handdator

Visa fullständig version : Den stora datorhjälpstråden


Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 [67] 68 69 70 71 72 73 74

Rikard Jansson
2017-06-24, 11:15
Finns det någon gratis VPN?

lanzal
2017-06-24, 12:21
Jag byggde ihop min dator för typ tre år sen med hjälp av en kompis men har nu glömt vad som finns i själva datorn.. hur kan jag kolla vilka komponenter jag har i den? :) Funderar på att försöka uppgradera mig lite till hösten.

Mvh noob

d1anny2
2017-06-24, 12:53
Jag byggde ihop min dator för typ tre år sen med hjälp av en kompis men har nu glömt vad som finns i själva datorn.. hur kan jag kolla vilka komponenter jag har i den? :) Funderar på att försöka uppgradera mig lite till hösten.

Mvh noob
Öppna och titta? :)

lanzal
2017-06-24, 13:47
Öppna och titta? :)

Det är såklart ett alternativ :D

Gjorde en dxdiag

http://imgur.com/fGgTkxC
Bilden vill inte visas >,< http://imgur.com/fGgTkxC

Det jag använder datorn till är wow / rocket league.. skulle eventuellt vilja testa att köra två wow igång samtidigt på två skärmar framöver och nuvarande komponenter känns lite för svaga för att göra detta.

Vad är det jag skulle behöva uppgradera för att möjliggöra detta? Mvh :)

d1anny2
2017-06-24, 14:25
Det är såklart ett alternativ :D

Gjorde en dxdiag

http://imgur.com/fGgTkxC
Bilden vill inte visas >,< http://imgur.com/fGgTkxC

Det jag använder datorn till är wow / rocket league.. skulle eventuellt vilja testa att köra två wow igång samtidigt på två skärmar framöver och nuvarande komponenter känns lite för svaga för att göra detta.

Vad är det jag skulle behöva uppgradera för att möjliggöra detta? Mvh :)
Ser i grunden helt okej ut. Dock ser jag inte det viktigaste. Vad har du för grafikkort, och hårddisk?
Mvh

lanzal
2017-06-24, 20:03
Ser i grunden helt okej ut. Dock ser jag inte det viktigaste. Vad har du för grafikkort, och hårddisk?
Mvh

Geforce GTX 570
Ehmm en Intel SSD 120GB, vet inte exakt vilken jag har :/ eller hur man ser vilken jag har.

King Grub
2017-06-24, 20:21
Ett nytt grafikkort och en bra processorkylare så du kan överklocka cpu så är du good to go.

lanzal
2017-06-24, 20:57
Ett nytt grafikkort och en bra processorkylare så du kan överklocka cpu så är du good to go.

Åh det låter ju skitbra ju, tack för hjälpen hörni =)

ApexProcyon
2017-06-27, 00:26
Happy Hacking Pro 2. Topre-brytare.
https://hbfs.files.wordpress.com/2009/02/happy-hacking-keyboard-profile.jpg

Ducky Shine 2 TKL. Cheery MX Blue.
http://i.imgur.com/Du4bKYb.jpg[/img]

Necroquote nu, men jag gjorde en sökning på mekaniska tangentbord så nu måste jag fråga: Hur trivs du med Happy Hacking Pro 2 jämfört med andra tangentbord? Hur står sig Topre-brytare i förhållande till cherrys brytare i dina ögon?

Har haft ett sånt, och flera andra med liknande tangenter. Bland annat ett Apple-tangentbord.

Min syn på det hela är att när man väl hittat sin egen mekaniska brytare går man aldrig tillbaka. Med betoning på [i]sin egen. Jag hatar röda, svarta och bruna MX. Jävla bajs, om du frågar mig. Blåa MX däremot, det är min grej.

Om det inte kommer något bättre eller jag är tvungen att byta kommer jag aldrig göra det.

Vad jag försöker säga är alltså att ni som rekommenderar annat än mekaniska brytare har helt åt helvete fel. ;)

Jag skiftar regelbundet mellan röda och blåa switchar, det beror helt på vad jag gör framför datorn. Om jag ska spela eller ifall familjen vill sova så använder jag mina röda brytare - för allt annat så använder jag blåa brytare.

Jag gillar egentligen bruna brytare väldigt mycket som en kompromiss. Dom känns inte bäst till något, men känns bra vad man än gör. Problemet är bara att mitt Filco med bruna brytare har en svensk layout medan alla mina andra tangentbord har en amerikansk layout. Jag hatar den svenska fula entertangenten med passion. För att inte glömma den lilla ängsliga shift-tangenten till vänster.

Jag börjar ångra min sökning på tangentbord nu. Senast jag var inne i den svängen så blev jag som besatt i två år.

r3mpuh
2017-06-27, 01:50
Necroquote nu, men jag gjorde en sökning på mekaniska tangentbord så nu måste jag fråga: Hur trivs du med Happy Hacking Pro 2 jämfört med andra tangentbord? Hur står sig Topre-brytare i förhållande till cherrys brytare i dina ögon?



Jag skiftar regelbundet mellan röda och blåa switchar, det beror helt på vad jag gör framför datorn. Om jag ska spela eller ifall familjen vill sova så använder jag mina röda brytare - för allt annat så använder jag blåa brytare.

Jag gillar egentligen bruna brytare väldigt mycket som en kompromiss. Dom känns inte bäst till något, men känns bra vad man än gör. Problemet är bara att mitt Filco med bruna brytare har en svensk layout medan alla mina andra tangentbord har en amerikansk layout. Jag hatar den svenska fula entertangenten med passion. För att inte glömma den lilla ängsliga shift-tangenten till vänster.

Jag börjar ångra min sökning på tangentbord nu. Senast jag var inne i den svängen så blev jag som besatt i två år.Du har fel. Hur skall man annars kunna träffa enter-knappen om den inte är stort som ett hus? :d

Galna lockerbjudanden från Elgigantens sommarkampanj senaste dagen däremot!

ApexProcyon
2017-06-27, 02:00
Du har fel. Hur skall man annars kunna träffa enter-knappen om den inte är stort som ett hus? :d

Galna lockerbjudanden från Elgigantens sommarkampanj senaste dagen däremot!

Sant, det räcker med att forma handen som en knytnäve och rulla den åt höger för att skicka ett meddelande med ett svenskt tangentbord. Kraftfullt och tillfredsställande. ;)

Skämt åsido så tycker jag att enter-tangenten är lättare att nå trots att den är mindre på amerikanska tangentbord. Med en 'korrekt' fingerisättning så krävs det en mindre rörelse med lillfingret för att nå enter på ett amerikanskt jämfört med ett svenskt tangentbord. Så fort jag byter till ett svenskt så missar jag enter precis hela tiden tills jag lärt mig att sträcka på lillfingret ordentligt. :)

timoat
2017-06-27, 05:42
Ska sitta på tåget ner till Skåne nu och försöker koppla upp mig på SJs internet, men har ingen lycka. Jag kör opera, den är default browser. Min Android kopplar upp sig utan problem, likas grannen på sin bärbara, men jag får bara upp This site can't be reached. När jag klickar på "You must provide additional login informstion" så får jag upp samma, så den startar inloggningsprocessen och hittar nätverket, men sen vill den inte. Jag har även prövat skriva in adressen "ombord.sj.se" men det funkar inte heller.

Dreas
2017-06-27, 06:13
Ska sitta på tåget ner till Skåne nu och försöker koppla upp mig på SJs internet, men har ingen lycka. Jag kör opera, den är default browser. Min Android kopplar upp sig utan problem, likas grannen på sin bärbara, men jag får bara upp This site can't be reached. När jag klickar på "You must provide additional login informstion" så får jag upp samma, så den startar inloggningsprocessen och hittar nätverket, men sen vill den inte. Jag har även prövat skriva in adressen "ombord.sj.se" men det funkar inte heller.Hade det problemet eller liknande när jag inte hade dynamisk bla bla utan angav 8.8.8.8 för Google. Kommer inte ihåg vad det heter men om du förstår vad jag skriver så har du angivit det, om inte så är det inte din lösning :)

Agitator
2017-06-27, 06:21
Hade det problemet eller liknande när jag inte hade dynamisk bla bla utan angav 8.8.8.8 för Google. Kommer inte ihåg vad det heter men om du förstår vad jag skriver så har du angivit det, om inte så är det inte din lösning :)

Du pratar om att dina inställningar var statiska och att du hade googles DNS (8.8.8.8).

När du sätter den på dynamiskt så får man ip av wifit i närheten (SJ) och deras dns inställningar som gör att man kommer till deras sida för att fixa wifi.

Typ så.

timoat
2017-06-27, 06:26
Hade det problemet eller liknande när jag inte hade dynamisk bla bla utan angav 8.8.8.8 för Google. Kommer inte ihåg vad det heter men om du förstår vad jag skriver så har du angivit det, om inte så är det inte din lösning :)

Du pratar om att dina inställningar var statiska och att du hade googles DNS (8.8.8.8).

När du sätter den på dynamiskt så får man ip av wifit i närheten (SJ) och deras dns inställningar som gör att man kommer till deras sida för att fixa wifi.

Typ så.


Yes, det är nog så. Har ni lite utförligare instruktioner? :em::em:

Trapz
2017-06-28, 22:57
Hittade en gammal extern hårddisk med lite gamla bilder, filmer, serier osv. Problemet är dock att vissa mappar verkar vara låsta till min gamla dator och går inte att öppna nu pga jag har inte behörighet.

Har försökt ändra och söka efter info om hur man gör men kommer ingenvart. Känns ju jävligt dumt om det vore så att jag måste koppla in den i mil gamla dator för att låsa upp admin rättigheter?

Hårddisken är en WD Elements.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170628/1e971fdc48f807d044a5f114e2643787.png


Skickat från min iPhone med Tapatalk

F Ultra
2017-06-30, 23:28
Hittade en gammal extern hårddisk med lite gamla bilder, filmer, serier osv. Problemet är dock att vissa mappar verkar vara låsta till min gamla dator och går inte att öppna nu pga jag har inte behörighet.

Har försökt ändra och söka efter info om hur man gör men kommer ingenvart. Känns ju jävligt dumt om det vore så att jag måste koppla in den i mil gamla dator för att låsa upp admin rättigheter?

Hårddisken är en WD Elements.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170628/1e971fdc48f807d044a5f114e2643787.png


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Boota en LiveCD med någon linuxdist och montera disken där.

Vattenflaska
2017-07-01, 16:12
Ska skaffa någon typ av molnlagringstjänst, vet dock inte riktigt vad som passar bäst.

Är det möjligt att skaffa ett "eget" moln, kopplat till sin router?
Som en "egen" molnlagring fast man har den fysiska hårddisken hemma? Vore praktiskt att kunna ladda upp bilder etc. när man är på resande fot.

Vattenflaska
2017-07-01, 16:20
En helt annan fundering, ska köpa ett extern batteri/powerbank. Den verkar bara ha usb-portar. Finns det adapter så att det går att ladda datorn i powerbanken? dvs. någon typ av adapter USB till datorladdarkontakt (den som går in i datorn)?

F Ultra
2017-07-01, 23:25
En helt annan fundering, ska köpa ett extern batteri/powerbank. Den verkar bara ha usb-portar. Finns det adapter så att det går att ladda datorn i powerbanken? dvs. någon typ av adapter USB till datorladdarkontakt (den som går in i datorn)?

Om du ska ha en powerbank med kraft nog för att ladda en dator så kommer du att få släpa runt på många många kg!

Agitator
2017-07-01, 23:57
https://youtu.be/BnFYvIwkf_A?t=391

Dewalt powerstation.

svenbanan
2017-07-02, 01:12
Om du ska ha en powerbank med kraft nog för att ladda en dator så kommer du att få släpa runt på många många kg!

Man skulle kanske kunna tänka sig ett laptopbatteri som även kan fungera som powerbank. Dvs ett ersättningsbatteri som förutom anslutningarna till datorn också har några extra usb-portar och port för laddning.

Dock funkar ju den powerbanken då enbart till just den modellen som just det batteriet passar till, och dessutom blir den powerbanken förmodligen lite större än det vanliga laptopbatteriet (pga extra funktionalitet) så det kan vara så att batteriet sticker ut lite undertill... Men ifall laptoptillverkare enas om nån slags standard så går det säkert att mecka ihop nåt sådant som funkar hyfsat till de flesta laptopar i samma storleksordning...

Yes
2017-07-02, 01:17
Ska skaffa någon typ av molnlagringstjänst, vet dock inte riktigt vad som passar bäst.

Är det möjligt att skaffa ett "eget" moln, kopplat till sin router?
Som en "egen" molnlagring fast man har den fysiska hårddisken hemma? Vore praktiskt att kunna ladda upp bilder etc. när man är på resande fot.
Du kan skaffa en NAS. WD MyCloud om du vill ha billigt och enkelt. Annars finns det många olika NAS-enheter och du kan även bygga en egen.

C.E.J.
2017-07-03, 18:14
Några dumma frågor från en noob:

Jag har en gammal intern hårddisk från en laptop som jag nu stoppat in i min stationära (som det redan satt en ssd i). Allt funkar prima. På hårddisken finns ett OS installerat så jag behöver ange lösenord innan jag kan mounta hårddisken. Det är inget stort problem men, njä, vore ju trevligt att slippa skriva in lösenord. Så, vad göra nu, "cd pathtonyahdd; rm -rf ." eller? (innehållet på hårddisken är m a o oviktigt)

Yes
2017-07-03, 18:26
Det kanske funkar med "chmod 777 /mnt/disk"?

timoat
2017-07-03, 20:18
Jag ska köpa ny laptop, och är i lite av ett dilemma, hoppas ni kan hjälpa mig. köpte den här från el green, fast med UHD matt skärm, 512 gb ssd( Pcix4), och 16 gb ram för 9700 kr.

https://www.netonnet.se/art/dator/barbara-datorer/15-16tum/asus-zenbook-ux501vw-fy104t/234069.8908/?gclid=Cj0KEQjw1ufKBRDYrqLzrY3dy88BEiQAPI_r4ZtEhil mArGSvR9ksMbLNU0LjDe2jr434jfXlQZStfYaAquW8P8HAQ

Väldigt bra pris och bra komponenter, men sen såg jag den här som bara finns i usa;

http://www.bestbuy.com/site/asus-2-in-1-15-6-4k-uhd-touch-screen-laptop-intel-core-i7-16gb-memory-nvidia-geforce-gtx-950m-2tb-hdd-512gb-ssd-chocolate-black-aluminum-hairline-with-dark-copper/5561200.p?skuId=5561200

Som har nästan samma config, men en U processor (7500u), en något saktare ssd (sata), samt ett marginellt sämre grafikkort (950m jämfört med 960m i den andra). Denna är också UHD men har touch och kan flippa, vilket är det som jag är ute efter. Jag kommer använda laptopen som referens när jag målar, sådet är extremt praktiskt med touch, och att jag kan flippa den och ha den under tavlan på staffliet.

Det jag oroar mig för är just U processorn, att den inte ska orka med det jag vill börja göra, vilket är att vlogga så jag behöver börja och redigera klipp till youtube. Vi snackar max 1080p, och klipp på 5-10 min, inga galna övergångar eller grafik och så, bara rättfram youtube klipp filmade på en Samsung s8. Jag vill kunna scrubba i tex lightworks eller Premiere elements utan lagg. Samma gäller när det handlar om att redigera foton eller se dem i lightroom.

Nackdelar med den amerikanske är såklart enkel suppport , samt tangetbordet (som man ju dock kan köpa klisterlappar för)

Priset är ungeför detsamma.

Många säger ju att man ska hålla sig till quad core om man ska redigera film, (typ alla) men men skulle man klara sig med den strömsnålare för mina ändamål tror ni? nån som har erfarenhet?

F Ultra
2017-07-03, 22:08
Man skulle kanske kunna tänka sig ett laptopbatteri som även kan fungera som powerbank. Dvs ett ersättningsbatteri som förutom anslutningarna till datorn också har några extra usb-portar och port för laddning.

Dock funkar ju den powerbanken då enbart till just den modellen som just det batteriet passar till, och dessutom blir den powerbanken förmodligen lite större än det vanliga laptopbatteriet (pga extra funktionalitet) så det kan vara så att batteriet sticker ut lite undertill... Men ifall laptoptillverkare enas om nån slags standard så går det säkert att mecka ihop nåt sådant som funkar hyfsat till de flesta laptopar i samma storleksordning...

Fast då får du nog se till att plocka ur originalbatteriet från laptopen när du kopplar in din power bank för dessa batterier är designade att ge ström nog att hålla maskinen vid liv medan strömadaptern dessutom ska ge puder nog att också ladda batteriet som sitter i. På en mobil så är detta betydligt enklare eftersom batterierna där samt mobilens strömförbrukning är så pass låg.

Nu går det ju inte att jämföra en laptop med en stationär eller rackmonterad server men vi hade på ett ställe som jag jobbade på UPS:er på runt 70kg som klarade att driva en handfull maskiner i enbart några få minuter (i princip tillräckligt länge för att man skulle kunna stänga ner dem säkert).

