mer än Prime... Som sagt med Prime så är det på direkten obegränsat och vilken upplösning som helst... Däremot är det endast 5GB video. Skulle jag med Google spara mina bilder utan 16mp begränsningen så måste jag ha 10TB dealen för 999kr månad. Jag vet att google har andra alternativ än 16mp limit. Jag har kört utan 16mp limit hela tiden, men då äts även min qouta upp så blir inte hållbart att spara via google om man vill spara mycket.

Ja, det är ju det jag sagt hela tiden. Att unlimited har begränsningar och betalar du för google drive och kör orginal så kan du köra raw på dina filer.

För övrigt så kan du få ner kostnaden misstänker jag genom att köra googles g suite. Då är priset typ 8 eur eller liknande per månad.

High1ander
2018-01-25, 01:19
Ja, det är ju det jag sagt hela tiden. Att unlimited har begränsningar och betalar du för google drive och kör orginal så kan du köra raw på dina filer.

För övrigt så kan du få ner kostnaden misstänker jag genom att köra googles g suite. Då är priset typ 8 eur eller liknande per månad.

Ja, men vad är poängen, det du egentligen säger är bara "köp X och få X".

Ditt undra stycke, som var första, är ju det som är så förvirrande och mer eller mindre fel också då det inte tillför något.

Alltså, om du betalar för mer google drive utrymme så kommer du inte få begränsningarna.

Det där med begränsningar är ju för gratis biten.
Man behöver inte ens betala för att "slippa begränsningarna" bara att det då går på ens 15GB quota vilket jag har gjort hela tiden med t.ex. mobiltelefonens bilder.

Jag kan köra RAW på mina filer även nu, bara att jag "bara" har 15GB...

shadowfire
2018-01-25, 20:45
Efter en research så verkar det som att jag antingen får dras med en seg/dyr molntjänst då de flesta inte har fattat att idag filmar man primärt, inte fotar, alternativt får köpa ett brandsäkert kassaskåp och slänga dit en USB-hd. Får nog bli det sista så kan jag lägga testamente, viktiga nycklar och annan info där också utifall att nästa Everestförsök skiter sig :P.

Påminn mig om att inte lägga porren på den disken bara, mamma kommer få hjärtslag.

Rahf
2018-01-25, 20:54
Efter en research så verkar det som att jag antingen får dras med en seg/dyr molntjänst då de flesta inte har fattat att idag filmar man primärt, inte fotar, alternativt får köpa ett brandsäkert kassaskåp och slänga dit en USB-hd. Får nog bli det sista så kan jag lägga testamente, viktiga nycklar och annan info där också utifall att nästa Everestförsök skiter sig :P.

Påminn mig om att inte lägga porren på den disken bara, mamma kommer få hjärtslag.

Skicka krypterad HD till någon betrodd och nära vän också, kanske? Alltså med sån info du inte ämnar ändra inom snar framtid.

shadowfire
2018-01-25, 21:15
Trodde inte en M2-disk med windows bara på skulle ge en sådan skillnad, men jäklar. Prefetch och thumbs/icons.db osv, satan vilken skillnad. Hela systemet känns blixtersnabbt av att bara gå från en snabb SSD till en snabbare M2a.

Nästa grej blir att se hur jag kan minimera biostiden, för boot av Win10 går snabbare än UEFI bios

Agitator
2018-01-25, 21:31
Trodde inte en M2-disk med windows bara på skulle ge en sådan skillnad, men jäklar. Prefetch och thumbs/icons.db osv, satan vilken skillnad. Hela systemet känns blixtersnabbt av att bara gå från en snabb SSD till en snabbare M2a.

Nästa grej blir att se hur jag kan minimera biostiden, för boot av Win10 går snabbare än UEFI bios

Sleep mode? =)

r3mpuh
2018-01-26, 01:19
Trodde inte en M2-disk med windows bara på skulle ge en sådan skillnad, men jäklar. Prefetch och thumbs/icons.db osv, satan vilken skillnad. Hela systemet känns blixtersnabbt av att bara gå från en snabb SSD till en snabbare M2a.