F Ultra
2017-07-03, 22:11
Några dumma frågor från en noob:

Jag har en gammal intern hårddisk från en laptop som jag nu stoppat in i min stationära (som det redan satt en ssd i). Allt funkar prima. På hårddisken finns ett OS installerat så jag behöver ange lösenord innan jag kan mounta hårddisken. Det är inget stort problem men, njä, vore ju trevligt att slippa skriva in lösenord. Så, vad göra nu, "cd pathtonyahdd; rm -rf ." eller? (innehållet på hårddisken är m a o oviktigt)

Precis som Yes, så misstänker jag att den kräver lösenord inte för att det primärt är ett OS installerat där utan för att rooten på den (/) har 0:0 (dvs root) som användare och därmed kräver root för att monteras.

Enklast är nog att formatera den helt om nu själva infon på den inte är intressant eftersom du då också blir av med allt extra som snor plats på den (den är ju säkert partitionerad i olika partitioner nämligen). Vad kör du för os?

Yes
2017-07-03, 22:49
Jag ska köpa ny laptop, och är i lite av ett dilemma, hoppas ni kan hjälpa mig. köpte den här från el green, fast med UHD matt skärm, 512 gb ssd( Pcix4), och 16 gb ram för 9700 kr.

https://www.netonnet.se/art/dator/barbara-datorer/15-16tum/asus-zenbook-ux501vw-fy104t/234069.8908/?gclid=Cj0KEQjw1ufKBRDYrqLzrY3dy88BEiQAPI_r4ZtEhil mArGSvR9ksMbLNU0LjDe2jr434jfXlQZStfYaAquW8P8HAQ

Väldigt bra pris och bra komponenter, men sen såg jag den här som bara finns i usa;

http://www.bestbuy.com/site/asus-2-in-1-15-6-4k-uhd-touch-screen-laptop-intel-core-i7-16gb-memory-nvidia-geforce-gtx-950m-2tb-hdd-512gb-ssd-chocolate-black-aluminum-hairline-with-dark-copper/5561200.p?skuId=5561200

Som har nästan samma config, men en U processor (7500u), en något saktare ssd (sata), samt ett marginellt sämre grafikkort (950m jämfört med 960m i den andra). Denna är också UHD men har touch och kan flippa, vilket är det som jag är ute efter. Jag kommer använda laptopen som referens när jag målar, sådet är extremt praktiskt med touch, och att jag kan flippa den och ha den under tavlan på staffliet.

Det jag oroar mig för är just U processorn, att den inte ska orka med det jag vill börja göra, vilket är att vlogga så jag behöver börja och redigera klipp till youtube. Vi snackar max 1080p, och klipp på 5-10 min, inga galna övergångar eller grafik och så, bara rättfram youtube klipp filmade på en Samsung s8. Jag vill kunna scrubba i tex lightworks eller Premiere elements utan lagg. Samma gäller när det handlar om att redigera foton eller se dem i lightroom.

Nackdelar med den amerikanske är såklart enkel suppport , samt tangetbordet (som man ju dock kan köpa klisterlappar för)

Priset är ungeför detsamma.

Många säger ju att man ska hålla sig till quad core om man ska redigera film, (typ alla) men men skulle man klara sig med den strömsnålare för mina ändamål tror ni? nån som har erfarenhet?
Jag är ingen expert på laptop-datorers prestanda, men... vad exakt är det du ska göra med den?

Min spontana tanke är att du borde faktiskt kolla på en iPad Pro. Nu är jag för all del ett fan av nämnda tingest, som helt klart har sina begränsningar, men... Du får en äckligt bra skärm, enkla vloggar är inget problem och den är väldigt lätt, portabel och har ytterst bra touch-interface.

Nackdelarna är förstås att den är lite annorlunda att jobba med, kanske inte vad du är van vid, och även om apparna brukar kunna utnyttja prestandan till max är de inte lika rika på funktioner.

timoat
2017-07-03, 23:30
Jag är ingen expert på laptop-datorers prestanda, men... vad exakt är det du ska göra med den?

Min spontana tanke är att du borde faktiskt kolla på en iPad Pro. Nu är jag för all del ett fan av nämnda tingest, som helt klart har sina begränsningar, men... Du får en äckligt bra skärm, enkla vloggar är inget problem och den är väldigt lätt, portabel och har ytterst bra touch-interface.

Nackdelarna är förstås att den är lite annorlunda att jobba med, kanske inte vad du är van vid, och även om apparna brukar kunna utnyttja prestandan till max är de inte lika rika på funktioner.

" att den inte ska orka med det jag vill börja göra, vilket är att vlogga så jag behöver börja och redigera klipp till youtube. Vi snackar max 1080p, och klipp på 5-10 min, inga galna övergångar eller grafik och så, bara rättfram youtube klipp filmade på en Samsung s8. Jag vill kunna scrubba i tex lightworks eller Premiere elements utan lagg. Samma gäller när det handlar om att redigera foton eller se dem i lightroom."

Nä, skulle känna mig som i en tvångströja på en ipad eller tablet.

Yes
2017-07-03, 23:47
" att den inte ska orka med det jag vill börja göra, vilket är att vlogga så jag behöver börja och redigera klipp till youtube. Vi snackar max 1080p, och klipp på 5-10 min, inga galna övergångar eller grafik och så, bara rättfram youtube klipp filmade på en Samsung s8. Jag vill kunna scrubba i tex lightworks eller Premiere elements utan lagg. Samma gäller när det handlar om att redigera foton eller se dem i lightroom."

Nä, skulle känna mig som i en tvångströja på en ipad eller tablet.
Jo alltså, prestandan på nya iPad Pro är tämligen imponerande och många appar utnyttjar den effektivare än desktop-applikationer. Jag använder exempelvis Procreate på min padda och det presterar bättre än Photoshop på min dekstop (5820K @ 4,4Ghz, 16Gb RAM och 970 GTX). Det kan för all del inte göra lika mycket som Photoshop heller, och däri ligger väl kruxet. Behöver man Photoshop så gör man, men frågan är om man verkligen gör det.

timoat
2017-07-04, 07:45
Jo alltså, prestandan på nya iPad Pro är tämligen imponerande och många appar utnyttjar den effektivare än desktop-applikationer. Jag använder exempelvis Procreate på min padda och det presterar bättre än Photoshop på min dekstop (5820K @ 4,4Ghz, 16Gb RAM och 970 GTX). Det kan för all del inte göra lika mycket som Photoshop heller, och däri ligger väl kruxet. Behöver man Photoshop så gör man, men frågan är om man verkligen gör det.

Hehe tror jag har löst problemet, köper en portabel skärm istället!

svenbanan
2017-07-04, 08:40
Fast då får du nog se till att plocka ur originalbatteriet från laptopen när du kopplar in din power bank för dessa batterier är designade att ge ström nog att hålla maskinen vid liv medan strömadaptern dessutom ska ge puder nog att också ladda batteriet som sitter i. På en mobil så är detta betydligt enklare eftersom batterierna där samt mobilens strömförbrukning är så pass låg.

Nu går det ju inte att jämföra en laptop med en stationär eller rackmonterad server men vi hade på ett ställe som jag jobbade på UPS:er på runt 70kg som klarade att driva en handfull maskiner i enbart några få minuter (i princip tillräckligt länge för att man skulle kunna stänga ner dem säkert).

Ja precis, det var så jag menade. Därför jag skrev att "Dock funkar ju den powerbanken då enbart till just den modellen som just det batteriet passar till".

Kanske kan laptoptillverkare installera en extra port på datorn så man kan driva datorn utan att ladda batteriet. Eller nån liten switch så man kan koppla ur batteriladdningsfunktionen.

Tveksam till hur stor efterfrågan på sådan funktionalitet är dock...

Kånka runt på en UPS är ju kanske inget så många är sugna på... :P

Iliyas
2017-07-04, 12:47
Hej hej, jag har en Lenovo Y700-34ISH med GTX 1070, 16 GB RAM, i5-6400.

När jag spelar Bf1 på lägsta nivå så har jag runt 70-80 fps men den droppar ner till 35-40 när det blir mkt på skärmen med massa gubbar osv.

Kommer i5-7600 gynna mitt spelande? Måste jag köpa ett nytt moderkort och grejer?

Är det någon ide att försöka sälja min CPU? Tack!!!

Vinter
2017-07-04, 13:35
Hehe tror jag har löst problemet, köper en portabel skärm istället!

Prio för dig är väl processor, minne och i visst mån grafikkort. Dyrt med laptop som har allt ovan.

Alternativ är kanske ett micro ITX bygge med extern skärm, i en ryggsäck. Nackdel är att den inte har batteri. Men det beror på hur du använder datorn.

Vinter
2017-07-04, 13:45
Hej hej, jag har en Lenovo Y700-34ISH med GTX 1070, 16 GB RAM, i5-6400.

När jag spelar Bf1 på lägsta nivå så har jag runt 70-80 fps men den droppar ner till 35-40 när det blir mkt på skärmen med massa gubbar osv.

Kommer i5-7600 gynna mitt spelande? Måste jag köpa ett nytt moderkort och grejer?

Är det någon ide att försöka sälja min CPU? Tack!!!

Klart du kan sälja ett CPU, på sweclockers kan du alltid bli av med det. Nu vet jag inte vad som påverkar BF1. Men jag skulle kika på en billig I7 för att uppdatera, kanske öka livslängden något. I5 om du har stora budgetproblem. Om du inte köper en k processor för överklockning så är moderkortet inget jättehinder.

J.V
2017-07-04, 14:24
Vad ar basta programmet for att fjarrstyra en dator nu for tiden?

Fran en Mac till en Windows 10-maskin, om det gor nagon skillnad.

Iliyas
2017-07-04, 16:04
Klart du kan sälja ett CPU, på sweclockers kan du alltid bli av med det. Nu vet jag inte vad som påverkar BF1. Men jag skulle kika på en billig I7 för att uppdatera, kanske öka livslängden något. I5 om du har stora budgetproblem. Om du inte köper en k processor för överklockning så är moderkortet inget jättehinder.



Jaha ok men om jag endast är nöjd med medium/high och inte ultra. Glömde skriva i5-7600K.
Vilken i7 är bra för en average gamer?

Vinter
2017-07-04, 16:09
Jaha ok men om jag endast är nöjd med medium/high och inte ultra. Glömde skriva i5-7600K.
Vilken i7 är bra för en average gamer?

För en average gamer räcker I5-7600k. Jag tänkte påpeka att det dyker upp titlar som mår bra på processorer med mer kärnor.

Men vill du ha ut hela potentialen i en I5-7600k processor behöver du ett Z270 moderkort.

Iliyas
2017-07-04, 16:26
För en average gamer räcker I5-7600k. Jag tänkte påpeka att det dyker upp titlar som mår bra på processorer med mer kärnor.

Men vill du ha ut hela potentialen i en I5-7600k processor behöver du ett Z270 moderkort.

Ok, men då blir det nog en sådan, tack för hjälpen!

Kabuto
2017-07-04, 17:34
Hej hej, jag har en Lenovo Y700-34ISH med GTX 1070, 16 GB RAM, i5-6400.

När jag spelar Bf1 på lägsta nivå så har jag runt 70-80 fps men den droppar ner till 35-40 när det blir mkt på skärmen med massa gubbar osv.

Kommer i5-7600 gynna mitt spelande? Måste jag köpa ett nytt moderkort och grejer?

Är det någon ide att försöka sälja min CPU? Tack!!!

Känns som något är fel, jag spelade med högre inställningar med ungefär liknande FPS i bf1 med gtx 980,16 GB ram och uråldrig i5 760.

C.E.J.
2017-07-04, 18:06
Det kanske funkar med "chmod 777 /mnt/disk"?

Precis som Yes, så misstänker jag att den kräver lösenord inte för att det primärt är ett OS installerat där utan för att rooten på den (/) har 0:0 (dvs root) som användare och därmed kräver root för att monteras.

Enklast är nog att formatera den helt om nu själva infon på den inte är intressant eftersom du då också blir av med allt extra som snor plats på den (den är ju säkert partitionerad i olika partitioner nämligen). Vad kör du för os?

Ja så är det nog, den hade samma lösenord som root vilket inte verkade rimligt. Aja, jag formaterade hårddisken, sen försökte jag lägga till nya hårddisken i fstab men det ledde bara till att OS inte kunde laddas, gick turligt nog lätt att ordna det hela haha... Sååå, hårddisken får mountas vid behov, och det är jag helt ok med.

OS ja. Sedan ett år har jag ett litet ett på stationära som heter Linux Lite 2.8 som jag gillar väldigt mycket, jag tror det var samma på hårddisken, ev Xubuntu. Yeesa...

Vattenflaska
2017-07-04, 21:15
Om du ska ha en powerbank med kraft nog för att ladda en dator så kommer du att få släpa runt på många många kg!


Kanske är på det viset. Ska köpa mig en portabel starthjälp till bilen, hittade en variant som även verkar funka som powerbank.

http://www.ebay.co.uk/itm/18000mAh-12V-KFZ-Auto-Starthilfe-Jump-Starter-Booster-Ladegerat-Power-Bank-TIR-C/262761722376?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D555018%26algo%3DPL.SIM%26ao%3D2%26 asc%3D43781%26meid%3D1d07c4d595fc42f99df8b5603a588 422%26pid%3D100005%26rk%3D1%26rkt%3D6%26sd%3D29182 2838791

Denna modell har ju med "8x Notebook adapter connector" och jag tolkar det som att man även ska kunna ladda datorn, men borde detta vara en teknisk omöjlighet alltså?

hahavaffan
2017-07-05, 07:10
Vad ar basta programmet for att fjarrstyra en dator nu for tiden?

Fran en Mac till en Windows 10-maskin, om det gor nagon skillnad.Jag gillar Microsofts egna RDP-klient som fan. https://itunes.apple.com/se/app/microsoft-remote-desktop/id715768417?mt=12

Nordenator
2017-07-05, 15:39
Jag kör teamviewer. Det var inte jag som ansvarade för att sätta upp VNC-biten då servern finnes på annan ort, men får väl säga att det varit väldigt stabilt åtminstone.

J.V
2017-07-05, 16:18
Jag gillar Microsofts egna RDP-klient som fan. https://itunes.apple.com/se/app/microsoft-remote-desktop/id715768417?mt=12

Jag kör teamviewer. Det var inte jag som ansvarade för att sätta upp VNC-biten då servern finnes på annan ort, men får väl säga att det varit väldigt stabilt åtminstone.Tack för tipsen! Ska kolla in.

Jockefoten
2017-07-05, 18:59
Necroquote nu, men jag gjorde en sökning på mekaniska tangentbord så nu måste jag fråga: Hur trivs du med Happy Hacking Pro 2 jämfört med andra tangentbord? Hur står sig Topre-brytare i förhållande till cherrys brytare i dina ögon?


Dessvärre har det sedan jag slutade plugga mest legat i garderoben. Saknade klickljudet ifrån blåa cherry så bytte tillbaka till mitt TKL Ducky.

HH-bordet är annars väldigt behagligt att skriva på och man får till ett ordentligt flow i sitt skrivande när man vant sig vid det.

timoat
2017-07-05, 21:44
Ok, fick min recond. asus ux501vw och guess what, problem direkt. När jag trycker på win knappen så blir det random tears och artefakter i menyn, och när jag tittar på foton ser man vita prickar överallt, som flyttar på sig när man flyttar på musen. Jag har testat uppdatera drivrutinerna på grafikkortet, ingen hjälp. Nån som har nån erfarnehet av detta?

samma problem som beskrivits av dessa , men det är inte överhettnign, då det händer så fort den är påslagen, och ej oc, då jag precis fått den.

https://arstechnica.com/civis/viewtopic.php?t=546153

http://www.geekstogo.com/forum/topic/306968-problem-bunches-of-small-white-dots-appearing-when-viewing-images-and/

F Ultra
2017-07-07, 00:20
Ja så är det nog, den hade samma lösenord som root vilket inte verkade rimligt. Aja, jag formaterade hårddisken, sen försökte jag lägga till nya hårddisken i fstab men det ledde bara till att OS inte kunde laddas, gick turligt nog lätt att ordna det hela haha... Sååå, hårddisken får mountas vid behov, och det är jag helt ok med.

OS ja. Sedan ett år har jag ett litet ett på stationära som heter Linux Lite 2.8 som jag gillar väldigt mycket, jag tror det var samma på hårddisken, ev Xubuntu. Yeesa...

Hehe, ja det var ju för att lösenordet systemet ville ha var ditt så att du tillfälligt kunde bli root och inte lösenordet på disken :)

Om det inte gick att ladda ditt OS när disken lades till i fstab så kolla först med fdisk om någon partition på den är bootbar. T.ex:

f.ultra@ubuntu:~$ sudo fdisk /dev/sda
Välkommen till fdisk (util-linux 2.27.1).
Ändringar kommer att förbli endast i minnet, till dess att du beslutar dig för att skriva dem.
Var aktsam innan du använder skrivkommandot.


Kommando (m för hjälp): p
Disk /dev/sda: 1,8 TiB, 2000398934016 byte, 3907029168 sektorer
Enheter: sektorer av 1 * 512 = 512 byte
Sektorstorlek (logisk/fysisk): 512 byte / 4096 byte
I/O-storlek (minsta/optimal): 4096 byte / 4096 byte
Disketikettstyp: dos
Diskidentifierare: 0x7b8729c4

Enhet Start Början Slutet Sektorer Storlek Id Typ
/dev/sda1 2048 8390655 8388608 4G 82 Linux växling / Solaris
/dev/sda2 * 8390656 3907029167 3898638512 1,8T fd Linux raid autoidentifiering

Dock inte mot /dev/sda i ditt fall eftersom det ju troligen är den vanlgia disken som du bootar med. Men iaf den fetmarkerade raden har ett "*" efter enhetsnamnet vilket byter att den är bootbar. "a" och sedan "2" eftersom det är min andra partition hade tagit bort den flaggan och sedan "w" för att skriva själva ändringen och avsluta.

Enklaste sättet att montera den i fstab är sedan att antingen använda sig av enhetsnamnet eller ta read på diskens UUID:

f.ultra@ubuntu:~$ ls -hl /dev/disk/by-uuid/
totalt 0
lrwxrwxrwx 1 root root 10 jul 7 01:16 2b52ee9c-cfc6-4293-876d-e29b86e81f5e -> ../../sda1
lrwxrwxrwx 1 root root 10 jul 6 23:09 9375e552-97fd-4763-bfdf-7e2253e86f5c -> ../../sdc1
lrwxrwxrwx 1 root root 10 jul 6 23:09 c1ed83ce-bda4-4d90-b176-bbe14431a3cb -> ../../sdb1
lrwxrwxrwx 1 root root 9 jul 6 23:09 cf99b9ed-1620-4daf-afcf-ed1ce1c0ff11 -> ../../md1


Sedan ser du till att du i /etc/fstab monterar disken på typ /mnt/ eller så och inte / (kanske där det sket sig för dig?) iaf så måste pathen som du vill montera den på redan finnas. Typ:

UUID=9375e552-97fd-4763-bfdf-7e2253e86f5c /mnt ext4 noatime 0 2

timoat
2017-07-07, 09:56
Jag hade ju problem direkt här, är det nån som vet varför detta händer? Det är hela tiden, så det är inte värme. Uppdatera win hjälpte inte.

QNMH4yVFib4

King Grub
2017-07-07, 10:57
Det där ser ut som hårdvarufel, trasigt grafikkort.

timoat
2017-07-07, 11:47
Det där ser ut som hårdvarufel, trasigt grafikkort.

OK, bara att skicka tillbaka skiten. Hur I hela helvete kan man sälja en "som ny" rekond med 6 mån garanti när det är ett sånt uppenbart fel? Nu ska den skickas till asus så ska de ha den där i 10 dagar...

Yes
2017-07-07, 12:39
OK, bara att skicka tillbaka skiten. Hur I hela helvete kan man sälja en "som ny" rekond med 6 mån garanti när det är ett sånt uppenbart fel? Nu ska den skickas till asus så ska de ha den där i 10 dagar...
Din fråga är ytterst relevant. Mitt svar är att man köper inte Asus om man vill slippa problem.

Nu vet jag för all del inte om det är Asus själva som gjort kvalitetskontrollen eller butiken, men Asus är i regel riktiga sopor på kvalitetskontroll. Min gissning är att butiken skickat datorn till Asus för rekond, fått den tillbaka med löfte om att den funkar nu, och de har inte gjort ett skit.

Jag har själv köpt flera Asus-produkter baserat på goda recensioner och deras goda rykte. När jag ser tillbaka på historiken samt andras erfarenheter är det ett företag jag skulle rekommendera alla att undvika.

Annars kan jag bara hålla med King Grub. Det ser ut som hårdvarufel. Din beskrivning av problemet får mig genast att tänka på överhettning eller för aggressiv överklockning (just vita prickar som flimrar ser jag som första tecknet på att jag pressat kortet för mycket, och andra artefakter - om det inte kraschar först - är ett säkert tecken på att det något är fel). Får du dessa symptom utan varesig överklockning eller överhettning är grafikkortet med all säkerhet trasigt på nåt vis.

I vilket fall är det inget du ska acceptera eller försöka hitta lösningar på. Lämna in skiten och se till att det blir fixat på ett eller annat sätt. Med tanke på att du har garanti kvar bör du kunna byta mot något annat av samma värde.

timoat
2017-07-07, 16:12
Din fråga är ytterst relevant. Mitt svar är att man köper inte Asus om man vill slippa problem.

Nu vet jag för all del inte om det är Asus själva som gjort kvalitetskontrollen eller butiken, men Asus är i regel riktiga sopor på kvalitetskontroll. Min gissning är att butiken skickat datorn till Asus för rekond, fått den tillbaka med löfte om att den funkar nu, och de har inte gjort ett skit.

Jag har själv köpt flera Asus-produkter baserat på goda recensioner och deras goda rykte. När jag ser tillbaka på historiken samt andras erfarenheter är det ett företag jag skulle rekommendera alla att undvika.

Annars kan jag bara hålla med King Grub. Det ser ut som hårdvarufel. Din beskrivning av problemet får mig genast att tänka på överhettning eller för aggressiv överklockning (just vita prickar som flimrar ser jag som första tecknet på att jag pressat kortet för mycket, och andra artefakter - om det inte kraschar först - är ett säkert tecken på att det något är fel). Får du dessa symptom utan varesig överklockning eller överhettning är grafikkortet med all säkerhet trasigt på nåt vis.

I vilket fall är det inget du ska acceptera eller försöka hitta lösningar på. Lämna in skiten och se till att det blir fixat på ett eller annat sätt. Med tanke på att du har garanti kvar bör du kunna byta mot något annat av samma värde.


Såhär såg det ut med det vita

9aQcLI9VSTU

Det har försvunnit, ingen aning varför. De där glitcharna 7 första videon går inte alltid att återskapa, men de kommer efter ett tag. Jag ringde upp el Green och de snackade med asus som kommer skicka mig returhandlingar till FedEx.

Han (Ulf) var själv förvånad att både asus och hans killar hade missat det..

Uppdaterade nvidias drivers med, ingen skillnad.

Det är ju en bra dator för grymt pris, bara den funkar... Hade ju planerat hela helgen efter att styra upp den... *cry*

Yes
2017-07-07, 16:30
Jag har nog faktiskt aldrig sett något riktigt liknande. Vitt flimmer vit för mycket överklockning, javisst, men det brukar inte se ut sådär. Det förändrar dock inte att jag, precis som Grub, tror att det är ett hårdvarufel. Exakt vad vet jag inte, men även om jag gjorde det skulle det knappast hjälpa dig.

Vissa typer av fel kan exempelvis leda en till att misstänka mjukvaran. Typ, konstiga artefakter och inverterade färger kan mycket väl vara ett mjukvarufel (eller en kombination av båda). Det du har beskrivit och visat är dock inte en videosignal som någonstans i kedjan blivit felpippad, utan det ser ut som något blivit riktigt fel från grafikkortet till skärmen.

Mitt tips är att sluta försöka felsök och gå till butiken för att kräva att de fixar det. Oavsett hur. Det där är inte ett beteende du ska förvänta dig eller tänkas lösa på egen hand. Det är något som är jävligt fel och då ska de fixa det åt dig.

ApexProcyon
2017-07-07, 16:38
Jag hade ju problem direkt här, är det nån som vet varför detta händer? Det är hela tiden, så det är inte värme. Uppdatera win hjälpte inte.

[T]QNMH4yVFib4[/YT]

Har du möjlighet att byta ut grafikkortet så att du kan utesluta det? Det är bara att hålla tummarna för att det inte är något med moderkortet som spökar, men det känns som ett långskott.

Albatross
2017-07-07, 18:52
Du kan ju liveboota random Linux-dist för att utesluta mjukvarufel. Är det samma beteende där så är det uppenbarligen hårdvaran.

C.E.J.
2017-07-07, 21:19
Om det inte gick att ladda ditt OS när disken lades till i fstab så kolla först med fdisk om någon partition på den är bootbar. Dock inte mot /dev/sda i ditt fall eftersom det ju troligen är den vanlgia disken som du bootar med. Men iaf den fetmarkerade raden har ett "*" efter enhetsnamnet vilket byter att den är bootbar.

Intressant, ingen av mina diskar är bootbara i så fall :d Kanske har att göra med "The util fdisk doesn't support GPT", jaja... Förresten, OS:et laddades men det fastnade liksom vid motsvarande "windowsflaggan", så att säga, progress bar fylldes och sen hände inget mer, iaf inte under den halvtimme (?) som jag väntade.

Enklaste sättet att montera den i fstab är sedan att antingen använda sig av enhetsnamnet eller ta read på diskens UUID. Sedan ser du till att du i /etc/fstab monterar disken på typ /mnt/ eller så och inte / (kanske där det sket sig för dig?) iaf så måste pathen som du vill montera den på redan finnas. Typ:

UUID=9375e552-97fd-4763-bfdf-7e2253e86f5c /mnt ext4 noatime 0 2


Lol jag vet inte var det sket sig, men Disks-appen skrev UUID:n och några alternativ till fstab och det funkade tydligen inte. Kan du förklara alternativen du valt där?

Eftersom nuvarande situation är helt ok för min del, samt att jag inte vet hur man skulle kunna återställa fstab utifall att det blir problem med att ladda OS, så kommer jag nog inte försöka mig på någon mer witchcraft. Återkommer när alla diskar börjar bli fulla, lol...

timoat
2017-07-09, 11:52
Din fråga är ytterst relevant. Mitt svar är att man köper inte Asus om man vill slippa problem.

Nu vet jag för all del inte om det är Asus själva som gjort kvalitetskontrollen eller butiken, men Asus är i regel riktiga sopor på kvalitetskontroll. Min gissning är att butiken skickat datorn till Asus för rekond, fått den tillbaka med löfte om att den funkar nu, och de har inte gjort ett skit.

Jag har själv köpt flera Asus-produkter baserat på goda recensioner och deras goda rykte. När jag ser tillbaka på historiken samt andras erfarenheter är det ett företag jag skulle rekommendera alla att undvika.

Annars kan jag bara hålla med King Grub. Det ser ut som hårdvarufel. Din beskrivning av problemet får mig genast att tänka på överhettning eller för aggressiv överklockning (just vita prickar som flimrar ser jag som första tecknet på att jag pressat kortet för mycket, och andra artefakter - om det inte kraschar först - är ett säkert tecken på att det något är fel). Får du dessa symptom utan varesig överklockning eller överhettning är grafikkortet med all säkerhet trasigt på nåt vis.

I vilket fall är det inget du ska acceptera eller försöka hitta lösningar på. Lämna in skiten och se till att det blir fixat på ett eller annat sätt. Med tanke på att du har garanti kvar bör du kunna byta mot något annat av samma värde.

Det där ser ut som hårdvarufel, trasigt grafikkort.

Jag har nog faktiskt aldrig sett något riktigt liknande. Vitt flimmer vit för mycket överklockning, javisst, men det brukar inte se ut sådär. Det förändrar dock inte att jag, precis som Grub, tror att det är ett hårdvarufel. Exakt vad vet jag inte, men även om jag gjorde det skulle det knappast hjälpa dig.

Vissa typer av fel kan exempelvis leda en till att misstänka mjukvaran. Typ, konstiga artefakter och inverterade färger kan mycket väl vara ett mjukvarufel (eller en kombination av båda). Det du har beskrivit och visat är dock inte en videosignal som någonstans i kedjan blivit felpippad, utan det ser ut som något blivit riktigt fel från grafikkortet till skärmen.

Mitt tips är att sluta försöka felsök och gå till butiken för att kräva att de fixar det. Oavsett hur. Det där är inte ett beteende du ska förvänta dig eller tänkas lösa på egen hand. Det är något som är jävligt fel och då ska de fixa det åt dig.

Har du möjlighet att byta ut grafikkortet så att du kan utesluta det? Det är bara att hålla tummarna för att det inte är något med moderkortet som spökar, men det känns som ett långskott.

Du kan ju liveboota random Linux-dist för att utesluta mjukvarufel. Är det samma beteende där så är det uppenbarligen hårdvaran.

Har ej linux know how att göra det tyvärr. Jag testade att välja mellan de olika on board och 960m korten, det var ingen skillnad, same shit. Kör en sista factory reset, sen åker den in

timoat
2017-07-09, 12:45
Hur lång tid ska en factory reset ta förresten? Jag har ju en av de snabbaste Ssderna på marknaden, och efter 45 min är den fortfarande på 25%.

King Grub
2017-07-09, 12:48
Jag gör en färsk install från scratch på 10 minuter.

timoat
2017-07-09, 15:02
Jag gör en färsk install från scratch på 10 minuter.

Jag kan berätta för dig att den just nu är på 60%. Det har alltså tagit 3 timmar att komma till 60%, på en vad borde vara helt färsk reset ändå. Jag har ju inte installerat ett enda program, bara uppdaterat win. Processorn är ju bra, ram bra, ssdn extremt bra, det borde gå jävligt mycket snabbare eller?

King Grub
2017-07-09, 15:46
Det borde det verkligen.

timoat
2017-07-09, 16:33
Det borde det verkligen.

Det bådar ju inte gott! Jag körde ju lite tester här innan, bla passmark, och fick vettiga scores (ok, jag installerade pass mark!)

men tyckte inte den var speciellt rapp i att öppna mappar och filer. Finns det några andra tester jag kan göra för att se om allt står till som det ska?

Eller var det bara jag som vant mig vid en i7 4790k?

hahavaffan
2017-07-10, 07:08
En "factory reset", vad innebär det i ditt fall? Är det något Asus hittat på, eller är det Windows egna? Tänker att oavsett så är det inte säkert att det ska gå lika fort som att installera W10 från grunden, för det går verkligen nästan lite för fort :)

timoat
2017-07-10, 08:34
En "factory reset", vad innebär det i ditt fall? Är det något Asus hittat på, eller är det Windows egna? Tänker att oavsett så är det inte säkert att det ska gå lika fort som att installera W10 från grunden, för det går verkligen nästan lite för fort :)



Nä hehe, det är den klassiska system restore från grunden jag gjorde, från recovery partitionerna. Blandade väl ihop det med motsvarigheten till android, men tänkte att det förstod man.

fö är hela inloggningsprocessen med cortana så fruktansvärt seg och irriterande att man blir förbannad. Är det samma med mac? Måste man sitta och lyssna på siri första gången man loggar in?

timoat
2017-07-12, 11:06
Tjenare, jag igen! Jag returnerade den zenbook en och köpte en asus rog gl702vm istället. (väl testad i hans butik!) nu vill jag clona den befintliga slöa 128 GB ssd till en ny Samsung evo 500 gb, men vad behöver jag? Jag gick in på Kjell och Co och de vill ha 600 kr för ett kloninhskitt. Det är ungefär 400 kr mer än jag hade tänkt mig. Hur gör jag på smidigast och billigast sätt? Jag torde bara det skulle vara en enkel kabel mellan...

Albatross
2017-07-12, 17:42
Tjenare, jag igen! Jag returnerade den zenbook en och köpte en asus rog gl702vm istället. (väl testad i hans butik!) nu vill jag clona den befintliga slöa 128 GB ssd till en ny Samsung evo 500 gb, men vad behöver jag? Jag gick in på Kjell och Co och de vill ha 600 kr för ett kloninhskitt. Det är ungefär 400 kr mer än jag hade tänkt mig. Hur gör jag på smidigast och billigast sätt? Jag torde bara det skulle vara en enkel kabel mellan...

Har du båda diskarna i samma maskin? I så fall kan du använda t.ex http://clonezilla.org/clonezilla-live.php för att bara klona. Inte rocket science.

Behöver du ansluta den ena disken till en laptop så kan du köpa ett SATA->USB-chassi, betydligt billigare än ett "kloningskit".

timoat
2017-07-12, 23:28
Har du båda diskarna i samma maskin? I så fall kan du använda t.ex http://clonezilla.org/clonezilla-live.php för att bara klona. Inte rocket science.

Behöver du ansluta den ena disken till en laptop så kan du köpa ett SATA->USB-chassi, betydligt billigare än ett "kloningskit".

Yes, jag löste det, körde Easeus, först system clone från befintlig ssd till hdd, sen ut med ssd, in med nya ssd, clona system tillbaka igen, sen fick jag dra ut hddn så datorn förstod att den skulle boota från den nya ssdn, sen formateade jag hdd och nu jävlar rullar allt på som det ska! very happy!

Kan meddela att den zenbooken jag lämande tillbaka var det nog fel på, då den jag har nu är så in i helvetes mycket rappare.

timoat
2017-07-19, 20:29
Nån som vet hur f-n man exporterar sina bookmakrs från opera? Enligt google ska man gå till settings>import and export men det finns ju för i helvete inte

ScarR
2017-07-20, 17:43
Behöver hjälp...