Nästa grej blir att se hur jag kan minimera biostiden, för boot av Win10 går snabbare än UEFI biosÄven mekaniska hårddiskssökningar går relativt fort, bara man använder rätt verktyg. ;)

https://www.voidtools.com

rosto
2018-01-26, 06:06
Min router har inbyggt Dos skydd men det är inte aktiverat som default. Skall man aktivera funktionen och vad kan man tänkas förlora på det i prestanda?

King Grub
2018-01-26, 06:14
Det är en god idé. Normalt märker man ingen prestandaförlust alls på dagens routrar.

Agitator
2018-01-26, 07:08
Min router har inbyggt Dos skydd men det är inte aktiverat som default. Skall man aktivera funktionen och vad kan man tänkas förlora på det i prestanda?

Vad är det för router?

rosto
2018-01-26, 12:09
Vad är det för router?

Asus RT-AC66U

Agitator
2018-01-26, 19:33
Asus RT-AC66U

Du kan slå på det. Men om du märker problem med telefoner, paddor eller andra familjemedlemmar gnäller. Kom ihåg att du slagit på DoS skyddet i routern och stäng av det då.

Waimea
2018-01-26, 21:53
I-pac2 och retropie. Hur går jag player 2 att fungera i retropie 4,3?

Waimea
2018-01-28, 11:43
Diabildscanner. Någon som har erfarenhet av att scanna många dia bilder?

azarr
2018-01-28, 14:52
Ge. Tänkte kolla och fråga här till er som är mer insatta i datorer o komponenter mm. Min bror ska köpa ny dator och spelar en del. Han vill kunna spela: lol, overwatch, cs och wow men att kunna lira något mer krävande spel skaddar inte, annars kollar o streamar han film. 12-13000 kr budget har han. Men undrar om 3gb på gpu räcker? Eller är det 6gb som gäller?
Annars blir det en uppgradering med ett starkare o bättre grafikkort längre fram plus en extra ssd. Men hur ser detta ut ? http://www.inet.se/kundvagn/bild/11290566/
Mvh
Hoppas ok att länka bild på det jag plockat ihop!
Något mer som behövs berättad? Råd/tips? :)

SalkinA
2018-01-28, 15:16
Ge. Tänkte kolla och fråga här till er som är mer insatta i datorer o komponenter mm. Min bror ska köpa ny dator och spelar en del. Han vill kunna spela: lol, overwatch, cs och wow men att kunna lira något mer krävande spel skaddar inte, annars kollar o streamar han film. 12-13000 kr budget har han. Men undrar om 3gb på gpu räcker? Eller är det 6gb som gäller?
Annars blir det en uppgradering med ett starkare o bättre grafikkort längre fram plus en extra ssd. Men hur ser detta ut ? http://www.inet.se/kundvagn/bild/11290566/
Mvh
Hoppas ok att länka bild på det jag plockat ihop!
Något mer som behövs berättad? Råd/tips? :)

Ser bra ut, möjligtvis kan ni köpa en 500GB SSD istället, många av dagens spel tar ju rätt mycket plats.

Grafikkortet finns på Dustin för 2349 kr just nu.

Kanske välja ett modulärt nätagg också så slipper ni en del sladdar/kablar.

azarr
2018-01-28, 16:12
Ser bra ut, möjligtvis kan ni köpa en 500GB SSD istället, många av dagens spel tar ju rätt mycket plats.

Grafikkortet finns på Dustin för 2349 kr just nu.

Kanske välja ett modulärt nätagg också så slipper ni en del sladdar/kablar.


Ok. Tack. Kollar på det! :)
Men en större ssd disk och skippa den mekaniska helt?

Rahf
2018-01-28, 16:20
Ok. Tack. Kollar på det! :)
Men en större ssd disk och skippa den mekaniska helt?

Du kommer aldrig ångra en burk fri från mekaniska diskar.

azarr
2018-01-28, 17:55
Du kommer aldrig ångra en burk fri från mekaniska diskar.

ok inte? varför? Klara man sig på en 500gb ssd?
Har isåfall detta i tanke på datorn?
http://www.inet.se/kundvagn/bild/11291188/
Hur ser det ut gentemot nr1 som jag hade förut?
Modulärt nätdel.
:)

r3mpuh
2018-01-28, 18:09
ok inte? varför? Klara man sig på en 500gb ssd?
Har isåfall detta i tanke på datorn?
http://www.inet.se/kundvagn/bild/11291188/
Hur ser det ut gentemot nr1 som jag hade förut?
Modulärt nätdel.
:)Vill du inte hjälpa han att bygga ihop dumburken så finns det alltid diverse, olika prisvärda builds på Elgiganten;
13K exempel: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-dator/DHPCGAMINGV2/dreamhack-gaming-v2-stationar-dator-gaming
16K exempel: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-dator/MSICODEXXE066/msi-codex-xe-vr8rf-066eu-stationar-dator-gaming


@azzar: Jag quote'ar mitt tidigare inlägg här i tråden, kanske skrev något i textstycket som är av eder intresse idk, gl hf! x3

[QUOTE=r3mpuh;7884464]Intel sponsrar Asus med ~50USD cashback-kampanjer såhär några månader innan ZEN 2 lanseras, så att folk redan skall ha uppgraderat till en Intel plattform precis innan. Alternativt, men föga troligt, så vill Asus tömma lagret innan dess? Kanske en kombi(eller Touring som det heter på riktiga bilar ;))

https://promotion.asus.com/en/nordics/asus_mb_intel_cpu_cashback
http://www.bilddump.se/bilder/20180123094813-83.226.61.133.png

Det finns imo 2 st olika vettiga val via köp ifrån proshop:
1. 8600K + Asus Prime Z370-P (https://www.proshop.se/Moderkort/ASUS-PRIME-Z370-P-Intel-Core-i5-8600K-Coffee-Lake-Moderkort-Intel-Z370-Intel-LGA1151-socket-DDR4-RAM-ATX-/2632484)("keff" Realtek nätverkskort + keff alc887 ljudkort): 3899 kr eller ~3653 kr efter cashbacken.
2. 8700K + ROG STRIX Z370-H GAMING (https://www.proshop.se/Moderkort/ASUS-ROG-STRIX-Z370-H-GAMING-Intel-Core-i7-8700K-Coffee-Lake-Moderkort-Intel-Z370-Intel-LGA1151-socket-DDR4-RAM-ATX-/2632478) ("kvalitet" Intel nätverkskort + "kvalitet" SupremeFX S1220A ljudkort med hörlursförstärkare): 5599 kr eller ~5107 kr efter cashbacken.

Har man redan ett bra ljudkort(adekvata Win10 drivrutiner + hörlursförstärkare om man använder sådana) & ändå vill ha 8700K så går det givetvis att köpa produkterna var för sig(8700K för 3799 kr & Z370-P för 1390 kr), om jag inte minns fel så måste båda produkterna köpas i samma order dock.

Då de prisvärda hörlursförstärkar Asus Xonar DGX & DG har buggiga drivrutiner i Win10 hade jag kört på paket 2 som mest back4buck. Om jag vore någon annan alltså, kör personligen hörlurarna till ett externt mixerbord kopplat via usb. :Virro

Mvh r3mpuh �� :)

Dåren
2018-01-29, 16:13
Kan någon vis person hjälpa mig förstå skillnaden på en process och en tjänst i Windows?

Kif
2018-01-29, 16:28
Kan någon vis person hjälpa mig förstå skillnaden på en process och en tjänst i Windows?

Both applications and services have processes associated with them.

An application is a program which you interact with on the desktop. This is what you spend almost all of your time using on the computer. Internet explorer, microsoft word, iTunes, skype - they are all applications.

A process is an instance of a particular executable (.exe program file) running. A given application may have several processes running simultaneously. For example, some modern browsers such as google chrome run several processes at once, with each tab actually being a separate instance/process of the same executable. In some cases, complicated applications may have multiple processes; for example, Visual Studio runs a separate process when it compiles code from when it displays the IDE. However, most often, a given application is running from a single process; for example, no matter how many microsoft word windows you have open, only a single instance of winword.exe is running.