Skulle köra Sc2 med en polare häromdagen så tog fram min gamla datorn som han spelade på förut. När jag skulle logga in så hade jag såklart glömt lösenordet och testade lite olika men kom inte på det, fick starta om den några gånger då jag försökte komma in i felsäkert vilket inte verkade funka...
Iaf så står det nu att datorn ska repareras men det blir något fel när det försöker göra det.

Jag kan inte reparea "avancerat" för jag kan ju inte komma in på kontot.
Datorn hade från början windows vista men uppdragerade till windows 8.1.

Jag har försökt att sätta i den för att installera om datorn men det verkar inte funka, vad ska jag göra? Några tips?

Det finns inga filer etc som måste sparas och datorn fungerade perfekt förut.

När reparationen misslyckas står det "BAD_SYSTEM_CONFIG_INFO" men hittar ingen riktigt bra lösning på det...


Hoppas någon kan hjälpa och hoppas det inte blev för luddigt att läsa!

King Grub
2017-07-20, 17:47
Det meddelandet brukar man få när RAM-minnet är trasigt.

ScarR
2017-07-20, 17:49
Det meddelandet brukar man få när RAM-minnet är trasigt.

hmm, men datorn startade ju fint och så innan, kan RAM-minnet bara gå sönder av att man startar om den flera gånger bara?...

Vinter
2017-07-20, 19:39
hmm, men datorn startade ju fint och så innan, kan RAM-minnet bara gå sönder av att man startar om den flera gånger bara?...

Börjar glappa och fungera sämre. Ja de kan vara en förbrukningsvara i datorn. Dock är det billigt att ersätta.

Yes
2017-07-20, 19:51
RAM som börjar glappa har jag svårt att tänka mig. Dåligt RAM kan dock ge slumpmässiga krascher och vissa saker som vägrar att köra. Det är exempelvis inte säkert att det skrivs till de dåliga adresserna annat än sporadiskt, och kan datorn funka tills adresserna behövs.

Kör memtest:
http://www.memtest86.com/

Tyvärr är det inte säkert att minnet är bra bara för att memtest inte ger några fel, men det ger i varje fall en fingervisning.

King Grub
2017-07-20, 19:51
Varför går det inte att installera om med skivan? Vad händer när du försöker? Har du satt DVD-läsaren till bootenhet i bios?

ScarR
2017-07-21, 17:38
Varför går det inte att installera om med skivan? Vad händer när du försöker? Har du satt DVD-läsaren till bootenhet i bios?

Enda sättet jag kommit till ett läge att sätta i skivan är vid återställningen och då säger det att mediefilen är fel.
Ska dock testa gå in i BIOS och se till att det bootar från rätt och försöka så.

Jag har en windows vista skiva samt en windows 8 skiva, spelar det någon roll vilket jag kör med?
Datorn hade vista från början sen uppgraderade jag online till windows 8 som sagt.

King Grub
2017-07-21, 17:48
Har du en fullständig Windows 8-skiva och en licens för Windows 8 tar du den.

Vista är dött och Microsoft har slutat supporta det.

StarkaUlf
2017-07-23, 08:36
Någon som kan tipsa om en väldigt enkel och billig skrivare? Min mor vill ha en, bara så att man kan skriva ut vanliga dokument då och då. Inga bilder osv, utan typ resehandlingar, recept osv.

Finns det någon som duger för typ 4-500 kr? Plus om det går att skriva ut utan att koppla in usb till datorn :)

King Grub
2017-07-23, 08:40
https://store.canon.se/canon-pixma-mg3052-grey/1346C048/

Jättebra för det priset.

StarkaUlf
2017-07-23, 08:50
https://store.canon.se/canon-pixma-mg3052-grey/1346C048/

Jättebra för det priset.

Grymt, tackar! :)

skogstanke
2017-07-23, 08:55
Bra och prisvärd laptop för universitetsstudier sökes. Är det Macbook som är vettigast eller vad anser ni?

timoat
2017-07-23, 13:10
Bra och prisvärd laptop för universitetsstudier sökes. Är det Macbook som är vettigast eller vad anser ni?

Mac och prisvärd i samma mening? I think not.

Kolla asus, jag kan tipsa om elgreen.com, som säljer rekond. asus. Jag sitter på en gl702vm därifrån, som var 7000 kr billigare än en ny. 6 mån garanti .

StarkaUlf
2017-07-23, 21:10
Någon som kan tipsa om en väldigt enkel och billig skrivare? Min mor vill ha en, bara så att man kan skriva ut vanliga dokument då och då. Inga bilder osv, utan typ resehandlingar, recept osv.

Finns det någon som duger för typ 4-500 kr? Plus om det går att skriva ut utan att koppla in usb till datorn :)

https://store.canon.se/canon-pixma-mg3052-grey/1346C048/

Jättebra för det priset.

Tänkte bara höra. Är det sämre med bläckstråleskrivare om man inte skriver ut så ofta? Går det fort för en patron att torka ihop?

Eller räcker det med att man skriver ut ett blad då och då bara för att hålla igång den? T.ex ett blad två gånger i veckan.

King Grub
2017-07-23, 21:52
Det räcker med några rader text och en enkel bild någon gång varannan vecka.

StarkaUlf
2017-07-23, 22:03
Det räcker med några rader text och en enkel bild någon gång varannan vecka.

Härligt, tack igen :) då blir det ett inköp av den där.

timoat
2017-07-23, 22:58
Jag är nere hos mina föräldrar, tänkte passa på att tanka lite på deras 20 mbit lina. Även om jag drar ner i 1mb/s så saktar nätet ner oerhört mycket, ibland till den grad att jag inte kan surfa öht. Detta trots att speedtest visar på 20x den hastigheten. What gives? Jag anvädner vuze och ovpn.

påven
2017-07-24, 17:26
Söker skärmstativ för att hålla uppe 2st 27". HP E2772. Vill kunna vinkla dom mot varandra. Har inte hittat många varianter och dom jag hittat har rätt så mediokra betyg av användare.

Priset är inte så intressant då dom skall användas på jobbet

kaer
2017-07-25, 09:22
Funderar på att sälja en dator, hur uppskattar man värdet?
Specarna är skiftar ju lite mellan i princip varje model.

Snobbe
2017-07-25, 10:12
Funderar på att sälja en dator, hur uppskattar man värdet?
Specarna är skiftar ju lite mellan i princip varje model.

Om man inte har koll på sina datordelar så är det nog svårt att uppskatta värde. Laptop eller stationär? Generellt så tror jag att dom flesta på blocket överskattar värdet enormt. Är den över 3-4 år så är det nog svårt o få över 2-3k.

kaer
2017-07-25, 10:16
Om man inte har koll på sina datordelar så är det nog svårt att uppskatta värde. Laptop eller stationär? Generellt så tror jag att dom flesta på blocket överskattar värdet enormt. Är den över 3-4 år så är det nog svårt o få över 2-3k.

Jo så är det nog, köpte min (bärbara) för drygt ett år sen. En asus zenbook men bra specar.

F Ultra
2017-07-25, 21:50
Jag är nere hos mina föräldrar, tänkte passa på att tanka lite på deras 20 mbit lina. Även om jag drar ner i 1mb/s så saktar nätet ner oerhört mycket, ibland till den grad att jag inte kan surfa öht. Detta trots att speedtest visar på 20x den hastigheten. What gives? Jag anvädner vuze och ovpn.

Antingen har de inte 20Mbps i båda hållen eller så är det routern som inte klarar av alla samtidiga tcp-sessioner som det blir med Bittorrent.

High1ander
2017-07-25, 22:31
Jag är nere hos mina föräldrar, tänkte passa på att tanka lite på deras 20 mbit lina. Även om jag drar ner i 1mb/s så saktar nätet ner oerhört mycket, ibland till den grad att jag inte kan surfa öht. Detta trots att speedtest visar på 20x den hastigheten. What gives? Jag anvädner vuze och ovpn.

Är det fiber eller ADSL? Om det är ADSL så har inte den full duplex och uppladdning (som är en del när man kör torrents) stryper då nedladdningen. Det är inte ett jämnt förhållande på ADSL så t.ex. laddar man upp i 2mbit så kommer nedladdningen strypas till mycket mycket lägre, som t.ex. 1mbit. Dvs. om man inte laddar upp något mycket, typ bara 0,5-1mbit så bör man fortfarande ha snabb nedladdning också.

Sen bara för att dubbelkolla, menar du megabits eller megabytes per second? För 20mbit, bör som bäst bli ca 2 megabytes per sekund.

timoat
2017-07-25, 22:45
Antingen har de inte 20Mbps i båda hållen eller så är det routern som inte klarar av alla samtidiga tcp-sessioner som det blir med Bittorrent.


Ahh, så måste det vara!

Är det fiber eller ADSL? Om det är ADSL så har inte den full duplex och uppladdning (som är en del när man kör torrents) stryper då nedladdningen. Det är inte ett jämnt förhållande på ADSL så t.ex. laddar man upp i 2mbit så kommer nedladdningen strypas till mycket mycket lägre, som t.ex. 1mbit. Dvs. om man inte laddar upp något mycket, typ bara 0,5-1mbit så bör man fortfarande ha snabb nedladdning också.

Sen bara för att dubbelkolla, menar du megabits eller megabytes per second? För 20mbit, bör som bäst bli ca 2 megabytes per sekund.

Det är ADSL, fiber på g dock! (varje hushåll måste pynta 20 lakan för att samhället ska få fiber draget, och mer än 60% av hushållen måste ha det.)

20 megabytes menar jag.

timoat
2017-07-25, 22:46
Funderar på att sälja en dator, hur uppskattar man värdet?
Specarna är skiftar ju lite mellan i princip varje model.

Jag kollade vad alla mina delar kostar nu på prisjakt, sen sätter jag pris därefter.

Diomedea exulans
2017-08-02, 16:54
Min laptops Spacetangent glappar lite. Kan det vara pga damm?

Iliyas
2017-08-04, 05:20
Hej hej, jag har en Lenovo Y700-34ISH med GTX 1070, 16 GB RAM, i5-6400.

När jag spelar Bf1 på lägsta nivå så har jag runt 70-80 fps men den droppar ner till 35-40 när det blir mkt på skärmen med massa gubbar osv.

Kommer i5-7600 gynna mitt spelande? Måste jag köpa ett nytt moderkort och grejer?

Är det någon ide att försöka sälja min CPU? Tack!!!

Hej igen, kommer att köpa en i7-7700K då jag får den moms fritt, är jag tvungen att byta ut moderkortet om jag inte tänkt överklocka den? Är ny fläkt ett måste?

King Grub
2017-08-04, 07:24
Moderkortet i sig fungerar för båda processorerna, men det betyder inte automatiskt att Lenovo har ett BIOS som stödjer 7700K i din dator. Det får du kolla upp och uppdatera BIOS om det behövs. Om det finns ett lämpligt BIOS. Annars går det inte alls.

J.V
2017-08-04, 07:38
Min laptops Spacetangent glappar lite. Kan det vara pga damm?Damm, vatska eller nagot annat som ramlat ner (ater du vid datorn? Kanske ar smulor osv) lar det val vara, ja.

Iliyas
2017-08-04, 11:08
Jaha ok tack, ska kolla upp det.

SalkinA
2017-08-04, 12:28
Hej igen, kommer att köpa en i7-7700K då jag får den moms fritt, är jag tvungen att byta ut moderkortet om jag inte tänkt överklocka den? Är ny fläkt ett måste?

i7-6700 ska ju tydligen funka iaf.

https://forums.lenovo.com/t5/Gaming-Desktops/Y700-desktop-cpu-upgrade-kabylake/td-p/3706958

Funkar det inte med i7-7700K så kan du kanske byta med någon som har en i7-6700K?

HMS Laestander
2017-08-04, 19:17
Har ett gammalt grafikkort ATI Radeon HD 5670 för vilket drivrutiner och liknande inte längre görs.

Datorn har blivit mycket trött på sistone och ibland under surfsessioner på diverse forum (dvs inte nödvändigtvis bilder, youtubeklipp eller liknande) slocknar den helt. Vissa gånger kommer han till liv igen och berättar att drivrutinen för grafikkortet slutat svara, andra gånger är den helt död och kräver en hard reboot.

Finns det någonting jag kan göra, nånstans jag kan hitta support för detta gamla graffekort eller är jag förpassad till att köpa ett nytt?

Vinter
2017-08-05, 01:45
Har ett gammalt grafikkort ATI Radeon HD 5670 för vilket drivrutiner och liknande inte längre görs.

Datorn har blivit mycket trött på sistone och ibland under surfsessioner på diverse forum (dvs inte nödvändigtvis bilder, youtubeklipp eller liknande) slocknar den helt. Vissa gånger kommer han till liv igen och berättar att drivrutinen för grafikkortet slutat svara, andra gånger är den helt död och kräver en hard reboot.

Finns det någonting jag kan göra, nånstans jag kan hitta support för detta gamla graffekort eller är jag förpassad till att köpa ett nytt?

Det är ett snart 8år gammalt kort. Det du kan testa är att ladda ned äldre versioner av ATI drivrutiner och se om det funkar bättre. Men det är knappast så att de fokuserar på det kortet nuförtiden.

SalkinA
2017-08-08, 08:32
Har ett gammalt grafikkort ATI Radeon HD 5670 för vilket drivrutiner och liknande inte längre görs.

Datorn har blivit mycket trött på sistone och ibland under surfsessioner på diverse forum (dvs inte nödvändigtvis bilder, youtubeklipp eller liknande) slocknar den helt. Vissa gånger kommer han till liv igen och berättar att drivrutinen för grafikkortet slutat svara, andra gånger är den helt död och kräver en hard reboot.

Finns det någonting jag kan göra, nånstans jag kan hitta support för detta gamla graffekort eller är jag förpassad till att köpa ett nytt?

Har själv ett gammalt HD5450 och fick hade samma problem med att drivrutinen slutade svara med nyare drivrutiner. Laddade ner en äldre version som funkar bättre:

"Powercolor HD 5400 series Catalyst 13.4 Version 12.104 Win8_Win7_Vista 64-bit"

Så jag skulle kollat hemsidan för tillverkaren av ditt grafikkort och se om dom har en lite äldre variant där eller så sök testar du denna:

http://www.guru3d.com/files-get/amd-catalyst-13-4-whql-download,1.html

agazza
2017-08-09, 08:46
Nu är det här lite väl mycket gråzon men Moderator får ta bort ifall det är fel av mig.

Jag behöver hjälpa en bekant med en crack, lugn nu, läs först.

Dom har hittat ett gammalt dokumentationssystem på en gammal stationär dator på deras jobb, men företaget finns inte kvar och det verkar lite svårt att få tag i någon person som varit där som kan hjälpa och licensfilen är gammal så de kan inte öppna och exportera eventuell information de skulle ha nytta av.

Vart får man tag i kompetent folk som skulle kunna ta på sig ett sådant uppdrag, random IT konsultfirma? Eller vart börjar man leta?

F Ultra
2017-08-10, 00:23
Nu är det här lite väl mycket gråzon men Moderator får ta bort ifall det är fel av mig.

Jag behöver hjälpa en bekant med en crack, lugn nu, läs först.

Dom har hittat ett gammalt dokumentationssystem på en gammal stationär dator på deras jobb, men företaget finns inte kvar och det verkar lite svårt att få tag i någon person som varit där som kan hjälpa och licensfilen är gammal så de kan inte öppna och exportera eventuell information de skulle ha nytta av.

Vart får man tag i kompetent folk som skulle kunna ta på sig ett sådant uppdrag, random IT konsultfirma? Eller vart börjar man leta?

Vad är det för dokumentationssystem?

hahavaffan
2017-08-10, 07:32
Nu är det här lite väl mycket gråzon men Moderator får ta bort ifall det är fel av mig.

Jag behöver hjälpa en bekant med en crack, lugn nu, läs först.

Dom har hittat ett gammalt dokumentationssystem på en gammal stationär dator på deras jobb, men företaget finns inte kvar och det verkar lite svårt att få tag i någon person som varit där som kan hjälpa och licensfilen är gammal så de kan inte öppna och exportera eventuell information de skulle ha nytta av.

Vart får man tag i kompetent folk som skulle kunna ta på sig ett sådant uppdrag, random IT konsultfirma? Eller vart börjar man leta?Man skulle kunna kolla LinkedIn eller liknande efter personer som arbetat på företaget som tillverkat/sålt/hanterat systemet tidigare, och be dem om hjälp.

Cooks
2017-08-10, 09:06
Min dator tar ca 45s att starta detta trots att jag har en SSD, är det normalt? Har haft en laptop med SSD tidigare och en stationär med en SSD som var över fem år gammal båda startade på under 15.


Har denna:
https://www.inet.se/produkt/4300192/kingston-uv400-240gb#merinfo

Windows 10 på alla 3.

hahavaffan
2017-08-10, 09:16
I vilket skede är den långsam? Om man har mycket RAM-minne och många diskar (med RAID t.ex.) och BIOS/UEFI är inställt på att kontrollera detta vid uppstart så kan det fördröja starten en aning. Men om datorn står och tuggar när Windows laddas (den där cirkeln), så är det nog något annat som påverkar.
Räknar du tills inloggningsrutan visas eller?

Cooks
2017-08-10, 10:00
I vilket skede är den långsam? Om man har mycket RAM-minne och många diskar (med RAID t.ex.) och BIOS/UEFI är inställt på att kontrollera detta vid uppstart så kan det fördröja starten en aning. Men om datorn står och tuggar när Windows laddas (den där cirkeln), så är det nog något annat som påverkar.
Räknar du tills inloggningsrutan visas eller?

Inte tänkt på vilket skede, det är mörkt ganska länge innan MSI loggan kommer upp, har bara 2 ramminnen (2 x 8GB) och inga andra diskar. Japp, tar tid tills inloggningsrutan dyker upp. Har även hänt att pang boom alla USB portar slutar fungera helt plötsligt (händer dock bara när jag har min externa HDD inkopplad, om jag t.ex ska se ngn gammal rulle jag har på den eller så. Går inte att lägga in något på den från denna datorn har jag märkt också, alla andra fungerar utmärkt.).

Kan det vara fel på moderkortet?

Cooks
2017-08-10, 12:30
Testade precis starta om datorn flera ggr (skiljde några få sek)

Start --> MSI loggan dyker upp(med den där cirkeln som laddar undertill): ~35s
Start --> Inloggningsrutan: ~55s

C.E.J.
2017-08-10, 16:27
Bruur från vilken svensk återförsäljare kan jag köpa VGA till micro usb adapter? Alt. hdmi till micro usb.

Fänx.

HMS Laestander
2017-08-11, 00:15
Heyo.

Sitter i köptankar på en ny burk av förklarliga skäl. Har egentligen inga raka spelintressen på PC men lirar League of Legends och vill ha en burk med hög prestanda som håller sig god ett par år framöver.

Är en total amatör vad gäller datorbyggen/datorköp men undrar om någon kan ha några schyssta tips på ett bygge i 10,000-13,000krsklassen. Tittar exempelvis på:

https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/258938-webhallen_config_d17-0103-i5-7500-8gb-250gb_ssd__1tb_hdd-gtx_1060_6gb-win_10

https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/258937-webhallen_config_d17-0102-i5-7400-8gb-250gb_ssd__1tb_hdd-gtx_1050_ti_4gb-win_10

Någon med goda råd eller insyn i sakfrågan? :)

hahavaffan
2017-08-11, 07:19
Heyo.

Sitter i köptankar på en ny burk av förklarliga skäl. Har egentligen inga raka spelintressen på PC men lirar League of Legends och vill ha en burk med hög prestanda som håller sig god ett par år framöver.

Är en total amatör vad gäller datorbyggen/datorköp men undrar om någon kan ha några schyssta tips på ett bygge i 10,000-13,000krsklassen. Tittar exempelvis på:

https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/258938-webhallen_config_d17-0103-i5-7500-8gb-250gb_ssd__1tb_hdd-gtx_1060_6gb-win_10

https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/258937-webhallen_config_d17-0102-i5-7400-8gb-250gb_ssd__1tb_hdd-gtx_1050_ti_4gb-win_10

Någon med goda råd eller insyn i sakfrågan? :)Du kan bygga båda dessa billigare genom att bara köpa komponenterna, cirka en tusenlapp gissningsvis. Sen är komponenterna inte de roligaste heller.

T.ex. Taurus Experienced GTX 1070 från Inet ger bättre grafikkort och dubbelt RAM, men för typ samma peng.

Slartibartfast
2017-08-12, 16:41
Mitt wifi tappar kontakten med nån timmes mellanrum. Netflix i tvn stannar och man måste koppla upp sig mot routern pånytt.

Paddan tappar kontakten och man måste dra ur kontakten på routern och sätta i den igen, så funkar det i en timme igen. Jag har testat byta routern, men samma problem. Jag har en netgear för ca 30-40€.

Min anslutning är en adsl som ingår i vederlaget. Tror den är 10/5.

Hur ska jag diagnostisera problemet? Är det routern eller anslutningen det är fel på?

Diomedea exulans
2017-08-12, 17:19
Min Macbook har ingen av/på-knapp. Nu har den låst sig för första gången. Hur ska jag tvångs-stänga-av den?

King Grub
2017-08-12, 17:25
Command + Control + Option + Power.

Diomedea exulans
2017-08-12, 17:54
Men den har ingen Powerknapp vad jag kan se.

Diomedea exulans
2017-08-12, 18:00
Jag hittade det; man trycker ner Touch ID. Alltså inte bara håller fingret på, utan verkligen trycker ner.

MasterChief
2017-08-12, 18:01
Men den har ingen Powerknapp vad jag kan se.

Har du den med Touch ID? I så fall är det powerknappen. Håll den intryckt i några sekunder.

Diomedea exulans
2017-08-12, 18:03
Har du den med Touch ID? I så fall är det powerknappen. Håll den intryckt i några sekunder.

Japp, lyckades googla fram det. Tack iallafall!

F Ultra
2017-08-13, 02:23
Mitt wifi tappar kontakten med nån timmes mellanrum. Netflix i tvn stannar och man måste koppla upp sig mot routern pånytt.

Paddan tappar kontakten och man måste dra ur kontakten på routern och sätta i den igen, så funkar det i en timme igen. Jag har testat byta routern, men samma problem. Jag har en netgear för ca 30-40€.

Min anslutning är en adsl som ingår i vederlaget. Tror den är 10/5.

Hur ska jag diagnostisera problemet? Är det routern eller anslutningen det är fel på?

Om du tappar wifi:t hela tiden och det hjälper att koppla upp igen via wifi så är det ju mellan din enhet och routern som problemet ligger och inte själva anslutningen. Sedan kan det naturligtvis vara något med anslutningen som gör att din router får tok (typ någon form av skum trafik som gör att din lilla router får slut på minne osv). Jag hade nog provat att stoppa dit en router av annat märke för att se vad som händer.

Ev kanske också provat att lägga in en wifi spy på t.ex mobilen för att se om det kanske finns grannar som har väldigt starka wifi signaler på dina kanaler som stör ut din router (inte troligt men sådana appar är ju gratis).

timoat
2017-08-13, 15:57
Mitt youtube konto avcheckar "aktiviteter på mina kommenterarer" av sig själv, ungefär en gång om dagen. Jag måste gå in och bocka på den hela tiden, nån som vet varför?

Jag backar inte i browsern (opera) när jag väl bockat i den, så det är inte så att det inte sparas. Den förblir ibockad nån dag, sen märker jag att jag inte får några notifikationer och då är den avbockad av sig själv igen.

Samma problem som dessa har

https://www.reddit.com/r/youtube/comments/6lelho/why_am_i_not_getting_youtube_notifications/

https://productforums.google.com/forum/#!topic/youtube/M6zxkcdIlPw

F Ultra
2017-08-13, 16:29
Mitt youtube konto avcheckar "aktiviteter på mina kommenterarer" av sig själv, ungefär en gång om dagen. Jag måste gå in och bocka på den hela tiden, nån som vet varför?

Jag backar inte i browsern (opera) när jag väl bockat i den, så det är inte så att det inte sparas. Den förblir ibockad nån dag, sen märker jag att jag inte får några notifikationer och då är den avbockad av sig själv igen.

Samma problem som dessa har

https://www.reddit.com/r/youtube/comments/6lelho/why_am_i_not_getting_youtube_notifications/

https://productforums.google.com/forum/#!topic/youtube/M6zxkcdIlPw

Inställningen försvinner väl i molnet på något vis. De har ju miljontals servrar numera där din inställning skall synkas och då händer det väl att någon äldre inställning ser nyare ut pga något fel hos Google (det är ju en enorm infrastruktur).

Dreas
2017-08-15, 05:58
Börjar bli lite sugen på ett nytt grafikkort då mina 570gtx i SLI inte är top of the line längre. Jag har egentligen ingen anledning att uppgradera just nu men men :D

Vega 56, kommer det att flaskhalsas av min 2600K som för tillfället är oklockad?

hahavaffan
2017-08-15, 07:07
Börjar bli lite sugen på ett nytt grafikkort då mina 570gtx i SLI inte är top of the line längre. Jag har egentligen ingen anledning att uppgradera just nu men men :D

Vega 56, kommer det att flaskhalsas av min 2600K som för tillfället är oklockad?Beror på vilket spel, samt även delvis upplösning och hz. Men kort sagt ja, dock väldigt marginellt om man ska tro tester och the interwebs. Men samtidigt kan du byta mobo, cpu och RAM nästa år och se ett prestandalyft även i rena GPU-applikationer.

Sen kan man ju diskutera om Vega är värt att köpa eller ej. Kommer det komma andra kylare från de vanliga märkena, eller är det bara "founder's edition"-diton som gäller? Nån som vet? Jag hade t.ex. aldrig i livet köpt ett founder's edition GTX-kort tack vare en högljudd kylare.

King Grub
2017-08-15, 07:23
1070 och högre (och motsvarande på AMDs sida som jag inte har koll på) flaskas en aning i en del spel av en 2600K som inte är överklockad. Mycket i ett fåtal spel. Klockar man upp den i 4 Ghz eller mer så är så inte fallet längre.

Dreas
2017-08-15, 07:28
Beror på vilket spel, samt även delvis upplösning och hz. Men kort sagt ja, dock väldigt marginellt om man ska tro tester och the interwebs. Men samtidigt kan du byta mobo, cpu och RAM nästa år och se ett prestandalyft även i rena GPU-applikationer.

Sen kan man ju diskutera om Vega är värt att köpa eller ej. Kommer det komma andra kylare från de vanliga märkena, eller är det bara "founder's edition"-diton som gäller? Nån som vet? Jag hade t.ex. aldrig i livet köpt ett founder's edition GTX-kort tack vare en högljudd kylare.Jag är lite sugen att köpa ett med rejäl kylning. Men det här suget brukar numera aldrig leda till inköp(familjefar och allt!).

Läste Swecklockers test och det är en kompetent liten grej.

1070 och högre (och motsvarande på AMDs sida som jag inte har koll på) flaskas en aning i en del spel av en 2600K som inte är överklockad. Mycket i ett fåtal spel. Klockar man upp den i 4 Ghz eller mer så är så inte fallet längre.Dåså, 4ghz ska inte vara några problem att köra permanent om jag kommer ihåg rätt. Körde nog den i 4 i några månader när jag fick den.

King Grub
2017-08-15, 07:37
Jag har kört min 2700K i 4.2 sedan 2011. Sedan med Intel Extreme Tuning Utility kan jag dra upp den till 4.5 om det behövs i något spel. Det programmet kan ändra klockfrekvensen utan att man behöver starta om datorn och ändra i BIOS.

Sedan kör man ju inte i överklockad frekvens hela tiden. Den går bara upp dit när det behövs, under belastning. När jag inte gör något krävande går den ju ner till 1.6.

Sandy Bridge är Intels mest överklocksvänliga processorer genom tiderna. Dom allra flesta 2600K och 2700K klarar minst 4.3 - 4.4 utan att man behöver mixtra med volten. Min kan köra i 4.5 dygnet runt utan att jag behöver ändra spänningen, men normalt har jag inte gått över 4.2 för att förlänga livslängden på den och dom strömförsörjande komponenterna på moderkortet. Den klarar minst 4.7 på luft, men då blir det blåskärm om man inte drar upp volten också, och då alstras mer värme och det blir en massa meckande som jag inte haft någon nytta av.

C.E.J.
2017-08-17, 11:20
Tänkte jag skulle köpa en Raspberry Pi som bootar från micro SD och slås då av följande: hur för man över grejer till ett sånt kort? Hittar inga "uttag" varken på stationära eller nån av de bärbara. Måste jag alltså köpa ännu en jävla adapter? Har aldrig använt SD eller micro SD i mitt liv, suck...

King Grub
2017-08-17, 11:48
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbehor/minneskort-lasare/minneskortlasare/minneskortlasare-sd-p97060 t ex. Finns lite dyrare som klarar USB 3.0.

wallemf
2017-08-17, 13:40
Halloj!

Tänkte köpa mig en ny gamingdator för ca 10.000:- i delar, jag bygger den själv.

Det jag tänkt lira är WoW/Diablo 3. Någon som har tips på vad jag ska lägga stålarna på?

Spontant tänker jag en i7 7700k, 16gb ram, ett 1060 gfx med 6 gb minne. Tankar?

Tack!

mattilainen
2017-08-17, 15:31
Halloj!

Tänkte köpa mig en ny gamingdator för ca 10.000:- i delar, jag bygger den själv.

Det jag tänkt lira är WoW/Diablo 3. Någon som har tips på vad jag ska lägga stålarna på?

Spontant tänker jag en i7 7700k, 16gb ram, ett 1060 gfx med 6 gb minne. Tankar?

Tack!

Hjälper min sambos lillebror som vill ha likvärdig, för ca 10 000 kr. Gjort denna men inte "klar", tänkte mest för att visa vad som kan tänkas finnas i för de pengarna. Några invändningar och tips om billigare sidor/komponenter men samma kvalitet uppskattas.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10624858/

C.E.J.
2017-08-17, 16:11
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbehor/minneskort-lasare/minneskortlasare/minneskortlasare-sd-p97060 t ex. Finns lite dyrare som klarar USB 3.0.

Tack Grub!

hahavaffan
2017-08-17, 17:44
Hjälper min sambos lillebror som vill ha likvärdig, för ca 10 000 kr. Gjort denna men inte "klar", tänkte mest för att visa vad som kan tänkas finnas i för de pengarna. Några invändningar och tips om billigare sidor/komponenter men samma kvalitet uppskattas.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10624858/K-processor men B-bräda är ju kanske inte opti, och K-processor med eventuell klockning och 212 evo-kylaren är inte heller någon hit. Men visst, prisskillnaden mellan K och icke K är marginell om ens det idag, så det vore dumt att inte välja den. Och grabben kan ju uppgradera kylaren i framtiden. Men då vill han ha Z, X eller H-moderkort för att kunna dra nytta av processorns upplåsta multipel.

d1anny2
2017-08-17, 17:59
SweClockers vinterdator 2016 är kompetent. Och priserna därtill bättre än i vintras.

http://m.sweclockers.com/artikel/22953-sweclockers-vinterdator-2016/12

King Grub
2017-08-17, 18:06
Skulle aldrig köpt en i5 i dagsläget.

hahavaffan
2017-08-17, 18:11
Skulle aldrig köpt en i5 i dagsläget.Utveckla gärna!

d1anny2
2017-08-17, 18:24
Long story short: Intel Core i5 is made for mainstream users who care about performance, and Intel Core i7 is made for enthusiasts and high-end users.

http://uk.pcmag.com/cpus-components-products/10259/feature/which-cpu-should-you-buy-intel-core-i5-vs-i7

wallemf
2017-08-17, 20:14
Hjälper min sambos lillebror som vill ha likvärdig, för ca 10 000 kr. Gjort denna men inte "klar", tänkte mest för att visa vad som kan tänkas finnas i för de pengarna. Några invändningar och tips om billigare sidor/komponenter men samma kvalitet uppskattas.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10624858/

Och här är den specen jag tänkt, känns prisvärt:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10625653/

Är du säker att han behöver DVD/CD-spelare? Känns lite 1990 :)

aryaa
2017-08-17, 20:40
Är du säker att han behöver DVD/CD-spelare?

Håller med, extreeeemt sällan man använder det. Samtidigt är 199kr inget att bråka om heller :) För övrigt tycker jag att man åtminstone ska köpa 16GB RAM.

Agitator
2017-08-17, 21:19
Utveckla gärna!

Finns ju bättre saker i dagsläget.

Däremot börjar min i5 2500k kännas sliten när gpuerna inte får ut full effekt på grund av för lite kanaler på pcie osv.

Vinter
2017-08-18, 01:50
Utveckla gärna!

Jag tror han syftar på att fler spel och applikationer börjar använda de extra kärnorna i I7. Så vill man hårdvarusäkra är I7 ingen dum ide.

King Grub
2017-08-18, 07:59
Intel säger att 8700K är 51 % snabbare än 7700K.

http://www.sweclockers.com/nyhet/24294-intel-core-i7-8700k-ar-51-procent-snabbare-an-core-i7-7700k

Agitator
2017-08-18, 08:26
Spel har väl fortfarande mest momentum från enkeltrådat?

Multitrådat är komplext för spel och skalar inte alls bra. Men det kanske har blivit bättre sista åren inom spelutvecklingen.

Men ska man köpa nytt så är det ju trevligt att köpa nästa "i5 2500k" krigare. Som nu är Core i7-8700K.