A service is a process which runs in the background and does not interact with the desktop. In Windows, services almost always run as an instance of the svchost.exe process, the windows service host process; however there are sometimes exceptions to this.

Sometimes, processes may run in the background without interacting with the desktop, but without being installed as a service. Many device drivers with enhanced features do this. For example, a touchpad driver will usually have a process which runs when a user logs in and handles the special features of the touchpad, but isn't a service and doesn't show any windows to the user.

Sometimes an application may depend on a certain service. Printing from any program requires that the print spooler service be active. Installation packages (.msi installers) require that the windows installer service be running. Antivirus programs usually employ a service so they can continue running even when the user is not logged in.

Processes usually exit when an application is closed, however this is not always the case. Some programs, particularly download and backup programs, may continue to run in the background without displaying any windows. Antivirus is also an example of this - in addition to using a service, many antivirus applications run a process silently in the background which only displays an application to the user when action is required.

https://superuser.com/questions/209654/whats-the-difference-between-an-application-process-and-services

Diomedea exulans
2018-02-17, 16:23
Jag har köpt en ny skrivare, en Canon Lide 220. Jag har laddat ner programvaran. Jag har kopplat i den. Jag har startat om datorn. Jag har låst upp den på knappen på baksidan. Det händer inget när jag trycker på "scan". Vad fan ska jag göra?

svenbanan
2018-02-17, 16:41
Jag har köpt en ny skrivare, en Canon Lide 220. Jag har laddat ner programvaran. Jag har kopplat i den. Jag har startat om datorn. Jag har låst upp den på knappen på baksidan. Det händer inget när jag trycker på "scan". Vad fan ska jag göra?

Läsa manualen.
Alternativt ladda ner manualen och sedan läsa den.

Hittar du skrivaren i listan över skrivare?
Funkar skrivaren i övrigt, om du försöker skriva ut från datorn?
Kan du köra nåt slags diagnostics på skrivaren och se om den verkar funka?
Kan du använda programvaran på datorn och aktivera scan funktionen därifrån?

Hur har du anslutit skrivaren till datorn? Är det via USB eller är det en nätverksskrivare (wifi eller tpkabel till ditt LAN)?

Ifall den är ansluten till nätverket så kolla på routerns websida (typ 192.168.1.1 eller vad nu routern har för IP) att allt ser ok ut där.

Kabuto
2018-02-17, 22:10
Jag har köpt en ny skrivare, en Canon Lide 220. Jag har laddat ner programvaran. Jag har kopplat i den. Jag har startat om datorn. Jag har låst upp den på knappen på baksidan. Det händer inget när jag trycker på "scan". Vad fan ska jag göra?

De gånger jag scannat saker har jag alltid behövt använda programvaran i datorn. Har du provat den vägen eller tyckte du på Scan på skrivaren?

Diomedea exulans
2018-02-17, 22:18
Läsa manualen.
Alternativt ladda ner manualen och sedan läsa den.

Hittar du skrivaren i listan över skrivare?
Funkar skrivaren i övrigt, om du försöker skriva ut från datorn?
Kan du köra nåt slags diagnostics på skrivaren och se om den verkar funka?
Kan du använda programvaran på datorn och aktivera scan funktionen därifrån?

Hur har du anslutit skrivaren till datorn? Är det via USB eller är det en nätverksskrivare (wifi eller tpkabel till ditt LAN)?

Ifall den är ansluten till nätverket så kolla på routerns websida (typ 192.168.1.1 eller vad nu routern har för IP) att allt ser ok ut där.

Jag har skrivit fel ser jag nu, det är bara en scanner, inte en skrivare.

Jag har läst manualen. Det står "installera scannern med den medföljande CD-skivan", men jag har ingen CD-läsare, så jag laddade ner programmet online istället, från företagets hemsida. Sen stod det att det bara var att koppla i scannern i datorn, vilket jag gjorde.