Men ändå, enkeltrådad prestanda 11% mer ökning. För spel känns det inte riktigt värt pengarna ifall man redan sitter på något moderna än i5 2500k.

wallemf
2017-08-18, 08:32
Intel säger att 8700K är 51 % snabbare än 7700K.

http://www.sweclockers.com/nyhet/24294-intel-core-i7-8700k-ar-51-procent-snabbare-an-core-i7-7700k

Hmm, spännande! Känns som att det är värt att vänta på, om man ändå ska köpa sig en helt ny rig.

Yes
2017-08-18, 10:00
Det imponerande och den stora nyheten med Covfefe är att Intel lyckats öka antalet kärnor utan att kompromissa singeltådsprestandan. För de flesta innebär det helt enkelt lite bättre prestanda mot tidigare generationer, plus att du får två extra kärnor på köpet.

Överklockningspotentialen borde dessutom vara mycket god, precis som tidigare.

AMD skiter förmodligen tegelstenar just nu.

King Grub
2017-08-18, 10:02
Intel kanske har hållit tillbaka utvecklingen medvetet när dom inte haft någon konkurrens senaste årtiondet, och nu när dom fått det gasar dom lite.

exevision
2017-08-18, 10:06
Personligen vill jag ha en AMD ryzen. Minst en 7, men helst threadripper. Skulle passa mig riktigt bra.

Yes
2017-08-18, 10:19
Intel kanske har hållit tillbaka utvecklingen medvetet när dom inte haft någon konkurrens senaste årtiondet, och nu när dom fått det gasar dom lite.
Nej, Intel kan knappast dra Covfefe Lake ur rockärmen bara för att AMD kommer haltandes in på banan igen. Den har varit planerad länge och det är inte som att Intel inte försökt sig på 6C/12T tidigare.

Möjligt att Intel varit lite lata och bekväma men det har också blivit allt svårare att göra framsteg. Intel leder ändå vad gäller IPC, med Apple som god tvåa, och sett ur den aspekten finns det stenhård konkurrens.

Yes
2017-08-18, 10:30
Ryzen är i min mening fruktansvärt överhypad. AMD kan inte konkurrera med Intel så de slänger fler processorkärnor på problemet. Den vägen kan de vinna lite benchmarks i multitrådad prestanda, trots att de ligger efter i IPC och klockfrekvens. 8 kärnor är ju dessutom dubbelt så mycket som 4, vilket uppenbarligen har en helvetes stark psykologisk effekt.
I de allra flesta applikationer ligger Ryzen i varje fall 20% efter i prestanda. Nästan allt skalar skitdåligt till fler trådar och det som skalar bra tenderar att hanteras av GPU;n. Folk har dock blivit vilda och helt irrationella över Ryzen.

mattilainen
2017-08-18, 11:16
K-processor men B-bräda är ju kanske inte opti, och K-processor med eventuell klockning och 212 evo-kylaren är inte heller någon hit. Men visst, prisskillnaden mellan K och icke K är marginell om ens det idag, så det vore dumt att inte välja den. Och grabben kan ju uppgradera kylaren i framtiden. Men då vill han ha Z, X eller H-moderkort för att kunna dra nytta av processorns upplåsta multipel.

Ok tack för tipsen. Han kommer inte att överklocka. Noctua-kylaren är ju bättre men också dubbelt så dyrt, han har sommarjobbat i sommar så vill ha de tillräckligt bra men även så billigt som möjligt. Vad är det som är dåligt med 212-kylaren? Moderkortet kostar ju "nästa steg" runt 1200, vad får man egentligen för 300 kr mer? Ser inte större skillnader i spec.

King Grub
2017-08-18, 11:25
Skall man inte överklocka mycket finns det inget dåligt med 212-an. Den klarar för övrigt även moderat överklockning utan problem.

Snobbe
2017-08-18, 20:35
Jag kör evo212 och en I7-6700K med klock på 4.6ghz iaf, inget extremt kanske men den ligger på runt 80-85 grader full load med prime95. När jag spelar så är det runt 65-75 generellt.

wallemf
2017-08-27, 19:07
https://www.komplett.se/product/943988/datorutrustning/pc-komponenter/paketerbjudande/pc-i-delar-intel/pc-i-delar-maanadens-gamer-augusti#

Lär vara en riktigt prisvärd setup? Ska mestadels spela WoW/D3

Vinter
2017-08-27, 19:20
https://www.komplett.se/product/943988/datorutrustning/pc-komponenter/paketerbjudande/pc-i-delar-intel/pc-i-delar-maanadens-gamer-augusti#

Lär vara en riktigt prisvärd setup? Ska mestadels spela WoW/D3

Ser helt okej ut för det priset.

Kräket
2017-08-28, 13:44
Snabb fråga; Har ni några bra tips på hur man kan få till trådlöst internet på stationär dator? Min fiberkontakt sitter i hallen, antal meter från där jag önskar ha min stationära dator. Vill helst slippa dra en TP-kabel genom halva lägenheten...

TIMPA
2017-08-28, 14:46
Snabb fråga; Har ni några bra tips på hur man kan få till trådlöst internet på stationär dator? Min fiberkontakt sitter i hallen, antal meter från där jag önskar ha min stationära dator. Vill helst slippa dra en TP-kabel genom halva lägenheten...

Finns ju en hel del olika USB-lösningar för trådlöst-nätverk, om man kan tänka sig testa en sådan lösning.

Annars köper man ett PCI-E kort som är avsett för trådlöst nätverk och monterar i burken.

Xtreme-G
2017-08-28, 15:01
https://www.komplett.se/product/943988/datorutrustning/pc-komponenter/paketerbjudande/pc-i-delar-intel/pc-i-delar-maanadens-gamer-augusti#

Lär vara en riktigt prisvärd setup? Ska mestadels spela WoW/D3

Priset verkar vara bra för komponenterna men GTX 1080 kanske är lite overkill egentligen? Vilken upplösning ska du spela i?

wallemf
2017-08-28, 15:28
Priset verkar vara bra för komponenterna men GTX 1080 kanske är lite overkill egentligen? Vilken upplösning ska du spela i?

Ja det kanske är lite överdrivet. Ska man gå på ett 1060 istället och en i7 processor?

Kommer mest största sannolikhet spela i 1920x1080

Xtreme-G
2017-08-29, 11:47
Ja det kanske är lite överdrivet. Ska man gå på ett 1060 istället och en i7 processor?

Kommer mest största sannolikhet spela i 1920x1080

Skulle absolut gå på i5 och 1060 räcker nog utmärkt. Försökte sätta ihop en lista (https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3447151&view=l) på prisjakt men det blir ju lätt att man tar lite högre kvalitet på många komponenter och en större SSD och då springer priset iväg även om man försöker snåla in på processor och grafikkort. Kompletts alternativ är inte alls tokiga.

z_bumbi
2017-08-29, 12:20
Snabb fråga; Har ni några bra tips på hur man kan få till trådlöst internet på stationär dator? Min fiberkontakt sitter i hallen, antal meter från där jag önskar ha min stationära dator. Vill helst slippa dra en TP-kabel genom halva lägenheten...

Bredbandsbolaget som vi har erbjöd sig sätta in ett extra uttag inne i lägenheten för runt 1000 kr (15 m från existerande uttag) men de lyckades inte leverera det uttaget i tid och helt plötsligt ansåg de också att det var min uppgift att prata med underleverantören så vi kör via antennuttaget trots betydligt sämre prestanda (angiven ej uppmätt).

wallemf
2017-08-29, 19:18
Skulle absolut gå på i5 och 1060 räcker nog utmärkt. Försökte sätta ihop en lista (https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3447151&view=l) på prisjakt men det blir ju lätt att man tar lite högre kvalitet på många komponenter och en större SSD och då springer priset iväg även om man försöker snåla in på processor och grafikkort. Kompletts alternativ är inte alls tokiga.

Tack :-)

Kabuto
2017-08-29, 21:31
Snabb fråga; Har ni några bra tips på hur man kan få till trådlöst internet på stationär dator? Min fiberkontakt sitter i hallen, antal meter från där jag önskar ha min stationära dator. Vill helst slippa dra en TP-kabel genom halva lägenheten...

Köp en router med wi-fi och en wifi-dongle till din stationära

mela
2017-08-30, 12:02
Vet inte om detta är rätt plats, men chansar på att någon vill hjälpa.

Jag behöver en ny dator då jag nu med studierna måste släpa på datorn hela dagarna vilket gör att jag vill ha en liten och lätt variant. MEN jag vill inte ha en slö variant som kollapsar innan jag skrivit examensarbetet om två år.

Kraven är alltså att den ska vara under 13'' och väga lite, jag behöver rejält med batteritid. Jag kommer främst att arbeta med redovisningsprogram och officepaketet och det ska vara en PC. Pris runt 5k?

Någon som har förslag?

Kräket
2017-08-30, 12:59
Köp en router med wi-fi och en wifi-dongle till din stationära

Router med Wi-Fi har jag! Fast wifi-dongle vet jag inte vad det är? Skulle du kunna länka till en sådan?

hahavaffan
2017-08-30, 13:20
Router med Wi-Fi har jag! Fast wifi-dongle vet jag inte vad det är? Skulle du kunna länka till en sådan?http://lmgtfy.com/?q=wifi+dongle :)

Här är prisjakts samtliga USB-varianter i rangordning på hur poppis de är: https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s330639839

C.E.J.
2017-08-31, 17:39
Vart kan man vända sig för att reparation av ett laptoptangentbord?

d1anny2
2017-08-31, 18:16
Vart kan man vända sig för att reparation av ett laptoptangentbord?Fullt med vätska eller trasiga knappar?

r3mpuh
2017-09-01, 03:41
Vart kan man vända sig för att reparation av ett laptoptangentbord?Köp ett nytt reservdelstangentbord & montera dit? :)

C.E.J.
2017-09-06, 17:11
Fullt med vätska eller trasiga knappar?

Hoppsan, jag glömde av. Eh jadu, det senare, till följt av det förra. Q-knappen funkar inte. Den 5-6 år gamla laptopen är wunderbar i övrigt.

Kräket
2017-09-07, 07:31
http://lmgtfy.com/?q=wifi+dongle :)

Här är prisjakts samtliga USB-varianter i rangordning på hur poppis de är: https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s330639839

Tack! Någon särskild att rekommendera eller bara att kika på billigaste? Uppkopplingen kommer väl användas till en del spel, men behöver knappast någon superuppkoppling för mina små spelbehov.

Snobbe
2017-09-07, 08:53
Tack! Någon särskild att rekommendera eller bara att kika på billigaste? Uppkopplingen kommer väl användas till en del spel, men behöver knappast någon superuppkoppling för mina små spelbehov.

Vilken internet leverantör har du? Oftast brukar du kunna köpa en router via dom. Det är antagligen lite överpris och inte det bästa som finns men då kan dom iaf hjälpa dig med support o liknande om du får problem.

Cooks
2017-09-07, 13:46
Kan man göra specifika fönster mindre? Vet att det finns inställningar någonstans så man kan ändra storlek på allt 100% - 125% - 150% etc. Men finns det så man t.ex. kan sätta så att endast Spotify alltid är 50%?

Yes
2017-09-07, 14:01
Kan man göra specifika fönster mindre? Vet att det finns inställningar någonstans så man kan ändra storlek på allt 100% - 125% - 150% etc. Men finns det så man t.ex. kan sätta så att endast Spotify alltid är 50%?
Tyvärr, det går bara om programmet i sig kan skala fönstret.

timoat
2017-09-09, 12:10
Jag har ett väldigt märkligt problem med min Slate 7 (touchscreen pc)

Den har en yta som ej registrerar musklick. Jag har testat med 3 olika möss, ytan är ca 7x10 cm. den registrerar att musen eller fingret är där, man ser alltså pekaren röra sig, men den reggar alltså inte höger eller vänsterklick.

whats up with that?

Kräket
2017-09-09, 15:59
Fråga gällande nätverk (är usel på sådant)

Jag har fiber i min lägenhet, och uttaget sitter i hallen där jag har min router kopplad (En Asus RT-AC66U). Mitt trådlösa nätverk funkar bra till min bärbara dator samt min ipad och iphone.

Nu har jag monterat min stationära dator, och köpt en wireless adapter (Netgear N300). Har installerat och den fungerar, men problemet är att den inte vill ansluta till mitt nätverk.

Det lösenord (nätverksnyckel) jag har verkar inte fungera. Hur kan man gå tillväga för att lösa detta problem?

MasterChief
2017-09-09, 16:07
Fråga gällande nätverk (är usel på sådant)

Jag har fiber i min lägenhet, och uttaget sitter i hallen där jag har min router kopplad (En Asus RT-AC66U). Mitt trådlösa nätverk funkar bra till min bärbara dator samt min ipad och iphone.

Nu har jag monterat min stationära dator, och köpt en wireless adapter (Netgear N300). Har installerat och den fungerar, men problemet är att den inte vill ansluta till mitt nätverk.

Det lösenord (nätverksnyckel) jag har verkar inte fungera. Hur kan man gå tillväga för att lösa detta problem?

Hur menar du "att den funkar" när den inte kan ansluta till ett nätverk, som alla andra av dina klienter ansluter till utan problem?

Kräket
2017-09-09, 16:32
Hur menar du "att den funkar" när den inte kan ansluta till ett nätverk, som alla andra av dina klienter ansluter till utan problem?

Alltså installationen funkade. Den hittar mitt nätverk bland de trådlösa, men det är själva anslutningen med lösenordet som inte fungerar.

MasterChief
2017-09-09, 17:44
Alltså installationen funkade. Den hittar mitt nätverk bland de trådlösa, men det är själva anslutningen med lösenordet som inte fungerar.

Sätt på internetdelningen på telefonen och se om den kan ansluta till den.

shut teh face
2017-09-10, 07:56
Är det bra med trådlösa nätverkskort via usb nuförtiden?

Kräket
2017-09-10, 09:42
Sätt på internetdelningen på telefonen och se om den kan ansluta till den.

God morgon!

Testade detta. Min Iphone hittades men kunde inte ansluta till den. Står bara "cannot connect" eller liknande...

r3mpuh
2017-09-10, 10:08
WiFi är en lögn.
Nätverkskabel hela vägen eller gå hem.

Klein
2017-09-10, 11:44
Är det bra med trådlösa nätverkskort via usb nuförtiden?

Jag kör på Netgear A6210 AC1200. Bra räckvidd och bandbredd.

Osukaru
2017-09-10, 16:46
Sitter och försöker reda ut det här med 4k upplösning och det driver mig till vansinne.

Jag har köpt en 4k TV och vill således såklart kunna se 4k content. Jag vill också koppla över TV:n genom HDMI till datorn för att kunna se på content från datorn (ex spel och VLC-filer) på TV:n. Jag har ingen monsterburk som vissa andra här, men ett GTX 970 iaf. Trodde det skulle räcka. Ack som jag misstog mig.

1. Mitt första misstag var att inte kika på uttagen på grafikkortet tillräckligt noga. Det var inte 2 st HDMI uttag som jag trodde jag hade, utan en Displayport och ett HDMI. Eftersom 1 hdmi uttag redan är ockuperat av min datorskärm måste jag skaffa en adapter från hdmi->displayport.

2. Det andra misstaget var att inte vara införstådd med HDCP 2.2 och vad det är. Om jag exempelvis ska spela 4k fil från VLC så kommer TV:n alltså inte visa 4k upplösning trots att jag har både hdmi sladd samt tv som är "4k ready"? Känner någon till någon slug väg att komma runt detta?

MasterChief
2017-09-10, 16:48
God morgon!

Testade detta. Min Iphone hittades men kunde inte ansluta till den. Står bara "cannot connect" eller liknande...

Så två olika nätverk och ingen kunde connecta...hmmm...låter som det är något knas med dongeln.

hahavaffan
2017-09-11, 06:47
Sitter och försöker reda ut det här med 4k upplösning och det driver mig till vansinne.

Jag har köpt en 4k TV och vill således såklart kunna se 4k content. Jag vill också koppla över TV:n genom HDMI till datorn för att kunna se på content från datorn (ex spel och VLC-filer) på TV:n. Jag har ingen monsterburk som vissa andra här, men ett GTX 970 iaf. Trodde det skulle räcka. Ack som jag misstog mig.

1. Mitt första misstag var att inte kika på uttagen på grafikkortet tillräckligt noga. Det var inte 2 st HDMI uttag som jag trodde jag hade, utan en Displayport och ett HDMI. Eftersom 1 hdmi uttag redan är ockuperat av min datorskärm måste jag skaffa en adapter från hdmi->displayport.

2. Det andra misstaget var att inte vara införstådd med HDCP 2.2 och vad det är. Om jag exempelvis ska spela 4k fil från VLC så kommer TV:n alltså inte visa 4k upplösning trots att jag har både hdmi sladd samt tv som är "4k ready"? Känner någon till någon slug väg att komma runt detta?1. Oklart om övergången från HDMI->DP kommer funka, men om inte så skaffa en DP-kabel.