Har inte prövat att göra något annat med den.

Har inte kommit på något sätt att köra diagnostics på.

Har anslutit scannern till datorn via USB.

De gånger jag scannat saker har jag alltid behövt använda programvaran i datorn. Har du provat den vägen eller tyckte du på Scan på skrivaren?

Det dyker inte upp någon programvara i datorn. Jag laddar ner installeraren, installerar programmet, det står "nu är programmet installerat", men jag hittar inte skiten någonstans.

Bailah
2018-02-18, 16:26
Tja folk

Beställt en Acer x34a och inser att jag måste wallamounta skiten eller iaf sätta den på ett fästa på bänken. Vad är bäst? Några tips på några bra mounts?
Min bänkskiva som jag har nu kommer bli för smal nämligen. Och de få mounts jag sett är pissdyra.

hahavaffan
2018-02-19, 08:08
Tja folk

Beställt en Acer x34a och inser att jag måste wallamounta skiten eller iaf sätta den på ett fästa på bänken. Vad är bäst? Några tips på några bra mounts?
Min bänkskiva som jag har nu kommer bli för smal nämligen. Och de få mounts jag sett är pissdyra.Vad behöver du ha för avancerat fäste? Finns ju 100x100 VESA-fästen för 249kr som funkar (vridbart lite i sidled och 15 graders tilt).

Maximal
2018-02-19, 08:50
Behöver ny laptop, är det värt att lägga till några tusenlappar för en i5 8e gen intel istället för en 7e? Vad jag kommer använda den till som jag vet idag är väl vardagliga sysslor, mycket youtube, filmer och vanlig surf.

Men ja vill ha en dator som med tiden inte kommer sega ner sig, samt kanske klarar några tyngre program eller något utan problem om det behövs.

r3mpuh
2018-02-19, 09:01
Behöver ny laptop, är det värt att lägga till några tusenlappar för en i5 8e gen intel istället för en 7e? Vad jag kommer använda den till som jag vet idag är väl vardagliga sysslor, mycket youtube, filmer och vanlig surf.

Men ja vill ha en dator som med tiden inte kommer sega ner sig, samt kanske klarar några tyngre program eller något utan problem om det behövs.Svar: Ja.

Köp någon av följande:
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_hp-notebook-15-bs103no-15-6-bärbar-dator-1303694.html?ga_query=15-bs103no

http://cdon.se/hemelektronik/acer-aspire-a515-51g-512f-p41657521?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_term=Acer+Aspire+A515-51G-512F&utm_content=41657521&utm_campaign=prisjakt_se_PC+-+Laptop+15-16_home-electronics

Första datorn är 800 kr billigare, medan andra kan hantera lite enklare spel även. Antog att priset var av vikt^.

Mvh r3mpuh, :)

Maximal
2018-02-19, 09:37
Svar: Ja.

Köp någon av följande:
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_hp-notebook-15-bs103no-15-6-bärbar-dator-1303694.html?ga_query=15-bs103no

http://cdon.se/hemelektronik/acer-aspire-a515-51g-512f-p41657521?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_term=Acer+Aspire+A515-51G-512F&utm_content=41657521&utm_campaign=prisjakt_se_PC+-+Laptop+15-16_home-electronics

Första datorn är 800 kr billigare, medan andra kan hantera lite enklare spel även. Antog att priset var av vikt^.

Mvh r3mpuh, :)

Tack, jag har dock lite större budget och vill helst ha en ultrabook, i 13-14", tittat på Asus Zenbook och Acer swift 5 som ligger på ca under 10k. Men jag kan även köpa en zenbook för ca 7k med TYP samma bra specs (256 SSD, 8GB DDR4, hd 620) dock med 7e generationen, därav min fundering på om det är värt det?

King Grub
2018-02-19, 09:44
Ja.

https://www.extremetech.com/extreme/259439-intels-new-core-i5-8250u-is-a-huge-upgrade-over-older-7th-generation-cpus

Maximal
2018-02-19, 10:08
Ja.

https://www.extremetech.com/extreme/259439-intels-new-core-i5-8250u-is-a-huge-upgrade-over-older-7th-generation-cpus

Jo jag vet att det är en stor förbättring! Frågan är bara vad för typ av användare man måste vara för att märka denna skillnad?