2. Ingen fara vad jag vet. Jag har kört en hel del sådant material utan problem. Eventuellt kan det strula om du har en blurayläsare i datorn och ska spela upp en äkta blurayfilm. Men så länge det är via VLC och film från andra källor, piratbukten t.ex., så kommer det funka.
Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men detta är iaf vad som funkar för mig.

Osukaru
2017-09-11, 09:24
1. Oklart om övergången från HDMI->DP kommer funka, men om inte så skaffa en DP-kabel.

2. Ingen fara vad jag vet. Jag har kört en hel del sådant material utan problem. Eventuellt kan det strula om du har en blurayläsare i datorn och ska spela upp en äkta blurayfilm. Men så länge det är via VLC och film från andra källor, piratbukten t.ex., så kommer det funka.
Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men detta är iaf vad som funkar för mig.

Tack!
Vad jag förstår går det att köra en aktiv adapter från DP till HDMI vilket för över i 4k @ 60Hz. Men man får punga ut - ~600 kr på Dustin. Klantigt att jag inte kollad det, nu blev det ju en HDMI kabel för en femhunka och sedan adaptern på sammanlagt 1100 kr. För en sladdkontakt. Borde skaffat Chromecast ultra ist bara *facepalm*

hahavaffan
2017-09-11, 11:52
Haha fyfan, dyrare än alla mina kablar ihop i hela hemmabion typ :D

Kräket
2017-09-11, 17:37
Så två olika nätverk och ingen kunde connecta...hmmm...låter som det är något knas med dongeln.

Besynnerligt, jag gjorde nytt försök att koppla upp mig via min iphone. Nu fungerar det!

Borde kunna sluta mig till att själva adaptern därmed fungerar, men att det är något knas mellan adaptern - routern.

Spiffy
2017-09-13, 08:50
Har problem med OneDrive.
Tror det blev i samband med att datorn där hemma helt plötsligt fick för sig att den vill logga in med ett lokalt konto som inte finns.
Så när jag startar datorn, kommer jag till inloggning där den säger att lösenordet är fel. Får då byta till mitt vanlig konto som är ett microsoft konto.

Om jag öppnar utforskaren sen när jag loggat in, så hänvisar inte OneDrive katalogen till min vanliga. genvägen nere till höger vid klockan har försvunnit. Har avinstallerat och installerat OneDrive igen, men det har inte löst problemet.
Om jag använder OneDrive ikonen som hamnar på skrivbordet, så kommer jag till rätt katalog. Men här kan man inte drag and drop filer, utan jag måste välja ladda ner.

Fungerar utmärkt på datorn på jobb.
Någon som vet vad jag bör göra?

Spiffy
2017-09-13, 09:39
Läste sig.
Det fungerade inte när jag avinstallerade, och installerade igen från "store".
Men när jag gjorde det från denna sidan https://onedrive.live.com/about/en-us/download/ så fungerade det direkt.

Spiffy
2017-09-13, 17:06
Jaha, windows uppdaterades och nu är det borta igen! *gah!*

Kräket
2017-09-16, 17:19
Löste mitt lilla nätverksproblem! Jag provade koppla upp med hjälp av s.k. WSP-knapp, och efter ett par försök fungerade det!

Dock är uppkopplingen mycket instabil. Jag gissar att det beror på väggarna mellan router och nätverksadaptern. Lite märkligt dock, då jag har en bärbar dator i samma rum som den stationära, och den har stabil uppkoppling.

Om jag inte vill flytta den stationära datorn, vilka lösningar finns för att ändå få en stabil trådlös uppkoppling?

Dezen
2017-09-17, 10:28
Löste mitt lilla nätverksproblem! Jag provade koppla upp med hjälp av s.k. WSP-knapp, och efter ett par försök fungerade det!

Dock är uppkopplingen mycket instabil. Jag gissar att det beror på väggarna mellan router och nätverksadaptern. Lite märkligt dock, då jag har en bärbar dator i samma rum som den stationära, och den har stabil uppkoppling.

Om jag inte vill flytta den stationära datorn, vilka lösningar finns för att ändå få en stabil trådlös uppkoppling?
Denna (https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbehor/usb-tillbehor/usb-laddare/bordsstall-usb-2-0-1-5-m-p68213)
eller denna. (https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adaptrar/usb/usb-hubbar/bordsstall-usb-3-0-2-portar-1-5-m-p98829)

Har du dongeln i fronten eller baksidan på chassit?

Kräket
2017-09-17, 11:07
Denna (https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbehor/usb-tillbehor/usb-laddare/bordsstall-usb-2-0-1-5-m-p68213)
eller denna. (https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adaptrar/usb/usb-hubbar/bordsstall-usb-3-0-2-portar-1-5-m-p98829)

Har du dongeln i fronten eller baksidan på chassit?

Baksidan. Av någon anledning fungerar den inte när jag sätter den på framsidan...

Kräket
2017-09-17, 17:56
Liten uppdatering: Verkar ha fått bättre ordning på mitt trådlösa nätverk. Hittade en USB-förlängningskabel, som jag kopplat till Wifi-adaptern och la på framsidan av min dator. Nu verkar uppkopplingen mer stabil.

Datorn har inte varit igång sedan 2015, så det är en hel del att ordna med. Jag uppdaterade drivrutinerna till mitt grafikkort (ATI Radeon 5870). Fungerar dock inte jättebra. Mitt crossfire försvann när jag uppgradera drivrutinerna.

Kollar jag med GPU-Z så är drivrutinen atiumdag 15.200.1062.1004 vilket inte verkar vara den jag laddade ner (AMD Catalyst driver 15.7.1).

Dezen
2017-09-17, 22:08
Baksidan. Av någon anledning fungerar den inte när jag sätter den på framsidan...

Att ha donglar bak på chassit brukar inte bli bra, vet många som svurit sig gråhåriga över en sån lätt miss att göra. Härligt att det löste sig med en usb-förlängning :)

Feelgood
2017-09-19, 15:31
Tja!

Går i tankarna att uppgradera burken med en ny GPU. Byggde datorn typ 2011, men uppgraderat en del grejjer.

Idag består burken av bla.
Radeon 280x
Intel i7 4790k
Asus mobo
Corsair rm 750x

Sen har jag ssd och annat smått o gott.

Budgeten är ej satt, kan tänka mig pröjsa 1080ti om de behövs.

Har sneglst på 1080/1080 ti och även amd vega 64, men vilken sida ska man gå? Mitt 280x har funkat bra så inge hat mot amd.

Vilket kort är bäst att köra på i dagens läge?

Jag har inga specifika krav på o köra ultra på nå specifika spel, men de ska flyta bra på 144hz skärm.
Vill kunna lira på bästa möjliga kvalite på nyaste spelen (om möjligt såklart)

Kommer lira på 1080p då jag inte tänkt skaffa ny skärm.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Yes
2017-09-19, 16:35
Vänta till efter 5;e Oktober och satsa på i7 8700K. Förslagsvis lägger du ett par hundringar på ett delid-verktyg också, samt en vettig kylare, så kan du överklocka den lite.

DDR4 på 3200Mhz verkar just nu vara "sweet spot" för pris/prestanda. Kolla gärna tester så du köper minnen som tål överklockning. Senaste processorarkitekturerna (från och med Skylake tror jag) mår bra av snabba minnen.

Vill du spela med hög uppdateringsfrekvens behöver du en bra processor likväl som grafikkort. Jag tror inte ett 1080Ti räcker för 144fps ens i 1080p, om du inte kompromissar med inställningarna (beroende på spel såklart). Dessutom måste processorn hänga med. För lägre uppdateringsfrekvens räcker 1080 gott och väl.

Vega 64 förefaller vara bortkastade pengar om du inte behöver de extra beräkningsenheterna för OpenCL eller dylikt. Det går att flasha BIOS på Vega 56 så det presterar som ett Vega 64.

Jag ser dock ingen mening med att välja AMD över huvud taget. Ryzen kan bara ge Intel en match i multitrådad prestanda och det är den som kommer spela minst roll (8700K är dessutom bara en aning efter där, och det är med tech-preview modeller). Vega är ett strömslukande monster du inte kommer kunna köpa med vettig kylare förrän i November (om du har tur då). Det ligger någonstans mellan 1070 och 1080 i prestanda, förutom i enstaka fall där det är bättre.

Kräket
2017-09-19, 17:34
Skulle också behöva lite hjälp! Har packat upp min gamla dator, som legat nedstoppad sedan 2015. Mycket har ju under denna tid blivit gammalt, och jag skulle gärna uppgradera den. Är lite sugen på att kunna spela nya spel med hyfsade inställningar.

Detta har jag i nuläget;
Chassi: Antec 400 (vill jag minnas den hette)
Moderkort: Asus z87
Processor: Intel Core i7-4770K
PSU: Corsair 850 W.
16 GB minne och 2 st ATI Radeon 5870 i crossfire.

Därtill SSD på 120 GB och några gamla vanliga HDD.

Vad borde man byta först?

Yes
2017-09-19, 17:42
Nytt grafikkort och överklocka processorn om du inte gjort det redan.

shut teh face
2017-09-19, 17:48
Jag kör på Netgear A6210 AC1200. Bra räckvidd och bandbredd.
Blev ett ASUS PCE-AC68 AC1900, mycket nöjd, ett PCI kort i lite dyrare prisklassen.

Feelgood
2017-09-19, 18:08
Vänta till efter 5;e Oktober och satsa på i7 8700K. Förslagsvis lägger du ett par hundringar på ett delid-verktyg också, samt en vettig kylare, så kan du överklocka den lite.

DDR4 på 3200Mhz verkar just nu vara "sweet spot" för pris/prestanda. Kolla gärna tester så du köper minnen som tål överklockning. Senaste processorarkitekturerna (från och med Skylake tror jag) mår bra av snabba minnen.

Vill du spela med hög uppdateringsfrekvens behöver du en bra processor likväl som grafikkort. Jag tror inte ett 1080Ti räcker för 144fps ens i 1080p, om du inte kompromissar med inställningarna (beroende på spel såklart). Dessutom måste processorn hänga med. För lägre uppdateringsfrekvens räcker 1080 gott och väl.

Vega 64 förefaller vara bortkastade pengar om du inte behöver de extra beräkningsenheterna för OpenCL eller dylikt. Det går att flasha BIOS på Vega 56 så det presterar som ett Vega 64.

Jag ser dock ingen mening med att välja AMD över huvud taget. Ryzen kan bara ge Intel en match i multitrådad prestanda och det är den som kommer spela minst roll (8700K är dessutom bara en aning efter där, och det är med tech-preview modeller). Vega är ett strömslukande monster du inte kommer kunna köpa med vettig kylare förrän i November (om du har tur då). Det ligger någonstans mellan 1070 och 1080 i prestanda, förutom i enstaka fall där det är bättre.

Citerade du mig?

Isåfall tack, men jag är inte ute efter att uppgradera cpu just nu utan mer att köpa gpu då det är det som verkligen behöver uppgraderas atm för att jag ska bli nöjd.

Och ifall vega inte är någon dunderhit kanske man ska köpa sig ett 1080ti eller 1080 bara, beroende på om 1080ti kanske är "overkill" för 1080p.
Min 4790k tickar på 4.4ghz då jag inte orkar klocka den något speciellt, cpun kyls med nocuta nh-d15

Yes
2017-09-19, 19:44
Här kan du få en idé om hur de står sig:
https://www.gamersnexus.net/hwreviews/2830-nvidia-gtx-1080-ti-fe-review-and-game-benchmarks/page-5#!/ccomment-comment=10007071

http://www.guru3d.com/articles-pages/geforce-gtx-1080-ti-review,11.html

Notera att exempelvis Ghost Recon: Wildlands inte körs i ultra. I Guru3D;s test ser du inte heller lägsta FPS.

Jag hade för all del varit nöjd med ett 1080, men det beror på vart du vill lägga ribban.

Vinter
2017-09-19, 20:29
Skulle också behöva lite hjälp! Har packat upp min gamla dator, som legat nedstoppad sedan 2015. Mycket har ju under denna tid blivit gammalt, och jag skulle gärna uppgradera den. Är lite sugen på att kunna spela nya spel med hyfsade inställningar.

Detta har jag i nuläget;
Chassi: Antec 400 (vill jag minnas den hette)
Moderkort: Asus z87
Processor: Intel Core i7-4770K
PSU: Corsair 850 W.
16 GB minne och 2 st ATI Radeon 5870 i crossfire.

Därtill SSD på 120 GB och några gamla vanliga HDD.

Vad borde man byta först?

Gör som Yes föreslår. Men först kolla så det inte är ett antec 400w nätagg som sitter i burken. Då borde den bytas. Ska du överklocka för att få ut mer, så kan det behövas uppgradera processorkylaren om den är klen.

Kräket
2017-09-19, 20:33
Gör som Yes föreslår. Men först kolla så det inte är ett antec 400w nätagg som sitter i burken. Då borde den bytas. Ska du överklocka för att få ut mer, så kan det behövas uppgradera processorkylaren om den är klen.

Nä, nätagget är corsair 850 W som sagt. Kylaren är en Noctua NH-d15.

Vinter
2017-09-19, 20:45
Nä, nätagget är corsair 850 W som sagt. Kylaren är en Noctua NH-d15.

Tja nå är det inga problem. Ett GTX 1070 skulle skrämma upp din till bra värden skulle jag tro.

Kräket
2017-09-20, 20:54
Tja nå är det inga problem. Ett GTX 1070 skulle skrämma upp din till bra värden skulle jag tro.

Har kollat på den. Kostar en hel del...Sugen blir man ju dock...

Rahf
2017-09-20, 22:08
Sök runt på t.ex. Sweclockers marknad. Jag fick tag på ett 1070 i nyskick för 4000:-. Men då hade jag en del tur, och även tålamod. Har inte ångrat mig en sekund.

Yes
2017-09-20, 22:21
Sök runt på t.ex. Sweclockers marknad. Jag fick tag på ett 1070 i nyskick för 4000:-. Men då hade jag en del tur, och även tålamod. Har inte ångrat mig en sekund.
Detta är ett bra tips. Det bör finnas gott om 1070 på begagnatmarknaden.
Något som däremot är värt att tänka på är att garantin inte gäller när du köper begagnat, även om den i många fall går att göra gällande ändå (tack vare goodwill hos återförsäljarna). Den frågan ställdes jag själv inför när jag bytte till ett 1080Ti, som jag kunde fått 1000Kr billigare (i oöppnad förpackning dessutom). Valde istället att beställa från Intet istället för risken att behöva deala med random snubbe på Tradera om något skulle gå fel.
För mindre pengar hade jag valt annorlunda, men det är ju som alltid en fråga om var man själv sätter gränsen och känner sig bekväm.

Vill du för övrigt ha ett 970 Strix i bra skick är det bara att skicka PM. ;)

smerk
2017-09-23, 13:23
Är det läge att investera i en ny dator nu? Byggde min senaste för 7-8k för typ 6-7 år sedan och den verkar inte klara några av de nya spelen.

Nuvarande:
OS: Win 7 64-bit
Grafikkort: Radeon 6950 2GB
Processor: Intel iCore 2500k 3.6 GHz
Moderkort: Asus P8P67 EVO
RAM: Corsair CL9 1600 Mhz( 2x4GB)
HDD: Intern-3.5 WD Caviar SE/500GB SATA II 7200rpm 16MB
Nätaggregat: Fractal Design Tesla 550 W

Kan jag komma undan med att bara byta ut t.ex. grafikkort och hårddisk? Tacksam för hjälp, var insatt i datorer för 7 år sedan men kommer knappt ihåg nått och varför jag valde delarna som jag gjorde. Har för mig att mitt moderkort var overkill på den tiden så kanske kan återanvändas?

vicarious
2017-09-23, 13:25
Lillbrorsans dator spökar. En stund (10-15min) efter uppstart blir skärmen svart/vit-randig. Datorn är fortfarande igång, fläktar snurrar osv men Windows verkar ha lagt av. Ser på en annan dator att han loggas ut från Battle Net. Verkar alltså inte vara ett skärmproblem, har även bytt skärmkabel och anslutning.

Kan det vara i princip vad som helst? HDD, moderkort, minnen som spökar?

smerk
2017-09-23, 13:31
Lillbrorsans dator spökar. En stund (10-15min) efter uppstart blir skärmen svart/vit-randig. Datorn är fortfarande igång, fläktar snurrar osv men Windows verkar ha lagt av. Ser på en annan dator att han loggas ut från Battle Net. Verkar alltså inte vara ett skärmproblem, har även bytt skärmkabel och anslutning.

Kan det vara i princip vad som helst? HDD, moderkort, minnen som spökar?

Jag hade ett liknande problem för ett tag sedan, då var det grafikkortet som glappade och löstes genom att sätta en pinne under för att hålla upp det

Vinter
2017-09-23, 13:38
Jag hade ett liknande problem för ett tag sedan, då var det grafikkortet som glappade och löstes genom att sätta en pinne under för att hålla upp det

Japp, kan vara en bra ide att testa att montera grafikkortet i en annan port om man har extra plats.