2k extra för en 8e kanske är värt oavsett bara för att vara mer framtidssäker?

King Grub
2018-02-19, 10:15
Ja, du skrev ju själv att du ville att "några tyngre program eller något utan problem", och kanske även något eller några år framöver.

Maximal
2018-02-19, 13:23
Ja, du skrev ju själv att du ville att "några tyngre program eller något utan problem", och kanske även något eller några år framöver.

Lika bra att köra på 8e då, kommer bara ångra mig annars. Är det någon som vet om det förresten är planerat att släppas någon ny "teknik" uppgraderingar etc eller vad som helst här på vårkanten som kan göra det värt att vänta med att köpa nu?

Bailah
2018-02-19, 14:00
Vad behöver du ha för avancerat fäste? Finns ju 100x100 VESA-fästen för 249kr som funkar (vridbart lite i sidled och 15 graders tilt).

Såg att de 100x100 var rekomenderat typ 24-27" Men vikten var cool. Kan man ta en sån då? Tänker lite varför det är en storleksrekomendation. Denna skärmen är ju gigantisk.

Sen vet jag inte om att sätta i väggen eller i bänkskivan är bäst.

King Grub
2018-02-19, 14:03
Lika bra att köra på 8e då, kommer bara ångra mig annars. Är det någon som vet om det förresten är planerat att släppas någon ny "teknik" uppgraderingar etc eller vad som helst här på vårkanten som kan göra det värt att vänta med att köpa nu?

Skall man vänta på "nästa uppgradering" blir det aldrig något köpt. Okej om det är några veckor till ett stort släpp, men annars är det mest köp det senaste när du behöver något som gäller. Det verkar inte finnas något dramatiskt släpp den närmaste tiden på laptopfronten. Uppgraderingar av befintliga generationer på sin höjd, men inget nytt och spännande.

Bailah
2018-02-19, 14:53
Vad behöver du ha för avancerat fäste? Finns ju 100x100 VESA-fästen för 249kr som funkar (vridbart lite i sidled och 15 graders tilt).

https://www.komplett.se/product/836092/datorutrustning/bildskarm/bord-och-vaggfaste/iiglo-bordfaste-mm100#reviews

Skulle den tex funka med en x34 skärm?

G.W
2018-02-19, 15:37
https://www.komplett.se/product/836092/datorutrustning/bildskarm/bord-och-vaggfaste/iiglo-bordfaste-mm100#reviews

Skulle den tex funka med en x34 skärm?

Lämpligt för en bildskärm med skärmstorlek mellan 13'' och 27'' :smash::smash::smash::smash::smash:

Bailah
2018-02-19, 15:44
Lämpligt för en bildskärm med skärmstorlek mellan 13'' och 27'' :smash::smash::smash::smash::smash:

Som jag förstår beror det på höjden på skärmen. Min är en ultrawide så den borde gå. Är det du eller jag som e pajas? Jag vet faktiskt inte :O

Agitator
2018-02-19, 23:37
Skall man vänta på "nästa uppgradering" blir det aldrig något köpt. Okej om det är några veckor till ett stort släpp, men annars är det mest köp det senaste när du behöver något som gäller. Det verkar inte finnas något dramatiskt släpp den närmaste tiden på laptopfronten. Uppgraderingar av befintliga generationer på sin höjd, men inget nytt och spännande.

Möjligen just nu då iom med spectre och meltdown.

Men jag menar, sittar man på gammal hårdvara som inte är äldre än 5 år så behöver man inte hetsa upp sig. Köp ny gpu istället :)

Diomedea exulans
2018-02-21, 16:58
Jag kan inte ladda ner komprimerade filer från Google drive till min laptop. När jag laddat ner filerna ser de ut så här, de går inte att öppna eller "avkomprimera" med ett program som ska kunna avkomprimera rar-filer:

https://i.imgur.com/MBauHBI.png?1

Vad göra? Jag har Mac OS High Sierra.