Vinter
2017-09-23, 13:48
Är det läge att investera i en ny dator nu? Byggde min senaste för 7-8k för typ 6-7 år sedan och den verkar inte klara några av de nya spelen.

Nuvarande:
OS: Win 7 64-bit
Grafikkort: Radeon 6950 2GB
Processor: Intel iCore 2500k 3.6 GHz
Moderkort: Asus P8P67 EVO
RAM: Corsair CL9 1600 Mhz( 2x4GB)
HDD: Intern-3.5 WD Caviar SE/500GB SATA II 7200rpm 16MB
Nätaggregat: Fractal Design Tesla 550 W

Kan jag komma undan med att bara byta ut t.ex. grafikkort och hårddisk? Tacksam för hjälp, var insatt i datorer för 7 år sedan men kommer knappt ihåg nått och varför jag valde delarna som jag gjorde. Har för mig att mitt moderkort var overkill på den tiden så kanske kan återanvändas?

Ja det tror jag.
GTX 1060 eller bättre grafik, beror lite på va du vill köra för upplösning på skärm.
En SSD kommer göra den betydligt bättre för spel och krävande applikationer. Lasta över OS på den med och uppdatera till Win 10.
Jag skulle testa överklocka mot 4k. Självklart kan du behöva skaffa bättre kylare. Men systemet i sig har bra uppgraderingspotential.

smerk
2017-09-23, 13:55
Ja det tror jag.
GTX 1060 eller bättre grafik, beror lite på va du vill köra för upplösning på skärm.
En SSD kommer göra den betydligt bättre för spel och krävande applikationer. Lasta över OS på den med och uppdatera till Win 10.
Jag skulle testa överklocka mot 4k. Självklart kan du behöva skaffa bättre kylare. Men systemet i sig har bra uppgraderingspotential.

Så processor, moderkort och hårddisk kan återanvändas? Antar att nätaggregatet behöver bytas ut om det ska överklockas?

Verkade missa att lägga till att det var Intel Core i5-processor, samt så är den 3.3 GHz och inte 3.6 GHz

Vinter
2017-09-23, 14:13
Så processor, moderkort och hårddisk kan återanvändas? Antar att nätaggregatet behöver bytas ut om det ska överklockas?

Verkade missa att lägga till att det var Intel Core i5-processor, samt så är den 3.3 GHz och inte 3.6 GHz

Folk köper fortfarande den processorn och moderkortet begagnat och kör så det ska inte vara någon större flaskhals.
Tveksamt om du behöver större nätagg, om du inte köper ett extremt snabbt grafikkort.

SSD och graffikort, kanske kylare om du vill testa överklocka en bit till, tror turboläget ligger runt 3.7k ska gå att få den stabil runt 4k.

smerk
2017-09-23, 14:22
Folk köper fortfarande den processorn och moderkortet begagnat och kör så det ska inte vara någon större flaskhals.
Tveksamt om du behöver större nätagg, om du inte köper ett extremt snabbt grafikkort.

SSD och graffikort, kanske kylare om du vill testa överklocka en bit till, tror turboläget ligger runt 3.7k ska gå att få den stabil runt 4k.

Där ser man! Tur att man köpte hyfsade grejer förut då! Trevlig överraskning att inte allt behöver bytas ut

Kräket
2017-09-24, 18:44
Har precis byggt min lilla man-cave (eller corner egentligen då jag bor i lägenhet), och tänkt njuta av spel jag bara läst om under de två år då min dator varit nerpackad.

Som Yes med flera föreslår så inser jag att nytt grafikkort behövs. Har gått ett antal år sedan jag höll koll, men har kikat närmare på förslaget nvidia 1070.

Har kollat på denna: Asus GeForce GTX 1070 Strix Gaming OC 2xHDMI 2xDP 8GB

Gratis är den inte. Går på dryga 5000 kr. Vill gärna återuppleva njutningen i att ha en dator som klarar relativt nya spel med bra inställningar.

Dock läste jag någonstans att man väntar ett nytt kortsläpp i oktober? Någon som vet mer om detta? Vore kanske dumt att köpa något nu om priserna faller vid nästa släpp.

Vad anser ni? Är det ett prisvärt köp med tanke på datorn jag har (core i7-4440K @ 3.5ghz) eller kommer resten flaskhalsa för mycket?

King Grub
2017-09-24, 18:59
Om det är prisvärt vet man inte förrän priset för det kommande kortet du nämner är känt.

Det är 1070 Ti, som verkar komma att prestera ungefär som ett 1080.

http://www.guru3d.com/news-story/geforce-gtx-1070-ti-specs-and-details-based-on-gp104-300.html

Personally I think it'll be priced at 399 USD

Stämmer det så är 5000 för ett 1070 inte prisvärt alls, även med svenskt prispåslag.

r3mpuh
2017-09-24, 19:05
Jag köpte mitt nya MSI GTX 1070 Gaming X för 2950 kr från butik för x antal månader sedan. Finner det spännande hur pass stor marginal vissa butiker måste ta.

Kräket
2017-09-24, 21:40
Om det är prisvärt vet man inte förrän priset för det kommande kortet du nämner är känt.

Det är 1070 Ti, som verkar komma att prestera ungefär som ett 1080.

http://www.guru3d.com/news-story/geforce-gtx-1070-ti-specs-and-details-based-on-gp104-300.html

Stämmer det så är 5000 för ett 1070 inte prisvärt alls, även med svenskt prispåslag.

Attans! Knivigt läge då. Trist att köpa något till överpris!

Jag köpte mitt nya MSI GTX 1070 Gaming X för 2950 kr från butik för x antal månader sedan. Finner det spännande hur pass stor marginal vissa butiker måste ta.

Oj bra pris! Kollar prisjakt och där ligger de på 4.800 och uppåt!

Kräket
2017-09-25, 08:54
Fortsätter försöka göra vad jag kan för att skaka liv i min gamla dator. Under årens som den spenderat i packlåda har windows 10 kommit, och till detta directX 12.

Nu sitter jag med windows 7, som jag visserligen tycker är väldigt bra. Dock så stödjer den inte directX 12. Utifrån mina nuvarande förutsättningar undrar jag om det är värt att uppgradera windows?

Edit: Glömde en sak! Fick tipset att överklocka processorn för att utöka livslängden på datorn en aning. Jag har väl goda förutsättningar, har en Noctua DH-15 kylare och vill minnas core i7-4440K kan överklockas (har för mig att K:et står för detta). Finns det några bra hemsidor där man pedagogiskt kan läsa hur man går tillväga att överklocka?

King Grub
2017-09-25, 08:57
Det är fortfarande gratis att uppdatera, så varför inte. Kampanjen för gratis uppgradering slutade för länge sedan, men Microsoft stängde aldrig av uppgraderingsservrarna eller avaktiverade verktyget.

Kräket
2017-09-27, 18:22
Har grunnat vidare och läst en del om kommande grafikkort 1070 Ti. Min erfarenhet är att nya kort som släpps tar slut väldigt fort.

Jag funderar på att köpa något lite halvprovisoriskt kort för att åtminstone kunna spela lite nya(are) spel. Har kikat en del på 1050 med 4 gb minne.

Är jag helt dum som tänker i dessa banor. Tänker att jag nog i ett senare skede får uppgradera grafikkortet igen.

aryaa
2017-09-27, 20:39
Har grunnat vidare och läst en del om kommande grafikkort 1070 Ti. Min erfarenhet är att nya kort som släpps tar slut väldigt fort.

Jag funderar på att köpa något lite halvprovisoriskt kort för att åtminstone kunna spela lite nya(are) spel. Har kikat en del på 1050 med 4 gb minne.

Är jag helt dum som tänker i dessa banor. Tänker att jag nog i ett senare skede får uppgradera grafikkortet igen.

Har du inget akut behov av ett nytt nu så vänta in det du vill ha. Känns väl onödigt att köpa ett 1050 och inom kort köpa ett nytt igen? :)

Kabuto
2017-09-27, 22:08
Varför köper du inte ett 1060 eller 1070? Blir ju en fet uppgradering ändå.

King Grub
2017-09-27, 22:14
Ett 1070 nu kanske kostar lika mycket som ett 1070 Ti om några veckor.

Iliyas
2017-09-28, 18:15
Hjälp! Jag var påväg att köpa en i7-7700k men bestämde mig för att vänta på de nya cpu:n men räknade på det och då skulle det kosta ungefär 4000kr för i7-8600k plus ca 1500 för mobo, 800 för fläkt och 1000för ny PSU....

Men nu kan man köpa en i7-6700k för 2650kr och jag behöver bara köpa ny fläkt så det blir mkt billigare men kommer jag kunna spela några år på denna datorn typ 5 år om jag bara siktar på medium grafik och 60fps?

King Grub
2017-09-28, 18:27
Ja, säkert. Grafikkortet är mycket viktigare, särskilt vid högre upplösningar, och det kan man byta ut och uppgradera allteftersom. Ett grafikkort i dag håller inte måttet i 5 år däremot.

Iliyas
2017-09-28, 18:41
Ja, säkert. Grafikkortet är mycket viktigare, särskilt vid högre upplösningar, och det kan man byta ut och uppgradera allteftersom. Ett grafikkort i dag håller inte måttet i 5 år däremot.



Jaha ok tack för svaret, hoppas jag slutat spela innan mitt 1070 behöver bytas ut, detta börjar bli dyrt hehe.

Stråhle
2017-09-29, 22:43
Verkar åkt på virus som fyller upp hårddisken. Har provat ladda ner avast och nu malwarebytes att söka igenom datorn. Ifall det inte fungerar, vad kan jag göra?

Installera om hela datorn?

HMS Laestander
2017-09-30, 00:09
Hejhopp!

Köpte en ny burk via komplett, med ett GTX1070 och gjorde mig redo för att åter avnjuta dubbla skärmar och kvalitativ grafik i spelandet.

Tji fick jag, skärm två hittas inte på något sätt via HDMI-kabeln: har testat ominstallera drivrutiner, bytt plats på kablarna, bytt kablar.. Sett att det finns massa liknande problem med just Win10. Någon som har löst problemet och kan guida en amatör? :)

Vinter
2017-09-30, 09:23
Hjälp! Jag var påväg att köpa en i7-7700k men bestämde mig för att vänta på de nya cpu:n men räknade på det och då skulle det kosta ungefär 4000kr för i7-8600k plus ca 1500 för mobo, 800 för fläkt och 1000för ny PSU....

Men nu kan man köpa en i7-6700k för 2650kr och jag behöver bara köpa ny fläkt så det blir mkt billigare men kommer jag kunna spela några år på denna datorn typ 5 år om jag bara siktar på medium grafik och 60fps?

Satsa på den processorn som visat sig vara mest stabil med bra överklockningspotential. Brukar finnas massa info runt på teknikforum.
Du tjänar mycket på att köpa en topp kvalitet fläkt från start, då håller processorn bra länge.

Själv köpte jag en äldre processor, mycket bra fläkt och lägger mesta av budget på att uppgradera grafikkortet. Processorn är bara en större flaskhals om den har låg arbetsfrekvens(vid max) och inte kan hantera alla processer som du matar in. Vilket inte är så troligt om du inte jobbar med rendering.
Vi har fortfarande inte kommit till en punkt då 5 år gamla processorer blir direkt utklassade i applikationer.

HMS Laestander
2017-09-30, 19:32
Lyckades lösa mitt problem via att komma åt BIOS, vilket visade sig vara en hel upplevelse i Windows 10. Om någon har samma problem hittar man BIOS via att gå in på Inställningar -> Uppdatering och säkerhet -> Återställning och välja avancerad start där man finner BIOS när systemet startat om. :)

Yes
2017-10-01, 17:57
Halvt OT men...

Känner ni till några tekniskt avancerade datorforum? Anandtech tycks fullt av posers som vill smeka sina egon, Tom's har en medelålder på 15 år och Sweclockers är trött. Någonstans måste det väl finnas ett forum med vilda ingenjörer som springer löst och leker med hårdvara?

Vinter
2017-10-01, 18:07
Halvt OT men...

Känner ni till några tekniskt avancerade datorforum? Anandtech tycks fullt av posers som vill smeka sina egon, Tom's har en medelålder på 15 år och Sweclockers är trött. Någonstans måste det väl finnas ett forum med vilda ingenjörer som springer löst och leker med hårdvara?

Vet inte, har du testat reddit? Har svårt för många forum där en bra tråd slutar i oväsentligt dravel.

Yes
2017-10-01, 18:16
Vet inte, har du testat reddit? Har svårt för många forum där en bra tråd slutar i oväsentligt dravel.
Det var ett bra tips. Hittade en "compsci" reddit som verkar intressant. Tyvärr lite för mjukvarufokuserad bara.

Vinter
2017-10-01, 18:31
Det var ett bra tips. Hittade en "compsci" reddit som verkar intressant. Tyvärr lite för mjukvarufokuserad bara.

Det brukar finnas många mindre intressegrupper som grenar ut sig från en större grupp. Det är ett stort community, så det borde finnas nått passand tycker jag. Överlag bra nivå på diskussioner.

Kimball
2017-10-01, 20:11
Halvt OT men...

Känner ni till några tekniskt avancerade datorforum? Anandtech tycks fullt av posers som vill smeka sina egon, Tom's har en medelålder på 15 år och Sweclockers är trött. Någonstans måste det väl finnas ett forum med vilda ingenjörer som springer löst och leker med hårdvara?

Jag får ändå för mig att http://www.xtremesystems.org/forums/forum.php fortfarande håller ganska hög nivå, det är ju dock väldigt inriktat på överklockning och moddar relaterat detta, men även annat.

Yes
2017-10-01, 20:39
Jag får ändå för mig att http://www.xtremesystems.org/forums/forum.php fortfarande håller ganska hög nivå, det är ju dock väldigt inriktat på överklockning och moddar relaterat detta, men även annat.
Jag hade tänkt gå lite mer extrem än så och bygga min egen CPU så just överklocknining är inte just vad jag letar efter (fast det kan såklart vara värt att kolla in forumet ändå). Så, just en flock vilda ingenjörer är vad jag letar efter. :)

Yes
2017-10-01, 20:42
Det brukar finnas många mindre intressegrupper som grenar ut sig från en större grupp. Det är ett stort community, så det borde finnas nått passand tycker jag. Överlag bra nivå på diskussioner.
Vid en första anblick verkar det trevligt i varje fall. Annars är det lite svårt det där med Reddit, varför jag inte brukar grotta runt där så ofta. Vissa subreddits är trötta eller inte särskilt givande, medan man ibland hittar något bra. Svårigheten att få en bra översikt underlättar inte att plocka russinen ur kakan.

King Grub
2017-10-05, 18:28
Så var det äntligen dags att uppgradera hela datorn, när 8700K verkligen var ett ordentligt steg uppåt från min gamla 2700K.

Vinter
2017-10-05, 18:31
Så var det äntligen dags att uppgradera hela datorn, när 8700K verkligen var ett ordentligt steg uppåt från min gamla 2700K.

Jag förväntar mig ett handbyggt vattensystem krönt av teknik lego med lysdioder och glasruta så man kan beskåda verket.

mallow
2017-10-05, 18:45
Så var det äntligen dags att uppgradera hela datorn, när 8700K verkligen var ett ordentligt steg uppåt från min gamla 2700K.

Om du kan få tag på en. :)

Jag vet inte, tyckte det verkar som att Sandy Bridge klarar sig något år till så länge man klockar och kör vettig upplösning. (om man främst vill spela)

d1anny2
2017-10-05, 19:08
Om du kan få tag på en. :)

Jag vet inte, tyckte det verkar som att Sandy Bridge klarar sig något år till så länge man klockar och kör vettig upplösning. (om man främst vill spela)Även om man får tag på en; köra den på Z370? Nja. Likadan plattform som Z270 fast med nytt namn. Sådär kul.
Z390 kommer tydligen först nästa år.

Yes
2017-10-05, 20:49
Jag ser inte vad man skulle sakna på Z370 som Z390 kommer ha.

Är själv sugen på en 8700K, fast det är egentligen inget jag behöver. Klarar mig bra som det är nu. Vore annars roligt med en CPU som klockar bättre och utvecklar mindre värme.

C.E.J.
2017-10-05, 22:10
Halvt OT men...

Känner ni till några tekniskt avancerade datorforum? Anandtech tycks fullt av posers som vill smeka sina egon, Tom's har en medelålder på 15 år och Sweclockers är trött. Någonstans måste det väl finnas ett forum med vilda ingenjörer som springer löst och leker med hårdvara?

Inte forum men ee stackexchange kanske?

Vinter
2017-10-05, 22:21
Jag ser inte vad man skulle sakna på Z370 som Z390 kommer ha.

Är själv sugen på en 8700K, fast det är egentligen inget jag behöver. Klarar mig bra som det är nu. Vore annars roligt med en CPU som klockar bättre och utvecklar mindre värme.

Det är säkert bara en bios optimering för nya processorn. Brukar vara så enkelt.