Yes
2018-02-21, 17:02
Har du testat ta bort .download från filändelsen?

Diomedea exulans
2018-02-21, 17:14
Har du testat ta bort .download från filändelsen?

Jag kan inte byta namn på dem.

Yes
2018-02-21, 17:21
Jag kan inte byta namn på dem.
Huh? Högerklick och ”rename”?

Yes
2018-02-21, 17:22
Hur stora är filerna? Det ser ut som du sparat länkar till Google Drive, istället för att spara filerna.

Diomedea exulans
2018-02-21, 17:24
Huh? Högerklick och ”rename”?

Finns inte som möjlighet.

https://i.imgur.com/1pudS4G.png?1

Yes
2018-02-21, 17:29
Okej, använder du ”spara som...” (eller vad det nu heter i Safari) eller Google Drives egen nedladdningsknapp?

Diomedea exulans
2018-02-21, 17:36
Okej, använder du ”spara som...” (eller vad det nu heter i Safari) eller Google Drives egen nedladdningsknapp?

Det går inte att ta "spara som", man måste använda Google Drives egen knapp. Om man högerklickar på filen i Google Drive så dyker Google Drives egna lista upp.

Kif
2018-02-21, 17:52
Är jag dum nu eller brukar inte tex. .download användas när filen inte är helt nedladdad? Jag kan iof mycket lite om Mac och det som hör därtill.

Yes
2018-02-21, 18:02
Det går inte att ta "spara som", man måste använda Google Drives egen knapp. Om man högerklickar på filen i Google Drive så dyker Google Drives egna lista upp.
Använder du appen eller är det direkt genom Safari? Har du provat Chrome för att se om det funkar bättre?

Jag har inte själv Google Drive men när jag googlar verkar det som Google kan googlestrula med nedladdningar (smaka på den meningen!).

Diomedea exulans
2018-02-21, 18:48
Är jag dum nu eller brukar inte tex. .download användas när filen inte är helt nedladdad? Jag kan iof mycket lite om Mac och det som hör därtill.Ingen aning, jag kan ännu mindre.

Använder du appen eller är det direkt genom Safari? Har du provat Chrome för att se om det funkar bättre?

Jag har inte själv Google Drive men när jag googlar verkar det som Google kan googlestrula med nedladdningar (smaka på den meningen!).

Direkt genom Safari. Det verkade inte funka via Chrome heller.

Agitator
2018-02-21, 18:52
Finns inte som möjlighet.

https://i.imgur.com/1pudS4G.png?1

Klicka på "Visa paketets innehåll" som du har där i bilden.

Därifrån kan du sedan kopiera innehållet till en ny plats och sedan med stor sannolikhet droppa till gdrive.

Diomedea exulans
2018-02-21, 19:14
Klicka på "Visa paketets innehåll" som du har där i bilden.

Därifrån kan du sedan kopiera innehållet till en ny plats och sedan med stor sannolikhet droppa till gdrive.

Jag vill inte droppa det till Google Drive, jag har tankat ner det från Google drive och vill öppna det.

Agitator
2018-02-21, 21:31
Jag vill inte droppa det till Google Drive, jag har tankat ner det från Google drive och vill öppna det.

Bara välj visa paketets innehåll. Då borde du se dina filer. Kopiera ut dem.

Får du samma problem i chrome?

timoat
2018-02-22, 12:52
Är det bara jag som inte kommer in på facebook, trots att det står på is it down att den är uppe? Varken telefon eller dator går det att komma in via. Jag får en "this site cant be reached"

King Grub
2018-02-22, 12:54
Facebook fungerar utmärkt.

timoat
2018-02-22, 12:56
Facebook fungerar utmärkt.

Märkligt. Fungerar inte på laptop, telefon eller surfplatta för mig. Bara snurrar och snurra. All annan Internet fungerar som vanligt. "www.facebook.com’s server IP address could not be found."

funkar inte i chrome eller opera.